Šelmy a lidé na hranici snu a mýtu s Orchestrem Berg
Nová inscenace inspirovaná románem Věřit v šelmy francouzské antropoložky Nastassji Martin spojuje originální hudební jazyk skladatele Petra Hory s imaginací a kreativitou režiséra Jiřího Adámka Austerlitz a jeho divadelním voiceband souborem Boca Loca Lab. Společně s hudebníky Orchestru Berg vtáhnou diváka do snově fantaskního, emocionálního světa. V září se v divadle Alfred ve dvoře uskuteční nejen premiéra 8. září, ale i celá série repríz.

„Volně jsme vyšli z autobiografického románu Věřit v šelmy. V něm se francouzská antropoložka Nastassja Martin vyrovnává s osudovou událostí, kdy ji při terénním výzkumu mezi domorodými kmeny na Kamčatce napadl medvěd. Její zpověď přechází od analytického popisu událostí až na hranici snu a mýtu,“ uvádí režisér Jiří Adámek Austerlitz, který skladatele Petra Horu na knížku upozornil. „Z literární předlohy jsem se zaměřil na linii mimorozumových procesů a na to, že po napadení v ženě zůstává kus šelmy a v šelmě kus ženy. Mísí se tu civilizační a animální prvky,“ říká Hora, který ve své tvorbě již několik let zkoumá nejrůznější podoby hlasového projevu. Z románu společně s režisérem vybrali jen několik vět – ty se vzápětí rozpadají a vytvářejí krajinu zvuků, kterou společnými silami naplňují zpěvačky, herečky i hudebníci. Scénografie Petry Vlachynské pracuje s kontrasty přírodního a lidského, její kostýmy vytvoří projekční plátno pro videoprojekce a light design Pavla Havrdy.

Celkem se v září uskuteční v komorním prostoru divadla Alfred ve dvoře dvě premiérová představení (druhá premiéra 9. září) a pět repríz, z toho dvě dopolední pro střední školy. Na provedení se podílí hudebníci z Orchestru Berg. Hlavní vokální úlohy zastanou Annabelle Plum, Gabriela Vermelho, Vendula Holičková a Barbora Mišíková.
Petr Hora se ve svých skladbách často zaměřuje na hlasový projev, s použitím jazyka i mimo něj. V letech 2018–2020 vedl soubor pro současnou hudbu Ensemble terrible. V minulosti již vytvořil mimo jiné hudebně-scénické kompozice Okno a The Theatrical Stroll of a Diamond Spider. Pravidelně spolupracuje s Orchestrem Berg, pro který zkomponoval již tři díla včetně jedné ze skladeb originálního cyklu Hudba k siréně. Jiří Adámek Austerlitz je divadelní autor, režisér, vedoucí skupiny Boca Loca Lab, která se zabývá jazykem a jeho dekonstrukcí, hlasovými technikami na pomezí mluvy a zpěvu, současnou podobou voicebandu. Coby libretista a režisér se podílel mimo jiné na vzniku současných oper Michala Nejtka a Martina Smolky. Smolkovo Bludiště seznamů bylo úspěšně uváděno v Divadle Alfred ve dvoře v letech 2016 až 2020. Orchestr Berg se zaměřuje na současnou hudbu a podporu českých skladatelů především mladších generací. Hudbu kombinuje s filmem, tancem, divadlem nebo výtvarným uměním, své posluchače často zve do netradičních prostor. Ve světové premiéře uvedl již více než dvě stovky nových děl.

Foto/zdroj: Karel Šuster, ze zkoušky - Martin Špelda
Příspěvky redakce
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
Více z této rubriky
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka