Šest premiér v jeden večer s Prague Music Performance
Prague Music Performance pravidelně iniciuje a uvádí premiéry nových děl. 6 Premieres je ovšem unikátní událostí. V jeden večer zazní šest nových skladeb od čtyř renomovaných skladatelů – Rolanda Dahindena, Didrika Ingvaldsena, Jana Dobiáše a Daga Magnuse Narvesena. Další rozměr projektu dodá rozdílný způsob provedení jednotlivých skladeb. Vystoupí nejen mezinárodně proslulí sólisté – německý freejazzový klavírista Alexander von Schlippenbach, švýcarská pianistka Hildegard Kleeb, oceňovaná norská pianistka Ellen Ugelvik, český experimentální hudebník Mikuláš Mrva –, ale i větší tělesa, totiž originální a svým složením proměnlivá PMP Orchestra, PMP Ensemble a Dust in the Groove. Vystoupí také pražský sbor Doodles – 24. března od osmnácti hodin v centru DOX+.

Kompozici švýcarského skladatele Rolanda Dahindena Talking With Trane zahraje klavíristka Hildegrad Kleeb společně s PMP Orchestra. K imaginárnímu rozhovoru s legendárním saxofonistou Johnem Coltranem Dahindena inspirovaly skladby Giant Steps, Naima a Spiral. Dahinden v nich uplatňuje rytmickou kompresi, překrývání stupnic a rozšiřuje specifický zvuk Coltraneových kompozic do orchestrální dimenze. Další Dahindenova skladba Action Music zapsaná v grafické notaci je inspirována gesty maleb Jacksona Pollocka a zazní v podání uskupení Dust in the Groove.
Skladba Didrika Ingvaldsena s názvem I left Berlin two weeks ago… zazní v podání norské pianistky Ellen Ugelvik. Provedení bude specifické svými improvizačními částmi a zazní s přispěním ansámblu PMP Orchestra. Druhá Ingvalsenova skladba Mysteries je inspirována knihou spisovatele Knuta Hamsuna. Ten ve svém stejnojmenném literárním díle zachycuje příběh cizince, který odhaluje nejtemnější lidské instinkty a touhy. Skladbu auditorium uslyší v podání experimentálního tělesa Dust in the Groove.

Autorem kompozice Quod est in nomine? je norský skladatel a perkusionista Dag Magnus Narvesen, který k premiéře svého díla jako sólistu přizval legendárního německého freejazzového klavíristu Alexandera von Schlippenbacha. Český skladatel Jan Dobiáš zkomponoval skladbu Rozdvojení téhož pro PMP Ensemble a pražský sbor Doodles.

Prague Music Performance (PMP) v roce 2011 založili český klavírista Jan Bartoš a Zenon Fishbein, americký klavírista a pedagog Manhattan School of Music v New Yorku. PMP vychází z organického spojení festivalu a vzdělávacího institutu. Tematicky propojuje koncerty, workshopy, přednášky a rezidence významných umělců. PMP se zaměřuje na klasickou, jazzovou a experimentální hudbu, do svých projektů integruje i další umělecké oblasti jako je výtvarné, filmové a slovesné umění.

Foto: archivy umělců a festivalu
Příspěvky redakce
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
Více z této rubriky
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie