Ševčíkovo kvarteto excelovalo v plzeňském Západočeském muzeu
„Secesní sál je smyčcovým nástrojům akusticky příznivý. Sám o sobě by však tento faktor nebyl ničím, nebýt vynikajícího výkonu mladých interpretů.“
„Ve třetí větě hráči s odvahou nasadili živelně riskantní tempo, které však zvládli naprosto suverénně s technickou bravurou.“
„Mladé, pouze dva roky existující kvarteto v Plzni předvedlo výkon, který nás plně přesvědčil o tom, že zde máme důstojného pokračovatele bohaté tradice českých smyčcových kvartet.“

V rámci třetího ročníku festivalu Plzeňský podzim se v Plzni poprvé představilo Ševčíkovo kvarteto založené v roce 2020. Jeden z našich nejmladších komorních souborů vystoupil 6. října v přednáškovém sále Západočeského muzea a pro svůj koncert si zvolil ambiciózní program složený ze skladeb tří stylových období.
Mezi našimi smyčcovými kvartetními sestavami se jedná o poněkud atypické těleso, neboť místo primária zde zaujala žena – Pavla Tesařová, která se v Plzni představila už v loňském roce v rámci abonentního cyklu Plzeňské filharmonie jako interpretka Sibeliova koncertu. V současné době hraje kvarteto ve složení Michael Foršt (druhé housle), Matouš Hasoň (viola) a Adam Klánský (violoncello).
Secesní přednáškový sál Západočeského muzea je smyčcovým nástrojům akusticky příznivý, což jednoznačně znásobilo požitek ze hry. Sám o sobě by však tento faktor nebyl ničím, nebýt vynikajícího výkonu mladých interpretů. Jejich elánu a plnému nasazení svědčil jak úvodní Kvartet op. 18, č. 4, c moll Ludwiga van Beethovena, v němž se skladatel teprve propracovával ke svébytnému pojetí této formy. Mladí interpreti si v Beethovenově kompozici zjevně užívali kontrastních dynamických efektů první věty. Téměř mysteriózně vyzněla fuga uvozující druhou větu, zatímco následující, stále ještě nazvaná coby menuet, zářila živelností, která se s plnou vervou prosadila v poslední allegrové větě, zjevně inspirované lidovou hudbou.

Třívětý, méně uváděný Kvartet č. 3, H. 183 Bohuslava Martinů, dílo vzniklé v roce 1929 a věnované Rothovu kvartetu, interpretoval mladý soubor s plným pochopením pro experimenty, v nichž skladatel nejednou uplatnil specifické zvukové efekty v podobě trylků, zahuštěných akordů a jazzových prvků. Ve třetí větě (Vivo) pak hráči s odvahou nasadili živelně riskantní tempo, které však zvládli naprosto suverénně s technickou bravurou.
Smetanův jediný kvartet Z mého života je biografickou zpovědí, kterou skladatel napsal v roce 1876 už jako neslyšící. Kromě technické vybavenosti jistě vyžaduje od hráčů určitou dávku životní zkušenosti přinášenou věkovým zráním. V podání Ševčíkova kvarteta jsme toto svého druhu výjimečné dílo vyslechli v podání, které plně navazuje na interpretační kánon české kvartetní tradice, nicméně které se s přibývajícími léty hráčů bude jistě dále modifikovat. Podobně jako v předchozích skladbách zněl soubor ve všech hlasech obdivuhodně vyrovnaně v bohaté dynamické i výrazové škále.
Mladé, pouze dva roky existující kvarteto v Plzni předvedlo výkon, který nás plně přesvědčil o tom, že zde máme důstojného pokračovatele bohaté tradice českých smyčcových kvartet. Škoda, že do ZČM toho večera nenašlo cestu více posluchačů, což zřejmě souvisí i s malou propagací této události. Plzeňský podzim je nový festival, teprve nabírající dech po covidových přestávkách. Doufejme, že plzeňská veřejnost bude v budoucnu o této události lépe informována.

Foto: Fb – Plzeňský podzim, Marta Ulrychová
Příspěvky od Marta Ulrychová
- Papageno potěšil Plzeň vydařenou obnovenou premiérou
- Akustiku je nutné brát v potaz. Requiem v plzeňské katedrále
- Zdeněk Bláha (1929–2025)
- Jeníček s Mařenkou se dočkali. Plzeňská inscenace je pěkná, snad jen dvě výhrady…
- Viotti, Gabetta a Orchestr Královské opery ve Versailles nadchli Bayreuth
Více z této rubriky
- Nové chórové varhany na Strahově přivítal inaugurační koncert
- Hoffmann v očistci aneb Opera mezi peklem, neonem a vánočním kýčem
- „Hudba dnes“ spojila studentky konzervatoře s vynikajícími Kateřinou Englichovou a Vilémem Veverkou
- Premiéry Filharmonie Bohuslava Martinů ve znamení cikánského folklóru
- Dirigentská magie a sólová virtuozita. Mendelssohn a Dvořák v rukou mladých talentů
- Hudba za časů války
- Fantaskní Alenka v říši divů Na Vídeňce
- Událost sezóny. Dallapiccolova opera Vězeň a Ólafssonův „Císařský“
- Barokní i soudobá hudba se dvěma sólisty čili Varhanní slavnost v Pardubicích
- Aristokratická elegance. Igor Ardašev vystoupil v rámci Dnů Bohuslava Martinů