Simon Rattle a Magdalena Kožená s Českou filharmonií v jí dosud nehraném Weillovi
Hlavní hostující dirigent České filharmonie sir Simon Rattle se vrací k orchestru, aby nabídl neobvyklé spojení české hudební tradice a expresivní moderny. Na svých koncertech uvede první řadu Slovanských tanců Antonína Dvořáka, které patří k repertoárovým pilířům České filharmonie, a v koncertním provedení „zpívaný balet“ Sedm smrtelných hříchů Kurta Weilla, kterou orchestr nastuduje vůbec poprvé. V hlavní roli Anny se představí uznávaná mezzosopranistka Magdalena Kožená, dále vystoupí čtyřhlasý mužský sbor ve složení Aleš Briscein, Alessandro Fisher, Lukáš Zeman a Florian Boesch. Koncerty se uskuteční od středy do pátku 9. až 11. dubna v Dvořákově síni Rudolfina. Pod hlavičkou prvního českého orchestru se 16. dubna koná také koncert členů Orchestrální akademie.

Zařazení Antonína Dvořáka a Kurta Weila v jeden večer ctí umělecké a dramaturgické plány Simona Rattla s Českou filharmonií. „Fascinuje mě, jaké skladby orchestr hraje často a jaké zůstávají spíše vzácností. Existuje mnoho oblastí, které můžeme prozkoumat. Určitě jsou skladby, na které se dychtivě těším, protože jsou pro orchestr jakýmsi rodinným dědictvím. Ale stejně tak jsou tu skladby, které bych rád slyšel, protože zde dosud nebyly hrány,“ vysvětlil Simon Rattle, současný šéfdirigent Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu a hlavní hostující dirigent České filharmonie.
Sedm smrtelných hříchů vzniklo v roce 1933 jako poslední spolupráce skladatele Kurta Weilla a dramatika Bertolta Brechta před jejich nuceným odchodem z Německa po nástupu Adolfa Hitlera. Dílo bylo objednáno pařížskou soukromou operní společností Les Ballets 1933 a premiéru mělo 7. června 1933 v Théâtre des Champs-Élysées. Hlavní roli Anny zpívala Weillova manželka a vynikající pěvkyně Lotte Lenya. Dílo bylo původně koncipováno jako zpívaný balet, ballet chanté, v němž zpěvačka (Anna I) a tanečnice (Anna II) představují dvě stránky jedné osobnosti, přičemž zpívaná role je dominantní. Po premiéře bylo Sedm smrtelných hříchů uvedeno v Londýně a několika dalších evropských městech. V Německu mohlo být uvedeno až po druhé světové válce, kam se Brecht na rozdíl od Weilla po porážce nacismu vrátil z exilu. V průběhu let se tato skladba stala jedním z klíčových Weillových děl, často uváděným v koncertní podobě i jako scénická inscenace v operních domech a divadlech po celém světě.
Sedm smrtelných hříchů sleduje příběh Anny, mladé ženy, která opouští rodný dům v Louisianě, aby ve světě vydělala peníze na nový domov pro svou rodinu. Na své cestě prochází sedmi americkými městy, přičemž každé symbolizuje jeden ze smrtelných hříchů – lenost, pýchu, hněv, obžerství, smilstvo, chamtivost a závist. Anna se neustále potýká s morálními dilematy a vnitřním konfliktem mezi osobními hodnotami a tlakem společnosti, která ji nutí přizpůsobit se normám a obětovat své ideály ve jménu finančního úspěchu. Rodina v Louisianě, reprezentovaná mužským kvartetem, ji neustále upomíná na její povinnost vydělávat. Sociálně kritické dílo vrcholí Anniným návratem domů, kde se ukazuje, že cena za dosažení cíle byla vysoká – její osobní integrita a nezávislost byly obětovány požadavkům kapitalistické společnosti.

Kurt Weill ve svém díle kombinuje prvky opery, kabaretu, jazzu a symfonické hudby. Hudba reflektuje ironii a grotesknost příběhu, přičemž využívá kontrast mezi „vysokým“ a „nízkým“ stylem – od operního zpěvu po populární melodie. Charakteristická je rytmická dynamika a neobvyklé harmonie, které podtrhují sociální satiru libreta.
Zpívaný balet Sedm smrtelných hříchů uvedla v listopadu 2021 Státní opera v Praze v rámci cyklu Musica non grata, a to ve dvojprogramu s operou Očekávání Arnolda Schönberga. V hlavních rolích Anny I a Anny II tehdy vystoupily mezzosopranistka Dagmar Pecková a tanečnice Lea Švejdová. Nejbližší uvedení zpívá Magdalena Kožená, koncerty řídí Simon Rattle.
Členové Orchestrální akademie se zapojují do zkoušek, koncertů, nahrávacích projektů i zájezdů České filharmonie, hrají edukativní i komorní koncerty, učí se od předních hráčů orchestru a sbírají neocenitelné zkušenosti. Nyní si lze poslechnout jejich koncert, v rámci nějž se od klasicismu dostanou až k moderní hudební tvorbě. Koncert v Sukově síni se koná 16. dubna v podvečer. Kompletní obsazení i repertoár zde.

Foto/zdroj: archiv KlasikyPLus.cz, Wikipedia / a.n. / volné dílo, Petr Chodura
Příspěvky redakce
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Příštím šéfdirigentem královéhradeckých filharmoniků bude Jiří Habart
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
Více z této rubriky
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu
- Pět orchestrálních pořadů s pěti různými dirigenty. Prosinec u Severočeské filharmonie
- ČRo D-dur: Sobotní večer ve znamení stoletého jubilea Zdeňka Šestáka
- Nadmíru pestrá prosincová nabídka Filharmonie Hradec Králové
- Virtuózní housle adventně na Zámku Žďár nad Sázavou