KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Skvělá iniciativa! Prolog festivalu Dny Bohuslava Martinů english

„Tentokrát zcela nově dává o sobě festival vědět také během roku!“

„Šlo o setkání dvou interpretů, které dělí nejméně dvě generace.“

„Jeho výkon měl po všech stránkách vynikající parametry a každým scherzem přiváděl zcela naplněný sál ke stále většímu nadšení.“

S novou a nesporně užitečnou iniciativou přišel v letošním roce hudební festival Dny Bohuslava Martinů, který již tři desetiletí obohacuje pražský hudební život. 29. března v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce uspořádal koncert, který byl prologem 31. ročníku festivalu. Protagonistou byl excelentní kanadský klavírista Charles Richard-Hamelin ve spolupráci s českým violoncellistou Markem Jeriem. Šlo o setkání dvou interpretů, které dělí nejméně dvě generace.

Dny Bohuslava Matinů se konají v závěru listopadu a v prvních dvou týdnech prosince a vždycky nabízí sérii dramatugicky nápaditých a podnětných koncertů, v nichž zní samozřejmě komorní či orchestrální tvorba velkého poličského rodáka. Festival ale není monotematický, ale zní v něm také díla českých i zahraničních autorů od klasicismu přes romantiky, tvorbu 20. století až po kompozice současných autorů. Navíc v programu nikdy nechybí večer laureátů Soutěže Nadace Bohuslava Martinů, pořádané v různých kategoriích od sólových nástrojů až po různé komorní sestavy mladých instrumentalistů i pěvců. Nadace tím úspěšně a aktivně přispívá k zájmu mladých hudebníků a dílo Bohuslava Martinů.

Tentokrát zcela nově dává o sobě festival vědět také během roku! Stalo se tak skrze vystoupení Charlese Richarda-HamelinaMarka Jerieho. Zatímco Hamelinova hvězda zazářila v mezinárodním kontextu roce 2015, kdy získal prestižní stříbrnou medaili na proslulé Chopinově klavírní soutěži ve Varšavě (a současně i cenu za nejlepší provedení Chopinovy sonáty), Marek Jerie působí na hudebních pódiích nejméně padesát let a má na svém kontě – kromě dlouholetého působení na vysoké hudební škole ve švýcarském Lucernu – zejména úctyhodnou dráhu mistrovského komorního hráče, člena legendárního Guarneri tria, s nímž ve spolupráci s houslistou Čeňkem Pavlíkem a klavíristou Ivanem Klánským za téměř čtyřicet let činnosti slavil mimořádné úspěchy na stovkách vystoupení doslova po celém světě, od londýnské Wigmore Hall a pražského Rudolfina až po největší koncertní sály Evropy, Kanady, Austrálie, Severní a Jižní Ameriky a Japonska.

Úvod večera patřil Beethovenově Sonátě pro violoncello a klavír č. 3 A dur, dílu náležejícímu k nejproslulejším v hudební literatuře tohoto oboru. Jerie zde uplatnil zejména zvukovou krásu a lahodnost svého nástroje a zkušenosti svého zralého umění. Sonáta zněla v bezchybné souhře, spíše ve značně uměřené dynamice, nicméně vůdčí osobností interpretace – jak bychom očekávali – nebylo violoncello, ale klavír. V jisté míře v interpretaci absentovala beethovenovská rvavost a intenzivní vnitřní náboj, a proto zcela naplněný posluchačský zážitek se v tomto případě nedostavil. Jinak tomu bylo v případě následujících Variací na slovenskou lidovou píseň, H 378, skladby autorem Bohuslavem Martinů komponované s vědomím blížící se smrti v roce 1959, kdy se zotavoval po těžké operaci rakoviny a jeho vzpomínky mířily k rodné zemi a k domovu. Jerie niterné dílo přednesl zpaměti, s velkou mírou jistoty a osobního zaujetí a se vřelým, lahodným tónem.

Program po pauze otevřela doslova titěrná, ale zajímavá drobnost. Třídílná Mazurka, H 284 vznikla v roce 1941 za pobytu Martinů ve Spojených státech jako součást nakladatelského projektu série drobných kompozic různých autorů k poctě slavného polského klavíristy Ignacyho Paderewského, který slavil padesát let svého debutu v Americe a zároveň se intezivně zasazoval o podporu okupovaného Polska.

Poté už přišel na řadu hlavní protagonista večera Charles Richard-Hamelin, v jehož provedení zazněly závažné skladby Fryderyka Chopina – v kompletním provedení čtyři Scherza pro klavír, které jako by částečně rámovaly skladatelovu životní cestu od nuceného odchodu z Polska až k posledním létům jeho pobytu ve Francii. Je třeba zdůraznit, že sólista se prezentoval v jedinečné formě, jeho výkon měl po všech stránkách vynikající parametry a každým scherzem přiváděl zcela naplněný sál ke stále většímu nadšení. Hned v úvodním Scherzu č. 1 h moll, op. 20 otevřeným pronikavým úderem disonantního akordu imponoval šíří výrazového rozpětí, naléhavostí divokého hudebního proudu, brilancí své hry i niterným ztišením při vzpomínce na ruským carským vojskem okupovanou vlast. Dostupná literatura datuje vznik scherza nejednoznačně: buď jako okamžitou reakci na děsivé zprávy o varšavském povstání hned během Chopinovy cesty do Paříže v roce 1831, nebo až později do roku 1835. Další Scherzo č. 2 b moll, op 31 z roku 1837 je asi nejznámějším a nejpopulárnějším. Po slavnostním úvodu kromě pevného forte sólista znovu nadchl šířkou zvukového rozpětí, zřetelností brilantních pasáží a zejména působivým podáním poetického obsahu díla. Po dramatickém úvodu dominuje Scherzu č. 3 cis moll, op. 39 (1839) emocionální neklid, rozervanost, výrazová temnota a naléhavost tvůrčí výpovědi. A všechny tyto stránky poměrně málo často hraného díla tlumočil klavírista se svrchovaným pochopením. A nejinak se vyrovnal s emocionálně prosvětlenějším a pozitivněji laděným Scherzem č. 4 E dur, op. 54 z roku 1842. Kanadským umělcem překrásné poetické provedení Svitu luny od Clauda Debusyho, které nejvíce zaujalo mezi přídavky, se uzavřel vřele aplaudovaný úspěšný večer, prezentovaný jako prolog Dnů Bohuslava Martinů.

Ludvík Kašpárek

Ludvík Kašpárek

Hudební publicista

Po studiích na pedagogické a filozofické fakultě Univerzity Karlovy a krátkém  působení ve školství nastoupil do Československého rozhlasu jako hudební redaktor. Během více než dvaceti let (1968 – 1989) vytvořil stovky hudebních programů zejména pro zahraniční posluchače, profily hudebních skladatelů a interpretů, průvodní slova k vysílaným dílům, rozhovory s dirigenty a sólisty či publicistické pořady s hudební tématikou. Po nedlouhé epizodě ve funkci šéfredaktora vydavatelství Panton odešel po jeho likvidaci do deníku Lidová demokracie, kde v letech 1990-1992 zastával místo vedoucího kulturního oddělení. Současně v letech 1992 – 1994 externě přednášel obory Dějiny české hudby a Hudba 20. století na Karlově univerzitě. V letech 1992 – 1999 byl tiskovým mluvčím České filharmonie a vedoucím oddělení tisku a propagace. Paralelně spolupracoval se stanicí Vltava a šest let autorsky připravoval televizní pořad Z pódia a zákulisí České filharmonie. Uváděl rovněž veřejné generální zkoušky orchestru a moderoval cyklus ČF určený mladé generaci. Byl zván rovněž k moderování koncertů pro školy, pořádaných koncertním jednatelstvím FOK. Od roku 1999 se stal na dobu osmi let ředitelem Komorní filharmonie Pardubice. Výraznou stopu zanechal v pozici dramaturga Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii. Dvacet let (1999 – 2019) z pověření Rady ČSKH vytvářel úspěšné programy komorní hudby ve Dvořákově a Sukově síni Rudolfina a v Lichtenštejnském paláci. Souběžně se během celého svého aktivního života věnoval hudebně kritické a publicistické činnosti v denním i odborném tisku. Je autorem recenzí koncertů nejvýznamnějších hudebních těles a festivalů a více než čtyřicet let se s jeho jménem setkávají v odborných rozborových textech posluchači koncertních programů České filharmonie a Českého spolku pro komorní hudbu i Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. V reprezentativní publikaci Česká filharmonie 100+10 – k výročí orchestru – je autorem kapitoly o dramaturgii. Je nositelem Medaile Leoše Janáčka a v roce 2022 mu Nadace Bohuslava Martinů za celoživotní všestrannou podporu a šíření skladatelova díla udělila Medaili Bohuslava Martinů.



Příspěvky od Ludvík Kašpárek



Více z této rubriky