Smetanovské sympozium ve Vídni s uměleckým přispěním Elišky Weissové
Hudební sympozium Smetana international se uskuteční ve vídeňském Konzerthausu, a to v odpoledních a večerních hodinách dne 3. května. U příležitosti 200. výročí narození významného evropského hudebního skladatele se uskuteční přednášky a hudební vystoupení, mimo jiné se sopranistkou Eliškou Weissovou. Sympozium je společnou akcí Vídeňské univerzity, Německého historického ústavu ve Varšavě a Českého centra Vídeň a je pořádáno v rámci Roku české hudby.

Bedřich Smetana je ve své vlasti i v zahraničí většinou považován pouze za českého skladatele. To však zakrývá důležité stránky jeho díla a brání jeho mezinárodnímu uznání. Smetana strávil důležité etapy své kariéry v zahraničí a byl v úzkém kontaktu s Novou německou školou kolem Franze Liszta. Byl také velkým romantickým skladatelem, který přivedl programní hudbu na nový vrchol a jehož opery dosáhly velké popularity v celé Evropě, i když až po jeho smrti. Hudební sympozium kombinuje čtyři hudební přednášky o jeho životě a díle se třemi hudebními vstupy, včetně vystoupení Elišky Weissové z Vídeňské státní opery.

Jako přednášející vystoupí nejdříve Sandra Bergmannová (Smetanovo muzeum Praha) s tématem Ich möchte der Nation noch das geben, was ich ihr noch schulde und was ich in meinem Herzen trage… (Chci ještě národu darovat, co jsem mu ještě dlužen a co nosím v srdci svém…) Bedřich Smetana, jehož umělecký odkaz výrazně přesahuje pouhé hudební dědictví, je právem považován za jednu z nejvýraznějších osobností české hudební kultury 19. století. Příspěvek představuje skladatele, který vyrůstal v česko-německém prostředí, jako osobnost, která usilovala o posílení národního uvědomění v pražské hudební kultuře 60. a 70. let 19. století. Představeno bude rovněž poslání Muzea Bedřicha Smetany v Praze.
Viktor Velek přijde s tématem Bedřich Smetana a česká hudba ve Vídni. Přednáška se zaměří na přehled provedení děl Bedřicha Smetany na akcích pořádaných českou menšinou ve Vídni, na jeho kontakty s vídeňskými Čechy a na významné interprety jeho děl. Nebude opomenuta ani Smetanova stopa v tzv. česko-německé konfliktní společnosti.
Vlasta Reittererová připravuje téma Prodaná nevěsta jde z Vídně do světa. Vídeň se s operou Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta poprvé seznámila v roce 1892 při hostování Českého národního divadla na Mezinárodní hudební a divadelní výstavě. V té době už ji Češi dávno uznávali jako svou „národní operu“. Mezinárodní popularitu si získala až při svém prvním uvedení ve Vídni. Proč k tomuto zpoždění došlo a jak byla Smetanova hudba přijímána ve Vídni a v Rakousku za jeho života a později, například v roce jeho stého výročí před sto lety?
Philipp Ther bude hovořit pod titulkem Smetana jako romantický a autobiografický skladatel. Přednáška se zaměřuje na ovlivnění Smetany stylem romantismu a také se zaobírá myšlenkou, že skladatel ve svých dílech vyjadřuje sám sebe ve smyslu určitého autoportrétu. Ta bude dál rozvíjena v souvislosti s temperamentními polkami komponistova mládí, s Klavírním triem g moll a Smyčcovým kvartetem e moll „Z mého života“. Tato autobiografická skladba patřila k nejvýznamnějším dílům evropské programní hudby a byla přímým předchůdcem později ještě známějšího cyklu symfonických básní Má vlast.

Foto: Anastasia Haritonova, Wikipedia / Jan Mulač / volné dílo
Příspěvky redakce
- ‚Kühňata‘ v permanenci v konci roku
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Jan Dušek (1942–2025)
Více z této rubriky
- ‚Kühňata‘ v permanenci v konci roku
- L’Armonia Terrena a Stamicovci v nabídce Českého spolku pro komorní hudbu
- Pražská konzervatoř otevře dveře talentům. Její symfonikové oslaví Rilkeho
- Plachetkova podzimní Zimní cesta v Brně a Jeseníku
- Klášterní hudební slavnosti oslaví dvacetiny
- Ardaševovi a Praženica prosincovými hosty v Žilině
- Antonín Dvořák mladým popáté kolbištěm pro klavírní talenty
- Mariánskolázeňský prosinec ‚Rybovku‘ nepostrádá
- Saint-Saënsův Omfalin kolovrat prvním prosincovým přednesem v Košicích
- Dvanáctý měsíc v Českých centrech s ‚Rybovkou‘ až v Madridu