KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Apalačské jaro. Ten nejameričtější Copland

„Coplandovi se dařilo psát hudbu plnou patriotismu. Tak plnou, že se její styl udržel ve filmu vlastně dodnes.“

„Dílo záměrné bukolické jednoduchosti, se smírným vyústěním do nálady evokující náboženské shromáždění či modlitbu.“

„Publikem byla skladba ihned pochopena jako odraz národní identity, naděje a naplnění v těžké době druhé světové války.“

Za hudbu k baletu Apalačské jaro získal Aaron Copland roku 1945, rok po premiéře, Pulitzerovu cenu. Dílo složené pro tanečnici Marthu Grahamovou bylo svým optimistickým vlasteneckým námětem oslavou lásky, mateřství a venkovského života a hudebně – tanečními rytmy, široce rozvinutými harmoniemi a dlouhými melodickými oblouky – aktuální syntézou abstraktního modernismu a nezakryté lidovosti. Mimořádně empatickou nahrávku Leonarda Bernsteina a orchestru Los Angeles Philharmonic z první poloviny 80. let připomínáme ke 14. listopadu, dni, kdy se před 125 lety, tedy v roce 1900, skladatel narodil.

Číst dál…

Když výjimečná edukace splní přání nejenom orchestru…

„Celý večer jsem byla svědkem výborné dramaturgie, která byla vstřícná vůči posluchačům i hráčům, což se zrcadlilo v aktivních reakcích publika.“

„Dvojice moderátorů se v komentáři velmi přirozeně doplňovala, často došlo i na vtipnou historku.“

„Česká studentská filharmonie předvedla jeden ze svých nejlepších výkonů, protože po všech stránkách šlo o výborné provedení tohoto díla.“

Desátý říjen je považován za Den duševního zdraví. Z médií často slyšíme o alarmující situaci ohledně nárůstu duševních problémů zejména u mladší generace a také o různých způsobech, jak jim čelit. Národní ústav duševního zdraví představuje ve svém projektu Umění – cesta do duše možnost pečovat o svou duši za pomoci klasické hudby. Medicína tedy ukazuje, že poslech zejména tohoto typu hudební kultury dokáže až léčebným způsobem zapůsobit na lidskou duši a najít cestu k nové kráse – kráse umění.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (77)
Od fanfár k Novosvětské. Závěrečný koncert LVHF

„Slovenskou filharmonii, jejíž mohutný zvuk rázem zaplnil rozměrný prostor Zámecké jízdárny ve Valticích, vedl Tomáš Brauner jistými, čitelnými gesty.“

„Sólového partu v Korngoldově Houslovém koncertu se ujal mladý Američan Joshua Brown.“

„Notoricky známá Dvořákova Novosvětská zaujala svým provedením, do něhož orchestr i dirigent vložili pečlivé úsilí, takže ve výsledku zněla zároveň povědomě i neotřele.“

Prologem 20. září počínaje, věnoval se 10. Lednicko-valtický hudební festival až do soboty 19. října hudbě z „Nového světa“. Téma, zohledňující jako vždy konkrétní námět z kraje, kde se festival koná, tentokrát vyplynulo z historie dovozu zámořských dřevin, které zdejší areál významně obohatily. Podobně jako nyní Gershwinova či Bernsteinova hudba při zahájení až po Coplandovu či Dvořákovu v rámci závěrečného koncertu. Jakkoli byla kdysi jednou z importovaných rostlin zmarlika kanadská, letošní ročník LVHF rozhodně nehrozil zmarem. Naopak. Že festival opět zvolil nosný námět, prokázalo sobotní festivalové finále, zároveň důstojné i dojemné. Hrála Slovenská filharmonie s Tomášem Braunerem.

Číst dál…

Martinů a jeho svět v ohnisku pozornosti pětatřicátého Bard Music Festivalu

Univerzita svobodných umění Bard College v USA přichází po uvedení Smetanova Dalibora s dalším programem zaměřeným na českou hudbu. Pětatřicátý Bard Music Festival nabídne intenzivní dva bloky zkoumání Bohuslava Martinů a jeho světa. V jedenácti tematických koncertech se přehlídka bude zabývat českým skladatelem světového formátu, jehož hudba je však podle pořadatelů dodnes americkému publiku…

Číst dál…

Gershwin s Beethovenem sousedí v Košicích

Státní filharmonie Košice opět zve do svého domovského Domu umění. 20. března tam uvádí pořad kombinující známá díla autorů Coplanda, Gershwina a Beethovena a o týden později vystoupí s místními konzervatoristy. Coby dirigenti se představí John Fiore a Sander Teepen, profesionální sólistkou v Gershwinově Rapsodii v modrém bude Olga Scheps. Tři balety na americká témata, které…

Číst dál…

Berlínští filharmonikové s Marin Alsop ve vodách současné hudby

„Virtuózní dílo Tarkiainen, bohaté na náladové proměny zvukové intenzity, zahráli Berlínští filharmonikové s leskem barev výrazového spektra.“

„V přednesu Deanova díla byla působivá kreativita frázování a proměnlivá intenzita znění orchestru.“

„Brilancí a vřelostí projevu zaujal vynikající koncertní mistr Noah Bendix-Balgley.“

Berlínské bienále připravilo pro posluchače Velkého sálu Filharmonie v minulém týdnu lákavý program se světovou premiérou díla Day Night Day finské skladatelky Outi Tarkiainen a německou premiérou díla Fire Music for orchestra australského skladatele Bretta Deana. Festivalové koncerty Berlínských filharmoniků dirigovala ve dnech 20. až 22. února významná americká dirigentka Marin Alsop.

Číst dál…

Skvělý šestý Šostakovič v Plzni

„Na koncertních pódiích se Schulhoffovy klavírní koncerty neobjevují často.“

„Originální hudební řeč autora ve vynikajícím provedení přizvaného německého klavíristy Olivera Triendla a skvělé spolupráci orchestru publikum nadchla.“

„Iwasaki měl obrovský aparát pod stálou kontrolou, dirigoval doslova celým tělem.“

Dalším koncertem, s dramaturgicky velmi zajímavým programem pokračovala Diamantová abonentní řada orchestru Plzeňské filharmonie. Kromě magnetu programu, Šesté symfonie Dmitrije Šostakoviče, bylo 6. února uvedeno i zajímavé dílo českého skladatele německo-židovských kořenů Erwina Schulhoffa, a to jeho První klavírní koncert.

Číst dál…

Plzeňská filharmonie zahájí únor s Bedrníkem a Triendlem

Šestá Pocta Bedrníkovi otevře únorový program Plzeňské filharmonie. Vzpomínku na osmdesáté výročí popravy Zdeňka Bořka-Dohalského v terezínské Malé pevnosti ve středu 5. února v Památníku Terezín hudebně doprovodí kytarista Štěpán Rak. O den později těleso se svým šéfdirigentem Chuheiem Iwasakim vystoupí v plzeňské Měšťanské besedě a návštěvníkům odpoví na otázku: Co rád poslouchá šéfdirigent? Sólistou…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie vstoupila slavnostně do nového roku

„Chuhei Iwasaki akcentoval etnickou pestrost jako jednu z neodmyslitelných vlastností hudební kultury.“

„Rafinované rytmiky v Prelude, Fugue and Riffs Leonarda Bernsteina se s úspěchem jako sólista zhostil Jan Oblištil, první klarinetista orchestru.“

„Jako výtečný sólista se ve virtuózní Tarantele Giovanniho Bottesiniho představil další člen orchestru, vedoucí kontrabasové skupiny Václav Hořák.“

Ta tam jsou naštěstí léta, kdy se v porevolučním období v Plzni rozhodovalo o existenci symfonického tělesa. Velký sál Měšťanské besedy, který se v posledních hodinách loňského roku zaplnil doslova do posledních čtverečních metrů, mohl někdejší skeptiky opět přesvědčit o tom, že Plzeňané klasickou hudbu potřebují. Zásadní roli hraje v Plzni i jistá hrdost na nikdy nepřerušenou tradicí tamějšího kulturního života, zároveň pak i vědomí nezbytnosti ji soustavně podporovat. Návštěvníky silvestrovského podvečerního koncertu 31. 12. nebyli jen abonenti koncertních řad, skladba posluchačů byla pestřejší, mnozí přijeli dokonce i ze vzdálenějších míst. Šéf Plzeňské filharmonie Chuhei Iwasaki tentokrát zvolil program, který se výrazně lišil od toho, co orchestr předvedl v posledních letech, včetně loňského roku.

Číst dál…

Na Silvestra za klasickou hudbou. Co hrají velké orchestry a operní divadla?

Závěr roku je tradičně spojen s oslavou, a to i hudební. Portál KlasikaPlus.cz přináší přehled silvestrovského programu operních domů České republiky a také všech akcí filharmonických společností. Praha Česká filharmonie na Silvestra dopoledne od jedenácti hodin nabídne veřejnou generálku novoročního koncertu. Kompletní informace ZDE.  Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na 31. prosince pozval…

Číst dál…

Malý velký muž a symfonické fanfáry

„Těžko rozhodnout, jestli Giltburg zahrál Rachmaninovovu neklidnou, emotivní a virtuózní skladbu neslýchaně, nebo ideálně. Obojí je pravda.“

„Umělec plný velké vnitřní síly, napojený na orchestr, vyzařující pozitivní fluidum a šťastně, skoro plaše, se po výkonu usmívající.“

„Výrazně pomalá část díla končí abstraktní plochou, dovolující o to kontrastnější zaznění krásně kompozičně připravené skladatelovy Fanfáry pro obyčejného člověka, integrované do začátku finální věty i do jejího motivického materiálu.“

Koncert České filharmonie, dirigenta Tomáše Netopila a klavíristy Borise Giltburga na Dvořákově Praze měl v úterý dvě zcela rozdílné, a přece podobné poloviny. Třetí symfonii Aarona Coplanda a Třetí klavírní koncert Sergeje Rachmaninova propojila synergie síly autorského impulsu a intenzity interpretační reakce na něj. Dvojí zvýraznění muzikality. Strhující vybičované žesťové chóry typicky americké symfonické hudby a předtím před přestávkou obdivuhodná vzrušující energie pianisty, díky níž se publikum po doznění romanticky i virtuózně podmanivého díla kompletně zvedlo ze sedadel, málem jako někde na stadionu.

Číst dál…

Česká filharmonie zahájí sezonu v Bukurešti, na konci září pak v Praze

Česká filharmonie otevírá 128. koncertní sezonu. 30. a 31. srpna, pod taktovkou rakouského dirigenta a stálého hosta orchestru Manfreda Honecka, vystoupí na Festivalu George Enesca v bukurešťském sále Athenaeum. O týden později vyjde u vydavatelství Pentatone další symfonie Gustava Mahlera, tentokrát První. A v průběhu září orchestr třikrát zahraje na festivalu Dvořákova Praha. Českou filharmonii budou…

Číst dál…

Klasika u Wericha potřetí. Balancuje na hraně pojmu klasika

Třetí ročník hudebních slavností Klasika u Wericha, které se odehrávají na zahradě a v podkroví Werichovy vily na pražské Kampě, letos programově míří do Ameriky a Velké Británie. V úterý 27. června je hudebně odstartuje sopranistka Bree Nichols a „finger-style“ sólový kytarista Martin Homola. Za klavír zasedne mladý dirigent a klavírista Jan Mára. Pražský program festivalu…

Číst dál…

Drážďanské hudební slavnosti ve znamení klavíru

Letošní hudební festival v saské metropoli, který se uskuteční od 18. května do 18. června 2023 a jehož motto zní Černobíle (Black & White), je věnován napětí v hudbě a společnosti, kontrastům mezi kulturou a barbarstvím, mezi válkou a mírem. Intendant festivalu Drážďanské hudební slavnosti Jan Vogler a jeho tým sestavili program, který zahrne 63 koncertů či…

Číst dál…

Orchestr HAMU se sólisty a Robertem Kružíkem

Akademičtí komorní sólisté, orchestr složený ze studentů instrumentálních oborů Hudební a taneční fakulty AMU, zahrají v pátek 3. března v Sále Martinů na pražském Malostranském náměstí. Mladé muzikanty povede dirigent Robert Kružík a jako sólisté vystoupí klarinetistka Veronika Coganová, barytonista Radek Martinec a klavírista Vojtěch Trubač. Na programu bude Koncert pro klavír a orchestr f moll Fryderyka…

Číst dál…

Závěr 19. ročníku ARS NOVA v Košicích se Stravinským, Bernsteinem a Coplandem

Státní filharmonie Košice uzavře devatenáctý ročník festivalu současného umění ARS NOVA baletní suitou Igora Stravinského Svěcení jara, a to pod taktovkou Tomáše Braunera. Vedle toho zaznějí Bernsteinovo Divertimento a Coplandův Koncert pro klarinet, smyčcový orchestr, harfu a klavír, ve kterém se klarinetového sóla ujme izraelský umělec Jonathan Leibovitz. Koncert se bude konat ve…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (43)
Kartinky. Sto let Musorgského, Ravelových a Kusevického Obrázků z výstavy

„V kompozici, zejména v mistrovské instrumentaci, se stal Ravel skutečným virtuosem.“

„Stokowského verze je zajímavá, ale rozhodně není lepší než zažitá instrumentace Ravelova.“

„Kusevickij dirigoval už 19. října v Paříži premiéru a držel dlouhá léta práva jako dirigent i jako nakladatel, takže série dalších úprav vznikala i proto, že nakladatel původní klavírní podoby vytušil v díle velký ekonomický potenciál…“

Za vším hledej ženu, říkává se. V evropské hudbě dvacátého století platí poměrně výrazně něco jiného: Za vším hledej objednávku. A za většinou z nich Sergeje Ďagileva, Paula Sachera… nebo Sergeje Kusevického. Právě třetí jmenovaný stojí za vznikem instrumentace Musorgského původně klavírních Obrázků z výstavy skladatelem Mauricem Ravelem. Nejslavnější a nejlepší z mnoha verzí i pokusů. Premiéru dirigoval před sto lety, 19. října 1922.

Číst dál…

Karel Paukert koncertuje na nových varhanách v Dobříši

Varhaník Karel Paukert, který přiletěl z Clevelandu a převzal v Praze ve čtvrtek čestný doktorát AMU, vystoupí na koncertě v rámci cyklu Dobříšské večery hudby, a to už v neděli 16. října odpoledne. Rozhodl se věnovat tamní římskokatolické farnosti varhanní koncert na jejich novém nástroji v kostele Nejsvětější Trojice. Na programu jsou skladby od 16. století po…

Číst dál…

Martinů v souvislostech (13)
První symfonie osmdesátiletá

„Martinů se k naplnění a ovládnutí formy symfonie, vrcholné formy evropské hudby, odhodlal až ve dvaapadesáti.“

„Podmanivý je hudební příběh v pomalé větě, v tryzně odpovídající vznešeným způsobem Kusevického zadání.“

„V jeho symfonismu je zvláštní napětí mezi neoklasickou určitostí a témbrovou proměnlivostí, dialog mezi lidovostí a vysokým uměním, tradicí a novostí…“

Před osmdesáti lety, první zářijový den roku 1942, dokončil Bohuslav Martinů svou První symfonii. Stalo se tak v Manometu ve státě Massachusetts, na pobřeží moře jižně od Bostonu. Na skladbě pracoval od jara toho roku na několika místech – v Jamaice na předměstí New Yorku, v Middlebury a pak i u jezera Mah-Kee-Nac Lake ve státě Vermont a v Tanglewoodu, tedy Berkshire Music Center, na západě státu Massachusetts. Její podzimní bostonskou premiérou byl definitivně přijat do amerického hudebního života, po uvedení v New Yorku o něco později si v tisku dokonce vysloužil pochvalu jako Smetanův dědic.

Číst dál…

Korngold a Ullmann na miskách vah s Čajkovským

„Skladba exponuje sólový saxofon, jehož zvuk na Vítězslava Nováka (i když tehdy ještě žil) dává docela dobře zapomenout.“

„Houslový koncert z roku 1945 je na svou dobu – přinejmenším očima tehdejších avantgardistů – asi téměř anachronický, ale nevadí to.“

„Dennise Russella Daviese, příznivce a častého interpreta současné moderní tvorby, není radno ani v případě ruského romantismu podceňovat.“

Ryze symfonický koncert připravila pro Smetanovu Litomyšl Filharmonie Brno. Vokální umění zůstalo pro nedělení večer stranou, a přesto se zpívalo. Jan Mráček totiž nádherně vyklenul melodickou krásu Korngoldova Houslového koncertu a šéfdirigent Dennis Russell Davies neméně pěkně rozezpíval Čajkovského Pátou symfonii.

Číst dál…

V náruči Ameriky se skvělým Marcem-Andrém Hamelinem

„Orchestr dal vyniknout typickým dvořákovským melodiím na výbornou, nacházela se v nich jemnost a cit, ale také notná dávka hravosti.“

„V sólové hře Hamelin naprosto vynikal, což dal nejvíce znát na dvou přídavcích.“

„Hráči České filharmonie zde předvedli svůj um, především žesťové party byly zahrány naprosto s přehledem, až jsem si místy myslel, že poslouchám big band.“

Dne 15. 6. zazněl v Rudolfinu koncert v náruči amerických vlivů. Od Antonína Dvořáka, který našel v amerických spirituálech a melodiích veliké zalíbení, přes vyloženě jazzem inspirovanou tvorbu George Gershwina a lidskou emočnost Aarona Coplanda se program na závěr přenesl k big bandovému ryzímu jazzu Duka Ellingtona. Sólistou skladby George Gershwina, Koncert pro klavír a orchestr v F dur, byl světoznámý kanadský klavírista Marc-André Hamelin. Česká filharmonie hrála pod taktovkou skvělého Keithe Lockharta, který ve své bohaté kariéře dirigoval například na BBC Proms a téměř každý severoamerický orchestr.

Číst dál…

Česká filharmonie s americkými skladbami pod taktovkou Keithe Lockharta od středy do pátku v Rudolfinu

Americký dirigent Keith Lockhart, který se s prvním českým orchestrem setkal už vícekrát, nyní s Českou filharmonií provede program složený z děl Antonína Dvořáka a trojlístku amerických skladatelů George Gershwina, Aarona Coplanda a Duka Ellingtona. Gershwinův Klavírní koncert F dur zahraje kanadský pianista Marc-André Hamelin, který s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Poslední tři koncerty letošní sezóny…

Číst dál…

Americká hudba v Rudolfinu

„Aktuální pražské hostování tohoto předního amerického poválečného dirigenta bylo malou premiérou. Koncert ale působil, jako by se Thomas s naším prvním orchestrem znal až dávno.“

„Thomasovi byla v nedávné době diagnostikována agresivní rakovina mozku. Ačkoliv oznámil, že je nucen omezit svoji uměleckou kariéru, do Prahy dorazil, což byla opravdu radostná zpráva.“

„Přesto jsem měl pocit jako by zde Thomas nezaujal tak jednoznačné interpretační stanovisko a ve výsledku zazněla Velká spíše jako vojenský pochod než delikátní, sladce romantická a poetická skladba.“

Česká filharmonie přivítala v závěru 126. koncertní sezóny legendárního amerického dirigenta Michaela Tilsona Thomase. Společně provedli suitu z baletu Apalačské jaro Aarona Coplanda a „Velkou“ symfonii C dur Franze Schuberta.

Číst dál…

Michael Tilson Thomas poprvé s Českou filharmonií od středy do pátku

Americký dirigent Michael Tilson Thomas, který se Sanfranciským symfonickým orchestrem v uplynulých třech dekádách navštívil Prahu sedmkrát, bude poprvé řídit Českou filharmonii. Na koncertech od středy 8. do pátku 10. června bude dirigovat Symfonii C dur Franze Schuberta a suitu z baletu Apalačské jaro Aarona Coplanda, kterou první český orchestr nastuduje teprve potřetí…

Číst dál…

Jihočeské divadlo a listopadové premiéry. Zítra Boitův Mefistofeles

Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích přichystalo na měsíc listopad několik premiér. Už zítra to bude velkolepá opera s faustovskou tematikou, Mefistofeles italského skladatele Arriga Boita. Představení se bude konat v DK Metropol od 19 hodin. Operu hudebně nastudoval Mario De Rose, režie se ujal Tomáš Ondřej Pilař, scény Petr Vítek, kostýmů Aleš Valášek…

Číst dál…

Liederabend 21. století. Emily D’Angelo na Novoměstské radnici

„Emily D’Angelo pôsobila nesmierne prirodzene, občas nevtieravo prešla do hereckej akcie, párkrát program nenútene okomentovala.“ „Sólistka sa pražskému publiku odprezentovala ako majiteľka zvučného, plného hlasu.“ „Veľmi nevšednú, melancholickú atmosféru sprostredkovala Emily D’Angelo v piesni Penelope od svojej pedagogičky Cecilie Livingstone.“ Spolek přátel hudebních talentů uviedol vo štvrtok 24. 6. mladú kanadsko-taliansku…

Číst dál…

Česká filharmonie na Sychrově, pak v Litomyšli a zároveň představuje novou sezónu

Česká filharmonie ve středu 23. června ve 20:15 hodin završí svou 125. sezónu tradičním open air koncertem, který se bude konat v areálu zámku Sychrov. Náš přední orchestr pod vedením dirigentů Petra Altrichtera a Roberta Kružíka se svými hosty přednese program složený ze slavných operních árií a melodií. Zpívat budou sopranistka Slávka Zámečníková,…

Číst dál…

Červen s mezinárodními pěvci v Praze. Další měsíce také

V červnu čeká operymilovné publikum několik pražských pěveckých koncertů. V sobotu 5. června od 19 hodin to bude recitál mladé kanadsko-italské mezzosopranistky Emily D’Angelo, kterou na Novoměstské radnici doprovodí klavíristka Sophia Munoz, absolventka newyorské Juilliard School. Pestrý program nabídne mimo jiné skladby Clary Schumannové, Aarona Coplanda a Alexandra Zemlinského. Už 13. června v Rudolfinu…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (24)
Jan Novák – neoklasik, latiník a emigrant

„Pro svého učitele měl oslovení ´padre Martinů´, v jasné narážce na legendárního skladatele a učitele Padre Martiniho z 18. století.“

„Už v roce 1949 napsal Variace na téma Bohuslava Martinů. A poetika hudby jeho učitele se v té jeho odráží často i poté.“

„Není překvapivé, že po sovětské okupaci v roce 1968 Jan Novák s rodinou emigroval na Západ.“

V Nové Říši na jihu Vysočiny, v městečku, kterému po osm staletí vévodí premonstrátský klášter, mají dvě pamětní desky se jmény tří hudebních skladatelů. V osmnáctém století se tam narodili bratři Vraničtí, Antonín a Pavel, Beethovenovi přátelé. A přesně před sto lety, 8. dubna 1921, přišel v Nové Říši na svět Jan Novák, později žák Bohuslava Martinů. Hudebník, jehož tvorba je až překvapivě vstřícná a přehledná, skladatel, který miloval latinu a který po roce 1968 odmítl zůstat v Československu.

Číst dál…

Klasika v souvislostech (22)
Světoběžník Martinů v New Yorku

„Nic to však nebylo proti dlouhým měsícům, které strávili na útěku z Paříže.“

„On vůbec Martinů prchal z New Yorku na venkov, jak to šlo.“

„V New Yorku Martinů zůstal do roku 1953, pak se tam z Evropy vrátil ještě v roce 1956. Napsal tam řadu svých nejlepších i nejpamátnějších děl.“

Světoběžníkem nebyl Bohuslav Martinů dobrovolně, ale úplně nedobrovolně se jím nestal. Do Paříže odešel v roce 1923 z vlastního rozhodnutí. Za hudbou, za podněty, s touhou po rozšíření obzorů, která se mu bohatě naplnila. Když se po druhé světové válce, během čtrnácti let života, které mu zbyly, nedokázal vrátit do vlasti, byl už pasivním účastníkem událostí…

Číst dál…