KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zítra se bude… V Divadle na Orlí vzpomněli na osud Milady Horákové

„Hudba je tu v pozici komentátora příběhu, má více méně podkreslovat.“

„Použili současnou formu sociálních sítí a využili nenávistné dopisy zmanipulovaných pracujících.“

„Absolvující Peter Gáč podal excelentní výkon. Se samolibým úsměvem pronášel likvidační komentáře.“

Operu Aleše Březiny o procesu s Miladou Horákovou uvedli v Brně v Divadle na Orlí studenti JAMU; pod vedením svých pedagogů odehráli v pátek 21. a v sobotu 22. listopadu dvě premiéry. V režii a úpravě režiséra Vojtěcha Oreniče a jeho pedagoga Tomáše Studeného prošla opera aktualizací do dnešního světa a její vyznění bylo mrazivě přesvědčivé.

Číst dál…

Studenti JAMU připomenou operně odkaz Milady Horákové

Ve dnech, kdy si česká společnost připomíná výročí pádu totalitního režimu, uvede Komorní opera Hudební fakulty JAMU nové nastudování jednoaktové opery Zítra se bude… skladatele Aleše Březiny a libretisty Jiřího Nekvasila. Inscenace, inspirovaná procesem s Miladou Horákovou, se zaměřuje na aktuální téma soudů veřejného mínění a manipulace v digitálním prostoru. Premiéra se uskuteční 21.…

Číst dál…

Jubileum Institutu Bohuslava Martinů oslavil benefiční koncert s mladými umělci

„Mendelssohnovy Koncertní variace s romantickou melodickou linkou rozehráli Vilém Vlček a Denis Linnik s líbezností a lehkostí.“

„Svěžest a radost Martinů života krátce po svatbě s Charlottou je znát z každého tónu, z každé sekvence jednotlivých etud Nocturnes.“

„V Martinů Sonátě pro violoncello a klavír č. 2 se mistrovství obou mladých umělců projevilo nejvýrazněji.“

Pro letošní 30. výročí svého založení připravil Institut Bohuslava Martinů četné akce doma i v zahraničí, výstavy, přednášky, koncerty i operní představení; připomíná na nich osobnost Bohuslava Martinů nejen jako světoznámého skladatele, ale také hudebníka a přítele českých i světových umělců. Na 11. Benefičním koncertu Institutu Bohuslava Martinů ve středu 12. listopadu v Profesním domě na Malostranském náměstí přiblížil ředitel Aleš Březina třicetiletou práci Institutu a představil mladé umělce, violoncellistu Viléma Vlčka a klavíristu Denise Linnika, kteří vystoupili bez nároku na honorář.

Číst dál…

České sny pošesté, pro velký zájem tentokrát bez pauzy

Šestý ročník koncertního cyklu České sny nese podtitul Ozvěny Roku české hudby a uskuteční se mezi 11. květnem a 4. prosincem. Přehlídka pomocí české hudby sjednocuje vzájemně i značně vzdálené koncertní destinace evropského regionu. Navzdory desetileté odmlce před loňským ročníkem se další turnus chystá hned letos. Už 9. května se uskuteční prolog v Manchesteru.…

Číst dál…

Koncert k nedožitým 98. narozeninám Zuzany Růžičkové ve znamení pestrosti a mládí

„Bravurní Pavla Tesařová spolu s vynikající akordeonistkou Markétou Laštovičkovou zahájily výroční koncert s hudbou Jiřího Temla.“

„V Duettinech Viktora Kalabise zpěvné housle Pavly Tesařové provázelo cello Juraje Škody temnými tóny a vzápětí se rozezpívalo s houslemi v okouzlující souhře.“

„Letošní vzpomínka na paní profesorku dostala v provedení báječného tria mladých interpretů další impuls v podpoře talentované nastupující generace.“

Sál Martinů Lichtenštejnského paláce opanovali v pondělí 13. ledna mladí interpreti, aby složili hold královně českého cembala, prof. Zuzaně Růžičkové k jejím nedožitým 98. narozeninám. Koncert pořádaný každoročně Nadačním fondem Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové, který tito manželé v roce 2000 založili, je věnován památce vynikající cembalistky a pedagožky a připomíná rovněž odkaz skladatele významně ovlivňujícího českou hudbu druhé poloviny 20. století.

Číst dál…

Benefiční koncert Institutu Bohuslava Martinů nabídl světovou premiéru neznámé skladby Martinů

„Poděkování Aleše Březiny patřilo rovněž rektoru Vysoké školy uměleckoprůmyslové Jindřichu Vybíralovi, který aulu nového Technologického centra nabídl Institutu pro uspořádání koncertu.“

„Čtyři písně na texty české lidové poezie napsal Bohuslav Martinů v roce 1940 jako poděkování za pomoc s vycestováním z okupované Francie do USA.“

„Rozsáhlá kompozice Alexeje Aslamase ‚Lidovque‘ využila všech vysokých kvalit hráčů Epoque Quartet.“

Institut Bohuslava Martinů 12. listopadu uspořádal jubilejní desátý Benefiční koncert. Večer provázený slovem ředitele Aleše Březiny nabídl posluchačsky atraktivní setkání s letos jubilujícím tělesem mnoha stylů Epoque Quartet. Stěží si představit šťastnější volbu interpretů. Součástí večera se stala instrumentální verze nikdy neslyšené skladby Martinů.

Číst dál…

Sněhovná královna. Liberecká taneční adaptace slavné pohádky 

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy přichází s novou taneční inscenací v inspiraci přicházejícím zimním obdobím roku. Sněhová královna, taneční pohádka o lásce a odvaze, na motivy slavného literárního příběhu Hanse Christiana Andersena, bude k vidění v hudebním nastudování šéfdirigenta Plzeňské filharmonie Chuheie Iwasakiho a režii s choreografií Mariky Mikanové. První premiéra se koná 1. listopadu v Šaldově divadle, druhá…

Číst dál…

Concentus Moraviae zvolna v druhé polovině. Chystá se festivalový debut na Velehradě

Kurátorsky připravovaný Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae se v letošním roce koná po devětadvacáté, a to v hudební režii Aleše Březiny a s leitmotivem české hudby a zvláště novým pohledem na smetanovský odkaz. Přehlídka naplňující převážně červnový měsíc s těžištěm v jihomoravském regionu se zvolna překlápí do své druhé poloviny. Sérii komorních projektů zdobí v druhé polovině festivalový debut…

Číst dál…

Simona Šaturová a Zemlinského kvarteto s úspěchem vystoupili na ždáreckém zámku

„Oválný freskový sál v prelatuře na zámku je reprezentativní a bohatě zdobený a hosty koncertu vítala dokonce i majitelka zámku Marie Kinsky.“

„Původně dechový sextet převedl Kryštof Mařatka do partů smyčcového kvartetu a ten je možno tedy nyní hrát jako ‚třetí Janáčkův smyčcový kvartet‘.“

„Árie Ariadny byla tím nejlepším, co pěvkyně publiku toho večera podala. Krásná piana, postupně dynamicky vystavěné fráze, plné napětí a niterného výrazu…“

Ve Žďáru nad Sázavou na tamním zámku pokračoval festival Concentus Moraviae v sobotu 1. června. Sopranistka Simona Šaturová vystoupila společně se Zemlinského kvartetem, aby publiku představili výběr z písní Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů. A došlo i na stěžejní árie z oper. Doprovod samozřejmě musel být přizpůsoben obsazení kvarteta; úpravy obstarali Martin Wiesner a Aleš Březina.

Číst dál…

Festival Concentus Moraviae zahájen se světovou premiérou Olliho Mustonena

„Zahajovací koncert festivalu je vždy příležitostí pro vybrané město, stát se kulturním hegemonem festivalu v daném roce.“

 „Zazněla světová premiéra skladby dirigenta večera, finského skladatele a klavíristy Olli Mustonena, který je letos současně i rezidenčním umělcem festivalu.“

„Skutečnost, že Spolek pro pěstování komorní hudby nejprve Smetanův kvartet odmítl jako ‚příliš symfonický‘ nahrála myšlence k jeho orchestraci.“

Concentus Moraviae naplňuje svými koncerty krásné klasické hudby moravská města a jejich památky již dvacet devět let. Letošní ročník má podtitul Metamorfózy: Czech Smetana a odkazuje nejen na Rok české hudby a dvě stě let narození velkého skladatele, ale i na hravost a variabilitu, s jakou je možné k jeho hudbě přistupovat. Zahajovací koncert se konal 31. května v sále Městského kulturního střediska v Kyjově.

Číst dál…

Metamorfózy: Czech Smetana! Concentus Moraviae podevětadvacáté

Mezinárodní hudební festival třinácti měst nazvaný Concentus Moraviae se letos v termínu od 31. května do 10. července uskuteční podevětadvacáté. Popáté s Alešem Březinou v roli dramaturga. Téma festivalu je nabíledni – Rok české hudby a dvousté smetanovské výročí. Úhel pohledu ale pořadatelé slibují jiný… Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae je unikátní kurátorským konceptem…

Číst dál…

Liberecké Divadlo F. X. Šaldy (v) nové sezóně Navzdory

Liberecká divadelní scéna hlásící se svým jménem k odkazu libereckého rodáka literárního kritika, novináře a spisovatele Františka Xavera Šaldy vstoupí v druhé polovině letošního roku do své sté čtyřicáté první sezóny. Její operní soubor se pustí do nastudování tří premiér a společně s baletem a činohrou pak do provedení Bernsteinova West Side Story. Baletní příznivce čekají…

Číst dál…

Belgický festival Lunalia s českým fokusem

Hudební festival Lunalia pořádaný v belgickém Mechelenu jako součást série Festival of Flanders se koná ve dnech 18. dubna až 5. května historicky posedmé. V rámci letošního tématu Mnoho srdcí Evropy se přehlídka zaměřuje na prezentaci českých interpretů a připojuje se tak k oslavám Roku české hudby.   Festival Lunalia je mezinárodní hudební přehlídka organizovaná…

Číst dál…

Zahájení Českých snů 2024 s manžely Jarůškovými a Borisem Giltburgem

České sny 2024 jsou unikátním projektem, který zahraničním posluchačům představuje českou hudbu prostřednictvím těch nejlepších domácích interpretů. Dramaturgie je dílem Aleše Březiny. Nejrozsáhlejší událost Roku České hudby 2024 a nejvýznamnější zahraniční příspěvek k oslavám 200. výročí narození Bedřicha Smetany se odehraje v rozmezí od 12. ledna do 14. prosince ve dvou desítkách evropských…

Číst dál…

Realizace myšlenky evropské vzájemnosti při projektu České sny

Před dvaceti lety skladatel a muzikolog Aleš Březina společně s hudebním producentem Davidem Dittrichem přišli s vizí celoevropské hudební přehlídky. Projekt vychází z idejí Mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae s prvkem exportu špičkové hudební produkce mimo zavedená kulturní centra. Tvůrci zamýšleli představit koncerty s jednotnou dramaturgií ve vybraných českých městech a obcích a následně v jejich evropských…

Číst dál…

Nejúspěšnější inscenací z přehlídky Balet 2023 je ostravská Carmen

Taneční inscenace Carmen Národního divadla moravskoslezského (NDM) se čtyřmi cenami ovládla 10. ročník soutěžní přehlídky současné české taneční tvorby Balet 2023. Soubor získal hlavní cenu soutěže za inscenaci v choreografii Jiřího Pokorného. Další ostravští ocenění jsou Natalia Adamska a Francesco Fasano – za nejlepší sólový výkon pro představitele hlavních rolí. Za světelný design…

Číst dál…

Rok české hudby 2024 v divadlech, koncertních síních i na tanečním parketu

Série koncertů, operních a tanečních představení i edukačních pořadů zahajuje Rok české hudby 2024. Zahraniční část oslav odstartuje newyorský recitál tenoristy Petra Nekorance. Napříč Českou republikou se do Roku české hudby zapojilo již přes šest desítek institucí. Koncerty a výstavy chystají také Česká centra a zastupitelské úřady v Evropě, Asii i USA. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene…

Číst dál…

Benefice pro Bohuslava Martinů

Institut Bohuslava Martinů 6. prosince pořádá devátý benefiční koncert na podporu své činnosti. Měl se konat už pozítří 9. října v novém prostoru auly Technologického centra Umprum, ale z technických důvodů akce přesunula místo i termín uskutečnění. Nově se koncert plánuje do Profesního domu na pražském Malostranském náměstí. Vystoupí přední představitelé mladé generace…

Číst dál…

Triumf Řeckých pašijí Bohuslava Martinů na Salcburském festivalu

„I když se Daniel Barenboim musel ze zdravotních důvodů nastudování této opery vzdát, jeho návrh zůstal součástí dramaturgického plánu.“

„Den po zcela vyprodané premiéře začaly dosud neprodané lístky na zbývající tři představení mizet jako sníh na slunci.“

„Nepřestanu, dokud tuto operu nedostanu na pódium MET!“

Dva významné rakouské operní festivaly přispěly zásadním způsobem ke zvýšení povědomí o Bohuslavu Martinů jako mezinárodním klasikovi operní hudby 20. století. Tím prvním byl v roce 1999 festival Bregenzer Festspiele, na kterém zazněla ve světové premiéře první verze opery Řecké pašije, a to v koprodukci s londýnskou Královskou operou, kde projekt získal v roce 2001 Cenu Laurence Oliviera za nejlepší novou operní inscenaci uplynulého roku. Definitivní razítko k tomuto průlomu dala inscenace druhé verze Řeckých pašijí na letošním ročníku Salcburského festivalu.

Číst dál…

Řecké pašije Bohuslava Martinů na Salcburském festivalu

Salcburský festival má na programu čtyři představení opery Řecké pašije od Bohuslava Martinů, a to v druhé verzi díla uvedené poprvé v Curychu v roce 1961. Po dnešní premiéře se inscenace hraje ještě 18., 22. a 27. srpna. Jejími tvůrci jsou režisér Simon Stone, britská scénografka Lizzie Clachan a dirigent Maxime Pascal. Mladý francouzský umělec, držitel…

Číst dál…

Rusalka v Teatro alla Scala jako pohádka pro dospělé

„Nápad na zařazení Rusalky do repertoáru prestižní italské operní scény měl sám její ředitel Dominique Meyer, který to zdůvodnil velmi originálně.“

„Zkušenost režisérky Emmu Dante se světem filmu se projevila velmi silně v tom, že dopřála inscenaci dlouhé ´záběry´.“

„Vášnivé a přitom svrchovaně distingované hudební nastudování Tomáše Hanuse, které působilo zdánlivě zcela samozřejmě, ale bylo za ním obrovské množství detailní práce.“

V milánské La Scale se poprvé v historii tohoto divadla hrála Dvořákova opera Rusalka. Za hudebním nastudováním stál Tomáš Hanus, vizuální a dramatická podoba byla dílem režisérky Emmy Dante a jejího manžela, scénografa Carmine Maringoliho. Od 6. června se po premiéře během dalších šestnácti dnů uskutečnilo ještě pět představení. O tom posledním v řadě píše muzikolog Aleš Březina. Derniéra byla vyprodána do posledního místa a publikum, ve kterém se mísili Italové se zahraničními návštěvníky, dávalo podle jeho svědectví bouřlivě najevo nadšení; po každé pauze vítalo orchestr a zejména dirigenta, kterého si jednoznačně zamilovalo.

Číst dál…

Až na konec světa (15)
Múzický právník, zapomenutý libretista.
Jan Löwenbach, muž spjatý s hudbou a první republikou

„Aby se uživil, dal se na dráhu advokáta, ale přitahovalo ho umění obecně a hudba zvlášť.“

„Snad i díky Janáčkově přímluvě se Löwenbach dostal do kontaktu s dalšími osobnostmi: Brodem, Martinů a Křičkou.“

„Dožil se dvaadevadesáti, svědek minulých časů, k nimž nenápadně, ale podnětně patřil.“

Přátelil se s Leošem Janáčkem, spolupracoval s Bohuslavem Martinů či s Jaroslavem Křičkou. Hudební kritiky psal pro Lidové noviny i pro New York Times, působil jako redaktor časopisu Hudební revue; podílel se na vzniku Ochranného svazu autorského, v právních záležitostech částečně zastupoval Leoše Janáčka či Heinricha Manna. Zaměstnán byl na Československém konzulátu v New Yorku nebo hudebním odboru Ministerstva školství. Jeho pozůstalost je uložena v archivech univerzity v kalifornském San Diegu. U nás se však o něm ví jen velmi málo. JUDr. Jan Löwenbach, právník a básník, překladatel, libretista a publicista.

Číst dál…

Publikace 75 let Pražského jara a CD Gold Edition IV.

Historii mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro od jeho počátku až po poslední dva „covidové ročníky“ 2020 a 2021 sleduje nová kniha nazvaná 75 let Pražského jara editorky Svatavy Barančicové. Nejpodrobněji, coby určité navázání na předchozí publikaci Antonína Matznera 60 Pražských jar, se kolektiv autorů věnuje posledním patnácti ročníkům festivalu, které popisuje…

Číst dál…

Filmy, kde má hlavní roli hudba. Plastic Symphony a Piano na křižovatce

„Nabízí podněty k zamyšlení nad obtížnými cestami k uplatnění, nad tvůrčí svobodou a kompromisy, jež (ne)musíme podstupovat.“

„V této souvislosti stojí za připomenutí, že tento kreativní muž, mimo jiné zdatný pianista, stojí také za pozoruhodným filmem Piano na křižovatce.“

„Mohly by probouzet i smutek, jenže ten se nějak nedostavuje. Z filmu spíš vyzařuje zřetelná, i když nesnadno definovatelná naděje, že pandemické ticho brzy skončí.“

Dva mladí pouliční muzikanti fidlají na kontrabas klasickou melodii; neruší je hluk vídeňského bulváru, nevadí jim ani déšť, před kapkami se schovávají pod igelitovou plachtou. Menší mladík, který má růstovou vadu, obstarává smyčec, velký brnká na struny. Plastic Symphony… Nejen z titulu slovenského filmu, ale také z úvodních scén je zřejmé, že půjde o hudbu. A o tu samozřejmě jde i v českém dokumentu Piano na křižovatce, který je skutečnou poctou klavíru.

Číst dál…

Do kin vstupuje film Plastic Symphony s hudbou Aleše Březiny

Ve čtvrtek 2. února vstoupí do českých kin nový film Plastic Symphony s autorskou hudbou Aleše Březiny. Jde o příběh dvou zcela odlišných bratrů, kteří vedou život pouličních hudebníků. Spojuje je kontrabas a nelehký osud, kde jsou si jeden druhému oporou. Každý z nich ale touží po jiném štěstí. Film natočil režisér Juraj Lehotský,…

Číst dál…

Projekt Kalabis100 věnuje rok 2023 výročí narození Viktora Kalabise

Projekt Kalabis100 zahájil koncert 15. ledna, kdy Rudolfinum rozezněly skladatelovy Symfonické variace pro velký orchestr v podání PKF – Prague Philharmonia. Nadační fond Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové podpořil k oslavám stých narozenin svého zakladatele na čtyřicet koncertů s Kalabisovou hudbou, které se budou v průběhu letošního roku konat po celé republice, ale i v zahraničí.…

Číst dál…

Vzpomínkový koncert pro Zuzanu Růžičkovou v Sále Martinů

Světově uznávaná cembalistka Zuzana Růžičková by 14. ledna, oslavila své šestadevadesáté narozeniny. Na vzpomínkovém koncertu k nedožitým narozeninám naší „první dámy cembala“ vystoupí v pondělí 16. ledna v Sále Martinů klavírista Matouš Zukal, laureát soutěže Pražského jara a držitel ceny Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové za mimořádné výsledky při studiu na pražské HAMU.…

Číst dál…

Benefice pro Bohuslava Martinů

„Benefiční koncerty Institutu Bohuslava Martinů se od počátku svého konání vyznačují angažováním špičkových hráčů a nejinak tomu bylo i letos.“

„Petr Nouzovský, který je právem považován za jednoho z nejlepších současných evropských cellistů, naplnil sál krásným vřelým tónem hýřícím mnoha odstíny.“

„V Burlesce Klementa Slavického se Martin Kasík blýskl svým citem pro rytmizaci a pedalizaci, fráze zněly jak vzedmuté vlny zvolna mizející v moři.“

Nedávno objevená Romance pro housle a klavír Bohuslava Martinů zazněla na benefičním koncertě Institutu Bohuslava Martinů 8. listopadu v pražském Profesním domě. Violoncellista Petr Nouzovský a klavírista Martin Kasík zahráli kromě ní i další díla Martinů a skladby Klementa Slavického a Roberta Schumanna.

Číst dál…

Natálie Krátká: Nálezy jako Romance Bohuslava Martinů jsou otázkou štěstí a náhody

„Romanci pro housle a klavír jsem nalezla zcela náhodně, jak už to vědeckých objevů bývá.“

„Třeba se o původu celé sbírky ještě něco dozvíme později a budeme tak moct dohledat další cenné materiály.“

„Skladba by skutečně mohla pocházet z raného období. Záhadou však zůstává, proč by si Romanci skladatel takto dlouho ponechal u sebe, aby ji pak jednoduše přepsal…“

Doposud neznámá Romance pro housle a klavír, zřejmě z roku 1930, je novou položkou v soupisu děl Bohuslava Martinů. Na benefičním koncertě Institutu Bohuslava Martinů 8. listopadu v Profesním domě na Malostranském náměstí v Praze violoncellista Petr Nouzovský a klavírista Martin Kasík zahráli mimo jiné právě i tuto skladbu, ovšem v transkripci. Muzikoložka Natálie Krátká, která kompozici našla ve fondech jeruzalémské Národní knihovny, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje, jak k podobným objevům dochází.

Číst dál…

Smetana200. Projekt, který chce posunout Bedřicha Smetanu směrem do světa

„Nastal čas, aby Bedřicha Smetanu začal objevovat svět.“ „Už v červnu 2023 se uskuteční velká mezinárodní muzikologická konference na téma Smetana a evropská opera.“ „Projekt Smetana200 plánuje s rozpočtem kolem čtvrt miliardy korun.“ V roce 2024 se v rámci Roku české hudby uskuteční oslavy dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany. Iniciátoři projektu Smetana200, jimiž jsou…

Číst dál…