KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bydhošťské dimenze. Druhý koncert Hudebního fóra Hradec Králové

„Pokládám za chvályhodné, že polský orchestr byl na festival pozván, a jeho účast považuji za velmi přínosnou. “ 

„Vůbec nebylo patrné, že až na poslední chvíli nahradila Aleksandra Gajecka-Antosiewicz původně avizovaného Marka Toporowského, tak mocně a přesvědčivě její skvělá interpretace Góreckého figur zapůsobila.“

„Nezbývá, než se Schnittkeho mumraji volně poddat a opájet se jím. A třeba jen doslova zírat na houslistu, jenž se po vypjaté, předlouhé sólové pasáži vmžiku změní v energického dirigenta.“ 

Hudební fórum Hradec Králové má za sebou druhý koncert 21. ročníku. Ve čtvrtek 16. října se v Sále Soni Červené představili hosté ze zahraničí – Komorní orchestr Pomořanské filharmonie Capella Bydgostiensis s polskou klavíristkou a cembalistkou Aleksandrou Gajeckou-Antosiewicz a korejskou houslistkou Wonji Kim-Ozim. Největší pozornost na sebe ovšem strhl houslista, dirigent a umělecký vedoucí orchestru Piotr Pławner.

Číst dál…

Nečekaně vzhledné romaticko-minimalistické zátiší s Josefem Špačkem

„Denis Kožuchin představil barokně klenuté a sekvenčně formované téma stylovým úhozem, na nějž se vzápětí naladil Josef Špaček se svým charakterním tónem.“

„Josef Špaček exceloval ve vyhrávání všech nepředvídatelných rytmických zvratů, jež obdařil bodavou akcentací.“

„Pärtova skladba stavěla na ostinátním doprovodu fungujícím coby základ pro houslistovo opatrné odměřování každého stupnicového manévru.“

Během nedělního recitálového klání v pražském Rudolfinu vystoupil Josef Špaček se stylově rozmanitým repertoárem, jejž špičkový český houslista spolu s klavíristou Denisem Kožuchinem olemoval zvučnými skladatelskými jmény jako César Franck, Alfred Schnittke nebo Arvo Pärt. Vypointovaný program v kombinaci s pozoruhodnými hráčskými dovednostmi obou muzikantů zaujal posluchačstvo vyváženou a sugestivní variací dráždivé exprese s hudebně konstrukční hrou, jež jen potvrdila sólistovu muzikálnost a schopnost ukočírovat rozmanitou plejádu hudebních stylů.

Číst dál…

Kvalitně i bez kravaty. Tradice a jazz na festivalu Dvořákova Praha

„Fialová a Bárta jsou často žádanými interprety, protože nenabízí jenom kvalitní umělecké uchopení díla, ale také různorodý repertoár napříč stoletími a žánry.“

„To vše s originálním světelným designem vytvořilo působivou, odlehčenou atmosféru, což se do koncertní řady Bez kravaty nesmírně hodí.“

„A i když večerní program postrádal jistou hlubší dramaturgickou vizi, což je škoda, jeho uměleckou úroveň se povedlo udržet výtečnou interpretací.“

Dvořákova Praha nově nabízí koncertní řadu s názvem Bez kravaty (No tie). Ta by podle pořadatelů festivalu měla představit program vstřícnější vůči publiku, aniž by polevil na své kvalitě, a to v uvolněné, neformální atmosféře s dress codem Casual. Lze tedy očekávat atraktivní koncertní řadu kombinující nekonvenční hudební žánry. Jeden z koncertů nového cyklu se uskutečnil dne 22. září v prostorách Divadla X10 s názvem Bach meets Bolling. Interpretovali Jiří Bárta, Terezie Fialová a také Petr Dvorský a Jiří Stivín mladší.

Číst dál…

Da pacem Domine – modlitba se svěžím vánkem severu

„Za velkými okny žlutě svítilo malé nádvoří se stánky a štěbetajícími dětmi.“

„Hluboká empatie vzbuzuje aspoň na chvíli pocit odpuštění neodpustitelného a tím i osobní očistu.“

„Harmonie je plná průzračné, čisté severské energie a modlitby vyjádřené Arvo Pärtem slovy: Pane, dej nám pokoj v našich dnech, neboť není nikdo krom Tebe, kdo by se za nás bral. Jen Ty, náš Bůh.“   

V barokním Freskovém sále brněnské Staré radnice uskutečnil Diversa Quartet pod hlavičkou brněnské umělecké společnosti Ensemble Opera Diversa koncert s názvem Da pacem Domine. Připadl na neděli 15. prosince a byl příjemným vybočením ze zažitých hudebních rituálů, ač je měl téměř na dotek. Nechyběl mu svěží vánek severu i současnosti. Na programu byl Pēteris Vasks, Alfred Schnittke, Dmitrij Šostakovič, Pavel Zemek Novák a Arvo Pärt, po jehož skladbě Da pacem, Domine, byl koncert pojmenován. Českou premiéru měly skladby Péterise Vaskse, Pavla Zemka Nováka a Arva Pärta.

Číst dál…

České premiéry Vaskse, Schnittkeho i Pärta

Letošní koncert smyčcového kvarteta Diversa Quartet se věnuje motivům smutku, vzpomínky a melancholie. Svým původním záměrem navazuje na letitou iniciativu souborového provozu realizovat večery s dušičkovou tematikou. Ačkoliv byl brněnský koncert termínově odložen, samotné dramaturgické pojetí není přísně liturgické, a proto vyhovuje uvedení i mimo původní záměr. Elegičnost a smutek jsou zachyceny v dílech Pēterise Vaskse…

Číst dál…

Petr Popelka debutuje s orchestrem curyšské Tonhalle

Českého dirigenta Petra Popelku čeká začátkem prosince debut s Tonhalle Orchester Zürich. Na trojici koncertů ve dnech 4. a 5. prosince Popelka s tělesem provede díla Schnittkeho a Schumanna. V polovině měsíce zamíří k SWR Symphonieorchester, s nímž absolvuje čtveřici koncertů ve Stuttgartu, Mannheimu a Freiburgu.  Čerstvý šéf Vídeňských symfoniků a šéfdirigent Pražských rozhlasových symfoniků Petr Popelka, s nímž portál…

Číst dál…

K výročí Alfreda Schnittkeho právem beznadějně vyprodaný Besední dům

„Houslový part nechal Respighi v originální podobě a jeho skvělá interpretace Martinem Pavlíkem, jindy koncertním mistrem filharmonie, přinesla první obrovský aplaus.“

„Nezklamala ani Stravinského úprava Bachovy Chorální variace, která přinesla nový, modernizující pohled.“

„Součástí byl i dort à la Schnittke a čokoládový penízek s houslovým klíčem od hornisty Nikolase Pereze.“

Včetně přístavků a míst k stání. Ve zcela vyprodaném sále Besedního domu zahájila 21. listopadu Filharmonie Brno novou řadu abonentních koncertů s duchovním rozměrem. Koncert Schnittke & Bach se v počátku dramaturgicky vrátil k odkazu Johanna Sebastian Bacha. Náročná díla skvěle provedli houslista Martin Pavlík, mezzosopranistka Hana Kopřivová Šumpíková, tenorista Pavel Valenta, Pěvecký sbor Gaudeamus Brno se sbormistryněmi Dašou Karasovou a Martinou Kirovou a Filharmonie Brno s dirigentem Robertem Kružíkem…

Číst dál…

Výročí slaví také Schnittke. Jeho Čtvrtá symfonie zazní v Brně

V neděli 24. listopadu 2024 by se devadesáti let dožil Alfred Schnittke (1934–1998), jeden z nejvýznamnějších skladatelů druhé poloviny 20. století. Byl hlasem své doby, podobně jako před ním Dmitrij Šostakovič, na kterého ve své tvorbě v jistém směru navázal. V brněnských filharmonických sezonách a na festivalech jsou Schnittkeho skladby v posledních letech uváděny pravidelně.…

Číst dál…

Epilog ve znamení epilogů. Filharmonie Brno uzavřela jednu abonentní řadu

„Rachmaninovova hudba přináší překvapivé konotace.“

„Epilog z baletu Peer Gynt Alfreda Schnittkeho nastoupil po Mahlerovu Adagiettu attacca; dřív než publikum stačilo vůbec nadechnout, natož tleskat.“

„Děsivé ticho začaly z dáli plnit lehounké vokály, třepetající se nějakou dobu v prostoru, aby zase odpluly někam do nebeských výšin, kde je klid a mír.“

Abonentní řada Filharmonie v divadle se uzavřela čtvrtým abonentním koncertem 9. a 10. května. Koncert nazvaný krátce Epilogy nabídl skladby, které skutečně plní účel završení díla; v principu nemají nic společného, ale nakonec vytvořily překvapivě dobře fungující celek. Nejprve Symfonické tance Sergeje Rachmaninova, po přestávce Adagietto z Páté symfonie Gustava Mahlera a jako poslední Epilog z baletu Peer Gynt Alfreda Schnittkeho. To vše se v podání orchestru Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila „vylouplo“ v kouzelný a pohádkový večer.

Číst dál…

Pořad skladatelských syntetiků s Filharmonií Brno

Český dirigent Tomáš Netopil včera dirigoval v Austrálii před orchestrem Queensland Symphony a už za pět dní ode dneška, tedy 9. května ho čeká koncert s Filharmonií Brno. Budoucí šéfdirigent Pražských symfoniků se představí v repríze i o den později, přičemž hudba v jeho pojetí bude znít v brněnském Janáčkově divadle. Pořad Epilogy přinese díla skladatelů Sergeje…

Číst dál…

Festival EuroArt Praha pokračuje s rakouským Chaos Quartetem

Pražské kulturní dění v oblasti komorní hudby obohacuje již řadu sezón Mezinárodní festival komorní hudby EuroArt Praha, za nímž umělecky stojí Josef Kekula, houslista Stamicova kvarteta. V Sále Martinů pražské HAMU, který je festivalovou domovskou scénou, se 16. dubna uskuteční od půl osmé večer osmý koncert v rámci letošní festivalové sezóny. Jeho protagonistou…

Číst dál…

Slovenská filharmonie vstoupila do nového roku s Lukášem Vondráčkem

„Sarkastické Polyfonické tango Alfreda Schnittkeho je ironickým komentárom hudobného schematizmu sovietskej hudby v päťdesiatych rokoch.“

„Lukáš Vondráček zaujal výsostne kultivovaným pianizmom a hlbokým interpretačným ponorom do Mozartovho diela.“

„Daniel Raiskin s filharmonikmi prezentovali v Griegovej symfónii ukážkový model ako s raným symfonizmom daného typu naložiť.“

Zaplnená bratislavská Reduta v dňoch 11. a 12. januára 2024 privítala Slovenskú filharmóniu na prvej dvojici jej abonentných koncertov v novom roku. Náš reprezentačný orchester sa uviedol pod taktovkou svojho šéfdirigenta Daniela Raiskina s dielami Alfreda Schnittkeho, W. A. Mozarta a Edvarda Hagerupa Griega. Ako sólista v Mozartovom koncerte spoluúčinkoval dnes už prominentný a medzinárodne vyhľadávaný český klavirista Lukáš Vondráček. Bolo to umelcovo druhé vystúpenie v Bratislave; na tom predchádzajúcom v októbri 2021 uzatváral 56. ročník Bratislavských hudobných slávností, keď takisto pod Raiskinovou taktovkou predniesol sólový part Koncert pre klavír a orchester g mol Antonína Dvořáka. Nie každodenná a rozhodne zaujímavá dramaturgická zostava, ktorá musela uspokojiť i toho najnáročnejšieho poslucháča.

Číst dál…

Slovenská filharmonie s Lukášem Vondráčkem a Joannou Sochackou

Slovenská filharmonie uvede v druhém lednovém týdnu dva abonentní koncerty pod taktovkou svého šéfdirigenta Daniela Raiskina. Jako sólista vystoupí ve středu 11. a ve čtvrtek 12. ledna jeden ze světově nejuznávanějších českých klavíristů Lukáš Vondráček. V jeho podání zazní v Koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě Koncert pro klavír a orchestr č. 21 C dur Wolfganga…

Číst dál…

Prvotřídní um Marka Kozáka a Václava Petra na Dnech Bohuslava Martinů

„Hráči předvedli výjimečnou technickou vyspělost, důmyslnou práci s časem a obdivuhodně jednotný rytmický cit a sehranost.“

„Smyčec Václava Petra se definitivně prozpíval do nástroje i do prostoru a duo společně vtáhlo publikum do děje příběhu.“

„Při druhém přídavku Václav Petr odložil violoncello, usedl ke klavíru a zahrál secondo čtyřruční polky Sergeje Rachmaninova s Markem Kozákem v primu.“

Festival Dny Bohuslava Martinů v úterý 5. prosince pokračoval vystoupením dvojice umělců. Trojici sonát pro violoncello a klavír – každou v jiném stylu – zahráli etablovaní Marek Kozák a Václav Petr. Někdejší semifinalista prestižní varšavské „Chopinky“ a nynější koncertní mistr skupiny violoncell v České filharmonii připravili padesátce diváků v Sále Martinů na pražské HAMU vysoce kvalitní zážitek.

Číst dál…

ČRo D-Dur: Franckovo Blahoslavenství a sobotní večer se Zdeňkem Šestákem

„Ve středu sáhneme do atraktivní nabídky Evropské vysílací unie. Nejprve zazní málo uváděné vrcholné dílo Césara Francka, jeho oratorium Blahoslavenství.“ „Víkendová dopoledne budou patřit varhanici a patronce hudby sv. Cecílii, pořad připravil Radek Menoušek se skladbami H. Purcella, B. Brittena, J. D. Zelenky a dalších.“ „A v sobotu v 15:11 vrcholná nahrávka Chopinova Klavírního…

Číst dál…

Nastávají Dny Bohuslava Martinů. Zapojí se i Česká filharmonie a SOČR

Festival si již 29 let klade za cíl uvádět a propagovat hudbu poličského rodáka. Přední čeští umělci na Dnech Bohuslava Martinů představují i méně frekventovaná skladatelova díla. Součástí festivalu je Soutěž Nadace Bohuslava Martinů, která podporuje nastudování skladatelových skladeb nejmladší generací interpretů a pomáhá formovat mladé hudebníky. Na koncertech ve spolupráci s Českou filharmonií…

Číst dál…

ČRo D-dur: Pendereckého nedožité devadesátiny a Tannhäuser z Bayreuthu

„Středeční večer připomene nedožité devadesátiny Krzysztofa Pendereckého bohatým výběrem jeho skladeb. Zazní nejen tři jeho díla odkazující na válečné události.“ „Dále poslouchejte Symfonii č. 3 Gustava Mahlera s Bostonským symfonickým orchestrem a Seiji Ozawou a také s Jessyí Norman v altovém sóle.“ „Víkendová Návštěva bude v sobotu a v neděli dopoledne patřit nahrávkám Pražského komorního orchestru, který…

Číst dál…

ČRo D-dur: Záznam SOČRu s Robertem Jindrou a Síla osudu

„Nenechte si ujít Beethovenovu Sedmou symfonii s Vídeňskými filharmoniky a Leonardem Bernsteinem.“ „Dále je možné poslouchat Dvořákovy Biblické písně s Magdalenou Koženou, Berlínskými filharmoniky a Simonem Rattlem.“ „Víkendová návštěva bude patřit Radimu Dolanskému, který bude vybírat nahrávky v pestrém výběru autorů.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7, tedy nepřetržitě. Hudbu vybírají, ohlašují…

Číst dál…

Robert Kružík i jako vypravěč na koncertě zlínské filharmonie

Gogol třikrát jinak je název dalšího z koncertů v rámci letošního ročníku festivalu Harmonia Moraviae, který pořádá zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů. Šéfdirigent orchestru Robert Kružík se 19. října kromě obvyklé role vedoucího hudebního tělesa zhostí též nové role vypravěče. Soročinský trh, Mrtvé duše, Taras Bulba. První je realistickou povídkou, druhé satirickým románem,…

Číst dál…

Kremerata Baltica hrála v Besedním domě

„Záměrem je představit neprávem opomíjené skladby či skladatele. Koncert Kremeraty Balticy toto zadání skutečně splnil.“

„Onutė Gražinytė disponuje ohromnou dynamickou škálou a mistrovsky pracuje se zvukem, především v tichých pasážích, kdy se jí daří barevně odlišit polyfonickou strukturu téměř na hranici slyšitelnosti.“

„Kremerata Baltica do Brna přivezla skutečně objevný program, navíc ještě mistrovsky přednesený.“

Koncert souboru Kremerata Baltica v rámci festivalu Moravský podzim patřil k dramaturgicky i interpretačně mimořádným počinům. Smyčcový orchestr založený roku 1977 lotyšským houslistou Gideonem Kremerem se představil 4. října v brněnském Besedním domě spolu s mladou litevskou klavíristkou Onutė Gražinytė.

Číst dál…

Vadim Gluzman sólistou u Janáčkovy filharmonie na úvod sezony

Zahajovací koncert sedmdesáté sezony Janáčkovy filharmonie Ostrava se koná provizorních podmínkách kina Vesmír 5. října. Sólistou Beethovenova Houslového koncertu bude Vadim Gluzman a zazní také Šostakovičova Devátá. Provedení řídí šéfdirigent filharmonie Vassily Sinaisky. Repríza se uskuteční následující den. Houslistu Vadima Gluzmana pojí s šéfdirigentem Janáčkovy filharmonie Vassilym Sinaiským nejen profesní, ale také…

Číst dál…

Vzkříšení ve Filharmonii Brno a další pilíře sezony

Už ve čtvrtek zahájí Filharmonie Brno svoji 68. koncertní sezonu. Slavnostní večer tradičně povede šéfdirigent Dennis Russell Davies, který tím začne svůj šestý rok v čele orchestru. Na úvod sezony zazní monumentální celovečerní dílo, Symfonie č. 2 „Vzkříšení“ Gustava Mahlera. Filharmonici ho provedli i před měsícem na koncertě v německém Rheingau ve spolupráci…

Číst dál…

David Kalhous a jeho hosté. Kouzelný komorní večer Festivalu Krumlov

„Obdivoval jsem především úžasnou jemnost dynamiky, schopnost jít do skutečných něžných pian, neobyčejně měkkého charakteru tónu v kultivovaném zvuku klavíru.“

„Klarinetista Karel Dohnal si vedl znamenitě, technicky suverénně, bylo na něm znát, že si živé muzicírování velmi užívá.“

„Houslistka Xenie Dohnalová hrála zcela uvolněně, vyšší polohy nástroje zněly s patřičným jasem alikvotních tónů, nosně, hrála i s výrazovým vtipem.“

Tradiční mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově přivedl do atraktivního prostředí Maškarního sálu 20. července nadmíru zajímavý komorní koncert s promyšlenou dramaturgií a vysoké stylové úrovně. Představil se klavírista David Kalhous, žijící v USA, kde je profesorem na Florida State Univerzity College of Music. Přizval si výborné hosty – houslistku Xenii Dohnalovou a klarinetistu Karla Dohnala. V repertoáru širokého záběru byli vedle Mozarta a Beethovena zařazeni významní tvůrci hudby 20. století: Milhaud, Stravinskij a Schnittke.

Číst dál…

Simona Šaturová a zdaleka nejen ona. Festival Krumlov pokračuje

Festival Krumlov byl zdárně zahájen akcí pod širým nebem s názvem Francouzská noc, na kterou na témže místě Letní jízdárny hned další den navázalo Operní gala s hvězdným obsazením sopranistky Zuzany Markové a tenoristy Charlese Castronova. Festivalová akce pokračuje až do 5. srpna a do konce tohoto týdne nabízí dalších pět akcí hlavního programu, jejichž patrně…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (48)
Pražské jaro, to hudební.
Tři týdny mezi Mou vlastí a Ódou na radost

„Problémem bylo a je, že málokterá skladba, snad jen s výjimkou Novosvětské, by se dala na takto zvýrazněném místě opakovat každý rok. Beethovenova Devátá ano.“

„Emocí, které k hudbě patří primárně a snad i neoddělitelně, bylo během festivalu přítomno dost.“

„O mimořádné otevření festivalu se postaral hned 12. května Orchestr Velšské národní opery z Cardiffu se svým šéfdirigentem Tomášem Hanusem. Jejich Má vlast byla opravdu Smetanova.“

Po třinácti letech uzavřela Pražské jaro zase jednou Beethovenova Devátá. Lepší završení festivalu, který se během tří týdnů dennodenně pohybuje mezi národním a mezinárodním rozměrem, zatím nikdo nevymyslel. Jaký byl 2. června v Obecním domě poslední večer s Českou filharmonií, Pražským filharmonickým sborem a Christophem Eschenbachem? A jaký byl celý osmasedmdesátý ročník, který 12. května na stejném místě otevřel Tomáš Hanus s orchestrem Velšské národní opery?

Číst dál…

Fenomenální úspěch. Nová dirigentská hvězda a mistr violy s Českou filharmonií

„Autor, německý Žid žijící až do roku 1991 v Sovětském svazu, se ve svém díle po celý život potýkal se základním problémem identity. Po matce Němcem mezi Rusy, po otci Židem mezi Němci a katolíkem v převážně pravoslavném prostředí.“

„Extrémně náročný sólový part violy nenese ani stopy nástrojové exhibice, ale v propojení s orchestrem poskytuje výjimečně závažnou, niternou výpověď maximální výrazové síly.“

„Už ze spolupráce ve skladbě Schnittkeho jsme poznali, že u pultu orchestru stojí zcela komplexní, všestranně muzikální a po profesní stránce perfektně vybavená hudební osobnost, jejíž nepostižitelné fluidum vyzařuje do orchestru i do koncertního sálu.“

Na hudební mapě Evropy, a zdá se, že i celého kulturního světa, přibylo v krátkém čase několika posledních let nové jméno. Doslova raketovou rychlostí se vřítil do mezinárodního koncertního života nyní sedmadvacetiletý finský dirigent Klaus Mäkelä. Nedávno řídil poprvé Berlínské filharmoniky a nyní rovněž poprvé stanul v českém debutu u pultu České filharmonie jako host festivalového koncertu Pražského jara.

Číst dál…

Na Pražském jaru debutuje dirigent Klaus Mäkelä

„Cesta hlubšího pronikání do hudby nikdy nekončí.“

„Má cit pro tvorbu hudebních okamžiků, formováním jednotlivých frází dosahuje strhujících výsledků.“

„Nikdo z nás dvou nemá poslední slovo. To ani v hudbě nejde.“

Pozorně a s velkým očekáváním sledovaný debut má 17. května v Praze sedmadvacetiletý finský dirigent Klaus Mäkelä, šéfdirigent Filharmonie Oslo a Orchestre de Paris a designovaný šéfdirigent amsterdamského Orchestru Concertgebouw. S Českou filharmonií připravil pro Pražské jaro Mahlerovu První symfonii a Violový koncert Alfreda Schnittkeho se sólistou Antoinem Tamestitem, rezidenčním umělcem letošního festivalu.

Číst dál…

Pražské jaro pokračuje – filharmonie, opera i MenART

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro od středy 17. do neděle 21. května nabídne deset koncertů. Z orchestrů vystoupí Česká filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu či Essenští filharmonikové. Sólisté, sbor a orchestr Národního divadla nabídnou Dvořákovu operu Armida, své pěvecké umění v písních předvede mladá mezzosopranistka Bella Adamova, představí se cembalista Jean Rondeau, který…

Číst dál…

Marie Kučerová: V nové sezóně se těšíme především na Rok české hudby v jeho širokých souvislostech

„Máme naplánováno si všímat skladatelů a kompozic dosud spíše opomíjených, přesto však zajímavých. V této souvislosti si i pokládáme otázku, kdo všechno tvoří pojem česká hudba, kdo jsou vlastně čeští skladatelé? Jsou to i ti, kteří se narodili na území dnešní České republiky ale život prožili jinde?“

„V této souvislosti bych ráda vyzdvihla koncert z děl málo uváděných autorů, na kterém zazní Jarní symfonie Jana Nováka spolu s Novým žalmem Antonína Rejchy, který zazní pravděpodobně v premiéře. Zde se v sobě pojí dvě myšlenky, pocta české hudbě a také koncepční péče o méně uváděné, avšak vynikající autory.“

„Rok 2024 by se mohl zapsat do historie brněnské kultury jako počátek nové éry – rok, kdy se začalo stavět Janáčkovo kulturní centrum. Mé velké přání je, aby se tento plán stal skutečností a abychom si užili hudbu z pódia světových parametrů v některé z nejbližších sezón. (Markéta Vaňková, primátorka Města Brna v Katalogu sezóny 2023/24.)“

Marie Kučerová je ředitelkou Filharmonie Brno již deset let. Za tu dobu se jí podařilo dostat brněnskou filharmonii do povědomí evropské i světové veřejnosti a získat větší návštěvnost brněnského publika zajímavou dramaturgií. Pro nadcházející sezónu již filharmonie dramaturgii odtajnila a proto jsem se s ní nad programy koncertů sešla. Současně mne zajímalo, jak vypadá příprava na stavbu nového koncertního sálu.

Číst dál…

Filharmonie Brno v nové sezóně s péčí o české autory

Filharmonie Brno představuje svoji osmašedesátou sezónu s pokračujícími dlouhodobými koncepcemi i novinkami pro abonenty. Má jít o „Rok české hudby“, avšak ne prvoplánově, spíše půjde o systematickou péči o neprávem opomíjené autory. Zaznějí také velké symfonie rakouských a německých skladatelů a připomenuta budou i významná výročí. Do nové sezóny vstoupí orchestr s Mahlerovou Symfonií č. 2 „Vzkříšení“ pod taktovkou…

Číst dál…