Už v sobotu 27. září večer začíná na Vysoké, v místě letních pobytů skladatele Antonína Dvořáka, tradiční koncertní cyklus Hudební podzim. Zahajovací koncert 29. ročníku, při kterém bude hrát prim lidský hlas, se uskuteční ve společenském sále neorenesanční Kounicovy vily, kde se pořádala hudební vystoupení již za časů slavného skladatele. Diváci večer…
Závěr května v Plzni
Zbylé květnové koncerty Plzeňské filharmonie v jejím domovském městě jsou tři. První z nich v rámci řady Kruh přátel hudby obstarají 21. května klavíristka Anna Gaálová a trombonista Lukáš Moťka, k druhému o den později orchestr přizval děkanku Hudební fakulty JAMU, cembalistku Barbaru Mariu Willi. Třetí koncert 29. května nabídne v dalším orchestrálním programu vokální umění barytonisty…
Světlé zítřky pražské Akademie
„Anna Gaálová má dar naklonit si publikum pódiovým projevem plným něhy a pokory.“
„Sólového partu se Veronika Lédlová zhostila s nápadnou suverenitou a potřebným sebevědomím.“
„Charakteristika pohybového slovníku Zdeňka Červinky mi dává vzpomenout na současného nejslavnějšího Čecha od fochu dirigentství Jakuba Hrůšu.“
S dalším koncertem k Roku české hudby přišla pražská HAMU. V Sále Martinů vystoupilo studentské těleso Akademických komorních sólistů pod už zkušenou taktovkou Zdeňka Červinky a v sólových úlohách se projevili barytonista Pavel Josef Kšica, zaskakující za indisponovaného Jana Kukala, trombonistka Veronika Lédlová a zejména pianistka Anna Gaálová, jež svým výkonem zaujala celou první polovinu večera. Ten jako celek hovořil o světlé budoucnosti českého umění.
Kahánkovi studenti postavili Rudolfinum
„Mohli jsme pozorovat, jak umělec dokonale splynul s akustikou sálu.“
„Nemuseli jsme se všemi interpretačními rozhodnutími souhlasit, ale věřili jsme mu.“
„Zvláště zaujala schopnost se v onom perpetuálním vření poslouchat a vzájemně na sebe reagovat – s lehkostí a radostí.“
Předposlední koncert letošního ročníku Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného patřil Ivu Kahánkovi. V Dvořákově síni pražského Rudolfina se však 7. listopadu nepředstavil sám, druhá polovina tohoto ryze smetanovského večera byla příležitostí jeho žákům Anně Gaálové, Pavlu Praženicovi a Matouši Zukalovi, kteří spolu s Kahánkem vystřihli úpravy Smetanových symfonických básní pro dva klavíry. Vrcholem virtuozitou prodchnutého večera se stala turbulentní předehra k Prodané nevěstě, pro niž počet klavírů vzrostl na čtyři.
Firkušného festival zahájí András Schiff. Program svého koncertu záměrně tají
První listopadový týden se ponese již tradičně ve znamení přehlídky světového klavírního umění v pražském Rudolfinu v rámci Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Dvanáctý ročník přehlídky pod hlavičkou Pražského jara se koná v termínu od 2. do 9. listopadu a nabídne pětici koncertních zastavení. To první patří siru Andrásu Schiffovi. Letošních pět koncertů by se dalo charakterizovat…
Šest na pětce podruhé na pražském Smíchově
Koncertní cyklus nazvaný Šest na pětce pořádaný v Komunitním prostoru Smíchov, tedy v prostorách zrekonstruovaného kostela Českobratrské církve evangelické, pokračuje letos druhým ročníkem. Od 3. října do 12. prosince nabídne šestici koncertů, jejichž tematickým svorníkem bude Rok české hudby a osmdesáté výročí terezínských skladatelů. Netradiční prostor, který oživuje kulturní nabídku pražského Smíchova, se…
Klavírní festival Rudolfa Firkušného 2024 aneb Na co jsem se nejvíce těšil?
Za tři dny naplno začíná festival Pražské jaro a současně pořadatelé odtajnili i plány na podzimní Klavírní festival Rudolfa Firkušného, který mezi 2. a 9. listopadem nabídne pražskému publiku pět klavírních recitálů. Kromě jmen významných virtuosů přehlídka láká i na netradiční koncertní formáty. „Na co jsem se nejvíc těšil? Na všechno! Vždyť jsem se…
Ivo Kahánek zahájil projekt Smetanománie ve velkém stylu
„Volba umělce, který zahájí cyklus celého provedení Smetanových děl, tedy byla určitě na místě“
„Kahánek překvapil řadou zvukově zajímavých momentů, které si těžko může dovolit jiný pianista.“
„Přesvědčil, že je interpretem s obrovskou hudební představou, kterou dovede naplnit.“
V Plzni odstartoval v rámci právě probíhajícího festivalu Smetanovské dny dílčí projekt Smetanománie, na kterém zazní kompletní dílo pro klavír Bedřicha Smetany. Uměleckým garantem a tím, kdo nápad ředitelky festivalu Lenky Kavalové provedení celého Smetanova díla rozdělil mezi spolupracující instituce a koncertní umělce, je Jan Simon. Plzeňský Dům hudby a jeho Sál Antonína Dvořáka nyní hostí nejen vynikající české koncertní umělce, kteří se ve večerních recitálech budou věnovat zejména těm nejobtížnějším dílům, ale i studenty spolupracujících českých hudebně vzdělávacích institucí, jako je Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze, Janáčkova akademie múzických umění, Ostravská univerzita a Konzervatoř Plzeň.
Výsledky Soutěže Nadace Bohuslava Martinů
Soutěž Nadace Bohuslava Martinů předjímá festival Dny Bohuslava Martinů. Hudební přehlídka začne 29. listopadu, soutěž už je u konce. Konala se v pátek 24. listopadu v oboru Klavír a následujícího dne, v sobotu 25. listopadu, v oboru Komorní soubory bez klavíru. V první zmíněné kategorii zvítězil Pavol Praženica, v druhé pak Siebeneichener Quartet. Soutěžní klání v oboru Klavír sledovala porota…
V Plzni skončila slavnostním finále Mezinárodní smetanovská klavírní soutěž
„Energická gesta dirigentky Valentiny Shukliny pozorně sledující part každého sólisty vedla k přesvědčivému provedení každého díla.“
„Pavol Praženica zaujal zcela jiným, kulatým a velmi diferencovaným zvukem nástroje Steinway.“
„Výkon Anny Gaálové vyzněl bez jakýchkoli problémů.“
Čtyři finalisté 3. kategorie Mezinárodní smetanovské klavírní soutěže se představili jako sólisté ve vybraných klavírních koncertech za doprovodu Plzeňské filharmonie, kterou řídila Valentina Shuklina. Místo konání byl zaplněný sál plzeňské Měšťanské besedy. Na koncertě vítězů se dnes v Domě hudby představili nositelé cen v sólovém programu.
Mladí klavíristé na koncertech HAMU
„Jemný a současně rozhodný úhoz Vojtěcha Trubače se dobře uplatnil v bězích, v nichž vynikla okouzlující perlivost.“
„Návaznost v předávání témat, výborná souhra i precizní hra a v neposlední řadě seznámení s dílem Giana Carla Menottiho, u nás nepříliš hraného, bylo velkým plusem tohoto provedení.“
„Technické i výrazové schopnosti dopřály Anně Gaálové plné soustředění na tektoniku skladby i vypracování detailů.“
Časovým souběhem až nemilým byly dva páteční koncerty, odehrávající se v Lichtenštejnském paláci pražské HAMU. Zatímco v Sále Martinů hráli Akademičtí komorní sólisté v řadě nazvané Ti nejlepší, v suterénní Galerii probíhal ve stejném čase absolventský bakalářský koncert Anny Gaálové.
Nejúspěšnějšími byly v Mezinárodní soutěži Leoše Janáčka dvě Korejky
„V obou oborech soutěže zvítězily mladé Korejky – Seona Mun a Linda Lee.“
„Překvapením byl velmi suverénní a kreativní přístup korejských účastníků a silné zastoupení žen ve finále varhanní části soutěže.“
„Potěšující byla vynikající úroveň domácích účastníků – studentů Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění.“
Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka v Brně se letos uskutečnila v oborech varhany a klavír. První cenu a k tomu jako zvláštní cenu možnost vystoupit na Brněnském varhanním festivalu v roce 2023 získala Seona Mun z Korejské republiky. Druhou vítězkou se stala klavíristka Linda Lee z Korejské republiky. I ona má jako zvláštní cenu možnost zahrát si v Česku, a to už na koncertním matiné v rámci festivalu Janáček Brno 2022.
Beethovenův Hradec skončil fantastickým triumfem českých klavíristů. První a druhou cenu získali Tomáš Vrána a Vojtěch Trubač
„Trubač působil během svého vystoupení nejvíc v pohodě a dokázal si také ‚svůj‘ okamžik užít.“
„Chihara zahrála ze všech tří finalistů nejvýrazněji. S největší vášní, obrovskou koncentrací, určitým rizikem a odvahou dala do svého projevu úplně všechno.“
„Jako bychom se bez dechu začetli do knihy, z níž nelze přeskočit jediné slovo, působil Vránův projev jako vyprávění, které celý příběh sdělilo s největší komplexností a pravdivostí.“
58. ročník Mezinárodní interpretační soutěže Beethovenův Hradec v oboru klavír zná své vítěze. Prestižní soutěžní klání se letos uskutečnilo ve dnech 8. až 12. června v Opavě a Ostravě. Čtyři desítky klavíristů z celé Evropy i Asie byly důkazem, že tato soutěž má dobrý zvuk a přitahuje k sobě pozornost. Vítězem letošního ročníku se stal osmadvacetiletý český klavírista Tomáš Vrána. Druhou cenu získal o tři roky mladší Vojtěch Trubač rovněž z České republiky a třetí cenu obdržela japonská pianistka Satomi Chihara. Oba čeští pianisté jsou z Moravskoslezského kraje, odkud pochází mnoho výrazných hudebních talentů.
Čtyři klavíry bez kompromisů. Eastmanova hudba v Rudolfinu
„Každopádne je ale veľmi zaujímavé sledovať, ako tento kus vplýva na vnímanie poslucháča.“ „Tento zážitok samozrejme potrebuje dobrého sprostredkovateľa, ktorým kvarteto Kahánek – Tkadlčíková – Gaálová – Praženica určite bolo.“ „Treba tiež spomenúť, že hráčom je, vďaka voľnejšiemu zápisu, zverené podstatne väčšie množstvo kompetencií, než zvyčajne.“ Česká filharmonie a Galerie Rudolfinum…
Slibní mladí klavíristé na večeru Pražské konzervatoře
„Možná v leckterých výkonech dosud chybí více jistoty a zralosti, ale není fér porovnávat studenty se zkušenějšími kolegy.“
„Budou mít příležitost se všichni ti talentovaní mladí lidé prosadit v tvrdém konkurenčním světě?“
„V podání Anny Gaálové to byl Beethoven křehký a něžný, zadumaný a přemýšlivý, ale i hravý a jiskřivý.“
Slyšet přehlídku talentovaných mladých pianistů – posluchačů Pražské konzervatoře – je zajímavý zážitek. Nejen kvůli velmi dobrým interpretačním výkonům, ale přináší to i jednu otázku k zamyšlení. Budou mít příležitost se všichni ti talentovaní mladí lidé prosadit v tvrdém konkurenčním světě, otevře se před nimi úspěšná koncertní a nahrávací kariéra? O tom, zda se tak stane, někdy nerozhoduje jen píle a talent. Uvidíme, nechme se překvapit. Jména mladých konzervatoristů je ale dobré si zapamatovat. Ostatně, některá z nich jsou již v hudebním světě známá.













