Světově etablovaná houslistka Karen Gomyo vystoupí společně s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Na závěrečném koncertě sezony ostravského orchestru 23. května provede Koncert pro housle a orchestr Antonína Dvořáka, perlu české houslové literatury. Diriguje Gilbert Varga. V závěru května pak rovněž v Kině Vesmír a za doprovodu orchestru hraje klavírista Tomáš Kačo. Koncert pro housle a orchestr a moll,…
Ani po třech přídavcích diváci nechtěli domů. Ivan Ženatý a Martin Kasík v Pardubicích
„Vyprodané sály na letošním ročníku festivalu jasně dokazují, že dozrála nová generace posluchačů, jež si ke komorní hudbě našla svoji cestu.“
„U Rachmaninova se nedá nic předstírat ani ošidit, těch pětatřicet minut se musí hrát naplno. Ivan Ženatý se svého úkolu zhostil s jistotou beroucí dech.“
„Při jemnosti Martina Kasíka zaslechneme i obracení listů s notami. Hned nato interpret strhne bouři.“
Také další koncert 47. ročníku Pardubického hudebního jara, pořádaný ve čtvrtek 15. května v Gočárově galerii v Automatických mlýnech, se stal oslavou komorní muziky v její nejkřišťálovější podobě. Dvě sonáty pro housle a klavír z počátku 20. století od Sergeje Rachmaninova a Bohuslava Martinů přednesli špičkoví čeští interpreti Ivan Ženatý a Martin Kasík k nápadné spokojenosti publika.
Karen Gomyo: Klasická hudba je protijedem na úzkost z dění ve světě
„Se Semjonem Byčkovem a Jakubem Hrůšou je to jako hrát komorní hudbu.“
„Emocionalita neznamená pracovat pouze na základě intuice.“
„Znakem skvělé hudby je, že při každém jejím provedení najdete něco nového, co lze jejím prostřednictvím sdělit.“
Jednasedmdesátá sezóna Janáčkovy filharmonie Ostrava se chýlí k závěru. Finální tečku za ní napíše koncert 23. května, kdy v roli sólistky do moravskoslezské metropole zavítá japonsko-kanadská houslistka Karen Gomyo. Světově vyhledávaná interpretka v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz odhaluje, čeho si nejvíce cení na práci s dirigenty, jak jsou po ni důležité emoce nebo kde nachází inspiraci mimo hudební svět. V závěru se Karen Gomyo zamýšlí i nad rolí, kterou by klasická hudba měla v dnešním světě hrát.
Bach a Dvořák zazářili ve violoncellovém klání Pražského jara
„Till Schuler vstoupil do Bachovy suity vkusně, výrazově odměřeně a s přímým vhledem do jejího architektonického řešení.“
„Pro drsnější a emočně prohnutější vyznění Bachovy kompozice Yuya Mizuna zdůraznil roli disonancí, s nimiž zacházel jako se specifickými funkcemi hudebního výrazu.“
„Předností výkonu Alexandry Kahrer bylo geometricky přesné vykrajování frázových linií a precizní vrstvení souzvuků, jimž propůjčila podobu transparentních akustických vertikál.“
V pondělí 14. května se ve Dvořákově síni uskutečnilo dechberoucí klání mezi finalisty soutěže Pražského jara. Špičky světové scény violoncellové hry se s podporou FOKu utkaly v pomyslném ringu pražského Rudolfina a s mladistvou dravostí a elánem vykřesaly ze svých muzikantských dovedností to nejlepší, co se za roky pilného studia naučily a co si pracně ozkoušely na pódiích evropských koncertních domů. Do programové linie byly zasazeny hvězdy hudebních nebes Johann Sebastian Bach a Antonín Dvořák, které důstojným světlem ozářily pestrou scenérii bravurních výkonů, a symbolicky tak zakončily violoncellovou kapitolu jedné z nejprestižnějších soutěží na tuzemské koncertní scéně.
Japonská štace či městské oslavy. Plzeňská filharmonie v příští sezóně
Dalším českým tělesem, které odhalilo své plány pro příští sezónu, je Plzeňská filharmonie. Kostru jejího programu utvoří dvě tradiční abonentní řady doplněné o chrámové a tři multižánrové koncerty, desítku komorních koncertů pod hlavičkou Kruhu přátel hudby a programy pro děti i seniory. Novinkou budou Besedy v Besedě, kdy filharmonické hosty před vybranými koncerty vyzpovídá redaktor…
František Macek diriguje Uppsalský komorní orchestr
Závěrečný koncert sezóny švédského Komorního orchestru města Uppsala bude 15. května řídit mladý český dirigent František Macek. Jako sólistka večera vystoupí houslistka Alva Holm, která je laureátkou české Mickovy houslové soutěže z roku 2017. Na programu konaném 15. května od sedmi hodin večer v Uppsala Konsert & Kongress mimo jiné zazní Dvořákova…
Abrahámoviny Pavla Černocha s ročním zpožděním, ale v bezpečí
„Protože má pěvec brněnské kořeny, nechyběli jeho přátelé z dětství a mládí.“
„Skočná se rozjela v téměř nehratelném tempu a i dirigent podlehl názvu a čile si na stupínku zaskákal, zatímco se smyčce a prsty hudebníkům málem zavařily.“
„Blok italských oper ukončila árie Cavadarossiho, kterou zpíval tenorista znělým témbrem, s vroucností a pokorou.“
Český tenorista Pavel Černoch měl padesáté narozeniny už 2. května 2024. Oslavu mu tehdy uspořádala Filharmonie Brno v rámci Festivalu Špilberk, zmařila ji ale bouře. Proto se náhradní koncert konal v Janáčkově divadle a termín byl stanoven na 8. května. Oslavenci tedy už je jednapadesát, přesto mu ale přišli popřát významní hosté: sopranistka Jana Šrejma Kačírková i orchestr Slovenské filharmonie s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem. A do vyprodaného hlediště dorazilo i mnoho pěvcových přátel.
Lichá viola. Zemlinští s Petrem Nouzovským na Břevnově
V Tereziánském sále Břevnovského kláštera pokračuje 10. ročník cyklu Břevnovských hudebních setkání. Pod názvem Vivat violoncello nabídne vystoupení Petra Nouzovského (violoncello) ve společnosti smyčcového kvarteta Zemlinsky Quartet. Akce se koná v úterý 13. května. Zemlinského kvarteto tvoří houslisté František Souček a Petr Střížek, violista Petr Holman a violoncellista Vladimír Fortin. Soubor zvítězil na mezinárodní soutěži smyčcových kvartet v Bordeaux (2010), je laureátem…
Štěpánka Pučálková mezi Düsseldorfem a Heilbronnem
Lyrická mezzosopranistka Štěpánka Pučálková tráví první polovinu května mezi Německou operou na Rýně a Württemberský komorním orchestrem v Heilbronnu. Na düsseldorfské scéně vystupuje 10. a 18. května v koncertním provedení Belliniho opery Beatrice di Tenda, v Heilbronnu se představí 14. května v provedení Mahlerovy Písně o zemi. Mezinárodně etablovaná česká mezzosopranistka Štěpánka Pučálková, která je od sezóny…
Mladí milovníci Dvořáka zahrají na Sychrově
Na Státním zámku Sychrov nabídnou své umění mladí klavíristé. Vítězové jednotlivých kategorií soutěžní přehlídky Antonín Dvořák mladým tuto příležitost obdrží 11. května. Na příští, pátý ročník akce pořádané Společností Antonína Dvořáka už je možné se hlásit (do 31. října) a tato se uskuteční opět první víkend v prosinci. Vítězové jednotlivých kategorií soutěže…
Martinů Voices oslavily zpěv a přírodu na zámku v Dobříši
„Líbezně zněla Janáčkova úprava písně Ty ukvalsky kosteličku!, jedné z mnohých, v nichž vyklenutá melodická linka čerpá z kostelních písní.“
„Jasnými gesty při střídání temp v Pěti českých madrigalech sbormistr Vasilek dbal na plynulost hudebního toku.“
„Již v úvodním sboru Dvořákova cyklu V přírodě zpěváci naplnili Zrcadlový sál dobříšského zámku lahodným, plným zvukem.“
V sobotu 3. května se v Zrcadlovém sále Zámku Dobříš uskutečnil další z koncertů 56. ročníku Hudebního festivalu Antonína Dvořáka. Tentokrát byl zaměřen na sborovou tvorbu. Soubor Martinů Voices složený z profesionálních pěvců měl pod vedením svého dirigenta Lukáše Vasilka původně přednést výběr ze sborové tvorby Johannesa Brahmse a Antonína Dvořáka. Vzhledem k onemocnění pěvců musel být program pozměněn, a to ve prospěch českých klasiků – Dvořáka, Janáčka a Martinů. V závěru zazněla kompozice současného amerického skladatele Erica Whitacrea Pět židovských milostných písní.
Eliška Weissová jako Straussova Elektra v St. Gallenu
Česká dramatická sopranistka Eliška Weissová vystoupí v titulní úloze Straussovy Elektry, kterou nově nastudovala švýcarská instituce Konzert und Theater St. Gallen. Tragickou jednoaktovku na libreto podle divadelní hry Huga von Hofmannsthala v Sankt Gallenu režijně připravila mladá belgická režisérka Lisaboa Houbrechts, hudebně dílo vede Modestas Pitrenas. Premiéra je na programu v sobotu 10.…
Tomáš Netopil diriguje v ikonické ‚plachetnici‘, symbolu Austrálie
Spojení dirigenta Tomáše Netopila a houslisty Daniela Lozakoviche si nedávno užili diváci Pražských symfoniků v Obecním domě. Stejná dvojice brzy vystoupí také výrazně jinde, a to v Austrálii se Sydney Symphony Orchestra. Program se koná v koncertním sále Sydney Opera House, proslaveného operního domu dokonce zapsaného na seznam UNESCO. Nyní už prokazatelně světová kariéra následně…
Rusalka v Chorvatském národním
Celosvětově pětatřicátá nejhranější opera, tedy Dvořákova Rusalka, bude nově nastudována v Chorvatském národním divadle v Záhřebu. Nového uvedení se dočká přesně 99 let od poslední tamní premiéry. Scénické dění je aranžované italskou režisérkou Caterinou Panti Liberovici a dirigentem je Srba Dinić. První představení se v HNK Zagreb uskuteční 9. května, v rychlém sledu následuje pětice…
Daniel Matejča spojí síly se souborem Barocco sempre giovane
Novým ambasadorem Kocianovy houslové soutěže, která se v Ústí nad Orlicí letos koná už po sedmašedesáté, je mladý virtuos Daniel Matejča. Ten se představí v průběhu soutěže i jako interpret. Hudebníka, který se pyšní vítězstvím v Eurovizní soutěži mladých hudebníků v Montpellier, doprovodí soubor Barocco sempre giovane. Akce se koná 8. května v kostele Nanebevzetí Panny…
V Hradci Králové se nejen nad Tatrou blýskalo po celé dvě hodiny
„Přesnými gesty provedl Petr Vronský bezchybně intonující orchestr všemi dynamickými a melodickými vzepětími Novákovy skladby a vytvořil skutečně živý a plastický obraz bouře ve velehorách.“
„Hanušův opus je další výsostnou ukázkou z pokladnice nezatížené dobovými mravy a požadavky, hudbou čistou, svobodnou a nespoutanou, vycházející z poctivého základu tehdejší české moderny.“
„Dirigent nevyvolával jednotlivé hráče a skupiny prostřednictvím pokynů ze svého místa, jak bývá v závěru koncertů zvykem. Pěkně si je všechny obešel.“
Filharmonie Hradec Králové potvrdila na svém koncertě konaném v poslední dubnový den obdivuhodnou interpretační úroveň, k níž postupně se omlazující orchestr dospěl díky neutuchající energii a činorodosti svých členů a spoluprací tělesa s předními domácími i zahraničními dirigenty. Středeční večer v Sále filharmonie se pod taktovkou Petra Vronského zaměřil na českou hudbu a doslova hýřil barvami a náladami.
Dvořák v souvislostech (10)
Pražák
„Do Konviktu chodil nejen na koncerty, ale také do hostince, který provozovali rodiče jeho přítele, skladatele Karla Bendla. Přivedl tam i Brahmse.“
„Místo violisty v divadelním orchestru opustil v roce 1871. Spoluúčinkoval tam mimo jiné při premiérách Smetanových oper Braniboři v Čechách, Prodaná nevěsta a Dalibor.“
„Byt v Žitné ulici si skladatel držel, i když byl v Americe.“
Antonín Dvořák se narodil a dětství trávil v Nelahozevsi u Vltavy. Nějakou dobu jako dospívající prožil ve Zlonicích, jeden školní rok v České Kamenici a mnohem později tři školní roky v Americe. Od roku 1877 pravidelně jezdil na Vysokou u Příbrami, od roku 1884 do vlastní vilky, kde každoročně trávil letní měsíce a měl tam druhý domov. Nejvíc je však přece jen spojen s hlavním městem. V Praze bydlel od šestnácti let a v Praze také 1. května 1904 v nedožitých třiašedesáti zemřel.
Janáčkova filharmonie zahájí opavský cyklus. Ještě předtím nabídne písňový recitál
Pod hlavičkou Janáčkovy filharmonie Ostrava se blízké době uskuteční písňový recitál, orchestrální koncert v Opavě a také pořad pro děti. Orchestr se také podílí na koncertní reminiscenci kapely Queen v pražské O2 areně. Ze všech nejdříve však atmosféru noci navodí ve svém písňovém recitálu slovenská sopranistka Simona Šaturová za doprovodu českého klavíristy Marka…
Martin Hršel jako skvělý klavírista a zkušený pedagog. A v ideální souhře s Markétou Čepickou
„Úterní komorní koncert v rámci Pardubického hudebního jara mimo jiné vyzněl coby sešlost dobrých přátel.“
„Martin Hršel své vystoupení založil na lehkosti a oné těžko slovy postižitelné graciéznosti, kterou si může dovolit jen ten, kdo vládne vnitřním klidem a vyrovnaností.“
„Sledovat společnou interpretaci Markéty Čepické a Martina Hršela se podle očekávání stalo lahůdkou pro uši, ale i pro oči.“
Festival Pardubické hudební jaro v letošním 47. ročníku vyplňují především komorní koncerty. Příležitost sestavit si svůj vlastní sólový recitál dostal klavírista Martin Hršel, jenž se publiku představil v programu nazvaném Patetická v úterý 29. dubna v Gočárově galerii. Nakonec ale nevystoupil zcela sám, ve Dvořákově Sonatině jej doprovodila koncertní mistryně pardubické Komorní filharmonie Markéta Čepická.
Antonín Dvořák ve fotografiích. Nová výstava v jeho muzeu
Muzeum Antonína Dvořáka, pobočka Národního muzea – Českého muzea hudby, připravilo novou výstavu zaměřenou na dochované profesionální i amatérské fotografie skladatele Antonína Dvořáka, které vedle svědectví o životě skladatele přináší i pohled na vývoj fotografie v průběhu Dvořákova života v Čechách i v zámoří. Výstava bude v prostorách muzea k vidění až do 27. dubna příštího roku. V úterý…
Vodičkův Mozart a ostatní květnová nabídka teplických
Mnoho cest po republice čeká Severočeskou filharmonii Teplice v měsíci květnu. Hned 3. května vystoupí v Praze, v závěru měsíce se chystá do Brna, v kalendáři je také zastávka v Děčíně si koncerty Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena. V domácích prostorách se orchestr těší na návštěvu virtuosa Jiřího Vodičky, který nastuduje dílo z Mozartova odkazu. KlasikaPlus.cz přináší…
Bravurní hornista Ercules Daniel Urro Vasquez s Plzeňskou filharmonií v Klatovech
„Glierův hornový koncert s stal standardním repertoárem.“
„Technicky vypjaté části závěru sólista zdolal se suverénní bravurou.“
„Dvořákova Šestá působila pod inspirativním vedením dirigenta a nesmírným zaujetím všech hráčů mladě, jásavě, pozitivně.“
Ve dvou večerech s Plzeňskou filharmonií, 24. dubna v plzeňské Měšťanské besedě a následující den v klatovském divadle, se jako sólista představil kolumbijský hráč na lesní roh, člen orchestru Ercules Daniel Urro Vasquez. V jeho podání zazněl známý Glierův Koncert pro lesní roh a orchestr B dur, op. 91. V druhé části večera filharmonici pod vedením Chuheie Iwasakiho přednesli Dvořákovu Šestou symfonii.
Schubertiáda s přispěním souboru Pavel Haas Quartet
Svátek práce naplní hudební prací renomované české smyčcové kvarteto Pavel Haas Quartet. Bude hostem rakouského festivalu věnovaného odkazu Franze Schuberta, zvaného Schubertiade. Koná se ve městech Schwarzenberg a Hohenems v regionu Vorarlbersko a čeští umělci vystoupí v druhém zmíněném. Tamní objekt Markus Sittikus Hall naplní tóny děl dvou skladatelů; kupodivu ani jedním…
ČRo D-dur: Stanice slaví 20. výročí zahájení vysílání
„Večerní program ve středu vybíráme z nabídky Evropské vysílací unie, dokonce ze sezóny Berlínských filharmoniků, které řídí Marek Janowski.“
„Ve čtvrtek 1. května je výroční den, kdy si stanice D-dur připomíná dvacet let od svého vzniku. Nabídne rekonstrukci prvního dne vysílání.“
„Víkendová dopoledne budou patřit blokům Hudba a válka. Hostem bude Miloš Štědroň.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 28. dubna do 4. května?
Úvod května na Hudebním festivalu Antonína Dvořáka
Šestapadesátý ročník příbramského dvořákovského festivalu bude po úvodních večerech, jimž dominovala vystoupení Drážďanské filharmonie a klavíristy Jana Čmejly, pokračovat sérií komorních koncertů, která vyplní první dva květnové týdny. V samém úvodu uspořádá festival tradiční benefiční koncert pro vilu Rusalka, v dalších dnech bude hostit soubory Martinů Voices, České filharmonické kvarteto, Collegium Marianum, ale…
Bachpreisträger zahrál v Příbrami. Bravurně a s mladickou vervou
„Vystoupení Jana Čmejly mohlo vyznít jako generálka před pražskojarním matiné, sympatický pianista ovšem příbramské publikum nadchl plnohodnotným výkonem.“
„Skladba, která ve Čmejlově podání zazněla ve světové premiéře, byla jistou psychologickou sondou do duše návštěvníka hradů a zámků.“
„Vděčné Dvořákovo klavírní dílo oplývající poetikou schumannovského typu podal Čmejla efektně, vervně, s říznou furiantskou rozmáchlostí i kontrastní šibalskou jemností.“
Druhý večer letos šestapadesátiletého Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram náležel klavírnímu umění. Příležitost představit se na sólovém recitálu dostal výrazný reprezentant mladé české pianistické generace, jehož jméno od letošního března zdobí titul Bachpreisträger. Historicky první český klavírní vítěz mezinárodní bachovské soutěže v Lipsku Jan Čmejla se v Příbrami uvedl více než sympatickým výkonem. Zaujal technickou suverenitou, energičností i interpretační přemýšlivostí. Festival navíc Čmejlovým prostřednictvím představil i loňského vítěze své kompoziční soutěže Martina Kux-Krále.
SOČR k vašim službám! Posluchači Ježkárny zaslouží absolutorium
„Daniel Žižka se dopracoval ke strhujícímu podání.“
„Matyáš Papp. Jméno, které si zapamatujme.“
„Designovaný šéfdirigent Janáčkovy opery Robert Kružík ten večer přišel skutečně sloužit.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu se vrátil do středověkých prostor Betlémské kaple, aby poskytl platformu studentům studujícím na škole, která, jak už její název napovídá, klade důraz na umění z opačného konce hudební periodizace. Výrazní představitelé Konzervatoře a VOŠ Jaroslava Ježka se za doprovodu filharmonického tělesa nabídli 24. dubna, kdy koncertní večer se vší žádoucí elegancí řídil dirigent Robert Kružík.
Boris Giltburg: Studium nových děl může být frustrující. Nahrávám se
„Z klavírní literatury považuju za nejobtížnější kompozice Wolfganga Amadea Mozarta a Johanna Sebastiana Bacha.“
„Mám rád českou hudbu.“
„Natáčím si nejen své zkoušky, ale také koncerty, a pak je poslouchám, dívám se do not a promýšlím, jaké aspekty hry bych potřeboval zlepšit.“
Světově uznávaný izraelský klavírista ruského původu Boris Giltburg má ve svém repertoáru i ta nejnáročnější díla klavírní literatury. Jejich provedení je schopen obestřít krásou zvukomalebnosti a vtisknout jim krystaličnost znění, přičemž vystižení hloubky interpretace je pro virtuosa často samozřejmostí spojenou s hravým nadhledem. Svůj repertoár před časem rozšířil o vybraná díla Bedřicha Smetany a jedno z nich zahraje v rámci 67. ročníku hudebního festivalu Smetanova Litomyšl.
Berlín i Londýn v nejbližších plánech Bennewitzova kvarteta
Přední české kvarteto, které si do svého znaku vetklo jméno významného houslisty a ředitele Pražské konzervatoře Antonína Bennewitze, se v nadcházejících dnech vydává na turné po Německu okořeněné zastávkou v londýnské Wigmore Hall. S sebou vezme díla Smetany, Dvořáka, Brahmse, Ullmanna a Schulhoffa. Do Londýna také violistu Vladimíra Bukače, v Berlíně spojí své síly s violistkou Veronikou…
Dvořákova velkopáteční Stabat Mater na českém jihu překvapila svojí úrovní
„Dirigent si zvolil výborně kvarteto sólistů, takové vyrovnanosti zvuku se podaří málokdy dosáhnout.“
„Příjemným překvapením byl soustředěný a zvukově vybalancovaný zvuk operního sboru.
„Večer byl velkým úspěchem dirigenta i sbormistra.“
Velikonoční koncert v českobudějovickém kostele Obětování Panny Marie 18. dubna přinesl provedení Dvořákovy Stabat Mater pod taktovkou šéfdirigenta Jihočeského divadla Davida Švece. Slavné dílo skvěle nastudoval s orchestrem a sborem divadla, kvarteto sólistů tvořili Marie Fajtová, Markéta Cukrová, Daniel Matoušek a František Zahradníček.





























