Závěrečný koncert Horn Festu Praha slibuje mimořádné setkání zkušených osobností a nových talentů. V nově oživeném Salónu Celetná vystoupí 18. listopadu Radek Baborák společně se stipendisty Akademie MenART a nabídnou pestrý večer komorní hudby zakončený českou premiérou díla R. E. Hansena. Festival Horn Fest Praha chystá na úterý 18. listopadu finálový večer letošního…
Říjnové cesty Tria Bohémo vedou do Velké Británie
Houslista Matouš Pěruška, violoncellistka Kristina Vocetková a klavírista Jan Vojtek, kteří společně od roku 2019 tvoří úspěšné Trio Bohémo, se v říjnu vydají na turné po Velké Británii. Mezi 2. a 12. říjnem české instrumentalisty čeká šest koncertů na různých místech Anglie, kde vedle standardního světového triového repertoáru představí na každém z koncertů i českou…
Belfiato Quintet dvacetiletý!
„Theodora Remundová natočila o souboru Belfiato Quintet dokument pro Českou televizi.“
„Soubor právem získal první cenu v soutěži Antonína Rejchy na festivalu v rakouském Semmeringu.“
„Mezi dvě skvěle a inspirativně hraná díla zařadila dramaturgie mladé dílo modernisty 20. století Luciana Beria.“
V programu Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha patřil nedělní dopolední koncert dne 20. září souboru Belfiato Quintet. Soubor oslavuje dvacetiletí své činnosti a v Anežském klášteře koncertoval za přítomnosti kamer České televize. Na programu měl soubor ověřené skladby svého repertoáru – kvintety Rejchy, Beria, Beethovena a Françaixe. Každý prostor určený k provedení hudby je vhodný, tentokráte promlouval ke koncertu genius loci se slavnou historií českých králů a duchovním odkazem sv. Anežky České.
Plzeňská filharmonie ve Kdyni musela přidávat
„Václav Kapusta hebkým tónem podpořil elegický charakter hlavního tématu, zatímco ve třetí a páté variaci uplatnil spolehlivou techniku.“
„Rychlý pohyb spolu s gradační dynamikou obsahuje v Rejchově skladbě kóda, která v Kapustově podání vyzněla jako efektní závěr kompozice.“
„Coby přídavek znovu zazněla Mozartova předehra, která pod Iwasakiho vedením sršela pozitivní energií.“
Součástí programové nabídky Plzeňské filharmonie jsou tzv. mimořádné koncerty, s nimiž tento orchestr zajíždí do menších měst a lokalit Plzeňského kraje. Jednou z tradičních zastávek je i Kdyně v okrese Domažlice, kdysi významné středisko textilního průmyslu. V pátek 16. května zde ve Společenském sále místní Sokolovny pod taktovkou šéfdirigenta tělesa Chuheie Iwasakiho zazněly skladby W. A. Mozarta, Antonína Rejchy a Antonína Dvořáka. Jako sólista vystoupil první fagotista orchestru Václav Kapusta.
ČRo D-dur: Skladby inspirované Ostravou neboli Ostravské stopy
„Večer ve středu nabídne koncert lipského Gewandhausorchesteru s šéfdirigentem Andrisem Nelsonsem a korejským klavíristou Seong-Jin Cho.“
„Ve čtvrtek zazní nádherná Symfonie d moll Césara Francka s Francouzským národním orchestrem a Leonardem Bernsteinem.“
„Víkendová návštěva připomene 255. výročí narození Antonína Rejchy.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 3. do 9. března?
Stamicovci a horna Nicolase Rameze
Šestý koncert cyklu komorní hudby EuroArt se koná 11. února, tradičně na pražské HAMU. Rezidenční a pořadatelské Stamicovo kvarteto vystoupí ve společnosti Nicolase Rameze, francouzského hráče na lesní roh a laureáta soutěže Pražského jara. Znít budou od večerní půl osmé skladby Beethovena, Rejchy i raritně od Vincenta Persichettiho. Stamicovo kvarteto hrající ve složení…
Dík Janu Bartošovi je zachován program nejbližších koncertů Filharmonie Brno
Šéfdirigent Dennis Russell Davies, jeden ze tří dirigentů na světě, kteří natočili a vydali komplet sto sedmi Haydnových symfonií, si počínaje uplynulou sezonou předsevzal průběžně provést se „svou“ Filharmonií Brno celý cyklus pařížských symfonií. Po Symfonii č. 83 se tedy aktuálně lze těšit na Symfonii č. 87. Koncerty v brněnském Besedním domě 30.…
Kalabis Quintet a jeho matiné na HAMU
Poslední držitel Ceny Českého spolku pro komorní hudbu, dechový soubor Kalabis Quintet, vystoupí v Sále Martinů pražské Hudební a taneční fakulty AMU, a to právě v rámci sezony spolku. Stane se tak 18. ledna dopoledne a znít budou díla Johanna Christiana Bacha, Jeana Francaixe, Jana Hanuše a Viktora Kalabise. Dechové kvinteto, jedno z nejoblíbenějších komorních uskupení, je…
Rekviem v Plzni tentokrát Rejchovo
Podzimní rekviem v plzeňské katedrále sv. Bartoloměje má už několikaletou tradici. Tentokrát přinese možnost seznámit se s dlouho přehlíženým klenotem evropské duchovní hudby z pera Antonína Rejchy. Jediné provedení operního souboru Divadla J. K. Tyla řídí 27. října Jiří Petrdlík, sbormistry jsou Miriam Němcová a Jakub Zicha. Antonín Rejcha (1770–1836), skladatel a hudební teoretik působící…
Bartoš zářil, SOČR ne tak úplně
„Pestrost programu byla dána nejen originálním hudebním jazykem jednotlivých skladatelů, ale také žánrovou rozrůzněností.“
„SOČR s neutuchajícím nadšením vedla ruka Vojtěcha Spurného, zdálo se však, jako by se orchestr s jejími vysokými nároky nebyl schopen srovnat.“
„Bartoš předvedl stylově průzračný, avšak příznačně hutný tón. Akustiku sálu plně využil ve svůj prospěch.“
Symfonický orchestr Českého rozhlasu přivítal 19. září novou sezonu své koncertní řady pořádané v Betlémské kapli. Lákal na klavíristu Jana Bartoše a poučenou interpretaci skrze taktovku Vojtěcha Spurného, ale také na dramaturgicky semknutý repertoár. Mnohá z lákadel nadchla, některé aspekty pojetí však zůstaly na půli cesty.
Tři manželské dvojice na jednom koncertě v produkci SOČRu
Zahajovací koncert se světoznámou německou houslistkou Isabelle Faust Symfonický orchestr Českého rozhlasu sice připravuje až na konec měsíce, ještě předtím se však příznivci tělesa mohou těšit na dvojici koncertů v komornějším obsazení. Ten nejbližší se koná 9. září ve Studiu 1 Českého rozhlasu pod názvem Manželské etudy aneb Když manželé souzní;…
Češi debutující na Pražském jaru jednoznačně nadchli
„Vilém Vlček ukázal velikou jemnost, možná až hebkost. Publikum se po první skladbě neodvážilo tleskat a setrvalo v soustředěném tichu.“
„Poprvé se festivalový koncert konal ve Velké aule Karolina. Byl věnován památce muzikoložky Lenky Hlávkové.“
„Alinde Quintet hraje vlastně velmi klidně. Hráči nestavějí na odiv virtuositu, zato jejich souhra je úžasná.“
Jedním z cenných povahových rysů Pražského jara je, že už léta dává prostor mladým umělcům. V sobotu 25. května poprvé vystoupil na festivalovém matiné violoncellista Vilém Vlček a v podvečerním koncertu soubor Alinde Quintet. V obou případech šlo o prvotřídní zážitek.
Nejlepší hudba k animovanému filmu 19. století. Další z odstínů Pražského jara
„S postupujícím večerem narůstala míra hudebního humoru vklíněného do jednotlivých skladeb.“
„Interpreti se dokázali se udržet na velice vysoké úrovni intonační čistoty; o to lépe pak mohly vyznít Rejchovy zvukové experimenty s kombinacemi nástrojových rejstříků.“
„Vůdcem nadšení byl Kossenko, jenž intepretaci pozvedal svým entuziasmem.“
Jméno Antonína Rejchy bývá spojováno především s jeho dechovými kvintety. Francouzský dirigent a flétnista Alexis Kossenko však na Pražské jaro přivezl jeho méně hranou komorní hudbu pro smyčcové uskupení, jemuž vévodí flétna. Ještě více než tato Rejchova díla však v nedělní podvečer v Anežském klášteře překvapila kompozice Rejchova žáka Eugèna Walckierse.
Koncertní umění 2.4
Společnost koncertních umělců připravila na první polovinu dubna pokračování festivalu Koncertní umění 2.4. V pátek 5. dubna představí v pražském Sále Martinů na pražské HAMU laureáty světových soutěží, o týden později vystoupí v Sukově síni Rudolfina houslista Jiří Vodička s klavíristou Davidem Marečkem. Oba koncerty začínají o půl osmé večer. Společnost koncertních umělců rozvíjí české interpretační…
Mariánskolázeňské hravé tóny dechů
Společenský dům Casino v Mariánských Lázních se v pátek 8. března stane dějištěm dalšího z abonentních koncertů Západočeského symfonického orchestru. Pod šéfovskou taktovkou Radka Baboráka zazní díla Rejchy, Kramáře a Czerného. Druhý březnový koncert o týden později nabídne instrumentální díla operních skladatelů. V obou večerech budou sólovými nástroji dechy. Koncertní večer v lázeňském městě bude zasvěcen skladbám…
Jarní symfonie Jana Nováka zazněla v Brně v české premiéře
„Hravá melodie písničky zvolna přechází do martinůovské harmonie i rytmiky.“
„Orchestrální začátek skladby připomínal něžnou českou krajinu.“
„Sbor ji podbarvoval jarním světlem s vírou v novou sílu přírody.“
V rámci 68. koncertní sezóny uvedla Filharmonie Brno 16. února v Janáčkově divadle druhý abonentní koncert V očekávání jara a míru. Zazněla česká premiéra Vernalis temporis symphonia (Jarní symfonie) od Jana Nováka a Der Neue Psalm (Nový žalm) Antonína Rejchy. S Českým filharmonickým sborem Brno hrál orchestr Filharmonie Brno…
Alinde Quintet do Plzně přivezl jarní náladu
„Saténově hebké souzvuky rozezněné dokulata a pak perfektně hladce tlumeny a navazovány, obklopily od první vteřiny posluchače a foukaly na bolístky jejich duše.“
„Sólo Davida Šimečka zaujalo delikátním legatem a provzdušněným frázováním, na které navázal Petr Sedlák medově vláčným tónem svého fagotu.“
„Poslední číslo, šest bagatel György Ligetiho, bylo bohatou přehlídkou expresivních a barevných možností uskupení.“
Koncert na sv. Valentýna bez romantismu? Že to jde, dokázal Alinde Quintet na plzeňském koncertě Kruhu přátel hudby. Nabídl na jedné straně přívětivou a prosluněnou hudbu klasicismu, na straně druhé modernu plnou expresivity.
Velké opusy Nováka a Rejchy za účasti obou brněnských filharmonických těles
Poetický i aktuální název V očekávání jara a míru zvolila pro následující koncert pořádající Filharmonie Brno. 15. února ve čtvrtek (a v repríze o den později) za účasti Českého filharmonického sboru Brno zazní díla méně hraných českých autorů Jana Nováka a Antonína Rejchy. Večery v Janáčkově divadle řídí šéfdirigent brněnského orchestru Dennis Russell Davies. Jeden z klíčových…
Dětský workshop, komorní hudba i filmový soundtrack k mání v Plzni
Plzeňská filharmonie v příštím týdnu nabídne tři pořady v rámci tří dní. 13. února komplexní hudební dílnu pro děti, zejména předškolního a mladšího školního věku, svátek sv. Valentýna se ponese ve znamení umění souboru Alinde Quintet a nejslavnější hity skladatelského velikána filmové hudby Ennia Morriconeho zazní 15. února. Pro sezonu 2023/24 Plzeňská filharmonie připravila…
Dechové hody a interpretační posvícení v barokním refektáři
„Souhrnně vzato, vskutku úctyhodná přehlídka rodiny klarinetů.“
„Interpretační stránka večera byla na odpovídající, tedy vysoké úrovni.“
„I tak lze Janáčka hrát a i tak je jeho hudba originální.“
Na koncert komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia, uspořádaný v barokním refektáři Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy…
PKF – Prague Philharmonia doprovodí oceněné v soutěži Talent Prahy 5
Pátý koncert komorního cyklu a koncert laureátů 17. ročníku soutěže Talent Prahy 5. Takový je program chystaný orchestrem PKF – Prague Philharmonia na příští týden, a to hned na jeho úvod. V pondělí 29. ledna se představí Prague Philharmonia Wind Quintet v dílech českých autorů. Ocenění zmiňované soutěže den poté vystoupí v doprovodu orchestru, který…
Koncert sakrální hudby v Košicích. Mužská sóla Šrejma a Šelc
Milovníci vokálně-instrumentální hudby a sborového zpěvu ocení Večer sakrální hudby, na který zve Státní filharmonie Košice. Koncert v podání orchestru Státní filharmonie Košice, čtyř sólistů a Českého akademického sboru Brno se uskuteční ve středu 15. listopadu a řídí jej hlavní hostující dirigent Zbyněk Müller. Akce je součástí Festivalu sakrálního umění 2023. Program Večera sakrální…
ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina
„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…
Garrick Ohlsson: Díla musíme studovat pečlivě a hrát stylově
„Když interpretuji díla Fryderyka Chopina, cítím relativní uvolnění a osobní svobodu.“
„Při rozsáhlém interpretačním přístupu k tvorbě jednoho skladatele je nádherné a vzrušující proniknout do hloubky jeho stylu, jazyka a pocitů.“
„S dirigenty o svých pocitech v mém přístupu ke skladbě příliš často nehovořím, protože emoce ovlivní tempo, charakter, dynamiku a intonaci.“
Legendární americký klavírista Garrick Ohlsson, držitel Grammy, si letos připomněl v Praze i padesát let od svého prvního vystoupení na Mezinárodním hudebním festivalu Pražské jaro. Dosud je jediným Američanem, který zvítězil v roce 1970 v Chopinově mezinárodní klavírní soutěži ve Varšavě. U příležitosti pražských koncertů poskytl pro portál KlasikaPlus.cz exkluzivní rozhovor v Obecním domě…
Sólo pro skleněnou harmoniku
„Perfektně připraveným členům sboru šlo zřetelně rozumět, výrazně vynikaly koncovky i snaha o autentickou německou výslovnost a bylo od počátku evidentní, že jeden naslouchá druhému.“
„V takových momentech si totiž můžeme uvědomovat, že je absolutně jedno, skrze jaký nástroj k nám hudba promlouvá.“
„Její technika působila brilantně a obdivuhodně. Pozoruhodné však bylo, jak dokázala navazovat na konce frází své kolegyně – dynamicky plně a charakterem ještě vypjatějším.“
Koncert s názvem Sólo pro skleněnou harmoniku ve čtvrtek 12. října přilákal do brněnského Besedního domu značné množství zvědavých posluchačů. Ti mohli slyšet takřka neznámá díla Rejchy, Cimarosy nebo Hasseho pro skleněnou harmoniku, na kterou zahrála v doprovodu brněnských filharmoniků pod vedením anglického dirigenta Jonathana Cohena Christa Schönfeldingerová. Netypicky v roli vypravěčky vystoupila Barbara Maria Willi. Dvaapadesátý ročník Moravského podzimu se nachází v půli cesty a nadále představuje výstřední program.
Skleněná harmonika se rozezní v Besedním domě
Nejen opomíjeným autorům a pozapomenutým skladbám, ale i přehlíženým hudebním nástrojům je věnován letošní ročník festivalu Moravský podzim. Jedním z nich je skleněná harmonika, které bude patřit čtvrteční večer 12. října v Besedním domě s příznačným názvem Sólo pro skleněnou harmoniku. Nástroj, který zkonstruoval v roce 1761 americký státník Benjamin Franklin, tvoří sada skleněných misek o postupně…
Moravský podzim nabídne alternativní pohled na hudední historii
Program festivalu Moravský podzim nabídne díla spíše vzácně provozovaná. Přinese skladby od baroka po současnost, mnohdy v české či světové premiéře; kompozice dle pořadatelů neprávem pozapomenuté či opomíjené – takové, které by mohly tvořit tzv. „paralelní dějiny hudby“. Od 1. do 22. října na posluchače čeká celkem čtrnáct koncertů. Nejvíce v Besedním…
Haydn, Rejcha, Mozart. Bennewitzovo kvarteto dvakrát vystoupí s Igorem Františákem
Letní Hudební výlety Svatováclavského hudebního festivalu (SHF) chystají na přelomu června a července řadu šesti koncertů. První dva nazvané Klasicistní skvosty: Haydn / Rejcha / Mozart Bennewitzova kvarteta s Igorem Františákem se konají v pátek 23. 6. v Dole Michal v Ostravě-Michálkovicích a v sobotu 24. 6. v kostele sv. Jiří v Brušperku, pokaždé od osmnácti hodin. Bennewitzovo…
Marie Kučerová: V nové sezóně se těšíme především na Rok české hudby v jeho širokých souvislostech
„Máme naplánováno si všímat skladatelů a kompozic dosud spíše opomíjených, přesto však zajímavých. V této souvislosti si i pokládáme otázku, kdo všechno tvoří pojem česká hudba, kdo jsou vlastně čeští skladatelé? Jsou to i ti, kteří se narodili na území dnešní České republiky ale život prožili jinde?“
„V této souvislosti bych ráda vyzdvihla koncert z děl málo uváděných autorů, na kterém zazní Jarní symfonie Jana Nováka spolu s Novým žalmem Antonína Rejchy, který zazní pravděpodobně v premiéře. Zde se v sobě pojí dvě myšlenky, pocta české hudbě a také koncepční péče o méně uváděné, avšak vynikající autory.“
„Rok 2024 by se mohl zapsat do historie brněnské kultury jako počátek nové éry – rok, kdy se začalo stavět Janáčkovo kulturní centrum. Mé velké přání je, aby se tento plán stal skutečností a abychom si užili hudbu z pódia světových parametrů v některé z nejbližších sezón. (Markéta Vaňková, primátorka Města Brna v Katalogu sezóny 2023/24.)“
Marie Kučerová je ředitelkou Filharmonie Brno již deset let. Za tu dobu se jí podařilo dostat brněnskou filharmonii do povědomí evropské i světové veřejnosti a získat větší návštěvnost brněnského publika zajímavou dramaturgií. Pro nadcházející sezónu již filharmonie dramaturgii odtajnila a proto jsem se s ní nad programy koncertů sešla. Současně mne zajímalo, jak vypadá příprava na stavbu nového koncertního sálu.
Filharmonie Brno v nové sezóně s péčí o české autory
Filharmonie Brno představuje svoji osmašedesátou sezónu s pokračujícími dlouhodobými koncepcemi i novinkami pro abonenty. Má jít o „Rok české hudby“, avšak ne prvoplánově, spíše půjde o systematickou péči o neprávem opomíjené autory. Zaznějí také velké symfonie rakouských a německých skladatelů a připomenuta budou i významná výročí. Do nové sezóny vstoupí orchestr s Mahlerovou Symfonií č. 2 „Vzkříšení“ pod taktovkou…





























