KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Festival u sv. Jakuba vyvrcholil spojením varhan a sboru

„Koncert zarámovaly dvě rozsáhlé sborové skladby s doprovodem varhan Jiřího Laburdy a Petra Ebena.“

„Účinkoval smíšený sbor Notre Dame a svatojakubská varhanice Irena Chřibková.“

„Intonačně složité dílo bylo znamenitě nastudováno i provedeno s neutuchajícím nadšením a elánem.“

25. září zazněl závěrečný koncert Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba. Protože se jednalo o poslední koncert jubilejní sezony, byl přizván k účinkování i smíšený sbor.

Číst dál…

Z Opavy do Prahy. Vítěz varhanní soutěže Petra Ebena na festivalu u sv. Jakuba

„Introitus Franze Liszta je příležitostné dílo, demonstrující tehdy nové možnosti romantických nástrojů. K nim obzvláště patří možnost crescenda.“

„Pohyboval se v improvizaci uvolněně a inspirovaně ve výrazně polyfonním stylu a přesto, že hrál poměrně dlouhou dobu, udržoval novými a novými řešeními přináležitost k původnímu melodickému materiálu – a docela dobře udržel i pozornost publika.“

„Improvizovaný byl i přídavek. Umný a hravý. Začal motivem Smetanovy Vltavy, do kterého nakonec nenásilně zaklesl Brahmsův Uherský tanec.“ 

Třicetiletý maďarský církevní hudebník Brúnó Kaposi se jako vítěz improvizační kategorie loňské soutěže v Opavě dostal do Prahy. Vystoupil ve čtvrtek na Mezinárodním varhanním festivalu Audite Organum v bazilice sv. Jakuba a zejména improvizacemi, ale i klasickými skladbami upoutal a přesvědčil.

Číst dál…

Brúnó Kaposi: Varhany vypadají trochu jako vesmírná loď

„Baví mě být varhaníkem, protože je to pestrá a komplexní hudební činnost.“

„Schmidthauerovo Scherzo má krásné melodie a zvláštní atmosféru a svými permanentními crescendy a decrescendy dává varhaníkovi hodně práce.“

„Improvizace bývala součástí života každého klasického hudebníka – je škoda, že varhany jsou už jediným nástrojem, který si tuto tradici ještě stále uchovává.“

Předposledním koncertem letošního třicátého ročníku Mezinárodního varhanního festivalu Audite organum pořádaného v bazilice sv. Jakuba v Praze na Starém Městě je 18. září recitál, který chystá mladý maďarský umělec Brúnó Kaposi. Je loňským vítězem opavské Mezinárodní varhanní soutěže Petra Ebena, a to v kategorii improvizace. Na programu má nyní vlastní improvizace a díla Johanna Sebastiana Bacha a Franze Liszta, ale představí rovněž hudbu svých krajanů. Dezsö Antalffy-Zsiross a Lajos Schmidthauer slibují být pro české publikum objevem. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Brúnó Kaposi přibližuje jejich odkaz a zamýšlí se nad tématem improvizování.

Číst dál…

David Cassan: Bach ty, co přicházeli po něm, vždy ohromoval

„Max Reger? Bach dvacátého století!“

„Maurice Duruflé je Ravelem varhan.“

„V improvizaci nikdy nesmíte být systematičtí, ale v daném okamžiku vždy otevření neznámému.“

Na mezinárodní varhanním festivalu Audite organum v Praze v bazilice svatého Jakuba, který trvá ještě po zbytek prvního měsíce sezóny, přijel 11. září italský varhaník Marco d´Avola, a to s Bachovými a Franckovými díly a s hudbou Percyho Eastmana Fletchera,  Jehana Alaina, Marca Enrica Bossiho i s hudbou vlastní. O týden dřív byl hostem festivalu Francouz David Cassan. Ten se v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vrací k repertoáru svého koncertu, tedy k dílům od Bacha, Liszta a Duruflého, ale hovoří i svatojakubském nástroji a o umění improvizace.

Číst dál…

David Cassan opět na svatojakubském festivalu

„Francouzský varhaník David Cassan od roku 2020 už potřetí zavítal na koncert v rámci Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba.“

„Provedl tři rozsáhlé závažné skladby Johanna Sebastiana Bacha, Franze Liszta a Maurice Duruflého.“

„Závěr koncertu tvořila invenčně bohatá improvizace na dané téma, končící v překvapivém pianissimu.“

Již potřetí od roku 2020 vyhověl David Cassan pozvání svatojakubského Mezinárodního varhanního festivalu. Na pátém koncertě letošního ročníku 4. září provedl skutečně festivalový program na nejvyšší interpretační úrovni. Tři rozsáhlé závažné skladby korunoval invenčně nápaditou improvizací, končící ve sotva slyšitelném pianissimu a postaral se o zcela sugestivní a neobvyklé vyznění koncertu. Doufejme, že Davida Cassana na festivalu uslyšíme zase brzy.

Číst dál…

Španělské varhany Liudmily Matsyury

„Matsyura zahájila svůj recitál Tientem XV Batalla, skladbou ‚španělského Bacha‘ Juana Cabanillese.“

„V dalším kuse se Matsyura představila i jako skladatelka.“

„Její recitál byl přínosný hlavně objevným repertoárem.“

Mezinárodní varhanní festival v bazilice sv. Jakuba v Praze se dostal svým čtvrtým recitálem do poloviny. 28. srpna na něm vystoupila známá španělská varhanice Liudmila Matsyura, která však pochází z Ruska. Těžiště jejího programu tvořila zcela přirozeně hudba její současné vlasti, neopomněla však ani výročí letošního jubilanta Johanna Sebastiana Bacha. Její recitál byl ryze sólový, hrála pouze na velké svatojakubské varhany. Pořadatelé koncert věnovali památce české varhanice Jiřiny Pokorné.

Číst dál…

Září s varhanami u Svatého Jakuba třikrát s Irenou Chřibkovou

Třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum znamená osm koncertů o čtvrtcích počínaje 7. srpnem. Zářijový program přehlídky načne 4. září francouzský varhaník David Cassan. Souběžně s festivalem neutichá nedělní řada koncertních matiné, během níž se v první polovině devátého měsíce roku představí výhradně domácí varhanice Irena Chřibková. Zářijový program svatojakubského Audite organum…

Číst dál…

Američan Stephen Tharp u Svatého Jakuba nešetřil virtuozitou

„Po delší době vystoupil na svatojakubském varhanním festivalu varhaník z USA.“

„Stephen Tharp oslnil brilantní technikou a suverénním ovládáním nástroje.“

„Z americké varhanní tvorby uvedl k naší škodě jen skladbu George Bakera.“

Třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum ve čtvrtek pokračoval třetím koncertem, kdy za obrovské varhany pražské svatojakubské baziliky tentokrát usedl americký hudebník. Stephen Tharp přesvědčil o své erudici a schopnostech, v některých momentech však také upozornil na problematické aspekty vystoupení.

Číst dál…

Martin Kubát: Hrát improvizace jako skladby a skladby jako improvizace

„Pro chrámového varhaníka je improvizace denní chleba.“

„Skladatelé českého baroka poskytují interpretovi zcela legálně možnost skladbu dokončit, respektive doimprovizovat.“

„Mentálně jsem doma v jižních Čechách.“ 

Varhanní festival Audite organum v pražské bazilice sv. Jakuba pokračuje ve čtvrtek 14. srpna koncertem českého varhaníka Martina Kubáta. Na programu je vedle improvizací Bachova hudba, Fantazie a fuga na B-A-C-H od Maxe Regera a Partita na melodii Adorote devote od Jiřího Ropka, dlouholetého varhaníka v tomto kostele. Martin Kubát v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz mluví o improvizaci, o svatojakubských varhanách, o Ropkovi i o sobě.

Číst dál…

Svatojakubský varhanní festival započatý znamenitě

„Na jubilejním Mezinárodním varhanním festivalu u sv. Jakuba vystoupil francouzský varhaník Baptiste-Florian Marle-Ouvrard.“

„Mimo dvě rozsáhlé improvizace se věnoval převážně hudbě své země.“

„Závěrečná improvizace byla na Hymnus stvoření sv. Františka z Assisi a jeho českého zhudebnění jako duchovní písně ‚Nejvyšší a mocný, dobrý Pane‘.“

Francouzský varhaník Baptiste-Florian Marle-Ouvrard zahájil jubilejní cyklus Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba. Koncert navštívili papežský nuncius v Praze a arcibiskup Jan Graubner. Sólista vystudoval Pařížskou konzervatoř a specializuje se na improvizaci, s kterou získal při mezinárodních soutěžích mnoho cen. Od roku 2015 je titulárním varhaníkem pařížského kostela sv. Eustacha jako nástupce Jeana Guilloua…

Číst dál…

Baptiste-Florian Marle-Ouvrard: I na improvizaci je nutné poctivě pracovat

„Jako po francouzském varhaníkovi po mně pořadatelé často požadují francouzský repertoár 19. a 20. století.“

„Miluju transkripce a starou hudbu stejně jako soudobou.“

„K pilotní kariéře mě vedla především vášeň.“

Jubilejní třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum v Praze zahájí ve čtvrtek 7. srpna zástupce střední generace vynikajících francouzských varhaníků Florian-Baptiste Marle-Ouvrard. Zahajovací koncert nese podtitul Pilot i varhaník, což odkazuje k interpretovým dovednostem, ve světě varhaníků spíše raritním. Od roku 2015 zastává prestižní post titulárního varhaníka velkých varhan v kostele sv. Eustacha v Paříži, a to díky úspěchu v konkurzu. Na pražském festivalu vystoupil poprvé již před dvěma lety, roku 2017 hrál na Mezinárodním varhanním festivalu Olomouc. Ptali jsme se ho na hudební začátky, oblíbené autory i ono řízení letadel.

Číst dál…

Jubilejní Svatojakubské Audite Organum odstartuje s pilotem

Třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum bude vzpomínkou na řadu interpretů, kteří v uplynulých třech dekádách rozezněli unikátní varhany v pražské klášterní bazilice sv. Jakuba. Ty patří se svými více než osmi tisíci píšťal k největším nástrojům v České republice. O osmi čtvrtcích počínaje 7. srpnem na ně vybraná díla českého i světového repertoáru, ale…

Číst dál…

Svatojakubská matiné avizují varhanní festival

Mezinárodní varhanní festival Audite Organum a jeho třicátý ročník se blíží a uskuteční se v termínu od 7. srpna do 25. září. Irena Chřibková, hudební organizátorka a titulární varhanice pražské svatojakubské baziliky, kde se festival koná, však příznivcům varhanního umění nabízí ještě předtím sérii recitálových matiné. Nejbližší koncert se uskuteční 27. července, kdy znovu po…

Číst dál…

Červnová varhanní hudba u sv. Jakuba

Čekání na letošní třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum, který se uskuteční v termínu od 7. srpna do 25. září, zpestřuje hudební organizátorka a titulární varhanice pražské svatojakubské baziliky Irena Chřibková téměř každou neděli varhanním matiné. To nejbližší se koná 15. června v podání Nely Pálkové. Varhanice Nela Pálková se zaměří na…

Číst dál…

Varhanní hudba u Svatého Jakuba s Chřibkovou a Sochorovou

Čekání na letošní třicátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum, který se uskuteční v termínu od 7. srpna do 25. září, zpestřuje titulární varhanice pražské svatojakubské baziliky Irena Chřibková každou neděli varhanním matiné. Následující dvě, která jsou na programu 25. května a 1. června, vedle Chřibkové odehraje také varhanice Anna Sochorová. Pro…

Číst dál…

Od Bacha až k Ebenovi s Irenou Chřibkovou

Cyklus Varhanní hudba pořádaný vedle Mezinárodního varhanního festivalu Audite organum v prostorách Svatojakubské baziliky na pražském Starém Městě chystá pro své příznivce dubnový koncert. 6. dubna dopoledne k nástroji usedne titulární varhanice Irena Chřibková a prokáže svou erudici ve značném hudebněstylovém rozkročení. Domácí varhanice Irena Chřibková totiž nabídne díla čtveřice různých autorů napříč…

Číst dál…

Varhanní závěr března u Svatého Jakuba s Pergolesiho Stabat Mater

Cyklus Varhanní hudba pořádaný vedle Mezinárodního varhanního festivalu Audite organum v prostorách Svatojakubské baziliky na pražském Starém Městě chystá pro své příznivce do konce března ještě dvojici koncertů. K nástroji usedne domácí varhanice Irena Chřibková a 23. a 30. března doprovodí pěvkyně Nikolu Eckertovou a Lindu Fabini v Pergolesiho Stabat Mater.  Poslední dvě březnové neděle rozezní…

Číst dál…

Karol Mossakowski je mistrem svého nástroje

„Dobře si ho pamatujeme jako vítěze poslední Mezinárodní varhanní soutěže na Pražském jaru 2013.“

„Vše, co v programu z francouzské varhanní literatury vybral, znamenitě znělo.“

„Dvojitou fugu Mossakowski vystupňoval do strhujícího závěru.“

Závěrečný koncert Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba převzal 19. září mladý polský varhaník Karol Mossakowski. Vítěz soutěže Pražského jara nabídl hudbu francouzských autorů proloženou v duchu Roku české hudby Janáčkovým Varhanním sólem z Glagolské mše.

Číst dál…

Pestrý pořad dánského varhaníka Jakoba Lorentzena u sv. Jakuba

„Na svatojakubském varhanním festivalu vystoupil dánský varhaník Jakob Lorentzen.“

„V programu se věnoval Bachovi, francouzské hudbě a významnému dánskému skladateli Carlu Nielsenovi.“

„Provedl také Moto ostinato Petra Ebena.“

Na předposledním koncertu Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba vystoupil dánský sólista Jakob Lorentzen. Svůj recitál 12. září zahájil skladbou Petra Ebena a uzavřel jedním z velkých jmen francouzské hudby, totiž Olivierem Messiaenem. Hudbu své země také neopomněl.

Číst dál…

Irena Chřibková: Svatojakubské varhany? Za minutu dvanáct!

„I to je posláním festivalu, aby zaznívaly také nové nebo neznámé skladby, ne pouze a výhradně jen osvědčená klasika.“

„Soudobá hudba mě zajímá a Jiří Gemrot má dobré hudební nápady, které dovede mistrně zpracovat.“

„Transkripce nevyhledávám, původní varhanní repertoár je víc než dost rozsáhlý.“

O pražských svatojakubských varhanách hovoří titulární varhanice baziliky Irena Chřibková, ředitelka tamního Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum, jako o velkém nástroji, na který si zdaleka ne každý může každý den zahrát. Jde o největší tuzemské varhany. Stojíme však před jejich nezbytnou rekonstrukcí, upozorňuje a vypočítává, kolik milionů korun je ještě potřeba dát dohromady, než se začne.

Číst dál…

Brilantní Irena Chřibková

„Irena Chřibková vystoupila na šestém koncertě Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba.“

„Zvolila kombinaci francouzské a české varhanní hudby.“

„Premiérově zazněla Sonáta pro Es klarinet a varhany ‚Nebeské hlasy‘ Jiřího Gemrota.“

Irena Chřibková je varhanicí minoritského kostela sv. Jakuba na Starém Městě, koncertní umělkyní s rozsáhlou mezinárodní kariérou a „spiritus agens“ a hybná síla každoročního Mezinárodního varhanního festivalu, který organizuje ve svém domovském kostele a který je jednoznačně nejvýznamnějším varhanním festivalem u nás. Vzhledem k jejímu studiu ve Francii Chřibková ráda provádí skladby francouzských autorů a nezapomíná ani na české skladatele. Takto byl 5. září sestaven i její koncert v rámci festivalu. Orámovali ho dva francouzští tvůrci a mezi nimi zazněly kompozice tří českých autorů, z toho jedna v premiéře.

Číst dál…

Konstantin Reymaier: Varhanní koncert vyžaduje symfonický oblouk

„Všechno, co může posluchači pomoct zážitek mu zpříjemnit, musíme použít.“

„Mám-li co sdělit, je ještě lepší, můžu-li to sdělit zajímavě, poutavě. Vlastně to udělat musím! Klidně i udělat v jistém smyslu ‚show‘.“

„Pro vyjádření žádané emoce se může někdy hodit třeba i rejstřík jiného charakteru, než byl předepsán…“

Ve čtvrtek 29. srpna byl hostem festivalu u sv. Jakuba varhaník vídeňské katedrály sv. Štěpána Konstantin Reymaier. Je pozoruhodnou osobností světa hudby, varhaníkem s hlubokými znalostmi o stavbě varhan a jako kněz i osobou hluboce duchovní.

Číst dál…

K oltáři Páně s Konstantinem Reymaierem

„Reymaier působí jako kněz a zároveň titulární varhaník ve vídeňském dómu sv. Štěpána, kde se velkou měrou podílel na podobě tamních monumentálních varhan.“ 

„Třívětá Sonáta h moll, op. 15 slepého varhaníka Josefa Labora, rodáka z českých Hořovic, byla nejpozoruhodnějším číslem programu.“

„Pro vlastní improvizaci Reymaier zvolil úryvek z Matoušova evangelia.“

Kněží i profesionálních varhaníků je celkem dost. Ovšem osobností, které jsou zároveň obojím, je jako šafránu. Konstantin Reymaier, který u sv. Jakuba při Mezinárodním varhanním festivalu Audite Organum hrál jak jinak než s bílým kolárkem v černé košili, do Prahy 29. srpna přivezl hudbu rakouských autorů, se kterými se u nás takřka nesetkáme. Nechyběla ani rozsáhlá improvizace na biblické téma. Jeho nekonvenční a anachronicky sestavený program trval i s přídavkem jednu hodinu a pozoruhodné bylo, že umělec hrál z tabletu s funkcí automatického obracení stran; s tímto se u varhaníků často nesetkáme.

Číst dál…

Francouzský večer Evy Bublové u svatého Jakuba

„Celý recitál Evy Bublové sestával z ryze sólových kontrastních kompozic.“

„Zuzanu Ferjenčíkovou u nás známe především jako interpretku a upravovatelku orchestrálních děl pro varhany. Své Signum magnum věnovala Evě Bublové.“

„Jako přídavek přednesla jímavé Andante sostenuto z Gotické symfonie Charlese-Marii Widora. Připadali jsme si jako ve Francii.“

Devětadvacátý ročník Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum v Praze se svým čtvrtým recitálem dostal již do poloviny. Vystoupila na něm česká umělkyně a pedagožka Pražské konzervatoře Eva Bublová. Nesl podtitul Signum magnum, neboť v rámci něj zazněla stejnojmenná skladba, jež vznikla přímo pro interpretku. Avšak většinu programu tvořila hudba francouzského 19. i 20. století.

Číst dál…

Temperament a nebojácnost i subtilnost. Mladá varhanice Laura Schlappa u sv. Jakuba

 „Zvukem šetřila a v rámci koncertu nikde nezaznělo skutečné pleno celého nástroje.“

„Hrála s velkou chutí a obecenstvu připravila silný zážitek.“

„Laura Schlappa provedla i Vigilii Bohuslava Martinů.“

V rámci Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba v Praze vystoupila na třetím koncertu 15. srpna německá sólistka Laura Schlappa. Dosud studuje varhanní hru na Hochschule für Musik und Theater v Mnichově u Martina Sandera, u nás dobře známého. Přes své mládí získala v posledních letech první cenu na mezinárodních varhanních soutěžích v severním Irsku, v Londýně, lucemburském Dudelange a v soutěži Petra Ebena v Opavě a třetí cenu v německém Korschenbroichu. Vystoupila na koncertech v Německu, Lucembursku, Polsku, Velké Británii, Slovensku a České republice.

Číst dál…

Laura Schlappa: Každé varhany jsou jedinečné

„Je dobrou příležitostí zahrát si na zahraničních koncertech skladby místních skladatelů.“

„Jedním z hlavních cílů Martina Sandera je předat studentovi spoustu interpretačních nástrojů a prostředků, ale dát mu také svobodu, aby mohl rozvíjet svou vlastní muzikalitu.“

„Francouzským skladbám lépe porozumíte, když si je zahrajete na nástroje, pro které nebo na kterých byly původně složeny.“

Protagonistkou třetího koncertu pražského Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum je čtyřiadvacetiletá německá sólistka Laura Schlappa. Na čtvrtek 15. srpna přichystala Bachovu a Regerovu hudbu, francouzské autory a z českého hudebního odkazu jedinou existující varhanní skladbu Bohuslava Martinů. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje program, vrací se k opavské Mezinárodní soutěži Petra Ebena, kterou v roce 2022 vyhrála, a uvažuje nad jedinečností nástroje v bazilice sv. Jakuba, kde se festivalové koncerty odehrávají.

Číst dál…

Francouzští autoři a francouzská improvizace. Emmanuel Hocdé na festivalu Audite Organum

„Skutečným dramaturgickým objevem byla hudba Augusta Faucharda.“

„Improvizoval v neutuchajícím bravurním tempu v typicky francouzském katedrálním stylu plnou čtvrthodinu.“

„Přehledně modeloval průběh, kouzlil s rychlými crescendy a decrescendy a dalšími detaily, s jistotou budoval hudební architekturu a stupňoval účinek k očekávanému vrcholu.“

Druhým sólistou pražského Mezinárodního varhanního festivalu Audite Organum byl 8. srpna v bazilice sv. Jakuba Francouz Emmanuel Hocdé. Přivezl francouzskou hudbu a Bacha, překvapivě zařadil skladbu Čecha Stanislava Jelínka a impozantně improvizoval na melodii duchovní písně z pera Petra Ebena.

Číst dál…

Svatojakubský varhanní festival zahájen

„Mezinárodní varhanní festival u sv. Jakuba na Starém Městě zahájil Gabriele Agrimonti z Itálie.“

„Sólista je vyhlášeným improvizátorem s mnoha vítězstvími v mezinárodních soutěžích.“

„Agrimonti si pro varhany upravil ve svrchovaně virtuózní verzi tři části z Verdiho Requiem.“

Je obdivuhodné, že svatojakubský Mezinárodní varhanní festival se blíží bez výkyvů k magické třicítce. Přináší každoročně osm koncertů interpretů mezinárodní úrovně a dává příležitost i českým varhaníkům. Za dramaturgií festivalu stojí od počátku koncertní varhanice a varhanice svatojakubské baziliky Irena Chřibková. Pestrý výběr účinkujících z celého světa je její volbou a zárukou nejvyšší kvality. O festivalu lze hovořit jako o nejvýznamnějším cyklu varhanních koncertů nejen v Praze, ale v celé republice. Na prvním koncertě vystoupil mladý italský varhaník Gabriele Agrimonti.

Číst dál…

Svatojakubský velikonoční koncert

„Tradiční koncert na velikonoční Boží hod se konal v minoritské bazilice sv. Jakuba.“

„Irena Chřibková přizvala dva spoluúčinkující – mezzosopranistku Lenku Švehlíkovou a houslistku Věru Eretovou.“

„Koncert, trvající hodinu, se skládal ze třinácti kratších skladeb od doby barokní až po Bedřicha Antonína Wiedermanna.“

Společenství Svatojakubské Audite Organum 31. března uspořádalo velikonoční koncert v bazilice sv. Jakuba na pražském Starém Městě. Společně se představily titulární varhanice Irena Chřibková, houslistka Věra Eretová a mezzosopranistka Lenka Švehlíková.

Číst dál…

Skvělý improvizátor na Mezinárodním varhanním festivalu

„Vystoupením titulárního varhaníka pařížského chrámu sv. Eustacha Baptiste-Floriana Marle-Ouvrarda vyvrcholil letošní 28. ročník Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba.“

„Zazněly varhanní skladby francouzských mistrů 19. století.“

„Dvě rozsáhlé improvizace ukázaly mimořádné dispozice sólisty, neselhávající invenci a nápaditost. Francouzskou varhanní školu reprezentoval znamenitě.“

Na závěrečném koncertu Mezinárodního varhanního festivalu u sv. Jakuba vystoupil renomovaný francouzský varhanní mistr Baptiste-Florian Marle-Ouvrard, od roku 2015 titulární varhaník pařížského chrámu sv. Eustacha. Vystudoval Pařížskou konzervatoř u nejvýznamnějších francouzských varhaníků a pedagogů Oliviera Latryho, Michela Bouvarda, Thierry Escaiche, Phillipa Lefébra a F. X. Rotha. Získal první cenu v Mezinárodních improvizačních soutěžích v Lipsku 2009, Lucembursku 2011…

Číst dál…