KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

S klimatickým pasem na kole, ve člunu i tramvají. V Lipsku vrcholí udržitelné Bachovy slavnosti    

„Podmanivý zvuk nástroje od benátského loutnaře Mattea Goffrillera z roku 1729 rozezněl prostorný sál v Muzeu hudebních nástrojů.“

„Mimořádné pozornosti se kromě violy da gamba letos dostalo rovněž baroknímu hoboji.“

„Bachova hudba provázela také plavbu po řece v elektročlunu stejně tak jako ve speciální tramvaji po městě.“

Kantáty, sonáty, partity, moteta, koncerty pro čtyři ruce nebo tři klavíry, Vánoční oratorium, pašije. Janovy i Arabské. Ty druhé nejsou sice od Johanna Sebastiana Bacha, nicméně z něj vycházejí. Na koncertu pod širým nebem představil Ensemble Sarband, soubor složený z hudebníků různého vyznání ze sedmi zemí patří už léta mezi stavitele mostů mezi kulturami a náboženstvími. Na takzvané BachStage v centru Lipska zazněly také hity heavymetalové kapely Iron Maiden upravené pro komorní orchestr ze Stuttgartu. A potkaly se s Bachem a Vivaldim. Vrcholící Bachovy slavnosti nabízejí inovativní i tradiční formáty, setkání se stálicemi hudebního nebe i talenty, jejichž hvězdička nabývá na intenzitě a dělají dobře nejenom duši, ale i ovzduší.

Číst dál…

Česká invaze v lipském Gewandhausu. Hrůša diriguje, Čmejla s Kozákem hrají

V den, na který podle juliánského kalendáře připadají třísté čtyřicáté Bachovy narozeniny, tedy 21. března letošního roku, pořadatelé lipské Mezinárodní soutěže Johanna Sebastiana Bacha uspořádali finále klání v oboru klavír. To se za přítomnosti veřejnosti uskutečnilo ve velkém sále Gewandhausu za účasti dvou českých adeptů. Vavříny od poroty i publika získal Jan Čmejla, letos…

Číst dál…

S přispěním Jana Čmejly. Bachovy slavnosti v Lipsku pojí tradice s inovacemi

„Bach, dlouholetý kantor při kostele svatého Tomáše a městský hudební ředitel Lipska, vystoupí ze svého legendárního Haussmannova portrétu z roku 1748.“

„Ačkoli Bach nikdy nevytáhl paty z Německa, systematicky studoval díla svých současníků.“

„Jan Čmejla, který předvedl nejenom brilantní techniku, ale i jistý, hluboce procítěný upřímný projev, totiž oplatil publiku jeho vřelý potlesk ve stoje až pěti přídavky.“

Rozmanitý a nápaditý program, tradiční i experimentální formáty, rekordních 203 akcí během jedenácti dní, od koncertů či seminářů přes přednášky, čtení, výstavy až po cyklotúry po stopách geniálního skladatele. Možnost pořídit si vstupenky na tzv. klimatický pas a podpořit tím vysázení dalších stromů v Bachově lese a udržitelnost akce. V Lipsku za uměleckého přispění Jana Čmejly začaly Bachovy slavnosti, které do 22. června uvedou mimojiné i Bachova Fausta, tedy fúzi Goetheho dramatu s hudbou Johanna Sebastiana v kultovním Auerbachově sklepu.

Číst dál…

Marek Kozák a Jan Čmejla ve finále lipské Bachovy klavírní soutěže 

Dva čeští zástupci se probojovali do trojčlenného finále prestižní Bach-Wettbewerb odehrávající se mezi 13. a 21. březnem v německém Lipsku. V letošním roce je soutěž vypsaná v oboru klavír pro umělce z celého světa starší šestnácti let. Finálové klání se uskuteční v pátek 21. března od osmnácti hodin. Pořadatelé nabídnou online stream na kanálech sociálních sítí. …

Číst dál…

Bach, Luther, apokalypsa i klima. Pětadvacátý ročník Bachových slavností v Lipsku nadchnul i dojal

„Zastoupení houslistů, jako Hélène Schmitt, Leonidas Kavakos, Isabelle Faust i Chouchane Siranossian, letošní rezidenční umělkyně, trochu evokovalo jejich ‚minisummit‘.“

„Dodnes s hlubokým dojetím vzpomíná na okamžik, kdy před necelými čtyřiceti lety poprvé vstoupil do kostela sv. Tomáše.“

„V závěrečné dny slavností se tak městem mísily příznivci hudby a sportu. Kromě nadšení, každý samozřejmě pro své oblíbence, měli někteří společné ještě jedno. Podsedák.“

Šedesát šest sborových kantát během deseti dní v podání třiceti sborů ze třinácti zemí, hold dvěma velikánům, kteří se doplňovali, byť je od sebe dělilo dvě stě let. Vystoupení desítek slavných i začínajících hudebníků, zbrusu nová Bachova opera, kterou ale Bach nesložil, či koncert pro klima. Tradiční červnové setkání interpretů a milovníků díla Johanna Sebastiana Bacha v Lipsku přineslo výborné výkony, zajímavé objevy, originální projekty i dojemná setkání.

Číst dál…

Amorovy šípy mezi strunami. Lipský Bachfest jako platforma pro oceněné talenty

„Do pomyslného salónu 18. století pozvali posluchače na setkání s instrumentálními díly a komorními kantátami jedna pěvkyně a tři instrumentalisté.“

„Na programu bylo nejdůležitější téma světa. Láska.“

„Čtveřice mladých talentů, jejichž hudební kariéra se slibně rozvíjí, svými výkony bohatě naplnila motto programové řady.“

Bachovy slavnosti v Lipsku už tradičně lákají nejenom na světoznámé interprety, ansámbly a známé kompozice jak od geniálního Johanna Sebastiana Bacha, tak i jeho dobových souputníků. Oblíbenou součástí propracované dramaturgie, které nechybí ani odvaha experimentovat, je také koncertní řada „ausgezeichnet“. Prezentovat své umění v ní dostanou mladí umělci, kteří se již na začátku své dráhy mohou pochlubit nejedním významným oceněním z mezinárodních soutěží. Název řady je svým způsobem slovní hříčka. Slovo „ausgezeichnet“ totiž v němčině znamená nejenom oceněný, ale také vynikající či znamenitý.

Číst dál…

‚Bachloci‘ 365 dní v roce. Geniálního skladatele potkáte v Lipsku v kavárně i na nádraží

„U pomníku si selfie bez davu pořídíte snad jenom za rozbřesku, kdy tam ještě nejsou davy turistů se stejným nápadem.“

„Rodák z Eisenachu možná po očku sleduje dění v protilehlém archivu a muzeu, kde s velkou erudicí i láskou pečují o jeho hudební odkaz.“

„S postupem času se rodina „bachiánů“ rozrůstá, ne nadarmo se minulý ročník konal pod mottem We are Family.“

Je téměř nemožné se s ním nesetkat. Jeho podobiznu najdete na pohledech města, k jeho poctě vznikly čokoládové tolary i kávové speciality. Jak by ne, vždyť o tomto nápoji složil i kantátu a bez šálku kávy si nedovedl představit své ráno. Lipsko je Bachovo…

Číst dál…

Janovy pašije třikrát jinak. Lipské Bachovy slavnosti slaví jubilující nadčasové dílo

„Po všech úpravách se přiklonil zpět ke svému prvotnímu znění z roku 1724. Z toho se nám ale zachovalo pramálo.“

„Výzvy zjistit co nejvíce o první verzi se chopil Andreas Reize, kantor chlapeckého pěveckého sboru Thomanerchor.“

„Nebylo možné například přeslechnout vliv italské hudby, díky němuž i ty nejtíživější pasáže příběhu o umučení Krista znějí až neuvěřitelně lehce.“

Pokus rekonstruovat první verzi Janových pašijí, jak je Johann Sebastian Bach napsal před třemi sty let pro velkopáteční premiéru 7. dubna 1724, jejich scénická verze v kostele sv. Petra v nastudování ansámblu Vox Bona z Bonnu a unikátní bezbariérové uvedení proslulého oratoria pod širým nebem na festivalové scéně BachStage; zpívaného a zároveň překládaného do znakového jazyka v podání Ensemble Sing & Sign. Letošní Bachovy slavnosti originálně vzdaly hold jubilujícím Janovým pašijím, a to hned třemi povedenými a inovátorskými interpretacemi.

Číst dál…

Matoušovy pašije s Collegiem 1704 v místě jejich premiéry

Po Bachfestu ve Švýcarsku se Collegium 1704 účastní i Bachfestu v německém Lipsku. Instrumentální a vokální část souboru se sejde k provedení centrálního díla Bachova odkazu, totiž Matoušových pašijí. Koncert se koná 8. června v kostele sv. Tomáše. Part Evangelisty v Matoušových pašijích zastane Robin Tritschler (tenor), Ježíše zpívá Matthias Winckhler (bas), další sóla mají Céline…

Číst dál…

Collegium 1704 jako zlatý hřeb švýcarského Bachfestu

Závěrečný koncert mezinárodního festivalu Bachfest ve švýcarském městě Schaffhausen v kostele sv. Jana 12. května obstará pražský barokní soubor Collegium 1704. Pod vedením svého zakladatele Václava Lukse provede rozsáhlou Mši h moll, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Ve Švýcarsku přirozeně vystoupí oba soubory Collegia 1704 – instrumentální i vokální, přičemž pěveckými sólisty…

Číst dál…

Koncerty, omlazené publikum i vyznání lásky hudbě J. S. Bacha

„Spektrum účinkujících sestávalo jak ze zvučných jmen s bohatou diskografií, tak i z mladých talentů na začátku slibné umělecké kariéry.“

„Liturgické chorály si se sborem mohlo zazpívat i publikum, které v bulletinu našlo noty a texty a půl hodiny před koncertem si to s ním nanečisto vyzkoušel intendant Michael Maul.“

„Maul v knize pravidelně opouští roli vypravěče a vede s Bachem až dojemný osobní monolog, obrací se něj se svými otázkami a doplňuje to svými úvahami.“

Lipsko, které si vysloužilo přívlastek veletržní i knižní metropole, je rovněž synonymem pro atraktivní kulturní nabídku a bohaté hudební dědictví. Celoročně funguje jako jakési poutní místo všech milovníků hudby Johanna Sebastiana Bacha. Zejména každoročně v červnu se toto dynamicky se rozvíjející město zaplní milovníky kantát, motet, koncertů, fug či pašijí z dílny tohoto génia,…

Číst dál…