KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Baladicky podmanivé matiné za oponou Stavovského divadla

„V písni Byla sem ešče malá Klementa Slavického si posluchači vychutnali emotivní projev Barbory Perné, dobře posazené vysoké tóny a pečlivě dotažené délky.“

„Radek Martinec skladby interpretoval pěkným písňovým projevem, jeho hlas je hladivý, skvěle posazený a velmi příjemný na poslech.“

„Jana Sýkorová v Summer is come Petra Ebena vhodně zvolila sílu hlasu, přiměřenou komornímu prostoru.“

Již třetí sezónu oblíbeného cyklu písňových recitálů ve Stavovském divadle zahájil v sobotu 4. října koncert mladých členů Národního divadla s klavírním doprovodem. První matiné Lidové inspirace bylo věnováno písním Klementa Slavického, Ladislava Vycpálka, Petra Ebena a Antonína Dvořáka. Podmanivá atmosféra divadelního jeviště za staženou oponou, kam se divák běžně nepodívá, připravila posluchačům nevšední kulisu k ojedinělému uměleckému zážitku. Svým umístěním je to zajímavý přínos k nabídce koncertních prostor jak pro publikum, tak v tomto formátu jistě také pro interprety.

Číst dál…

Pražská Opera zahájí třetí sezonu dopoledních písňových recitálů

Už třetí ročník řady písňových matiné na jevišti pražského Stavovského divadla zahájí Opera Národního divadla a Státní opera. Stane se tak 4. října s mottem Lidové inspirace, kdy vystoupí trojice sólistů divadla za doprovodu klavíristy. První koncert aktuální sezony nabídne výhradně tuzemskou tvorbu. Koncerty z písňové a komorní tvorby v podání sólistů Opery Národního divadla…

Číst dál…

Michaela Káčerková, Barbora Perná a Vilém Veverka společně potěšili Třeboň  

„Ušlechtilý tón Veverkova hoboje, jeho neomylnou techniku a stylovou čistotu si mohli posluchači užít ve Vivaldiho Sonátě.“

„Skladba Přetékající pohár Martina Hyblera psaná na verše Františka Gellnera zaujala dadaistickou hravostí.“ 

„Slavnostní tečku za mozaikovitým programem vytvořila Michaela Káčerková suverénním provedením Bachovy Fantazie G dur.“

Varhanice, zpěvačka, hobojista – tři nepřehlédnutelné osobnosti současného interpretačního umění Michaela Káčerková, Barbora Perná a Vilém Veverka se 10. června sešli v rámci festivalu Třeboňská nocturna v kostele sv. Jiljí a Panny Marie Královny, výrazné dominantě jihočeského města. Na programu převažovali mistři baroka, zazněly však i skladby současných tvůrců Jana Klusáka a Martina Hyblera.

Číst dál…

Carmen v kroměřížském Skleníku slavila úspěch

„Carmen se hrála jen se třemi hlavními postavami.“

„Štěpánka Pučálková strhla pozornost publika sametovým hlasem; nevadily jí žádné dynamické polohy.“

„Don José zde nepoužil nůž, ale černý šátek, kterým Carmen uškrtil; následně ji vzal do náručí a ještě chvíli něžně s pláčem objímal.“

Do zahrad a na zámek v Kroměříži hudba patří neodmyslitelně. Hudební festival Hudba v zahradách a zámku uspořádal 8. července ve Skleníku Květné zahrady už předposlední koncert a Filharmonie Bohuslava Martinů, kterou dirigoval Konstantin Ilievsky, doprovodila koncertní provedení opery Carmen Georgese Bizeta. Orchestr spolu s pěvci Štěpánkou Pučálkovou, Barborou Pernou a Peterem Bergerem připravil luxusní zážitek.

Číst dál…

Olomoucký závěr festivalu Opera způsobil rozruch

„Touha některých režisérů k aktualizacím a novým výkladům klasických operních děl je dána především akutním nedostatkem soudobých oper, která by reflektovala témata naší doby.“

„Režisérka Loulová obecenstvu servíruje jiný příběh, něž na jaký je zvyklý, který nicméně i přes nelogičnosti v libretu funguje.“

„Divadlo na divadle je možná klišé, nicméně kde jinde ho použít nežli v právě v Komediantech, kde si o to děj vyloženě říká.“

Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera, který byl zahájen 29. ledna tohoto roku ve Stavovském divadle Janáčkovou Káťou Kabanovou v produkci Slezského divadla z Opavy, byl zakončen na stejném místě 18. dubna, a to populárním dvojtitulem Sedlák kavalír / Komedianti Moravského divadla Olomouc. Jde o inscenaci režisérky Veroniky Kos Loulové v hudebním nastudování Petra Šumníka. 

Číst dál…

Slavná fraška Slaměný klobouk jako skutečně komická opera

„Výkon Martina Šrejmy v hlavní roli si zaslouží nejvyšší uznání.“

„Všichni hráli a zpívali s chutí, vše plynulo jakoby samozřejmě.“

„Závěrečný potlesk diváků byl spontánní a dlouhotrvající.“

Málokoho, kdo se alespoň trochu zajímá o film, minul film Kmotr. Mnohému se v mysli ihned vybaví ústřední melodie filmu, hraná na trubku. A možná také jméno jejího autora, kterým je Nino Rota. Divák s hlubším zájmem o film si připomene i názvy dalších filmů, ke kterým tento skladatel napsal hudbu: Gepard, Silnice, Amarcord, Sladký život… Těch filmů bylo celkem vice než sto padesát! Málokdo však bude vědět, že Rota byl jako skladatel plodný i mimo oblast filmu a že je také – kromě mnoha jiných skladeb – autorem dvanácti oper. Jednou z nich je Florentský slaměný klobouk a právě tuto úspěšně nabídlo Národní divadlo moravskoslezské 14. dubna na pražském festivalu Opera.

Číst dál…

Dvě harfy, dva hlasy a jaro jako lásky čas s Moravskou filharmonií

Mozartův sál olomoucké Reduty 22. dubna přivítá spojení nejhlubšího mužského a nejvyššího ženského hlasu, které doprovodí dvojice noblesních harf. Barbora Perná (soprán) a Jiří Přibyl (bas) zazpívají za doprovodu Anastázie Tomečkové a Amelii Tokarské. O dva dny později je v hlavním sále v plánu další koncert cyklu Klasika na dosah. „Soprán a bas… Toto spojení křehkého ženského…

Číst dál…

SOČR zahraje české filmové melodie pro Zlín Film Festival 

Hudba k českým filmům i pohádkám bude předmětem koncertu, který mají Pražští rozhlasoví symfonikové na programu ve čtvrtek 27. března od večerní půl osmé ve Smetanově síni pražského Obecního domu. Ve vokálně-symfonické podobě zazní mimo jiné melodie z dílny Zdeňka Lišky, Petra Hapky, Luboše Fišera nebo Jiřího Šusta. SOČR posílí Dětský pěvecký sbor…

Číst dál…

Jenůfa? Opravdu? Úpravy Janáčkovy opery provokují i v Brně

„Inscenace vzniklá z frustrace si s sebou logicky nese stigma.“

„Režisérka publikum zřejmě považuje za méně chápavé, když cítí potřebu vkládat mezi hudbu civilní text dokreslující stav Jenůfy po porodu.“

„Na jeviště vbíhá asi šestiletý chlapeček, objímá Kostelničku, dostává obrovského medvěda, kterého předtím přinesl jako výkupné Števa. Proč?“

Opera Leoše Janáčka Její pastorkyňa se v zahraničí hraje pod názvem Jenůfa. Zvolily si ho rovněž olomoucké inscenátorky, dramaturgyně Marta Ljubková, režisérka Veronika Kos Loulová a dirigentka Anna Novotná Pešková. Podrobily Janáčkovu operu přetvořením do podoby, která měla lépe vyhovovat feministickému pohledu na věc. Představení se odehrálo 20. listopadu v rámci festivalu Janáček Brno v Mahenově divadle a některé diváky „zvedlo ze sedadel“.

Číst dál…

Třeboňská nocturna odtajňují dvaadvacátý letní program

Mezinárodní hudební festival Třeboňská nocturna se v termínu od 8. do 12. července uskuteční v jihočeském lázeňském městě po dvaadvacáté. Pořadatelé se jali představit první akce chystané na příští letní sezónu, v níž tradičně dají významný prostor mladým talentům. Dvaadvacátou letní řadu Třeboňských nocturn předznamená 22. května příštího roku přehlídka žáků a absolventů ZUŠ…

Číst dál…

Ne Její pastorkyňa, ale Jenůfa. Moravské divadlo přichází s novinkou

Nadčasový příběh z moravského venkova o žárlivosti, odpuštění i naději ztvární členové souboru Moravského divadla Olomouc v inscenaci, která vzniká v koprodukci s Národním divadlem Brno. Ženský inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou představí Janáčkovu Jenůfu v původní verzi z roku 1904. Premiéra se pod taktovkou Anny Novotné Peškové a na scéně Iriny Moscu koná 15. listopadu. V…

Číst dál…

Operní festival ve finské Savonlinně s Prodanou nevěstou

Soubor Opery Národního divadla nezahálí ani o prázdninách a v rámci Roku české hudby 2024 přijal pozvání na prestižní operní festival ve finské Savonlinně. Třikrát tam provede Prodanou nevěstu Bedřicha Smetany a jednou také galakoncert, jehož hlavní hvězdou bude finská sopranistka Karita Mattila.  Festivalové publikum se na Prodanou nevěstu v režii Alice Nellis pod…

Číst dál…

Poslední týden Smetanovy Litomyšle

První týden měsíce července znamená poslední týden kulturního dění na Národním festivalu Smetanova Litomyšl. Co si pro návštěvníky organizátoři připravili od 1. do 7. července? Skladby Bedřicha Smetany pro dva až čtyři klavíry pro čtyři, osm nebo šestnáct rukou v podání zralých virtuosů i klavírních nadějí se rozezní ve Smetanově domě v pondělí…

Číst dál…

Dětská opera Praha slaví pětadvacetiny. S Brundibárem a úspěšnými odchovanci

Dětská opera Praha slaví v letošním roce čtvrtstoletí své existence. U této příležitosti uvede v úterý 11. června od devatenácti hodin ve Smetanově síni Obecního domu klíčové dílo svého repertoáru, Krásovu operu Brundibár. Dětské členy souboru doplní navíc několik dnes již renomovaných sólistů, kteří v souboru svou kariéru zahajovali.  Dětská opera Hanse Krásy Brundibár…

Číst dál…

Plzeňské divadlo uvedlo Mozartovu operu La clemenza di Tito

„V plzeňském provedení si největší pochvalu zaslouží orchestr.“

„Z výkonu Marka Žihly je patrný zodpovědný přístup mladého pěvce, který má svou kariéru před sebou.“

„Civilní kostýmovou verzi lze přijmout; snaha uchopit moc, jakož i problém státnické moudrosti a velkorysosti jsou nadčasové.“

Zřejmě poprvé ve své historii uvedlo plzeňské divadlo v sobotu 27. ledna Mozartovu předposlední operu La clemenza di Tito. K hudebnímu nastudování byl jako host přizván německý dirigent Michael Hofstetter, plzeňskému publiku již známý svým nastudováním Gluckovy Alceste (2022), režie a scénografie se ujal renomovaný režisér Rocc, kostýmy vytvořila Belinda Radulovič.

 

Číst dál…

Mariánskolázeňský orchestr pod vedením Radka Baboráka slavnostně vkročil do Roku české hudby

„Sólového partu se ujala Barbora Perná, disponující průrazným, barevným a v akustických podmínkách mariánskolázeňského Casina volumézním mezzosopránem.“

„V sekci trubek se výtečně rozezněly slavnostní fanfáry Sukova sokolského pochodu V nový život. Dirigentu Baborákovi patří dík za to, že vybral skladbu plnou optimismu a vitality.“

„Pod zdravě muzikantským vedením svého dirigenta orchestr přednesl Dvořákovu ‚Novosvětskou‘ se snahou podat co nejlepší výkon.

Západočeský symfonický orchestr v Mariánských Lázních má hned několik specifik – může se pochlubit nejdelší historií, na mapě naší republiky zaujímá nejzápadnější polohu a díky lázeňství zpříjemňuje chvíle mnoha zahraničním návštěvníkům. Zároveň však má i 130 svých stálých abonentů, kteří na koncerty dojíždějí i ze vzdálenějších míst. Rok české hudby 2024 se místnímu obecenstvu otevřel v pátek koncertem s názvem Prolog.

Číst dál…

Vrcholné dílo v mistrovském provedení jako tečka za Podzimním festivalem duchovní hudby v Olomouci

„Síla hluboce náboženského textu nám neznámého autora překonávajícího staletí, s jehož dobou ani osudem se zcela ztotožnit již nedokážeme, tkví v citu, který se dotýká každé lidské bytosti při pohledu na utrpení vlastního dítěte.“

„Třetí část, Eja Mater, v Andante con moto, čistě sborová, je prostou prosbou o sdílení matčina žalu.“

„Kruh dramatu se uzavřel a někde nad překrásnou klenbou katedrály plyne energie nebeského Amen.“

Dne 21. října 2023 zazněl v dómu sv. Václava v Olomouci slavnostní závěrečný koncert, letos jubilejního, již 30. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby. Oratorium Antonína Dvořáka Stabat Mater, op. 58 v podání Českého filharmonického sboru Brno za nastudování sbormistra Petra Fialy spolu s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín pod taktovkou dirigenta Leoše Svárovského a se sólisty, sopranistkou Barborou Pernou, altistkou Janou Sýkorovou, tenoristou Tomášem Černým a basistou Martinem Gurbaľem rozezvučelo památné klenby katedrály slovy dávného církevního hymnu.

Číst dál…

Dobromila Hamplová: Kdo poslouchá hudbu, je svým založením duchovní člověk

„Význam kultury je pro společnost nesporný, ale přitom její pozice je velmi křehká.“

„Náš festival se snaží být místem, kde jsou předávána poselství.“

„Festival patří mezi ozdoby města Olomouc a těší se zájmu jeho obyvatel.“

Jubilejní třicátý ročník Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc byl zahájen. V letošním roce organizátoři připravili zážitkovou dramaturgii, která spojuje tradiční duchovní hudbu s mladými interprety, vyhledává zapomenuté skvosty a hledá neotřelé kompozice. O festivalu, který začal 23. září a trvá až do 21. října na různých místech Olomouce, jsme si povídali s jeho paní ředitelkou Dobromilou Hamplovou.

Číst dál…

Jubilejní ročník olomouckého festivalu duchovní hudby

Podzimní festival duchovní hudby Olomouc vstupuje v letošním roce do svého třicátého ročníku. Jeho koncerty se konají v historicky cenných a akusticky pozoruhodných prostorách spojených s duchovním, společenským a kulturním životem Olomouce. Program letošního ročníku nabízí žánrově i druhově pestrý program složený z duchovní hudby více než šesti století. Akce začíná pozítří a trvá až do 21. října.…

Číst dál…

Zuzanka už není ta hodná holka. Nová inscenace Figarovy svatby si pohrává s dvojsmysly libreta

„Jekatěrina Krovatěva učarovala lehkostí a jemností svého hlasu a osobitým hereckým projevem.“

„Kdyby každý z diváků chtěl takto bez respektu vyjadřovat názor, propukla by v hledišti bouře.“

„Zcela bez soucitu hrabě plivne na Zuzanu, která v této inscenaci zcela pozbyla své vychytralosti a věrnosti.“

Základní kus operního repertoáru, Figarova svatba Wolfganga Amadea Mozarta, byl předveden v novém kabátě. Postaral se o to soubor pražského Národního divadla v čele s režisérkou Barborou Horákovou Joly. Šéfkou hudební stránky inscenace se stala Julia Jones. Premiéra se uskutečnila v pátek 9. června 2023 a do značné míry překvapila.

Číst dál…

Figarova svatba ve Stavovském divadle v podání dámského tandemu

Premiérou nového nastudování Mozartovy Figarovy svatby 9. a 11. června se ve Stavovském divadle pomyslně dovršuje „Da Ponteho cyklus“ (Don Giovanni, Così fan tutte, Figarova svatba) nových mozartovských inscenací. Představení v režii Barbory Horákové Joly diriguje Julia Jones. Na vzniku opery se podílí ženský tandem – mezinárodně uznávaná anglická dirigentka Julia Jones…

Číst dál…

Olomoucký Titus tandemu Loulová & Havelka

Dramaturgie Moravského divadla Olomouc nabídne další premiéru této sezóny. Titus Wolfganga Amadea Mozarta je po operách Rusalka a Modrouvousův hrad již třetí operní premiérou, kterou olomoucký soubor opery a operety pod vedením Veroniky Kos Loulové v této sezoně představí. Šéfka souboru je podepsána pod Titovou režií společně s hercem a režisérem Jiřím Havelkou, se kterým…

Číst dál…

Koncert projektu Horn Fest Praha 2023 v žižkovském Atriu

Horn Fest Praha zahájí svůj cyklus koncertů již tuto sobotu, tedy 18. března v půl osmé večer v žižkovském Atriu. Posluchači se mohou těšit na romanticky laděný program v podání hornisty Radka Baboráka, klavíristy Miroslava Sekery, sopranistky Barbory Perné, houslistky Martiny Bačové a violoncellistky Hany Baborákové. Romantické soirée nabídne lákavý program. Například Klavírní kvartet…

Číst dál…

Pěvecká soutěž Antonína Dvořáka očekává v listopadu stovku účastníků

Stovku účastníků jako každoročně očekávají v Karlových Varech pořadatelé 56. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Koná se na začátku listopadu, závěrečný koncert vítězů a laureátů se za doprovodu Karlovarského symfonického orchestru uskuteční v Městském divadle 11. listopadu. Nyní se blíží uzávěrka pro zaslání přihlášky – datem je 1. říjen. V Mezinárodní pěvecké…

Číst dál…

Radek Baborák provedl Mozartovo Requiem se Západočeským symfonickým orchestrem

„Sílu výrazu navodil dirigent již v úvodu, ve vstupní hudbě skladby, až sugestivně silně vyznělo Dies irae a úderně, dramaticky naléhavě vyzněl Sanctus.“ „Radek Baborák si přizval ke spolupráci Pěvecký sbor Čerchovan (sbormistr Marek Vorlíček), jenž se tolik osvědčil při realizaci Dvořákova Stabat Mater v loňském roce.“ „Kvartet sólistů ve svém zvukovém celku…

Číst dál…