KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Festival a kurzy v Mikulově se loučily ve velkém stylu

„Závěrečného koncertu se účastnili vlastně všichni, kteří byli s festivalem nějak spjatí.“

„Všichni společně vytvořili Kytarový orchestr ‚Mikulov Philharmonie‘, před který se jako dirigent postavil Martin Schwarz.“

„Vystoupil Pablo Márquez, renomovaný kytarista, původem z Argentiny, který procestoval s kytarou celý svět.“

Kytarový festival v Mikulově ukončily dvě velké akce v sobotu 12. července. Nejprve od 17:17 hodin koncert nejlepších účastníků kurzů a večer od 20:20 hodin koncert kytarového argentinského mága Pabla Márqueze. Nástupní sál mikulovského zámku praskal ve švech a publikum dávalo nahlas najevo svoji sounáležitost.

Číst dál…

Jan Lisiecki: Chopin pro orchestr neuměl psát. To je zřejmé

„Za ta léta jsem si osvojil prostě vyjít na pódium a začít hrát. Klidně bez přípravy.“

„Častá je při hraní Chopina zbytečná romantizace, která by podle mě neměla mít místo.“

„Chopina v podstatě neznáte, pokud jste ho nehrál.“

Program z hudby Fryderyka Chopina, Bély Bartóka a Bedřicha Smetany dnes nabízejí Göteborští symfonikové při svém pražskojarním debutu. Hvězdou koncertu je kanadský klavírista s polskými kořeny Jan Lisiecki, který se jakožto chopinovský specialista zhostí oblíbeného Chopinova Klavírního koncertu č. 1 v tónině e moll. Svůj úhel pohledu na dlouho vyprodaný koncert interpret poskytl portálu KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Schönberg stále budí rozpaky

„Těžko si představit nespokojeného fajnšmekra.“

„Provedení Pierota dali všechno. Všichni, ale zejména Patricie, jejímuž naturelu zvolené dílo jistě konvenuje.“

„Kdybychom se bavili čistě o hudební složce, nebudeme se bavit. Ta bavila…“

Rezidenční umělkyně letošního Pražského jara, houslistka a performerka Patricia Kopatchinskaja 17. května nabídla své druhé festivalové vystoupení. Posluchače nešetřilo. Celkovým vyzněním až klubový program z děl tvůrců začátku minulého století stál na výkonech šesti interpretů. Ty byly v pražském Rudolfinu inspirované a zdařilé.

Číst dál…

Moravská filharmonie zakončila symfonický cyklus. Bartókem v podání jeho krajana

„Klavírista Nicolas Namoradze, původem z Gruzie, studoval v Budapešti a následně v New Yorku.“

„Dirigent Zsolt Hamar se do interpretace svého krajana vložil celou vahou své osobnosti a vybičoval orchestr k maximálnímu výkonu.“

„Koncert Bély Bartóka je efektní a postavený na maďarské lidové muzikalitě.“

Symfonické cykly sezóny 2024/25 jsou v Moravské filharmonii minulostí. Závěrečný koncert v pátek 2. května v Redutě patřil domácímu orchestru spolu s šéfdirigentem Zsoltem Hamarem. U klavíru spolupracoval Nicolas Namoradze a provedl První klavírní koncert Johannesa Brahmse, druhou polovinu koncertu vyplnil Koncert pro orchestr Bély Bartóka.

Číst dál…

První půlka května dle Moravské filharmonie. I s autentickým Bartókem

Moravská filharmonie Olomouc před sebou má poměrně náročnější období, kdy jen v první polovině měsíce května bude v pohotovosti celkem čtyřikrát. Orchestr v pojetí svého maďarského šéfdirigenta 2. května nabídne Bartókův Koncert pro orchestr, následovat bude vylehčenější pořad sestavy Cello Republic, sólový recitál nabídne klavírista Karel Košárek a dostaví se také studenti JAMU. Jeden…

Číst dál…

Jakub Hrůša vítaným hostem Berlínských i Newyorských filharmoniků

Renomovaný český dirigent Jakub Hrůša se v březnu vrátí na pódium berlínské Filharmonie, aby společně s místním orchestrem a klavíristou Seong-Jin Cho představil dramaturgicky neobvyklý výběr skladeb. Koncerty čítající dílo Leoše Janáčka, Ludwiga van Beethovena a Bély Bartóka se uskuteční ve dnech 13., 14. a 15. března. Jde o celkově už pátý společný program Jakuba Hrůši…

Číst dál…

Fantastická symfonie a Modrovousův hrad v Košicích

Tento čtvrtek uvede Státní filharmonie Košice dílo francouzského skladatele Hectora Berlioze, které nese prvky autobiografie i fikce. Jeho Fantastická symfonie je někdy považována za vůbec první programní symfonii. Pod taktovkou Aleksandara Markoviće zazní také Beethovenova předehra Coriolan a Spohrův Koncert pro klarinet a orchestr č. 4 e moll v podání Martina Adámka v sólovém partu.…

Číst dál…

Hudba jako rituál obnovy. Mýtus v tónech Bartóka, Pärta a Stravinského

„Tento koncert byl jakousi rekonstrukcí rituálu, kdy se z chaosu rodí harmonie, ze tmy světlo a ze smrti nový život.“

„Pod vedením Andreye Boreyka orchestr podtrhl Bartókův princip transformace – sólista se chvílemi stával součástí orchestru, aby se z něj znovu mohl vynořit.“

„Gringolts přednesl koncert tak, že se technická náročnost vytratila v lehkosti a spontánnosti.“

Ve dnech 20. a 21. února jsme se v rámci koncertní řady Symfonického cyklu A s Janáčkovou filharmonií Ostrava měli možnost stát součástí dalšího hudebního příběhu. Dramaturgie večera, tentokrát pod taktovkou Andreye Boreyka, se odehrávala v duchu hluboké cesty do prapůvodních vrstev lidské kultury…

Číst dál…

Oheň v duši, oheň v tónu. Hudba jako most mezi emocí a řádem

„Hudební zážitek nezačíná prvním tónem koncertu, ale již ve chvíli, kdy návštěvník vstoupí do sálu.“

„Bartókovy Rumunské tance zněly jako hudba, která v sobě nese nejen pohyb, ale i vzpomínku, kolektivní paměť generací.“

„Carlini dokázal udržet disciplínu i tam, kde hudba přímo vybízela k divoké exhibici.“

Koncert Temperamentní housle, konaný 7. února v Rytířském sále zámku Frýdek-Místek, realizovaný Svatováclavským hudebním festivalem v rámci cyklu Hudební výlety, přinesl nejen virtuozitu a vášeň, ale především hlubokou reflexi propojení řádu a spontaneity v hudbě. Houslistka Marie Hasoňová a klavírista italského původu Tommaso Carlini se vydali na fascinující hudební pouť, v níž se prolínala nezkrotná energie východoevropské hudby s intelektuální ukázněností hudební formy.

Číst dál…

Recitály na klávesové nástroje i Beethovenova Devátá v bratislavské Redutě

Beethovenova Devátá symfonie vévodí nabídce nadcházejícího týdnu Slovenské filharmonie. Pořad uváděný se Slovenským filharmonickým sborem a sólisty zazní nadvakrát v poslední dny měsíce ledna. Peter Pažický však už v úterý 28. ledna nabídne také klavírní recitál a nedělní varhanní prezentace patří umu Evy Bublové. Sonáta pro klavír e moll, op. 2 Alexandra Moyzese, která uzavře…

Číst dál…

Vodička a Mráček společně ve Škodovce

Mladoboleslavské Škoda Muzeum disponuje multifukčním sálem nazvaným Laurin & Klement Fórum, kde je pořádána řada kulturních akcí nejen pod hlavičkou muzea, ale například i cyklu Rok na čtyři doby. Ve čtvrtek 23. ledna se sál vsazený mezi automobilové exponáty rozezní mimořádným projektem, který nově vytvořili dva koncertní mistři České filharmonie, houslisté…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (60)
Rok 2025 – Straussův, Šostakovičův, Palestrinův, Ravelův, Pärtův…

„Rok 2025 se z hlediska výročí a jubileí jeví rozhodně být ´rokem staré hudby´.“

„Stranou pozornosti určitě nezůstanou 150. narozeniny Maurice Ravela.“

„Festival Pražské jaro čeká osmdesátý ročník.“

Vstupujeme do druhého čtvrtletí jedenadvacátého století. Rok české hudby 2024 je za námi, pro rok 2025 tuzemská kultura tak velké téma nemá. Mají ho ale Rakušané. Král valčíků Johann Strauss mladší oslaví na podzim dvousté narozeniny! A zbytek světa? Ten si bude prostřednictvím jubileí připomínat mistry, jako byli Šostakovič, Ravel, Bizet, Palestrina, Copland nebo Bartók, a budou oslavovat žijící legendu, devadesátiletého Arvo Pärta.

Číst dál…

Soprán a úsměv Simony Šaturové prozářily vilu Tugendhat 

„Zaměřila se na skladatele, kteří ve své tvorbě přejímali prvky lidových písní.“

„Doprovázel klavírista Marek Kozák. Spolupracoval velmi citlivě, sólová vystoupení si naopak užil mezi jednotlivými soubory písní.“

„Klement Slavický se téměř nehraje a je to škoda.“

Festival Janáček Brno pokračoval v neděli 10. listopadu recitálem sopranistky Simony Šaturové, jejímž průvodcem u klavíru byl Marek Kozák. Pro velký zájem byly termíny recitálu dva, jeden dopolední a druhý večer. Dramaturgie se soustředila na skladatele, kteří se nechali inspirovat lidovými písněmi. Především to byl Leoš Janáček, ale také Eugen Suchoň, Vítězslav Novák, Béla Bartók a Klement Slavický.

Číst dál…

Vondráček hraje Bartóka ve Vilniusu

Koncert české hudby v koncertním sále Litevské národní filharmonie před několika lety vzbudil velký zájem publika, a proto národní filharmonie ve spolupráci s Velvyslanectvím České republiky zve na druhý díl. Jako sólista se pod dirigentem Markem Prášilem v litevském hlavním městě Vilniusu představí renomovaný český pianista Lukáš Vondráček. Akce se koná 9. listopadu. V…

Číst dál…

Folklórní inspirace v Košicích

Dohnányiho Symfonické minuty, Dolu Váhom Alexandra Moyzese a Bartókův První houslový koncert. To je programová nabídka na čtvrtek 24. října ve Státní filharmonii Košice, kdy orchestr od devatenácti hodin v Domě umění přivítá německou houslistku Tanju Becker-Bender a vystoupí pod taktovkou Zsolta Nagyho.  Zsolt Nagy studoval dirigování na Akademii Ference Liszta v Budapešti u Istvána…

Číst dál…

V Karlových Varech vyvrcholí soutěž dirigentů z celého světa

Mezinárodní dirigentská soutěž Felixe Mendelssohna je akce, kterou druhým rokem pořádá společnost Classics Management ve spolupráci se zástupci některých z prestižních institucí v oblasti klasické hudby v Evropě, Spojených státech amerických a Asii. Vyřazovací fáze soutěže se konala v listopadu 2023 ve třech různých zemích: České republice, v USA (New York) a v Jižní Koreji (Soul) a kandidáti…

Číst dál…

V Mariánských Lázních uctí oběti holocaustu

Příznivci Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně mohou v lednu navštívit ještě dva koncerty tamní produkce. 19. ledna před tělesem stane plzeňský šéfdirigent Chuhei Iwasaki a znít bude hudba 20. století: Arthur Honegger – Letní pastorál, Béla Bartók – Koncert pro violu a orchestr a Symfonie č. 9 Dmitrije Šostakoviče. V pozici sólistky se zaskví violistka…

Číst dál…

Na Silvestra za klasickou hudbou. Co hrají velké orchestry a operní divadla?

Závěr roku je tradičně spojen s oslavou, a to i hudební. Portál KlasikaPlus.cz přináší přehled silvestrovského programu operních domů České republiky a také všech akcí filharmonických společností. Praha Česká filharmonie na Silvestra dopoledne od jedenácti hodin nabídne veřejnou generálku novoročního koncertu. Kompletní informace ZDE.  Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na 31. prosince pozval…

Číst dál…

ČRo D-dur: Vánoční hudba všech epoch, stylů, hlasů a nástrojů

„V pondělí v 10:25 naváže tradice fenomenálních hornistů; uslyšíme Radka Baboráka, jak nahrál Bachovu původně violoncellovou suitu na lesní roh.“ „Ve středečních 20:00 poslouchejte záznam ze sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou dirigentky Evy Ollikainen. Nejprve uvede Brahmův slavný Dvojkoncert a moll.“ „Ovšem ve 12:10 v sobotu je možné poslouchat Bachovo zhudebnění…

Číst dál…

Sto let Ligetiho s Janáčkovou filharmonií

Janáčkova filharmonie Ostrava ve čtvrtek 14. prosince odehraje ve svém dočasném působišti ve Vesmíru druhý koncert z letošní nabídky Symfonického cyklu A. Tentokrát se v rámci programu Sto let Ligetiho, věnovaném výročí narození jednoho z nejvýznamnějších maďarských hudebních skladatelů 20. století, představí vedle orchestru Janáčkovy filharmonie Ostrava také flétnista Matteo Cesari, hobojista Vilém…

Číst dál…

Jakub Hrůša finalistou hudebních cen ICMA

Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí vybrali z letošních nahrávek do nejužšího finále v kategorii Operní video i nahrávku, která vznikla ve spolupráci Jakuba Hrůši a Vídeňských filharmoniků na Salcburském festivalu. Vítězové letošního ročníku budou oznámeni 18. ledna 2024. Záznam produkce opery Leoše Janáčka Káťa Kabanová je nominován do nejužšího finále cen…

Číst dál…

Koncert v Betlémské kapli pomůže dětem z Jedličkova ústavu

Adventní koncert Nadace Jedličkova ústavu se koná ve čtvrtek 7. prosince v Betlémské kapli. Charitativní večer spojí hráče z Check Accordion Trio s mladými hudebníky z Pražské konzervatoře. Check Accordion Trio pro akordeony upravilo klasické i moderní skladby a také tradiční vánoční melodie. Komorní orchestr Pražské konzervatoře zahraje pod taktovkou dirigenta Jana Talicha repertoár tradičnějšího střihu…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Víkend s Mariou Callas v unikátním výběru nahrávek

„Můžete si připomenout velkolepé umění dirigenta Claudia Abbada, od jehož narození uplynulo letos devadesát let. V centru pozornosti bude Mahler – nejprve jeho Šestá symfonie s Berlínskou filharmonií.“ „Brilantní je nahrávka Haydnových symfonií s Berlínskými filharmoniky a Herbertem von Karajanem, poslechněte si Symfonii č. 103 Es dur.“ „Velké výročí Marii Callas zrcadlí také tradiční…

Číst dál…

Vystoupení českých nadějí na Pražské konzervatoři

Jednota pro zvelebení hudby v Čechách pořádá jedenáctý ročník festivalu Kultura v srdci Prahy, který se uskutečňuje v Koncertním sále Pražské konzervatoře na Praze 1. Pátý koncert cyklu – ve spolupráci s Nadací Život umělce, která pomáhá mladým začínajícím umělcům – se koná 23. listopadu od devatenácti hodin. Klavírní doprovod zajistí Martin Pančocha a Martina Hájková.…

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina

„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…

Číst dál…

Definitivní Bachova Partita s Piotrem Anderszewským

„Pokud jde o provedení této Partity, tak ‚je vymalováno‘.“

„Jsou to jediné skladby, které měl i v původně ohlášeném programu, a protože je nikdy nenahrál, tipnul bych si, že je nastudoval nově.“

„Obecně se mi samotná interpretace Beethovena vstřebávala velmi těžce, byla zjemnělá, kouskovaná, prioritizovala detaily, které jsem nepokládal za podstatné.“

V pražském Rudolfinu se ve čtvrtek 9. listopadu uskutečnil závěrečný koncert Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného. Po pěti letech na něm opět vystoupil klavírista Piotr Anderszewski. Páteř jeho programu stejně jako posledně tvořila díla Johanna Sebastiana Bacha a Ludwiga van Beethovena, přičemž nejpravdivěji vyzněly Bachovy skladby. Ačkoliv posluchači byli koncentrovanější než obvykle, koncert se neobvykle obešel bez potlesku ve stoje.

Číst dál…

Pestrobarevný podzimní večer na HAMU

V pátek 10. listopadu se opět představí elitní studenti Hudební a taneční fakulty pražské AMU. V Sále Bohuslava Martinů vystoupí od půl osmé večer klarinetista Anna Paulová, sopranistka Anastasiia Babiiuk a klavírista Tomáš Vrána a s nimi orchestr Akademičtí komorní sólisté pod vedením dirigenta Leoše Svárovského a Matěje Vody. Na programu bude skladba Corpus Dei…

Číst dál…

Tři houslisté a Tři kapitoly. Hudebně-literární pořad na pozadí holokaustu

Festival Věčná naděje zve na podzimní část šestého ročníku. Ta začne již 5. listopadu hudebně-literárním dopolednem pro děti v prostoru Velkého mlýna v Libni. Vystoupí mladí houslisté Matteo Hager, David Hernych a Marek Pavlica, z knihy Tři kapitoly bude číst Lukáš Hurník. Program představí dílo Antonína Dvořáka, Bély Bartóka, Wolfganga Amadea Mozarta, Jean-Marie Leclaira…

Číst dál…

Koncert Jitky Čechové na Hybatelích rezonance patří českým autorům 20. století

Cyklus sólových recitálů Hybatelé rezonance zve již 6. listopadu na koncert Jitky Čechové. V pečlivě sestavené dramaturgii nabídne v inspirativním prostředí Anežského kláštera skladby Vítězslava Nováka, Josefa Páleníčka, Leoše Janáčka, Jaroslava Ježka a také Josefa Suka. Hybatelé rezonance již šestým rokem uvádějí sólové koncerty výrazných osobností, které na mistrovském koncertním křídle C. Bechstein…

Číst dál…

Glagolská mše pod rukama dirigentky Kariny Canellakis

„Canellakis vedla rozhlasové symfoniky přesnými a čitelnými gesty, a především v Bartókovi a Dvořákovi představila živoucí hudbu, plnou energie.“

„Čtyři kusy pro orchestr jsou přesně tou hudbou, která orchestru sedí jako ulitá.“

„Stejně jako tehdy i nyní Canellakis zvolila verzi poslední ruky z roku 1928 a i tentokrát to byla vybroušená práce, odkazující na detaily skladby a její složitou strukturu.“

Vídeňský rozhlasový orchestr ORF uvítal na svém nedělním abonentním koncertu americkou dirigentku Karinu Canellakis. Mladá a oceňovaná umělkyně sáhla při svém nedělním debutu vedle Bartóka k české hudbě a představila Dvořákova Holoubka a Janáčkovu Glagolskou mši. K úspěšnému večeru 22. října přispěli i sólisté Kateřina Kněžíková, Lena Belkina, Aleš Briscein a Jan Martiník.

Číst dál…