Pražskou sezónu prvního českého orchestru završí open-air koncert pod taktovkou amerického dirigenta Keitha Lockharta. Produkce, která je pro veřejnost zdarma, se koná ve středu 21. června od dvaceti hodin a dvaceti minut. V přímém přenosu ji vysílá Česká televize na programu ČT art. Večerem provází Jitka Novotná. Prvním hostem bude tenorista a loňský…
Koncert u příležitosti výročí vzniku České a Slovenské republiky
Závěrečný koncert mezinárodního hudebního festivalu České doteky hudby, který se dlouhodobě zaměřuje na hudbu středoevropského regionu, je určen třicátému výročí vzniku České republiky a Slovenské republiky. Slovenský institut zařídil účast hlavního hudebního tělesa – Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu. Ten bude s polským dirigentem Wojciechem Rodekem 15. června v Praze doprovázet violistku Jitku Hosprovou…
Pražští symfonikové zakončí sezónu kantátou Carmina burana
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK uvede na závěr své 88. sezóny monumentální kantátu Carmina burana Carla Orffa společně s Houslovým koncertem Bély Bartóka, ve kterém se představí sólista Dalibor Karvay. Koncerty pod vedením šéfdirigenta Tomáše Braunera se uskuteční 14. a 15. června 2023 od půl osmé v pražském Obecním domě. Pražské symfoniky…
ČRo D-dur: Bernstein, Bělohlávek, Thielemann, Talich a návštěva u Leoše Svárovského
„Středeční večer připomíná, že 28. května uplynulo 140 let od narození Václava Talicha, největší osobnosti českého dirigentského umění.“ „V pátek večer se opakuje blok cele věnovaný geniálnímu francouzskému skladateli Henri Dutilleuxovi…“ „Puccini na Triptychu intenzivně pracoval v letech 1917-1918 a už 18. listopadu 1918 mělo dílo premiéru v newyorské Metropolitní opeře. Ohlas u publika…
Koncert vítězů o desáté dopolední. Pardubické hudební jaro představilo mladé talenty
„Podle klidu v sále a soustředěného poslechu během jednotlivých vystoupení, ale i na základě vřelého potlesku, jímž byl každý z účinkujících odměněn, lze usuzovat, že se organizátorům festivalu podařilo dokonale naplnit jejich záměr.“
„Důležitost soutěží pro mladé talentované hudebníky zvýraznila přítomnost Daniela Matejči. Ten je totiž ve svých osmnácti letech již ostříleným hráčem, a to i v mezinárodním měřítku.“
„Klidně bych organizátorům Pardubického hudebního jara doporučil, aby takto koncipovaný koncert dávali i ve večerních hodinách.“
Byl to dobrý nápad zpestřit program letošního ročníku Pardubického hudebního jara o dopolední koncert, v němž se představili vítězové soutěže Komorní filharmonie Pardubice „Hraj online“ a přehlídky neprofesionálních varhaníků „Organum Regium“. Hlediště Sukovy síně Domu hudby tentokrát zaplnili, vedle nejzapálenějších generačně starších obdivovatelů klasické muziky, především studenti středních škol. Těm z Konzervatoře Pardubice pouze stačilo obejít dům, ale pro žáky z Gymnázia Přelouč už návštěva koncertu mohla představovat malý výlet. Podle klidu v sále a soustředěného poslechu během jednotlivých vystoupení, ale i na základě vřelého potlesku, jímž byl každý z účinkujících odměněn, lze usuzovat, že se organizátorům festivalu podařilo dokonale naplnit jejich skvělý záměr – přiblížit bez jakéhokoliv podbízení mladým návštěvníkům, co mohou znamenat skutečné umělecké hodnoty.
Barocco sempre giovane s Janem Talichem v Pardubicích
Hostem abonentního koncertu souboru Barocco sempre giovane ve Společenském sále zámku v Pardubicích bude houslista Jan Talich. Působí jako vyhledávaný sólista, komorní hráč, dirigent a pedagog téměř po celém světě. Se souborem tentokrát uvede zcela „nebarokní“ program. Koncert se koná ve čtvrtek 25. května v devatenáct hodin. Program se bude ubírat od hravé…
Hradecká filharmonie se v příští sezoně důkladně věnuje soudobé hudbě
Filharmonie Hradec Králové se svým švýcarským šéfdirigentem a flétnistou Kasparem Zehnderem odtajnila následující, 46. sezónu. Program řazený do 6 abonentních řad nese motto „hudbu vidět i slyšet“. Navíc se uskuteční devět mimořádných koncertů, festival soudobé orchestrální hudby Hudební fórum Hradec Králové a také 7. ročník projektu Hradecký memoriál, jehož posláním je připomínat novodobé dějiny…
Suverénní dirigentský výkon Kaspara Zehndera na koncertech Slovenské filharmonie
„Dirigent hudobný tvar Händlovho Concerta grossa modeloval ako farbistú drobnokresbu“
„Švajčiarsky dirigent si s bohatým pradivom Bartókovej hudobnej reči poradil ako zdatný profesionál“
„Päťdesiatnik Kaspar Zehnder je dnes na vrchole svojich tvorivých síl“
Prvá dvojica májových abonentných koncertov Slovenskej filharmónie sa v bratislavskej Redute konala v dňoch 11. a 12. mája 2023 pod taktovkou švajčiarskeho dirigenta Kaspara Zehndera a so štyrmi sólistami z radov prvých hráčov dychovej sekcie orchestra – flautistom Cyrilom Šikulom, hobojistom Matúšom Veľasom, hornistom Róbertom Kisom a fagotistom Petrom Kajanom.
Slovenská filharmonie s Kasparem Zehnderem
Hostem Slovenské filharmonie bude ve čtvrtek 11. a v pátek a 12. května švýcarský dirigent Kaspar Zehnder. Coby sólisté se představí první hráči orchestru – flétnista Cyril Šikula, hobojista Matúš Veľas, fagotista Peter Kajan a hornista Róbert Kis. Společně zahrají v Koncertantní symfonii Es dur Wolfganga Amadea Mozarta. V nastudování dirigenta Kaspara Zehndera na…
ČRo D-dur: Interpreti Pražského jara, hradecký koncert pro Ukrajinu i čeští skladatelé ve Vídni
„Hlavní blok věnovaný interpretům letošního Pražského jara ovšem začíná ve středu od 20:00.“ „Mladší dvojče Beethovenovy „Deváté“ zazní v pondělí v 22:41. Jedná se o Symfonii č. 2 „Chvalozpěv“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, která vznikla na zakázku v roce 1840 u příležitosti 400. výročí vynálezu knihtisku Johannem Gutenbergem.“ „Víkendové dopoledne s českými mistry, kteří dosáhli světového věhlasu: Leopold…
Festival Rudolfa Firkušného se sedmi klavíristy
Jedenáctý ročník Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného konaný od 4. do 9. listopadu přivítá sedm klavíristů, z toho dva naše. Koncerty se odehrají ve Dvořákově síni Rudolfina kromě jednoho v Sále Bohuslava Martinů na HAMU. Festival otevřou nizozemští bratři Lucas a Arthur Jussenovi s programem od Mozarta, Schuberta, Ravela a Stravinského, pokaždé s repertoárem pro dva klavíry.…
Sólo pro klarinet s violou a premiéra díla Virus
„Lukáš Dittrich vládne neobyčejně hladkým a příjemným tónem v celém rozsahu, včetně nejvyšších poloh, a jeho technická zdatnost nechává i nejkomplikovanějším pasážím zaznít zcela nenásilně a s naprostou lehkostí.“
„Tak jako Bartókovo Divertimento pro mě vyjadřuje předzvěst celosvětové tragédie, dílo Zbyňka Matějů působí jako její reflexe.“
„Jitka Hosprová provedení dodala patřičnou energii a řekněme i víru. Její nástroj zní velmi temně a důstojně, místy jsem měl až dojem, zda snad není záměrně podladěný pro dosažení této barvy. Ozev velmi častých flažoletů byl téměř dokonalý, technické nástrahy zvládala s přehledem.“
Čtvrteční koncert s názvem Sólo pro klarinet a violu umístil SOČR, podobně jako předchozí koncerty komorní řady, do Anežského kláštera. Sólisty večera byli violistka Jitka Hosprová a klarinetista Lukáš Dittrich. Díla Ondřeje Kukala, Bély Bartóka a premiéru Zbyňka Matějů nastudoval a řídil dirigent Pavel Šnajdr.
SOČR s Jitkou Hosprovou a Lukášem Dittrichem
Symfonický orchestr Českého rozhlasu s violistkou Jitkou Hosprovou na dalším z komorních koncertů v Anežském klášteře uvedou dlouho odkládanou skladbu Virus. Jde o violový koncert Zbyňka Matějů, pořízený přímo na objednávku rozhlasových symfoniků. Dále zazní Clarinettino od Ondřeje Kukala se sólistou Lukášem Dittrichem a Bartókovo Divertimento pro smyčce. Diriguje Pavel Šnajdr. Koncert se bude konat…
ČRo D-dur: České a Německé requiem, Ráj a Peri i Verdiho opery
„Jediná a vynikající Ančerlova nahrávka Českého requiem Ladislava Vycpálka, skladby z roku 1940 s podtitulem Smrt a spasení, komponované na české texty ze Starého i Nového zákona.“ „Středeční večer bude patřit oratoriu Ráj a Peri Roberta Schumanna. Právě toto dílo se nyní aktuálně po více jak 25 letech dostává na program České filharmonie.“ „Zcela nová nahrávka…
Mladí klavírní virtuosové oslnili posluchače
„Mimořádně přesvědčivá byla její výstavba gradací v sekvenčních pasážích, dramatická byla taktéž její práce s pauzami.“
„Již nyní mají vskutku co nabídnout a u každého je jisté, že se posune dál. Užijme si tedy jejich představení ve chvíli, kdy je ještě takto snadno přístupné.“
„Extrémní pochopení pro plastické a dynamické vyklenutí složitých melodických linek provázelo jasné odlišování různých hudebních vrstev, které dohromady utvářely mimořádně procítěný celek.“
V sobotu 1. dubna 2023 se v Koncertním sálu Pražské konzervatoře konal koncert laureátů, v pořadí již 16. mezinárodní soutěžní přehlídky Mladý klavír Pražské konzervatoře. Pět mimořádně nadaných klavíristů (Adéla Mužíková, Leon Koval, Adam Znamirovský, Semjon Yakimov, Klára Skalková) přineslo svým posluchačům široký a rozmanitý program. Mladý klavír Pražské konzervatoře je mezinárodní soutěž, určená pro klavíristy ve věku 12 až 18 let, kteří již za sebou mají výrazné úspěchy. Jejím cílem je právě podpora velmi nadaných klavíristů v počátcích jejich umělecké dráhy. Nejlepší účastníci získají, a to bez udání pořadí, titul Laureát mladého klavíru, popřípadě se uděluje hlavní cena Talent mladého klavíru.
Česká filharmonie vyráží na turné a zahraje i v milánské La Scale
Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova v pondělí 27. března odstartuje jarní turné. Během něho uvede osm koncertů ve Štýrském Hradci, ve Vídni, v Budapešti, v Záhřebu, v Udine, v Milánu a v Aix-en-Provence. V milánském Teatro alla Scala Česká filharmonie vystoupí poprvé od roku 1962, kdy v tomto sále hrála pod taktovkou Karla Ančerla.…
Escaichův klavírní koncert a světová premiéra v České filharmonii
„Béla Bartók neměl zrovna štěstí na období, v němž žil.“
„Thierry Escaich je jedním z nejznámějších a nejvýznamnějších současných francouzských skladatelů.“
„Hudba baletu spadá do tzv. folklorního období Stravinského.“
Mít v čele známého šéfdirigenta je pro orchestr vždy výhodné. Maestro zná kde koho, a kde kdo zná jej. Vztahy jsou spíše na osobní než na profesní bázi. To je také případ šéfdirigenta České filharmonie Semjona Byčkova. Výsledkem je i skladba Thierry Escaicha napsaná přímo na Byčkovovo požádání pro jeho orchestr. Spolu s opusy Bély Bartóka a Igora Stravinského jsme ji nyní mohli slyšet 16. až 18. března v Dvořákově síni pražského Rudolfina.
Klasika v souvislostech (49)
Max Reger mezi Bachem a Wagnerem
„Regerův hudební styl spojuje zdánlivě nespojitelné vlivy Bacha a Wagnera do originálního hudebního jazyka, který se dívá dopředu, ale je také nerozlučně spjatý s minulostí.“
„Regerův přístup k duchovní hudbě byl zcela jistě ovlivněn tím, jak obdivoval Bacha, který byl luterán. Současně byl ovšem ovlivněn i tím, že sám pocházel z katolické rodiny a považoval se za stoprocentního katolíka.“
„Jeho renesance a znovuobjevení úplně nepřišly – a je otázkou, zda přijdou, jako přišly třeba u Mahlera a pak i u jiných autorů z přelomu století, třeba Alexandera Zemlinského…“
Napsal mnoho skladeb pro sólový nebo čtyřruční klavír, přes třicet orchestrálních děl, desítky písní a duchovních skladeb, klavírní koncert, několik houslových koncertů, baletní suitu, mnoho a mnoho komorní hudby… a bezmála čtyřicet opusů pro varhany. Max Reger, od jehož narození se připomíná 19. března 2023 rovných 150 let, se přitom v povědomí publika postupně stal maximálně tak komponujícím varhaníkem, ale ještě spíše jen pouhým jménem. Zaslouženě? Neprávem? A proč?
Česká filharmonie a premiéra Thierryho Escaiche s taktovkou Semjona Byčkova
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov se vrací ke svému orchestru, aby ve světové premiéře uvedl Symfonické etudy francouzského varhaníka a skladatele Thierryho Escaiche. Sólového partu se v nich debutově s Českou filharmonií ujme jihokorejský pianista Seong-Jin Cho. Dále zazní suita z baletní pantomimy Podivuhodný mandarín Bély Bartóka a koncertní verze baletu Petruška Igora…
Excelentní večer Kvarteta Pavla Haase
„Vnitřní napětí úvodní věty, perfektní zvuková transparentnost disonancí, podávaných s maximální samozřejmostí.“
„Všechny čtyři věty představují jakési žánrové obrázky s názvy Krajina, Kočár, Kočí a kůň, Měsíc a já, Divá noc.“
„Záleží na hudebnících, jak dokáží přesvědčit obecenstvo a přitáhnout ho na svou stranu. Pavel Haas Quartetu se to daří na více, jak sto procent!“
Pavel Haas Quartet, který v loňském roce oslavil dvacáté výročí vzniku, vystoupil na pódiu Dvořákovy síně v cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. Jako by předem očekávala mimořádný zážitek, provázela koncert výtečná návštěvnost. A je třeba říci, že očekávání publika se beze zbytku naplnilo. Ansámbl je v současné době na samém vrcholu tvůrčích schopností a je právem a bez přehánění oceňován doslova po celém světě. Stačí zmínit, že za osm dosud vydaných alb s českým i světovým repertoárem pro vydavatelství Supraphon získal šestkrát Gramophone Award, dvakrát BBC Music Magazine Award a jedenkrát Diapason dˇOr de lˇAnnée.
Premiérou nového nastudování se Bartókův Modrovousův hrad po více než 60 letech vrací na olomoucké jeviště
„Na rozdíl od novoromantické opery, která hojně využívala leitmotivů, se Bartók vyhýbá opakování jakéhokoli hudebního materiálu.“
„Postavy Modrovouse a Judity doplnila šestice mužů a žen z baletní sekce Moravského divadla, kteří výpravným scénickým tancem odkrývali dění za zavřenými dveřmi, ale současně také podtrhovaly mužskou či ženskou převahu dle vývoje příběhu.“
„O to intenzivnější bylo citové vypětí a emoční pohnutí vycházející z projevů obou postav, ve kterých se mísí láska a touha po sobě samých, ale i po tajemství.“
Páteční večer 17. února patřil v Moravském divadle Olomouc dvěma maďarským autorům. Premiéra nového nastudování symbolistické jednoaktové opery Modrovousův hrad skladatele Bély Bartóka, jejíž libreto napsal Béla Balázs volně na motivy modrovousovské legendy, tedy příběhu o osamělém muži žijícím v tajemném a temném hradu, kde se ztrácejí krásné ženy, kterou zpracoval mimo jiné Charles Perrault anebo bratři Grimmové, byla rukou režisérky Daniely Špinar spojena s šestnáctiminutovým orchestrálním kusem Zoltána Kodálye Tance z Galanty, a orámována Sbory pro mužské hlasy téhož autora.
Věčnou naději zahájí Verdiho Requiem
Šestý ročník festivalu Věčná naděje se bude konat od 23. února do 30. března. Zahajovací koncert představí ve čtvrtek v kostele sv. Šimona a Judy v Praze Rekviem (Messa da Requiem) Giuseppe Verdiho, a to v provedení, které se konalo v terezínském ghettu roku 1943, to znamená se sólisty, sborem a pouhým klavírním doprovodem. Na koncertě vystoupí Český…
Modrovousův hrad v sugestivních barvách a na pozitivních základech
„Hra začíná mužským sborem á cappella, zpívají ponurou vojenskou píseň Katonadal, o údělu mužů, kteří musí válčit, jít do boje, nechat se mrzačit a zabíjet, ale nikdy nesmí plakat.“
„Judita v sobě nese odhodlání a naději, že vše zvládne, že její láska je schopná hrad vysušit a zahřát a přivést do něho světlo. To se jí po postupném otevírání dveří sice daří, ale za cenu poznání hrůz, které za dveřmi nachází.“
„Bartókova hudba je sugestivní a v podání orchestru opery je podána v rozvrstvených plochách v barevnosti instrumentace v bezchybné interpretaci. Gradace orchestru následuje pěvecké party, podporuje jejich výraz a nikdy je nezastiňuje.“
Operu Bély Bartóka na libreto Bély Balázse Modrovousův hrad hraje operní soubor Moravského divadla Olomouc po dlouhých 66 letech. V roce 1960 tam uvedli její první českou premiéru a nyní se k titulu opět vrátili. Nehrají ji ale, jak bývá obvyklé, spolu s další jednoaktovkou, ale propojují operu ústrojně s tvorbou Zoltána Kodályho. Na konci pokračuje opera jeho Tanci z Galanty v choreografii Daniely Špinar a Tona Ferriol a úvod a závěr obstarávají Sbory pro mužské hlasy pod vedením sbormistryně Lubomíry Hellové. Se souborem opery a baletu nastudovala dílo režisérka Daniela Špinar na scéně Lucie Škandlíkové, u dirigentského pultu byl Petr Šumník a protagonisty první premiéry, která se konala v pátek 17. února 2023, byli Barbora Řeřichová v roli Judity a Jiří Přibyl v roli Modrovouse.
Rezidenturu Simona Rattla a Magdaleny Kožené u ČF završí Martinů
Sir Simon Rattle a mezzosopranistka Magdalena Kožená završí svou rezidenturu u České filharmonie mimořádným koncertem, který se bude konat ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 25. února od půl osmé večer. Na programu budou dvě skladby Roberta Schumanna. Předehra k opeře Jenovéfa a Druhá symfonie. Magdalena Kožená se představí ve dvou písňových cyklech Bohuslava Martinů,…
Bartókův Modrovousův hrad v Olomouci v režii Daniely Špinar
Soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc uvede v pátek 17. a v sobotu 18. února premiéry symbolistické opery Modrovousův hrad maďarského skladatele Bély Bartóka a libretisty Bély Balázse doplněné o Tance z Galanty a Sbory pro mužské hlasy Zoltána Kodálye. Exkluzivní titul, který se v tuzemsku kvůli své obtížnosti příliš často nehraje, režíruje Daniela Špinar. V hlavních rolích…
SOČR s Patricií Kopatchinskou zahrají Ligetiho
Symfonický orchestr Českého rozhlasu připomene sté výročí narození jednoho z nejvýznamnějších skladatelů dvacátého století Györgye Ligetiho, a to v pondělí 13. února v Rudolfinu od půl osmé večer. Uvede Ligetiho Concert Românesc a s interpretkou Patricií Kopatchinskou jeho Houslový koncert. Diriguje Valentin Uryupin. Vzhledem k onemocnění šéfdirigenta Petra Popelky nezazní původně ohlášená suita z baletu Podivuhodný mandarín Bély Bartóka, ale večer zakončí Schumannova Čtvrtá symfonie. Přímý…
Elina Vähälä a žestě rozhlasových symfoniků
„Dramaturgia predstavovala zaujímavý pohľad na hudbu prvej polovice 20. storočia – a v rukách SOČR-u sa jej dostalo kvalitnej interpretácie.“
„Napriek zrejmej technickej suverenite nehrala Vähälä „na efekt“, jej hra bola zreteľne premyslená, nechýbal jej prežitok.“
„Koncertné zážitky sa často spájajú najmä s výkonom sólistu – a hoci ma Elina Vähälä veľmi zaujala, zásadný zážitok som si odnášala zo záverečného Messiaena.“
Čisto z diel 20. storočia vystaval 16. januára Symfonický orchestr Českého rozhlasu program svojho abonentného koncertu. Večer s hudbou Janáčka, Bartóka a Messiaena dirigoval Sylvain Cambreling, sólového partu v Bartókovom Husľovom koncerte č. 2 sa ujala Elina Vähälä.
Dohnányi a jeho současníci v programu Státní filharmonie Košice
Státní filharmonie Košice pořádá ve čtvrtek 19. ledna od 19 hodin v Domě umění další ze svých koncertů. Ten povede hlavní hostující dirigent Zbyněk Müller. Na programu budou díla Ernő Dohnányiho, Zoltána Kodálye, Bély Bartóka a Ľudovíta Rajtera. Sólistou koncertu bude klavírista Ladislav Fančovič. „Bratislavský rodák Ernő Dohnányi bol jedným z najvýznamnejších klaviristov…
SOČR, Elina Vähälä a Sylvain Cambreling
V programu středoevropské a francouzské hudby se jako host Symfonického orchestru Českého rozhlasu představí šéfdirigent Hamburských symfoniků Sylvain Cambreling. Ve Dvořákově síni Rudolfina dne 16. ledna od 19:30 hodin zaznějí předehra Žárlivost od Leoše Janáčka, Bartókův Druhý houslový concert s finskou houslistkou Elinou Vähälä a L’Ascension (Nanebevstoupení) od Oliviera Messiaena. Přímý přenos koncertu…
České doteky hudby ještě se třemi koncerty
Letošní, čtyřiadvacátý ročník mezinárodního festivalu České doteky hudby do Tří králů nabídne ještě tři koncerty. V tomto ročníku dostávají posluchači velký prostor pro poznání hudby zemí Visegrádské čtyřky. Ve zbylých koncertech se tak mohou těšit na díla Suchoně, Moyzese, Dohnányiho, Góreckého, Pendereckého, Kilara, Szymanowského, Bartóka a Liszta, z Čechů na Dvořáka, Martinů, Temla,…




























