KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Souhra, na kterou je radost hledět.
Bennewitzovo kvarteto na Dnech Bohuslava Martinů

„Interpretace byla velmi zaujatá, košatá a usazená.“

„Krásný příklad toho nejlepšího, co je komorní hudba posluchači schopna nabídnout: duchaplnosti, intimity i závažnějšího vzrušení, hravosti, krásy, harmonizujících výměn mezi nástroji…“

„Soubor byl schopen během večera dát výrazně rozdílným dílům přesně to, co každému z nich patří, a navíc to korunoval vyzrálou komorní souhrou.“

Dlouhý a skvělý. Takový byl koncert Bennewitzova kvarteta na Dnech Bohuslava Martinů. V Sále Martinů hrála čtveřice v sobotu Dvořákův Smyčcový kvartet C dur op. 61, Bartókův Čtvrtý smyčcový kvartet a v obnovené premiéře, to znamená v nově revidované verzi, Kvartet č. 1 Bohuslava Martinů. Tři velká díla, všechna tři ve vzácné jednotě dokonalosti a prožitku, závažnosti a nadhledu, ušlechtilosti a emocí.

Číst dál…

Pohledem Jiřího Vejvody (40)
Olomoucká pocta střední (a východní) Evropě.
Moravská filharmonie ve skladbách z Polska, Maďarska a Německa

„Program představil dalšího Maďara, pro změnu coby sólistu. Byl jím Hamarův mladší krajan, klavírista József Balog.“

„Bartókův Koncert pro klavír a orchestr E dur byl dárkem čtyřiašedesátiletého skladatele jeho výrazně mladší ženě, klavíristce Dittě Pásztory.“

„Moravská filharmonie Olomouc se svého úkolu zhostila, myslím, víc než dobře. S šéfdirigentem si rozumí, vyhoví mu, mezi ním a orchestrem přeskočila pozitivní jiskra.“

Zajímavým souběhem své práce a svého soukromí se koncem října ujal taktovky nový šéfdirigent Moravské filharmonie Olomouc, Budapešťan Zsolt Hamar. Hned poté, co oslavil své čtyřiapadesátiny, uchopil taktovku při dvou inauguračních koncertech, věnovaných připomínce vzniku samostatného Československého státu…

Číst dál…

Moravská filharmonie Olomouc s milostnými příběhy Bartóka i Schumanna

Osudové lásky velkých skladatelů – tak zní titul koncertu, který připravila na čtvrtek 1. a pátek 2. prosince od 19 hodin Moravská filharmonie Olomouc. Na dva večery si do olomoucké Reduty pozvala mladého pianistu z Budapešti Józsefa Baloga. Pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Zsolta Hamara uvede Klavírní koncert č. 3 jejich maďarského rodáka…

Číst dál…

Laureáty Soutěže Nadace Bohuslava Martinů jsou houslista Kristian Mráček a Trio Gaudium

Soutěž Nadace Bohuslava Martinů v rámci festivalu Dny Bohuslava Martinů se konala už posedmadvacáté. V letošním roce o vítězství soupeřili mladí interpreti ve dvou kategoriích – housle a komorní soubory s klavírem. První cenu si odnášejí houslista Kristian Mráček a Trio Gaudium. Zahráli v Sále Martinů v Lichtenštejnském paláci v neděli 27. listopadu. Soutěže v kategorii housle se v pátek 25.…

Číst dál…

Začíná Soutěž Nadace Bohuslava Martinů a festival Dny Bohuslava Martinů

Festival Dny Bohuslava Martinů, který se uskuteční od 27. listopadu do 17. prosince v pražském Lichtenštejnském paláci a Rudolfinu, přivítá i letos renomované komorní soubory a významné hudebníky. Už tradičně však i nejmladší generaci interpretů, a to v rámci sedmadvacáté Soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Součástí osmadvacátého ročníku festivalu bude také světová premiéra skladby Gloria od Jiřího Hlaváče. Dny Bohuslava Martinů jsou…

Číst dál…

Komorní filharmonie Pardubice v univerzitní aule – Fascinující premiéra soudobé skladby

„Moszkowského víceméně pohodová, ač v některých místech interpretačně náročná skladba zněla v ‚rodinném‘ podání Čepických jako příjemně propracovaný celek, připomínající občas serenádu.“

„Třicetiletý Martin Kudrna zkomponoval Zrození hmoty přímo pro Komorní filharmonii.“

„Autor opojí posluchače vždy jen na okamžik a jde si důsledně za svým, neboť John Cage je mu zřejmě bližší než John Williams.“

Komorní filharmonie Pardubice patří k orchestrům, které pořádají mimořádný koncert k příležitosti 17. listopadu. Letos se taktovky ujal Marko Ivanović a kromě děl Mozarta, Moszkowského a Prokofjeva řídil premiéru skladby Zrození hmoty místního komponisty Martina Kudrny. Sólové houslové party interpretovali Markéta Čepická a Leoš Čepický.

Číst dál…

PKF – Prague Philharmonia s Mariánem Lejavou a Milanem Paľou

V úterý 22. listopadu se bude od 19:30 hodin v divadelním sále pražského NoDu v samotném srdci Prahy konat mimořádný koncert orchestru PKF – Prague Philharmonia. Organizátoři pozvali předního slovenského dirigenta a skladatele Mariána Lejavu. Hudební večer nabídne dvě světové a jednu českou premiéru. Dalším hostem bude slovenský houslista Milan Paľa. Vystoupí i sólisté PKF…

Číst dál…

Sváteční ztišení s Koženou, Rattlem a Mahlerovou Devátou

„Sólistka poskytla písním všechny charakteristické znaky svého projevu: lahodnost, emotivnost a pečlivou deklamaci dávající slovům nejen jejich vlastní, ale i hudební smysl.“

„Dirigent vytvářel hudební obrazy plné výrazu, nálad, obsahů a průhledů k věčnosti.“

„Hudba se nekonečně dlouho vytrácela, až se nesmírně jemně vytratila do ticha.“

Koncert pro svobodu a demokracii Česká filharmonie naplnila v Rudolfinu 17. listopadu hudbou zdánlivě, na první i na druhý pohled, se sametovou revolucí nesouvisející. Nicméně skutečnost, že dirigoval Sir Simon Rattle a že zpívala Magdalena Kožená, byla zcela výjimečná, skutečně sváteční. A takové bylo i provedení Mahlerovy Deváté symfonie.

Číst dál…

Holst a Saint-Saëns ve Zlíně s Romanem Patočkou a Tomášem Braunerem

Ve středu 16. listopadu od 19 hodin se bude ve Velkém sále Kongresového centra Zlín konat druhý koncert abonentního cyklu B Filharmonie Bohuslava Martinů. Jeho program budou lemovat dvě díla Gustava Holsta, která posluchače nejprve provedou Dálným východem, aby je v závěru pomyslně přenesla až k planetám. Provedení orchestrální suity Planety doplní…

Číst dál…

Milan Al-Ashhab a Adam Skoumal u svatých Šimona a Judy

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK uvede další koncert z cyklu Komorní hudba, na kterém vystoupí houslista Milan Al-Ashhab a klavírista a skladatel Adam Skoumal. Duo předních českých sólistů zahraje vybraná díla evropských skladatelů z přelomu devatenáctého a dvacátého století. Koncert se bude konat v úterý 15. listopadu od 19:30 hodin v kostele svatých Šimona a Judy. Dvojice…

Číst dál…

Česká filharmonie k výročí sametové revoluce se Simonem Rattlem a Magdalenou Koženou

Česká filharmonie na Koncertech pro svobodu a demokracii 16. a 17. listopadu od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina uvede Řecké a Maďarské lidové písně v úpravě Maurice Ravela a Bély Bartóka a Devátou symfonii Gustava Mahlera. K prvnímu českému orchestru se připojí rezidenční umělci letošní koncertní sezóny, dirigent Simon Rattle a mezzosopranistka Magdalena Kožená. Druhý koncert vysílá…

Číst dál…

Věčná naděje s mladými talenty a inscenací ze života terezínských dětí

Pátý ročník festivalu Věčná naděje představuje svou podzimní část. V pátek 11. listopadu v rámci večera nazvaného Mladé naděje vystoupí v Atriu na Žižkově houslista Daniel Matejča a klavírista Jan Schulmeister. V pondělí 28. listopadu uvede festival s Dismanovým rozhlasovým dětským souborem literárně-hudební pásmo „…a bolelo nebe“ v pražském Divadle Minor. Projekt přibližuje obrazy ze života dětí…

Číst dál…

Koncert pro svobodu a demokracii České filharmonie

Česká filharmonie oslavuje mimořádným koncertem události, které měly klíčový význam pro nové hodnotové směřování naší společnosti. Sametová revoluce roku 1989 bezesporu k takovýmto milníkům patří. Náš první orchestr uvede symbolický Koncert pro svobodu a demokracii, který se bude konat ve čtvrtek 17. listopadu od 19:30 hodin ve Dvořákově síni Rudolfina. Program večera…

Číst dál…

Mahlerova Sedmá České filharmonie a Semjona Byčkova

Česká filharmonie pod vedením svého šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova uvede tento týden od 2. do 4. listopadu Sedmou symfonii Gustava Mahlera. Byčkov Mahlerovu Sedmou symfonii s Českou filharmonií poprvé provedl letos v srpnu na letních festivalech ve skotském Edinburghu a španělských městech San Sebastian a Santander a před několika dny v Paříži a Lucemburku. V Praze ji…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Zahájení Svátků hudby

Jednatřicátý ročník Svátků hudby v Praze zahájí slavnostní koncert s podtitulem Houslová esa vyhrávají. Věnovaný je výročím houslisty Václava Hudečka. Koncert se bude konat v úterý 25. října od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina a kromě Václava Hudečka na něm vystoupí jeho hudební přátelé, houslisté Jan Mráček, Josef Špaček, Markéta Vokáčová, Kateřina…

Číst dál…

SOUTĚŽ O ČTYŘI DVOJICE VSTUPENEK:
Zahájení Svátků hudby

Jednatřicátý ročník Svátků hudby v Praze zahájí slavnostní koncert s podtitulem Houslová esa vyhrávají. Věnovaný je výročím houslisty Václava Hudečka. Koncert se bude konat v úterý 25. října od půl osmé večer ve Dvořákově síni Rudolfina a kromě Václava Hudečka na něm vystoupí jeho hudební přátelé, houslisté Jan Mráček, Josef Špaček, Markéta Vokáčová, Kateřina…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (43)
Kartinky. Sto let Musorgského, Ravelových a Kusevického Obrázků z výstavy

„V kompozici, zejména v mistrovské instrumentaci, se stal Ravel skutečným virtuosem.“

„Stokowského verze je zajímavá, ale rozhodně není lepší než zažitá instrumentace Ravelova.“

„Kusevickij dirigoval už 19. října v Paříži premiéru a držel dlouhá léta práva jako dirigent i jako nakladatel, takže série dalších úprav vznikala i proto, že nakladatel původní klavírní podoby vytušil v díle velký ekonomický potenciál…“

Za vším hledej ženu, říkává se. V evropské hudbě dvacátého století platí poměrně výrazně něco jiného: Za vším hledej objednávku. A za většinou z nich Sergeje Ďagileva, Paula Sachera… nebo Sergeje Kusevického. Právě třetí jmenovaný stojí za vznikem instrumentace Musorgského původně klavírních Obrázků z výstavy skladatelem Mauricem Ravelem. Nejslavnější a nejlepší z mnoha verzí i pokusů. Premiéru dirigoval před sto lety, 19. října 1922.

Číst dál…

Světovou klavírní tvorbu FOK zahájí Lise de la Salle

Klavíristka Lise de la Salle zahájí cyklus nazvaný Světová klavírní tvorba Pražských symfoniků. Francouzská rodačka představí osobní odyseu inspirovanou její láskou k tanci. Koncert se bude konat v sobotu 15. října od 19:30 v Rudolfinu. „Program klavírní virtuosky Lise de la Salle oslavuje skladatele, kteří využívají taneční rytmy,“ uvádí FOK. Položením otázky z názvu…

Číst dál…

Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahajuje sezónu s novým šéfdirigentem Petrem Popelkou

„Partitura je podle šéfdirigenta Petra Popelky výsledkem kreativního procesu, ani trochu statického, ale naopak hodně, hodně dynamického.” “Jsem obrovský patriot, říká o sobě Robert Jindra. Přijde mi až neskutečné, že naše malá země má tak obrovské hudební tradice.“ „Minulý šéfdirigent SOČRu Alexander Liebreich bude protagonistou programu z hudby Franze Schuberta a soudobého díla…

Číst dál…

VÝHERCI VSTUPENEK:
Igor Ardašev s Plzeňskou filharmonií

Nizozemský barytonista Thomas Oliemans otevřela ve čtvrtek 22. září novou sezónu Plzeňské filharmonie. Na programu byl výběr z cyklu písní Chlapcův kouzelný roh Gustava Mahlera a po přestávce Koncert pro orchestr Bély Bartóka. Zahajovací koncert vedl šéfdirigent orchestru Chuhei Iwasaki, který se podílel i na celé dramaturgii a uspořádání koncertních řad. V září bude hostem…

Číst dál…

Dvořákovu Prahu barvitě zakončili Švédi s Hardingem

„Hosté ze Švédska do svého prestižního vystoupení vpadli imponujícím způsobem, když mimořádně poutavě uvedli Dvořákovu Polednici.“

„Polyfonní zpěv v úvodu Bartókova koncertu se s velkou empatií podařilo naplnit závažným obsahem a soustředěným výrazem.“

„Hardingovi se podařilo vytvořit ze čtyř vět symfonie, v případě třetí a čtvrté dychtivě propojených, jeden velký obraz, plný různých odstínů.“

Festival Dvořákova Praha se uzavřel v neděli koncertem posledního ze čtyř zahraničních hostujících těles, Symfonického orchestru Švédského rozhlasu. Hudba Antonína Dvořáka se v programu dostala do sousedství tvorby Bély Bartóka. Oba autory těleso prezentovalo zajímavým, barvitým a epickým způsobem, a to velkým dílem díky vynikajícímu vedení dirigenta Daniela Hardinga. Neméně výraznou postavou posledního večera festivalu byla houslistka Veronika Eberle.

 

Číst dál…

Plzeňská filharmonie zahájila sezónu

„Oliemans zaujal svou decentností a přitom srozumitelností, vynikající deklamací německého textu písní, velmi barevným hlasem a celkově přirozeným projevem.“

„Výsledek vzájemné spolupráce, která vznikla pouze na generální zkoušce, byl naprosto přesvědčivý.“

„Precizní nastudování Iwasakiho bavilo jak hráče orchestru, tak posluchače zcela zaplněného Velkého sálu Měšťanské besedy.“

„Kdo chce pochopit hudbu, nepotřebuje ani tak sluch, jako srdce.“ „Interpretovat hudbu není složité, chce to jen stisknout správnou klávesu ve správný čas.“ Tyto citáty zazněly z úst náměstkyně pro kulturu primátora města Plzně Elišky Bartákové a ředitelky filharmonie Lenky Kavalové v úvodu zahajovacího koncertu nové sezóny Plzeňské filharmonie. Orchestr otevřel sezónu pod taktovkou svého šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho.

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Igor Ardašev s Plzeňskou filharmonií

Nizozemský barytonista Thomas Oliemans otevírá právě dnes, ve čtvrtek 22. září novou sezónu Plzeňské filharmonie. Na programu má výběr z cyklu písní Chlapcův kouzelný roh Gustava Mahlera a po přestávce zazní Koncert pro orchestr Bély Bartóka. Zahajovací koncert povede šéfdirigent orchestru Chuhei Iwasaki, který se podílel i na celé dramaturgii a uspořádání koncertních řad.…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie zahajuje komorní i klasickou sezónu

Koncert s názvem Carmen & Plzeňská filharmonie odstartuje Chrámovou koncertní řadu tohoto orchestru. Zazní Koncert pro klarinet, violu a orchestr Maxe Brucha a Carmen, suitua pro orchetsr Rodiona Ščedrina. Sólových partů se ujmou členové Plzeňské filharmonie, Jan Oblištil na klarinet a Vít Hošek na violu. Koncert bude dirigovat Chuhei Iwasaki. Koncert se koná v Plzni…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (42)
Clevelandský orchestr od George Szella k Franzi Welser-Möstovi

„Skála vznikla na objednávku ke čtyřicátému výročí tělesa, Martinů a Szell se dobře znali a Clevelandský orchestr uvedl už v roce 1943 v premiéře skladatelovu Druhou symfonii.“

„V roce 1965 byli se Szellem prvním americkým orchestrem, který během jednoho jediného léta zahrál na třech nejslavnějších evropských hudebních festivalech.“

„Také další clevelandští šéfdirigenti pocházeli z Evropy.“

Amsterdam, Berlín, Kolín nad Rýnem, Drážďany, Hamburk, Linec, Lucern a před Vídní i česká metropole, to je plán evropského turné, při kterém zavítá na festival Dvořákova Praha Clevelandský orchestr. Se svým šéfdirigentem Franzem Welser-Möstem v neděli 11. září v Rudolfinu zahraje tři barvité skladby od Richarda Strausse. Těleso založené v roce 1918 a počítané mezi nejlepší nejen v USA, ale i ve světovém měřítku, má ve své historii nemalé stopy spojené s českými zeměmi.

Číst dál…

Martinů v souvislostech (13)
První symfonie osmdesátiletá

„Martinů se k naplnění a ovládnutí formy symfonie, vrcholné formy evropské hudby, odhodlal až ve dvaapadesáti.“

„Podmanivý je hudební příběh v pomalé větě, v tryzně odpovídající vznešeným způsobem Kusevického zadání.“

„V jeho symfonismu je zvláštní napětí mezi neoklasickou určitostí a témbrovou proměnlivostí, dialog mezi lidovostí a vysokým uměním, tradicí a novostí…“

Před osmdesáti lety, první zářijový den roku 1942, dokončil Bohuslav Martinů svou První symfonii. Stalo se tak v Manometu ve státě Massachusetts, na pobřeží moře jižně od Bostonu. Na skladbě pracoval od jara toho roku na několika místech – v Jamaice na předměstí New Yorku, v Middlebury a pak i u jezera Mah-Kee-Nac Lake ve státě Vermont a v Tanglewoodu, tedy Berkshire Music Center, na západě státu Massachusetts. Její podzimní bostonskou premiérou byl definitivně přijat do amerického hudebního života, po uvedení v New Yorku o něco později si v tisku dokonce vysloužil pochvalu jako Smetanův dědic.

Číst dál…

Houslisté Petra Brabcová a Jan Mráček natočili v Temelíně unikátní klip

V největším uzavřeném prostoru v jednom z nejstřeženějších areálů v České republice natáčeli v polovině srpna krátký záznam houslisté České filharmonie Petra Brabcová a Jan Mráček. Hudba zněla v jihočeské jaderné elektrárně Temelín, a to během odstávky pro výměnu paliva v jejím druhém bloku. Tóny od Bartóka a Telemanna zazněly v polovině srpna v Jaderné elektrárně Temelín. Dvojice houslistů z České filharmonie…

Číst dál…

Tělesa Slovenské filharmonie na Slovensku i v zahraničí

Slovenská filharmonie, Slovenský filharmonický sbor a Slovenský komorní orchestr se koncem tohoto měsíce a začátkem září představí na domácích i zahraničních pódiích. Koncerty v jejich interpretaci zaznějí ve švýcarském Murtenu, v německém Mannheimu a polském Krakově, v Trenčianských Teplicích, Stupavě, Bojnicích i v Bratislavě. První slovenský orchestr se svým šéfdirigentem Danielem Raiskinem a švýcarským dirigentem Christophem-Mathiasem Muellerem odcestují do…

Číst dál…

Věra Lejsková: Hru na dva klavíry jsme s manželem postavili na úroveň komorních souborů… aneb Janáček na mě nepočkal

„Po mém koncertě mne pozval na rande a místo kytice vzal noty. A místo do kavárny či do kina mne pozval ke klavíru. Tak jsem současně udělala konkurz na parťáka ke klavíru i na manželku.“

„Nastoupila jsem do budovy konzervatoře jako profesorka před pětasedmdesáti léty a chodím tam jako domů. Já tam zažila všechny ředitele, kromě Janáčka samozřejmě.“

„Jsem z Moravského Slovácka, tam je základem života optimismus, dobrá nálada a hezká písnička.“

Klavíristka Věra Lejsková je brněnským fenoménem. Přestože letos oslaví už třiadevadesáté narozeniny, překypuje elánem a stále vymýšlí projekty, které realizuje ve svých knížkách a v Českém rozhlase na stanici Vltava. Její vzpomínky na bývalé kolegy jsou plné laskavého humoru i relevantních a zajímavých informací. Na klavír už sice nehraje, ale stále se organizačně podílí na akcích, jako je například soutěž Franze Schuberta pro dva klavíry v Jeseníku.  Založila ji kdysi s manželem Vlastimilem Lejskem, se kterým léta koncertovala jako klavírní duo.

Číst dál…

Järviho Akademie pro mladé dirigenty v Pärnu

„Účastníci kurzů odjíždějí z Pärnu s úsměvy na tvářích. A to je jeden z důvodů, proč jsou léta v Pärnu pro mě tak důležitá, říká Neeme Järvi.“

„Bedlivé oko Neemeho, Paava ani Kristjana neodpustí žádnému adeptovi dirigování vůbec nic.“

„Tüürův Smyčcový kvartet In memoriam Urmas Kibuspuu je křehká skladba, jejíž počáteční monotónnost střídá zvichřenost a vzrušení končící v katarzním souzvuku.“

Součástí festivalu v Pärnu nejsou jen koncerty, ale i Akademie Neeme Järviho, která se koná od roku 2000. Na základě přihlášek a následného výběru se sem sjíždějí mladí dirigenti z celého světa, letos byli zastoupeni mladí adepti z Lotyšska, Ukrajiny, Polska, Ruska, Velké Británie, Bulharska, Německa, USA, Estonska, Jižní Koreje, Nového Zélandu a Finska. Mezi nimi byly i čtyři mladé ženy. Jen pro zajímavost – Järviho akademie se v minulosti zúčastnili i čeští dirigenti Marek Štilec a Petr Popelka.

Číst dál…