Hudební slavnosti na zahradě Werichovy vily v Praze nazvané Klasika u Wericha. To je nový komorní festival vážné hudby, který se uskuteční ode dneška do 7. září. Koncerty budou začínat vždy v 19 hodin. Sólistou dnešního prvního koncertu je houslista Jan Mráček. V jeho podání za klavírního doprovodu Lukáše Klánského zazní Sonáta Johannesa Brahmse…
Janáčkova filharmonie Ostrava se speciálním cyklem koncertů v Opavě
Abonentní cyklus O Janáčkovy filharmonie Ostrava se tradičně koná v architektonicky mimořádném prostoru kostela svatého Václava v Opavě. Orchestr tak navazuje na koncerty pořádané v tomto městě v sedmdesátých a osmdesátých letech. Ve třech abonentních koncertech se představí tuzemští i zahraniční interpreti, včetně zdejšího rodáka, klavíristy Lukáše Vondráčka. První opavský koncert se uskuteční ve čtvrtek 1. července…
Má vlast Vídeňských filharmoniků s Jakubem Hrůšou od pátku čtyřikrát za sebou
Dlouho očekávaná kulturní událost se už za pár dní stane skutečností. Od pátku 11. června do pondělí 14. 6. stane náš dirigent Jakub Hrůša v čele Vídeňských filharmoniků, aby s nimi ve vídeňském Musikvereinu a Konzerthausu čtyřikrát provedl cyklus symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast. První z koncertů pořádá Společnost přátel hudby ve Vídni…
Igor Františák: Třicet koncertů je pro Svatováclavský hudební festival maximem
„Moravskoslezský kraj býval černou dírou na mapě republiky. Ale to všechno se změnilo.“
„Investice do živých muzikantů teď považuji za nejdůležitější, důležitější než třeba reklamu.“
„Nemáme žádné zprávy, na jejichž základě by bylo jasné, že naše festivaly můžeme organizovat, ale je jasné, že příprava je otázkou nejen měsíců, ale i let, takže náš postup je legitimní.“
Igor Františák je aktivním hudebníkem, ale neméně důležitá je i jeho dramaturgická a manažerská práce v čele Svatováclavského hudebního festivalu. Přehlídka obohacuje v prvním poprázdninovém měsíci ostravské dění a kulturu v celém Moravskoslezském kraji o koncerty především duchovní a staré hudby. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz klarinetista a ředitel rozebírá poptávku regionu po hudbě, letošní program i nestandardní podmínky, se kterými se organizátoři koncertů potýkají už druhou sezónu. Optimisticky věří, že na podzim už se bude hrát a cestovat. Jinak ani při přípravě podobně rozsáhlé akce nemůže…
Jiří Rožeň se Sinfonieorchester St. Gallen s Bartókem a Dvořákem v live streamu
„Medově sladká, téměř violová barva se linula v nádherné Bartókově snové melodii.“ „Švýcarské hodinky asi nejsou jedinou devízou malého bohatého státu, přestože je v orchestru mnoho cizinců…“ „Dvořák měl místy skoro prázdnou partituru. Málo not, ale tak silná hudba!“ V sobotu večer nabídl švýcarský Sinfonieorchester St. Gallen živý stream koncertu, který dirigoval…
Houslistka Leticia Moreno hostem Janáčkovy filharmonie Ostrava v online koncertu
Janáčkova filharmonie Ostrava chystá další online koncert. Ten nabídne na svých sociálních sítích už v pátek 9. dubna od 19 hodin. V rámci večera vystoupí mladá španělská houslistka Leticia Moreno. Koncert se uskuteční v místním společenském sále Klubu Alfa. Změnou prostředí chce JFO oživit místa, která v době pandemie zejí prázdnotou a ukázat nejen hudební…
Klasika v souvislostech (22)
Světoběžník Martinů v New Yorku
„Nic to však nebylo proti dlouhým měsícům, které strávili na útěku z Paříže.“
„On vůbec Martinů prchal z New Yorku na venkov, jak to šlo.“
„V New Yorku Martinů zůstal do roku 1953, pak se tam z Evropy vrátil ještě v roce 1956. Napsal tam řadu svých nejlepších i nejpamátnějších děl.“
Světoběžníkem nebyl Bohuslav Martinů dobrovolně, ale úplně nedobrovolně se jím nestal. Do Paříže odešel v roce 1923 z vlastního rozhodnutí. Za hudbou, za podněty, s touhou po rozšíření obzorů, která se mu bohatě naplnila. Když se po druhé světové válce, během čtrnácti let života, které mu zbyly, nedokázal vrátit do vlasti, byl už pasivním účastníkem událostí…
Klasika v souvislostech (21)
Béla Bartók mezi Bratislavou a New Yorkem
„Stal se v oboru etnomuzikologie mezinárodně uznávanou autoritou, renomovaným sběratelem a upravovatelem folklóru. Jeho rané, ale i mnohé pozdější skladby jsou tím rozhodně ovlivněny.“
„Cesta Bély Bartóka k mezinárodnímu uznání jako skladatele byla poměrně delší.“
„Třetí klavírní koncert byl narozeninovým dárkem pro manželku pianistku. Měl premiéru půl roku po skladatelově úmrtí.“
Umělecký vývoj Bély Bartóka se ubíral cestou od novoromantických vzorů a od Richarda Strausse a Clauda Debussyho přes dotyk se symbolismem a expresionismem a přes silnou inspiraci v lidové hudbě až po osobitou syntézu racionálního novátorství a emocionality. Skladatelův život se uzavřel v emigraci v New Yorku 26. září 1945, bylo mu pouhých čtyřiašedesát let. Dnes jsme si připomněli 140 let od jeho narození.
Pohledem Jiřího Vejvody (8)
První máj, hudby ráj.
Evropské koncerty Berlínských filharmoniků, část I.
„Musel přijít rok 1989, aby byl 1. květen 1882 oprášen a využit v nových souvislostech a okolnostech.“
„Pár stovek metrů od sídla orchestru padla Berlínská zeď; kromě jiného se tím zjednodušila možnost vyjíždět volně na koncerty do všech koutů Evropy.“
„Pro nás je poctou, že se Evropský koncert konal už třikrát v Praze.“
Psal se rok 1882. V Praze byla 5. listopadu poprvé vcelku provedena Smetanova Má vlast; Karlo-Ferdinandova univerzita se rozdělila na českou a německou část; Německé městské divadlo v Brně rozzářily – jako první v Evropě – Edisonovy žárovky. A v metropoli nedávno vzniklého Německa (1871) byl 1. května založen orchestr Berlínských filharmoniků. Jeho vznik dodnes vzbuzuje úsměv.
Moravská filharmonie Olomouc s Tomášem Netopilem: poutavý koncert s několika nehudebními otazníky
„Kompozice Zvučte, struny! Isidory Žebeljan je emocemi napěchovaný apel, touha i naléhavé volání po hudbě, která je bytostným a elementárním projevem člověka.“ „Líbezná melodika a hudební barva sólových nástrojů našla ve hře Jany Bouškové a Jana Ostrého ideální tlumočníky.“ „V Bartókově Mandarínovi si hráči olomoucké filharmonie sáhli až na dno. Orchestr potvrdil, že se…
Moravská filharmonie Olomouc, srbská premiéra a Tomáš Netopil zítra na Vltavě i online
Dirigent Tomáš Netopil bude zítra, v pátek 26. února od 20 hodin, řídit Moravskou filharmonii Olomouc. V místní koncertní síni Reduta zazní česká premiéra skladby Zujte strune! (Zvučte, struny!) soudobé srbské skladatelky Isidory Žebeljan. V Mozartově Koncertu pro flétnu, harfu a orchestr C dur se sólových partů ujmou Jan Ostrý a Jana Boušková. Závěr pak…
Jihočeská filharmonie s dosud pěti CD Special Covid Edition
Jihočeská filharmonie nespí a přišla s nápadem vydat záznamy některých koncertů bez jakýchkoliv dalších úprav. Prozatím jsou k dispozici nahrávky, které vznikly v odletové hale Letiště České Budějovice, a to premiéra koncertní verze muzikálu Malované na skle ze září minulého roku a koncert s dirigentem, klávesistou a skladatelem Vojtěchem Spurným, jehož dílo Concerto giocoso zaznívá na nahrávce. Další…
Klasika v souvislostech (12)
Martinů, Sacher a Basilej
„Je krásným řízením osudu, že se ve stejném večeru autorsky sešel Martinů právě se Stravinským. Vždyť to byla právě jeho hudba, co ho tak silně oslovilo, že se vydal novým směrem.“
„Martinů si prý Toccatu e due canzoni představoval jako dílo ´lehké, hravé, velmi prosté´, ale zjistil, že se vyvíjí zcela po svém.“
„Paul Sacher, neúnavný propagátor hudby 20. století, objednal pro svůj Basilejský komorní orchestr více než dvě stovky děl od mnoha slavných skladatelů.“
Dirigent a filantrop Paul Sacher je osobností, které vděčil za mnohé Bohuslav Martinů. Avšak nejen on. V roce 1926, kdy mu bylo dvacet, založil Sacher Basilejský komorní orchestr, který pak po šest desetiletí vedl i financoval a pro který objednával u vůdčích skladatelských osobností současnosti nová díla. Tři z nich, od Stravinského, Honeggera a Martinů, se sešla v programu premiérového večera připomínajícího dvacáté jubileum tělesa. Stalo se tak 21. ledna před čtyřiasedmdesáti lety.
Existuje nekonečně možností hudby, ale jen jedna Patricie Kopatchinskaja
„Kopatchinskaja se kdesi vyjádřila v tom smyslu, že kultura dokonalosti ničí náš vztah k hudbě. To může být základ veškerého jejího přemýšlení o hudbě.“
„V Bamberku dal Hrůša sólistce široký prostor pro její vlastní emancipaci (a ona to potřebuje!).“
„Orchestr hraje pod Hrůšovým vedením skvěle.“
Jakub Hrůša uvítal v Bamberku houslistku Patricii Kopatchinskaju. Tato mimořádná umělkyně provedla s Bamberskými symfoniky Bartókův Koncert pro housle a orchestr č. 2, dále zazněl výběr Uherských tanců Johannesa Brahmse a Dvořákova Šestá symfonie. Koncert je nadále k dispozici zdarma online.
Kultura v srdci Prahy se čtyřmi online koncerty z Pražské konzervatoře
Festival Kultura v srdci Prahy, který už poosmé pořádá spolek Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, zveřejní online záznamy čtyř koncertů z Koncertního sálu Pražské konzervatoře. První koncert bude ke zhlédnutí už zítra, 29. prosince, další budou publikovány v lednových termínech, a to 12., 19. a 29. 1. Všechny naleznete zde, zároveň je zveřejníme i my na…
HAMU posedmé proti totalitě s Bartókem, Martinů a Messiaenem
„V Bartókovej Sonáte pre klavír nájdeme mnoho z prvkov, ktoré sa v rámci skladateľovej hudobnej reči považujú za signifikantné.“ „Kristýna Kůstková pristúpila k piesňam s vrúcnym, bezprostredným prejavom.“ „Mráček, Bárta, Venyš a Kasík prezentovali Messiaenovo dielo ako znepokojivé, strhujúce a dojemné zároveň.“ Deň boja za slobodu a demokraciu oslávila pražská HAMU tradičným Koncertom proti totalite. Podujatie sa…
Letošní Koncert proti totalitě bude online
Hudební a taneční fakulta Akademie múzických umění v Praze ve spolupráci s Akademií výtvarných umění a Knihovnou Václava Havla na letošní 17. listopad přichystaly tradiční Koncert proti totalitě s doprovodnou výstavou. Online přenos koncertu ze Sálu Martinů se přespříští úterý uskuteční od 19 hodin na sociálních sítích AVU, AMU, HAMU, Knihovny Václava Havla a na webových…
Tomáš Hanus: Nabízet lidem krásu, která pomáhá žít
„Dobrá hudba, která může člověka obohatit, obejmout i pozdvihnout, je upgradovaným zázrakem.“
„Chceme být jedním z nejdůležitějších tahounů nového začátku ve společnosti, po stránce umělecké i lidské.“
„Vždyť i současná krize ukazuje, jak jsme všichni na jedné lodi a jak by bylo skvělé držet při sobě.“
Už několik let je hudebním ředitelem Velšské národní opery, sídlící v moderním sále Welsh Millennium Centre v Cardiffu. V těchto dnech však Tomáš Hanus hostuje ve Vídeňské státní opeře, kde nastudoval novou inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina. Na úterý se připravuje přímý přenos – stream, který by měl být k vidění na stránkách divadla…
Daniel Raiskin: Jedna planeta, jeden krásný svět, jedny společné hodnoty
„Moje kulturní DNA je ruská, ale stejně tak se po celý život cítím být Evropanem.“
„Být umělcem, to není volba profese, to není to, co děláme, ale to, co jsme.“
„Slovenská filharmonie se mi jeví být ideální kombinací dvou směrů.“
Daniel Raiskin, nový šéfdirigent Slovenské filharmonie, má dnes večer v Bratislavě inaugurační koncert. Bez publika, v přímém přenosu, ve streamu. Vyrůstal jako syn renomovaného leningradského muzikologa, původně hrál na violu, ale už tři desetiletí žije v západní Evropě. Vedle koncertů s profesionálními tělesy je známý rovněž prací s mládežnickými soubory, a to i v Americe nebo v Jihoafrické republice…
Karita Mattila a Pavol Breslik v nejbližším programu Janáček Brno
Na začátku října zazní v Brně pestrá směs klavírních skladeb, komorní hudby i oper Leoše Janáčka. Hlavní hvězdou opery Její pastorkyňa bude finská sopranistka Karita Mattila, slovenský tenorista Pavol Breslik uvede Zápisník zmizelého podle scénických poznámek autora. Ozvěny lidové hudby v dílech autorů 20. století i Leoše Janáčka reflektuje čtvrteční program 1. října v Mozartově…
Zítřejší závěr festivalu Procházky uměním v Manětíně ve znamení violy
Osmý ročník západočeského festivalu Procházky uměním vyvrcholí zítra, v pátek 11. září od 18 hodin, v manětínském kostele sv. Jana Křtitele. Závěrečný koncert cyklu nese podtitul Slavnost violy v Manětíně. „Hosty Jitky Hosprové budou čeští elitní violisté a společně uvedou originální díla pro violy. Zazní violová dua skladatelů F. Bridge, J. M. Leclaire a B.…
Tam, kde dětem báječně rozumějí: Klavírní kurzy Mikulov
„Naštěstí se kurzy mohly odehrát tou nejpřirozenější formou.“
„Výkony účastníků byly přehlídkou obdivuhodné profesionality a špičkových výkonů.“
„Pedagogické vedení všech pěti lektorů dýchalo rodinnou atmosférou, laskavostí a péčí o mladé adepty hudebního umění.“
Klavírní kurzy Mikulov se letos odehrály ve dnech 14.–21. srpna. 21. ročník potvrdil, že o klavírní hru je velký zájem. Kurzy tradičně oživil doprovodný program v podobě koncertů špičkových pianistů mladé generace Matyáše Nováka a Tomáše Vrány.
Letní koncerty komorních souborů České filharmonie směřují do finále
S pomalu končícím létem spěje do svého závěru i řada letních komorních koncertů České filharmonie. Čtveřice komorních souborů orchestru – Buona Sera Quintetto, Cimbálová muzika České filharmonie, Smyčcové kvarteto českých filharmoniků a Quintetto della Trota se tak představí v obou síních pražského Rudolfina od neděle 23. srpna do čtvrtka 3. září. V neděli…
Klavírista Tomáš Vrána, snad nejzajímavější ze současné mladé generace
„Vrána v Rachmaninovově kompozici prokázal výbornou techniku a potěšil smyslem pro krásný zvuk.“ „Sonáta pro klavír Bély Bartóka byla ukázkou naprostého souznění s interpretovanou hudbou.“ „V Lisztově klavírním opusu magnum Vrána předestřel všechny hráčské atributy, které tvoří velkého a komplexního pianistu.“ Klavírní kurzy v Mikulově v úterý 18. srpna pokračovaly klavírním recitálem Tomáše Vrány. Absolvent Janáčkovy…
Festival a Akademie Otakara Ševčíka v Horažďovicích
„Naprosto unikátním byl v takto krátkém časovém údobí připravený Open Air koncert na náměstí v Horažďovicích.“
„Orchestr Š (Pocta Otakaru Ševčíkovi) zcela přirozeně dobře intonoval, i když prostředí generálky v sále Hotelu Prácheň i samotné náměstí neoplývaly žádnou milosrdnou akustikou.“
„Ševčíkova akademie je rozhodně akcí, kdy si můžeme říci: Skončil druhý ročník, ať žije ten třetí!“
Ševčík milovaný a Ševčík nemilovaný, to jsou většinové pohledy českých hudebních učitelů a naopak žáků a studentů na jednoho z největších světových houslových pedagogů. Otakar Ševčík, houslista a pedagog, byl rodák z Horažďovic, který vytvořil takzvanou Ševčíkovu metodu a v nedalekém Písku založil světoznámou internátní houslovou školu. Otakar Ševčík „dal své jméno“ už druhému ročníku Akademie a Festivalu, který se konal v uplynulých dnech v jeho rodišti. V rámci právě ukončeného čtrnáctidenního hudebního maratonu se uskutečnila i řada koncertů.
Hudba Moravského Valašska jako inspirace ke světové premiéře
Bohatý lidový hudební i slovesný odkaz Moravského Valašska inspiruje v těchto dnech českého folkloristu a cimbalistu Jana Rokytu k právě vznikající skladbě Sonety. Podle autorova vyjádření budou výsledkem čtyři miniatury na milostné texty básníka Josefa Kaluse a další básně z jižního Valašska. Světovou premiéru uvede 10. října na zámku v Mikulově Lednicko-valtický hudební festival. Sólistou večera s názvem…
Mistři na zámeckém návrší
„Od počátku držela koncert Martinů Voices křišťálová intonace a do nejjemnějšího dechu ohlídané souznění.“ „Zralé, působivé, příjemně se poslouchající dílo, bez avantgardních ambicí, moderní sdělná hudba.“ „Česká Sinfonietta dává radostně k dispozici své mistrovství Radku Baborákovi, který je v tomto případě inspirujícím dirigentem: tahounem i garantem.“ Po sobotním „dni sólistů“ byla na festivalu Smetanova…
Víkendový program Smetanovy Litomyšle
Dvě matiné s hornistou Radkem Baborákem, repríza klavírního programu Marka Kozáka, Johann Sebastian Bach pro sólové nástroje, koncerty Martinů Voices a souboru Česká Sinfonietta i nokturno mezzosopranistky Václavy Krejčí Houskové – to vše nabídne o víkendu festival Smetanova Litomyšl. Radek Baborák se na festivalu Smetanova Litomyšl představí o tomto víkendu v rámci dvou dopoledních matiné a také…
Komorní filharmonie Pardubice v 52. sezóně
Komorní filharmonie Pardubice uveřejnila program následující, již 52. sezóny. Posluchači se mohou těšit nejen na koncerty, které musely být kvůli pandemii odloženy, ale na řadu dalších zajímavých titulů i hostů orchestru. Filharmonie se také s novou sezónou vrací do svého sídla, které prošlo rekonstrukcí. Na úvod sezóny uvítá na pódiu absolventa pardubické…
Bohuslav Vítek: Rozhlasové mikrofony byly téměř u všech koncertů Pražského jara. Proč to nevyužít?
„Pohled do rozhlasové fonotéky je pro mnohé pastvou pro oči.“
„I další historické nahrávky by si jistě zasloužily prezentaci.“
„V každé nabídce by se měly do určité míry objevovat skladby známé či povědomé, které pomáhají prolomit nedůvěru posluchačů.“
Muzikologa Bohuslava Vítka zná podle hlasu snad každý milovník vážné hudby, který poslouchá rozhlas. Posluchači ho vnímají jako autora a moderátora stanice D dur a dříve i pořadů na stanici Vltava. Působil také jako dramaturg orchestru FOK a Komorní filharmonie Pardubice. Aktuálně stojí za projektem Gold Edition – sérií CD s živými nahrávkami z festivalů Pražské jaro. První deska edice, která obsahuje nahrávky z prvního desetiletí festivalu, nedávno vyšla v Radioservisu. Zeptali jsme se na vznik a další pokračování.














