KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dominika Škrabalová: Mentální příprava sólových zpěváků je také důležitá

„Semperova opera je obrovský adrenalin, ale i úžasný pocit. Všichni tam fungují jako v dobře seřízeném stroji — přesně, rychle, s profesionalitou, která člověka strhne.“

„Písně jsou výborný trenažér na cokoliv, co v přijde v opeře.“

„Na hudebních školách se mentální příprava neřeší a myslím, že jsme v tomto ohledu trochu zaspali.“

Mezzosopranistka Dominika Škrabalová patří k nesporným talentům mladé české generace pěvců. Do konce minulé sezóny byla členkou Semperoper Junges Ensemble v Drážďanech, kde vystoupila v řadě představení, ale německé publikum ji rovněž mohlo vidět jako Lišáka v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky v Theater Magdeburg; ve stejné roli se profiluje i v Ostravě. Tam ji publikum může slyšet také jako Hátu a od února i jako Marii v Rossiniho opeře Mojžíš a faraon. Škrabalová je však také písňová interpretka a 6. prosince vystoupí na koncertu Po stopách červené sedmy pořádaném spolkem Lieder Society. 

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (70)
Panna Cecilie, patronka hudebníků

„Nejznámější z Purcellových děl věnovaných jejímu svátku je Hail! Bright Cecilia, provedená roku 1692.“

„Název díla odkazuje na patronku hudebníků, libreto má nicméně jako hlavní téma teorii ‚harmonia mundi‘, podle které hudba byla ústřední silou při stvoření Země.“

„Britten měl k takové kompozici přinejmenším ještě jeden nemalý důvod. Narodil se totiž v roce 1913 na její svátek…“ 

Cecilie, podle katolické i pravoslavné církevní tradice pro svou mučednickou smrt prohlášená za svatou, je patronkou hudebníků, duchovní hudby a chrámového zpěvu i patronkou zpěváků a řemeslníků zhotovujících hudební nástroje. Proto jsou mezi jejími obvyklými atributy ve výtvarném umění hudební nástroje, zejména varhany a housle. Pokud žila, narodila se v Římě možná roku 200 a byla pro svou víru popravena možná 22. listopadu roku 230. Ale ať tak, nebo jinak, mnohokrát se každopádně potom objevila v umění.

Číst dál…

Klasiky i novinky v hávu lyricky zadumaném i žertovně hravém

„Souhra fungovala báječně, hráči byli na sebe bezvadně napojeni a společné hraní si užívali do té míry, že nás byli schopni i rozesmát.“

„Zaslechla jsem tam i zpěv, nebo ožila ona rčení o tom, že zvuk violoncella je podobný lidskému hlasu?“

„Potlesk si zajisté skladatelé i interpreti zasloužili, nicméně jak krásné by bylo, kdyby člověk odcházel s doznívajícími tóny v duši bez rušivé polyrytmické perkusivní bouře…“

Violoncellista Štěpán Filípek a klavíristka Sára Medková rozezněli 19. října brněnský Besední dům hudbou klasiků dvacátého století i světovými premiérami. Koncert se konal v rámci festivalu Moravský podzim a uvedena na něm byla Sonáta in C pro violoncello a klavír, op. 65 Benjamina Brittena a Sonáta d moll pro violoncello a klavír, op. 40 Dmitrije Šostakoviče. Každou ze sonát předcházela kratší kompozice, Preludium 1 a Preludium 2, kterou si interpreti (a zároveň skladatelé) napsali pro sebe navzájem.

Číst dál…

‚Let us sleep now.‘ Brittenovo Válečné rekviem na zahajovacím koncertu SHF

„Po posledním tónu nezůstalo ticho prázdné, ale naplněné vědomím, že koncert může být prožitkem lidské solidarity, který nás učí vzájemnému naslouchání si.“

„Lukáš Vasilek se projevil nejen jako technicky brilantní koordinátor, ale především jako umělec, který chápe Brittenův odkaz ve všech jeho paradoxech.“

„Zvuk se nešířil pouze lineárně z pódia, ale vlnil se prostorem, odrážel se od kleneb, neviditelně obtáčel lavice, jako by objímal všechny přítomné.“

Zahajovací koncert 22. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu se stal jedním z těch večerů, kdy se hudba mění v zážitek, který přesahuje estetickou sféru a vstupuje do existenciálního prostoru. Motto festivalu „Koncert v kostele je zážitek“ 2. září dostalo svou plnou, konkrétní a nezaměnitelnou podobu. Nebylo to pouze díky neobyčejnému zvuku chrámového prostoru, ani duchovnímu přesahu Brittenova Válečného rekviem. Bylo to především díky synergii všech účinkujících – Symfonického orchestru Českého rozhlasu, Pražského filharmonického sboru, dětského sboru Radost Praha a sólistů – a také výstižné a citlivé, vizionářské koncepci dirigenta Lukáše Vasilka.

Číst dál…

Silentium ensemble rezidenčním tělesem letošního třebíčského festivalu 

Nejznámější díla vokální, instrumentální i scénická, velké kantátové a oratorní koncerty i komorní hudba, renomovaní umělci i začínající mladí interpreti, tvorba pro děti a mládež, koncerty vážné i nevážné… To vše je možné potkat na Třebíčském hudebním festivalu letos s podtitulem Hudba pro sváteční chvíle. V roce 2025 je jeho rezidenčním tělesem Silentium ensemble, který obstará všechny tři…

Číst dál…

Válečné rekviem na úvod Svatováclavského hudebního festivalu

Svatováclavský hudební festival se letos uskuteční podvaadvacáté. Nadále zůstává festivalem zaměřeným primárně na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii však mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretace staré hudby i crossovery. Letošní ročník přehlídky se koná ve dnech 2. až 28. září a představí na osm set umělců ze čtrnácti zemí celého…

Číst dál…

Susanne Bernhard: Válečné rekviem není dílem pro běžný provoz

„Válečné rekviem posluchače uchvátí velkým dramatickým napětím; pravdivostí vyprávění, která jde až do morku kostí.“

„Obzvláště tichým momentem ve Válečném rekviem, a pro mě zároveň vrcholem skladby, je setkání v zákopu, které přináší změnu perspektivy: ‚I am the enemy you killed, my friend‘.“

„Lukáš Vasilek je hudebník, který dokáže spojit technické dovednosti, muzikálnost a emocionální smyslnost.“

Svatováclavský hudební festival sáhl pro zahájení svého letošního ročníku k uvedení Brittenova Válečného rekviem, bezpochyby jednoho z nejzásadnějších vokálně-instrumentálních děl minulého století. Jeho provedení se 2. září v Ostravě ujme Lukáš Vasilek s pražskými rozhlasovými symfoniky a Pražským filharmonickým sborem. Podobně jako v několika předchozích uvedeních, která Vasilek v nedávné době řídil v Praze, se v sopránové úloze představí mnichovská rodačka Susanne Bernhard.

Číst dál…

Magdalena Švecová: Budeme se snažit, aby spolupráce HAMU a Národního divadla pokračovala

„Považuji za malý zázrak, že se podařilo setkání tří institucí – Hudební fakulty JAMU, HAMU a Národního divadla.“

„Brittenovo dílo je skvostné, ale opravdu náročné po všech stránkách.“

„Nečekali jsme, že se na litomyšlskou Hubičku přihlásí tolik uchazečů. Na konkurzu se objevil také například jeden zpívající právník.“

Jméno Magdaleny Švecové není neznámé komukoli, kdo se bazálním způsobem zajímá o operní dění v České republice. Činorodá umělkyně vysoce aktivní jak pedagogicky, tak profesionálně operuje na základní ose Praha–Brno. Výraznou stopu zanechala v nedávném studentském uvedení Brittenovy temné opery Utahování šroubu, ale chystá také brněnskou Aidu nebo litomyšlskou Hubičku. Je až udivující, že portálu KlasikaPlus.cz poskytla historicky první rozhovor.

Číst dál…

Sugestivní Utahování šroubu ve Státní opeře. Snad jen drobné otazníky…

„Utahování šroubu patří mezi vrcholná díla Brittenova padesátkového období a je to jedna z formálně nejdokonalejších oper.“

„Je mi hluboce sympatické, že tomuto dílu byla dána přednost před osvědčenými trháky.“

„Všichni pěvci si zaslouží pochvalu za to, jak se popasovali s nástrahami operní angličtiny.“

Pražské Národní divadlo uvedlo komorní operu Utahování šroubu britského skladatele Benjamina Brittena. Jediná dvě uvedení inscenace 14. a 16. června jsou pilotním projektem uměleckého setkání tří institucí – Hudební a taneční fakulty Akademie múzických umění v Praze, Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Brně a pražského Národního divadla. Na prknech Státní opery se odehrálo v režii Elišky Mervartové a v hudebním nastudování Norberta Baxy.

Číst dál…

Od Beethovena k Brittenovi. Quatuor Ébène v Rudolfinu

„Druhá věta vnesla do ztichlého sálu bezvýchodnou tragiku vinoucí se sluchovým ústrojím posluchačů v podobě chvějivě útrpného sóla prvních houslí, které se roznášelo nad lopotně oddychujícími spodními hlasy zbylých hráčů.“

„Brittenova třívětá skladba měla díky jednotnému interpretačnímu vhledu a intersubjektivní vazebnosti hráčských gest stylově vyvinuté kontury expresivně laděného neoklasicismu.“

„Kultivovaný, a přitom expresivně vzkypělý tón zúčastněných hráčů vynesl na znějící povrch onu všemi očekávanou bezskrupulózní pregnanci citového sdělení.“

Světově uznávaný smyčcový kvartet Quatuor Ébène zavítal 25. května na osmdesátý ročník Pražského jara, aby rudolfinskému obecenstvu naservíroval podmanivě provedené skladby Benjamina Brittena, Ludwiga van Beethovena a Petra Iljiče Čajkovského. Co do ideového zakotvení obhajitelný repertoár zazněl ve Dvořákově síni stylově autenticky, technicky pečlivě a umělecky vyzrále. Velké uznání si vysloužil zejména violista Lawrence Power, který jakožto „pouhý“ záskok podržel skvěle sehrané těleso i v těch nejzapeklitějších místech.

Číst dál…

Brittenův Albert Herring v Bratislavě

Komickou operu o třech dějstvích Albert Herring z pera Benjamina Brittena uvede Slovenské národní divadlo ve spolupráci s bratislavskými operními studii. Trojice uvedení pod taktovkou Dušana Štefánka a v režii Dany Dinkové se uskuteční 24. a 25. května. V městečku Loxford se z iniciativy lady Billowsové každoročně volí „královna máje“. Má to být nejctnostnější dívka, ale kvůli nedostatku…

Číst dál…

Malá večerní hudba Pražského komorního orchestru

„Nesmrtelná Eine kleine Nachtmusik okamžitě upoutala očekávaným nasazením a neselhávajícím radostným podtextem.“

„Úvod Meditace v unisonu viol měl nevšední působivost.“

„V závěru vedla Pavlová orchestr v účinném snižování zvuku do neslyšnosti.“

Druhý abonentní koncert sezóny 2025 Pražského komorního orchestru se konal v úterý 15. dubna v Koncertním sále Pražské konzervatoře. Program tvořila osvědčená, známá a populární díla z repertoáru komorních orchestrů: Nechyběla Mozartova Malá noční hudba, Brittenova Prostá symfonie nebo Sukova Meditace na staročeský chorál. Koncert zahájilo aranžmá pro komorní orchestr Smyčcového kvartetu F dur Jana Zacha. Prostě pohoda – malá večerní hudba.

Číst dál…

Klasicismus versus neoklasicismus podle Pražského komorního orchestru

Druhý abonentní koncert sezóny připravuje Pražský komorní orchestr na úterý 15. dubna. Za vedení koncertní mistryně Ludmily Pavlové se od půl osmé večer těleso představí v koncertním sále Pražské konzervatoře s díly Zacha, Mozarta, Suka a Brittena. Programem zaměřeným na období klasicismu a neoklasicismus bude pokračovat nepříliš zaplněná sezóna Pražského komorního orchestru. Dubnový večer,…

Číst dál…

Pavel Liška společně s Benjaminem Brittenem průvodcem po libereckém orchestru 

Opera libereckého Divadla F. X. Šaldy připravila nový program i pro nejmladší diváky. Za atraktivní spoluúčasti herce Pavla Lišky humorně přiblíží život orchestrálního tělesa na podkladu Brittenova Průvodce mladého člověka orchestrem. Pořad je vhodný pro děti od sedmi let a jejich blízké stejně jako pro žákyně a žáky základních škol. První uvedení se…

Číst dál…

Hanusův Peter Grimes s Velšany

Cardiff, Southampton, Birmingham, Milton Keynes a Plymouth, to jsou destinace, které se mezi 5. dubnem a 7. červnem stanou svědky nové inscenace Brittenovy opery Peter Grimes Velšské národní opery připravené jejím hudebním ředitelem Tomášem Hanusem. Pěvecké obsazení nabídne jména jako Nicky Spence, Sally Matthews nebo dame Sarah Connolly. Český dirigent Tomáš Hanus,…

Číst dál…

Kouzlení s hudebními barvami, jak se mu naučila Moravská filharmonie

„Debussyho díla oplývají lehkostí a téměř netušenou gradací, což Nokturna pro orchestr zcela jistě dokládají.“

„Strunné srdce skladby dovádí k dokonalosti fanfáry v žestích i dřevech a nenudí se ani bicí sekce. 

„Brittenovo zvukomalebné mistrovství se zde projevuje naplno, hudba se dokonale pojí se slovy.“

Moravská filharmonie oslavila letošní příchod jara velkolepým koncertem s podtitulem Kouzlo hudebních barev. V pátek 21. března se Redutou rozezněla díla věhlasných nejen impresionistů – konkrétně si posluchači užili Clauda Debussyho, Benjamina Brittena a Bohuslava Martinů. Na pódiu se kromě hráčů Moravské filharmonie představilo také několik hostů. Úvodní Debussyho Nokturna pro orchestr svými hlasy ozdobil ženský sbor JK Voices, v Brittenově Serenádě pro tenor, lesní roh a smyčce se na pódiu objevil oceňovaný tenorista Jaroslav Březina a spolu s ním špičková hornistka Kateřina Javůrková. Celý koncert se nesl v područí Jakuba Kleckera, bývalého šéfdirigenta orchestru.

Číst dál…

Žižkovské nokturno Markéty Cukrové 

„Její frázování a práce s dynamikou byly čítankové a finesy jejího moravského dialektu by jí – rodilé Pražačce – mohla závidět leckterá moravská mezzosopranistka.“

„Markové se podařilo technicky zvládnout všechny technické úklady skladby a hezky vystihla i její emocionální výraz.“

„V písních je sólista u klavíru hudebně naprosto obnažen, žádný nedostatek nemůže schovat ani za orchestr ani za operní triky.“

Žižkovský koncertní sál Atrium nedávno oznámil novinku ve svém klasickém programu, jíž je koncertní řada Hudební recitál. Sérii setkání s předními českými interprety odstartoval ve čtvrtek 20. února písňový recitál mezzosopranistky Markéty Cukrové s doprovodem klavíristky Kristiny Markové. Dámy si pro posluchače připravily písně  Dvořáka, Faurého, Ravela, Debussyho, Berlioze, Brittena a  Ebena spojené s tématem noci.

Číst dál…

Válečné rekviem a oratorium Eva. Mantinely dvaadvacátého Svatováclavského hudebního festivalu

Svatováclavský hudební festival se letos v září uskuteční podvaadvacáté a i nadále zůstane tradičním festivalem zaměřeným na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretaci staré hudby i crossovery. Pořadatelé mezi 2. a 28. září do Moravskoslezského kraje pozvou mimo jiné houslistku Isabellu Faust, cembalistu Mahana Esfahaniho, basistu Luigiho…

Číst dál…

Válečné rekviem v Drážďanech s českými sbory

Osmdesátiminutový monument, burcující i útěšný, evokující nadčasové humanistické uvažování o válce, životu a smrti. Takové je Válečné rekviem Benjamina Brittena, které poprvé zaznělo 30. května 1962 při otevření nově dostavěné anglikánské katedrály v Coventry. Na uvedení 13. února v Koncertním sále drážďanského objektu Kulturpalast se aktuálně podílí dokonce dvojice českých sborů, dětský Radost Praha a dospělý brněnský Český…

Číst dál…

Anglické kompoziční mistrovství v Bratislavě a Bratislava v Paříži

Slovenská filharmonie hostí talentované mládí. Sólový part Brittenova houslového koncertu zahraje mladý, pětadvacetiletý čínský houslista Ziyu He. Ve svých sedmnácti letech debutoval ve vídeňském Musikvereinu a 5. a 6. prosince se představí na dvojici koncertů v koncertní síni Slovenské filharmonie. Před bratislavské publikum se při té příležitosti znovu postaví bývalý šéfdirigent orchestru James…

Číst dál…

Klasika o čtvrté začíná s Markétou Cukrovou a Ivem Kahánkem

První listopadový den bude zahájena podzimní řada pražského cyklu koncertů Klasika o čtvrté. Od čtvrté hodiny odpoledne se v Sukově síni Rudolfina uskuteční koncert mezzosopranistky Markéty Cukrové a klavíristy Iva Kahánka, který koncertní řadu zaštiťuje. Zazní písňové cykly a klavírní skladby od Martinů, Brittena a Ravela. Koncertní řada Klasika o čtvrté je připravena na míru především…

Číst dál…

Komorní orchestr londýnské Trinity School benefičně v Konojedech

Ve středu 10. července se v areálu zámku v Konojedech nedaleko města Úštěk uskuteční benefiční koncert, jehož výtěžek bude věnován na obnovu mobiliáře místního kostela Nanebevzetí Panny Marie. Od šesté hodiny večerní v jeho prostorách vystoupí Komorní orchestr renomované britské chlapecké Trinity School.   V severočeských Konojedech, které v sedmnáctém a osmnáctém století náležely šlechtickému rodu…

Číst dál…

Češi debutující na Pražském jaru jednoznačně nadchli

„Vilém Vlček ukázal velikou jemnost, možná až hebkost. Publikum se po první skladbě neodvážilo tleskat a setrvalo v soustředěném tichu.“

„Poprvé se festivalový koncert konal ve Velké aule Karolina. Byl věnován památce muzikoložky Lenky Hlávkové.“

„Alinde Quintet hraje vlastně velmi klidně. Hráči nestavějí na odiv virtuositu, zato jejich souhra je úžasná.“

Jedním z cenných povahových rysů Pražského jara je, že už léta dává prostor mladým umělcům. V sobotu 25. května poprvé vystoupil na festivalovém matiné violoncellista Vilém Vlček a v podvečerním koncertu soubor Alinde Quintet. V obou případech šlo o prvotřídní zážitek.

Číst dál…

SOČR v Linci

Symfonický orchestr Českého rozhlasu se chystá do rakouského Lince, a to s šéfdirigentem Petrem Popelkou. 21. května vystoupí ve Velkém sále tamního Brucknerhausu společně s klavíristou Dmitrym Shishkinen. Šostakovičova svižná Suita pro varietní orchestr zahajuje valčíkový program Symfonického orchestru Českého rozhlasu a jeho šéfdirigenta Petra Popelky, který s orchestrem nedávno prodloužil spolupráci do roku 2026.…

Číst dál…

Kam za operou? Do Vídně

„Vídeňská státní opera v sezóně 2024/25 uvede šest nových premiér.“

„Na repertoáru je dalších devětatřicet oper, což řadí Vídeňskou státní operu k divadlům s největším repertoárem na světě.“

„V tak velkém repertoáru samozřejmě vystupují desítky renomovaných operních pěvců současnosti.“

Intendant Vídeňské státní opery Bogdan Rožčič veřejnost v neděli 28. dubna seznámil s příští operní a baletní sezónou. Prezentace to byla velkolepá, však také vstupenky byly velice rychle vyprodány. Celé více než dvouhodinové matiné doprovázel orchestr Vídeňské státní opery pod taktovkou Ashera Fische.

Číst dál…

Ekstase na Břevnovských hudebních setkáních

Pražský komorní cyklus Břevnovská hudební setkání bude pokračovat v úterý 16. dubna v sedm hodin večer v kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici v Dejvicích. Na programu je projekt Ekstase interpretačního tria hobojisty Viléma Veverky, sopranistky Alžběty Poláčkové a harfistky Kateřiny Englichové. Po letošním uvedení pokračování projektu Ekstase, tedy Ekstase 2.0, který portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Cena Anděl pro Martinů Voices

Česká hudební akademie rozhodla o vítězích Cen Anděl za rok 2023. Do nejužšího výběru se v kategorii Klasika probojovaly nahrávky souboru Martinů Voices, Josefa Špačka a Miroslava Sekery a Lukáše Vondráčka s Pražskými symfoniky. Ocenění udělované od roku 1991 byla předána na slavnostním ceremoniálu 30. března v pražském O2 universu. Vítězem v klasickohudební kategorii se stal komorní…

Číst dál…

Nominace Cen Anděl 2023 v oblasti klasické hudby odhaleny

Po druhém kole hlasování České hudební akademie je rozhodnuto o letošních nominovaných v Cenách Anděl 2023, které jsou udělovány od roku 1991. Do užšího výběru se v klasice probojovaly nahrávky souboru Martinů Voices, Josefa Špačka a Miroslava Sekery a Lukáše Vondráčka s Pražskými symfoniky. Jména nových držitelů šestnácti sošek Anděla od sochaře Jaroslava Róny budou oznámena…

Číst dál…

Košičtí filharmonici v anglickém duchu

Státní filharmonie Košice přivítá na dirigentském stupínku Zbyňka Müllera, současného hudebního ředitele liberecké opery. Půjde o setkání „starých známých“ – Müller v košické filharmonii působil více než deset let na pozici šéfdirigenta. Tentokrát společně provedou čistě anglický pořad, v němž se hobojového sóla zhostí Anna Štrbová. Koncert se koná 15. února v Domě umění.…

Číst dál…

Melancholická vize neoklasicismu. Prokofjev, Kalabis a Britten v podání SOČRu

„Navzdory jasnozřivému a mnohokrát ověřenému programovému plánu disponoval koncertní večer rovněž kontrastním prvkem.“

„Orchestr za pomoci výrazných dynamických a expresivních skoků zesiloval onu spíše primitivně a tektonicky přetržitě poskládanou fragmentární logiku díla.“

„Druhá věta přinesla silně rozpohybovaný, zběsilými smyčci tažený celek, jejž soustavně okořeňoval provokativní šelest dechové sekce.“

Parkety pražského Rudolfina se 22. ledna prohnuly pod tíhou dekadentní exprese a opulentně obsazeného Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který publiku představil obsahově závažná díla tří neoklasiků Sergeje Prokofjeva, Viktora Kalabise a Benjamina Brittena. Hostující dirigent Ilan Volkov, světově uznávaný a řemeslně zdatný zástupce dirigentské střední generace, se ujal náročného repertoáru s profesionální poctivostí i odměřeností. Výsledkem byl silný posluchačský zážitek, kterému však občas chyběl individuální interpretační vhled a promyšlenější konstrukční práce s hudební formou.

Číst dál…