Komorní soubor Barocco sempre giovane zahajuje ve čtvrtek 26. ledna v 19 hodin ve Společenském sále pardubického zámku svůj letošní cyklus abonentních koncertů. V sólových partech vystoupí houslista Vít Chudý a violoncellista Jan Zemen. Tito členové souboru představí Koncert G dur pro housle a smyčce, respektive Koncert C dur pro violoncello a smyčce současného skladatele…
ČRo D-dur: Pěvecký sbor versus symfonický orchestr
„Brittenovo Válečné rekviem je mimořádně silné dílo, které odsuzuje válečná strádání všech lidí, vojáků na obou stranách konfliktů, stejně jako civilistů. Nadčasové memento, v dnešní době bohužel aktuální i pro nás.“ „Mahlerova Třetí symfonie je oslavou přírody, božské krásy, velikosti a dokonalosti.“ „Jedna z nejvýznamnějších kantátových skladeb vzniklých u nás po roce 1945 – List…
Martinů Voices vánočně netradičně a dopoledne
Komorní sbor Martinů Voices se svým sbormistrem Lukášem Vasilkem vystoupí v sobotu 17. prosince od 10:30 dopoledne v Sále Martinů v Lichtenštejnském paláci, a to ve vánočním koncertu s netradičním programem. Společně s Martinů Voices na koncertě zahrají harfistka Kateřina Englichová, flétnista Daniel Havel a varhanice Daniela Valtová Kosinová. Hudební setkání se koná v rámci Českého spolku pro…
José Cura: Nejde o dostatek nebo nedostatek talentu, ale o odvahu a energii
„Jsem skladatel a dirigent, kterému se dostalo velkého privilegia být dobrým zpěvákem.“
„Režírování je zabiják, bere strašnou spoustu energie.“
„Klást příliš mnoho otázek je nudné, mít příliš mnoho odpovědi je arogantní. Je třeba to namixovat.“
V lednu uplyne dvacet let od prvního vystoupení argentinského tenoristy Josého Cury před českým publikem. Koncertoval tehdy se Symfonickým orchestrem hlavního města Prahy FOK jako pěvec a dirigent. Od té doby byl v Praze vícekrát. Tento týden, v úterý a ve čtvrtek, účinkuje s Pražskými symfoniky ve Smetanově síni opět, a to na koncertě připomínajícím jeho šedesátiny, oslavené 5. prosince. Představí se jako pěvec a dirigent i jako skladatel. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz se rozpovídal nejen o těchto třech profesích, ale i o té čtvrté, totiž režisérské.
Lukáš Vasilek: Snažíme se prostě zpívat co nejlépe
„Miluju, když se na sebe se sborem dokážeme napojit tak, že si můžu dovolit hrát si s hudbou podle chuti a momentální inspirace.“
„Rozptyl mých zájmů, myšlenek a tužeb je tak velký, že není moc pravděpodobné, že by mě to i napodruhé smýklo stejným směrem.“
„Poselství toho díla mě teď ve stínu všech lidských tragédií, co se odehrávají na východ od nás, opravdu naplňuje.“
Už patnáct let stojí Lukáš Vasilek v čele Pražského filharmonického sboru, ten v letošním roce získává prestižní ocenění v podobě Ceny Antonína Dvořáka. Stojí rovněž za řadou celosvětově oceňovaných nahrávek a připravuje další. Kromě projektů s tímto sborem však založil ještě komorní sbor Martinů Voices, s kterým uvádí dramaturgicky poutavé a netradiční programy. V únoru příštího roku ho pak čeká velký projekt v podobě Brittenova Válečného requiem.
ČRo D-dur: S dirigenty ve světě symfonií
„V tomto týdnu nabízí stanice D-dur v premiérách celkem třináct symfonií.“ „Hudební zvuková bouře, která vyvolá mrazení v zádech a doslova nás přitlačí do sedadel, je zaručena.“ „Vím, že jste tento kus hráli už více než stokrát. Ale to by přece neměl nikdo poznat!“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7,…
NeoKlasik orchestr s pietní akcí In Memoriam Lidice v Anežském klášteře
NeoKlasik orchestr s dirigentem Václavem Dlaskem pořádá vzpomínkový koncert s doprovodným programem v podobě tematické výstavy, který má připomenout výročí osmdesáti let od tragické události likvidace obce Lidice a jejích obyvatel. Akce se bude konat v neděli 27. listopadu v Kostele svatého Františka z Assisi v prostorách Anežského kláštera v Praze. Projekt In Memoriam Lidice vznikl z přesvědčení o nutnosti připomínání…
Začíná Soutěž Nadace Bohuslava Martinů a festival Dny Bohuslava Martinů
Festival Dny Bohuslava Martinů, který se uskuteční od 27. listopadu do 17. prosince v pražském Lichtenštejnském paláci a Rudolfinu, přivítá i letos renomované komorní soubory a významné hudebníky. Už tradičně však i nejmladší generaci interpretů, a to v rámci sedmadvacáté Soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Součástí osmadvacátého ročníku festivalu bude také světová premiéra skladby Gloria od Jiřího Hlaváče. Dny Bohuslava Martinů jsou…
Koncert orchestru Velšské národní opery s dirigentem Tomášem Hanusem předčil očekávání
„Bylo jasné, že hudebníci jsou disponováni a motivováni, aby podali ten nejlepší výkon.“
„Závažnou částí programu byl cyklus Biblických písní Antonína Dvořáka, který je jako celek slyšet málokdy. Nastudoval je a uvedl basbarytonista Adam Plachetka.“
„Sinfonietta v podání dirigenta Tomáše Hanuse a jeho orchestru Velšské národní opery dostala neobvykle silný náboj, naléhavý, jásavý a burcující.“
Vystoupení Velšské národní opery na festivalu Janáček Brno 2022 patřilo k těm, od kterých se očekával výjimečný zážitek. Přivezli zajímavou dramaturgii, kde lákal především Antonín Dvořák, jehož Biblické písně zpíval Adam Plachetka, a nechyběl ani Leoš Janáček a jeho Sinfonietta. Koncert, který se odehrál na výročí sametové revoluce, ve čtvrtek 17. listopadu v Janáčkově divadle, dirigoval brněnský rodák Tomáš Hanus, který se po létech práce v zahraničí zase měl možnost ukázat v Brně. A byl to bez nadsázky návrat triumfální.
Zefka, Janíček a klavír aneb Bezkonkurenčně nejlepší Zápisník zmizelého
„Naprosto uvěřitelně, na dřeň prožitě, v průsečíku realismu a divadelní stylizace, bez náznaku koncertních klišé.“
„Výsledkem bylo provedení díla neslýchaně poutavým způsobem, vzorovým, nedostižným.“
„V případě obou pěvců i pianisty komplexní umělecký výkon, který momentálně nemá v tomto díle konkurenci.“
Mimořádně intenzivní hodina, která zůstane v paměti na hodně dlouho, asi navždy… S takovým pocitem se neodchází z koncertu zdaleka pokaždé. Zážitek ze sobotního brněnského recitálu tenoristy Nickyho Spence, klavíristy Julia Drakea a mezzosopranistky Václavy Krejčí Houskové takovou sílu měl. Především díky téměř až poloscénickému ztvárnění Janáčkova Zápisníku zmizelého, stejnou měrou skvělého pěvecky i pianisticky.
Klasika v souvislostech (43)
Kartinky. Sto let Musorgského, Ravelových a Kusevického Obrázků z výstavy
„V kompozici, zejména v mistrovské instrumentaci, se stal Ravel skutečným virtuosem.“
„Stokowského verze je zajímavá, ale rozhodně není lepší než zažitá instrumentace Ravelova.“
„Kusevickij dirigoval už 19. října v Paříži premiéru a držel dlouhá léta práva jako dirigent i jako nakladatel, takže série dalších úprav vznikala i proto, že nakladatel původní klavírní podoby vytušil v díle velký ekonomický potenciál…“
Za vším hledej ženu, říkává se. V evropské hudbě dvacátého století platí poměrně výrazně něco jiného: Za vším hledej objednávku. A za většinou z nich Sergeje Ďagileva, Paula Sachera… nebo Sergeje Kusevického. Právě třetí jmenovaný stojí za vznikem instrumentace Musorgského původně klavírních Obrázků z výstavy skladatelem Mauricem Ravelem. Nejslavnější a nejlepší z mnoha verzí i pokusů. Premiéru dirigoval před sto lety, 19. října 1922.
Jakub Hrůša bude hudebním ředitelem Královské opery v Londýně
Jakub Hrůša, šéfdirigent Bamberských symfoniků a hlavní hostující dirigent České filharmonie, se v září 2025 stane hudebním ředitelem Královské opery v Londýně. Převezme funkci od Antonia Pappana, který odchází v roce 2024, kdy završí v čele Royal Opera House Covent Garden dvaadvacet let. Hrůša je v těchto týdnech v Česku. Ve čtvrtek diriguje Filharmonii Bohuslava Martinů ve Zlíně…
Adam Plachetka v MET v Brittenově opeře Peter Grimes
Basbarytonista Adam Plachetka opět vystoupí v newyorské Metropolitní opeře, tentokrát v opeře Peter Grimes Benjamina Brittena. Ta bude mít premiéru právě dnes, v neděli 16. října, ve 21 hodin našeho času. Mistrovské dílo jemné krásy přináší tragicky realistické ztvárnění nedůvěry, nedorozumění a temných tajemství, která se skrývají i v těch nejužších komunitách. Tenorista Allan Clayton…
Český filharmonický sbor Brno tentokrát v čisté komorní formě a s domácími sólisty
„První polovina koncertu přinesla niterný vhled do tvorby motet, skladeb, které byly původně přísně liturgické, postupně se však osamostatnily.“
„Zajímavostí bylo, že se i tak skromné obsazení rozdělilo a dva muži a dvě dívky odešli ‚za scénu‘ a zpívali v echu odpovědi k větám, které zněly na jevišti.“
„Provedli Korunovační mši C dur KV 317 Wolfganga Amadea Mozarta. Pohodová a půvabná mše těší publikum na celém světě už téměř 250 let a nikdy se neomrzí.“
Český filharmonický sbor Brno se po zahraničních koncertech v létě předvedl doma v Besedním domě v Brně. V čisté formě a cappella zpívali v neděli 9. října s mladým sbormistrem Michaelem Dvořákem. Na programu byly skladby Johannesa Brahmse, Charlese Villierse Stanforda, Benjamina Brittena, Petra Ebena a Petra Fialy. Po přestávce společně s Czech Virtuosi překvapili Korunovační mší C dur Wolfganga Amadea Mozarta, ve které se představili v sólových partech sopranistka Pavlína Švestková, altistka Marie Vrbová, tenorista Michal Kuča a basista Václav Jeřábek. I když návštěvnost byla menší než obvykle, koncert byl přijat s nadšením z krásné hudby a poctivých muzikantských výkonů.
Pražští komorní sólisté zahájili sezónu 2022/2023
„S naprosto stejnou pečlivostí, jakou věnoval provedení jednotlivých skladeb v programu s dirigentskou taktovkou, se umělecký vedoucí orchestru věnoval také svým posluchačům.“
„Takové provedení lze brát jako svědectví o zvláštních vztazích mezi lidmi, hladké a citlivé přechody mezi houslovou a violovou sekcí tuto myšlenku sounáležitosti podtrhovaly.“
„Pražští komorní sólisté se nevyhýbají žádnému repertoáru, dramaturgii svých koncertů dobře promýšlejí, není jim lhostejný význam, který je za hudbou.“
Zahajovací koncert sezóny 2022/2023 ansámblu Pražští komorní sólisté, existujícího od roku 1961 a znovuobnoveného v roce 2013 pod uměleckým vedením Radka Baboráka, zazněl v sobotu 8. října. Od letošního roku je těleso rezidenčním souborem Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK v kostele svatých Šimona a Judy. Tvoří ho sólisté a komorní hráči, koncertní mistři a členové České filharmonie, FOK, PKF, SOČRu, České Sinfonietty, orchestru Národního divadla, v ansámblu hrají také profesoři pražské AMU a Pražské konzervatoře.
Pražští komorní sólisté s českou premiérou Merikanta
Pražští komorní sólisté, rezidenční soubor Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, se představí v rámci slavnostního Zahajovacího koncertu v sobotu 8. října v 19:30 hodin v kostele svatých Šimona a Judy. Pod uměleckým vedením Radka Baboráka, s houslistou Janem Mráčkem a klarinetistou Karlem Dohnalem ansámbl přednese skladby Elgara, Locatelliho, Merikanta a Brittena. V české premiéře zazní během večera Concerto…
Symfonický orchestr Českého rozhlasu zahajuje sezónu s novým šéfdirigentem Petrem Popelkou
„Partitura je podle šéfdirigenta Petra Popelky výsledkem kreativního procesu, ani trochu statického, ale naopak hodně, hodně dynamického.” “Jsem obrovský patriot, říká o sobě Robert Jindra. Přijde mi až neskutečné, že naše malá země má tak obrovské hudební tradice.“ „Minulý šéfdirigent SOČRu Alexander Liebreich bude protagonistou programu z hudby Franze Schuberta a soudobého díla…
Pražský filharmonický sbor chystá protiválečné Válečné rekviem
„Koncert bude při ročním výročí ruské invaze na Ukrajinu zamýšlen jako symbolická bolestná připomínka zbytečného válečného konfliktu.“
„Spolupráce se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu zahrne Vokální symfonii Vladimíra Sommera pro listopadový festival Janáček Brno.“
„Osmaosmdesátou sezónu otevřel sbor s Českou filharmonií na festivalu Dvořákova Praha při trojím koncertním provedení Dvořákovy Rusalky.“
Pražský filharmonický sbor vedle účinkování s orchestry uspořádá v nadcházející sezoně v Praze také trojici vlastních koncertů. Na prosinec ohlásil Adventní koncert ve Státní opeře, na únor 2023 uvedení Brittenova Válečného requiem a v červnu open air koncert ve Valdštejnské zahradě sestavený z gospelů a spirituálů. Umělecká kontinuita je přitom zajištěna – hlavní sbormistr Lukáš Vasilek, který vede těleso už patnáct let,…
PKF – Prague Philharmonia na Brucknerfestu
Program úzce propojený s osobností rodáka z Lince Antona Brucknera představí dnes a zítra PKF – Prague Philharmonia na prestižním mezinárodním festivalu Brucknerfest. Orchestr povede Eugen Tzigan a účinkovat bude i Pražský filharmonický sbor. Sólisty budou sopraniska Claudia Barainsky, barytonista Nikolay Borchev a houslistka Chouchane Siranossian. Téměř padesátiletý Brucknerfest letos nese podtitul Vize – Bruckner a moderní…
Radek Baborák: Mám radost z vedení orchestrů, ale hornu mám neustále u sebe
„Nechtěl jsem s Pražskými komorními sólisty hrát jenom to, co se od smyčcového orchestru očekává.“
„Sezóna na jaře vyvrcholí novinkou – novou verzí skladby Prometheus od Nikol Bókové.“
„V Schowcase má mladší generace k dispozici alternativní možnost představit se publiku na prestižním festivalu, ale také navázat kontakty s expertní částí hudebního spektra.“
Hornista Radek Baborák, čím dál víc rovněž dirigent, se už těší na první koncert letošní sezóny smyčcového souboru Pražští komorní sólisté, který pomáhal před devíti lety znovuoživit a jehož je patronem. Osmého října zahraje komorní orchestr v kostele sv. Šimona a Judy pod uměleckým vedením houslisty Jana Mráčka nejen barokní hudbu, ale také skladby Benjamina Brittena a Edwarda Elgara a k tomu Trojkoncert, který napsal finský autor první poloviny dvacátého století Aarre Merikanto. Baborák v něm bude jedním ze sólistů…
Juilliard String Quartet přivezl Dvořáka
„Soubor zaujal pregnantně vyvedenou quasi fanfárovou introdukcí ve svižném tempu a pozoruhodně ztvárněným dynamickým průběhem.“
„Sólové dispozice členů souboru našly svou vkusně volenou polohu ve ‚slavičí‘ třetí větě, s jemným předivem doprovodu.“
„Hra souboru, který je v období stabilizace, má poctivý základ. Nástroje v souhře jsou jasné, violoncello je pevnou oporou kvartetu.“
Ve čtvrtek 15. září vystoupilo ve Dvořákově síni Rudolfina, jako host festivalu Dvořákova Praha, americké smyčcové kvarteto, které je od svého založení v roce v roce 1946 rezidenčním souborem jedné z nejlepších uměleckých škol na světě – Juilliard School. Nese tedy jméno svého sídla: Juilliard String Quartet. Na program koncertu zařadilo kvartetní skladby současné skladatelky Eleanor Albergy, Benjamina Brittena a Antonína Dvořáka.
Očekávání splněna i překonána. Royal Philharmonic Orchestra a Lukáš Vondráček
„Agogicky striedmejšie pojatie sa týmto skladbám dobre hodilo.“
„Vondráček exceluje vo všetkých dôležitých atribútoch.“
„Bolo zrejmé, že má jasnú víziu o tom, kam hudobný prúd smeruje, a dokáže tak znásobiť účinok skladby na poslucháčov.“
Koncert Royal Philharmonic Orchestra s novým šéfdirigentom orchestru Vasilym Petrenkom a sólistom, klaviristom Lukášom Vondráčkom, patril medzi očakávané momenty tohtoročnej Dvořákovej Prahy. 14. septembra sa tak toto špičkové teleso postavilo pred zaplnenú Dvořákovu síň – a od prvých momentov prítomných poslucháčov uchvacovalo.
Festival Janáček Brno v listopadu s pěti operami a řadou koncertů
„Festival otevře premiéra nové inscenace propojující drama Z mrtvého domu s prvním scénickým uchopením Glagolské mše.“ „Quo vadis, monumentální dílo Felikse Nowowiejského, zazní v Brně 19. listopadu vůbec poprvé.“ „Pozornost budí v programu americká sopranistka Corinne Winters, která v rámci ženevské produkce ztvární Káťu Kabanovou.“ Pět operních inscenací, čtyři mimořádné symfonické koncerty, patnáct komorních programů…
Pavel Haas Quartet v pondělí zahájí Komorní řadu MHF Dvořákovy Prahy
Pondělní vystoupení Pavel Haas Quarteta ve Dvořákově síni Rudolfina zahájí Komorní řadu Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Jejím ústředním tématem je postupné provedení všech smyčcových kvartetů Antonína Dvořáka v rámci třech festivalových ročníků. Spolu s Dvořákovým Smyčcovým kvartetem č. 13 G dur přednese soubor Smyčcový kvartet č. 15 Franze Schuberta. Festival ve…
Břevnovská hudební setkání poosmé
Ve čtvrtek 15. září v 19 hodin v Tereziánském sále Břevnovského kláštera začne první z řady devíti koncertů cyklu Břevnovská hudební setkání. Sezónu zahájí dvě umělkyně, které pořadatelé pozvali už potřetí – byť se jejich první společný koncert v prosinci 2020 uskutečnil „pouze“ formou streamu. Sopranistka Kateřina Kněžíková a harfistka Kateřina Englichová přednesou v programu nazvaném…
Věra Lejsková: Hru na dva klavíry jsme s manželem postavili na úroveň komorních souborů… aneb Janáček na mě nepočkal
„Po mém koncertě mne pozval na rande a místo kytice vzal noty. A místo do kavárny či do kina mne pozval ke klavíru. Tak jsem současně udělala konkurz na parťáka ke klavíru i na manželku.“
„Nastoupila jsem do budovy konzervatoře jako profesorka před pětasedmdesáti léty a chodím tam jako domů. Já tam zažila všechny ředitele, kromě Janáčka samozřejmě.“
„Jsem z Moravského Slovácka, tam je základem života optimismus, dobrá nálada a hezká písnička.“
Klavíristka Věra Lejsková je brněnským fenoménem. Přestože letos oslaví už třiadevadesáté narozeniny, překypuje elánem a stále vymýšlí projekty, které realizuje ve svých knížkách a v Českém rozhlase na stanici Vltava. Její vzpomínky na bývalé kolegy jsou plné laskavého humoru i relevantních a zajímavých informací. Na klavír už sice nehraje, ale stále se organizačně podílí na akcích, jako je například soutěž Franze Schuberta pro dva klavíry v Jeseníku. Založila ji kdysi s manželem Vlastimilem Lejskem, se kterým léta koncertovala jako klavírní duo.
K2 aneb Dvě Kateřiny – Kněžíková a Englichová. Písně trochu jinak, s harfou
„Kateřina Kněžíková písním dává přirozenost i přesnou míru stylizovanosti, jak ji nachází na pomezí prostoty a operních zkušeností.“
„Krásná hudba s velkoryse klenutými kantilénami.“
„Harfa, pod rukama Kateřiny Englichové znějící vznešeně, zřetelně i barvitě, dodává písním mnoho nápadité a sváteční neobvyklosti.“
Album jim pokřtil horolezec Radek Jaroš, v roce 2014 pokořitel K2, druhé nejvyšší hory světa. Název nové nahrávky nemá sice s velehorami nic společného, ale bylo to během koncertu na festivalu Smetanova Litomyšl vtipné, nápadité a milé. Kateřina Kněžíková s Kateřinou Englichovou, které natočily a uvádějí písně s harfou, mají totiž na obalu desky napsáno K2…
Zpěv jako dar shůry.
Vzpomínka na sbormistryni Blanku Kulínskou
„Byla usměvavá, vyrovnaná, byla i přísná, ale vždy s pochopením pro děti a mladé lidi, jichž bylo kolem stále plno.“
„Byla sama výrazným dramaturgem, sbormistrem a pedagogem, dokázala tyto tři profese skloubit a povýšit svou pracovitostí, lidskostí a empatií.“
„V dramaturgii dětského rozhlasového sboru se Blanka Kulínská orientovala zejména na soudobou českou hudbu a úpravy lidových písní, ale také na produkci minulých staletí.“
Dětský pěvecký sbor Českého a předtím Československého rozhlasu a vedle toho Bambini di Praga. To jsou vokální tělesa, ke kterým neoddělitelně patří jméno legendární sbormistryně Blanky Kulínské. Ovlivňovala a vedla je po šest desetiletí. Letos na začátku léta se její život uzavřel. Na umělkyni a pedagožku, díky které si zamilovaly hudbu tisíce dětí a mladých lidí, vzpomíná někdejší rozhlasová redaktorka, hudební publicistka Stanislava Střelcová.
Bella Adamová jednou z vítězek nizozemské soutěže
Mezzosopranistka Bella Adamova je jednou z vítězek pětapadesátého ročníku mezinárodní pěvecké soutěže v oborech opera a oratorium v nizozemském ‘s-Hertogenbosch. Jedná se o prestižní klání s dlouholetým renomé. Třicetiletá Bella Adamová získala hlavní cenu Toonkunst Oratorio ohodnocenou sedmi a půl tisíci eury a současně i cenu juniorské poroty. Druhou hlavní cenu Opera Prize a současně nejvyšší ocenění Grand Prix City…
Bella Adamova a Jolana Slavíková v sobotu ve finále prestižní pěvecké soutěže
Tuzemské mezzosopranistky Bella Adamova a Jolana Slavíková jsou ve finále pětapadesátého ročníku mezinárodní pěvecké soutěže v oborech opera a oratorium v nizozemském ‘s-Hertogenbosch. Jedná se o prestižní klání s dlouholetým renomé. Mezi vítěze předchozích ročníků patří mimo jiné Pretty Yende a Thomas Hampson. Finále se uskuteční v sobotu 2. července od 19 hodin v Concertgebouw Eindhoven za doprovodu orchestru…




















