Spojení dirigenta Tomáše Netopila a houslisty Daniela Lozakoviche si nedávno užili diváci Pražských symfoniků v Obecním domě. Stejná dvojice brzy vystoupí také výrazně jinde, a to v Austrálii se Sydney Symphony Orchestra. Program se koná v koncertním sále Sydney Opera House, proslaveného operního domu dokonce zapsaného na seznam UNESCO. Nyní už prokazatelně světová kariéra následně…
Výstava Martinů kráčí Prahou se přesouvá do Klementina
Putovní výstava Martinů kráčí Prahou, kterou u příležitosti svého třicátého výročí připravil Institut Bohuslava Martinů, bude od 6. května do 29. května ke zhlédnutí ve Výstavní chodbě v prvním patře pražského Klementina, v sídle Národní knihovny České republiky. Vernisáž výstavy v pondělí 5. května od sedmnácti hodin nabídne i malý koncert z děl skladatele. Život a dílo Bohuslava Martinů se zaměřením na čas…
Podkrkonošští symfonikové připomenou válečné výročí Afro-americkou symfonií
Podkrkonošský symfonický orchestr, který zaplňuje českou orchestrální mapu v regionech Liberecka a Pojizeří, připravil na květen čtyři koncerty. Jejich tematickým svorníkem bude připomínka osmdesátého výročí druhé světové války. U této příležitosti těleso uvede díla Martinů, Brucha, ale i první symfonii černošského komponisty Williama Granta Stilla. Jarní koncerty, které Podkrkonošští symfonikové obvykle věnují populárnějšímu repertoáru,…
Vodičkův Mozart a ostatní květnová nabídka teplických
Mnoho cest po republice čeká Severočeskou filharmonii Teplice v měsíci květnu. Hned 3. května vystoupí v Praze, v závěru měsíce se chystá do Brna, v kalendáři je také zastávka v Děčíně si koncerty Hudebního festivalu Ludwiga van Beethovena. V domácích prostorách se orchestr těší na návštěvu virtuosa Jiřího Vodičky, který nastuduje dílo z Mozartova odkazu. KlasikaPlus.cz přináší…
Úvod května na Hudebním festivalu Antonína Dvořáka
Šestapadesátý ročník příbramského dvořákovského festivalu bude po úvodních večerech, jimž dominovala vystoupení Drážďanské filharmonie a klavíristy Jana Čmejly, pokračovat sérií komorních koncertů, která vyplní první dva květnové týdny. V samém úvodu uspořádá festival tradiční benefiční koncert pro vilu Rusalka, v dalších dnech bude hostit soubory Martinů Voices, České filharmonické kvarteto, Collegium Marianum, ale…
Řecké pašije v německém Bielefeldu
Opera Řecké pašije Bohuslava Martinů patří mezi nejhlubší myšlenková díla tohoto skladatele. Zabývá se vážným tématem uprchlíků v nepřátelském cizím prostředí. Libreto vychází z literárního příběhu řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný z roku 1951, textovou složku podle Kazantzakisova románu obstaral sám skladatel Toto dílo nyní inscenují v Městském divadle v německém Bielefeldu ve…
NeoKlasik orchestr zavzpomíná na Vítězslavu Kaprálovou
NeoKlasik orchestr uspořádá komorní koncert. Stane se tak dne 22. dubna od devatenácti hodin v Kaiserštejnském paláci v Praze, a to u příležitosti 110. výročí narození Vítězslavy Kaprálové (1915–1940), předčasně zesnulé české skladatelky a dirigentky, jejíž život byl a stále je inspirací. Mimořádný talent umělkyně dokládá i skutečnost, že v meziválečném období dirigovala renomované tuzemské orchestry včetně České…
Velká česká čtyřka i Takemitsu. Ivo Kahánek zahájí EXPO 2025
Zahájení světové výstavy EXPO 2025 v japonské Ósace, které se uskuteční v neděli 13. dubna, doprovodí hudební program, v němž mimo jiné vystoupí i přední český klavírista Ivo Kahánek. Vybral díla ústředních postav české hudby v dialogu se skladbou japonského komponisty dvacátého století Tōrua Takemitsua. Klavírista Ivo Kahánek se v Japonsku již dříve představil v rámci turné…
První verze Řeckých pašijí premiérově v Hannoveru
Státní divadlo Hannover uvádí premiérové nastudování opery Řecké pašije od Bohuslava Martinů. Inscenační tým, jehož součástí je i česká režisérka Barbora Horáková Joly, sáhl k méně uváděné první, takzvané londýnské verzi. Premiéra je na programu v pátek 11. dubna. Bohuslav Martinů komponoval Řecké pašije v druhé polovině 50. let na pozadí vlastní zkušenosti s emigrací…
Netopilova první sezóna u Pražských symfoniků
Se snahou akcentovat péči o české skladatele dvacátého století a podpořit mladé české interprety vstupuje do svého nového angažmá Tomáš Netopil, od nadcházející jednadevadesáté sezóny, tedy od podzimu 2025, šéfdirigent Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK. Jeho úvodní aktivity by měla korunovat evropská premiéra první verze opery Mariken z Nimègue od Bohuslava Martinů.…
Skvělá iniciativa! Prolog festivalu Dny Bohuslava Martinů
„Tentokrát zcela nově dává o sobě festival vědět také během roku!“
„Šlo o setkání dvou interpretů, které dělí nejméně dvě generace.“
„Jeho výkon měl po všech stránkách vynikající parametry a každým scherzem přiváděl zcela naplněný sál ke stále většímu nadšení.“
S novou a nesporně užitečnou iniciativou přišel v letošním roce hudební festival Dny Bohuslava Martinů, který již tři desetiletí obohacuje pražský hudební život. 29. března v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce uspořádal koncert, který byl prologem 31. ročníku festivalu. Protagonistou byl excelentní kanadský klavírista Charles Richard-Hamelin ve spolupráci s českým violoncellistou Markem Jeriem. Šlo o setkání dvou interpretů, které dělí nejméně dvě generace.
Josef Špaček s Dvořákovým koncertem v Turecku a ve Švýcarsku
Houslista Josef Špaček se na přelomu března a dubna vydá reprezentovat českou hudbu do zahraničí. V pátek 28. března mu v turecké Ankaře bude partnerem Prezidentský symfonický orchestr vedený Joonasem Pitkanenem, poté se přesune do švýcarského Bernu, kde vystoupí dvakrát společně s tamními symfoniky řízenými Annou Sułkowskou-Migoń. Poté Špaček odcestuje na americké turné s Triem…
Holešovským zámkem popatnácté zní hudba
Musica Holešov zahájila na začátku března svoji letošní jarní koncertní sezónu. Na úvod zařadila vzpomínku na před dvěma lety premiérovaný film Il Boemo, o jehož hudební stránku se postaral Václav Luks se souborem Collegium 1704 a sopranistka Simona Šaturová. V neděli 30. března bude cyklus pokračovat uvedením Schummanova písnového cyklu Láska básníkova v interpretaci…
Kouzlení s hudebními barvami, jak se mu naučila Moravská filharmonie
„Debussyho díla oplývají lehkostí a téměř netušenou gradací, což Nokturna pro orchestr zcela jistě dokládají.“
„Strunné srdce skladby dovádí k dokonalosti fanfáry v žestích i dřevech a nenudí se ani bicí sekce.
„Brittenovo zvukomalebné mistrovství se zde projevuje naplno, hudba se dokonale pojí se slovy.“
Moravská filharmonie oslavila letošní příchod jara velkolepým koncertem s podtitulem Kouzlo hudebních barev. V pátek 21. března se Redutou rozezněla díla věhlasných nejen impresionistů – konkrétně si posluchači užili Clauda Debussyho, Benjamina Brittena a Bohuslava Martinů. Na pódiu se kromě hráčů Moravské filharmonie představilo také několik hostů. Úvodní Debussyho Nokturna pro orchestr svými hlasy ozdobil ženský sbor JK Voices, v Brittenově Serenádě pro tenor, lesní roh a smyčce se na pódiu objevil oceňovaný tenorista Jaroslav Březina a spolu s ním špičková hornistka Kateřina Javůrková. Celý koncert se nesl v područí Jakuba Kleckera, bývalého šéfdirigenta orchestru.
Do Plzně zavítala vzácná návštěva z Vídně
„Pozvání Fedora Rudina a Julie Turnovsky se stalo magnetem celého večera.“
„Těžko by si posluchač mohl představit poctivější přístup k nastudování Ysaÿeho sonáty pro dvoje housle.“
„Následně se v budovách Konzervatoře Plzeň konaly současně mistrovské kurzy obou umělců.“
Emeritní první fagotista Vídeňských filharmoniků Štěpán Turnovský přijal pozvání festivalu Smetanovské dny a přijel do Plzně. Jeho otec Martin Turnovský zde totiž na počátku šedesátých let působil jako šéfdirigent rozhlasového orchestru, dnešní Plzeňské filharmonie; roku 1968 rodina emigrovala. Plzeňský koncert 18. března ozdobila přítomnost dalších členů rodiny a také virtuosa Fedora Rudina.
Oslava začátku jara v Národním divadle
„Sbor Národního divadla hned od první písně zaujal nesmírně jemným projevem a prostotou, která je u interpretace Janáčkových písní klíčová.“
„Velikým překvapením provedení skladby byl hlas sboristky Lindy Kunclové, která zpívala sopránové sólo.“
„Koncert svým vyzněním, energií a dobrou náladou perfektně koreloval s odcházející zimou a nastupujícím jarem.“
Dalším z koncertů, které Národní divadlo připravilo pro své publikum, byl ten zvaný Moravské dvojzpěvy a další…, při němž uvedlo sborovou tvorbu inspirovanou folklórními tradicemi. Mimo Moravských dvojzpěvů v názvu, zazněla 7. března na prknech historické budovy Národního divadla i Janáčkova Vlčí stopa a Ukvalské písně, cyklus Jaro se otvírá Zdeňka Lukáše a kantáta Mikeš z hor Bohuslava Martinů. Hlavní role se ujal Sbor Národního divadla pod vedením Lukáše Kozubíka, v menších sólových partech vystoupili sboristky Olessia Belezerova a Linda Kunclová a člen operního souboru Josef Moravec.
Kristina Fialová a její žilinský výstup
Březnové hudební dění u Státního komorního orchestru Žilina startuje až 13. března. U orchestru se počas měsíce vystřídá čtveřice dirigentů včetně českého šéfdirigenta orchestru Františka Macka. Českou sólistkou se v díle českého autora při koncertu 20. března stane violistka Kristina Fialová. Koncert u příležitosti polského předsednictví v Radě Evropské unie přinese do Žiliny díla nejvýznamnějších…
Mnohavrstevnatý zážitek s Vilémem Vlčkem a Markem Kozákem
Technikou vedení smyčce tvořil Vlček dynamicky pestrý a kvalitní tón.“
„Vervní nástup s podporou pevného a znělého tónu krátkého křídla Steinway, na které hrál Marek Kozák, to byl počátek pěkného večera komorní hudby.“
„Právě v Pendereckého Divertimentu Vlček výrazně demonstroval své sólové ambice a kvality.“
Letošní osmý ročník hudebního festivalu nejen terezínských autorů s názvem Věčná naděje uspořádal svůj čtvrtý koncert v Galerii Beseder na Praze 9. Program ve čtvrtek 6. března naplnili violoncellista Vilém Vlček a pianista Marek Kozák hudbou Beethovena, Nadii Boulangerové, Pendereckého a Martinů. V sále zároveň doznívala první interaktivní výstava AlefBet izraelských autorů a pro ty, kteří si pospíšili, bylo bezprostředně před koncertem představeno dílo španělského architekta a umělce Pedra Salase Rodrígueze Schindlerův seznam inspirované stejnojmenným filmem Stevena Spielberga. Návštěvníkům se tak dostalo násobného kulturního zážitku.
Martinů Julietta v jeho oblíbené francouzské Nice
Opéra Nice Côte d’Azur, tedy operní dům ve městě Nice na francouzském Azurovém pobřeží, přináší novou inscenaci lyrické opery o třech dějstvích Julietta aneb Snář od Bohuslava Martinů. Koprodukci s divadlem Musiktheater im Revier v německém městě Gelsenkirchen hudebně nastuduje Anthony Hermus a režie, scéna a kostýmy jsou z dílny dvojice Jean-Philippe Clarac a Olivier Deloeuil. Představení uváděné…
Klavírista Charles Richard-Hamelin hostem prologu Dnů Bohuslava Martinů
Podzimní Festival Dny Bohuslava Martinů přichystal pro poslední březnovou sobotu prolog. V Sále Martinů na pražské Hudební a taneční fakultě AMU vystoupí kanadský klavírista Charles Richard-Hamelin společně s violoncellistou česko-švýcarského původu Markem Jeriem. Vedle povinného Martinů na koncertu zahájeném v půl osmé večer zazní i skladby Ludwiga van Beethovena a Fryderyka Chopina. Vstup do čtvrté dekády…
Moravské dvojzpěvy a další… se Sborem Národního divadla
Sbor Národního divadla v Praze čeká samostatný koncert. Těleso připravené sbormistrem Lukášem Kozubíkem nabídne perly české tvorby a vedle zpěvu bude atributem večera 7. března v Národním divadle také klavír Martina Levického a smyčce Marie Kocián Mátlové, Stanislava Rady (housle) a Václava Bendy (viola). Diváci uslyší díla Antonína Dvořáka, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů a také mladšího…
Březnové akce festivalu Věčná Naděje načne duo Vlček-Kozák
Dalším neobvyklým dějištěm hudebního festivalu Věčná naděje bude spřátelená Beseder Gallery na pražské Balabence, kde se ve čtvrtek 6. března 2025 potkají dva výrazní čeští instrumentalisté mladé generace, violoncellista Vilém Vlček a klavírista Marek Kozák. Festival následně pokračuje až do 20. března a nabídne ještě tři další koncertní zastavení. Vilém Vlček a…
Eben a Eroica ve Zlíně
Koncertní nabídkou překypující první březnový čtvrtek obohatí hudební dění i v Baťově metropoli. Od sedmi hodin večer vystoupí 6. března v Kongresovém centru Zlín klavíristka Terezie Fialová spolu s Filharmonií Bohuslava Martinů, do jejíhož čela se postaví dirigent Tomáš Brauner. Program pátého zlínského abonentního koncertu sestává z opusů, které napsali Max Reger, Petr Eben a Ludwig…
Soubor Drei Engel zavítá na žďárský zámek Kinských
Zámek Žďár nad Sázavou, který je v majetku šlechtického rodu Kinských, se v letošním roce stal dějištěm koncertní řady zaměřené na hledání průsečíků mezi přírodou a hudbou. Přírodní inspirace v české hudbě přijedou první březnový čtvrtek do Žďáru rozkrýt členky hudebního uskupení Drei Engel. Koncert se uskuteční v zámeckých Freskových sálech a předcházet mu bude i diskuse…
Od tří tenorů po anglické pastorále se Západočeskými symfoniky
Sezóna mariánskolázeňského Západočeského symfonického orchestru bude pokračovat abonentním koncertem s titulem Anglická pastorále v pátek 21. března. Ještě před tím však program nejstaršího českého orchestru zpestří vystoupení tří tenorů, symfonický koncert v ohnisku s Beethovenovou Osudovou nebo komorní večer s dialogem baroka a druhé poloviny minulého století. Závěr února bude u Západočeských symfoniků ve znamení opery. Ve…
ČRo D-dur: Prokofjevův Hráč a Mahlerova Osmá s Byčkovem
„Večer poslouchejte program Živě ze Studia 1 s inspirací lidovou písní, hrát bude Petr Popelka a Čarotaj, jehož členy jsou například basklarinetista Petr Valášek nebo fagotista Ondřej Roskovec.“
„Od 22:06 ve středu si nenechte ujít Mahlerovu Osmou se severoněmeckými sbory a Labskou filharmonií a Semjonem Byčkovem, mezi sólisty je Camilla Tilling a Adam Plachetka.“
„Víkend bude v dopoledních hodinách patřit nikoli hudebníkovi, ale hudebnímu nadšenci Michalu Bednářovi.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 24. února do 2. března?
Varhany bratislavské Reduty v objetí Jaroslava Tůmy
Příští týden ve Slovenské filharmonii patří k tišším. Příznivce tělesa čekají pouze dva recitály, jeden klavírní, druhý varhanní. Z důvodu zdravotní indispozice klavíristky Agnieszky Riess se ve Slovenské filharmonii 25. února představí polský klavírista Piotr Sałajczyk, v závěru týdne bude k mání vystoupení varhaníka Jaroslava Tůmy v doprovodu Slovenského komorního orchestru. Piotr Sałajczyk, pedagog, korepetitor,…
Zhodnocení Roku české hudby 2024 očima jeho koordinátorů
Rok české hudby 2024 se stal celospolečenským fenoménem, který zasáhl široké publikum v Česku i v zahraničí. Během roku 2024 se uskutečnilo 1400 akcí, které pořádalo 344 subjektů ve 262 městech. Hlavním tématem bylo dvousté výročí narození Bedřicha Smetany pod hlavičkou přidruženého projektu Smetana200, Smetanova Prodaná nevěsta pak byla nejhranějším titulem. Za „ohlédnutí“…
Kouzelná Píseň o zemi
„Kateřina Kněžíková zaujala připraveným přednesem a úplným ponořením se do interpretovaných písní.“
„Zpívaná němčina je i v rámci pěvecké výuky kategorií sama pro sebe a Bruns ji zvládá výborně, jeho dikce i intonace je přímo čítanková.“
„Nejnáročnější poslední věta celého cyklu Rozloučení je hluboce filozofická, plná melancholie, ale také smíření se smrtí a v podání Pučálkové byla skutečně jímavá.“
Týden po koncertu Jessicy Pratt ve Státní opeře připravilo Národní divadlo další koncertní lahůdku, tentokrát zaměřenou na písňovou tvorbu. Programem koncertu byly Kouzelné noci Bohuslava Martinů a Píseň o zemi Gustava Mahlera, tedy dvou v Čechách narozených a následně světově proslulých skladatelů. Interpretace písní Bohuslava Martinů se ujala naše přední sopranistka Kateřina Kněžíková, v Písni o zemi vystoupila především v Německu působící mezzosopranistka Štěpánka Pučálková a s ní německý tenorista Benjamin Bruns. Orchestr Národního divadla vedl hudební ředitel opery Robert Jindra.
Renomovaní stvrdili své renomé. Steinway gala na plzeňské Nové scéně
„Výběr skladeb akcentoval vzájemné souvislosti, ale i vývojové rozdíly tvorby dvou skladatelů – Camilla Saint-Saёnse a Maurice Ravela.“
„Nebývá u nás zvykem vřadit do programové skladby večera dva koncerty jednoho skladatele, a to v provedení stejného interpreta.“
„Ivo Kahánek nezůstal nic dlužen své pověsti klavíristy brilantně ovládajícího kompozice velkého stylového rozpětí.“
Dne 15. února se na plzeňské Nové scéně uskutečnil další z cyklu koncertů Steinway gala. Jako sólisté v něm vystoupili umělci, jejichž výkony jsou vždy zárukou vysoké kvality – hostující klavírista Ivo Kahánek a dále harfistka Dana Suchanová a houslista Martin Kos, oba členové operního orchestru Divadla Josefa Kajetána Tyla, posledně jmenovaný jeho koncertní mistr. Pod taktovkou šéfa opery Jiřího Petrdlíka zazněly výhradně skladby dvou francouzských skladatelů – Camilla Saint-Saёnse a Maurice Ravela.





























