KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Gershwin a Bernstein jako efektní valtické festivalové entrée

„Francesco Lecce-Chong dirigoval s vysoko položenou laťkou energie, virtuozity a hlavně dynamiky.“

„Pianista sice sklouzával občas až k příliš neklidnému projevu, ale výsledný dojem byl zaručený: efektní kus zapůsobil jako spouštěč emotivních posluchačských reakcí.“

„Ostravští filharmonici byli ochotní a tvární, ale zcela jistě si sáhli k hranicím obvykle užívaného interpretačního niveau.“

Červenou nití vinoucí se programem Lednicko-valtického hudebního festivalu je letos americká kultura. Hudba George Gershwina a Leonarda Bernsteina posloužila při úvodním koncertu o poslední zářijové sobotě ideálně. Poskytla v zámecké Jízdárně ve Valticích v podání Janáčkovy filharmonie Ostrava efektní přímočarost na hranicích žánrů – invenci odvážně mísící ve dvacátém století tradici a novost, velký zvuk na pomezí symfonického a bigbandového hraní, k tomu svižné melodie a chytlavé rytmy.

Číst dál…

Úvodní projekty LVHF. Prolog obstarají mladí, zahájení zkušení

Lednicko-valtický hudební festival stojí před branami. Desátý ročník podzimní přehlídky přináší nezvyklou, transatlantickou hudební dramaturgii spojenou s edukačními programy a přednáškami. Návštěvníci budou mít možnost ponořit se do historie a umění v lokalitách Lednicko-valtického areálu a okolních měst. Festival nově představí svým posluchačům Taneční sál zámku Valtice a také kostel Milosrdných bratří ve Valticích. Akce se…

Číst dál…

Pavel Haas Quartet zpátky na Schubertiádě. S oblíbencem Borisem Giltburgem

Znovu po necelých čtyřech měsících bude hostem rakouské koncertní řady Schubertiade české smyčcové kvarteto Pavel Haas Quartet. Kvartetisté vystoupí 23. srpna v rámci komorního koncertu společně se svým častým uměleckým partnerem, světoznámým klavíristou Borisem Giltburgem. Na programu budou díla od Schuberta a Brahmse. Festival Schubertiade, věnovaný odkazu Franze Schuberta, se koná se…

Číst dál…

Velkolepá, ale zároveň intimně pojatá litomyšlská klavírní hostina s Borisem Giltburgem

„Publikum je okamžitě vtaženo do světa prvotřídní virtuozity, kterou vyžaduje provedení Smetanovy desetiminutové kompozice.“

„Pohled na pódium při Lisztovi utvrzuje dojem, že Boris Giltburg je už tam, kde mu je nejlépe.“ 

„Rozhlížím se po sále, zvláště když v Prokofjevově skladbě zazní ikonická část Montekové a Kapuleti, a vidím v tvářích kolem sebe uspokojení.“

Dobře udělal ten, kdo si včas obstaral vstupenku na klavírní recitál Borise Giltburga, který se uskutečnil v neděli 29. června v rámci 67. ročníku festivalu Smetanova Litomyšl. Dvě hodinky strávené ve Smetanově domě ve společnosti rusko-izraelského pianisty se staly neokázalou ukázkou interpretačního umění na světové úrovni a zároveň dokonalým příkladem, čeho může sólista dosáhnout díky intimně pojaté virtuozitě.

Číst dál…

Smetanova Litomyšl v poločase. Jeden laureát ceny Grammy střídá druhého

Národní festival Smetanova Litomyšl se zvolna překlápí do své druhé poloviny, pestrost a rafinovanost jeho programové nabídky nepolevuje. Nadcházející týden bude nejen ve znamení opery, ale také komorních bonbonků a zejména řady atraktivních zahraničních hostů. Do Litomyšle zavítají Kremerata Baltica, The King’s Singers, pěvci Corinne Winters nebo Gerald Finley či klavírista Boris…

Aktualizováno Číst dál…

Boris Giltburg: Studium nových děl může být frustrující. Nahrávám se

„Z klavírní literatury považuju za nejobtížnější kompozice Wolfganga Amadea Mozarta a Johanna Sebastiana Bacha.“ 

„Mám rád českou hudbu.“

„Natáčím si nejen své zkoušky, ale také koncerty, a pak je poslouchám, dívám se do not a promýšlím, jaké aspekty hry bych potřeboval zlepšit.“

Světově uznávaný izraelský klavírista ruského původu Boris Giltburg má ve svém repertoáru i ta nejnáročnější díla klavírní literatury. Jejich provedení je schopen obestřít krásou zvukomalebnosti a vtisknout jim krystaličnost znění, přičemž vystižení hloubky interpretace je pro virtuosa často samozřejmostí spojenou s hravým nadhledem. Svůj repertoár před časem rozšířil o vybraná díla Bedřicha Smetany a jedno z nich zahraje v rámci 67. ročníku hudebního festivalu Smetanova Litomyšl.

Číst dál…

Slovenská filharmonie zavítá na jubilejní ročník Lednicko-valtického festivalu

Lednicko-valtický hudební festival zveřejnil svůj program. Desátý ročník podzimní přehlídky přináší nezvyklou, transatlantickou hudební dramaturgii spojenou s edukačními programy a přednáškami. Návštěvníci budou mít možnost ponořit se do historie a umění v lokalitách Lednicko-valtického areálu a okolních měst. Festival nově představí svým posluchačům Taneční sál zámku Valtice a také kostel Milosrdných bratří ve Valticích. Akce se…

Číst dál…

Osvědčená kombinace. Haasovci na pódiu opět s Borisem Giltburgem

Klavírista Boris Giltburg a smyčcový Pavel Haas Quartet jsou uměleckými partnery dlouhodobě. Aktuálně se společně chystají k dvojici nizozemských vystoupení, první z nich se odehraje v eindhovenském Muziekgebouw Frits Philips, druhé ve slavném amsterdamském Concertgebouw, a to ve dnech 27. a 28. března. Program koncertů je shodný a tvořený známou skladatelskou dvojicí hudební historie, kterou tvoří romantici…

Číst dál…

Haasovci ve Wigmore s Giltburgem

Aktuálně nejznámější české smyčcové kvarteto čeká trojice vystoupení ve Velké Británii. Pavel Haas Quartet postupně vystoupí 19. ledna v Malvern Theatres ve Worcestershire, 21. ledna v londýnské Wigmore Hall a o den později miniturné zakončí produkce v Pittville Pump Room v mestě Cheltenham. Prostřední koncert s kvartetisty zahraje jejich častý komorní partner, známý klavírista Boris Giltburg.…

Číst dál…

Začátek roku s FOK

Úvod nového roku Pražských symfoniků nabídne varhanní recitál ve Smetanově síni debutujícího Karla Martínka, dvojici koncertů s legendárním norským cellistou a Dvořákovým neméně legendárním koncertantním opusem pro druhý nejhlubší smyčcový nástroj a klavírní recitál světoznámého pianisty Borise Giltburga v Dvořákově síni Rudolfina. Poprvé se k varhanám ve Smetanově síni usadí Karel Martínek, varhaník a pronikavý improvizátor, který…

Číst dál…

Finále Českých snů ve znamení česko-rakouského přátelství

Pátý ročník mezinárodního projektu České sny, který exportuje české hudební umění do evropských regionů, vyvrcholí v pátek 20. prosince na dolnorakouském zámku Thalheim. Skladby Antonína Dvořáka a Bedřicha Smetany tam na závěr Roku české hudby uvede Pavel Haas Quartet se svým stálým klavírním partnerem Borisem Giltburgem. Koncert bude živě přenášen online.  Vyvrcholení…

Číst dál…

Páté České sny vrcholí v pěti evropských zemích

Concentus Moraviae v Evropě, tak lze ve zkratce vyjádřit koncept koncertní řady České sny, která vychází z idejí zmíněného festivalu a hudebními produkcemi propojuje partnerská města po celé Evropě. V listopadu vyvezou České sny české interprety mimo zavedená kulturní centra do Nizozemí i Polska, v prosinci zavítají do Itálie, Chorvatska a vyvrcholí v Rakousku.  Listopadovými ambasadory Českých snů jsou…

Číst dál…

Devátý Janáček Brno ve třetím týdnu. S fokusem na mládí, Berlín a s Hrůšovým návratem 

Bienální Mezinárodní festival Janáček Brno se letos koná podeváté. V exponovaném Roce české hudby zahrnuje své příznivce bohatými hudebními hody, jejichž hlavní ingrediencí je logicky jubilující Leoš Janáček. Třetímu festivalovému týdnu od 11. listopadu budou dominovat studentské projekty Konzervatoře Brno a JAMU a v závěru dva exkluzivní hosté z Berlína. K jednomu z nich se neplánovaně opět připojí…

Číst dál…

Festival Janáček Brno nabídne také komorní koncerty

Za rovné dva týdny začíná bienální festival Janáček Brno. Stane se tak 1. listopadu uvedením Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy. Pozorností upřenou na největší akce přehlídky posluchač může přehlédnout jiné, rovněž zajímavé produkce. KlasikaPlus.cz tak přináší přehled komorních koncertů, jež budou během festivalu v termínu 1. až 24. listopadu k dispozici. První…

Číst dál…

Pavel Haas Quartet mezi Schubertiade a Wigmore Hall

Jeden z nejvýraznějších mezinárodních reprezentantů v oblasti české klasické hudby, soubor Pavel Haas Quartet zahájil novou koncertní sezónu vystoupeními na prestižních festivalech Schubertiade, Rheingau a Dvořákově Praze. V říjnu kvarteto čeká návrat do rakouského Hohenemsu nebo koncert ve stuttgartské Liederhalle, začátkem listopadu zavítá do Velké Británie se zastávkou ve Wigmore Hall.  České publikum mělo…

Číst dál…

Pavel Haas Quartet v La Skale. Pokračování tradice v amfiteátru u Turnova 

Celosvětově žádaný smyčcový Pavel Haas Quartet zahájí nadcházející, svou už třiadvacátou koncertní sezónu opět po roce v letním amfiteátru La Skala v malebném prostředí Malé Skály nedaleko Turnova, kde v neděli 18. srpna odpoledne představí díla Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka. Na jedno z deseti nejlepších kvartet všech dob, jak jej označil britský hudební časopis…

Číst dál…

Metamorfózy: Czech Smetana! Concentus Moraviae podevětadvacáté

Mezinárodní hudební festival třinácti měst nazvaný Concentus Moraviae se letos v termínu od 31. května do 10. července uskuteční podevětadvacáté. Popáté s Alešem Březinou v roli dramaturga. Téma festivalu je nabíledni – Rok české hudby a dvousté smetanovské výročí. Úhel pohledu ale pořadatelé slibují jiný… Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae je unikátní kurátorským konceptem…

Číst dál…

Pavel Haas Quartet: Práce a hudba nás nabíjí

„Všechny své osobní výpovědi a sdělení vkládali Smetana, Janáček nebo Dvořák povětšinou právě do smyčcových kvartet.“

„Jsou momenty, kdy se znenadání všechno sejde a nastane okamžik úplného souznění.“

„Dobrá zkouška je vyložený pocit štěstí.“

Pavel Haas Quartet patří bezesporu mezi nejlepší komorní soubory na světě. Vítězství na mezinárodní soutěži smyčcových kvartet Premio Paolo Borciani v Itálii v roce 2005 vystřelilo soubor ke špičkové mezinárodní kariéře. Před dvěma lety je dokonce BBC Music Magazine zařadil mezi deset nejlepších smyčcových kvartet všech dob. V letošním roce slaví kvarteto úctyhodných dvaadvacet společných let.

Číst dál…

Naposledy a s noblesou

„Giltburg předvedl technické mistrovství.“

„Violoncellový part interpretoval koncertní mistr filharmonie Jiří Hanousek.“

„Janáčkova filharmonie opět potvrdila svou velikost.“

Janáčkova filharmonie v Ostravě uvedla závěrečný koncert výroční sezóny, ve které se s orchestrem loučí šéfdirigent Vassily Sinaisky. V Ostravě působil po čtyři sezóny; v roce 2026 nastoupí nový šéfdirigent Daniel Raiskin. Jako sólista večera se představil izraelský klavírista Boris Giltburg s neobvykle dlouhým a především technicky náročným Koncertem pro klavír a orchestr č. 2 B dur Johannesa Brahmse. V druhé polovině koncertu posluchači vyslechli symfonickou báseň Zlatý kolovrat, op. 109 Antonína Dvořáka. Dramaturgie koncertu odkázala na fakt, že skladatelé byli dobří přátelé.

Číst dál…

Sinaisky s Janáčkovou filharmonií naposledy jako šéfdirigent. Giltburg hvězdným hostem

Brahmsův Druhý klavírní koncert a Dvořákův Zlatý kolovrat budou v programu „Závěrečného koncertu“ Janáčkovy filharmonie Ostrava, kterou naposledy jako šéfdirigent povede Vassily Sinaisky. Sólistou v Brahmsově skladbě bude uznávaný izraelský pianista Boris Giltburg, se kterým Sinaisky spolupracuje dlouhodobě. Vyprodaný koncert se uskuteční 3. května v Kině Vesmír. Přestože Brahms se s ironií sobě vlastní o Druhém…

Číst dál…

Klavírista Robert Bílý vítězem ceny Vendome

Mladý český klavírista Robert Bílý si do své soutěžní sbírky úspěchů připsal další cenný zápis. Po vítězství v Mezinárodní klavírní soutěži v Etllingenu, Mezinárodní klavírní soutěži Johanna Nepomuka Hummela, o němž portál KlasikaPlus.cz informoval zde, Troisdorfské klavírní soutěži nebo například berlínské soutěži Rising Stars si nyní na své konto připsal prvenství v prestižní klavírní soutěž Alexis Gregory Vendome Prize, kterou pořádala manhattanská hudební konzervatoř Mannes School of Music.

Číst dál…

Zahájení Českých snů 2024 s manžely Jarůškovými a Borisem Giltburgem

České sny 2024 jsou unikátním projektem, který zahraničním posluchačům představuje českou hudbu prostřednictvím těch nejlepších domácích interpretů. Dramaturgie je dílem Aleše Březiny. Nejrozsáhlejší událost Roku České hudby 2024 a nejvýznamnější zahraniční příspěvek k oslavám 200. výročí narození Bedřicha Smetany se odehraje v rozmezí od 12. ledna do 14. prosince ve dvou desítkách evropských…

Číst dál…

Rok české hudby 2024 v divadlech, koncertních síních i na tanečním parketu

Série koncertů, operních a tanečních představení i edukačních pořadů zahajuje Rok české hudby 2024. Zahraniční část oslav odstartuje newyorský recitál tenoristy Petra Nekorance. Napříč Českou republikou se do Roku české hudby zapojilo již přes šest desítek institucí. Koncerty a výstavy chystají také Česká centra a zastupitelské úřady v Evropě, Asii i USA. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene…

Číst dál…

Nominace na prestižní ceny ICMA i pro řadu českých hudebníků

Šéfredaktoři světových hudebních časopisů a zástupci mezinárodních kulturních institucí nominovali na ceny ICMA 2024 (International classical music awards). Mezi nominovanými jsou i Česká filharmonie, Pražský filharmonický sbor či Jakub Hrůša. Vítězové letošního ročníku budou oznámeni 18. ledna 2024. V kategorii Symfonická hudba byla Česká filharmonie společně s mahlerovským specialistou Semjonem Byčkovem nominována za album…

Číst dál…

Boris Giltburg a manželé Jarůškovi: Přátelství, důvěra a hudba

„Kombinace hudebního a blízkého osobního přátelství je něco výjimečného, co nám dovoluje hrát spolu komorní hudbu velmi osobním způsobem.“

„Od rána do večera jsme mluvili jen o muzice a hodně jsme si to užívali. Každý věděl, co ten druhý udělal, jak to zahrál, všichni jsme byli tak vnímaví, citliví na každou notu.“

„Dnes jsme třeba lyričtější, snažíme se naši hru doplňovat o nové nálady, barvy, nový charakter, ale stále si zachováváme to, co bylo ve starších nahrávkách dobré – ten drajv, tah, energii.“

Jedním z hudebních snů Veroniky a Petra Jarůškových, stěžejních členů Pavel Haas Quartet, a proslulého klavíristy Borise Giltburga bylo nahrát klavírní tria Antonína Dvořáka. Poprvé je kompletně provedli na Dvořákově Praze v roce 2021, nyní je Supraphon vydává na CD. Nejen o vzniku nahrávky, ale také o vzájemném respektu, blízkém hudebním cítění a přátelství hovoří interpreti v následujícím rozhovoru.

Číst dál…

ČRo D-dur: Slavný i unikátní Karajan. Pak návštěva u Aleny Hönigové

„Pondělí začíná Beethovenovou Devátou symfonií na nahrávce Herberta von Karajana s Berlínskými filharmoniky. Je to nahrávka z roku 1962 a pochází z jeho kompletu všech devíti symfonií, který vešel do dějin gramofonového průmyslu, protože se ho záhy prodalo přes milion kusů.“ „Zvláštní pozornost pravidelně věnuje D-dur nahrávkám ze zdrojů Evropské vysílací unie.“ „Ve 14:54…

Číst dál…

Malý velký muž a symfonické fanfáry

„Těžko rozhodnout, jestli Giltburg zahrál Rachmaninovovu neklidnou, emotivní a virtuózní skladbu neslýchaně, nebo ideálně. Obojí je pravda.“

„Umělec plný velké vnitřní síly, napojený na orchestr, vyzařující pozitivní fluidum a šťastně, skoro plaše, se po výkonu usmívající.“

„Výrazně pomalá část díla končí abstraktní plochou, dovolující o to kontrastnější zaznění krásně kompozičně připravené skladatelovy Fanfáry pro obyčejného člověka, integrované do začátku finální věty i do jejího motivického materiálu.“

Koncert České filharmonie, dirigenta Tomáše Netopila a klavíristy Borise Giltburga na Dvořákově Praze měl v úterý dvě zcela rozdílné, a přece podobné poloviny. Třetí symfonii Aarona Coplanda a Třetí klavírní koncert Sergeje Rachmaninova propojila synergie síly autorského impulsu a intenzity interpretační reakce na něj. Dvojí zvýraznění muzikality. Strhující vybičované žesťové chóry typicky americké symfonické hudby a předtím před přestávkou obdivuhodná vzrušující energie pianisty, díky níž se publikum po doznění romanticky i virtuózně podmanivého díla kompletně zvedlo ze sedadel, málem jako někde na stadionu.

Číst dál…

Jan Žemla: Předsudek, že dirigování je mužskou záležitostí, je na čase prolomit

„Již rok působíme v provizorním koncertním sále; většinu symfonického repertoáru s určitými limity zahrát lze, avšak velkých symfonií Gustava Mahlera nebo Dmitrije Šostakoviče se na nějakou dobu vzdát musíme.“

„České hudbě vzdáme v roce 2024 hold několikrát; především koncertním provedením Smetanovy Libuše v Národním divadla moravskoslezském, ale také Novoroční koncert bude patřit Smetanovi, Martinů, Dvořákovi.“

„V pařížské Invalidovně se v říjmu představíme s dirigentkou Alenou Hron, v listopadu budeme na Festivalu Eufonie ve Varšavě koncertovat pod vedením Tomáše Netopila a příští rok v červnu to bude Vídeň a legendární Musikverein.“

Ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava Jan Žemla pro portál KlasikaPlus.cz zevrubně nastiňuje nastávající jubilejní sedmdesátou sezonu, která se nese ve znamení mimořádně silného uměleckého zastoupení, jakož i přetrvávajících provizorních podmínek činnosti orchestru. Výrazné slovo si vezmou ženy-dirigentky a těleso se rovněž věnuje oslavám Roku české hudby a smetanovskému výročí.

Číst dál…

ČRo D-dur: Archivní víkendová Návštěva u Milana Munclingera

„Od 22:00 ve středu začíná další záznam, a sice Orchestru BBC z Londýna pod taktovkou Sakariho Orama s Borisem Giltburgem v partu Klavírního koncertu c moll Sergeje Rachmaninova.“ „Sobotní den uzavře od 22:43 Beethovenova Missa solemnis s Johnem Eliotem Gardinerem.“ „Opera v 16:00 je bonbónkem pro milovníky italské opery, zazní Děvče ze Západu Giacoma Pucciniho, kterou…

Číst dál…

Dvořákova Praha letos poctí také Brahmse a Rachmaninova. Obsazení oslňuje

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha začne ve čtvrtek 7. září. Dvořákova síň pražského Rudolfina bude od dvaceti hodin svědkem zahajovacího koncertu již šestnáctého ročníku akce. Její první tóny budou tradičně patřit Violoncellovému koncertu Antonína Dvořáka, který v předvečer výročí skladatelových narozenin přednese sólistka Anastasia Kobekina. Doprovodí ji curyšský Tonhalle-Orchester a jeho šéfdirigent…

Číst dál…