Český spolek pro komorní hudbu v rámci své recitálové řady přivítá britského tenoristu Iana Bostridge. Pěvec komorních recitálů, operního a oratorního repertoáru přednese písňový cyklus Zimní cesta Franze Schuberta. Sólistu debutově doprovodí uznávaný ukrajinský klavírista Vadym Cholodenko. Podvečerní koncert se ve Dvořákově síni Rudolfina koná v neděli 23. dubna od půl šesté. Zimní…
Afflatus Quintet v plné síle
„Vedle skvělé interpretace byla další ozdobou večera nápaditá dramaturgie, zahrnující díla od klasicismu po současnost, zvolená tak promyšleně, že tvořila jeden gradující celek.“
„Byl to Janáček oscilující mezi rozverností, melancholií, romantickou lyrikou, výrazně, oddaně a srozumitelně interpretovaný.“
„Barvy jednotlivých nástrojů se do sebe tak vpíjely, až tvořily zvukově dokonalou koláž.“
Jedním z největších klenotů české komorní hry je dechový soubor Afflatus Quintet, založený v roce 1995. Již dva roky nato zvítězil v prestižní Mezinárodní soutěži ARD, následovala řada úspěšných koncertů u nás i v zahraničí, dvakrát mu byla Českým spolkem pro komorní hudbu udělena Cena roku za mimořádné interpretační mistrovství. V rámci sezony spolku zahrál soubor na pondělním koncertu ve Dvořákově síni Rudolfina, který byl připomínkou pětadvacátého výročí jejich prvního vystoupení v tomto sále.
Excelentní večer Kvarteta Pavla Haase
„Vnitřní napětí úvodní věty, perfektní zvuková transparentnost disonancí, podávaných s maximální samozřejmostí.“
„Všechny čtyři věty představují jakési žánrové obrázky s názvy Krajina, Kočár, Kočí a kůň, Měsíc a já, Divá noc.“
„Záleží na hudebnících, jak dokáží přesvědčit obecenstvo a přitáhnout ho na svou stranu. Pavel Haas Quartetu se to daří na více, jak sto procent!“
Pavel Haas Quartet, který v loňském roce oslavil dvacáté výročí vzniku, vystoupil na pódiu Dvořákovy síně v cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. Jako by předem očekávala mimořádný zážitek, provázela koncert výtečná návštěvnost. A je třeba říci, že očekávání publika se beze zbytku naplnilo. Ansámbl je v současné době na samém vrcholu tvůrčích schopností a je právem a bez přehánění oceňován doslova po celém světě. Stačí zmínit, že za osm dosud vydaných alb s českým i světovým repertoárem pro vydavatelství Supraphon získal šestkrát Gramophone Award, dvakrát BBC Music Magazine Award a jedenkrát Diapason dˇOr de lˇAnnée.
Brahms Trio Praha hrálo světovou premiéru
„Atraktivitu provedení dotvořily citlivé dozvuky ve finále skladby. Génius Prokofjevův byl ve skladbě citován třemi takty Sonáty pro housle a klavír.“
„Miloš ORSON Štědroň, bohatě vybaven rodovou tradicí, je hudebník, jak se obvykle říkává, renesanční šíře.“
„Brahmsovo trio opět v sestavě s houslemi. Čtyřdílná kompozice závažného obsahu ve třetí větě potěšila očekávaným stylovým vědomím a uměřeností.“
Na programu podvečera 128. koncertní sezony Českého spolku pro komorní hudbu, který se konal v úterý 14. února v Sukově síni Rudolfina, hrálo Brahms Trio Praha hned dvě skladby žijících domácích autorů. Zazněly v první půlce koncertu, druhá byla věnována stěžejnímu dílu repertoáru souboru z katalogu autora, jehož jméno ansámbl nese. Úvodní skladbou bylo dílo hojně publikovaného autora, klarinetisty Aleše Pavlorka s názvem Hudba pro trio „in memoriam S. Prokofjev“ komponované v roce 2010 pro pražské Brahmsovo trio. Jeho premiéru hrál soubor ve stejném roce na Festivalu moderní hudby v Řezně.
Energická Olga Kern nahradila na třetím recitálu cyklu ČSKH Lukáše Vondráčka
„Vondráček svému domácímu publiku není lhostejný a jsem si jistý, že by mu odpustilo i výpadek závažnějšího rozsahu.“
„Všehovšudy šlo o poutavé provedení, které se vyznačovalo kladným vztahem k dílu a značnou pódiovou zkušeností.“
„Podle mého názoru jí však s narůstajícím množstvím not klesají možnosti charakterizace.“
Dne 12. února v pražském Rudolfinu proběhl v rámci recitálového cyklu Českého spolku pro komorní hudbu koncert ruské klavíristky Olgy Kern. Původně měl místo ní vystoupit Lukáš Vondráček, ale asi před dvěma týdny svou účast z rodinných důvodů odřekl. Navzdory změně programu byl sál plný, vstupenek nebylo vráceno mnoho.
Doležalovo kvarteto slaví 50 let koncertem
Doležalovo kvarteto v této sezóně slaví kulaté jubileum, 50 let od svého založení. Soubor u této příležitosti uspořádá vzpomínkový večer, kde se sejde na pódiu i v hledišti s bývalými členy souboru i současnými spolupracovníky. Koncert se uskuteční v sobotu 21. ledna od půl osmé večer v koncertním sále Pražského jara v kostele Sv. Vavřince. Na programu budou…
Dychtivost mladých
„Široký rejstřík tónů od lahodných k posluchačsky nepříjemným, zvuky evokující bicí nástroje, vibrato, intonační skoky, v dynamickém oblouku zahrané trylky, ševelení nástroje, to vše je neslýchané a Anna v této skladbě nezapřela svého učitele – specialistu na moderní klarinetový repertoár Karla Dohnala.“
„Daniel Wiesner patří k absolutní špičce českých komorních hráčů. Je spolehlivý, nestrhává na sebe pozornost, a přitom jeho brilantní hru vnímá posluchač jako přidanou hodnotu a rovnocenné partnerství.“
„Určujícím a rozpoznatelným rysem Vlčkovy hry je promyšlenost každého tónu, zodpovědnost za celkové vyznění skladby, pravdivost interpretace a oddanost skladbě, autorovi.“
Jak hrají mladí interpreti, laureáti soutěží Pražského jara a Nadace Bohuslava Martinů? Klarinetistka Anna Sysová a violoncellista Vilém Vlček přesvědčili v úterý 10. ledna publikum Sukovy síně Rudolfina o tom, že minimálně s velkou erudicí a vysokým osobním vkladem.
Messiaen z jiného světa
„Velký obdiv patří hráčům za naprosto přesnou rytmickou souhru i v komplikovaných synkopovaných místech, kterých jsou Martinů skladby plné, a které jim dodávají onu lehkost a hravost.“
„Petr Nouzovský dokázal vytvořit natolik vřelý, a přesto znělý pianissimový tón, že mi až bylo líto, když věta skončila.“
„A když éterická pianissima působila tak, že už tišeji zahrát nejdou, oba hráči ještě ubrali.“
Pro svůj první koncert v novém roce ve středu 4. ledna se spojily Český spolek pro komorní hudbu a festival Dny Bohuslava Martinů, aby ve Dvořákově síni Rudolfina uvedly, celkem tři, komorní díla G. Mahlera, B. Martinů a O. Messiaena. Interprety nebylo existující komorní těleso, ale přední češti sólisté. Klavírista Martin Kasík, klarinetista Irvin Venyš, houslisté Milan Al-Ashab a Roman Patočka, violisté Jiří Pinkas a Karel Untermüller, a violoncellisté Petr Nouzovský a Mikael Ericsson.
Český spolek pro komorní hudbu ve Dvořákově i Sukově síni
Český spolek pro komorní hudbu připravil na pondělí 9. a úterý 10. prosince koncerty, které mají být uskutečněné ve Dvořákově a Sukově síni Rudolfina. Koncertní mistr České filharmonie Jan Fišer se v rámci sezóny představí mimořádně jako vedoucí Komorního orchestru České filharmonie a připraví spolu se svými kolegy program s houslovými sóly. Na pondělním koncertu…
Český spolek pro komorní hudbu s Mahlerem, Martinů a Messiaenem v Rudolfinu
Český spolek pro komorní hudbu ve spolupráci s festivalem Dny Bohuslava Martinů přichystal koncert, který se bude konat ve středu 4. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina od 19:30 hodin. Na programu je Mahlerův Klavírní kvartet a moll, Martinů Smyčcový sextet pro dvoje housle, dvě violy a dvě violoncella, H 224 a Messiaenův Quatuor pour…
Martinů Voices vánočně netradičně a dopoledne
Komorní sbor Martinů Voices se svým sbormistrem Lukášem Vasilkem vystoupí v sobotu 17. prosince od 10:30 dopoledne v Sále Martinů v Lichtenštejnském paláci, a to ve vánočním koncertu s netradičním programem. Společně s Martinů Voices na koncertě zahrají harfistka Kateřina Englichová, flétnista Daniel Havel a varhanice Daniela Valtová Kosinová. Hudební setkání se koná v rámci Českého spolku pro…
Lukáš Vasilek: Snažíme se prostě zpívat co nejlépe
„Miluju, když se na sebe se sborem dokážeme napojit tak, že si můžu dovolit hrát si s hudbou podle chuti a momentální inspirace.“
„Rozptyl mých zájmů, myšlenek a tužeb je tak velký, že není moc pravděpodobné, že by mě to i napodruhé smýklo stejným směrem.“
„Poselství toho díla mě teď ve stínu všech lidských tragédií, co se odehrávají na východ od nás, opravdu naplňuje.“
Už patnáct let stojí Lukáš Vasilek v čele Pražského filharmonického sboru, ten v letošním roce získává prestižní ocenění v podobě Ceny Antonína Dvořáka. Stojí rovněž za řadou celosvětově oceňovaných nahrávek a připravuje další. Kromě projektů s tímto sborem však založil ještě komorní sbor Martinů Voices, s kterým uvádí dramaturgicky poutavé a netradiční programy. V únoru příštího roku ho pak čeká velký projekt v podobě Brittenova Válečného requiem.
Válečný Jevgenij Kissin v Rudolfinu
„Co bych velmi vyzdvihl, byla barevnost celého ansámblu, který dokázal vytvořit jednolitou barvu, ale v protipólu rovněž diferencovat předivo jednotlivých hlasů v polyfonii.“
„Je třeba naprosto vyzdvihnout obdivuhodné výkony Jana Fišera a Václava Petra. Oba hráli neskutečně zaujatě, s plným nasazením od prvního do posledního tónu.“
„A Kissin jako klavírista – bravurní a bezchybný, jako vždy.“
Na pondělí 5. prosince připravil Český spolek pro komorní hudbu v Sukově síni Rudolfina mimořádný koncert, na němž zazněly dvě rozsáhlejší skladby v podání koncertních mistrů České filharmonie a pozvaných klavírních hostů Iva Kahánka a Jevgenije Kissina. Druhý jmenovaný je i autorem jedné ze skladeb.
Jevgenij Kissin s premiérou své skladby proti ruské agresi na Ukrajině
Český spolek pro komorní hudbu pořádá v pondělí 5. prosince od 19:30 hodin v Sukově síni Rudolfina mimořádný koncert. Ruský klavírista Jevgenij Kissin, který od roku 2017 žije v Praze, tam spolu s koncertními mistry České filharmonie, houslistou Janem Fišerem a violoncellistou Václavem Petrem, představí své Trio pro housle, violoncello a klavír. Tématem skladby je současná…
Začíná Soutěž Nadace Bohuslava Martinů a festival Dny Bohuslava Martinů
Festival Dny Bohuslava Martinů, který se uskuteční od 27. listopadu do 17. prosince v pražském Lichtenštejnském paláci a Rudolfinu, přivítá i letos renomované komorní soubory a významné hudebníky. Už tradičně však i nejmladší generaci interpretů, a to v rámci sedmadvacáté Soutěže Nadace Bohuslava Martinů. Součástí osmadvacátého ročníku festivalu bude také světová premiéra skladby Gloria od Jiřího Hlaváče. Dny Bohuslava Martinů jsou…
Koncert, na který se nezapomíná
„Laureátem Ceny ČSKH v roce 2022 se stal Belfiato Quintet.“
„Britský hudební časopis BBC Music Magazine zařadil Pavel Haas Quartet mezi deset nejlepších smyčcových kvartet všech dob!“
„Musím říci, že to, co v Schubertově triu B dur předvedli Jarůškovi a Boris Giltburg, byl výkon světové úrovně.“
Český spolek pro komorní hudbu je jednou z nejstarších hudebních institucí u nás. Ač v současné době součástí České filharmonie, je dokonce o dva roky starší než jeho současná mateřská instituce. Byl založen na podporu tehdy mladého, ale už úspěšného Českého kvarteta. Podpora mladých komorních souborů mu zůstala až do dneška. I když v koncertní řadě najdeme i zralé umělce, jako je například Ivan Klánský. A nebo – jako ve středu – Veronika a Peter Jarůškovi a Boris Giltburg.
Charismatický tenorista Pavel Černoch oslnil především krásným hlasem
„Vyprávění o svatém Grálu bylo opravdu vyprávěním, byť překrásným hlasem. Pavel Černoch si na toto číslo přinesl noty a byl až příliš v jejich otěžích, v nich byl ovšem i David Švec.“
„Árii Vidino divná, přesladká přednesli s takovým entusiasmem… Pavel Černoch byl naprosto ve své kůži a konečně mu jeho ‚belcantové‘ výrazivo sedlo, a to v plné míře!“
„Přídavkem byla slavná árie ze Země úsměvů Franze Lehára. Ta opět zvedla publikum ze sedadel a oběma protagonistům se dostalo další, zasloužené nálože potlesku.“
Letošní sezónu Českého spolku pro komorní hudbu zahájili v neděli 9. října ve Dvořákově síni Rudolfina mezinárodně úspěšný tenorista Pavel Černoch a klavírista David Švec, který je zároveň šéfdirigentem Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Ti společně dali publiku nahlédnout do skladeb Beethovena, Brahmse, Webera, Wagnera a v druhé půli recitálu pak Liszta, Smetany, Dvořáka, Janáčka a Italů Verdiho a Leoncavalla. Došlo i na přídavek v podobě operety. Tenorista Pavel Černoch prokázal své kvality, pro něž je zván do světových operních domů, zaujal zejména neslýchaným hlasovým témbrem.
Boris Giltburg: Zásadní součástí interpretace je pohyb těla klavíristy
„Ludwig van Beethoven a Sergej Rachmaninov mají překvapivě mnoho společného. Oheň, vřelost a vášeň.“
„Jedním z všeobecných tipů pro klavíristy, který považuji za užitečný a současně překvapivý, je nahrávání se.“
„Studentům na akademiích bych přál, aby více času věnovali snaze o vědomé propojení vlivu fyzické stránky a hudební interpretace.“
Světoznámý izraelský klavírista Boris Giltburg vystoupí ve Dvořákově síni Rudolfina 12. října společně s Peterem Jarůškem a jeho manželkou Veronikou, violoncellistou a houslistkou Pavel Haas Quartet v rámci koncertů Českého spolku pro komorní hudbu. Společně přednesou tria Rachmaninova, Ravela a Schuberta. Při této příležitosti poskytl rozhovor pro KlasikuPlus.
Začíná nová sezóna Českého spolku pro komorní hudbu
Český spolek pro komorní hudbu připravil pro svou stou dvacátou osmou sezónu osmadvacet koncertů v pěti cyklech. První koncert, operně laděný recitál, nabídne už v neděli 9. října ve Dvořákově síni Rudolfina přední český tenorista Pavel Černoch s klavíristou Davidem Švecem. Recitálová řada Českého spolku pro komorní hudbu zahrnuje ještě další tři vystoupení.…
Fedor Rudin: Letní hudební akademie v Kroměříži mi dává smysl
„Už se mi někde jinde stalo, že jsem učil i někoho staršího, než jsem já sám.“
„Studenti mají nějaké představy, já také… Tak snad jim mohu pomoci.“
„Když jsem doma ve Vídni, nechci svůj čas věnovat vyučování. Chci ho mít pro sebe, pro svou rodinu. A pochopitelně také na cvičení.“
Rakušan ruského původu Fedor Rudin, vnuk skladatele Edisona Denisova, působí jako houslista i jako dirigent. Má za sebou působení u prvního pultu Vídeňských filharmoniků, koncertuje po světě. S houslemi ho v nadcházející sezóně čeká debut s Norským rozhlasovým orchestrem pod taktovkou Petra Popelky, ale také s orchestrem v jihoanglickém Bournemouth nebo s Deutsches Kammerorchester v berlínském sále Philharmonie…
Český spolek pro komorní hudbu v pondělí uvede Smetanovo trio
Klavíristka Jitka Čechová, houslista Jan Talich a violoncellista Jan Páleníček, kteří tvoří Smetanovo trio, jsou pravidelnými hosty Českého spolku pro komorní hudbu. Pro zakončení celé koncertní řady si připravili tři zásadní díla pro své nástrojové obsazení – Klavírní trio č. 3 c moll, op. 1 Ludwiga van Beethovena, Klavírní trio č.…
Yuja Wang završí recitálem rezidenci u České filharmonie
V sólovém recitálu Českého spolku pro komorní hudbu se v neděli 24. dubna představí Yuja Wang – americká klavíristka čínského původu a rezidenční umělkyně České filharmonie ve 126. sezoně. Zahraje díla Ludwiga van Beethovena, Arnolda Schönberga, Györgye Ligetiho, Alexandra Nikolajeviče Skrjabina, Isaaca Albénize a Nikolaje Kapustina. Koncert se koná ve Dvořákově síni Rudolfina od 17.30 hodin. Program…
Mahan Esfahani – cembalo v působivém a moderním hávu
„Už samotné koncepční vystavění koncertu bylo nadmíru zajímavé – od přepracovaných skladeb Clauda Debussyho až k velice náročné hudbě Elliotta Cartera či spektralistickému sólu lesního rohu a neobarokní sonátě britského skladatele Thomase Adèse.“ „Ve hře tria převažovala zejména upřímnost a jistý odstup bez zbytečného patosu, což skladbám tohoto typu prospívá a umožňuje vyniknout hudebním…
127. sezona České filharmonie. Zazní Mahler, Šostakovič i Suk, rezidenčními umělci budou Rattle a Kožená
Česká filharmonie vstupuje do své 127. sezony. Hrát bude pod vedením šéfdirigenta a hudebního ředitele Semjona Byčkova, hlavních hostujících dirigentů Jakuba Hrůši a Tomáše Netopila nebo také pod taktovkou Johna Eliota Gardinera a Manfreda Honecka. Rezidenčními umělci budou Simon Rattle a Magdalena Kožená, jako sólisté vystoupí Daniil Trifonov, Lisa Batiashvili nebo Leonidas Kavakos. Česká…
Cembalista Esfahani pro Český spolek pro komorní hudbu
V programu Českého spolku pro komorní hudbu, který je součástí sezóny České filharmonie, figuruje ve středu koncert cembalisty Mahana Esfahaniho sestavený z děl autorů dvacátého a jedenadvacátého století. Spoluúčinkují flétnista Adam Walker, hobojista Nicholas Daniel, hornista Ben Goldscheider a violoncellista Isang Enders. Mahan Esfahani, umělec z Teheránu, který vyrostl v USA a usadil se nakonec v Praze,…
Jiří Vodička jako vedoucí a sólista Komorního orchestru České filharmonie
„Wodiczkova nekomplikovaná šestá sonáta nechává sólový nástroj vyniknout, aniž by na sólistu kladla zvláště vysoké nároky.“ „Corelliho concerto grosso mělo strhující rychlé krajní věty, klidnou, ale ne loudavou větu pomalou a taneční menuet zahraný tak akorát příjemně ‚od podlahy‘.“ „Povětšinou ponurou Šostakovičovu komorní symfonii zahrál orchestr ve své doposud největší sestavě…
Kabeláč, Ullmann a Brahms České filharmonie ode dneška do soboty
Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov připravil na dnešek, zítřek a na sobotu silný program složený z fascinujících a zároveň závažných děl poznamenaných dobou. V první polovině koncertů zazní Mysterium času Miloslava Kabeláče, jehož popularita mezi světovými orchestry v posledních letech neustále roste, a málo uváděný orchestrální melodram Píseň o lásce a smrti korneta Kryštofa Rilka, který…
Adam Suk oceněn na mezinárodní soutěži v Moskvě
Šestnáctiletý varhaník Adam Suk získal ocenění na mezinárodní soutěži mladých varhaníků Юный органист v Moskvě. Do finále spolu s ním postoupili ještě mladí interpeti z Ruska, Polska a Německa. Adam Suk obdržel diplom, tedy ocenění na úrovni čestného uznání, první cenu získala Irina Kryukova z Moskvy, druhou Jan Liebermann z Frankfurtu a třetí cenu opět studentka z Moskvy Polina Panteleeva. Dvoukolová soutěž…
Velkolepé matiné Thierryho Escaiche
„Thierry Escaich se na matiné představil ve třech rolích – jako koncertní varhaník, improvizátor a skladatel.“ „Program obsáhl francouzskou varhanní hudbu od baroka po současnost.“ „Závěrečná improvizace na píseň Ach synku, synku nadchla obecenstvo.“ Po vystoupeních na abonentních koncertech České filharmonie ve skromném, i když výrazném varhanním partu ve Třetí symfonii Camilla…
Česká filharmonie francouzsky od zítřka do pátku. Thierry Escaich i v sobotu
Česká filharmonie poprvé ke spolupráci přizvala francouzského dirigenta s arménskými kořeny Alaina Altinoglua. Ten od středy do pátku, vždy od 19:30 hodin, bude ve Dvořákově síni Rudolfina hudebně vést tři večery s hudbou francouzských autorů. V jejich první polovině zazní suita z opery Pelléas a Mélisanda Clauda Debussyho v dirigentově úpravě a koncertní rapsodie pro housle a orchestr…





















