KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bachův odkaz napříč staletími

„Přestože se jednalo o koncert k poctě Bachovi, nezazněla ani jedna skladba interpretována dle barokních zvyklostí.“

„Tehdejší třímanuálový nástroj s 41 rejstříky byl tedy vlastně Bachovým současníkem!“

„Pavel Černý se pokusil zprostředkovat publiku fascinaci odkazem a hudbou Johanna Sebastiana Bacha tak, jak ji vnímali autoři 19. a 20 století.“

Jméno německého skladatele Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) zná snad každý. Říká se: „Bach je jako chléb a ten se nepřejí.“ V letošním roce slaví tento velikán 340 let od narození a současně 275 let od úmrtí. Proto se stal jedním z pilířů letošního ročníku Mezinárodního varhanního festivalu v Olomouci. Třetí koncert festivalu nesl podtitul Bachovi následovníci a obdivovatelé a zazněly na něm rozmanité skladby od baroka až po 20. století úzce spjaté s bachovskou tematikou, avšak viděny optikou období romantismu. Interpretem večera byl český varhaník Pavel Černý.

Číst dál…

Dvořákova Praha na vrcholu. Manželé Schumannovi i Martinů s Gilgamešem

„Krásná Romance z Klavírního koncertu a moll Clary Schumann se v rukou Onutė Gražinytė doslova vznášela.“

„Steven Isserlis svůj nástroj Stradivari rozezněl precizně v duchu posledního tvůrčího vrcholu Roberta Schumanna.“

„Lucy Crowe pojala svou roli jako andělský hlas a skutečně zněla jako hlas z nebes.“

Dvořákova Praha zaujala v letošním 18. ročníku ambiciózními koncerty se širokým repertoárem a četnými umělci nejvyšší úrovně. Sobotní večer 20. září v Rudolfinu se stal přímo jedním z pilířů letošního festivalu a Dvořákova síň zaplněná hojně také posluchači ze zahraničí očekávala koncert, na který se nezapomíná. Zněla díla manželů Schumannových a po přestávce také Martinů. Sólisty doprovázel orchestr Prague Philharmonia, zpíval i Pražský filharmonický sbor a celé provedení řídil Robert Kružík.

Číst dál…

Dvořákova Praha pokračuje. Prostor dostane Česká filharmonie, Epos o Gilgamešovi i kubánské mambo

Osmatřicátý kalendářní týden bude třetím v programu osmnáctého ročníku Dvořákovy Prahy a opět nebude den, v němž by se neuskutečnila aspoň jedna festivalová akce. Ke slovu se hned dvakrát dostane Česká filharmonie a jednou také Pražský filharmonický sbor, jehož partnerem bude orchestr Prague Philharmonia. Ze zahraničních hostů přehlídka láká na osobnosti, jako jsou sir…

Číst dál…

Ženy v hudbě. U Západočeských symfoniků

Koncertní řada mariánskolázeňského Západočeského symfonického orchestru bude pokračovat v pátek 11. dubna koncertem, v němž hlavní roli budou hrát ženské skladatelky. V průběhu čtvrtého měsíce roku nejstarší tuzemský symfonický orchestr zařadí i velikonoční koncert nebo provedení populárního Vivaldiho Čtvera ročních období.  Tvorba komponistek od devatenáctého století po současnost udá tón druhému dubnovému koncertu, který…

Číst dál…

Za hudbou mezi obrazy. Hrají Paulová a Beinhauer

Spolek studentů Akademie múzických umění v Praze Hudba mezi obrazy zve na recitál mladých umělců. 24. února diváci v prostorách Galerie Lapidárium uslyší klarinetistku Annu Paulovou spolu s klavíristou Miroslavem Beinhauerem. Oba nadaní hudebníci se aktivně věnují interpretaci soudobé hudby a často spolupracují se skladateli mladé generace. V první polovině koncertu zazní tradičnější díla…

Číst dál…

Unikátní dušičková performance s vysokou přidanou hodnotou 

„Bella Adamova pečlivě modulovala každou slabiku německého textu. Stejně pečlivou deklamaci předvedla i Tamara Morozová v češtině.“

„Píseň brněnské skladatelky Agnes Tyrell zazněla v novodobé premiéře. Hudebně je natolik invenční, že by si zasloužila pevné místo v repertoárech současných pěvců.“

„Díky citlivému režijnímu vedení se celý večer stal důstojnou vzpomínkou na zesnulé, ani v jednom případě nesklouznul do laciných zkratek.“

Lieder Society, která dlouhodobě propaguje písňový repertoár, uvedla 4. listopadu ve spolupráci se společností Run Operun poloscénickou site-specific performance Písně ztracených duší, která reflektovala doznívající dušičkové svátky. Na programu byly písně Johannesa Brahmse, Franze Schuberta, Clary Schumannové, Franze Liszta, Gustava Mahlera, Antonína Dvořáka, Zdeňka Fibicha a Antonína Vojtěcha Horáka, které měly jednotící linku ve fascinaci estetikou temnoty, nadpřirozena a smrti.

Číst dál…

Miah Persson: O lásce a životě ženy vyprávějí i skandinávští autoři

„Robert a Clara se přirozeně ovlivňovali, protože si navzájem porovnávali a sdíleli své nápady a skladby, ale přesto mám pocit, že se stylově liší.“

„Pokud budu interpretovat stejnou píseň s různými klavíristy, bude se vždy lišit podle toho, s kým zrovna zpívám – to je na tom to krásné.“

„Malcolm je jedním z nejcitlivějších, technicky nejlépe vybavených klavíristů s obrovskými znalostmi písňové tradice, historie a jazyků. A je také dobrý zpěvák!“

Letošní Pražské jaro přivítá mimo jiné i švédskou sopranistku Miah Persson. Pěvkyně, která na světové operní scény vstoupila na přelomu tisíciletí, se zapsala do povědomí především v rolích z oper W. A. Mozarta, s nimiž se objevila v Salcburku, Metropolitní opeře, Královské opeře Covent Garden či na festivalu v Glyndebourne. Ztvárnila například i Maršálku v Růžovém kavalírovi Richarda Strausse a další úlohy. Do jejího uměleckého portfolia patří též písňové projekty a právě jeden originální představí spolu s pianistou Malcolmem Martineauem pražskému publiku.

Číst dál…

ČRo D-dur: Třetí přímý přenos z Hudebního fóra Hradec Králové

„Poslouchejte přímý přenos Živě ze Studia 1, tentokrát se souborem Clarinet Factory.“ „Na programu jsou tradičně dva záznamy koncertů z nabídky Eurorádia. Nejprve koncert královského orchestru Concertgebouw.“ „Víkendová dopoledne budou patřit Petru Iljiči Čajkovskému, od jehož úmrtí 6. listopadu uplyne 130 let.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to 24/7,…

Číst dál…

Esence romantismu Jitkou Čechovou a Martinem Prokešem pečlivě vycizelovaná

„Jitka Čechová pořad proložila třemi špičkovými díly pro sólový klavír.“

„Národnostně zaměřený návštěvník by možná zalitoval, že se zpívalo jenom německy a francouzsky, ale z uměleckého hlediska byl výběr bezchybný, zachovával pestrost i jednotící linku.“

„Martin Prokeš má komorní projev a je zřetelné, že vyrůstal na duchovní hudbě. Neopanovává prostor a neuslyšíme od něj velké drama, zato pečlivě promýšlí i detaily a jeho největší síla je v dlouhých ztišených soustředěných pasážích.“

Mezinárodní hudební festival Lípa Musica dospěl do závěrečné třetiny. Na českolipském koncertu v sobotu 7. října dvě klíčové osobnosti pořadatelského týmu vystoupily v roli interpretů.

Číst dál…

Klasika v souvislostech (53)
Svatební den na Troldhaugenu.
Pianista, skladatel a vlastenec Edvard Grieg stoosmdesátiletý

„Grieg byl určitě ovlivněn Schumannovým Klavírním koncertem a moll, zároveň však už je slyšet jeho rostoucí zájem o norskou lidovou hudbu.“

„Vezmeme-li v úvahu, kam až se hudebně dostal jako vizionář Richard Wagner, pak je Griegova často idylická hudba až do konce mnohem romantičtější. Třebaže Wagnera přežil o dvacet let.“

„Norové vděčí Griegovi za to, že se dostali na evropskou kulturní mapu a že jsou na ní trvale přítomni.“

Známe ho z nejobvyklejších podobizen jako bělovlasého drobného muže s velkým knírem. Studoval v Lipsku a svou nejznámější skladbu napsal v Dánsku, ale duší byl Nor – milovník norské přírody a kultury, vlastenec a republikán. Jeho život začal i skončil v Bergenu na západním pobřeží země. Edvard Grieg, pianista a skladatel, zemřel jako čtyřiašedesátiletý v roce 1907 ve městě, kde se narodil 15. června 1843, před 180 lety.

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (49)
Magdalena Kožená na cestách od Bacha k Bizetovi a z Brna do Berlína, tam a zpět

„Od té doby dokázala mnoho, vlastně jakoby už dávno téměř vše.“

„Do tuzemského koncertního dění dostává hudbu, kterou nikdo ze staré gardy kdysi slavných pěvců nikdy nezpíval. A nebo ji nezpíval tak, jak dnešní pohled a vkus umožňuje a žádá.“

„V roli Carmen a také v Mahlerových písních s orchestrem a pak i v několika soudobých kompozicích dospěla nejdál v rámci možností svého hlasu.“

Magdalena Kožená, mezzosopranistka světového renomé, má za sebou osmadvacet let na světových pódiích a před sebou jako nejbližší úkol Monteverdiho operu L’incoronazione di Poppea v Barceloně. Je však také zakladatelkou nadačního fondu cíleně podporujícího tuzemské základní umělecké školy a systematicky přispívajícího k dalšímu rozvíjení nadání a růstu uměleckých talentů, včetně dětí se zdravotním či sociálním znevýhodněním…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (51)
Johannes Brahms zamilovaný do hudby… a do Clary Schumannové

„Jeho tvorba všechny dobové bouře přestála a již více jak sto let patří k základnímu repertoáru evropské hudby. Stejně jako ta Wagnerova.“

Typově byl Brahms blízký Beethovenovi. A stejně jako Beethoven, i on začínal uměleckou kariéru jako úspěšný, po Evropě koncertující pianista.“

„Z řady důvodů, které jsou od té doby předmětem spekulací, se s Clarou nevzali. Oba dali přednost hudbě.“

Jsem zamilován do hudby, miluji hudbu, nemyslím na nic nežli na ni a snad ještě na to, co mi dělá hudbu krásnější, napsal v jednom dopise Johannes Brahms, skladatel a pianista považovaný za posledního velkého autora klasické německé hudební tradice. Pocházel z Hamburku, žil ve Vídni. Celoživotně ho hluboká platonická láska pojila s klavíristkou Clarou Schumannovou, celoživotně zůstal starým mládencem. Dnes se připomíná 190 let od jeho narození.

Číst dál…

Igor Ardašev se blýskl na Smetanovských dnech v Plzni

„Sonáta jako celek vyzněla až symfonicky s nepotíráním potřebných beethovenovských kontrastů.“

„Závěrečná čtvrtá věta ve formě rondo Allegro assai byla interpretována doslova fantasticky.“

„Ardašev výborně vystihl jakýkoli náznak Schumannovy polyfonní práce.“

Igor Ardašev je v této sezóně rezidenčním sólistou Plzeňské filharmonie. Ta pořádá festival Smetanovské dny v Plzni, které právě probíhají. Ardašev proto dostal příležitost se představit i v sólovém recitálu, ve kterém oslnil téměř plný sál posluchačů plzeňského Domu hudby.

Číst dál…

Písňový koncert Romana Hozy a Markéty Cukrové na Smetanově Litomyšli slavil zasloužený úspěch

„Markéta Cukrová předvedla vysokou míru pěvecké kultivace, schopnost piana i pianissima, ale na straně druhé neváhala poskytnout auditoriu i nosná prostorová forte svého neobyčejně příjemného, ve všech polohách až ideálně kulatého tónu.“

„Roman Hoza mne velmi překvapil vycizelovaným podáním v muzikálních, vybroušených plastických frázích, šířkou dynamického rozsahu.“

„Výborní pěvci nechť mi odpustí, jejich výkony byly imponující, ale dvojité bravo volám klavíristovi Ahmadu Hedarovi.“

64. ročník významného Národního festivalu Smetanova Litomyšl je již v plném proudu a vedle velkých koncertů na zámeckém nádvoří lze vždy zaznamenat také zajímavé komorní koncerty. Nemívají tak velkou návštěvnost jako ony zmíněné, proto se odehrávají v komornějším prostředí Zámecké jízdárny, navíc mimo večerní čas. Takového rodu byl i písňový koncert mezzosopranistky Markéty Cukrové, basbarytonisty Romana Hozy a klavíristy Ahmada Hedara z písňové i klavírní tvorby především Roberta Schumanna a Felixe Mendelssohna-Bartholdyho v neděli 12. června ve 14:30 hodin v Zámecké jízdárně atraktivního litomyšlského zámku.

Číst dál…

Markéta Cukrová a Roman Hoza: Zpívat romantické písně je skoro emocionální striptýz

„Po celé sezóně je člověk už docela unavený, ale v Litomyšli to vždycky nějak záhadně přejde.“

„Na koncertním pódiu má vzduch jinou hustotu. Divadelní jeviště je úplně jiný vesmír.“

„Jakými slovy mluvíme o lásce v životě, takové barvy a výraz pro ni hledáme v hlase.“

Rodinné vazby a stejné období, to je pojítko dramaturgie koncertu s podtitulem Láska za časů romantismu, který uvádí Smetanova Litomyšl 12. června od půl třetí odpoledne. Na programu budou mimo jiné výběry z písňových cyklů představitelů vrcholného německého romantismu, Roberta Schumanna a jeho manželky Clary Schumannové a vedle nich Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a jeho starší sestry Fanny Hensel-Mendelssohnové. Přednesou je mezzosopranistka Markéta Cukrová a barytonista Roman Hoza…

Číst dál…

Seveřani Sigfridsson a Emilsson se Státní filharmonií Košice ve čtvrtek

Košický Dům umění bude ve čtvrtek 24. února od 19 hodin patřit Státní filharmonii Košice s finským klavíristou Henrim Sigfridssonem a islandským dirigentem Gudnim A. Emilssonem. Koncert otevře Symfonie č. 88 G dur Josepha Haydna, jehož dvou set devadesáté výročí narození si v tomto roce připomínáme. „Symfónia znamenala jeden z prvých veľkých úspechov na…

Číst dál…

Červen s mezinárodními pěvci v Praze. Další měsíce také

V červnu čeká operymilovné publikum několik pražských pěveckých koncertů. V sobotu 5. června od 19 hodin to bude recitál mladé kanadsko-italské mezzosopranistky Emily D’Angelo, kterou na Novoměstské radnici doprovodí klavíristka Sophia Munoz, absolventka newyorské Juilliard School. Pestrý program nabídne mimo jiné skladby Clary Schumannové, Aarona Coplanda a Alexandra Zemlinského. Už 13. června v Rudolfinu…

Číst dál…

Něžná krása i velké emoce.
Hudba Clary Schumannové na slavnostech v Olomouci

„Původně píseň s krásným, symbolickým textem „Kdybych byla ptáčkem a měla dvě křídla, zaletěla bych k tobě!“ vynikla i v úpravě pro smyčcové nástroje svou něžně melancholickou melodií.“ „Zejména vzácný a vizuálně skvostný hammerklavier z roku 1805 se proměnil pod rukama Petry Matějové v nástroj zvukově neobyčejně lahodný.“ „Provedení členů souboru Musica Florea bylo velmi vkusné a řemeslně…

Číst dál…

Marek Štryncl: U autentické interpretace je nezbytný neustále otevřený přístup

„Jsem nadšen, když skvělí lektoři z Německa řeknou, že by si nás nejradši pozvali do své země, abychom i tam zorganizovali takovou školu, jako je Mezinárodní letní škola staré hudby ve Valticích.“

„Panika a z ní plynoucí protikoronavirové restrikce jsou a budou daleko horší než koronavirus samotný.“

„Autentická interpretace staré hudby je na straně ctnosti, která brání svobodný prostor.“

Pro Olomoucké barokní slavnosti připravila Musica Florea hudbu Clary Schumannové, uvádí Antonína Dvořáka, hraje s převozným barokním divadlem staré opery, věnuje se Bachovi a Zelenkovi, Biberovi, Vranickým, Josefu Leopoldu Dukátovi a Václavu Horálkovi… Dirigent a violoncellista Marek Štryncl, který za tím vším už třetí desetiletí stojí, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz zmiňuje „barokáře“ i Václava Talicha,…

Číst dál…

Olomoucké barokní slavnosti, pět koncertů od srpna do září

Důraz přenesený z opery na koncertní repertoár a posunutí termínu konání na srpen a září, to jsou hlavní změny pro letošní osmý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti. Vystřídají se na něm Musica Florea s Petrou Matějovou, Czech Ensemble Baroque a Musica figuralis, v projektu „Setkání čtyř“ se představí soubory Kulturní Morava, Arte dei Suonatori, Solamente Naturali…

Číst dál…

Tři komorní projekty České filharmonie v podání mladé generace

Houslista Josef Špaček a člen Vídeňských filharmoniků, violoncellista Sebastian Bru budou hosty Komorního orchestru České filharmonie v neděli 23. února. Hned v pondělí naváže scénické čtení, které připomene osobnost P. Josefa Toufara, v podání herců Dismanova rozhlasového dětského souboru a akademiků České filharmonie. Trojici vystoupení mladých interpretů uzavře v úterý 25. února vítěz Mezinárodní hudební soutěže…

Číst dál…

Únorový program Českého spolku pro komorní hudbu

Na bohatý únorový program České filharmonie navazuje svými koncerty i Český spolek pro komorní hudbu. Do konce února zazní ve Dvořákově i Sukově síni pražského Rudolfina komorní hudba v podání Klavírního kvarteta Josefa Suka, houslisty Ivana Ženatého, klavíristy Martina Kasíka a vítěze Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro 2019 v oboru hoboj, Martina Daňka, kterého doprovodí…

Číst dál…

Nový program z děl Clary Schumannové představí Musica Florea

Večer složený z děl romantické skladatelky a klavíristky Clary Schumannové připravil jako novinku do svého repertoáru soubor Musica Florea pod vedením Marka Štryncla. Kompoziční experiment Preludia a fugy zazní v podání smyčců souboru. V Triu g moll a Romanci vystoupí klavíristka Petra Matějová, absolventka pražské HAMU, která se zabývá hrou na moderní nástroje i na jejich historické…

Číst dál…

Jihočeské klavírní kurzy: Brána do světa klavírního umění

„U nás se opravdu dře od rána do večera. Já třeba začínám ráno v půl osmé a končím po deváté večer.“

„V neděli bude slavnostní benefiční koncert pro Nadační fond profesora Pavla Pafka, na kterém vystoupí Dagmar Pecková, Miroslav Sekera a Roman Patočka.“

„Jihočeské klavírní kurzy nejsou jen výchovou nadaných adeptů klavírního umění.“

Právě dnes, 29. června, byl zahájen 33. ročník Jihočeských klavírních kurzů. Vznikly z iniciativy prof. Zdeny Janžurové, významné osobnosti české hudební pedagogiky. V roce 1986 ve spolupráci s Českou hudební společností v Praze položila základ Jihočeského hudebního festivalu a hudebních kurzů v Písku pro mladé klavíristy a houslisty. Záhy pak přizvala ke spolupráci prof. Janu Korbelovou, která její práci úspěšně rozvíjí…

Číst dál…