KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Závěr Moravského podzimu se nořil ve středověkou tmu

„Vzpomínají se dnes první opery vůbec, jejichž je Monteverdi autorem.“

„Díky Vespro della Beata Virgine, tedy Mariánským nešporům, vznikla duchovní opera k oslavě Panny Marie.“

„Efektní byl již nástup sboru. Vstoupil z foyeru do temného hlediště a zpěváci v černých civilních šatech pomalu kráčeli po schodech. Člověku znalému nástrah jevištního provozu se tajil dech; jen doufal, že nikdo oslněný nešlápne vedle…“

Festival Moravský podzim ukončil v Janáčkově divadle v neděli 26. října závěrečný koncert, na kterém se představil francouzský soubor La Tempête. Přivezl neobyčejnou performanci, ve které představil duchovní dílo Vespro della Beata Vergine (Mariánské nešpory) Claudia Monteverdiho. Vokálně-instrumentální soubor La Tempête vedený dirigentem a zakladatelem Simonem-Pierrem Bestionem vystoupil v České republice poprvé a měl obrovský úspěch.

Číst dál…

Prague Brass Quintet: Od barokních fanfár ke světové premiéře

„Pětice hudebníků zaujala především schopností navázat bezprostřední kontakt s publikem i díky a přirozenému uvádění jednotlivých skladeb.“

„Bachův Contrapunctus I nabyl v podání žesťů slavnostní charakter a opět odhalil přednosti nástrojově homogenního obsazení.“ 

 „Partita alla fanfare Zdeňka Lukáše je kompozicí plnou pozitivní energie, která nezapře skladatelův rukopis.“

Nedělní matiné 27. července v krumlovské synagoze patřilo mladé generaci českých žesťařů. Kvinteto PBtet (Prague Brass Quintet), založené v roce 2016 studenty HAMU se zde představilo v nové formaci s trumpetistou Stanislavem Masarykem. Soubor představil program, který spojoval osvědčené skladby barokních mistrů s kompozicemi českých autorů 20. a 21. století. Nechyběla ani světová premiéra skladby Jiřího Trtíka, komponovaná přímo pro krumlovský festival.

Číst dál…

Mariánské nešpory s Barborou Kabátkovou

Jedinou Češkou v obsazení Monteverdiho Nešpor Panny Marie, které na čtyřech koncertech mezi 9. a 14. březnem v Rakousku, Itálii, Německu a Belgii provede sbor a orchestr Collegia Vocale Gent za řízení Philippe Herrewegheho, bude sopranistka Barbora Kabátková. Koncerty bude hostit rakouský Salzlager, milánské Teatro alla Scala, frankfurtská Alte Oper a belgický Kortrijk.  Jedno z nejvýraznějších duchovních…

Číst dál…

Hojnost vyššího dámského témbru u souboru Barocco sempre giovane

Poslední dva veřejné koncerty chystá pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane. V Hudebním sále pardubické radnice vystoupí 19. prosince večer a stejný pořad zejména z děl barokních autorů uvede 22. prosince odpoledne v Zrcadlovém sále Nového zámku v Kostelci nad Orlicí. Pěvecká sóla jsou svěřena hostujícím sopranistkám Nikole Uramové a Kristýně Kůstkové. Pořad je sestaven tak,…

Číst dál…

Slovenští sousedé také přispějí k Roku české hudby

Slovenská filharmonie, jejíž sezónní plány KlasikaPlus.cz už představila a kterou dnes čeká druhý z výročních koncertů k jejím půlkulatinám, se hned v neděli 27. října věnuje také českým záležitostem. Koncert věnovaný Roku české hudby ve Sloupové síni filharmonie představí umění Slovenského komorního orchestru vedoucího Ewalda Danela. Dílo česko-rakouského komponisty Heinricha Ignaze Franze Bibera se…

Číst dál…

Hana Blažíková ve Vancouveru. Účinkuje na tamním festivalu staré hudby

Společnost Early Music Vancouver již téměř pětapadesát let příspívá kulturní scéně Vancouveru. Letní festival s názvem Bach untamed v pořadatelství institutu právě probíhá a představují se na něm nejznámější umělci mezinárodní scény staré hudby. Jedním z nich je také česká sopranistka Hana Blažíková. Vzácná pocta jednomu z nejvýznamnějších skladatelů raného baroka, Benátčanovi Giovannimu Gabrielimu se…

Číst dál…

Petr Nekoranec účinkuje v Aix-en-Provence

V rámci Festivalu d’Aix-en-Provence se letos pětkrát představí český tenorista Petr Nekoranec. 17., 19., 20., 21. a 23. července v divadle Théâtre du Jeu de Paume ztvární dvojroli Pisandra a Feacia II. v Monteverdiho opeře Oddyseův návrat do vlasti. Il ritorno d’Ulisse in patria, SV 325 (Odysseův návrat do vlasti) je opera sestávající z prologu a pěti…

Číst dál…

Mikroregion Nepomucko přispěl k Roku české hudby 

„Své sólové vystoupení zakončil Teruhisa Maruo Ježkovou temperamentní kompozicí Bugatti step, kterou přednesl se zjevnou chutí a energií.“ 

„Je chvályhodné, že Marco Angioloni do svého programu zařadil skladbu ratibořského rodáka Alberika Mazáka; skladatele, jehož dílo teprve posluchačsky objevujeme.“

„Mladému italskému tenoristovi byl ve všech skladbách velkou oporou zkušený theorbista Jan Krejča.“

Pod názvem Hudba napříč světadíly připravil předseda sdružení Mikroregion Nepomucko a zároveň i místostarosta Nepomuku Pavel Motejzík se svým týmem tři komorní koncerty. První se uskutečnil 6. července v nepomuckém kostele sv. Jakuba Většího. Na programu byla hudba italského baroka a představili se v něm italský zpěvák Marco Angioloni a theorbista Jan Krejča…

Číst dál…

Už spěchají tančit nymfy a pastýři aneb Philippe Herreweghe na Pražském jaru

„Monotematická antologie, intelektuálně podnětný a interpretačně vzrušující hudební příběh plný detailů a nuancí.“

„Převládala pomalejší tempa a nižší dynamika, toužebně posmutnělý, jemný až přejemnělý výraz a trochu manýristická atmosféra.“

„Hodinu intimního plynutí slov a hudby završila Monteverdiho skladba spějící ve znázornění šťastného shledání milenců k roztančenému finále.“

Madrigaly v Arkádii. Už samotný název pátečního koncertu festivalu Pražské jaro jasně signalizoval, že vystoupení souboru Collegium Vocale Gent bude dramaturgicky sofistikované…

Číst dál…

Kytarista Štěpán Rak s poctou Alfredu Strejčkovi

Na sedmém koncertě deváté sezóny Břevnovských hudebních setkání vystoupí kytarový virtuos Štěpán Rak. Koncert se koná v úterý 19. března v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Umělec zahraje program s názvem Pocta Alfredu Strejčkovi. Na programu budou autorské kompozice Štěpána Raka, mezi nimiž bude dominantou suita s názvem Znovu. Je věnovaná autorovu příteli a dlouholetému jevištnímu…

Číst dál…

Reprízy barokních oper v ostravském divadle

Stěžejním počinem nového roku je v Národním divadle moravskoslezském Smetanovský operní cyklus Ostrava 2024. V devíti dnech si diváci budou moci nadvakrát vychutnat všech osm dokončených oper velikána české hudby. To však až v březnu a květnu. Už v lednu a únoru, konkrétně 10. ledna a 11. února, divadlo chystá reprízy dvou barokních oper, Tanec Nevděčnic Claudia…

Číst dál…

ČRo D-dur: Vánoční hudba všech epoch, stylů, hlasů a nástrojů

„V pondělí v 10:25 naváže tradice fenomenálních hornistů; uslyšíme Radka Baboráka, jak nahrál Bachovu původně violoncellovou suitu na lesní roh.“ „Ve středečních 20:00 poslouchejte záznam ze sezóny Symfonického orchestru Českého rozhlasu pod taktovkou dirigentky Evy Ollikainen. Nejprve uvede Brahmův slavný Dvojkoncert a moll.“ „Ovšem ve 12:10 v sobotu je možné poslouchat Bachovo zhudebnění…

Číst dál…

Studenti JAMU předvedli Korunovaci Poppey se ctí a stylově

„Zajímavostí je, že operu tehdy režírovala mladá Alena Vaňáková, která se na dnešní inscenaci podílela jako pedagog budoucího režiséra Vladimíra Johna.“

„Vizuál inscenace se musel podřídit velikosti a technickým i finančním možnostem školy, což bylo pro realizátory velkou výzvou.“

„U všech účinkujících je nutné vyslovit obdiv za pečlivost a důkladnost, s jakou k přistoupili k práci. Mnohé výkony vykazují parametry profesionální.“

Komorní opera Hudební fakulty JAMU představila veřejnosti další výsledek svého studijního programu. Tentokrát to byla barokní opera Claudia Monteverdiho Korunovace Poppey, ve které se představili studenti i absolventi operního zpěvu, katedry dirigování a operní režie, studenti varhanní a historické interpretace i ostatních nástrojových kateder, to vše ve spolupráci s Divadelní fakultou JAMU. Pod vedením svých pedagogů odvedli poctivou a stylově přesvědčivou inscenaci.

Číst dál…

Monumentální Monteverdi v Rudolfinu

„Tenorista Ondřej Holub, jehož soustředěný a znělý hlas potěšil chvalitebnou dikcí, s nadhledem zahájil responsorium veršem předzpěváka.“

„Mimořádně působivé bylo provedení moteta Audi coelum (Slyš nebe, má slova) pro dva tenory s continuem.“

„Trojice cinků a pozounů hrály vesměs v lahodném humánním zvuku, který se přátelsky vinul k sólových hlasům.“

Dvořákova síň Rudolfina byla 10. listopadu večer obsazena do posledního místa. Na podiu povznášely mysl publika instrumentální soubor Collegium 1704 a sesterský ansámbl Collegium Vocale pod vedením Václava Lukse. Renomovaný orchestr, činný doma i na festivalech po celé Evropě bezmála už dvacet let, opět nadchl publikum.

Číst dál…

Opera ze 17. století pracuje s tématy moderní společnosti

„Sabina Poppea lásku císaře Nera již získala. Aby se však stala římskou císařovnou musí odstranit všechny, kteří jí stojí v cestě,“ jsou slova Vladimíra Johna, režiséra opery Korunovace Poppey inscenované Komorní operou Hudební fakulty JAMU. Dílo Claudia Monteverdiho přináší nadčasové libreto plné intrik, chladné vypočítavosti, manipulace a smilstva. Zároveň ukazuje, že v opeře…

Číst dál…

Mýty a hudba Bílé hory. Komponovaný večer spojuje hudbu s historií

V předvečer výročí bitvy na Bílé hoře 7. listopadu se na symbolickém místě pražského Letohrádku Hvězda uskuteční večer s názvem Mýty a hudba Bílé hory. Událost slibuje nejen hudební poslech, ale také filosofické zamyšlení nad událostmi, které formovaly českou historii. „V naši historii existuje celá řada mýtů, které jsou společensky přijímány, ale…

Číst dál…

Czech Ensemble Baroque Quintet a gondola plná něhy plující Brnem na vlnách madrigalů

„Koncert byl příjemným osvěžením s ušlechtilými představami o renesanční nevázané smyslnosti i pohledem do tehdejšího přelomového období renesance s jejími změnami v hudebních, kulturních a morálních principech.“

„Pohlazením po duši byla i neokázale upřímná, cituplná a prostá krása renesanční italské poezie, ke které se navracely sonety Jana Tůmy v soudobých madrigalech Lukáše Hurníka.“

„Potlesk byl zasloužený a dlouhý.“

Bonusový koncert projektu Madrigal včera a dnes ve dvanácté koncertní sezóně moravského hudebního cyklu Bacha na Mozarta! uskutečnila vokální skupina Czech Ensemble Baroque Quintet v neděli 8. října v brněnské dvoraně VUT na Antonínské ulici. Její jedinečný projekt porovnává skvosty renesančních mistrů na přelomu vrcholné renesance a raného baroka se současnými díly vokálního umění psanými přímo na objednávku souboru.

Číst dál…

Znějící zeměpis s Czech Ensemble Baroque

Řadu koncertů FOK s názvem Stará hudba zahájí 10. října v kostele sv. Šimona a Judy dirigent Roman Válek se svým souborem Czech Ensemble Baroque. Na programu je suita Znějící zeměpis, sestavená především z hudby Georga Philippa Telemanna, ale i dalších autorů. „Pokud je některý z vrcholně barokních autorů opravdovým syntetikem, je to právě Telemann. Suita…

Číst dál…

Hudební výlety Svatováclavského hudebního festivalu na podzim se starou hudbou

Projekty barokní a klasicistní komorní hudby na zámcích i v kostelích celého Moravskoslezského kraje nabídne první šestice podzimních koncertů Hudebních výletů pod hlavičkou Svatováclavského hudebního festivalu. Francouzský Ensemble Castelkorn rozezní barokní labyrint, flétnista Jan Ostrý s Benda Quartetem představí hudbu velikánů klasicistní hudby a ansámbl Anmoen s basistou Jaromírem Noskem odvypráví hudební příběhy lásky napříč…

Číst dál…

Zářijové projekty Collegia 1704. Jeden i s Vojtou Dykem

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 čeká v září pětice projektů, ani jeden však v Praze. Svatováclavský hudební festival poctí svou návštěvou dvakrát, 6. září v Ostravě, podruhé 17. září ve Frýdku-Místku. 8. září se soubor vydá do Berlína k provedení Koncertu k 25. výročí Česko-německého fondu budoucnosti. Projekt Santini 300 Českého rozhlasu je důvodem přítomnosti…

Číst dál…

ČRo D-dur: Umělci Dvořákovy Prahy a návštěva u Marka Jerieho

„Program v úterý můžete zahájit Houslovým koncertem Antonína Dvořáka v osobitém pojetí slavné houslistky Anne-Sophie Mutter.“ „Čtvrtek zahájí Ďáblův trylek za doprovodu Vídeňských filharmoniků. V 9:22 provede Daniel Barenboim Beethovenovu Apassionatu.“ „Vzácným hostem víkendové Návštěvy bude violoncellista, pedagog a dlouholetý člen Guarneri tria Marek Jerie. Bude vzpomínat na svá studentská léta – byl spolužák…

Číst dál…

Vrchol nastal v tichu. Nápaditá dramaturgie v podání Hathor Consort

„Propojení skladeb vytvářelo působivé napětí.“

„Přítomnost harfy a psalteria dodávala ansámblu až snový nádech.“

„Vrcholem večera bylo Sancesovo Stabat Mater a Salaverdeho variace na Susanne un jour.“

Druhý koncert letošních Letních slavností staré hudby, konaný v pondělí 24. července v Císařském sále Trojského zámku, byl ve srovnání s tím zahajovacím velmi podobně chronologicky zaměřen. Obdobný časový záběr však nabídl zcela jiný typ hudby – doprovázenou monodii, která rovněž neodmyslitelně patří k ranému 17. století. I tentokrát se jednalo o český debut, jehož protagonistou byl belgický komorní soubor Hathor Consort, který ke spolupráci přizval islandsko-skotskou sopranistku Hannah Morrison.

Číst dál…

Letní slavnosti staré hudby zahájí německý vokální soubor Ensemble Polyharmonique

V pořadí čtyřiadvacátý ročník festivalu Letní slavnosti staré hudby zahájí již v úterý 18. července český debut německého vokálního souboru Ensemble Polyharmonique. Pod klenbami pražského kostela Panny Marie a slovanských patronů diváci uslyší duchovní koncerty, moteta a madrigaly 17. století z Benátek a německých zemí; Polyharmonique v dramaturgii nabídne konfrontaci italských vzorů a jejich ohlasů v německých protestantských…

Číst dál…

ČRo D-dur: Magdalena Kožená v Edinburghu a Harmonie planet Antonia Caldary

„Večerní program je mimořádně sestaven z hudby ‚věčného modernisty‘ Arnolda Schönberga a připravila ho Wanda Dobrovská.“ „Středa večer patří nabídce z Eurorádia a čeká nás písňový recitál Magdaleny Kožené na festivalu v Edinburghu 2022 za doprovodu klavíristy Jefima Bronfmana.“ „Víkendová návštěva patří české klavíristce Barboře Krištofové Sejákové, takže očekávejte koncentrovaný vhled do klavírního repertoáru.“ Stanice…

Číst dál…

Jubilující Magdalena Kožená slavila beneficí uměleckému školství

„‚Tvorivosť a fantázia sú pre vývoj osobnosti kľúčové,‘ uviedla Kožená vo svojom príhovore.“

„Hoci si Kožená na pódiu evidentne rozumela so všetkými protagonistami, najpôsobivejšie bolo jej spojenie so Simonou Šaturovou.“

„Žiakov sa Magdalene Koženej podarilo do programu začleniť veľmi prirodzene a nenútene tým upozornila aj na nevyhnutnosť inklúzie v umeleckom vzdelávaní.“

V súvislosti s menom Magdaleny Kožené sa v posledných rokoch už neskloňujú len výnimočné umelecké počiny, ale aj aktivity v oblasti podpory umeleckého vzdelávania. Túto rovinu svojej činnosti sa Magdalena Kožená rozhodla začleniť aj do osláv svojho nedávneho životného jubilea. 8. júna tak vo Vladislavskom sále Pražského hradu usporiadala Benefičný koncert pre budúcnosť,…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (49)
Magdalena Kožená na cestách od Bacha k Bizetovi a z Brna do Berlína, tam a zpět

„Od té doby dokázala mnoho, vlastně jakoby už dávno téměř vše.“

„Do tuzemského koncertního dění dostává hudbu, kterou nikdo ze staré gardy kdysi slavných pěvců nikdy nezpíval. A nebo ji nezpíval tak, jak dnešní pohled a vkus umožňuje a žádá.“

„V roli Carmen a také v Mahlerových písních s orchestrem a pak i v několika soudobých kompozicích dospěla nejdál v rámci možností svého hlasu.“

Magdalena Kožená, mezzosopranistka světového renomé, má za sebou osmadvacet let na světových pódiích a před sebou jako nejbližší úkol Monteverdiho operu L’incoronazione di Poppea v Barceloně. Je však také zakladatelkou nadačního fondu cíleně podporujícího tuzemské základní umělecké školy a systematicky přispívajícího k dalšímu rozvíjení nadání a růstu uměleckých talentů, včetně dětí se zdravotním či sociálním znevýhodněním…

Číst dál…

ČRo D-dur: Bernstein, Bělohlávek, Thielemann, Talich a návštěva u Leoše Svárovského

„Středeční večer připomíná, že 28. května uplynulo 140 let od narození Václava Talicha, největší osobnosti českého dirigentského umění.“ „V pátek večer se opakuje blok cele věnovaný geniálnímu francouzskému skladateli Henri Dutilleuxovi…“ „Puccini na Triptychu intenzivně pracoval v letech 1917-1918 a už 18. listopadu 1918 mělo dílo premiéru v newyorské Metropolitní opeře. Ohlas u publika…

Číst dál…

Orfeus a Cecilia na Salcburském svatodušním festivalu

„A proč se vracím do Prahy, když jsem slíbil detailnější ohlédnutí za novou inscenací Gluckova Orfea a Eurydiky ze salcburského Svatodušního festivalu? Zkrátka proto, že celkový dojem z této produkce měl k vyznění posledního pražského koncertu velmi blízko.“

„Opravdu jde hrdina osvobodit Eurydiku, nebo se vše odehrává pouze v jeho snech či představách? Dost možná, že to druhé.“

„Rakouská státní tajemnice pro umění Cecilii Bartoli udělila prestižní titul rakouské komorní pěvkyně. Ocenění, které náhodou, či úmyslně přichází v důležitém zlomu zpěvaččiny kariéry?“

Salzburger Festspiele Pfingsten (Salcburský svatodušní festival) je název akce, který už jedenáctým rokem umělecky vede italská mezzosopranistka, brzy sedmapadesátiletá Cecilia Bartoli. Ve vůdčí roli se představila i v inscenaci Gluckova Orfea během hvězdami nabité čtyřdenní akce.

Číst dál…

Experimenty Collegia 1704 v příští sezoně. Třeba s Beethovenem nebo Chopinem

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 zveřejnil program nadcházející koncertní sezóny, kterou od roku 2015 organizuje v rámci projektu Hudební most Praha – Drážďany paralelně v ČR a Německu, v někdejších klíčových kulturních centrech Evropy. V programu figurují hudební klenoty baroka, ale také zásadní díla pozdějších stylových období. „Stále se definujeme jako barokní orchestr. Výlety do…

Číst dál…

ČRo D-dur: Výroční večer s Dutilleuxem, nový Netopil i zkoušky Jiřího Bělohlávka

„Postavení pana Dutilleuxe ve francouzské hudbě bylo hrdě osamocené. Stál mezi Olivierem Messiaenem a Pierrem Boulezem, ale nebyl ovlivněn ani jedním.“ „A pak dvě Dvořákova klavírní tria, Trio č. 1 a Dumky, na té novější v pořadí druhé nahrávce Guarneri tria z roku 2009. Je to pozoruhodný dokument společné sehranosti a zralosti.“ „Netradiční víkendová návštěva.…

Číst dál…