35. ročníku Festivalu Krumlov se uskuteční v rozmezí 17. července a 8. srpna 2026. V Jihočeském kraji se v tomto termínu uskuteční celkem čtyřiačtyřicet koncertů či jiných vystoupení, tři skladby zazní ve světové premiéře a představí se stovky umělců, včetně zahraničních. Vše se odehraje v duchu hlavního tématu Labyrint příběhů, s nímž festival oslaví půlkulaté narozeniny. Hudební události v šesti…
Magdalena Kožená jako Alcina. Triumf zpěvu, hudby i režie
„Úlohu sice jevištně ztvárnila poprvé, ale koncertně i v nahrávacím studiu ji už zpívala, takže mohla do kreace vložit mnoho odstínů… Ani trochu se nesnížila k exhibici. Hrála týmově.“
„Heřmanově manýristicky výpravné inscenaci nechybí poetické obrazy, barvitost a nápaditost, ale naštěstí ani humor.“
„Václav Luks, jako obvykle fyzicky angažovaný a naléhavý, kroužící všechny obloučky, ozdoby a pointy Händelovy hudby s labužnickým potěšením.“
Krásný pohádkový příběh s krásnou hudbou, dechberoucí spektákl. Tak se hovořilo o brněnské inscenaci Händelovy opery Alcina, když měla zjara v roce 2022 premiéru. Stojí za ní režisér Jiří Heřman a dirigent Václav Luks. Alcina se ještě stále vrací na repertoár, letos na podzim pro čtyři poslední představení, a to s Magdalenou Koženou jako s mimořádným hostem v titulní roli. Středeční večer, s diváky do jednoho aplaudujícími v závěru vestoje, byl triumfálním potvrzením zdařilosti projektu i mistrovství mezzosopranistky, už třetí desetiletí mezinárodně zářící pěvecké hvězdy pocházející z Brna.
Hluboký zážitek z koncertu Collegia 1704
„Věrni názvu umělci pod vedením svého šéfa nabídli středoevropskou hudbu 17. a začátku 18. století.“
„Mistrovství Johanna Sebastiana Bacha je všeobecně známou a neotřesitelnou hodnotou.“
„V zaplněném auditoriu bylo cítit souznění s tři století starým, vysoce uměleckým, duchovním i bezprostředně lidským dědictvím.“
Z Dvořákovy síně Rudolfina přímo do nebeských výšin vynesly své věrné posluchače soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 v úterý 18. listopadu. Instrumentální seskupení v tomto případě plnilo jen služebnou funkci bassa continua a hrálo ve složení theorba, varhany, violoncello a kontrabas; s jistotou a precizností provázelo všechny skladby večera. Hlavním nositelem oné nadpozemské krásy byl tentokrát jednoznačně šestnáctičlenný vokální soubor, schopný nejen disciplinovaného ensemblového zvuku, ale i precizních sólových kreací. Provedení řídil Václav Luks.
Collegium 1704 v Praze, Drážďanech i ve Versailles
Pražský barokní soubor Collegia 1704 vedený Václavem Luksem chystá další abonentní koncert, který se jako obvykle paralelně uskuteční také v Drážďanech. Brzy poté následuje také návštěva Francie, která má jistou přidanou hodnotu – místem francouzského vystoupení je totiž Královská kaple zámku ve Versailles. Německo bylo v době baroka částí Evropy, kde se…
Alcina v Brně s Magdalenou Koženou
Opera Georga Friedricha Händela Alcina bude mimořádně k mání v brněnské Janáčkově opeře s Magdalenou Koženou v titulní roli. V hudebním nastudování Václava Lukse s orchestrem Collegium 1704 a ve výpravné inscenaci Jiřího Heřmana se inscenace vrátí pouze ve čtyřech reprízách, nejbližší z nich 17. listopadu. Magdalena Kožená se s rolí Alciny setkala při koncertním provedení na evropském…
Budoucí mistři aneb Kubitovo kvarteto ve vršovickém kulturním centru Vzlet
„Program byl vyvážený a nabídl různé výrazové polohy, technicky náročné hraní a současně i časem prověřená a oblíbená hudební díla.“
„Po skončení druhé části Janáčkova kvarteta byla atmosféra v sále taková, že by na zem bylo slyšet spadnout špendlík.“
„Zaujala mě rytmická práce kvarteta – jejich drobné motivy nepůsobily mechanicky, ale přirozeně spoluutvářely hudební výraz.“
Ve čtvrtek 6. listopadu v pražských Vršovicích vystoupilo Kubitovo kvarteto, které bylo oceněno v rámci Letní hudební akademie Kroměříž 2025. Kvarteto vzniklo v červnu roku 2024 ze členů Orchestrální akademie České filharmonie v obsazení Filip Kubita (první housle), Kateřina Vítečková (druhé housle), Michaela Sedláčková (viola) a Petr Hamerský (violoncello). Mladí umělci už mají za sebou různé koncertní zkušenosti a soustavně na sobě pracují v rámci kurzů a masterclassů.
Španělsko 18. století tématem nejbližšího koncertu ve Vzletu
Komorní řada Collegia 1704 ve vršovickém Vzletu nabídne dva pořady v poměrně rychlém sledu. Program Španělští virtuosové na cestách Evropou představí 22. října uskupení La Guirlande, koncert absolventů Letní hudební akademie v Kroměříži pod vedením Tomáše Netopila bude k mání 6. listopadu. Ve Španělsku 18. století nebyla nouze o skvělé hudebníky a významné virtuosy. Mnozí z nich…
Zelenka a Händel. Elektrizující oslava dvacetiletí Collegia 1704
„Zelenkova Missa Circumcisionis je hudba svěží, stylově plná a zároveň dostatečně osobitá, na některých místech skutečně charakteristicky jedinečná.“
„Zhudebnění Žalmu 110 Dixit Dominus poskytlo Händelovi možnost vyzkoušet si kompoziční dovednost, schopnost postihnout a úderně vyjádřit dramatismus a naléhavost, propašovat operní estetiku do duchovní oblasti.“
„Komplexní dojem z vybuzení toho největšího možného účinku obou děl zařazuje koncert do pomyslné kroniky zásadních tuzemských hudebních událostí.“
Úvodní koncert abonentní sezóny v pražském Rudolfinu byl pro barokní orchestr Collegium 1704 a jeho sbor Collegium Vocale 1704 oslavou dvaceti let umělecké práce. Výročí svých souborů Václav Luks posvětil ve čtvrtek skvělým, podmanivým a elektrizujícím provedením dvou duchovních děl s latinskými texty a strhující hudbou – Zelenkovy Missy Circumcisionis a Händelova žalmu Dixit Dominus. Dojem, že jde v mezinárodním srovnání o špičkových sto minut, byl samozřejmostí.
Jubileum korunuje Collegium 1704 nahrávkou dalších Zelenkových mší
„Missa Corporis Domini ještě natočena na CD nikdy nebyla. Missa Circumcisionis sice ano, ale nyní je poprvé nahrána historicky poučeně, s dobovými nástroji.“
„K zázemí tělesa patří velké Bachovy oratorní a kantátové partitury, Händelův Mesiáš, Monteverdi a další Italové, v koncertní i operní sféře také Vivaldi a v poslední době rovněž Mozart, nemluvě o Smetanovi a Chopinovi.“
„Pozoruhodná místa, o nichž je vhodné si v bukletu předem něco přečíst a při poslechu je nepropásnout… Zvláště tam, kde tok hudby přerušují nádherná pozastavení.“
Diskografie barokního orchestru a sboru Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 obsahuje tucet audio nahrávek s etiketou firmy Accent a obdobný počet u jiných firem, k tomu i snímky na DVD. Figurují na nich skladatelé Bach, Händel, Mysliveček, Biber či Rameau, ale nejpočetněji je zastoupen Zelenka. Nejnovějším počinem je Missa Circumcisionis a Missa Corporis Domini – jeho dvě mešní kompozice natočené letos na jaře a na přelomu léta a podzimu hned uvedené na trh.
Václav Luks: Collegium 1704 od počátku fungovalo na základě idealismu a entuziasmu
„Pražské jaro svěřilo provedení Mše h moll souboru, který tehdy vlastně ještě neexistoval, a to čistě na základě důvěry v mou kompetenci, co tehdy ale ještě nebyla ničím prokázaná.“
„V člověku to vyvolává určitou pokoru, když si uvědomí, jak málo toho vlastně víme.“
„Našemu pražskému publiku v Rudolfinu můžeme nabídnout prakticky cokoliv a posluchači přijdou.“
Vybudoval mezinárodně respektovaný soubor specializující se na interpretaci staré hudby; do Prahy přinesl Bacha a Zelenku. Dnes již ikona českého starohudebního světa Václav Luks letos slaví dvacáté výročí existence svých souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Jak se z hrstky nadšených hudebníků stal renomovaný soubor, jak nakládá s dramaturgií koncertů a co nás čeká v nadcházející jubilejní sezoně Luks prozradil při posezení po jedné ze zkoušek na zahajovací koncert sezony, který se uskuteční 8. října v drážďanském Annenkirche a o den později v pražském Rudolfinu.
Svatováclavský hudební festival a jeho poslední týden
Tiburtina Ensemble, Collegium 1704, trumpetista Reinhold Friedrich společně s Komorní filharmonií Pardubice, fagotista Sergio Azzolini, Český filharmonický sbor Brno a brněnská filharmonie, dirigent a flétnista Philippe Bernold… Závěr 22. ročníku Svatováclavského hudebního festivalu nešetří hudebními veličinami a KlasikaPlus.cz přináší přehled závěrečného týdne přehlídky. Koncert Srdce Evropy v podání dámského vokálního uskupení Tiburtina Ensemble zavede posluchače…
Stabat Mater v knihovně Strahovského kláštera
„Publikum přivítal strahovský opat Daniel Peter Janáček O. Praem s připomínkou, že kultura, vzdělanost a umění vždy naplňovaly život řádu premonstrátů a Strahova.“
„Soprán Heleny Hozové má vzornou tónovou kulturu barokního slohu bez náznaku vibrata a s okouzlující tvorbou tónu.“
„A v následující sedmé větě Eja mater fons amoris si neméně výstižně vedl alt Anety Petrasové, jehož hloubky dokázaly dojmout a pozdvihnout.“
V roce 2025 zahájil Spolek Norbertinum pořádání koncertů ve Strahovském klášteře. Třetí koncert prvního ročníku koncertních cyklů se konal ve středu 17. září 2025 ve Filozofickém sále Strahovské knihovny. Hudbou Vivaldiho a Pergolesiho ho naplnil barokní soubor Collegium 1704, vedený Václavem Luksem. Koncert dal publiku, vedle výsostného hudebního prožitku, také pocit vzácnosti chvíle z doteku genia loci.
Collegium 1704 zahraje u premonstrátů na Strahově
První ročník nové koncertní řady ve Strahovském klášteře 17. září obohatí členové pražského barokního orchestru Collegium 1704. Stane se tak v knihovním sále Strahovské knihovny a půjde o třetí koncert inaugurační sezony, která začala 4. března. Na programu vystoupení budou díla Vivaldiho a Pergolesiho. Nový koncertní cyklus nechtěl „přepálit start“, první koncert se souborem…
Barokní dialog o víře. Collegium 1704 na Svatováclavském hudebním festivalu
„Pokud Zelenka nabídnul obraz víry jako řádu a jistoty, Händelův Dixit Dominus působil jako ohnivá erupce.“
„Výkon Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 potvrdil jejich vysokou úroveň.“
„To, co by mohlo působit jako kompromis, se proměnilo v přednost – právě křehkost a nevyzpytatelnost historických nástrojů dodala celému Zelenkovu dílu autenticitu, dramatičnost a živoucí napětí.“
Ostravský večer v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 se stal jedním z vrcholů letošního ročníku Svatováclavského hudebního festivalu. Dirigent Václav Luks přivezl v úterý 9. září do Evangelického Kristova kostela dvě mimořádná díla barokního repertoáru – Missu Circumcisionis Jana Dismase Zelenky a Dixit Dominus Georga Friedricha Händela. Obě skladby spojuje silný duchovní náboj a oslava křesťanské víry, ale každá z nich je předkládá zcela odlišným způsobem: Zelenka jako hluboké a zároveň dramatické zakotvení v liturgickém řádu, Händel jako extrovertní výbuch chvály a triumfu.
Hana Blažíková: Klasická opera není pro mě. Jinde jsou mé dispozice výhodou
„Je opravdu tristní, o kolik krásné hudby jsme byli ochuzeni kvůli křesťanskému učení, že žena patří pouze k rodině, nepotřebuje vzdělání a má být zticha.“
„Machautovy písně jsou často pouze jednohlasé, proto jsem se snažila citlivě vytvořit harfový doprovod tak, aby byl v souladu s dobovou praxí.“
„Někdy se na koncertech zcela zapomenu, užívám si tóny, co mi současně plynou pod rukama i z úst a cítím naprosté uvolnění.“
Sopranistka a harfistka Hana Blažíková se specializuje zejména na interpretaci středověké, renesanční a barokní hudby, přičemž spolupracuje s předními orchestry a hudebními tělesy z celého světa, mezi nimiž jsou Collegium Vocale Gent, Bach Collegium Japan, Amsterdam Baroque Orchestra, Collegium 1704 či Tiburtina Ensemble. Vystupovala na řadě významných domácích i mezinárodních festivalů. V roce 2011 debutovala v newyorské Carnegie Hall s orchestrem Bach Collegium Japan a v roce 2017 na Salcburském festivalu v sérii tří oper Claudia Monteverdiho. Na Svatováclavském hudebním festivalu se představí o třech večerech 10., 16. a 22. září.
Má vlast v Bruggách s Václavem Luksem
V sobotu 13. září bude v sále Concertgebouw v Bruggách uveden cyklus symfonických básní Má vlast Bedřicha Smetany. Provedení se ujme rezidenční orchestr Anima Eterna Brugge pod vedením Václava Lukse. Koncert je součástí dramaturgické řady Topstukken, která přináší publiku stěžejní díla světového repertoáru. Belgický soubor Anima Eterna Brugge, známý specializací na provádění…
Pražské orchestry zahrají v Ostravě. SHF s mnoha výlety ke starší hudbě
Pětici koncertů přinese Svatováclavský hudební festival v příštím týdnu. Do Ostravy a okolí zavítají soubory Collegium 1704 či Prague Philharmonia společně s jednotlivci seskupenými v komorních sestavách. Dění načne 9. září dirigent Václav Luks se svým barokním souborem, který v letošním roce slaví dvacet let od založení. Koncert Václava Lukse s Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704…
Německý festival FEL!X se pod uměleckou kuratelou Václava Lukse zaměří na českou hudbu
Po stopách originálu pídící se festival staré hudby FEL!X, pořádaný pod hlavičkou Kolínské filharmonie, se v letošním roce uskuteční posedmé. Do svého programového hledáčku si tentokrát zasadil objevování hudby české provenience z doby sedmnáctého a osmnáctého století. Německému publiku ji mezi 27. a 30. srpnem autenticky mimo jiné nabídnou tuzemské soubory Collegium 1704, Cappella…
Obě části Collegia 1704 v Horních Rakousích
Collegium 1704 vedené Václavem Luksem ve dnech 6. a 8. června účinkovalo v kolegiátním kostele v rakouském Melku. Nyní se pražský soubor do Rakouska vrací, aby obstaral závěrečný koncert řady Stiftkonzerte Klassik v opatství sv. Floriána v hornorakouském městě Sankt Florian v blízkosti Lince. Vokální i instrumentální část tělesa, které letos slaví dvacet let od založení, 27.…
Collegium 1704 v příští sezóně
V jubilejní sezoně 2025/26 připravilo Collegium 1704 společně s vokální odnoží Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse program, který už tradičně zahrnuje šest koncertů v pražském Rudolfinu a paralelně drážďanském Annenkirche. Součástí sezony barokního orchestru, jejíž těžištěm je jméno Bach, jsou i tentokrát komornější pořady ve vršovickém Vzletu. První rudolfinský koncert se odehraje 9.…
Brněnská opera v Litomyšli. Výborná Manon a triumf s Figarkou
„Jiří Heřman v tvůrčí jednotě s Václavem Luksem a s výtvarníky připomíná původní podtitul předlohy k Mozartově opeře – Bláznivý den.“
„Spontánní povstání celého auditoria bylo zcela namístě, a to i když se při děkovačce na scéně nakonec objevilo i celé Collegium 1704.“
„Režisér Štěpán Pácl, ve srovnání s bezcitně působící pražskou inscenací Manon Lescaut, zvolil příjemně ´normální´ přístup k melodramatickému veristickému příběhu.“
Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno byl historicky prvním hostem, kdo po prvních koncertech vyzkoušel nyní na festivalu Smetanova Litomyšl na zámeckém nádvoří nový letní sál v jeho divadelní verzi. Výborná inscenace Pucciniho opery Manon Lescaut a skvělá produkce Mozartovy Figarovy svatby ve čtvrtek a v pátek potvrdily nejen použitelnost a vhodnost vydařeného nového jeviště s technickým vybavením a orchestřištěm, ale i skutečnost, že v Brně se teď dělá opera v tuzemsku opravdu nejlépe.
Luksovy soubory dvakrát v rakouském Melku
Collegium Vocale 1704 vedené Václavem Luksem spojí své síly s Concentus Musicus Wien řízeným Pablem Heras-Casadem a současně i se sesterským Collegiem 1704 na dvojici koncertů konaných ve dnech 6. a 8. června v kolegiátním kostele v Melku. Na programu bude nejprve dvojí Magnificat, první zkomponované Johannem Sebastianem Bachem, druhé z dílny jeho syna Carla Philippa Emanuela.…
ČRo D-dur: Sto padesát let od premiéry Carmen a smrti Georgese Bizeta
„Večerní program ve středu od 20:00 pochází z nabídky Evropské vysílací unie, uslyšíte nejprve Mozarteum Orchestra Salzburg pod taktovkou Ivora Boltona. A pak Berlínští filharmonikové s Markem Janowskim.“
„Na sobotní a nedělní dopoledne Petr Veber připravil výběr z Carmen a dalších Bizetových skladeb v kontextu dalších skladeb, které vznikly kolem roku 1875.“
„V tradičním operním čase v neděli v 16:00 dojde na operu Křižák v Egyptě Giacoma Meyerbeera, nahrávka z Teatro La Fenice vznikla před necelými dvaceti lety pod taktovkou Emanuela Viullauma.“
Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku, a to nepřetržitě. Ve všední dny „od čtyř do osmi“ je v projektu Klasika na dosah prostor dokonce pro nenápadné vzdělávání. Stanice s hudebním názvem je synonymem pro „samou hudbu“, pravidelně proto nahlížíme do jejího vysílání. Co tedy D-dur nabízí v týdnu od 26. května po 1. června?
Triové sonáty Couperina a Rebela ve Vzletu
Tajuplný název Les Goûts réunis s osvětlujícím podtitulem Všechny barvy barokní hudby nese následující komorní pořad připravovaný pražským barokním orchestrem Collegiem 1704 ve vršovickém Vzletu. Na programu budou 21. května autoři Jean-Féry Rebel a François Couperin, oba dvojmo. Interpretuje soubor For Several Friends. Mezi francouzskými skladateli Jean-Fery Rebelem a Françoisem Couperinem lze spatřit…
Brněnská Figarova svatba v Caen
Březnová operní novinka Národního divadla Brno, Mozartova Figarova svatba, kterou připravil tandem dirigenta Václava Lukse a režiséra Jiřího Heřmana v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národním divadlem za účasti souboru Collegium 1704, míří do Francie. Ve dnech 25., 27. a 29. dubna bude inscenace provedena na scéně caenského koprodukčního partnera. Mozartova buffa, kterou…
Ježíš na Kalvárii s Collegiem 1704
Poté, co se oba soubory Collegia 1704 vypořádají s nejbližší výzvou vystoupení na festivalu Thüringer Bachwochen v německém městě Gotha, je čeká další dvojakce v Drážďanech a v Praze. 13. a 15. dubna budou mít příznivci hudby Jana Dismase Zelenky možnost slyšet jeho oratorium Gesu al Calvario. Diriguje Václav Luks. Přestože Jan Dismas Zelenka působil na…
Holešovským zámkem popatnácté zní hudba
Musica Holešov zahájila na začátku března svoji letošní jarní koncertní sezónu. Na úvod zařadila vzpomínku na před dvěma lety premiérovaný film Il Boemo, o jehož hudební stránku se postaral Václav Luks se souborem Collegium 1704 a sopranistka Simona Šaturová. V neděli 30. března bude cyklus pokračovat uvedením Schummanova písnového cyklu Láska básníkova v interpretaci…
Radost dynastie Bachů
„Na úvod zazněla krátká Sinfonia z kantáty Der Herr denkt an uns. Její provedení bylo průzračné.“
„Ve druhé polovině večera následovaly tři kompozice Sebastianova otce Christopha.“
„Hudební jazyk všech tří skladatelů vykazuje mnoho příbuzných rysů. Jako by všechny skladby večera napsal jeden jediný autor.“
Pod názvem Dynastie Bachů uspořádalo Collegium 1704 v pražském Rudolfinu v pondělí 24. března další, v pořadí již pátý abonentní koncert sezony. Dirigent Václav Luks na něm se svým orchestrem a s pěvci Collegia Vocale 1704 přednesl čistě bachovský program. Sestavil jej z kantát a motet nejen nejslavnějšího z nich Johanna Sebastiana, ale i jeho příbuzných, tedy otce Johanna Christopha a bratrance Johanna Ludwiga.
AudioPlus | Václav Luks: Mozartovi věřím
Dirigent Václav Luks má za sebou v Národním divadle Brno premiéru Mozartovy Figarovy svatby. Jde o jeho osmý operní titul. Připravil ji se svým souborem dobových nástrojů Collegium 1704 a se skupinou výrazných pěveckých sólistů. Režisérem nové inscenace, koprodukce s Théâtre de Caen a se Slovenským národním divadlem, chystané navíc i pro červnový festival Smetanova Litomyšl,…
Figarova svatba zadostiučiněním, paradoxně navzdory výkonu orchestru
„Základem kvality nové inscenace je pěvecké obsazení. A tak tomu ostatně v opeře má být!“
„Barokní orchestr zněl v prostoru Janáčkova divadla poněkud dutě, lze konstatovat, že jeho výkon nebyl nijak oslňující.“
„Tvůrci nové brněnské inscenace předem avizovali, že se budou snažit operu inscenovat v duchu, v jakém ji autoři zamýšleli: Figarova svatba je komedie pevně zakotvená v době svého vzniku.“
Brněnští milovníci opery mají možná v paměti nešťastnou inscenaci Mozartovy Figarovy svatby v Mahenově divadle v roce 2011. Po čtrnácti letech se tato opera do Brna vrátila a je radostné konstatovat, že debakl minulého představení může být zapomenut. Premiéra se uskutečnila 22. března v Janáčkově divadle.





























