KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Pražské jaro online: živé koncerty i legendární záznamy

„Pražské jaro on-line také on-line vzniká. O dalších položkách programu se jedná.“

„Festivalový koncert se vůbec poprvé uskuteční i v Brně.“

„Má vlast sice nebude moci zaznít živě, ale 11. a 12. května ji odvysílají televize a rozhlas.“

Více než deset koncertů živě přenášených z pódií pěti pražských koncertních síní, z Brna a ze Spojených států amerických a k tomu záznamy legendárních festivalových programů z uplynulých dekád, rozhovory s umělci a pohled do zákulisí příprav netradičního ročníku. To vše bude tvořit jedinečnou formu 75. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro,…

Číst dál…

VÝHERCE CD COLLEGIA 1704:
ZELENKOVA IMAGINÁRNÍ MISSA 1724

Vyhlašujeme VÝHERCE CD. Dosud neznámá díla Jana Dismase Zelenky vycházejí v těchto dnech na novém CD souboru Collegium 1704. Jednotlivé samostatně zkomponované části mešního ordinária z pera největšího génia české barokní hudby sestavil dirigent a umělecký vedoucí souboru Václav Luks do podoby imaginární mše. Nahrávka, na které je kromě Missy 1724 ještě Salve Regina, vznikla…

Číst dál…

David Mareček: Kultura teď prokazuje svoji životaschopnost i význam

„Je to období náročné, ale zároveň očistné“

„Myslím, že delší čas na přípravu je pro naše hudebníky cenný.“

„Naši zahraniční partneři věří, stejně jako my, že situace se v dohledné době uklidní.“

Vystoupení v Elbphilharmonie nebo na Pražském jaru a mnoho dalších projektů musela ve svém diáři škrtnout Česká filharmonie. I naše přední těleso je teď v existenčním ohrožení. Snaží se, stejně jako menší soubory a jednotlivci nejen přežít, ale i pomáhat. A dělá domácí úkoly. Orchestr totiž čeká výroční sezona, která bude umělecky nesmírně náročná, takže se hráči chystají na podzimní koncerty, říká mimo jiné v RozhovoruPlus ředitel České filharmonie David Mareček.

Číst dál…

SOUTĚŽ O NOVÉ CD COLLEGIA 1704:
ZELENKOVA IMAGINÁRNÍ MISSA 1724

Vyhlašujeme soutěž o CD. Dosud neznámá díla Jana Dismase Zelenky vycházejí v těchto dnech na novém CD souboru Collegium 1704. Jednotlivé samostatně zkomponované části mešního ordinária z pera největšího génia české barokní hudby sestavil dirigent a umělecký vedoucí souboru Václav Luks do podoby imaginární mše. Nahrávka, na které je kromě Missy 1724 ještě Salve…

Číst dál…

Lukáš Hurník: Bach je architekt, Händel lyrik

„Do Bachovy hudby se můžete nořit jakkoli hluboko – a vždy tam najdete něco ohromujícího.“

„Bach pokaždé ´zafunguje´, jak se dnes s oblibou říká.“

„Bach je nezničitelný.“

V sobotu 21. března a pak znovu v úterý 31. března uplyne 335 let od narození Johanna Sebastiana Bacha. Záleží na tom, podle kterého kalendáře, jestli podle toho, který platil v roce 1685, nebo podle toho dnešního. I tom hovořila KlasikaPlus se skladatelem a sbormistrem Lukášem Hurníkem. Nicméně hlavní otázky se týkaly Bachovy hudby. A protože je zpovídaný šéfredaktorem stanice D–dur Českého rozhlasu, která nabízí 24 hodin denně klasickou hudbu, tak samozřejmě přišla řeč i na aktuální vysílání k Bachovu výročí.

Číst dál…

Litomyšl tři staletí po Alliprandim

„Smetanova Litomyšl chce v létě připomenut dobu barokního stavitele několika koncerty.“ „V neděli 5. července má zaznít mše od Jana Dismase Zelenky a dvě duchovní kompozice od Antonia Caldary.“ „Na Chlumku se vzhledem k omezené kapacitě kostela mají během odpoledne uskutečnit koncerty dva, s totožným programem.“ Východočeská Litomyšl si v pátek připomněla třísté výročí úmrtí…

Číst dál…

Collegium 1704 nahlédne do archivu rodiny Bachů

Koncert s názvem Actus tragicus představí v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 dvě kantáty Johanna Sebastiana Bacha v kontextu díla jeho předků. V podání převážně zahraničních sólistů zazní v pátek 13. března pod taktovkou Václava Lukse nejen známá Bachova smuteční kantáta Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit, ale také skladby, které slavného skladatele ovlivňovaly…

Číst dál…

Národní divadlo Brno 2020/2021: Janáček, Händel, Čajkovskij, Janáček…

„Robert Carsen speciálně pro Brno připraví Janáčkův Osud.“

„V roli Kostelničky se na festivalu objeví světoznámá sopranistka Karita Mattila.“

„Za hudební podobou Händelovy Alciny bude stát Václav Luks se svým barokním orchestrem Collegium 1704.“

Janáčkova opera, soubor Národního divadla Brno, chystá do příští sezóny nové inscenace Pucciniho a Čajkovského děl, uvede Händela, dva velké koncertní projekty a titul připravený společně se souborem baletu. Na 8. září plánuje Zahajovací open air koncert na piazzetě před Janáčkovým divadlem. Největší pozornost ale upoutá novým nastudováním dvou oper Leoše Janáčka – Osudu a Její pastorkyně.

Číst dál…

Hana Skládalová: O českou kulturu je v Rusku velký zájem

„Ve spolupráci s velvyslanectvím jsme uspořádali společný projekt – venkovní Festival České republiky v Moskvě s návštěvností 55000 diváků.“

„Takové zázemí v Moskvě má pouze Česká republika a Slovenská republika.“

„Český dům poskytl zázemí Pražskému filharmonickému sboru poprvé a doufáme, že ne naposled.“

Pražskému filharmonickému sboru poskytl v Moskvě při jeho nedávném zájezdu zázemí Český dům, který je součástí Českého centra. Jeho ředitelka Hana Skládalová v rozhovoru pro portál KlasikaPlus přibližuje rozmanité činnosti centra a také postavení české kultury v Rusku. A připomíná i další koncerty českých hudebníků v ruské metropoli.

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor v Zarjaďje

„Velký symfonický orchestr P. I. Čajkovského je tělesem s bohatou a dlouhou historií.“

„Sál je už na pohled velmi elegantní a jeho akustické podmínky jsou opravdu výjimečné.“

„Pražský filharmonický sbor dělal čest sobě i svému sbormistru velmi inteligentní interpretací a kromě toho i dokonalou výslovností.“

Naše přední profesionální sborové těleso navštívilo v uplynulých dnech Moskvu, kde ve spolupráci s Velkým symfonickým orchestrem P. I. Čajkovského a Vladimirem Fedosejevem zahájilo v sobotu večer festival k výročí narození Ludwiga van Beethovena a Petra Iljiče Čajkovského. Stalo se tak teprve třetím českým interpretem, který vystoupil v nové chloubě ruské metropole – koncertním sále v Zarjaďje.

Číst dál…

Konečně skvělý kontratenor

„Dumaux své pověsti dostál. Rozhodně to byl nejlepší kontratenor, který jsme v poslední době v Praze slyšeli.“ „Stražanacův bas je jedním slovem skvělý.“ „Zvláště v áriích dramatický soprán Arianny Venditelli přímo exceloval.“ Tuto sezónu máme díky Collegiu 1704 jedinečnou šanci poznat formu vokálně-instrumentální skladby, se kterou se tak často na pódiích našich koncertních…

Číst dál…

Rameauova roztančená opera s bouřkou a větrem

„Hlavní postavou se stal díky výrazově podmanivému zpěvu francouzský tenorista Mathias Vidal.“

„Václav Luks inicioval všechny nuance a v žádném z pěti dějství nenechal ani na chvíli opadnout tah a napětí.“

„Orchestr měl ve svých řadách nejen hráče na obvyklé nástroje, ale také skvělého bicistu.“

Václav Luks nastudoval a po Evropě hraje barokní operu Les Boréades od Jeana-Philippa Rameaua. Tragédie lyrique zachycuje starověkou báji o královně a potomcích bohů, o osudových předurčeních a nečekaných překvapeních. Končí po dvou a půl hodinách dobře, mladému páru nakonec nic nestojí v cestě. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 s osmi sólisty po středečním koncertním uvedení díla v Theater an der Wien v rakouské metropoli pokračuje s projektem do Versailles a pak do Moskvy.

Číst dál…

Druhá sezóna komorního cyklu Collegia Vocale 1704 uvede Händela, Monteverdiho i Poulenca

Nová sezóna představí ansámblový vokální repertoár v nejrozmanitějších podobách od renesančního madrigalu až po vokální díla Francise Poulenca. Prvních pět koncertů proběhne od března do listopadu v kostele sv. Šimona a Judy, závěrečným šestým koncertem zahájí Collegium 1704 svou činnost v Produkčním domě Vzlet ve Vršovicích. „Kromě hudby slavných skladatelů jako je Georg Friedrich…

Číst dál…

Smetanovská pětiletka Smetanovy Litomyšle

„Mou vlast bude letos řídit Semjon Byčkov, v roce 2024 Jakub Hrůša.“ „Česká filharmonie chce mít Smetanovu Litomyšl jako svou letní scénu.“ „Do operní části festivalu patří osm titulů, mimo jiné Libuše, Rusalka, Figarova svatba, Aida a Porgy a Bess.“ Národní festival Smetanova Litomyšl nabídne letos v dvaašedesátém ročníku celkem 44 koncertů a operních představení.…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (16)
Začala dvacátá léta

„Máme před sebou řadu měsíců, během nichž nás bude provázet víc než předtím a potom Beethovenova hudba.“

„Osobnosti jako Jakub Hrůša, a určitě i další podobní, dávají příslib, že nic nekončí, naopak.“

„Ani dvacátá léta by nám neměla odebrat radost z hudby a nějaký ten kousek idealismu.“

Ve dvacátém století přinesla dvacátá léta mnoho nového. Po skončení Velké války přišla reakce v podobě bezstarostného uvolňování – hranic, kulturní výměny a uměleckých pravidel i morálky. Přišla moderní doba a prosperita a s nimi nejen jazz a nové tance, ale také sport, emancipace žen, auta, černé desky… a rozhlas. Co přinesou dvacátá léta jedenadvacátého století, krom další a další kulturní rozmanitosti, teď asi neodhadneme. Možná se ani neshodneme, jestli už začala rokem 2020, což říká selský rozum, nebo začnou až s rokem následujícím, což tvrdí někteří vědci. Tak si aspoň přejme, ať nám přinejmenším v hudbě neodnesou příliš mnoho z toho podstatného, co by mělo raději co nejdéle zůstat.

Číst dál…

Alternativní Silvestr Václava Lukse

„Scarlattiho Vánoční mše evokuje klidnou, ztišenou atmosféru, intimní, kontemplativní, tlumeně okouzlenou, emotivní.“

„Hudba zněla mimořádně diferencovaně, neustále modelována a oživována, zněla poutavě, muzikálně, byla potěchou.“

„Kontakt mezi hudebníky a posluchači se odehrával v hlubině souznění nad příjemnou hudbou.“

Po obloze poletují vyplašení ptáci, nad řekou a nad střechami metropole se začínají objevovat první zkušební záblesky, které postupně přejdou v ohňostroje. Praha je plná lidí. Do půlnoci oddělující roky 2019 a 2020 zbývají tři hodiny a z Rudolfina vychází tisícovka svátečně naladěných posluchačů. Barokní orchestr Collegium 1704 v čele s Václavem Luksem nám i sobě v uplynulých devadesáti minutách připravil italskou hudbou z osmnáctého století krásně „jinou“ oslavu Silvestra.

Číst dál…

Rastislav Štúr: Opera SND musí víc myslet na diváka

„Lidé potřebují vidět divadlo.“

„V jubilejní sezóně musíme finančně vyjít s tím, co bylo v minulých letech.“

„Nejsem proti experimentům, ale musejí být inteligentní a musejí vycházet z hudby.“

Má za sebou nespočet operních představení a operních koncertů, dirigoval v Japonsku, Rakousku, Švýcarsku, Španělsku, Německu, Rusku, Egyptě, Brazílii, Číně a Spojených státech, doprovázel Editu Gruberovou, Petra Dvorského, Montserrat Caballé, Gabrielu Beňačkovou, Jelenu Obrazcovovou, Ilonu Tokody, Lawrence Brownleeho, Mojcu Erdmann, Pavla Bršlíka, Petra Mikuláše, Evu Urbanovou… Je stálým hostujícím dirigentem Slovenské filharmonie a od roku 2008 šéfdirigentem Opery Slovenského národního divadla. Teď je druhou sezónu i jejím ředitelem. Rastislav Štúr, letošní padesátník, bratislavský rodák a absolvent brněnské JAMU, v rozhovoru pro portál KlasikaPlus zdůrazňuje, chce dělat operu pro lidi. Uvažuje o cestách k naplňování nejvyšších uměleckých cílů a upozorňuje, že obě bratislavské budovy, v nichž SND hraje, potřebují rekonstrukci. Ta historická hodně velkou.

Číst dál…

Václav Luks: Vznikla komunita zapřisáhlých milovníků Zelenkovy hudby

„My si vlastně můžeme točit, co chceme. Ale na financování nahrávek se významnou částkou podílíme sami.“

„Funguje to tak, že lidé, kteří stojí o to, aby ta která nahrávka vyšla, si ji prostě zaplatí…“

„Nahrát skladbu na CD nestačí. Je důležité ji také hrát na koncertech.“

Collegium 1704 se chystá vydat nahrávku Zelenkovy liturgické skladby Missa 1724. Dílo nově sestavil Václav Luks z jednotlivých samostatných částí mešního ordinária, které drážďanský hudebník českého původu napsal v první polovině 20. let 18. století. Do pokrytí projektu Collegium 1704 zapojilo i crowdfunding – skupinové financování, propojení kreativních lidí s těmi, kteří je chtějí podpořit…

Číst dál…

Tři hodiny dávného, ale životného svědectví

„Koncerty Václava Lukse se vyznačují interpretační jistotou, a proto i dojmem, že výsledek nemůže ani vypadat jinak.“ „Rád se podrží vzrušujících pasáží, dramatičtějších zvratů, blízkých ve výraze prototypům barokních afektů.“ „Luksův sbor je schopen splnit nároky i těch nejrychlejších temp. Byť možná na pár místech zbytečně už opravdu hraničních.“ Tři hodiny hudby, tři…

Číst dál…

Händelův Mesiáš na vánočním koncertě Collegia 1704

Pro svůj vánoční koncert zvolily soubory Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 a jejich dirigent Václav Luks oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. V úterý 10. prosince zazní v půl osmé ve Dvořákově síni Rudolfina v podání německé sopranistky Johanny Winkel, tenoristy Krystiana Adama a basisty Krešimira Stražanace. Altového partu se ujme kontratenorista Benno Schachtner. Stejný…

Číst dál…

Arsilda. Vivaldiho opera na koncertním pódiu

„Nadprůměrnou pozornost vzbuzovali v sestavě sedmi sólistů jen Lenka Máčiková a Kangmin Justin Kim.“ „Nejexotičtější árií celé opery byl výstup doprovázený dvěma ptačími vábničkami.“ „Při koncertním provedení o podrobné zvraty děje opravdu jde až na druhém nebo třetím místě.“ Václav Luks připravil s Collegiem 1704 pražskému publiku opravdu velkou porci barokní hudby. Koncertní provedení…

Číst dál…

75. Pražské jaro zahájí 7. 5. Berlínští filharmonikové

„Rezidenčním umělcem bude pianista András Schiff.“ „Mezi nejmladšími interprety budou Robert Kružík, Jiří Rožeň, Martin Daněk a Jan Čmejla.“ „Po letech se jednou vrátí na závěr Beethovenova Devátá symfonie.“    Pětasedmdesátý ročník mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro bude mít zahajovací koncert neobvykle už 7. května, kdy do české metropole přijedou Berlínští…

Číst dál…

Luteránské baroko a Collegium Vocale 1704

„Musikaliche Exequien i Israels Brünnlein jsou vokální hudbou zařazující se do kontextu období vzpomínání na zesnulé.“   „Z koncertů v kapli Italského institutu neobytně zůstává pocit, že přece jen nejde o prostor akusticky ideální ani pro posluchače nadprůměrně inspirativní.“ „Přesto koncert s mnoha krásnými místy a celkově v soustředěném klidu a vyzařování.“ Poslední program Collegia Vocale 1704 byl…

Číst dál…

Collegium 1704 představí Vivaldiho operu Arsilda v pražské premiéře

Koncertní provedení Vivaldiho opery Arsilda, regina di Ponto (Arsilda, královna pontská) zazní v podání Collegia 1704. Koncert se koná ve Dvořákově síni Rudolfina v úterý 12. listopadu od půl osmé. V Praze se toto znovuobjevené dílo představí vůbec poprvé, repríza proběhne ve středu v Drážďanech. Už před koncerty je také možné Arsildu vidět a slyšet…

Číst dál…

Souboj dobra a zla v podání Collegia 1704

„Soprán Julie Lezhnevy je skutečně okouzlující. Luigi De Donato jí nezůstal nic dlužen.“ „Raffaella Milanesi je v recitativech dramatická a její provedení je velmi emotivní.“ „Collegium 1704 toto nastudování uvede i v Německu v rámci Hudebního mostu Praha – Drážďany.“ Collegium 1704 je souborem, jehož vystoupení je vždy událostí. Ať už se jedná o koncertní,…

Číst dál…

Collegium 1704 zahájí sezónu Händelovým Vzkříšením

Do nové sezóny vstupuje orchestr Collegium 1704 uvedením slavného oratoria na biblický námět La Resurrezione (Vzkříšení) z raného období tvorby Georga Friedricha Händela. Ve čtvrtek 24. října v půl osmé rozezní toto velkolepé dílo pražské Rudolfinum, o den později, v pátek 25. října, pak vystoupí soubor se stejným programem v drážďanském Annenkirche, kde zahájí už…

Číst dál…

Komorní Collegium 1704 nabídlo mistry baroka

„Panují dohady, že Bach napsal své nejslavnější moteto jako cvičení pro studenty. Pokud je to pravda, musel mít velice nadané studenty.“ „Vpletení Zelenkových responsorií do Bachových motet přineslo opětovně zklidnění.“ „Rád bych vyzdvihl důslednou práci s textem, některá slova byla ve faktuře krásně vypointovaná a do nebezpečných sykavek se pěvci nebáli „obout“.…

Číst dál…

Svatováclavský hudební festival nabídne v tomto týdnu 12 koncertů

Dalších deset koncertů nabízí v tomto týdnu Svatováclavský hudební festival po těch dnešních v kopřivnickém kostele sv. Bartoloměje a v Husově sboru Ostrava – Slezská Ostrava, o kterých jsme psali zde. Dramaturgie připravila například ryze anglický barokní program, výběr z odkazu Voskovce, Wericha a Ježka, kantáty polského skladatele Stanisława Moniuszka, klavírní recitál, renesanční duchovní hudbu i repertoár vrcholného baroka. Zítra a pozítří (v…

Číst dál…

Collegium 1704 připomene svých patnáct let

„Vivaldiho Arsilda zazní v Praze koncertně, v Bratislavě pak bude opět scénicky na podzim 2020.“ „Nahrávka Mesiáše, který zazní na Vánoce, je nominována na Preis der Deutschen Schallplattenkritik 2019.“ „I letos bude paralelně s pražskou sezónou probíhat i sezóna drážďanská.“ Barokní orchestr a sbor Collegium 1704 zahájí 24. října ve Dvořákově síni Rudolfina svou pražskou…

Číst dál…

Jak zní dokonalost.
Collegium 1704 zkoušelo Zelenku před publikem

„Barokní, krásně archaické, a přece i nám emocionálně srozumitelné… jedním slovem výsostně muzikální.“

„Hudba pochází všechna z období pouhých dvou let a Václava Lukse z vytvořil novou celistvou partituru – Missu 1724.“

„Luksovi muzikanti přesně cítí, co má na mysli. A dovedou to, vesměs ihned, maximálně napodruhé, bezezbytku splnit.“

„Tak já pomalu zavolám muzikanty…,“ uzavírá Václav Luks hovor s publikem, když už nejsou žádné otázky. Veřejnosti přístupná zkouška souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 začala před více než půlhodinou jeho výkladem. Dnes se docela protáhl. Aby ne, Jan Dismas Zelenka je zajímavý autor…

Číst dál…