KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Collegium 1704 a Bachova Mše h moll na konci prázdnin, tentokrát ve Vézelay

Soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 se sólisty a uměleckým vedoucím Václavem Luksem za sebou mají úspěšný a zcela vyprodaný koncert ve věhlasné Elbphilharmonie v Harmburku. V rámci Šlesvicko-holštýnského hudebního festivalu tam 6. srpna zahráli Bachovu Mši h moll. Teď dílo zazní v jejich podání ještě jednou, a to v burgundském Vézelay, kde půjde o závěrečný koncert 20. ročníku festivalu Rencontres…

Číst dál…

Josefa Myslivečka si zahraje ve filmu zpěvák Vojtěch Dyk

Hlavní roli v historickém filmu Il Boemo o Josefu Myslivečkovi, českém skladateli z osmnáctého století, bude hrát populární český zpěvák a herec Vojtěch Dyk. Původně ohlášený ruský herec Egor Koreshkov se po změně některých plánovaných dat s tvůrci už termínově nesešel. První natáčecí den se uskutečnil 29. července v divadle Teatro Sociale di Como. Filmaři, herci…

Číst dál…

Na závěr Concentu Moraviae povstal celý Musikverein. Třikrát.

„Václav Luks má dokonalou představu o frázi, jejíž nejdrobnější nuance vykresluje pohybem svých rukou.“ „V případě dnešního koncertu by však téměř stačilo, kdybychom mohli orchestr jen pozorovat, a už bychom odcházeli s nádherným zážitkem.“ „Když zazněla jako přídavek árie Lascia ch’io pianga, vkrádaly se slzy do očí.“ Velké finále XXIV. ročníku festivalu Concentus…

Číst dál…

Agrippina, Angelica, Arianna, Armida, Atalia…Dídó a Ero
Magdalena Kožená v „zahradě vzdechů“

„Spojení Kožená + Luks bychom si rozhodně přáli slyšet znovu a znovu. Snad se archivy ještě nevyčerpaly…!“ „Připomínat, že Collegium 1704 hraje stejně dokonale, jako Kožená zpívá, je nošením dříví do lesa.“ „Po dvou přídavcích, úžasně zdobených a procítěných Händelových áriích, všichni do jednoho v publiku stáli…“ Magdalena Kožená potřetí a Václav Luks poprvé…

Číst dál…

Nářek tří zamilovaných
Collegium Vocale v samostatném cyklu a komorně

„Večer tentokrát Monteverdiho madrigalům věnován nebyl. Václav Luks se soustředil na postrenesanční vývoj této hudební formy.“ „Způsob, jakým Václav Luks při hře na cembalo pracuje s časem, by mohl být zaznamenán do učebnic.“ „Za ztížených podmínek ve velkém horku, kdy teklo z posluchačů i ze zpěváků, předvedli obdivuhodný výkon.“ Příznivě uspořádané řady na…

Číst dál…

Concentus Moraviae 2019 zahájilo Quatuor Mosaïques

Prvním koncertem začal včera v kostele sv. Petra a Pavla v Lysicích 24. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Řadu koncertů situovaných na různá místa jihomoravského regionu zahájilo rakouské smyčcové kvarteto Quatuor Mosaïques, které se tak na festival vrátilo po jedenácti letech. Jeho hostem byla britská sopranistka Ruby Hughes, kterou soubor doprovodil v Haydnově kantátě Ariadna na…

Číst dál…

Concentus Moraviae – dvě desítky kvartet a Magdalena Kožená

Víc než dvacet smyčcových kvartet z tuzemska i ze zahraničí soustředí na jižní Moravu od 1. do 25. června festival Concentus Moraviae. Začíná sobotním koncertem rakouského souboru Quatuor Mosaïques na zámku v Lysicích severně od Brna, kde jsou na programu Joseph Haydn, Giacomo Puccini a Ottorino Respighi. Připraveny jsou více než tři desítky koncertů.…

Číst dál…

Baroko na dotek

„Všichni čistě intonující a stylově přednášející, hlasy pěkné samostatně i v souzvuku.“

„I Tůmův styl vystihli Luksovi hudebníci s citem, muzikálně a s neokázalým technickým mistrovstvím.“

„Kontaktní pocit sounáležitosti s účinkujícími byl výhodou, nepříliš častým zážitkem.“

Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 otevřel v úterý v metropoli novou koncertní řadu. V Pražské křižovatce se v ní budou konat programy věnované staré vokální hudbě, programy výrazně komorní. Ten první hodinový koncert přinesl Tůmovu kantátu Stabat mater a drobnější duchovní skladby italských mistrů. Intimní atmosféru měl nádhernou, ale nezvyklou, málem až na hraně.

Číst dál…

Philippe Jaroussky: Už vím, že Mysliveček je první třída

„První kontakt s Myslivečkem mi zprostředkovala deska Magdaleny Kožené.“

„Zpívám už dvacet let. Přijal jsem účast na filmu, protože rozhodně nemám v úmyslu dělat stále stejné věci.“

„Zpívat Myslivečka je potěšením.“

Tři dny byl v Praze kontratenorista Philippe Jaroussky. Podílel se na natáčení hudby k chystanému velkofilmu Petra Václava nazvanému Il Boemo, který má zachytit život skladatele Josefa Myslivečka. Čecha úspěšného v Itálii v operním oboru, Mozartova předchůdce a staršího přítele. V prostoru Pražské křižovatky, v tichém ústraní bývalého kostela uprostřed Starého Města, nahrával Myslivečkovu hudbu Václav Luks se svým orchestrem Collegium 1704. Byly tam vedle Jarousského zrovna sopranistky Simona Šaturová a Emőke Baráth a s nimi kontratenorista Benno Schachtner…

Číst dál…

Petr Václav: Točit o Myslivečkovi? To je těžce vyvzdorovaný projekt!

„Každý film je interpretace a každý ho dělá podle svého, podle toho, co ho zajímá.“

„Hudba je samozřejmě vybraná podle období, o kterém vyprávíme. Něco ale slyším poprvé, protože jsme noty vzali z archivu a od dob Myslivečka nebyly nikdy nahrané.“

„Úvahy, komu je ten film určen, jsou věcí producentů. A myslím si, že autor se tím vůbec nemá zaobírat, protože by začal kalkulovat.“

Poslední den se dnes v Praze natáčí hudba k chystanému velkofilmu o Josefu Myslivečkovi – Il Boemo. Režisér Petr Václav si vybral Václava Lukse a jeho Collegium 1704 a špičkové sólisty. Pozvání přijali třeba kontratenoristé Philippe Jaroussky (náš rozhovor s ním je ZDE) a Benno Schachtner, sopranistky Simona Šaturová, Emőke Baráth a Giulia Semenzato, mezzosopranistka Sophie Harmsen nebo tenorista Krystian Adam. První klapka má padnout v červenci a natáčet se bude na různých místech v Itálii a také v Praze…

Číst dál…

Pašije podle Matouše, Bacha a Lukse

„Slyšeli jsme dílo vedené k dojmu vážné, soustředěné a oduševnělé opravdovosti a účinné sdělnosti, bez hluchých míst.“ „Tenorista Stoklossa dává partu Evangelisty svou mateřštinu a krásně hladký propojený hlas, ale i neomylnou znalost slov a jejich kontextu.“ „Václav Luks má bezedný arzenál drobných důrazů, dynamických akcentů, artikulačních detailů a dalších nesčetných podnětů směřujících k tvarování hudebního toku.“ Tříhodinový…

Číst dál…

Co nám proved’ Mendelssohn?

„Do roku 1829 vládla kulturní Evropě soudobá hudba.“

„Mendelssohn svým epochálním provedením vrátil Bacha na koncertní pódia, o pár let později totéž udělal s Händelem, Lassem a Palestrinou. Otevřel tak cestu k nové tradici provádění historické hudby.“

„Zdá se, že hudební umění prochází jakousi křížovou cestou. Zvláště v této zemi zřejmě právě absolvujeme některé z těch bolestivějších zastavení.“

Dnes večer zazní v Rudolfinu Matoušovy pašije Johana Sebastiana Bacha v podání souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, řídí Václav Luks. Představují jeden z vrcholů nejen německé barokní, ale evropské hudby vůbec. Dnes už je běžné, že se k nim můžeme vracet. Ještě před sto devadesáti lety bychom je ale neměli možnost nikde slyšet. Až legendárním uvedením těchto pašijí Mendelssohnem začala v roce 1829 renesance zájmu o hudbu nejen lipského kantora…

Číst dál…

Exodus podle Händela

„Sbor i orchestr měl vynikající spoluhráče – vokální sólisty.“ „Deset ran egyptských zachycuje Händel kupodivu především pomocí žalmových textů.“ „Václav Luks očividně nenechává žádný detail náhodě, jde gestem a celým tělem neustále s hudbou.“ Václav Luks opět potěšil, v této sezóně poněkolikáté, objevným uvedením hudby, kterou běžně neslýcháme. Respektive vlastně vůbec nikdy. Händelovo oratorium…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (6)
Václav Luks na výletě

„Dvořák? A proč ne.“

„Ukázalo se, že velkou pozornost artikulaci lze úspěšně přenést i k novější hudbě a že jí to nemůže ublížit.“

„Soubory, které sice nemají stoprocentně stálé obsazení, ale které přesto stojí na opačném pólu od produkcí ´kdo-má-čas´.“

Specialisté na starou hudbu většinou, dříve či později, začnou pokukovat i po hudbě novější. Nemusí se to nijak vylučovat, nemusí to ani znamenat ztrátu toho původního zájmu. K rozšiřování svého pole působnosti přistoupili Nikolaus Harnoncourt, Christopher Hogwood, Roger Norrington, Paul McCreesh i John Eliot Gardiner, jmenováno jen namátkou. Na výlet do budoucnosti se od barokního repertoáru vydal rovněž Václav Luks.

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (3)
Rok 2018: Janáček, noví šéfdirigenti… a dlouhá řada dalších zážitků

„Hlavním hnacím motorem vitálního seniora nebyla v té době radost ze získané svobody a samostatnosti.“

„S kosmopolitou ruského původu bude ČF žádaná a zajímavá se skladbami evropského a světového repertoáru.“

„Veverka a Gemrotův Hobojový koncert – invence, kompoziční um a interpretační mistrovství.“

Rok, za nímž se v lednu ještě stále v duchu ohlížíme, byl rokem stého výročí Československa, rokem Leoše Janáčka a Leonarda Bernsteina, několika nových šéfdirigentů, jubilejního ročníku Smetanovy Litomyšle a desítek dalších zajímavých koncertů a operních představení… A byl také rokem vzniku portálu KlasikaPlus.

Číst dál…

Sláva na výsostech Bohu, znělo na Silvestra v Rudolfinu

„Hned v prvním žalmu krásné sopránové sólo předznamenalo celý večer.“ „Interpreti zvládali hudbu s nezdůrazňovaným mistrovstvím, bez vnějškové virtuozity, se samozřejmostí, s mnoha a mnoha detaily.“ „Václav Luks nezdůrazňoval jen jubilace. Podchytil i vroucnost, tiché modulace, jemnost.“ Rozloučit se s odcházejícím rokem krásnou hudbou je určitě lepší, než jen hledat v televizních programech přijatelnou zábavu, klábosit a popíjet…

Číst dál…

Hudební přelom roku

Vídeňská státní opera dává na Silvestra Straussovu operetu Netopýr, brněnské Národní divadlo Smetanovu Prodanou nevěstu. Stejně silnou tradicí je pak v rakouské metropoli Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků s oblíbenými tanečními a pochodovými melodiemi dynastie Straussů, zatímco v české metropoli Pražští symfonikové jako obvykle zahrají v první den roku Dvořákovy Slovanské tance. V přehledu koncertů a divadelních představení…

Číst dál…

Od Rybovy mše „Hej mistře“ po Vivaldiho Gloria

„Na čtvrtou adventní neděli zazněla Rybovka na Kampě i na hlavním nádraží.“

„Letos se po mnoha letech musí u Jezulátka obejít bez Plachetky, který hostuje v Pařížské opeře.“

„Koncertně mimo chrámový prostor zazní Česká mše vánoční 25. prosince v Rudolfinu, kde ji diriguje Vojtěch Jouza.“

Rybova Česká mše vánoční zpívaná už po řadu let nadšenci, amatéry a kolemjdoucími pod otevřeným nebem na pražské Kampě odpoledne na čtvrtou adventní neděli není v pravém slova smyslu koncertem. Spíše je happeningem. Dnes ji tam opět dirigoval Libor Sládek. Obdobným průlomem do civilního prostředí byla téměř současně dnešní „Rybovka na hlaváku“, tedy v hale hlavního nádraží…

Číst dál…

Peter Dijkstra: Přidávat svůj otisk? Ne, ve staré hudbě se vracíme ke skladateli

„Tahle hudba i v Rudolfinu funguje, ale atmosféra v koncertním sále je trošku sekulárnější… – v kostele je to přece jen lepší.“

„Nejde přemýšlet o provozování hudby jenom jako o hraní dlouhých a krátkých not. Důležité je, co je mezi tóny – a proč.“

„Pro dirigenta je důležité vědět, kdy jako šéf skončit. Než práce vzájemně zkysne.“

Po pražském a drážďanském uvedení kompletního Bachova Vánočního oratoria v jednom večeru, společném projektu s Nizozemským komorním sborem, jede barokní orchestr Collegium 1704 ještě na šest dalších koncertů do Nizozemska. Sbormistr a dirigent Peter Dijkstra, letošní čtyřicátník, který s nimi dílo nastudoval a při všech koncertech řídí, hovořil v Praze s portálem KlasikaPlus.cz nejen o Bachovi a o svém sboru,…

Číst dál…

Velká porce Bacha – Vánoční oratorium vcelku

„Peter Dijkstra vládl ze svých dvou metrů výšky komornímu ansámblu střízlivými a uměřenými gesty.“ „Nizozemský sbor, plný sólistů a přitom kompaktní a sezpívaný, vládne skvělou technikou i jemností souzvuků. „Hudbě se dostalo plné pozornosti interpretů, ale rovněž naprostého soustředění ze strany publika, přikovaného do sedadel.“ Bachovo Vánoční oratorium je ve skutečnosti kompletem šesti nedělních…

Číst dál…

Bach versus Zelenka

„Václav Luks do Bachovy mše při prvních tónech přímo vtančil.“ „O něco šlo. O něco neběžného, nerutinního, vysoce muzikálního, nekomplikovaně prostého a zároveň svátečního.“ „Zelenkův styl je v první z jeho zralých mší už opravdu osobitě vyhraněný.“ Missa Sanctissimae Trinitatis, hodinová mešní kompozice Jana Dismase Zelenky, učinila z druhého koncertu sedmé sezóny barokního orchestru a sboru…

Číst dál…

Lípa Musica skončí Smetanou a Dvořákem

„Smetana napsal celou řadu úchvatných skladeb, bohatých na celé gejzíry fantastických pianistických efektů. „Lukáš Vondráček poprvé koncertoval už ve čtyřech letech a v jedenácti se stal posluchačem univerzity.“ „U publika i u kritiků bodují Haasovci nesmírně angažovaným způsobem hraní.“ 17. ročník MHF Lípa Musica uzavřou naši národní skladatelé, Bedřich Smetana a Antonín Dvořák…

Číst dál…

Barokní oslava výročí Československa

„Václav Luks se nenechal v Biberově mši svést k prázdné pompéznosti.“ „Nabízely se úžasné zvukové možnosti – a dirigent je plně využil.“ „Jean-Baptiste Lully složil nekonečně nádherné moteto.“ Nadcházející státní svátek uctilo Collegium 1704 jedinečným způsobem. Zahajovací večer sezóny umístilo v pondělí bezprecedentně do Svatovítské katedrály a nazvalo jej Koncert svornosti k poctě našich předků a ke…

Číst dál…

Právě doznělo (4)
V katedrále

Collegium 1704, Collegium Vocale 1704 a dirigent Václav Luks na sebe opět upozornili výjimečným večerem. V katedrála sv. Víta v Praze zazněl koncert svornosti k poctě našich předků a ke 100. výročí založení Československa. Nabídl dvě duchovní skladby, dva barokní autory, dvoje rozdílná kulturní zázemí. Jean-Baptiste Lully, syn florentského mlynáře, se vypracoval na nejvlivnějšího hudebníka „Krále Slunce“ a Te Deum napsal u příležitosti křtu jeho prvorozeného…

Číst dál…

Výzvy a dobrodružství Václava Lukse

„Zelenka býval v povědomí drážďanského publika spíše jen jako Kleinmeister.“

„Vozit Bacha do Drážďan není nošení sov do Atén. Tradice může být i vězením.“

„Biberova Missa Salisburgensis není jen hřmotná masa.“

Bleskové turné začalo. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 mají za sebou sobotní koncert v Královské kapli ve Versailles. V pondělí Lullyho Te Deum a Biberovu Missu Salisburgensis uvedou v pražské katedrále sv. Víta, o den později v Annenkirche v Drážďanech a 25. října v Lateránské bazilice v Římě. Česká premiéra opulentní mše, zahájení další pražské koncertní sezóny, skladatelé Zelenka, Bach a Händel… a také desáté výročí koncertního mostu Praha – Drážďany, to jsou témata rozhovoru s Václavem Luksem. Jak umělecký vedoucí mezinárodně uznávaného barokního orchestru a sboru říká, mnohé už je v hudebním životě dál než před pár lety, ale v mnohém je ještě stále pole neorané.

Číst dál…

Kožená & Luks aneb Baroko pro Liberecký kraj

„Koncert nabídl několik scén nalezených mezi notami v archivu v Neapoli.“

„Interpreti dali k dispozici komplexní, zralé a svrchované umění.“

„V přídavcích byla opravdu nadstandardně svou – vášnivou, vokálně oslňující.“

Festival Lípa Musica postoupil zase o krok dál. Jeho úvodní večer, Koncert pro Liberecký kraj, ozdobila v pondělí Magdalena Kožená s Václavem Luksem a jeho barokním orchestrem Collegium 1704. V divadle v Jablonci nad Nisou se zastavili na svém evropském turné s novým programem sestaveným z větší části z nedávných hudebních objevů. 

Číst dál…