KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Nejen Sebastian, také Bernhard a Ludwig. Bachovská nabídka Collegia 1704

S příjmením Bach se nejčastěji pojí iniciály J. S. Nejčastěji, nikoli však výhradně. Pražský barokní orchestr Collegium 1704 přináší tradiční dvojkoncert v Praze a v Drážďanech, který nese název Dynastie Bachů. K slyšení budou také díla Bachů s křestními jmény zkrácenými na J. L. (Johann Ludwig – třetí bratranec Johanna Sebastiana) a J. B. (Johann Bernhard –…

Číst dál…

Simona Šaturová: Brněnská Hraběnka je žena plná energie a emocí, občas i humoru

„S Václavem Luksem cítíme společně interpretovanou hudbu naprosto stejně.“

„Jsem nesmírně šťastná, že své obavy z vývoje ve světě můžu vybalancovat svojí prací a krásou klasické hudby.“

„S Jiřím Heřmanem jsme vystavěli roli Hraběnky, která je pro mě naprosto přirozená a autentická.“

Po úspěšné inscenaci Händelovy Alciny se do Brna vrací orchestr Collegium 1704 pod taktovkou Václava Lukse, aby společně s režisérem Jiřím Heřmanem připravili novou inscenaci Mozartovy Figarovy svatby. Ta vzniká v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národním divadlem. Premiéra se koná 22. března v Janáčkově divadle. V roli Hraběnky Almaviva vystoupí slavná sopranistka Simona Houda-Šaturová, pro kterou je to zároveň návrat do brněnské opery po patnácti letech.

Číst dál…

‚Zvuky, které jste nikdy neslyšeli‘, zaplnily Vzlet

„Jestliže běžně při koncertech souborů zabývajících se historicky poučenou interpretací obdivujeme barokní hoboj či fagot – a pokud se náhodou na pódiu objeví viola da gamba, vzdycháme úžasem –, chalumeau přineslo nový zvukový ‚level‘.“

„Ernst Schlader nám ukázal, jak je nástroj schopen jímavé kantilény i omračujících běhů.“

„Hasse byl hvězdou ve své době právem a s opodstatněním se jeho hudba vrací na koncertní pódia.“

Ve čtvrtek 13. března do Prahy přijel starodávný nástroj jménem chalumeau, a to dokonce ve dvou vyhotoveních: sopránovém a basovém. Jejich majitel, zároveň umělecký vedoucí souboru Calamus Consort, Ernst Schlader připravil pro pražský Vzlet výběr zcela neznámého repertoáru, a to spolu s hobojistkou Katharinou Andres, fagotistkou Györgyi Farkas, violoncellistkou Hanou Flekovou. Soubor doplnil Václav Luks, který se tentokrát představil v poměrně neobvyklé roli jako cembalista.

Číst dál…

Figarova svatba v Brně. Pěvce doprovází Collegium 1704

Janáčkova opera očekává další premiéru. 22. března jí v Janáčkově divadle bude Mozartova Figarova svatba v hudebním nastudování Václava Lukse, který do Brna pozval svůj barokní orchestr Collegium 1704. Opus inscenuje umělecký šéf Janáčkovy opery Jiří Heřman. Zájemci o představení v koprodukci s Théâtre de Caen a Slovenským národným divadlom mohou zhlédnout tradiční Předpremiérové kukátko, kterým…

Číst dál…

Nový koncertní cyklus ve Strahovském klášteře

Nedávno objevená skladba barokního hudebníka Jiřího Melcelia zazní v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Strahově. Mariánské nešpory dnes pozapomenutého, ve své době však známého autora, od jehož narození loni – stejná produkce se proto konala minulý rok v srpnu na jiném místě – uplynulo právě čtyři sta let, budou k slyšení tak, jak…

Číst dál…

Ztracený ráj tématem soutěže festivalu Wratislavia Cantans

Národní hudební fórum Witolda Lutosławského ve Vratislavi vyhlásilo soutěž na hudební projekt související s tématem šedesátého ročníku mezinárodního festivalu Wratislavia Cantans, kterým je Ztracený ráj (?). Do poloviny března se do soutěže mohou přihlásit komorní soubory složené z mladých interpretů s alespoň jedním zpěvákem. Úspěšní adepti vystoupí na letošním festivalu. Soutěž Mezinárodního festivalu…

Číst dál…

Válečné rekviem a oratorium Eva. Mantinely dvaadvacátého Svatováclavského hudebního festivalu

Svatováclavský hudební festival se letos v září uskuteční podvaadvacáté a i nadále zůstane tradičním festivalem zaměřeným na hudbu starších stylových období, v jehož dramaturgii mají své místo vokálně-instrumentální projekty, autentická interpretaci staré hudby i crossovery. Pořadatelé mezi 2. a 28. září do Moravskoslezského kraje pozvou mimo jiné houslistku Isabellu Faust, cembalistu Mahana Esfahaniho, basistu Luigiho…

Číst dál…

Královský ohňostroj královsky a s grácií

„Václav Luks je dobrý ‚händelista‘ a bezpečně vedl svůj báječně sehraný ansámbl pestrými hudebními peripetiemi Händelovy suity.“

„V Suitě č. 3 G dur z Vodní hudby, kterou Luks proložil Suitou č. 2 D dur, měla v Sarabandě půvabné sólo flétnistka Julie Braná.“

„Francouzský esprit a operní manýra úvodní části Symfonie, kterou Francœur převzal ze své opery Scanderberg, příznivě proměnily náladu v auditoriu od obřadnosti k bezstarostnosti.“

Collegium 1704, soubor vedený Václavem Luksem, veřejně uvedl Händelovou hudbu ze svého nového kompaktního disku Voda a oheň. Koncert se konal ve Dvořákově síni Rudolfina ve středu 12. února a k jeho osvěžení přidal dirigent pasticcio ze skladeb Françoise Francœura. Zdánlivě jednolitý běh hudby ozdobila sóla flétnistky Julie Brané, jakož i dalších hráčů orchestru.

Číst dál…

Hana Fleková a Libor Mašek uvádějí Il basso mondo

Komorní sezóna souboru Collegium 1704 bude ve středu 19. února pokračovat ve vršovickém Vzletu prvním letošním koncertem. V hlavních rolí budou viola da gamba, violoncello a hudba první poloviny osmnáctého století, kterou od půl osmé večer ve vršovickém kulturním centru představí kvarteto hráčů renomovaného pražského barokního orchestru v čele s Hanou Flekovou a Liborem Maškem. …

Číst dál…

Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704

Collegium 1704 čeká tradiční dvojkoncert. 11. února vystoupí v drážďanském Annenkirche a 12. února v pražském Rudolfinu s pořadem Královský ohňostroj. Ten obnáší hudbu Georga Friedricha Händela a v dnešní době poněkud méně známého Françoise Francœura. Pražský barokní orchestr v obou provedeních řídí jeho zakladatel a umělecký vedoucí Václav Luks. Dvorské slavnosti byly v době baroka spjaty s reprezentativní a okázalou…

Číst dál…

AudioPlus | Václav Luks: Johann Sebastian je obyvatelem hudebního Olympu

Barokní orchestr Collegium 1704 je i se svým sborem Collegium Vocale 1704 v roce 2025 přítomen na evropské scéně staré hudby už dvacet let. Jejich zakladatel a umělecký šéf Václav Luks v podcastu portálu KlasikaPlus.cz vypočítává některé umělecké cesty a projekty jubilejního roku a vzpomíná na rok 2005. Ujišťuje, že jako tehdy na samém začátku, tak…

Číst dál…

Charisma a vkus. Kangmin Justin Kim zpíval ve Vzletu

„Koncert ve Vzletu do jisté míry odrážel současné brněnské angažmá Collegia 1704.“

„Kimův hlas působil technicky usazeně, vyrovnaně, zvuk plynul měkce a přirozeně, bez kvičivých zvuků.“

„Přídavek vlastně ani nebyl přídavkem, ale skutečným vrcholem koncertu.“

Soubor Collegium 1704 si 19. prosince odskočil do Prahy z Brna, kde se v těchto dnech podílí na znovuuvedení inscenace Händelovy Alciny. I pražský koncert, který byl součástí sezony komorněji laděných večerů ve vršovickém sále Vzlet, odrážel do jisté míry současné brněnské angažmá.

Číst dál…

Kangmin Justin Kim hvězdným hostem Collegia 1704

Sezona Collegia 1704 ve vršovickém Vzletu pokračuje vystoupením kontratenoristy jménem Kangmin Justin Kim. Znít budou 19. prosince večer skladby Grauna, Galuppiho či Händela. Těleso, jež založil, také řídí Václav Luks, který rovněž zahraje na cembalo. Korejsko-americký kontratenorista Kangmin Justin Kim představí svět italské komorní kantáty prostřednictvím dvou německých skladatelů, jejichž…

Číst dál…

Jásejte, plesejte! Collegium 1704 a jeho Vánoční oratorium 

„Zásluhu na nádherném výsledku pražského koncertu měly pod Meyerovým vedením oba soubory, ale s nimi i nad nimi čtveřice vynikajících hostujících sólistů.“

„Eric Stoklossa zpíval zpaměti. Pro roli Evangelisty je momentálně jedním z ideálních představitelů. Ještě víc snad ale nadchl Krešimir Stražanac.“

„Vánoční oratorium už o Adventu? A proč ne.“

Bachovo Vánoční oratorium, tvořené šesti půlhodinovými duchovními kantátami, by bylo jako komplet pro běžný program dlouhé. Collegium 1704 vybralo pro pražské adventní uvedení oblíbeného díla čtyři z nich. V hudebním životě metropole byl koncert, dirigovaný v úterý 3. prosince Gregorem Meyerem, z interpretačního i dramaturgického hlediska opravdovou uměleckou událostí.

Číst dál…

Václav Luks a Magdalena Kožená v berlínské Filharmonii

Dvojici vystoupení v německých městech před sebou mají Václav Luks, lídr pražského uskupení Collegium 1704, a Magdalena Kožená, renomovaná mezzosopranistka, mimo jiné manželka hlavního hostujícího dirigenta České filharmonie Simona Rattla. Umělci se představí v doprovodu postupimské Kammerakademie ve dvou po sobě jdoucích dnech, nejprve 4. prosince v Kammermusiksaal budovy Philharmonie Berlin, menším sále s kapacitou…

Číst dál…

Vánoční oratorium v podání Collegia 1704

Prvním prosincovým projektem pražského barokního souboru Collegium 1704 je uvedení Bachova Vánočního oratoria. Obvyklý formát dvojkoncertu v partnerství s drážďanským Annenkirche nabídne vystoupení nejprve v Drážďanech 2. prosince a následujícího dne v pražského Rudolfinu. Collegium 1704 přizvalo ke spolupráci Gregora Meyera, jednoho z nejinspirativnějších německých sbormistrů mladé generace. Zpívá čtveřice zahraničních sólistů. Vánoční oratorium, BWV 248 je…

Číst dál…

Žabí balet aneb Barokní opera po letech v Praze – a skvěle

„Moderní vizuální podoba Rameauovy Platée nádherně koresponduje s hudbou, která je roztančená, chytlavá, veselá.“

„Přes účast Václava Lukse nejde o ´barokní´ projekt, o historicky poučeně znějící hudební podobu, ale o rozumný kompromis.“

„Člověku by Platée bylo i líto, kdyby opera právě v okamžiku jejího posmutnělého zklamání rychle neskončila.“

Skutečné hudební divadlo, zábavné, barvité a rozverné, nabízí pražský operní soubor kvalitním nastudováním Rameauovy barokní opery Platée. Za čtvrteční vydařenou premiérou ve Státní opeře stojí režisérská dvojice SKUTR, choreograf Jan Kodet, velmi dobře připravení sólisté a dirigent Václav Luks, který i s divadelním orchestrem používajícím současné nástroje dosáhl iluze dobové estetiky.

Číst dál…

Národní divadlo uvede barokní operu Platée. Diriguje Václav Luks

Státní opera poprvé ve své historii nastuduje comédie lyrique Jeana-Philippa Rameaua Platée, na prkna Národního divadla se tak po dlouhých patnácti letech vrátí barokní opera, a to pod taktovkou dirigenta Václava Lukse, odborníka na historicky poučenou interpretaci. Pro tuto příležitost se mimořádně spojí hudebníci z jeho Collegia 1704 s orchestrem Státní opery. Premiéry…

Číst dál…

Věčné odpočinutí v Rudolfinu s doprovodem Collegia 1704

„Wolfgang Amadeus Mozart je tvůrce o generaci mladší než Jan Dismas Zelenka. Nejen proto jej řadíme až do následujícího slohového období.“

„Text Requiem aeternam zazněl zhudebněn oběma – jak před přestávkou, tak bezprostředně po ní.“

„V obou Zelenkových opusech dirigent Václav Luks k sólistickým výkonům angažoval vokalisty z vlastních řad, tedy z Collegia Vocale 1704. V Mozartovi přizval pěvce externí.“

Druhý koncert souborů Collegia 1704 v rámci abonentní řady sezony 2024/25 se uskutečnil v Rudolfinu 6. listopadu, tedy v čase, kdy vzpomínáme na naše drahé zesnulé. Jeho dramaturgické zaměření tedy nemohlo mít vhodnější náplň než tu, která se smutkem či se smrtí bezprostředně souvisí.

Číst dál…

Cenu ministerstva kultury za přínos v oblasti hudby za rok 2024 získal Petr Altrichter

Na Nové scéně Národního divadla byly v neděli 3. listopadu za účasti ministra Martina Baxy předány Státní ceny a Ceny ministerstva kultury pro rok 2024. Uděleno bylo celkem osm ocenění, dvě Státní ceny a šest Cen ministerstva kultury. V oblasti hudební získal ocenění dirigent Petr Altrichter.   Státní ceny jsou udělovány za literaturu a za…

Číst dál…

Mozartovo Requiem s Collegiem 1704 natřikrát

Soubory Collegium 1704, pěvecké Collegium Vocale 1704 a čtveřice vokálních sólistů Veronika Rovná (soprán), Margherita Maria Sala (alt), Krystian Adam (tenor) a Krešimir Stražanac (bas) se věnují nejslavnějšímu Requiem. Mozartovo dílo bude k poslechu pod taktovkou zakladatele a uměleckého vedoucího Václava Lukse 6. listopadu v pražském Rudolfinu, 7. listopadu v drážďanském Annenkirche a 17. listopadu v sále La Seine Musicale na pařížském…

Číst dál…

Dulce melos. Záhadný nástroj součástí produkce Collegia 1704 ve Vzletu

Cantigas de Santa Maria – tak je označen další projekt pražského barokního orchestru Collegium 1704 ve vršovickém Vzletu. 23. října večer se tam představí klíčové členky dámského starohudebního vokálního souboru Tiburtina Ensemble Hana Blažíková a Barbora Kabátková, kterou hrou na dulce melos a perkuse doprovodí Margit Übellacker a Martin Novák. Cantiga je označení…

Číst dál…

Collegium 1704 zahájilo koncertní sezónu Myslivečkovým Abrahamem a Izákem

„Po hudební stránce je toto rozsáhlé dílo obrazem své doby, doznívajícího řádu barokních forem a nastupujícího klasicismu.“

„Nositelem významového těžiště Myslivečkova oratoria Abraham a Izák je kvinteto vokalistů.“

„Dirigentský přístup Václava Lukse nepostrádá osobitost.“

15. říjen patřil v pražském Rudolfinu Collegiu 1704 a jeho dirigentu Václavu Luksovi. Na začátek nové koncertní sezony připravili závažné předklasické dílo významného českého, v Itálii působícího skladatele Josefa Myslivečka, oratorium Abraham a Izák.

Číst dál…

Collegium 1704 zahajuje s Abrahámem a Izákem

Soubor Collegium 1704 zahájí svoji sezónu nastudováním oratoria Abramo ed Isacco. Společně s pěticí pěvců a Collegiem Vocale 1704 vrcholný opus Myslivečkovy tvorby uvede za řízení Václava Lukse ve dnech 15. až 17. října tradičně v Praze a Drážďanech a přidá i vystoupení v amsterdamském Concertgebouwu.  Oratorium Abrahám a Izák je Myslivečkovým posledním oratoriem a představuje vrchol jeho tvorby.…

Číst dál…

V Benátkách se ztratili, v Praze se objevili

„Uměleckým vedoucím a současně primáriem souboru je spontánní ukrajinský houslista Vadym Makarenko.“

„Tam, kde nemají odpovídající provozuschopný původní instrumentář si vypomáhají kvalitními současnými replikami.“

„Interpretační stránka večera byla na vynikající úrovni.“

Jmenují se Infermi d´Amore a jde o soubor staré hudby, tvořený mladými hudebníky z různých částí Evropy i ze zámoří. Dohromady se dali během studií ve Švýcarsku na Schole Cantorum Basiliensis. S tou ztrátou či ztraceností je to trochu jinak, než jak napovídá slogan v titulku recenze. Ne že by tito mladí muzikanti zabloudili ve spleti benátských kanálů a uliček, tam se orientují dobře, jde spíš o to, že své umělecké úsilí věnují ztraceným nebo zapomenutým uměleckým hodnotám, které mají svůj původ v barokní éře tohoto hudbymilovného města. Těleso 26. září vystoupilo v rámci sezony Vzlet pražského barokního orchestru Collegium 1704 a nabídlo výsledky svého snažení.

Číst dál…

Marek Kozák hraje Griega. Pražští symfonikové v první polovině října

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK roztáčí kola jubilejní devadesáté koncertní sezony. Úvod října patří hostům z Collegia 1704, posléze začne cyklus pro rodiny s dětmi, dirigent Petr Altrichter nastuduje program inspirovaný dálavami severu a klavírista Francesco Piemontesi nabídne sólový recitál v Rudolfinu. Produkce tělesa chystá i další pořady. V kostele sv. Šimona a Judy začne…

Číst dál…

Collegium 1704 v roce 2025. Nebude chybět ani opera

Cyklus komorních koncertů Hudební cesty Evropou, které pořádá Collegium 1704 ve Velkém sále Vzletu, vstoupí v roce 2025 do své sedmé sezony. Znovu tak představí hráče tohoto předního českého orchestru a v rozmanitém repertoáru je svede dohromady s hvězdami světové hudební produkce. V témže roce Collegium 1704 zároveň vkročí do jubilejní 20. sezony. Pro posluchače…

Číst dál…

Pianista Eric Guo prozářil zvuk Collegia 1704   

„Zvuk klavíru, který se ozval záhy po orchestrálním vstupu, byl zjevením díky nádherné imitaci xylofonové charakteristiky.“       

„Čtyřvětá skladba byla vedena s výstižným citem pro dynamické a tempové proměny rané romantiky.“

„Sbor Collegium Vocale 1704 zpíval hymnu v anglickém překladu reverenda Johna Troutbecka.“

Jméno hudebního skladatele Antonína Dvořáka zplna rezonovalo desátý den Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Jednak v názvu festivalu, poté v místě konání, tedy Dvořákově síni Rudolfina, a naposledy v programu, a to hned dvěma Dvořákovými opusy. V neděli 15. září vstoupil tedy barokní orchestr a sbor Collegium 1704 se svým leaderem Václavem Luksem do romantismu. Pro Dvořákův jediný klavírní koncert pozval ansámbl pianistu Erica Gua, poté věnoval svou ansámblovou vyzrálost Sedmé symfonii g moll Jana Václava Kalivody a závěrem koncertu ztvárnil hymnus Dědicové Bílé hory, op. 30 Antonína Dvořáka, mimořádně v anglické verzi.

Číst dál…

Collegium 1704 navštíví polskou Vratislav

Generální ředitel Andrzej Kosendiak a umělecký ředitel, dirigent a flétnista Giovanni Antonini zvou na 59. ročník Mezinárodního festivalu Wratislavia Cantans, který se koná od 5. do 15. září v polské Vratislavi a několika dalších městech Dolního Slezska. Tématem letošního ročníku jsou migrace v různém smyslu slova. V rámci přehlídky se 8. září představí také pražský barokní…

Číst dál…

Začíná Svatováclavský hudební festival. Na úvod zazní Lobgesang

Mezinárodní hudební přehlídka zaměřená na duchovní a starou hudbu ukotvená v Moravskoslezském kraji vkračuje se začátkem září do třetí dekády své existence. Jednadvacátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu po srpnovém multižánrovém prologu v Hukvaldech a Ostravě zahájí 4. září v ostravské katedrále Božského Spasitele Mendelssohnův Lobgesang. V prvním týdnu festival nabídne ještě další čtveřici koncertů.  Letošní Svatováclavský…

Číst dál…