KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Hluboký zážitek z koncertu Collegia 1704

„Věrni názvu umělci pod vedením svého šéfa nabídli středoevropskou hudbu 17. a začátku 18. století.“

„Mistrovství Johanna Sebastiana Bacha je všeobecně známou a neotřesitelnou hodnotou.“

„V zaplněném auditoriu bylo cítit souznění s tři století starým, vysoce uměleckým, duchovním i bezprostředně lidským dědictvím.“

Z Dvořákovy síně Rudolfina přímo do nebeských výšin vynesly své věrné posluchače soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 v úterý 18. listopadu. Instrumentální seskupení v tomto případě plnilo jen služebnou funkci bassa continua a hrálo ve složení theorba, varhany, violoncello a kontrabas; s jistotou a precizností provázelo všechny skladby večera. Hlavním nositelem oné nadpozemské krásy byl tentokrát jednoznačně šestnáctičlenný vokální soubor, schopný nejen disciplinovaného ensemblového zvuku, ale i precizních sólových kreací. Provedení řídil Václav Luks.

Číst dál…

Collegium 1704 v Maďarsku i Polsku začátkem nového měsíce

Nestává se, až tak často, aby Collegium Vocale 1704 vystoupilo bez své orchestrální sestry – nyní tato řídce se objevující příležitost nastává. Pěvci se představí v maďarském hlavním městě v objektu Müpa Budapest (Palác umění) – jehož koncertní síň Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem je o málo větší než Dvořákova rudolfinská (kapacita cca 1700…

Číst dál…

Zelenka a Händel. Elektrizující oslava dvacetiletí Collegia 1704

„Zelenkova Missa Circumcisionis je hudba svěží, stylově plná a zároveň dostatečně osobitá, na některých místech skutečně charakteristicky jedinečná.“

„Zhudebnění Žalmu 110 Dixit Dominus poskytlo Händelovi možnost vyzkoušet si kompoziční dovednost, schopnost postihnout a úderně vyjádřit dramatismus a naléhavost, propašovat operní estetiku do duchovní oblasti.“

„Komplexní dojem z vybuzení toho největšího možného účinku obou děl zařazuje koncert do pomyslné kroniky zásadních tuzemských hudebních událostí.“

Úvodní koncert abonentní sezóny v pražském Rudolfinu byl pro barokní orchestr Collegium 1704 a jeho sbor Collegium Vocale 1704 oslavou dvaceti let umělecké práce. Výročí svých souborů Václav Luks posvětil ve čtvrtek skvělým, podmanivým a elektrizujícím provedením dvou duchovních děl s latinskými texty a strhující hudbou – Zelenkovy Missy Circumcisionis a Händelova žalmu Dixit Dominus. Dojem, že jde v mezinárodním srovnání o špičkových sto minut, byl samozřejmostí.

Číst dál…

Jubileum korunuje Collegium 1704 nahrávkou dalších Zelenkových mší

„Missa Corporis Domini ještě natočena na CD nikdy nebyla. Missa Circumcisionis sice ano, ale nyní je poprvé nahrána historicky poučeně, s dobovými nástroji.“

„K zázemí tělesa patří velké Bachovy oratorní a kantátové partitury, Händelův Mesiáš, Monteverdi a další Italové, v koncertní i operní sféře také Vivaldi a v poslední době rovněž Mozart, nemluvě o Smetanovi a Chopinovi.“

„Pozoruhodná místa, o nichž je vhodné si v bukletu předem něco přečíst a při poslechu je nepropásnout… Zvláště tam, kde tok hudby přerušují nádherná pozastavení.“

Diskografie barokního orchestru a sboru Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 obsahuje tucet audio nahrávek s etiketou firmy Accent a obdobný počet u jiných firem, k tomu i snímky na DVD. Figurují na nich skladatelé Bach, Händel, Mysliveček, Biber či Rameau, ale nejpočetněji je zastoupen Zelenka. Nejnovějším počinem je Missa CircumcisionisMissa Corporis Domini – jeho dvě mešní kompozice natočené letos na jaře a na přelomu léta a podzimu hned uvedené na trh.

Číst dál…

Václav Luks: Collegium 1704 od počátku fungovalo na základě idealismu a entuziasmu

„Pražské jaro svěřilo provedení Mše h moll souboru, který tehdy vlastně ještě neexistoval, a to čistě na základě důvěry v mou kompetenci, co tehdy ale ještě nebyla ničím prokázaná.“

„V člověku to vyvolává určitou pokoru, když si uvědomí, jak málo toho vlastně víme.“

„Našemu pražskému publiku v Rudolfinu můžeme nabídnout prakticky cokoliv a posluchači přijdou.“

Vybudoval mezinárodně respektovaný soubor specializující se na interpretaci staré hudby; do Prahy přinesl Bacha a Zelenku. Dnes již ikona českého starohudebního světa Václav Luks letos slaví dvacáté výročí existence svých souborů Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704. Jak se z hrstky nadšených hudebníků stal renomovaný soubor, jak nakládá s dramaturgií koncertů a co nás čeká v nadcházející jubilejní sezoně Luks prozradil při posezení po jedné ze zkoušek na zahajovací koncert sezony, který se uskuteční 8. října v drážďanském Annenkirche a o den později v pražském Rudolfinu.

Číst dál…

Barokní dialog o víře. Collegium 1704 na Svatováclavském hudebním festivalu

„Pokud Zelenka nabídnul obraz víry jako řádu a jistoty, Händelův Dixit Dominus působil jako ohnivá erupce.“

„Výkon Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 potvrdil jejich vysokou úroveň.“

„To, co by mohlo působit jako kompromis, se proměnilo v přednost – právě křehkost a nevyzpytatelnost historických nástrojů dodala celému Zelenkovu dílu autenticitu, dramatičnost a živoucí napětí.“

Ostravský večer v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 se stal jedním z vrcholů letošního ročníku Svatováclavského hudebního festivalu. Dirigent Václav Luks přivezl v úterý 9. září do Evangelického Kristova kostela dvě mimořádná díla barokního repertoáru – Missu Circumcisionis Jana Dismase Zelenky a Dixit Dominus Georga Friedricha Händela. Obě skladby spojuje silný duchovní náboj a oslava křesťanské víry, ale každá z nich je předkládá zcela odlišným způsobem: Zelenka jako hluboké a zároveň dramatické zakotvení v liturgickém řádu, Händel jako extrovertní výbuch chvály a triumfu.

Číst dál…

Pražské orchestry zahrají v Ostravě. SHF s mnoha výlety ke starší hudbě

Pětici koncertů přinese Svatováclavský hudební festival v příštím týdnu. Do Ostravy a okolí zavítají soubory Collegium 1704 či Prague Philharmonia společně s jednotlivci seskupenými v komorních sestavách. Dění načne 9. září dirigent Václav Luks se svým barokním souborem, který v letošním roce slaví dvacet let od založení. Koncert Václava Lukse s Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704…

Číst dál…

Collegium 1704 v příští sezóně

V jubilejní sezoně 2025/26 připravilo Collegium 1704 společně s vokální odnoží Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse program, který už tradičně zahrnuje šest koncertů v pražském Rudolfinu a paralelně drážďanském Annenkirche. Součástí sezony barokního orchestru, jejíž těžištěm je jméno Bach, jsou i tentokrát komornější pořady ve vršovickém Vzletu. První rudolfinský koncert se odehraje 9.…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Tři koncertní zastavení v litomyšlských chrámech 

„Výsledek se na koncertě Václava Lukse dotýká dokonalosti a násobí prožitek z chvil, v nichž působí i užaslé ticho po doznění Bachovy hudby.“

„Možnosti se zdají být v písních o lásce a bojích u Joela Frederiksena téměř nekonečné.“

„Neslavnější varhanní skladbu všech dob hraje Christian Schmitt bez patosu, se zvláštní lehkostí.“

Ve druhé polovině uplynulého týdne jsme se konečně dočkali výrazněji letních teplot, které v Litomyšli přímo vybízejí k návštěvě některého z tamních chrámů. A pokud se dá taková návštěva spojit s koncertem, máme zde stav takřka ideální.

Číst dál…

Luksovy soubory dvakrát v rakouském Melku

Collegium Vocale 1704 vedené Václavem Luksem spojí své síly s Concentus Musicus Wien řízeným Pablem Heras-Casadem a současně i se sesterským Collegiem 1704 na dvojici koncertů konaných ve dnech 6. a 8. června v kolegiátním kostele v Melku. Na programu bude nejprve dvojí Magnificat, první zkomponované Johannem Sebastianem Bachem, druhé z dílny jeho syna Carla Philippa Emanuela.…

Číst dál…

Ježíš na Kalvárii s Collegiem 1704

Poté, co se oba soubory Collegia 1704 vypořádají s nejbližší výzvou vystoupení na festivalu Thüringer Bachwochen v německém městě Gotha, je čeká další dvojakce v Drážďanech a v Praze. 13. a 15. dubna budou mít příznivci hudby Jana Dismase Zelenky možnost slyšet jeho oratorium Gesu al Calvario. Diriguje Václav Luks. Přestože Jan Dismas Zelenka působil na…

Číst dál…

Radost dynastie Bachů

„Na úvod zazněla krátká Sinfonia z kantáty Der Herr denkt an uns. Její provedení bylo průzračné.“

„Ve druhé polovině večera následovaly tři kompozice Sebastianova otce Christopha.“

„Hudební jazyk všech tří skladatelů vykazuje mnoho příbuzných rysů. Jako by všechny skladby večera napsal jeden jediný autor.“

Pod názvem Dynastie Bachů uspořádalo Collegium 1704 v pražském Rudolfinu v pondělí 24. března další, v pořadí již pátý abonentní koncert sezony. Dirigent Václav Luks na něm se svým orchestrem a s pěvci Collegia Vocale 1704 přednesl čistě bachovský program. Sestavil jej z kantát a motet nejen nejslavnějšího z nich Johanna Sebastiana, ale i jeho příbuzných, tedy otce Johanna Christopha a bratrance Johanna Ludwiga.

Číst dál…

Festivalu Smetanova Litomyšl se vrátí genius loci – zámecké nádvoří

„Mozartova Figarova svatba v nastudování Jiřího Heřmana a Václava Lukse s Collegiem 1704 má v Brně premiéru 22. března.“

„Protagonisty operního gala mají být sopranistka Corinne Winters, která se poslední dobou intenzivně věnuje českému repertoáru, a tenorista Pavel Černoch.“

„Sál má přijít na 85 milionů korun, obdobný rozpočet má letošní festivalový program.“

Národní festival Smetanova Litomyšl, jehož 67. ročník se uskuteční od 14. června do 6. července, se po dvouleté pauze vrátí operními představeními a hlavními koncertními programy na zámecké nádvoří. Vznikne tam letní auditorium, nazývané SmetaNOVÝ sál, nově koncipované architektem Josefem Pleskotem. Na festivalu se vystřídají operní soubory z Brna a Prahy, Drážďanská filharmonie, Kremerata Baltica, The King’s Singers, zahraniční i tuzemští sólisté a další orchestry a komorní soubory. V pravidelné spolupráci budou pokračovat Česká filharmonie, Collegium 1704 a Pavel Haas Quartet. Nově se festival víc zaměří i na balet a tanec. Na 48 pořadů se bude prodávat 31.000 vstupenek.

Číst dál…

Nikoli objevná Bachova Mše h moll

„Dirigent zvolil velmi energické pojetí a živá tempa, většině částí zrychlení překvapivě svědčilo, jiné ale zcela nevyzněly.“

„Kraemer byl důstojnou náhradou Byčkova, ale nepřinesl s orchestrem nic objevného.“

„Přesto je dobře, že se Bachova díla v prvním českém koncertním sále hrají a čeští posluchači si mohou rozšiřovat hudební obzory.“

Česká filharmonie uvedla ve dnech 22., 23. a 24. ledna v Rudolfinu pod taktovkou Nicholase Kraemera Bachovu Mši h moll také zvanou „Katolická“. Společně s Collegiem Vocale 1704 nabídla historicky poučenou interpretaci v komornějším obsazení a výsledek byl působivý, přesto zřejmě nelze mluvit o hudební události, která by se zapsala do dějin.

Číst dál…

Neobvyklé spojení České filharmonie a Collegia Vocale 1704

Šéfdirigent a hudební ředitel České filharmonie Semjon Byčkov podstoupil v polovině prosince bezprostředně po americkém turné plánovanou operaci kyčelního kloubu, po níž se v současné době zotavuje. Trojici lednových koncertů za něj tak 22. až 24. ledna převezme Nicholas Kraemer. Na programu je jediné dílo – zazní Bachova rozsáhlá, téměř dvouhodinová Mše h moll, které…

Číst dál…

Luksova bezelstná demonstrace limitů SOČRu

„Symfonický orchestr Českého rozhlasu dostal toho večera naloženo.“

„Sopranistky svou linku zvládly, absence oné interpretační rezervy ale zapříčinila sdělení co do sugestivity trochu limitované.“

„Václav Čížek i Roman Hoza ve svých spíše epizodních rolích bezpečně obstáli a dotvořili vyrovnané kvarteto sólistů.“

Jen málokdy se stane, aby čistě mozartovský program zahrnoval výhradně skladby v mollovém tónorodu. Přesně to se však přihodilo 13. ledna v Rudolfinu, kdy Symfonický orchestr Českého rozhlasu přizval ke spoluúčinkování vokální sekci pražského barokního tělesa Collegia 1704. Produkci řídil právě zakladatel a umělecký vedoucí druhé zmíněné entity, rovněž odborník přes poučenou interpretaci staré hudby Václav Luks.

Číst dál…

Nedokončená, přesto rozsáhlá. Mozartova Mše c moll zazní v Rudolfinu

Mozart na druhou je název koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu 13. ledna v Dvořákově síni Rudolfina. Na programu totiž budou dvě rozsáhlé kompozice génia epochy klasicismu Wolfganga Amadea Mozarta, a to Symfonie č. 40 g moll, jeho předposlední symfonie, a především hodinová, nedokomponovaná Mše c moll, na kterou se k instrumentálnímu tělesu připojí vokální…

Číst dál…

AudioPlus | Václav Luks: Johann Sebastian je obyvatelem hudebního Olympu

Barokní orchestr Collegium 1704 je i se svým sborem Collegium Vocale 1704 v roce 2025 přítomen na evropské scéně staré hudby už dvacet let. Jejich zakladatel a umělecký šéf Václav Luks v podcastu portálu KlasikaPlus.cz vypočítává některé umělecké cesty a projekty jubilejního roku a vzpomíná na rok 2005. Ujišťuje, že jako tehdy na samém začátku, tak…

Číst dál…

Pianista Eric Guo prozářil zvuk Collegia 1704   

„Zvuk klavíru, který se ozval záhy po orchestrálním vstupu, byl zjevením díky nádherné imitaci xylofonové charakteristiky.“       

„Čtyřvětá skladba byla vedena s výstižným citem pro dynamické a tempové proměny rané romantiky.“

„Sbor Collegium Vocale 1704 zpíval hymnu v anglickém překladu reverenda Johna Troutbecka.“

Jméno hudebního skladatele Antonína Dvořáka zplna rezonovalo desátý den Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Jednak v názvu festivalu, poté v místě konání, tedy Dvořákově síni Rudolfina, a naposledy v programu, a to hned dvěma Dvořákovými opusy. V neděli 15. září vstoupil tedy barokní orchestr a sbor Collegium 1704 se svým leaderem Václavem Luksem do romantismu. Pro Dvořákův jediný klavírní koncert pozval ansámbl pianistu Erica Gua, poté věnoval svou ansámblovou vyzrálost Sedmé symfonii g moll Jana Václava Kalivody a závěrem koncertu ztvárnil hymnus Dědicové Bílé hory, op. 30 Antonína Dvořáka, mimořádně v anglické verzi.

Číst dál…

Collegium 1704 navštíví polskou Vratislav

Generální ředitel Andrzej Kosendiak a umělecký ředitel, dirigent a flétnista Giovanni Antonini zvou na 59. ročník Mezinárodního festivalu Wratislavia Cantans, který se koná od 5. do 15. září v polské Vratislavi a několika dalších městech Dolního Slezska. Tématem letošního ročníku jsou migrace v různém smyslu slova. V rámci přehlídky se 8. září představí také pražský barokní…

Číst dál…

Pošesté v Salcburku, poprvé v Innsbrucku. Collegium 1704 na rakouských festivalech

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 a jeho vokální odnož Collegium Vocale 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse již pošesté míří na prestižní festival vážné hudby Salzburger Festspiele, kde poprvé uvede Velkou mši c moll Wolfganga Amadea Mozarta. Pouze instrumentalisté souboru ještě předtím stanou na pódiu v rakouském Innsbrucku a nabídnou koncert Il Polifemo…

Číst dál…

Collegium 1704 míří na Rheingau Musik Festival. V Porýní bude znít i česká hudba

Pražský barokní orchestr Collegium 1704 se ve čtvrtek 11. července představí na německém Rheingau Musik Festivalu. V klášteře v Eberbachu uvede od sedmi hodin večer emblematickou Mši h moll, BWV 232 Johanna Sebastiana Bacha. Jedním z témat dramaturgie letošní rýnské přehlídky je i česká hudba. Švýcarský nakladatel Hans Georg Nägeli nešetřil superlativy, když v roce…

Číst dál…

Třetí týden Smetanovy Litomyšle

Národní festival Smetanova Litomyšl je ve své polovině a s posledními červnovými dny vstoupí do třetího úplného týdne hlavní festivalové řady. Co si pro návštěvníky pořadatelé festivalu připravili od 24. do 30. června? V úvodu závěrečného červnového týdne zavítá na šestašedesátý ročník litomyšlské přehlídky vlámský Huelgas Ensemble, o jehož koncertech v České republice portál KlasikaPlus.cz…

Číst dál…

Collegium 1704 uvede operu Les Boréades. V Madridu a Versailles

Dlouho zapomenutý monument francouzské opery, Rameauovu operu Les Boréades, oživí soubor Collegium 1704 za řízení Václava Lukse s plejádou mezinárodních sólistů. Koncertně ji uvede ve Španělsku a Francii. První provedení se uskuteční 26. května od osmnácti hodin v madridském Auditorio Nacional, druhé 31. května ve dvacet hodin v Královské opeře na zámku ve Versailles. K…

Číst dál…

Luigi De Donato jako kyklop s Collegiem 1704

Jednooký a tříprstý kyklop Polyfémos ze starořeckých pověstí se stal ústřední postavou mnoha mýtických příběhů a také jejich zhudebnění z pera barokních autorů. Postava Poseidónova syna a obra nepřekonatelné síly se objevuje v řadě bájí, z nichž nejznámější jsou souboje s Odysseem při jeho návratu do vlasti a Théseem, který Polyféma zabije. Italský basista Luigi De Donato charakterem…

Číst dál…

Bravo Händelovu Mesiáši

„Luksovo nastudování oratoria Mesiáš vychází z autografu dublinské verze z roku 1741.“

„Polský tenorista Kristian Adam uchvátil už při svém prvním výstupu.“

„Zvláštním potěšením byl zpěv altistky Avery Amereau, který byl na scéně v každé části oratoria nepřeslechnutelný.“

Dvořákova síň Rudolfina byla v úterý 18. března beznadějně vyprodána. Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse vzdaly hold věčné slávě oratoria Mesiáš Georga Friedricha Händela. Sóla zpívaly mezinárodně renomované hlasy, které se v následujících sezónách připojí ke Collegiu 1704 na evropském turné právě s tímto Händelovým oratoriem. Ohlas provedení byl velkolepý.

Číst dál…

Orfeus a Eurydika v Královské opeře ve Versailles s Collegiem 1704

Od 7. do 10. března ožije v Královské opeře na zámku ve Versailles koprodukční projekt Orfeus a Eurydika, na němž se podílí šest evropských operních domů. Gluckovu operu v Berliozově úpravě hudebně nastudoval soubor Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse. V titulních úlohách se představí Marie-Claude Chappuis jako Orfeus a Mirella Hagen v roli Eurydiky. Gluck…

Číst dál…

Collegium Vocale 1704 v Berlíně s Beethovenovou Devátou

Vokální sekci pražského barokního souboru Collegium 1704 čekají dva koncerty v Berlíně. Společně s postupimským orchestrem Kammerakademie provede repertoár, které patrně leží mimo obvyklou oblast zájmu, totiž Beethovenovu Symfonii č. 9 d moll, op. 125 „S Ódou na radost“. Kompozici nastudoval a hudebně řídí dirigent Antonello Manacorda, v pozici sólistů se ocitnou Maria Bengtsson…

Číst dál…

Oba soubory Collegia 1704 se zaskvěly v Rudolfinu

„Mše byla hrána s obvyklou precizností nástupů obou těles a sólistů.“

„V hybném tempu na pozadí orchestru a sboru splývali pěvci v prosebné litanii s duchem aklamace.“

„Orchestr posílily tři trubky a kotle a viditelně vygradovaly náladu hudby, která se stala vitální, dynamickou a pulzující koncertní událostí.“

V úterý 19. prosince večer patřila Dvořákova síň Rudolfina duchovním kompozicím dvou barokních velikánů. Václav Luks se svými soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 uvedl mši Missa Corporis Domini Jana Dismase Zelenky a Magnificat in D Johanna Sebastiana Bacha. Dvě díla komponovaná pravděpodobně v rozmezí několika málo let, dvě díla rozdílné stavební sevřenosti sblížená interpretací.

Číst dál…

Monumentální Monteverdi v Rudolfinu

„Tenorista Ondřej Holub, jehož soustředěný a znělý hlas potěšil chvalitebnou dikcí, s nadhledem zahájil responsorium veršem předzpěváka.“

„Mimořádně působivé bylo provedení moteta Audi coelum (Slyš nebe, má slova) pro dva tenory s continuem.“

„Trojice cinků a pozounů hrály vesměs v lahodném humánním zvuku, který se přátelsky vinul k sólových hlasům.“

Dvořákova síň Rudolfina byla 10. listopadu večer obsazena do posledního místa. Na podiu povznášely mysl publika instrumentální soubor Collegium 1704 a sesterský ansámbl Collegium Vocale pod vedením Václava Lukse. Renomovaný orchestr, činný doma i na festivalech po celé Evropě bezmála už dvacet let, opět nadchl publikum.

Číst dál…