KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zásnuby v klášteře s ruským akcentem v Theater an der Wien

„Prvoplánově upjatí mniši v černých hábitech se posilňují alkoholem a veselá pitka se zvrhává v obscénní veselici, do které vpadají i čtyři lehkonohé tanečnice.“

„Komika nikdy nesklouzla k lascivním akcím, přestože balancovala na hranici vkusu.“

„Nejlepší figurku inscenace vytvořil rumunský barytonista Zoltan Nagy. Typ stále opilého mužika, poněkud zakřiknutého, ale ve výsledku s něžnou poetickou duší, byl neodolatelný.“

Druhá vídeňská operní scéna po svém znovuotevření do světa vysílá každý měsíc jednu operní premiéru. 26. března šlo o operu Sergeje Prokofjeva Zásnuby v klášteře a realizace se ujali z velké části ruští umělci. Dirigent Dmitry Matvienko společně s italským režisérem Damianem Michielettem vytvořili kouzelnou lyricko-komickou inscenaci s excelentními pěveckými i hereckými výkony a veselou satirou. Puristicky provedené představení bylo skvělou zábavou, kterou publikum reprízy 5. dubna dokázalo ocenit.

Číst dál…

Animal Farm. Nová opera podle George Orwella na jevišti Vídeňské státní opery

„Raskatov dal opeře oratorní strukturu a ponechal všechny zvířecí postavy, které na sebe berou charaktery a jednání známých revolučních postav.“

„Celkově šlo o směsici zvuků a skřípotů, do kterých se občas ozvala chvíli i povědomá melodie či foxtrot, aby se okamžitě zase změnily na výsměšné či výhružné zvuky.“

„Inscenace vrcholí hostinou, které se účastní jak zvířata, tak lidé a již nelze rozlišit, kdo je kdo.“

„Všechna zvířata jsou si rovna, jen některá jsou si rovnější.“ Okřídlená věta George Orwella podnítila ruského skladatele Alexandera Raskatova k napsání opery na text, který tvořili společně s Ianem Burtonem. Provokativní opera měla ve Státní opeře ve Vídni premiéru 28. února 2024 a stala se senzací sezóny. Alespoň podle reakcí publika, které bouřilo nadstandardními ovacemi na první repríze 2. března, která je recenzovaná. Režie se ujal Damiano Michieletto, hudebního nastudování dirigent Alexander Soddy.

Číst dál…

Orwellovská dystopie v kabátě soudobé hudby. Operní premiéra ve Vídni

Diváky vídeňské Staatsoper čeká premiéra opery na motivy klasické Orwellovy dystopie. Na zanedbané farmě se zvířata vzbouří proti svému tyranskému majiteli, ale brzy se musí podřídit jhu nového vůdce z vlastních řad: „Všechna zvířata jsou si rovna, ale některá jsou si rovnější.“ Opera Animal farm o třech dětstvích a epilogu je dílem Alexandera…

Číst dál…

Hrajme soudobou operu

„Mnoho významných operních děl, která vznikla v tomto století (a je jich už pěkná řádka), tak náš divák vůbec nezná.“

„Skladatel je jeho prvním režisérem.“

„Operu českého skladatele Ondřeje Adámka Ines uvede ve světové premiéře 16. června 2024 Opera v Kolíně nad Rýnem, kde ji nastuduje dnes velice žádaný dirigent François Xavier Roth.“

Každoročně se setkávají šéfové opery se svými dramaturgy, aby vytvořili plán oper, které budou hrát v následující sezoně, příp. v sezonách budoucích. Když si uvědomíme, že opera vznikla okolo roku 1600 a že skladatelé stále píší nová a nová díla, je opravdu z čeho vybírat. Oper za více než čtyři století vznikly tisíce a je skutečně těžké určit ty pravé tituly (v našich divadlech zpravidla čtyři) pro tu kterou sezonu.

Číst dál…

Zuzana Marková jako záskok ve známém prostředí

Římská opera uvede v rámci letního operního open-air festivalu v Terme di Caracalla Verdiho Rigoletta během čtyř večerů od 3. do 10. srpna s českou sopranistkou v hlavní ženské roli. Zuzana Marková byla pro účast v produkci oslovena na poslední chvíli jako záskok. Roli Gildy však již mnohokrát ztvárnila (Frankfurt nad Mohanem), navíc už dříve…

Číst dál…

Olga Jelínková jako Kleopatra v Lipsku

Sopranistka Olga Jelínková, která od loňské sezóny působí v souboru Lipské opery, ztvární roli Kleopatry v premiéře Händelovy opery Giulio Cesare in Egitto. Ta je na programu 1. dubna v hudebním nastudování argentinského dirigenta a multiinstrumentalisty Rubéna Dubrovského, jenž se soustředí zejména na operní díla Händela a Mozarta. Režijně se inscenace ujal Ital Damiano Michieletto,…

Číst dál…

„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (10)
Víš, co mě napadlo? Proč lidé nelétají…

„Po posledním potlesku jsme se navzdory našemu dobře známému dvoumetrovému odstupu semkli a objali…“

„Když jsem vyjížděla z tunelu ve Francii, spadl mi obrovský kámen ze srdce. A v tu ránu jsem zjistila, že musím jet vpravo.“

„Vrátila jsem se domů – a přece jsem v Anglii něco zapomněla. Vlastně záměrně nechala. Kus života, kus srdce, kus sebe sama.“

Sopranistka Kateřina Kněžíková byla od dubna do června v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném mezinárodním operním festivalem. Zpívala tam v desítce představení titulní roli v nově připravené inscenaci Janáčkovy Káti Kabanové. Režii měl Damiano Michieletto, dirigentem byl Robin Ticciati, hrál London Philharmonic Orchestra…

Číst dál…

Káťa Kabanová a Kateřina Kněžíková poprvé na festivalu v Glyndebourne

V Glyndebourne, na mezinárodně uznávaném operním festivalu ve Východním Sussexu na jihu Anglie, má dnes vpodvečer premiéru nová inscenace Janáčkovy Káti Kabanové. Titulní roli v ní a v devíti navazujících představeních ztvárňuje do 19. června česká sopranistka Kateřina Kněžíková. Lyrické hudební drama, komponované podle ruské klasiky, Ostrovského hry Bouře z poloviny 19. století,…

Číst dál…

„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (4)
Zahlédnout anděla

„Náš milý režisér Damiano je typem umělce, který nemá potřebu hvězdit ani nijak zdůrazňovat své ego.“

„Naprosto mě fascinuje, jak silná je jeho potřeba porozumět hudbě.“

„Za pár dní už budeme na jevišti. Luxus.“

Sopranistka Kateřina Kněžíková je v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném mezinárodním operním festivalem. Bude tam na přelomu května a června zpívat Janáčkovu Káťu Kabanovou. Ve čtvrtém dílu seriálu, který exkluzivně píše pro portál KlasikaPlus.cz, zachycuje už opravdu velmi konkrétní výsledky dosavadní dvoutýdenní intenzivní zkouškové práce. Režisér Damiano Michieletto je podle ní „fakt skvělý“. I když – jedno mu nechtěla odpustit…

Číst dál…

„Káťa“ Kněžíková v Glyndebourne (3)
Modřiny stojí za tu krásu

„Najednou mě vzbudí Káťa a říká: ´Musíme domů, čeká tam práce…´ Poslechnu ji a jdu. Je to přísná holka.“

„Tak si říkám, jestli ten koncertní provoz přeci není lepší… Alespoň s ohledem na mé ubohé, otlučené tělo…?“

„Máme geniálního režiséra, který nás provází libretem tak, jak ho Janáček napsal. Žádné jiné výklady, žádné patvary, žádné ego.“

Sopranistka Kateřina Kněžíková je v Glyndebourne na jihu Británie, v místě proslaveném mezinárodním operním festivalem. Bude tam na přelomu května a června zpívat Janáčkovu Káťu Kabanovou. Ve třetím dílu seriálu, který exkluzivně píše pro portál KlasikaPlus.cz, zachycuje pocity po sedmi dnech zkoušek a po prvním volném dnu. Ten rok nepřítomnosti na jevišti je prý sakra znát. Tělo samá modřina… každý večer padá za vlast… – ale šťastná a naplněná.

Číst dál…

Kateřina Kněžíková: Janáčkova Káťa bude jednou z mých oblíbených rolí

„Káťa se mi zpívá moc dobře, její povaha je mi blízká…“

„Přišla jsem si na to, jak Janáčka zpívat. Ne uštěkaně!“

„Byla jsem, myslím, vždycky hodně dobře připravená, ale jak teď, jsem asi ještě v životě nebyla!“

Na mezinárodně uznávaném operním festivalu v Glyndebourne na jihu Anglie se má od 20. května do 19. června odehrát desítka představení Janáčkovy opery Káťa Kabanová. Novou inscenaci chystají umělecký šéf festivalu dirigent Robin Ticciati a režisér Damiano Michieletto. Titulní roli ztvární Kateřina Kněžíková…

Číst dál…