KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Tomáš Hanus: Rodinu a práci považuji za rovnocenné součásti života, ale práce nestojí nad rodinou

„V Británii je nutné pracovat velmi efektivně, podmínkou je, že se umělci připravují doma a na zkoušce už se dává dílo dohromady po stránce umělecké.“

„Vadí mi, když režisér neumí řemeslo a kompenzuje to snahou šokovat, vymyslí na operu nový příběh, nectí přitom hudební strukturu a klidně kvůli jevištnímu ztvárnění škrtne kus podstatného hudebního materiálu.“

„Kvalita orchestru je samozřejmě podpořena dobrým sálem. Potřebujeme je, ale potřebujeme také posluchače, kteří se nebudou bát do těch nových, naleštěných prostor vstoupit.“

Tomáš Hanus patří mezi střední generaci českých dirigentů, kteří pracují v zahraničí. Je žákem Jiřího Bělohlávka a jeho silnou stránkou je mimo jiné hudba Leoše Janáčka. Pochází z Brna a dnes má za sebou několikaleté působení ve Velšské národní opeře v Cardiffu a mnoho hostování v operních domech v Evropě. Nejbližším místem, kde ho můžeme vidět při práci, je Státní opera ve Vídni, kde bude v říjnu dirigovat Jenůfu. V listopadu pak vystoupí na festivalu Janáček Brno. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje práci v Británii i to, jak se dá skloubit mezinárodní dirigentská dráha s co nejužším kontaktem s rodinou. 

Číst dál…

Kněžíková a Cukrová zítra z Berlína online

Sopranistka Kateřina Kněžíková a mezzosopranistka Markéta Cukrová, která zaskočila za Janu Sýkorovou, si můžou i přes uzavření hranic splnit další velký hudební sen. Obě se zúčastní natáčení a přenosu jednoaktové rozhlasové opery Slzy nože od Bohuslava Martinů, a to s Deutsches Symphonie-Orchester v Berlíně. Třetí sólistkou bude americká transgender barytonistka Lucia Lucas. Původně se měla opera…

Číst dál…

Jakub Hrůša: Každý koncert jako díkůvzdání

„Odstupy na pódiu? Vynaložili jsme veškeré úsilí, aby umělecký výsledek nebyl jakkoli kompromitován, a daří se to. Hlavní problém je psychologický – vytrácí se ´komunitní´, ´intimní´ rozměr hraní spolu.“

„Těším, až se věci vrátí k normálu. Až zas budu moct podat koncertnímu mistrovi nebo sólistovi ruku a obejmout je. Tahle bezprostřední emoce v koncertech mi nesmírně chybí.“

„Hrajeme pro dvě stě lidí maximálně – v sále pro tisíc čtyři sta posluchačů. Všichni přijdou. Sedí na telefonu, dokud se neproderou pro lístek. Každý koncert hrajeme bezmála jako díkůvzdání, že zní ještě živé tóny pro reálné publikum.“

Šéfdirigent Bamberských symfoniků Jakub Hrůša přibližuje podmínky, za nichž se v Německu zatím koncertuje. Zamýšlí se nad mnoha zápory a nad několika vzácnými klady uplatňovaných opatření, nad okolnostmi a současnými nadějemi, dává nahlédnout do svého seškrtaného diáře a také podrobně přibližuje atmosféru koncertu, který v Bamberku před deseti dny v živém streamu dirigoval pro festival Janáček Brno…

Číst dál…

Jakub Hrůša a Tomáš Jamník společně v Berlíně

Ve Velkém sále Filharmonie v Berlíně bude koncertovat 28. října Deutsches Symphonie-Orchester Berlin řízený Jakubem Hrůšou. Zazní předehra ke Smetanově Prodané nevěstě, Koncert pro violoncello a orchestr č. 1 Bohuslava Martinů a Dvořákova Třetí symfonie. Sólistou je Tomáš Jamník. „Před 102 lety vzniklo samostatné Československo a jde o důležité datum pro moderní Evropu obecně. Jsem…

Číst dál…