Blíží se první Operní matiné plzeňského Divadla J. K. Tyla. Pravidelná nedělní setkání tradičně ve Foyer Vendelína Budila přinášejí skladby z repertoáru vážné hudby na předem daná témata. Nejbližší matiné se uskuteční 23. listopadu. Oblíbená řada nedělních komorních recitálů v prostorách Foyer Vendelína Budila ve Velkém divadle nabízí vystoupení členů souboru opery a hostů. Operní matiné…
Třeboňské nocturno připomene historická výročí měst Třeboň a České Budějovice
Ve čtvrtek 20. listopadu se v empírovém Divadle J. K. Tyla v Třeboni uskuteční koncert připomínající výročí založení Českých Budějovic a první písemnou zmínku o městském statutu Třeboně – událostí, jež výrazně formovaly kulturní a historickou identitu jižních Čech. Na pódiu se představí barytonista Michal Marhold a klavírista Patrik Červák. Společně s nimi vystoupí flétnistka Evelyna Anežka…
Akustiku je nutné brát v potaz. Requiem v plzeňské katedrále
„Zájem o koncerty v plzeňské katedrále je ze strany posluchačů enormní a odpovídá významu této stavby.“
„Sbormistr opery DJKT Jakub Zicha dobře pracuje s vokální polyfonií.“
„Ačkoliv Haydn skladbu komponoval jako mši za zemřelého chlebodárce, na niterném vyznění se jistě podepsala smrt dcery.“
Podzimní rekviem v katedrále sv. Bartoloměje má už několikaletou tradici. Osou programu bylo tentokrát Requiem in C Michaela Haydna, bratra slavnějšího skladatele, kdy hudební nastudování se ujal šéf opery Divadla J. K. Tyla Jiří Petrdlík. Operní soubor 26. října doplnila čtveřice sólistů, dílo Haydnovo zase Michna, Schütz a Tůma.
Haydnovo Requiem zazní v plzeňské katedrále
Tradiční podzimní koncert Rekviem v katedrále uvede 26. října v plzeňském chrámu sv. Bartoloměje duchovní dílo Michaela Haydna, mladšího bratra slavnějšího Josepha. Zádušní mše, která se stala inspiračním zdrojem Mozartova pozdějšího Requiem, zazní v podání sboru a orchestru opery Divadla J. K. Tyla pod taktovkou Jiřího Petrdlíka. Plzeňská římskokatolická katedrála sv. Bartoloměje se po…
Jeníček s Mařenkou se dočkali. Plzeňská inscenace je pěkná, snad jen dvě výhrady…
„Hostující režisér Štěpán Pácl akcentoval v pohádkovém příběhu dva aspekty – sociální a psychologický.“
„Richard Samek si svou roli Ježibaby viditelně užíval, jeho rej s koštětem vyvolal u publika spontánní bouřlivý ohlas.“
„Po všech stránkách zcela přesvědčivý výkon podal dětský sbor Divadla J. K. Tyla Kajetán vedený sbormistryní Annou-Marií Lahodovou.“
Po šestatřiceti letech se na scénu Divadla J. K. Tyla v sobotu 18. října vrátila pod názvem Jeníček a Mařenka známá opera Engelberta Humperdincka Hänsel und Gretel. Český překlad pořídil Vojen Drlík. Premiéra se uskutečnila v plzeňském Velkém divadle pod taktovkou Jiřího Štrunce a v režii hostujícího Štěpána Pácla. V sólových partiích se představili jak domácí, tak hostující pěvci. Po Jiráskových Broučcích tak plzeňská opera navázala na tradici rodinných představení.
Humperdinckovi obrovsky populární Jeníček s Mařenkou po dlouhé době v Plzni
Především v německy mluvících zemích a hlavně před Vánoci bývá k zhlédnutí jistě nejpopulárnější dílo Engelberta Humperdincka Jeníček a Mařenka. Pohádkou bratří Grimmů inspirované dílo nyní, už na podzim, připravuje plzeňské Divadle J. K. Tyla, kdy hudebního nastudování se chopil šéfdirigent divadla Jiří Štrunc a režie je v rukou Štěpána Pácla. Premiéra se uskuteční 18. října.…
Vysoká laťka… Koncertní sezona v Hankově domě ve Dvoře Králové v úvodu s Plzeňany
Zdaleka ne každé české město má přístup ke kvalitní klasické hudbě. O štěstí či požehnání pro mohou hovořit ve Dvoře Králové nad Labem, kde v místním Hankově domě organizují už 58. koncertní sezonu Kruhu přátel hudby. Ta nadcházející je snad více než jindy plná špičkového kulturního vyžití včetně vystoupení českých filharmonií či…
Plzeňský Verdiho Nabucco v Jindřichově Hradci
Na třetím nádvoří Státního hradu a zámku v Jindřichově Hradci se v sobotu 30. srpna uskuteční další ročník Jindřichohradecké opery. Letos nabídne open-air provedení Nabucca od Giuseppa Verdiho. Začátek akce pořádané agenturou pěvce Vratislava Kříže ve spolupráci s plzeňským Divadlem J. K. Tyla je naplánován na dvacet hodin. Hudebního řízení Nabucca se ujme plzeňský…
Česká divadla zahajují sezony
Z letního odpočinku se neprobouzí pouze žáci a studenti školou povinní, ale také například tuzemské divadelní instituce, kterým startuje nová sezona. KlasikaPlus.cz přináší chronologicky řazený přehled, jak česká divadla pojímají začátek nového ročníku svého uměleckého snažení. Liberec Operetní a muzikálové melodie, taneční umění, ale i slavnostní předání Libereckých Thálií za sezonu 2024/2025, Šalďák dětem…
Devátou „Plzeňskou noc s operou“ letos vystřídala opereta
„Plzeňský operní soubor má za sebou již řadu operetních inscenací, tudíž se nemusí v operetě teprve rozhlížet.“
„Titulní postavu zpívala a hrála s požadovanou lehkostí a lehárovskou nonšalancí Lívia Obručník Vénosová. Roli navíc propůjčila atraktivní zjev.“
„Dlouho aplaudující diváci se evidentně rádi nechali unést melodickým bohatstvím Lehárovy hudby.“
V pátek 27. června se příznivci operního souboru Divadla Josefa Kajetána Tyla opět vypravili do lochotínského amfiteátru, aby zde zhlédli další z představení, které jim domácí operní scéna nabídla. Pro devátý ročník zvolila nikoliv operu, ale Lehárovu Veselou vdovu, přední dílo klasického operetního žánru. Takto se znovu připomněla inscenace z roku 2019, kterou tehdy mohli sledovat diváci nejen v Plzni, ale i pražském divadle v Karlíně.
Tamerlán nebo Psohlavci. Příští sezóna v plzeňském Tylově divadle bude hýřit barvami
Dvanáct premiéra a pět obnovených inscenací, to je plán, s jakým čtyřsouborová plzeňská scéna přistupuje k sezóně 2025/26 nazvané Zažij divadlo ve všech barvách. Operní soubor Divadla J. K. Tyla v dramaturgii vsadí na propojení nadčasové krásy klasických děl s objevováním spíše zapomenutých kusů. Balet chystá dvě novinky v duchu klasické tradice i moderního výrazu. V programu nebude…
Plzeňské divadlo navštíví ‚stará dáma‘
Návštěvu staré dámy, baletní zpracování tragikomedie podle Friedricha Dürrenmatta, připravuje plzeňské Divadlo J. K. Tyla. Choreografie i režie je dílem Anny Vity a premiéra se uskuteční 24. května na Malé scéně. Dürrenmattova Návštěva staré dámy se ptá na trojúhelníkový vztah mezi penězi, morálkou a vinou. Tragická komedie odhaluje sociální nespravedlnosti. „V jiném světle budeme vnímat…
Bendovy melodramy zaujaly na festivalu Musica Bayreuth
„Jiří Antonín Benda ve svých dvaapadesáti letech zvolil formu, v níž byly hudební a mluvená složka uplatněny rovnocenně a ve vzájemní interakci.“
„Perfektní mluvní projev, dokonalé zvládnutí fonetické stránky němčiny, přesvědčivé herecké podání a vkusná náznaková gestika podpořily mimořádný výkon Kateřiny Hebelkové.“
„Komorní orchestr Opery Divadla J. K. Tyla dosáhl v akustických podmínkách dřevěného interiéru barokního divadla kompaktního měkkého zvuku.“
Celkem dvacet koncertů konaných na osmi místech ve dnech 8. května až 30. června přináší v letošním roce festival Musica Bayreuth. Zatímco v loňském roce byl program zaměřen především na tvorbu Christopha Willibalda Glucka, letos je převážná část programové nabídky ve znamení baroka. V rámci česko-německé spolupráce byly v pátek 9. května v Markraběcím divadle uvedeny melodramy Jiřího Antonína Bendy Ariadne auf Naxos a Medea. Společně s orchestrem v režii Apoleny Veldové a Věry Šustíkové vystoupila Kateřina Hebelková spolu s německými herci.
Plzeňský Trubadúr potěší. Vrátil se po dvaceti letech
„V roli Manrica se na plzeňskou scénu vrátil po delší odmlce Paolo Lardizzone.“
„Svatopluk Sem zaujal jak kantilénou plnou vnitřní naléhavosti, tak příkladnou artikulací a vkusnou mírou afektů.“
„Pěvecky suverénně se zhostily svých partů Lívia Obručník Vénosová jako Leonora a Kateřina Jalovcová v roli Azuceny.“
V sobotu 26. dubna se pod taktovkou Jiřího Štrunce uskutečnila v plzeňském Velkém divadle premiéra Verdiho páté nejhranější opery. Vedle členů plzeňského operního ansámblu Divadla Josefa Kajetána Tyla se na ni podíleli i hostující umělci, kteří se svými rolemi mají zkušenosti nejen z domácích, ale i zahraničních scén. Počínaje rokem 1868 byl Trubadúr v Plzni inscenován již pojedenácté, podruhé pak v italském originále.
Trubadúr v Plzni po dvou desetiletích
Na jeviště plzeňského Divadla J. K. Tyla se po dvaceti letech vrátí jedna z operních klasik. Verdiho Trubadúr (Il trovatore) je příběhem dvou bratrů, které rozdělil osud, aby se pak znovu setkali tváří v tvář tragédii. Režisérem nejbližšího plzeňského uvedení díla o čtyřech dějstvích je Michal Lieberzeit, autorem hudebního nastudování je Jiří Štrunc. Premiéra se…
Aktualizováno Číst dál…
Noc divadel na téma Sousedství
29. března se v Česku uskuteční už třináctý ročník Noci divadel, tentokrát na téma Sousedství. Divadla a další instituce v celé zemi připraví program, který diváci ve zbytku sezony nezažijí. Většina scén navíc program uvede zdarma nebo za snížené vstupné. Milovníci klasické hudby si přijdou na své hlavně v Plzni, Liberci a v Českých Budějovicích. I…
Jubileum Jiřího Temla jedním z akcentů. Smetanovské dny pokračují
Půlkulatý ročník festivalu Smetanovské dny v příštím týdnu pokračuje pěticí akcí. K mání je promítání smetanovského filmu Neslyším ničeho, pocta Jiřímu Temlovi v katedrále, finále soutěže klavíristů v Besedě, výjezd do Domažlic s talentovaným mládím i představení Bernsteinova muzikálu, původně operety. KlasikaPlus.cz přináší další přehled dění festivalu. Celovečerní hořká komedie s prvky dokumentu o životě Bedřicha Smetany a současné…
Brahmsovo Německé rekviem uvedeno s tanečním doprovodem
„Italského choreografa Francesca Annarummu inspiroval podle jeho vlastních slov k pohybovému uchopení vztah k matce.“
„Výsledek Zichovy práce s oběma pěveckými tělesy byla jako vždy vynikající.“
„Orchestr pod vedením Jiřího Štrunce podal působivý výkon, a to navzdory umístění v hlubokém orchestřišti.“
Po mnoha letech se do Plzně vrátilo Německé rekviem Johannesa Brahmse. K jeho uvedení spojily své síly dva soubory Divadla J. K. Tyla – baletní a operní. Pěvecký sbor divadla přijel z Prahy posílit Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy. Představení se uskutečnilo v sobotu 15. března na Nové scéně, která nedávno oslavila deset let své existence.
Brahmsovo Německé rekviem ve formě baletu
Plzeňské divadlo uvede Německé rekviem Johannesa Brahmse, a to premiérově 15. března formou oratoria spojeného s baletem – jako výpověď o tom, jak lidská bytost žije svůj život neustále ve stínu smrti. Za projektem stojí italský choreograf Francesco Annarumma. Živě hranou a zpívanou hudbu v podání dvou sólistů, sboru a orchestru tak dotvoří další výrazový prostředek, řeč pohybu.…
Faraonova kletba v Plzni velmi dobře baví
„Frankova hudební řeč se nepouští do nutných disonancí, charakterizujících soudobou hudební tvorbu.“
„Zaznělo kompaktní dílo plné nápadů.“
„Dílo nastudoval a diriguje šéf opery plzeňského divadla Jiří Petrdlík.“
Současní skladatelé se věnují opernímu dílu jen zřídka. Mladí autoři ještě řidčeji. Když ale autor je v operním domě zároveň dramaturgem a sejde se s vynikajícím libretistou a režisérem, jejich společné dílo má zelenou. A může hýřit nápady. Tak tomu bylo v sobotu na Malé scéně Divadla J. K. Tyla v Plzni. Světová premiéra opery Faraonova kletba aneb „vykradené opery o vykradené hrobce“ Vojtěcha Franka na libreto Jakuba Hojky, v režii uznávaného Slovince jménem Rocc, k slzám smíchu dovedla nejednoho posluchače.
Operní novinka českého autora. Faraonova kletba čeká premiéru v Plzni
Jako „vykradená opera o vykradené hrobce“ se profiluje Faraonova kletba, nová opera skladatele Vojtěcha Franka, dramaturga plzeňského Divadla J. K. Tyla a také například muzikologa vzešlého z pražské Filozofické fakulty UK. Na Malé scéně se premiéra uskuteční 8. března a režisérem je slovinský tvůrce Rocc. „Co opera jako žánr snese? A jak by vypadala opera o vykradení…
Barytonista Mackay vystoupí v plzeňském divadle. Díky Opernfest Prague
Jedním z výsledků konkurzu uspořádaného programem Opernfest Prague pro mezinárodní odbornou scénu je kontrakt, který pro rok 2025 získal novozélandský barytonista Moses Mackay. Bude účinkovat jako sólista v Brahmsově Německém rekviem, které od března do června společně uvádějí operní a baletní soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla. Opernfest Prague, určený mladým talentům, poskytuje…
Renomovaní stvrdili své renomé. Steinway gala na plzeňské Nové scéně
„Výběr skladeb akcentoval vzájemné souvislosti, ale i vývojové rozdíly tvorby dvou skladatelů – Camilla Saint-Saёnse a Maurice Ravela.“
„Nebývá u nás zvykem vřadit do programové skladby večera dva koncerty jednoho skladatele, a to v provedení stejného interpreta.“
„Ivo Kahánek nezůstal nic dlužen své pověsti klavíristy brilantně ovládajícího kompozice velkého stylového rozpětí.“
Dne 15. února se na plzeňské Nové scéně uskutečnil další z cyklu koncertů Steinway gala. Jako sólisté v něm vystoupili umělci, jejichž výkony jsou vždy zárukou vysoké kvality – hostující klavírista Ivo Kahánek a dále harfistka Dana Suchanová a houslista Martin Kos, oba členové operního orchestru Divadla Josefa Kajetána Tyla, posledně jmenovaný jeho koncertní mistr. Pod taktovkou šéfa opery Jiřího Petrdlíka zazněly výhradně skladby dvou francouzských skladatelů – Camilla Saint-Saёnse a Maurice Ravela.
Ivo Kahánek a francouzský pořad v Plzni
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí i čistokrevné koncerty. Jeden takový představí vůdčího českého pianistu, jakož i pedagoga Iva Kahánka. Klavír Steinway, nejlepší nástroj svého druhu v celém regionu, rozezvučí 15. února a pódium však bude sdílet s dalšími umělci, houslistou Martinem Kosem a harfistkou Danou Suchanovou. Doprovázející operní orchestr řídí Jiří Petrdlík. Steinway gala se uskuteční…
Do Prahy zavítají v rychlém sledu operní soubory z Českých Budějovic, Plzně i Brna
Celkem tři inscenace nabídne v Praze uskutečňované bienále Festival hudebního divadla Opera v příštím týdnu. Na třech různých místech představí své počiny postupně českobudějovické Jihočeské divadlo, plzeňské Divadlo J. K. Tyla a ve spolupráci s Divadlem Spejbla a Hurvínka také Národní divadlo Brno. Jako první přijde na řadu 10. února opera Komenský z pera Jana Jiráska.…
Čtyři řeky v upomínce na Plzeň jako Evropské hlavní město kultury
Před deseti lety, v roce 2015, byla Plzeň Evropským hlavním městem kultury. Divadlo J. K. Tyla tuto událost vzpomene v pátek 31. ledna na Nové scéně tanečním večerem s názvem Čtyři řeky sestaveným ze čtyř choreografií Jiřího Bubeníčka, Petra Zusky, Richarda Ševčíka a Mami Mołoniewicz. Baletní inscenaci Čtyři řeky odkazující se na prostou skutečnost,…
Karel Friesl: Vším jsem byl rád
„V Plzni mě zároveň zlákal k interpretačnímu vyžití rozhlas.“
„Vždy mě fascinovalo spojení klavíru s barvou ostatních nástrojů.“
„Ohlédnu-li se zpět, musím konstatovat, že všechny činnosti, jak pedagogická, tak sólistická, korepetitorská i organizační mě naplňovaly.“
S klavíristou Karlem Frieslem se musel setkat snad každý, kdo měl v posledních šedesáti letech co společného s plzeňským hudebním životem. Je však mimo jiné i jedním z pravidelných návštěvníků v Plzni pořádaných koncertů, nebyl tudíž problém položit mu několik otázek a zavzpomínat tak na minulá léta.
Od Vánoc k Novému roku v českých divadlech
Devítka českých operních divadel láká na vánoční nabídku. Pražské Národní divadlo, Národní divadlo Brno, Národní divadlo moravskoslezské, Slezské divadlo Opava, plzeňské Divadlo J. K. Tyla, liberecké Divadlo F. X. Šaldy, Moravské divadlo Olomouc, Jihočeské divadlo i ústecké Severočeské divadlo nabízejí jak osvědčené tituly, tak ty méně uváděné. KlasikaPlus.cz přináší přehled dění…
Samý vřesk a třesk. V Plzni připravili rozhlasovou hru o Smetanovi
Na závěr Roku české hudby, kterému letos dominovalo dvousté výročí narození Bedřicha Smetany, přichystalo plzeňské Divadlo J. K. Tyla původní rozhlasovou hru Samý vřesk a třesk. Koprodukční dílo souborů činohry a opery z dílny Aleny Zemančíkové přináší unikátní pohled na život a dílo předního českého skladatele. K poslechu bude od 20. prosince na webových stránkách…
Plzeňské divadlo uvádí Bendovy melodramy
Jediné uvedení melodramů Jiřího Antonína Bendy Ariadna na Naxu a Medea se uskuteční v plzeňském Divadle J. K. Tyla. Stane se tak 20. prosince ve Velkém divadle. V případě prvního díla půjde o koncertní provedení, druhé bude nabídnuto scénicky. Přínos Jiřího Antonína Bendy (1722–1795) spočívá především v oboru scénického melodramu. Benda navázal na myšlenku Jeana Jacquesa Rousseaua…





























