Plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla zařadilo na třetí adventní víkend dvojici vánočních programů. Vedle vánočního koncertu dětského divadelního sboru Kajetán, který se uskuteční v sobotu 14. prosince, se plzeňské publikum dočká i návratu inscenace České mše vánoční Jakuba Jana Ryby. Tu plzeňská scéna uvede v neděli 15. prosince a poté v dalších třech reprízách až…
Špalíček v Plzni po třiceti letech
Baletní soubor plzeňského Divadla J. K. Tyla se připojuje k Roku české hudby s dílem, jež vzniklo v třicátých letech minulého století, v době narůstajících totalit a hrozících krizí. Špalíček Bohuslava Martinů bude na scéně Velkého divadla premiérově k zhlédnutí 16. listopadu – s choreografií Jiřího Pokorného a v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka. V těžké době se Bohuslav Martinů…
ČtenářiPlus: Smetanou proti opernímu konzervatismu
„Domácí operní orchestr pod vedením Jiřího Štrunce naplňuje bohatost Smetanova vrcholného romantismu.“
„Jedna věc je pracovat se symbolistickým minimalismem, ale druhá věc je předat potřebné množství informací.“
„Smetanovo dílo skýtá možnost dostat operu k široké divácké veřejnosti.“
Divadlo Josefa Kajetána Tyla v Plzni uvedlo v sobotu 19. října Smetanovu operu Čertova stěna v režii Jiřího Nekvasila, necelý rok od obnovení premiéry v Národním divadle moravskoslezském. Původní inscenace byla evidentně natolik vydařená, že si zasloužila vzkříšení na druhé straně republiky. Stálo by však za to ji při takové příležitosti i oživit.
Zápisník zmizelého obnoveně v plzeňském Tylově divadle
U příležitosti Roku české hudby se plzeňské Divadlo J. K. Tyla vrací k inscenaci Zápisník zmizelého. Tu premiérovalo již v roce 2015 a poté ji obnovilo roku 2018. Aktuální obnovená premiéra se na plzeňské Malé scéně uskuteční od devatenácti hodin v sobotu 2. listopadu. Janáčkovo komorní dílo pro tenor, alt a tři ženské hlasy s klavírním doprovodem…
Festival hudebního divadla Opera 2025. Více projektů, premiéry a nové prostory
Šestnáctý ročník Festivalu hudebního divadla Opera 2025, který pořádá Jednota hudebního divadla jako bienále, se uskuteční od 29. ledna do 18. dubna příštího roku. Do Prahy se sjedou operní soubory z České i Slovenské republiky, aby představily své nejlepší inscenace, a to převážně na scénách Národního divadla, ale i v dalších pražských divadelních či nedivadelních…
Po sedmadvaceti letech. Čertova stěna v Plzni
Čertova stěna, komicko-romantická opera Bedřicha Smetany, se vrátí na repertoár plzeňského Divadla J. K. Tyla. V hudebním nastudování Jiřího Štrunce a režii Jiřího Nekvasila se v barytonové roli pana Voka z Růže představí Martin Bárta alternovaný Jiřím Hájkem. Premiéra se koná 19. října ve Velkém divadle. Na pozadí skalnaté krajiny u Vltavy kolem Rožmberka se rozehrává…
Smetanova Hubička na jindřichohradeckém zámku
Město Jindřichův Hradec a Agentura Croce Vratislava Kříže uvádí v sobotu 31. srpna operní představení – Hubičku Bedřicha Smetany. Produkce se tradičně uskuteční na III. zámeckém nádvoří, a to od dvaceti hodin. V hlavních rolích pod širým nebem vystoupí sólisté Ivana Veberová a Richard Samek. Účinkuje orchestr, sbor a balet Divadla J. K. Tyla v Plzni pod režijním…
V Plzni zněly Smetanovy sbory
„V letošním roce v Plzni zazněla větší část Smetanova sborového díla.“
„Na závěr první půle večera spojili mužské amatérské sbory své síly v jedné z nejnáročnějších Smetanových sborových kompozic Píseň na moři.“
„Iniciativu plzeňského divadla lze ocenit jako významný dramaturgický přínos.“
Smetanovy sbory ve Velkém, tak se jmenoval koncert uspořádaný ve čtvrtek 9. května v plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla. Míněn tak byl nejen prostor Velkého divadla, které této příležitosti poskytlo reprezentativní prostředí, ale i velkorysý záměr akce, kdy zazněla podstatná část Smetanova sborového díla.
Smetanovy sbory v plzeňském divadle
Divadlo Josefa Kajetána Tyla připravuje mimořádný večer. Ve čtvrtek 9. května tam na velkolepém koncertě zazní zásadní sborová díla Bedřicha Smetany v podání několika desítek účinkujících z celé republiky. Program se ponese v duchu spolkových koncertů, jaké Smetana za svého života zažíval v proslulém Hlaholu a jaké se pořádaly po celé zemi. Tyto akce byly…
Mezinárodní Balet Gala v Plzni letos více klasicky
Plzeňské Divadlo Josefa Kajetána Tyla připravilo na čtvrtek 2. května tradiční mezinárodní přehlídku baletních čísel s názvem Balet Gala. V sólových a sborových výstupech se představí domácí tanečníci i zahraniční hosté. Vedle klasických ukázek pořadatelé návštěvníkům nabídnou i moderní choreografie. Od klasických pas de deux po soudobé choreografie. Tak pestrý bude letošní program každoroční jednodenní…
Povedená Hubička v Plzni
„Celé představení hýří nápady a vedle povedené a účelné scény je režie dle mého nejsilnější stránkou inscenace.“
„Zaujal povedený sjezd dvou odvážných sboristů na dobových dřevěných lyžích s kandaháry.“
„Příjemným byl výkon mladé, ještě studující Marie Šimůnkové.“
V Plzni byla 27. dubna uvedena další ze Smetanových oper – Hubička. Pátá premiéra operního souboru zapadá do plánu uvést v letošní sezóně Roku české hudby všechny Smetanovy opery. Režie se chopila Magdalena Švecová, hudebního nastudování Jiří Petrdlík. Podotkněme, že světová premiéra se odehrála s velkým úspěchem v Prozatímním divadle v Praze 7. listopadu 1876, v Plzni opera poprvé zazněla roku 1880. Mezi první a současnou inscenací se v Plzni událo ještě deset jiných nastudování.
Hubička přijde na scénu i v Plzni
Divadlo J. K. Tyla zařadilo u příležitosti Roku české hudby na svůj operní program nové nastudování Smetanovy Hubičky. Ta se na plzeňskou scénu vrací po více než dvou dekádách. Premiéra Hubičky v hudebním nastudování Jiřího Petrdlíka se odehraje 27. dubna. Ústřední dvojici postav ztvární sopranistka Ivana Veberová a tenorista Richard Samek v alternaci s Michalem…
Dalibor Tolaš (1960–2024)
V pátek 19. dubna zastihla plzeňskou veřejnost smutná zpráva. Zemřel dlouholetý člen tamního operního ansámblu, barytonista Dalibor Tolaš. Ve službách Thálie působil více než tři desítky let, z toho většinu v Divadle J. K. Tyla v západočeské metropoli, kde ztvárnil zásadní role svého hlasového oboru, mnohé v několika nastudováních. Zpíval i v operetě a v muzikálových…
Původní balet na motivy Malého prince. V Plzni ve světové premiéře
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla připravuje premiéru baletu Malý princ. Je naplánována na 23. března na Novou scénu. Představení hlavních tvůrců Jiřího Pokorného (choreografie) a Gabriely Vermelho (hudba) hledí na svět očima dítěte předtím, než se stalo dospělým. Přichází z jiného světa a očima udiveného chlapce chce porozumět světu dospělých na planetě Zemi.…
Jsem kněžna bláznů. Komorní opera se vrací domů, do Plzně
Ke 160. výročí úmrtí Boženy Němcové byla na Smetanovu Litomyšl 2023 zařazena komorní opera Lenky Noty Jsem kněžna bláznů. Představení se konalo 28. června ve Smetanově domě a nyní, totiž 16. března, se vrátí na svou domovskou scénu plzeňského divadla. Soubor opery Divadla J. K. Tyla řídí stejně jako v Litomyšli Jan…
Barytonista Jiří Rajniš hostuje v Pise. Zpívá Guglielma v Così fan tutte
Březnový program úspěšného českého barytonisty Jiřího Rajniše zahrnuje další italský debut. Loni pěvec prožil úspěšné angažmá v Teatro alla Scala v Miláně, kde se v produkci Straussovy Salome zhostil role Prvního Nazaretského a poté v inscenaci Dvořákovy Rusalky v hudebním nastudování Tomáše Hanuse také role Hajného. (Šlo o historicky první uvedení Rusalky v La Scale.) Letos se Jiří…
Melodram žije. Matiné plzeňského divadla v neotřelé dramaturgii
„V provedení Veldové dosáhla Lisztova Lenora požadovaného účinku, stejně tak i Averkiev plně využil všech výrazových nuancí, které zde nabízí klavírní part.“
„Martin Otava se Vrchlického textu ve Foersterových Třech jezdcích ujal s příkladnou dikcí a hudební erudicí.“
„Sérii Rilkeho básní ve Foersterově melodramu Z třicetileté války vtiskl Pavel Pavlovský svůj osobitý projev.“
V rámci slavnostního koncertu 28. února věnovaného Roku české hudby se plzeňské divadlo kromě jiných žánrů vrátilo i k formě melodramu. Ve stejném duchu pokračovalo i v nadcházejícím nedělním matiné 3. března, které se odehrálo ve foyeru Velkého divadla…
Ó Violo! Vypravuj těm pánům v Praze, že moje duše je pohnuta…
„Zejména v širokodeché melodii druhé věty Dusíkova koncertu mohl Maxim Averkiev plně uplatnit svůj kultivovaný úhoz a smysl pro kantilénu.“
„Šéf plzeňské opery Jiří Petrdlík se jako dirigent již řadu let usilovně věnuje interpretaci koncertního melodramu.“
„Soubor plzeňské opery přistoupil ke koncertnímu provedení Smetanovy Violy se vší odpovědností.“
V úvodu slavnostního koncertu 28. února seznámil ředitel Divadla J. K. Tyla (DJKT) Martin Otava zcela zaplněné hlediště plzeňské Nové scény s průběhem letošního Roku české hudby tak, jak se odehraje na všech třech divadelních scénách. A koncert svou dramaturgií připomněl českou kulturní veřejností pečlivě střežený Mozartův odkaz, význam české hudební emigrace pro vývoj evropské hudby, tvorbu plzeňských skladatelů, vklad českých autorů do tvorby koncertního melodramu a v neposlední řadě pak plzeňskému publiku poprvé představil fragment Smetanovy opery Viola.
V hudbě život Čechů. Slavnostní koncert v Plzni
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla uvádí slavnostní koncert V hudbě život Čechů. Jedná se pořad klenotů skladatelských velikánů, působících v české kotlině, i neprávem pozapomenutých osobností české hudby. Zásadní roli při koncertě 28. února na Nové scéně bude hrát vzácný klavír značky Steinway, který je nejlepším nástrojem svého druhu v celém regionu. Koncert pro…
Plzeňské divadlo uvedlo Mozartovu operu La clemenza di Tito
„V plzeňském provedení si největší pochvalu zaslouží orchestr.“
„Z výkonu Marka Žihly je patrný zodpovědný přístup mladého pěvce, který má svou kariéru před sebou.“
„Civilní kostýmovou verzi lze přijmout; snaha uchopit moc, jakož i problém státnické moudrosti a velkorysosti jsou nadčasové.“
Zřejmě poprvé ve své historii uvedlo plzeňské divadlo v sobotu 27. ledna Mozartovu předposlední operu La clemenza di Tito. K hudebnímu nastudování byl jako host přizván německý dirigent Michael Hofstetter, plzeňskému publiku již známý svým nastudováním Gluckovy Alceste (2022), režie a scénografie se ujal renomovaný režisér Rocc, kostýmy vytvořila Belinda Radulovič.
Magdalena Kožená jako Sextus v Salcburku
V Plzni se dnes uskuteční premiéra Mozartovy opery La Clemenza di Tito. Tato poslední opera geniálního komponisty se souběžně cvičí i v Salcburku na festivalu zvaném Mozartwoche (Mozartův týden) a i tam vedou české stopy. Mezzosopranistka Magdalena Kožená pod dohledem intendanta festivalu, tenoristy Rollanda Villazóna ztvárňuje roli Sexta (role původně určená kastrátům)…
Plzeňské divadlo letos uvede všechny Smetanovy písně či fragment opery Viola
Vedle Ostravy a Litomyšle připomene v Roce české hudby i Divadlo J. K. Tyla (DJKT) odkaz Bedřicha Smetany uvedením celého cyklu jeho operní tvorby. Na programu plzeňské scény je i koncert Smetanových sborů, na kterém se budou podílet hudební tělesa z celé republiky, a provedení všech skladatelových písní i jeho deváté nedokončené opery Viola. Příležitost vidět v Plzni…
Příjemci grantů k Roku české hudby odtajněni. Značný prostor dostává nová tvorba
Rok české hudby je v plném proudu. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene plejádu českých skladatelů a interpretů, kteří zanechali výraznou stopu v české hudební kultuře a podíleli se na jejím úspěchu v zahraničí. Klíčovým tématem roku je také hudební současnost, která se do dramaturgických plánů orchestrů a divadel promítá skrze skladby soudobých autorů. Ministerstvo v souvislosti s přidruženým…
Rok české hudby 2024 v divadlech, koncertních síních i na tanečním parketu
Série koncertů, operních a tanečních představení i edukačních pořadů zahajuje Rok české hudby 2024. Zahraniční část oslav odstartuje newyorský recitál tenoristy Petra Nekorance. Napříč Českou republikou se do Roku české hudby zapojilo již přes šest desítek institucí. Koncerty a výstavy chystají také Česká centra a zastupitelské úřady v Evropě, Asii i USA. Vedle jubilanta Bedřicha Smetany připomene…
Jesus Christ Superstar v Plzni
Soubor muzikálu Divadla J. K. Tyla uvede 2. prosince na Nové scéně jedno z nejzásadnějších děl hudebního divadla 20. století. Jesus Christ Superstar slavné autorské dvojice Andrew Lloyd Webber a Tim Rice se v Plzni představí ve známém českém přebásnění Michaela Prostějovského, ale v novém inscenačním pojetí režiséra Lumíra Olšovského. Do titulní role byli…
Závěr roku v hradecké filharmonii i s promítáním pohádky s živou hudební složkou
Velká hudební díla v koncertním sále i komornější projekty v klubovém prostředí kavárny a to vše na pozadí mnoha různých žánrů. Filharmonie Hradec Králové představuje nabídku koncertů v adventním a vánočním čase. „V historii býval advent obdobím, kdy se život zklidnil, lidé na sebe měli více času a jejich myšlenky směřovaly k blížící se radosti z Vánoc. Dnes je…
Balet o touhách slavného skladatele
Složitý život světoznámého skladatele Petra Iljiče Čajkovského inspiroval německou choreografku a režisérku Annu Vitu k vytvoření tanečního díla zaměřeného především na skladatelův kontroverzní život, jeho rozpolcenost mezi vztahem k mužům a touze po „dokonalé“ rodině. Premiéra nového dramatického baletu plzeňského Divadla J. K. Tyla s názvem Čajkovský je naplánována na sobotu 18. listopadu ve Velkém…
Česká i slovenská baletní elita v Brně
Dance Brno je taneční festival zameřený na prezentaci a tvorbu profesionálních baletních souborů primárně z českých divadelních domů. Projekt představuje formou přehlídky na jednom místě behem jednoho týdne uměleckou a interpretační úroveň české profesionální baletní scény a v tomto ročníku i hostů. Festival je vzhledem k 30. výročí od rozdělení Ceskoslovenska koncipován jako prezentace nejvýznamnějších baletních…
Faurého Rekviem v plzeňské katedrále
Operní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni se 29. října od devatenácti hodin představí v katedrále sv. Bartoloměje. Několik málo dní před svátkem lidově nazývaným Dušičkami interpretuje jedno z nejoblíbenějších děl z ranku „rekviem“, mše za zemřelé, totiž to, které složil francouzský skladatel Gabriel Fauré, od jehož úmrtí příští rok dva dny po zmíněném…
Massenetova Manon v plzeňském Divadle J. K. Tyla uvedena po více než čtyřiceti letech
„Příkladný je výkon Jany Sibery v titulní roli, která po technické a výrazové stránce výtečně odstínila odlišný charakter árií a duet.“
„Dirigent Jiří Štrunc preferoval svižná tempa, možná i na úkor žádoucích kontrastů, se svým dobře znějícím orchestrem však udržel napětí scény v kasinu a působivě vygradoval tragický závěr.“
„Příběh Manon je nadčasový, přenesení do Francie padesátých let minulého století tvůrci ostravské inscenace tudíž působí zcela přirozeně.“
Patří ke cti plzeňské opery, že se pravidelně vrací k jevištním dílům francouzských skladatelů, a to nejen k populárním a časově ověřeným (Bizetova Carmen, 2020), ale i méně uváděným (Thomasův Hamlet, 2018). Francouzská operní tvorba, od baroka přes klasicismus, 19. a 20. století až po současnost, stále zůstává hlubokou studnicí, z níž lze čerpat a objevovat krásná, zajímavá a obsahově přínosná díla.




























