KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Dvořákova Praha chystá prolog na Sychrově, opatření vlády se jí zatím nedotýkají

Prologem už za měsíc začne festival Dvořákova Praha. V neděli 30. srpna je na programu tradiční den nazvaný Po stopách Antonína Dvořáka. Letos diváky zavede na zámek Sychrov na Turnovsku, kam Dvořák opakovaně jezdil a kde komponoval. Průvodcem bude i tentokrát festivalový muzikolog a znalec Dvořákova díla David Beveridge. Součástí akce budou i dva odpolední…

Číst dál…

Václav Luks: Do konce roku jsme přišli o všechna zahraniční angažmá

„Podobně jako Alliprandi přišel z Itálie a určoval styl architektury, zejména ve východních Čechách, tak stejně velký vliv měla tehdy i italská hudba.“

„Vídeň byla dlouhou dobu velmi konzervativní, v duchu tradice Johanna Josepha Fuxe; české země byly pro Mozartovu hudební řeč připravenější.“

„Jednou bych strašně rád ještě uvedl Mendelssohnova biblická oratoria Eliáš a Paulus.“

Václav Luks, Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 byli v původním rozvrhu Smetanovy Litomyšle a zůstali jako jedni z mála po koronakrizi i v tom novém. S programem jen trochu změněným. Vystoupí 6. července odpoledne a opakovaně i v podvečer v Piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže k poctě stavitele tohoto kostela, italského architekta Giovanniho Battisty Alliprandiho, který zemřel před rovnými třemi sty lety právě v Litomyšli a je zde i pohřben…

Číst dál…

Petr Čech: Pražská konzervatoř bude mít konečně nové varhany

„Do konce roku budeme mít nové varhany pro výuku od špičkové německé firmy Mühleisen. A po téměř deseti letech získá varhany i Koncertní sálu Pražské konzervatoře za cca 35 miliónů.“

„Na jednu stranu si říkám, že ta doba přinesla podstatně horší ztráty, ale studentů, kteří nemohli tento školní rok řádně absolvovat, je mi velmi líto. Je to podivné ukončení šestiletého studia, dřiny a obětí s ním spojených.“

„I já jsem šel v době svých studií za pedagogickou osobností na vysokou hudební školu do německého Stuttgartu. Je jasné, že školu vytváří kvalitní pedagogický sbor. Od září k nám nastupují Ivan Ženatý, Kateřina Englichová nebo Kristina Nouzovská Fialová…“

Aktivní varhaník, kterému teď opět nastává čas koncertů, absolvent pražské HAMU u profesora Jana Hory a předtím Pražské konzervatoře, na které začal záhy vyučovat a od července 2019 se stal jejím ředitelem – to je Petr Čech. V RozhovoruPlus odhalil mimo jiné to, jak jeho škola prožívala letošní jaro ve znamení koronaviru a jak se rýsuje další školní rok…

Číst dál…

Concertino Praga 2021 ve dvou kategoriích, přihlášky otevřeny

55. ročník mezinárodní Dvořákovy rozhlasové soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga otevírá v těchto dnech registraci pro nové soutěžící. Pro rok 2021 se mohou přihlásit hráči ve dvou kategoriích: hra na sólový nástroj a komorní hra. Soutěž vypisují společně Český rozhlas a Akademie klasické hudby. Přihlášky je možné podávat přes webové stránky Českého…

Číst dál…

Tomáš Netopil: Po odluce a půstu návrat k tomu, co člověk dělá nejraději

„Mozart mě neustále láká, neustále baví.“

„Bez roušek. A v auditoriu už budou sedět nějací diváci.“

„V Essenu máme nastudovat novou operu na motivy filmu Dogville. Autorem je německý skladatel Gordon Kampe.“

Pro letošní alternativní program Pražského jara připravil Tomáš Netopil, hlavní hostující dirigent České filharmonie a hudební ředitel a šéfdirigent filharmonie a operního divadla v Essenu, mozartovské benefiční gala. Dnes večer se koncert objeví v přímém přenosu na ČT art a na stanici Vltava Českého rozhlasu, také na webu festivalu a na sociálních sítích partnerů, včetně portálu KlasikaPlus…

Číst dál…

Dvořákova Praha: Češi hrají Čechům

„Jakub Hrůša nastuduje dvě zásadní symfonická díla Josefa Suka, Dvořákova zetě.“ „Roli garanta představení Dvořákova díla pro sólový a čtyřruční klavír přijal klavírista Ivo Kahánek.“ „Událostí slibuje být Beethovenova Missa solemnis v historicky poučeném přístupu Collegia 1704 a Václava Lukse.“ Česká filharmonie s Jakubem Hrůšou, pianisté Ivo Kahánek a Lukáš Vondráček, houslisté Josef Špaček a Jan…

Číst dál…

Finalisté soutěže Concertino Praga jsou z Česka a Ruska

Na veřejném soutěžním koncertě v pražském Rudolfinu se 12. září publiku i porotě představí čtyři finalisté letošního ročníku Dvořákovy rozhlasové soutěže pro mladé hudebníky Concertino Praga. Jsou jimi dva Češi, patnáctiletý houslista Daniel Matejča a třináctiletý klavírista Jan Schulmeister, a dva zástupci ruské interpretační školy, čtrnáctiletý trumpetista Aleksandr Rublev a stejně starý klavírista Vsevolod Zavidov.…

Číst dál…

David Mareček: Kultura teď prokazuje svoji životaschopnost i význam

„Je to období náročné, ale zároveň očistné“

„Myslím, že delší čas na přípravu je pro naše hudebníky cenný.“

„Naši zahraniční partneři věří, stejně jako my, že situace se v dohledné době uklidní.“

Vystoupení v Elbphilharmonie nebo na Pražském jaru a mnoho dalších projektů musela ve svém diáři škrtnout Česká filharmonie. I naše přední těleso je teď v existenčním ohrožení. Snaží se, stejně jako menší soubory a jednotlivci nejen přežít, ale i pomáhat. A dělá domácí úkoly. Orchestr totiž čeká výroční sezona, která bude umělecky nesmírně náročná, takže se hráči chystají na podzimní koncerty, říká mimo jiné v RozhovoruPlus ředitel České filharmonie David Mareček.

Číst dál…

Concertino Praga poprvé s Akademií klasické hudby

Český rozhlas vyhlásil letos mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky Concertino Praga poprvé společně s Akademií klasické hudby. Z šestnácti zemí se do 54. ročníku rozhlasové soutěže přihlásilo 54 účastníků ze tří kontinentů – z Evropy, Asie a Severní Ameriky. Soutěžní nahrávky budou nyní ve dvou kolech jako anonymní hodnoceny mezinárodní porotou. Finálové kolo bude…

Číst dál…

Česká filharmonie s Pablem Heras-Casadem a Francescem Piemontesim: Mistři pianissim

„V úvodu třetí věty se blýskl violoncellista Ivan Vokáč sólem, kterým upoutal pozornost již na prvním koncertu.“ „Po zcela odzbrojujícím výkonu jak klavíristy, tak orchestru, přidal Francesco Piemontesi Brahmsovo Intermezzo.“ „Filharmonici ani dirigent se nebáli kontrastních až mezních dynamických extrémů, mohutná forte se vzápětí lomila do pianissim smíření.“ Pro své…

Číst dál…

Jan Simon: Concertino Praga je rodinné stříbro

„Soutěž je nyní jasně multiinstrumentální s tím, že se hledá největší talent, snoubící v sobě nadání a umělecké vlohy spojené s dovedností.“

„Nejzásadnější novinkou je, že se ve třetím kole finalisté utkají na veřejném koncertě v rámci Dvořákovy Prahy, budou hrát s orchestrem v pražském Rudolfinu před publikem a opravdu prestižní porotou.“

„Domlouváme se s různými tuzemskými i zahraničními partnery na dalších možných prezentacích laureátů soutěže.“

Mezinárodní klání pro mladé talenty Concertino Praga se mění. Od nadcházejícího 54. ročníku nese v podtitulu název Dvořákova rozhlasová soutěž pro mladé hudebníky, což naznačuje nové spojení a také dimenzi, kterou tento projekt získává. Zakladatel soutěže a její dosavadní pořadatel Český rozhlas se totiž dohodl na spolupráci s Akademií klasické hudby…

Číst dál…

Tři cesty k Dvořákovu Klavírnímu koncertu

„Velmi obtížná skladba, avšak plná neotřelé a podivuhodné krásy, která zdaleka nemusí vyznít tak neefektně, jak se o ní tvrdí.“

„Bohužel se následkem tohoto snažení většinou setřel pel zpěvnosti, vnitřní křehkosti a humoru některých partií koncertu.“

„Hrát v dnešní době čistě Kurzovu úpravu není průchodné.“

Pianista Ivo Kahánek se v poslední době podrobně zaobíral Klavírním koncertem g moll Antonína Dvořáka – na svou dobu nekonvenčním opusem sedmatřicetiletého, tehdy ještě nepříliš známého skladatele, kompozicí s pověstí nevděčného díla. Skladbu studoval, spolupracoval na její notové edici, natočil ji s Bamberskými symfoniky a Jakubem Hrůšou na CD a uvedl ji v září na festivalu Dvořákova Praha. To vše rozhodně dává hned několik důvodů k tomu, aby Ivo Kahánek pro KlasikuPlus shrnul svůj pohled na dlouholeté uvádění díla v úpravě Viléma Kurze…

Číst dál…

Neeme Järvi s estonskými symfoniky – důstojný závěr Dvořákovy Prahy

„Od prvního čísla programu bylo zřejmé, že posloucháme těleso s vytříbeným zvukem.“ „Krásná Benedetti je muzikální dáma, jež patří do širší světové špičky houslistek.“ ,„Dvořákova Praha opět stvrdila vysokou úroveň, ve výsledku jsme byli svědky jednoho z nejsilnějších ročníků festivalu.“ Závěr letošního festivalu Dvořákova Praha ležel na bedrech Estonského národního symfonického orchestru…

Číst dál…

ČtenářiPlus: Dvořákova Praha – Závěrečný koncert

Závěrečný koncert festivalu Dvořákova Praha byl opravdovým svátkem! Hrál Estonský národní orchestr, profesionální těleso těch nejvyšších kvalit. Řídil neméně slavný a neméně dobrý estonský dirigent Neeme Järvi. První dílo byla jedna ze symfonických básní s názvem “Úsvit” od estonského skladatele Heino Ellera, pro většinu z publika (včetně mne) neznámý a do včerejška neobjevený autor.…

Číst dál…

Čajkovskij. Zážitek, na který se nezapomíná

„Škoda, že Leopold Auer nemohl slyšet Renauda Capuçona.“ „Žít muzikou a pro muziku, je Capuçonovo životní heslo“ „Šestá Čajkovského symfonie v provedení České filharmonie byla skutečně silný zážitek.“ Je-li na plakátu jméno Capuçon, je to zárukou mimořádného koncertu. Je jedno, jestli je to houslista Renaud nebo jeho mladší bratr violoncellista Gautier. Praha…

Číst dál…

Vizionář, nebo pouze provokatér? Dvořákova Praha hostila Ivo Pogoreliće

„Jediné, čo mi v hlave ostalo, bola opäť len otázka, prečo sa to rozhodol zahrať práve takto.“ „Čo sa Barkarole stalo, z môjho pohľadu, osudným, boli už príliš vyšperkované kantilény, ktoré, okrem poetickej jednoduchosti, strácali aj svoj smer a konštrukcia úsekov sa tak rozpadala.“ „Atmosféru tohto temného, vlastne zľahka hororového klavírneho cyklu plného…

Číst dál…

Debut Dvořákovy Prahy: Boris Giltburg nadchl Lisztem a Rachmaninovem

„Viac než interpretačný exhibicionizmus je Giltburgovi blízky vnútorný prežitok a na vhodných miestach určitá intimita.“ „Zahrať tie najefektnejšie z Transcendentálnych etúd tak, aby nevyzneli ako dobre nacvičený akrobatický kus, ale ako plnohodnotné umenie s výrazom a charakterom, nie je ľahká úloha, Giltburg v nej však obstál znamenite.“ „Počúvať, ako citlivo prispôsobuje úhoz charakteru hudby, ako…

Číst dál…

Král a uhlíř – hudby jako pro čtyři Te Deum

„Učinil tak zručně, nebyl už úplný začátečník, ale v nezralosti také jasně nekriticky.“ „Nejen Dvořák, ale ani dirigent Tomáš Brauner nešetřil dynamikou.“ „Prostřední dějství, s úlohou lyrického zastavení, vykázalo už nejeden hudební moment prozrazující budoucí Dvořákovo směřování.“ Koncertní uvedení neznámé a nehrané rané opery je přesně jednou z věcí, která dokáže přidat hudebnímu festivalu…

Číst dál…

Čajkovskij – Byčkov – Gautier Capuçon, co si přát víc?

„Serenáda pro smyčce patří k nejoblíbenějším Čajkovského skladbám.“ „Gautier Capuçon je mimořádně talentovaný, technicky velmi dobře vybavený a hudebně skvěle připravený violoncellista.“ „Dramatičnost se prolínala celým provedením Symfonie č. 5.“ Festival Dvořákova Praha pokračoval 17. 9. druhým koncertem ze tří, které Česká filharmonie věnuje Čajkovskému. Antonín Dvořák a Petr Iljič Čajkovskij byli dlouholetí…

Číst dál…

Pět posledních koncertů letošní Dvořákovy Prahy: Opera, dva klavírní recitály a dva symfonické koncerty

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha pomalu vrcholí. Dnes večer nabídne výjimečnou událost, koncertní verzi raného díla z odkazu Antonína Dvořáka, první podobu opery Král a uhlíř. Od zítřka do pondělí pak ještě čtyři koncerty. Klavírní recitály budou mít Boris Giltburg a Ivo Pogorelich. Ještě jednou vystoupí Česká filharmonie a jako její host tentokrát houslista Renaud Capuçon. Závěrečný koncert…

Číst dál…

A na závěr festivalové komorní řady Dvořák

„Publikum bylo svědkem skvělého výkonu unikátního uskupení čtyř vyhraněných uměleckých individualit.“ „Hráči se odvážně utkávali v nelehké souhře harmonicky složitých spojů.“ „Poslední věta se svými nezvyklými a kompozičně nádhernými výchylkami od zavedeného formálního rámce vyzněla fantasticky.“ Závěr komorní řady festivalu Dvořákova Praha patřil hudbě Josefa Suka, Erwina Schulhoffa a patrona festivalu, Antonína Dvořáka.…

Číst dál…

Gil Shaham se rozloučil Dvořákem a Bachem. Nezapomenutelně

„Gil Shaham se rozloučil s Prahou způsobem, na který budeme dlouho vzpomínat.“ „Bacha hrají dnešní interpreti a my jsme až trochu pohlceni přemýšlením nad tím, jak se to hrálo v době Bachově.“ „Své umění představil Michail Lifits, který složil absolutorium i svým doprovodem v Dvořákovi.“ Houslista Gil Shaham se v roli kurátora komorní řady Dvořákovy Prahy…

Číst dál…

Mimořádný mahlerovský večer s Izraelskou filharmonií

„V interpretaci Izraelské filharmonie a Zubina Mehty se absolutní, panteistické, Bohem všeobjímající pojetí Třetí symfonie zhmotnilo.“ „Izraelská filharmonie působí jako jedno tělo. Srdcem tohoto těla je od roku 1977 dnes již třiaosmdesátiletý Mehta.“ „…jako pomalu se zvedající, gradující polyfonii, dostávající se mimo náš svět. Nesmírný hudební zážitek, který nebude dlouho zapomenut.“…

Číst dál…

PKF – Prague Philharmonia na vlně souznění se sólistou i svým šéfdirigentem

„Označení tohoto večera za dosavadní vrchol orchestrálních koncertů Dvořákovy Prahy je myslím oprávněné.“ „Ikonickou skladbu české hudby zahrál Shaham brilantně, s pokorou a viditelnou láskou k autorovi.“ „Všichni zaslouží absolutorium, byl to jeden z nejlepších koncertů PKF – Prague Philharmonia, jaký jsem slyšela.“ Vyvrcholením festivalové koncertní řady Dvořák Collection bylo v sobotu 14. září vystoupení…

Číst dál…

Dvořákova Praha v týdnu: Wihanovci s hosty, Česká filharmonie a Čajkovskij a první verze opery Král a uhlíř

Mezinárodní hudební festival Dvořákova Praha se dostal za svou polovinu a i v druhé přinese další zajímavé projekty. V pondělí od 20:00 hodin se ve Dvořákově síni Rudolfina uskuteční poslední koncert komorní řady, další skladby Čajkovského nabídne Česká filharmonie, Semjon Byčkov a francouzský violoncellista Gautier Capuçon a publikum se může těšit i na další Dvořákův unikát – první zhudebnění…

Číst dál…

Leeds Town Hall a chvilka s Antonínem Dvořákem

„Od roku 1858 se tu konal každé tři roky – v souladu s krásnými anglickými a anglikánskými tradicemi – velký sborový festival. Leeds Triennial Music Festival. Až do roku 1985.“

„Pak přišel patnáctý říjen 1886 a premiéra Svaté Ludmily… Na stejném festivalu zazněla také Bachova Mše h moll, Händelův Izrael v Egyptě, Mendelssohnův Eliáš a nová díla od domácích autorů.“

„Projekt Voices Yorkshire chce vrátit hrabství na severovýchodě Anglie zpátky na scénu vokálního dění.“

„Ano, ale jen na dvě minutky – právě tam probíhá zkouška na koncert,“ odpovídá muž u vchodu do zákulisí na otázku, jestli by bylo možné nahlédnout do hlavního sálu, do Victoria Hall. Jsme v Leedsu na severu Anglie a zdejší radnice, Town Hall se sedmdesát metrů vysokou věží, má jednu jedinou, zato silnou spojnici s českou hudbou. Patnáctého října 1886 tady dirigoval Antonín Dvořák světovou premiéru…

Číst dál…

Bárta a Fialová: Dvořák neslýchaný, Dvořák neoposlouchatelný

“Intenzita přirozené muzikality a výrazu provázela oba hráče po celý koncert.” “Ranému dílu by se možná paradoxně nedostalo takového vyznění, nebýt právě toho slavnějšího.” “Verzi s klavírem bylo nesmírně zajímavé slyšet obzvláště v druhé větě koncertu h moll, kde komornější ráz zvuku dodává na intimitě a niternosti.” Provedení obou violoncellových koncertů Antonína Dvořáka jsme…

Číst dál…

Česká filharmonie na Dvořákově Praze jako tlumočník Čajkovského hudby

„Hlavnou osou večera bolo spojenie Čajkovský – Byčkov – Česká filharmónia.“ „Gerstein na mňa pritom pôsobí ako ten typ interpreta, ktorý neustále hľadá nové spôsoby, ako dielo podať: a to môže byť dvojsečná zbraň.“ „Vo forte úsekoch som naozaj mala pocit, že sa mi zvuk dostáva do každej bunky.“ Na festivale…

Číst dál…

Dvořákova Praha o víkendu: Rodinný den, komorní koncerty, Shaham, PKF, Izraelská filharmonie a Mehta

Nadcházející víkend mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha bude opravdu nabitý. Na zítra festival přichystal tradiční (nejen) hudební odpoledne pro děti a jejich rodiče. A na koncertních pódiích se během víkendu vystřídají Gil Shaham a PKF – Prague Philharmonia, Izraelská filharmonie pod taktovkou žijící dirigentské legendy Zubina Mehty a s ní altistka Gerhild Romberger, Pražský filharmonický sbor a Kühnův dětský sbor. Zítra…

Číst dál…

Trio pro jeden večer jako srostlý tým

„Uznávaný sedmadvacetiletý violoncellista s respektovaným šestašedesátiletým klavíristou se opět pražským posluchačům nesmazatelně otiskli do duší.“ „Byli jsme svědky splynutí všech interpretů, kteří hráli jako jedno tělo, jedna duše…“ „Už po druhém koncertu komorní řady lze konstatovat, že to, co zatím zaznělo, se bude v následujících ročnících překonávat jen těžko.“ Další z koncertů komorní…

Číst dál…