Novoměstská filharmonie, orchestr sídlící v Novém Městě nad Metují na Náchodsku, přináší podzimně-zimní čtveřici koncertů v domácím městě a poté také v Dobrušce a Jilemnici. Skladby světových tvůrců zazní v dirigentském pojetí Michaela Housy a s vypravěčských hlasem Františka Šedivého. (Pod)zimní program Novoměstské filharmonie je v regionu už velkou tradicí. Letos mladí filharmonici vybrali program, který potěší malé i velké posluchače. Zazní…
Čtyři koncerty a dvě operety ve čtyřech dnech. Až absurdní zápřah Petra Popelky
Bývalý šéfdirigent Orchestru Norského rozhlasu, zvolna dosluhující šéfdirigent českých rozhlasových symfoniků a relativně nový šéfdirigent Vídeňských symfoniků Petr Popelka ve Vídni pokračuje v hudebních aktivitách koncertních i operních. Kromě nového nastudování Straussova Netopýra se dirigent aktuálně připravuje také na trojici uvedení Mahlerovy První symfonie zvané „Titán“. Symfonická prvotina světového skladatele bude ve vídeňském Konzerthausu k mání…
Ospalý den, plnokrevná noc. Žádoucí proměna Pražského komorního orchestru
„Ludmila Pavlová je výtečná, špičková houslistka. Dostatečně zkušená a zralá umělkyně, přesto neztrácející jakýsi dětský šarm.“
„Po přestávce v koncertním sále Pražské konzervatoře nastala téměř revoluční změna.“
„Piazzolla je pro některé umělce nekomfortně svázané úzy snad trochu rigidních standardů artificiální hudby vítaným odskokem k něčemu živelnějšímu.“
Kontinuálně už více než sedmdesát let fungující těleso zvané Pražský komorní orchestr pozvalo na Pražskou konzervatoř, kde zahrálo kompozice známých tvůrců Griega, Čajkovského a Piazzolly. S koncertní mistryní Ludmilou Pavlovou oscilující mezi rolí komorní hráčky, sólistky a dirigentky 30. září nabídlo atraktivní repertoár, který svůj jednoznačný vrchol spatřil v díle argentinského tvůrce. To skutečně stálo za to.
Kytarový festival v Mikulově zahájilo Pražské kytarové kvarteto
„Ihned bylo jasné, že jsou absolutní špičkou.“
„Koncert byl věnován profesoru Štěpánu Rakovi, který brzy oslaví osmdesátiny.“
„Soubor zakladatele, profesora Václava Kučeru, který před rokem zemřel.“
Kytarový festival v Mikulově má neuvěřitelně dlouhou tradici. Letos zahájil už 37. ročník a těší se obrovskému zájmu účastníků. Návštěvníky přilákal zahajovací koncert v Nástupním sále zámku, kde 6. července vystoupilo Pražské kytarové kvarteto s lákavým programem. Španělské obrázky Frederica Morena Torroby vystřídal výběr z první řady cyklu Po zarostlém chodníčku Leoše Janáčka, zazněla skladba Lukáše Sommera Chicago Steps a Variace na téma Jaromíra Klempíře od Štěpána Raka. Leo Brouwer se představil skladbou Cuban Landscape with Rain a na závěr zněly tři části ze suity z Griegova Peera Gynta. Následovaly zajímavé přídavky a zainteresované publikum nešetřilo nadšením.
Balet Peer Gynt Jeroena Verbruggena ve světové premiéře v Ostravě
Belgický choreograf Jeroen Verbruggen nastudoval se souborem baletu Národního divadla moravskoslezského novou taneční verzi příběhu snílka Peera Gynta na motivy básnického dramatu norského spisovatele Henrika Ibsena s hudbou Edvarda Griega. Světovou premiéru bude mít balet s podtitulem Jsme odrazem lidí, které v životě potkáváme 22. května v Divadle Antonína Dvořáka. Inscenace propojuje moderní tanec…
ČtenářiPlus: Litomyšlský symfonický orchestr excelentní i v azylu
„Plné absolutorium si zaslouží celý orchestr, který dirigent David Lukáš dovedl k pojetí v závěrečné části vygradovanému k dokonalosti téměř dechberoucí.“
„Symfonickou báseň Finlandia odehráli s monumentalitou, která by mohla konkurovat i početně výrazně větším tělesům.“
„Provedení nechyběla energie, stejně jako citlivá práce dirigenta.“
V roce, kdy si hudební svět připomíná 150. výročí narození finského skladatele období pozdního romantismu a rané moderny Jeana Sibelia, pozval Litomyšlský symfonický orchestr 6. května 2025 své příznivce v rámci 604. Litomyšlského hudebního večera na putování za romantikou severu.
Zemek Novák, Grieg a Sommer v starostlivé péči České filharmonie
„Skladba Zemka Nováka je vystavěna na originální myšlence jednohlasé, lineární kompoziční práce.“
„Ač Andsnes studoval v Bergenu, je odchovancem české klavírní školy.“
„Sommerova třívětá Vokální symfonie je dílo dramatické, přináší nadčasová sdělení.“
Tři výrazné skladatelské osobnosti ze tří různých epoch evropské hudby se setkaly v programu čtvrtého pořadu abonentní řady „C“ České filharmonie. První z tří plánovaných koncertních večerů se uskutečnil 24. dubna v Dvořákově síni Rudolfina a dirigent Jakub Hrůša byl postaven před velmi závažný a ne zrovna lehký úkol. V úvodu přednesl ve světové premiéře patnáctiminutovou originální kompozici Pavla Zemka Nováka Canto, unisono per orchestra, následoval Koncert pro klavír a orchestr a moll, op. 16 Edvarda Hagerupa Griega v sólovém partu s klavíristou Leifem Ove Andsnesem a vyvrcholením večera se stalo provedení Vokální symfonie pro alt, recitátora, sbor a orchestr od Vladimíra Sommera, na které se podílel Pražský filharmonický sbor.
Hluboký otisk Pavly Tesařové a Miroslava Sekery v Plzni
„Sekerova hra byla nesmírně zvukově kultivovaná.“
„Skvěle vygradovaný závěr díla vedl k nadšenému volání ‚bravo‘ plzeňského publika.“
„Nebyla by to Pavla Tesařová, aby na závěr nezahrála něco virtuózního.“
Přestože se koncerty Kruhu přátel hudby tuto sezónu už pomalu blíží ke svému závěru, do Plzně zavítala další esa. Hráčku se zkušeností s postem koncertní mistryně orchestru Prague Philharmonia, primária Ševčíkova kvarteta, členku různých duí, a přesto ještě studentku pražské HAMU, houslistku Pavlu Tesařovou netřeba představovat a vedoucího oddělení klavírní spolupráce na téže akademické půdě Miroslava Sekeru jistě také ne. Oba sestavili a v Plzni 23. dubna představili program virtuózních skladeb především období romantismu.
Česká filharmonie přivítá hvězdného Andsnese
Hlavní hostující dirigent České filharmonie Jakub Hrůša připraví v příštím týdnu s prvním českým orchestrem neotřelý program. Ve světové premiéře zazní skladba CANTO Pavla Zemka Nováka, následovaná Griegovým Koncertem pro klavír a orchestr a moll s norským klavíristou Leifem Ovem Andsnesem, který v Praze s Českou filharmonií vystoupí poprvé. Závěr programu bude patřit Vokální symfonii Vladimíra Sommera,…
Leif Ove Andsnes: Janáčka jsem si zamiloval dřív, než jsem znal jeho jméno
„Griegův koncert se v dnešní době často hraje příliš uhlazeně.“
„Jen málokdy jsem byl při recitálu tak šťastný jako při hraní Dvořákových Poetických nálad.“
„Páleníčkovy nahrávky znám, s Františkem Rauchem jsme se i osobně setkali.“
Pianista Leif Ove Andsnes se 24., 25. a 26. dubna představí s Českou filharmonií. Pod řízením Jakuba Hrůši se tak stane v pražském Rudolfinu a Andsnes vystoupí jako sólista Griegova Klavírního koncertu. U této příležitosti vznikl rozhovor, ve kterém norský umělec vzpomíná na své první setkání s Griegovým koncertem, ale také dopodrobna přibližuje svůj vztah k Česku, což vnáší do jeho nadcházejících vystoupení i osobní rovinu.
Charismatický a inspirující Petr Altrichter znovu po roce u Slovenské filharmonie
„Petr Altrichter je dirigentom s mimoriadnou dávkou inšpirácie a osobnostnej charizmy.“
„Druhé bratislavské účinkovanie Marka Kozáka potvrdilo jeho výnimočné interpretačné kvality.“
„Mendelssohnova Škótska symfónia zaznela v jasných kontúrach výsostne dramatického diela.“
Maratón sezónnych abonentných účinkovaní Slovenskej filharmónie pokračoval v posledný marcový týždeň koncertom nášho prvého orchestra pred už tradične preplnenou bratislavskou Redutou – išlo o koncert v rámci hojne navštevovaného Populárneho cyklu. Za dirigentský pult Slovenskej filharmónie sa po takmer roku znova postavil Petr Altrichter, skúsený a umelecky vysoko erudovaný predstaviteľ renomovanej dirigentskej školy nášho západného suseda. Po dirigentovom boku sa uviedol jeho krajan, mladý klavirista Marek Kozák…
Plzeňská filharmonie autenticky ve službách seveřanů
„Dílo Lotty Annukky Wennäkoski je rytmicky velmi nápadité, instrumentačně barevné, většinou atonální a využívající všechny možné techniky hry na smyčcové nástroje.“
„Orchestr hrál pod vedením přizvaného finského dirigenta jménem Erkki Lasonpalo velice plasticky.“
„Ve skvostně napsaném Andantinu Sibeliovy Třetí symfonie se opět potvrdily kvality hráčů orchestru.“
Velmi zajímavá byla dramaturgie dalšího abonentního koncertu řady Platina orchestru Plzeňské filharmonie. 20. března zazněla díla Jeana Sibelia, Edvarda Griega a jedné z nejvyhledávanějších současných finských skladatelek Lotty Annukky Wennäkoski. Za dirigentský pult byl přizván mladý finský dirigent a houslista Erkki Lasonpalo.
Český závěr března v Bratislavě
V posledním březnovém týdnu navštíví slovenskou metropoli nebývale českých hudebníků. V komorním cyklu Slovenské filharmonie se představí harfistka Kateřina Englichová s hobojistou Vilémem Veverkou, v populárním cyklu tělesa se taktovky ujme Petr Altrichter a ke klavíru usedne Marek Kozák. Poslední dva jmenovaní s orchestrem absolvují také trojici edukativně zaměřených programů v rámci řady Hudební akademie s podtitulem „Ako…
Překvapení dynamikou i odvahou přepisovat. Federico Colli si hraje
„Úpravu Janáčkova zápisu lze ocenit jako projev Colliho otevřené mysli.“
„Colli dokázal, že technicky je schopen zahrát cokoliv.“
„Za takovou zvukovou mohutnost by se nemuseli stydět ani chlapi typu Yefima Bronfmana nebo Jana Bartoše.“
Sólový klavírní recitál Federica Colliho, který se konal v neděli 26. ledna v pražském Rudolfinu, byl už pianistovým druhým vystoupením v rámci recitálového cyklu Českého spolku pro komorní hudbu. Program nabídl mimo jiné zapomenuté transkripce proslulých děl a Colli ve své hře předvedl nejen mistrovskou kontrolu nad nástrojem, ale také originální přístup, neboť notový zápis mnohdy nevykládal doslovně.
Federico Colli a jeho pražský recitál
Klavírní recitál je jednou z královských disciplín komorní hudby. V lednu se pokusí v ní osvědčit do Rudolfina se vracející mladý italský pianista Federico Colli. V převážně romantickém programu přitom nezapomene ani na českou hudbu, reprezentovanou nezaměnitelným Leošem Janáčkem. Akce se koná v neděli 26. ledna v Dvořákově síni. Klavírní recitál Federica Colliho zahrnuje skladby Leoše Janáčka, Françoise…
Ohňostroj v centru historického města. Pražští komorní sólisté slavili silvestra
„A zářivé výšky sólové piccolo trumpety Jiřího Houdka dštily do koncertního sálu radostné rozpoložení.“
„Nástroj vídeňské firmy Bösendorfer se pod Sekerovýma rukama rozezpíval do kouzelných kadencí.“
„Ovace publika doprovodily už úvodní předehru – tak přesvědčivý byl projev orchestru.“
Silvestrovský koncert Pražských komorních sólistů v historickém auditoriu Starého Města pražského se udál 31. prosince 2024 v kostele sv. Šimona a Judy. Nesl se pod motem PKS & Friends, a tak kromě kmenových sólistů – houslová sóla hráli Matteo Hager, David Hernych a Martina Bačová – vystoupili trumpetista Jiří Houdek, klavírista Miroslav Sekera a pěvec Daniel Matoušek. Nezbytné hornové sólo měl také umělecký ředitel souboru a dirigent Radek Baborák. Stylový večer byl pěknou přehlídku tematicky vkusně vybraných titulů.
Silvestrovská oslava s Pražskými komorními sólisty a jejich přáteli
Pestrý program a atraktivní hosty slibuje silvestrovský koncert souboru Pražští komorní sólisté, kteří spolu s hornistou a dirigentem Radkem Baborákem vystoupí poslední den v roce od osmnácti hodin v kostele svatých Šimona a Judy. Pražští komorní sólisté jsou nejdéle působícím smyčcovým orchestrem svého druhu v Čechách, který v roce 1961 založili Václav Neumann, šéfdirigent České filharmonie, spolu s violistou…
Premiéry Moravia Brass Bandu a Radek Baborák bez hranic
„Večer přinesl skladby velmi náročné, mezi kterými nechyběla jedna brněnská a jedna světová premiéra.“
„Skladbě Dopis svatého Mořice dominovaly vznešené a velebné části, které patřily varhanním sólům.“
„Pro sólový lesní roh zde autor napsal krkolomné běhy se složitými rytmy ve vysokých polohách. Interpret publikum uváděl v úžas.“
Moravia Brass Band vznikl v roce 2017 s cílem popularizovat hru na žesťové nástroje. Zcela vyprodaný Besední dům v Brně, kde se konal koncert 25. listopadu, popíral, že by nějakou popularizaci tyto nástroje potřebovaly. Naopak vřelé ovace, kterých se dostalo orchestru i dirigentu Radku Baborákovi od vyprodaného sálu, zejména po poslechu světové premiéry Koncertu Es dur pro lesní roh a Brass Band Ondřeje Moťky, svědčily o oblibě těchto nástrojů.
Radek Baborák v hlavní roli při galakoncertu Moravia Brass Band
Žesťový orchestr Moravia Brass Band každý rok na podzim pořádá Galakoncert, kterým pomyslně otevírá další sezónu svého působení. Sólistou a zároveň dirigentem roku 2024 je hornista Radek Baborák. Akce se koná 25. listopadu v Brně. Koncert se uskuteční tradičně v brněnském Besedním domě. Dramaturgie je uzpůsobena významným výročím a zaměřena především na českou hudbu, kdy…
Do Skandinávie s Filharmonií Bohuslava Martinů
Zlínská Filharmonie Bohuslava Martinů v polovině listopadu nabídne dva velice rozdílné pořady. První obstará 19. listopadu akordeonista a skladatel Vojtech Szabó se svým ansámblem, druhý 20. listopadu patří orchestrální tvorbě ze zemí Skandinávského poloostrova, včetně jedné ze Smetanových „švédských“ symfonických básní. Diriguje Adam Sedlický, houslové sólo má Milan Al-Ashhab. Po deseti letech,…
Filharmonie Brno pokračuje v sibeliovském cyklu s Michaelem Schønwandtem
Dvě význačná romantická díla zařadila na program závěrečné dvojice koncertů Filharmonie Brno. Pod vedením dánského dirigenta Michaela Schønwandta, s nímž těleso připravuje komplet Sibeliových symfonií, uvede skladatelovu První symfonii e moll a k Roku české hudby Dvořákův Houslový koncert a moll se sólistou Alexanderem Sitkovetským. Koncerty se uskuteční 20. a 21. června od devatenácti hodin…
Ševčíkovo kvarteto ozdobou přehlídky Dvořák mladým
Společnost Antonína Dvořáka pořádá festival Dvořák mladým a jeho letošní ročník uzavřou koncerty o nedělích 2. a 16. června v Muzeu Bedřicha Smetany v Praze na Novotného lávce. Vystoupí Dvořákovo klavírní kvarteto, rumunský klavírista Dragoș Cantea a Ševčík Quartet. 5. května v rámci festivalu účinkovali žáci a studenti hudebních uměleckých škol, 12. května se představili zahraniční laureáti soutěže…
Koncert Pražského komorního orchestru se severskou příchutí
„Beethovenovská inspirace a krédo jsou už z názvu Filasovy kompozice jasně patrné.“
„Nehledě na to pak podstatnou měrou překvapila dramaturgická změna programu, letákem sice ohlášená, avšak bez sebemenšího vysvětlení.“
„Symfonie D dur Jana Václava Huga Voříška, původně plánovaná před přestávkou, se stala reálným vrcholem večera.“
Příznivce koncertů vážné hudby vítá kostel sv. Šimona a Judy na Starém Městě skvělou akustikou, přející zvláště středně velkým komorním souborům. Znovu jsme se o tom přesvědčili 28. května na koncertě Pražského komorního orchestru, jenž je zároveň prvním z koncertů tohoto tělesa věnovaných oslavám letošního Roku české hudby.
Debut Pražského jara. Úspěch dirigenta Jiřího Habarta a skvělý violista
„Partituru perfektně ovládal i se všemi jejími nuancemi a rytmickými nástrahami.“
„Korunou jeho debutu se staly Tance z Galanty Zoltána Kodályho.“
„Sólista přišel na pódium ležérně a jen v černobílém svetru.“
Poprvé v Rudolfinu a hned s Prague Philharmonia. Takový byl úspěšný debut dvaatřicetiletého dirigenta Jiřího Habarta na Pražském jaru. Je zajímavé, že tento rodák z Frýdku-Místku vyrůstal v Litomyšli a tam také prošel hudební průpravou na Základní umělecké škole Bedřicha Smetany. A další už profesionální školení absolvoval výhradně na Moravě: na Vejvanovského konzervatoři v Kroměříži a na brněnské Janáčkově akademii múzických umění.
Švédka Miah Persson vnímá severskou melancholii i v Rusalce
„Zhudebněný jazyk dělá barvu hudby.“
„Interpretace písní je velmi intuitivní záležitostí.“
„Muzikalita a citlivost k písňovému repertoáru a zpěvákům činí z Malcolma Martineau jednoho z těch vůbec nejlepších, jaké máme.“
Od první lásky po ztrátu milovaného, to je pomyslný příběh, který dokázala vytvořit z písní skandinávských autorů švédská sopranistka Miah Persson s klavíristou Malcolmem Martineauem. V recitálu připraveném na 16. května do Rudolfina v rámci festivalu Pražské jaro tak doplnili Schumannův proslulý písňový cyklus Láska a život ženy. Často jsme spolu už romantika Schumanna uváděli, stejně jako hudbu švédských a dalších skandinávských autorů – tak proč je nepropojit, shodli se oba umělci na setkání s pražskými novináři.
Pražský komorní orchestr od Myslivečka k Elgarovi
Sezóna Pražského komorního orchestru bude v dubnu pokračovat smyčcovým večerem. V úterý 16. dubna se od půl osmé večer těleso představí v Koncertním sále Pražské konzervatoře pod vedením koncertní mistryně Ludmily Pavlové. Zazní díla od Myslivečka, Elgara, Griega a Mendelssohna-Bartholdyho. Povědomí o skladateli Josefu Myslivečkovi v posledních době utěšeně povzbudil oceňovaný film Il Boemo s Vojtěchem Dykem…
Mladý houslista Jan Novák sólistou u Západočeských symfoniků
Společenský dům Casino v Mariánských Lázních bude v dubnu třikrát svědkem koncertního dění. Západočeský symfonický orchestr nabídne programy pod názvy Kouzlo klasiky, Rumstadt & Rumstadt a Hudba tří epoch. Nejbližší koncert se koná už 5. dubna. Před mariánskolázeňským orchestrem zítra jako sólista stane poslední vítěz luhačovické Akademie Václava Hudečka Jan Novák. Své umění…
Dokumentární Hurník, melancholický Grieg a širokodechý Sibelius
„Dílo příkladně programního charakteru, ve třech tématických okruzích – informace, zábava, vzdělání – autor našel paralelu ke třem tématům expozice sonátové formy.“
„Koncert vznikal v bolestném stavu skladatele, truchlícího nad ztrátou dítěte. Marianna Shirinyan jej přednesla mistrně.“
„Pátou symfonii zkomponoval Jean Sibelius v roce 1915 sám sobě k padesátým narozeninám.“
Pondělní koncert Symfonického orchestru českého rozhlasu z 11. března ve Dvořákově síni pražského Rudolfina proběhl ve třech výrazových rovinách: dokumentární, melancholické a širokodeché.
Mimořádný koncert Teplických filharmoniků s místními studenty v roli sólistů
V příštím týdnu se uskuteční dva koncerty pod hlavičkou Severočeské filharmonie Teplice. 13. března se v Zahradním domě Teplice představí klavírní Halíř trio a o den později Tepličtí filharmonikové doprovodí nejlepší studenty tamní konzervatoře. Halíř Trio vystupuje ve složení Eduardo García Salas (housle), Jana Podolská (violoncello) a Barbora Krištofová Sejáková (klavír). Zajímavostí jím…
Jiří Kollert hraje Griega v doprovodu Czech Virtuosi
Sedmý koncert celosezónního festivalu EuroArt Praha se koná 12. března v Sále Martinů na HAMU – stejně jako všechny ostatní koncerty koncertní řady. Jako sólisté vystoupí klavírista Jiří Kollert a houslista Milan Al-Ashhab v doprovodu komorního tělesa Czech Virtuosi a pod taktovkou belgického dirigenta Erica Lederhandlera. Na programu koncertu jsou tři díla. Nejprve zazní…





























