Hudba na dosah je název koncertní akce v žižkovském Atriu, která se uskuteční 20. listopadu. V barokním sále proměněném v hudební „obývací pokoj“ bude k slyšení dialog barokní a současné hudby v podání houslistky Terezy Horákové, klavíristy Egliho Priftiho a violoncellistky Dory Hájkové. Houslistka Tereza Horáková se s oblibou pohybuje mezi světy současné a barokní hudby a umělkyninu interpretaci podtrhuje hra na historické nástroje. Právě propojení těchto dvou…
Mosty soudobé hudby poprvé. Stačily profesionální výkony a skvělá dramaturgie?
„Expresivita a šťavnatost tónu Terezy Horákové si nezadají s mnohými z jejích starších a zkušenějších kolegů.“
„Neobdivovali jsme tedy pouze interpretaci, ale také kompoziční kvality jednotlivých skladeb.“
„Škoda jen, že jsme si tento křehký moment nemohli odnést domů.“
Kostel sv. Vavřince na pražské Malé Straně zažil historicky první večer nové koncertní řady Mosty soudobé hudby, kterou pořádá česká houslistka studující v Drážďanech Tereza Horáková. Ta si na úvodní večer přizvala ke spolupráci albánského klavíristu žijícího v Čechách Egliho Priftiho. Oba interpreti se už několik let pohybují ve společenství soudobé hudby, navíc jsou skvěle technicky vybavení a pro svůj koncert 19. března vybrali repertoár slibující dokonce čtyři světové premiéry zahraničních autorů s jejich osobní přítomností. V mnoha ohledech tedy nastavili vysokou laťku.
Mosty soudobé hudby. Nový koncertní cyklus propojí české i zahraniční skladatele
Houslistka Tereza Horáková a klavírista Egli Prifti zahájí nový koncertní cyklus Mosty soudobé hudby, který propojí českou i mezinárodní hudební scénu. První koncert se uskuteční 19. března v pražském kostele sv. Vavřince a nabídne premiéry skladeb autorů z Německa, Rakouska či Albánie. Intimita, křehkost, detailně propracovaná struktura a jedinečný kompoziční jazyk, to jsou programová pojítka kompozic…
Pocta Janu Skácelovi ve Vile Tugendhat
V rámci koncertní řady Umělecké pódium se v pondělí 29. dubna od půl osmé večer v brněnské Vile Tugendhat představí houslistka Tereza Horáková s klavíristou Egli Priftim. Projekt Na dně každé písně připomene brněnského básníka Jana Skácela a představí skladby soudobých skladatelů. Od narození básníka Jana Skácela uplynulo před dvěma lety rovných sto let. Verše…
Čtvrtý koncert festivalu MusicOlomouc zanechal zádumčivé echo
„Houslový part evokuje zklidňující se dech při upadání do spánku.“
„Rozcestí pro smyčcové kvarteto je až minimalistickou skladbou. Patrné je důkladné zužitkování barevných možností smyčcových nástrojů.“
„Posluchači se ponořili do hlubin idejí autorů a hudebního poselství, které se skrývá v jejich kompozicích.“
Patnáctý ročník mezinárodního festivalu soudobé hudby MusicOlomouc pokračoval čtvrtým a předposledním koncertem. Večer s podtitulem ŠTOCHL!!/LUKEŠ!! dával již dopředu jasně najevo, že v programu budou hrát prim právě skladby Ondřeje Štochla a Jiřího Lukeše, již se zhostili i role interpretů. Kromě kompozic Štochla a Lukeše zazněly i díla Sofie Gubajduliny a Pavla Zemka-Nováka.
Pocta Marku Kopelentovi v podání spolku Konvergence
Skladatelské sdružení Konvergence, které v loňském roce oslavilo 20 let svého trvání, uvádí koncert s titulem „stopy a otisky“. Spolek, jehož někteří členové, resp. jejich kompozice, se představili i v rámci nedávno skončeného Mezinárodního festivalu Pražské jaro v rámci platformy Prague Offspring, tímto koncertem vzdává poctu letos v březnu zesnulému komponistovi Marku Kopelentovi. Jeho skladbu s stejným…
Jan Skácel a díla současných autorů v kostele svatého Vavřince v Praze
V prostorách pražského kostela svatého Vavřince na Malé Straně se propojí světy poezie a hudby v podání houslistky Terezy Horákové, klavíristy Egliho Priftiho a recitátorů Zoji a Pavla Oubramových. Skladby Okamžik předtím Ondřeje Štochla, Tání Jiřího Slabihoudka a Postludium Valentyna Sylvestrova doprovodí vybrané básně, které se svou atmosférou, smyslem pro detail, křehkostí a vystižením nejjemnějších odstínů snoubí…
Spolek, který chce vidět pod povrch. Konvergence slaví dvacet let
„Bolo zrejmé, že východiská jednotlivých autorov sú si v určitých ohľadoch blízke, zároveň má ale každý z nich svoj jazyk a svoje témy.“
„Ticho je pre Tomáša Pálku dôležitá téma a myslím, že je skutočne jedným z autorov, ktorí s týmto fenoménom dokážu pracovať.“
„Je to skladba plná citlivých, jemných nuáns, krehkej siete vzťahov, ktoré si vyžadujú mimoriadne vnímavých interpretov.“
Spolok skladateľov Konvergence oslavuje v týchto dňoch už dvadsať rokov od svojho vzniku. Pri tejto príležitosti usporiadali členovia spolku koncert so svojimi skladbami, ktorý si ich publikum vypočulo 15. júna u svätého Vavřince. Išlo pritom o akúsi prehliadku toho, čo sa v Konvergenci deje, s akou hudbou sa stotožňuje, ale aj kam sa posunula: na programe totiž vedľa seba stáli ako nové, tak aj staršie skladby jednotlivých autorov.
Vlnohraní Českého rozhlasu pro děti
Český rozhlas přichystal pro děti online projekt s názvem Vlnohraní. Řadou tří výchovných koncertů provede žáky prvního stupně základních škol moderátorka Klára Boudalová společně s klavíristou Eglim Priftim. V těchto třech epizodách představí také laureáty rozhlasové soutěže Concertino Praga – flétnistku Elišku Hejlovou, klavíristu Jana Čmejlu a houslistu Daniela Matejču. „Český rozhlas plánoval sérii…
Komentář k mizícímu tichu. Konvergence opět u Vavřince
„Ticho sa stalo určitým leitmotívom koncertu a skladby prezentovali jeho špecifiká rôznymi spôsobmi.“ „Absolútne fascinujúci výkon v skladbe Postludium podala Tereza Horáková.“ „Veľkým prekvapením bola pre mňa skladba Paula Rhena Simulacrum.“ Spolok Konvergence sa do koncertného života vrátil 16. 6., tradične u svatého Vavřince. Večer, ktorý patril Triu Helix, dvornému telesu Konvergence, bol…
Podněty k zamyšlení a přesvědčivé sdělení Tria Helix
„Večer patril dielam plným hĺbky a intímneho výrazu.“ „Trio Helix patrí medzi telesá, ktoré inšpirujú vznik pozoruhodných diel a ktoré si dokážu poradiť naozaj kvalitne a veľmi inšpiratívne.“ „Výborne tu pôsobila najmä Horáková: niežeby bola vo vyslovene nadradenej pozícii, stala sa skôr akýmsi prirodzeným centrom, od ktorého sa celok odvíjal.“ V rámci 637.…
Snový charakter Konvergence
„Spojovacím prvkom medzi dielami bol istý kontemplatívny charakter, sprevádzaný umierneným, stíšeným vyznením.“
„Hudobná analýza spánku je nepochybne zaujímavá a nosná idea.“
„Konvergence publikum vrátila do reality vnímavejších, zamyslenejších, povznesenejších.“
Česko-slovensko-japonskú mozaiku skladieb ponúkol júnový koncert koncertného cyklu spolku Konvergence. 13. júna tak tradične v prostredí kostola svätého Vavrinca odznelo šesť rôznorodých komorných kompozícií v podaní členov Ensemble KONVERGENCE a ich blízkych spolupracovníkov. Vystúpili Jiří Mráz: klarinet, Matěj Vlk: husle, Ondřej Štochl: viola, Sebastián Tóth: violončelo, Egli Prifti: klavír, Jiří Lukeš: akordeón a Martin Opršál: vibrafón.









