KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Faleš jako koncept. Vesmír mikrotónů obývaný studenty HAMU

„Scintilace vyjadřuje třpyt či ještě přiléhavěji mžikání a autorka toto těkání, nestálost či rozostřenou pozornost vtělila do své kompozice.“

„Princip aleatoriky ve mně osobně budí nedůvěru – prvek náhody mi do určité míry jde proti konkrétní zvukové představě skladatele.“

„Mikrotón je ve své podstatě detail, který je nutno obnažit, aby mluvil; lidskému sluchu je potřeba jít vstříc, aby výsledek nepůsobil jako pouze falešné hraní.“

Pódium žižkovského Atria 21. října patřilo experimentálnímu souboru Ensemble terrible, tvořenému studenty pražské HAMU, který slavil deset let existence. Koncert s názvem Mikrokosmos přilákal snad výlučně publikum mladší generace a tématem večera byla v souladu s jeho názvem mikrotonální hudba. Nové skladby představili Marie Nečasová, Adam Štefunko, Klára Pudláková, Matej Sloboda a John Franek. Stručná produkce na rozcestí interpretace, improvizace a performance zanechala příznivý dojem.

Číst dál…

Výjimečný debut, mikrotonální experimenty i premiéry aneb Lákavý říjen v žižkovském Atriu

Atrium Žižkov vstupuje do druhé poloviny října se čtveřicí mimořádně pestrých koncertů. Programová nabídka pražského kulturního centra je rozkročena od českého debutu vítězného souboru Fibonacci Quartet s houslistou Kryštofem Kohoutem, přes výroční večery Ensemble Terrible a spolku Cellování, až po minimalistické meditace Klause Langa a Miroslava Beinhauera. Podzimní sezona v Atriu Žižkov ukazuje, že…

Číst dál…

Nová česká komorní hudba. Výzva SoundCzechu umožnila vznik dvacítky nahrávek 

„Ide predsa len o pomerne vzácnu, hoci z povahy veci nie celkom konzistentnú sondu do toho, čo sa v súčasnej hudbe u nás deje.“

„Komorné médium je pre autorky a autorov skladieb tohoto projektu evidentne inšpiratívnym.“

„Projekt ukazuje, že existuje už pomerne veľká skupina umelcov, ktorí sa novovznikajúcej hudbe venujú systematicky, a že má táto skupina potenciál rozšíriť sa vďaka ďalším, dostatočne zvedavým, hudobníkom a hudobníčkam.“

Ku koncu Roku českej hudby 2024 vrcholí aj jeden z projektov, ktoré sa v rámci osláv výrazne venovali súčasnej tunajšej hudbe. Pätnásť českých skladateliek a skladateľov postupne zverejňuje nahrávky svojich skladieb, ktoré mohli realizovať vďaka výzve Institutu umění a jeho exportnej kancelárie SoundCzech. Poslucháčom je zatiaľ prístupný playlist s podtitulom Nová česká komorní hudba – New Czech Chamber Music na YouTube. V januári sa chystá uvedenie nahrávok na Českom rozhlase Vltava. 

Číst dál…

La ligne tremblée pointillée. Mladí umělci a efemérnost vzpomínek

Ensemble Terrible složený z mladých hudebníků studujících na pražské HAMU se 30. listopadu zapojí do multimediálního představení vytvořeného společně se studenty ateliéru Animace a film na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Jeho tématem bude nezachytitelnost a efemérnost vzpomínek.  Technologické centrum Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze v Mikulandské ulici se v sobotu 30. listopadu stane dějištěm multimediálního imerzivního…

Číst dál…

Ensemble terrible a velké M

Čtyři mladí skladatelé, čtyři zpěváci, kontrabas a fagot, aneb co vznikne nečekaným spojením prostoru Maiselovy synagogy, soudobé vážné hudby a zpěvu. Na to odpoví soubor hudebníků a skladatelů z pražské HAMU na koncertu pořádaném ve čtvrtek 31. října od osmi hodin večer v prostorách Maiselovy synagogy.  Na programu koncertu jsou skladby Iana Mikysky, Jana Kotyka, Miloše…

Číst dál…

Ensemble Terrible zahraje v prostoru Alfred ve Dvoře

V rámci demonstrace organického propletení „toho, co kdysi bývalo žánry a dnes je prostě hudba“ Ensemble Terrible připravil večer, kde se bude míchat elektronická a vážná, živá a reprodukovaná, improvizovaná a zapsaná hudba v nejrůznějších poměrech – koncert 22. září bude tvořen třemi vystoupeními, od čisté elektroniky po tradiční zvuk ansámblu. Ve společném setu s Richardem…

Číst dál…

Ensemble Terrible s premiérami studentů a skladbou Demonic animal Panayiotise Kokorase

Studentský ansámbl Hudební fakulty Akademie múzických umění (HAMU) Ensemble Terrible, který je zaměřený na současnou tvorbu mladé skladatelské generace, nabídne v pondělí 12. června v Galerii HAMU od osmi večer koncert s konceptem with-out:comp.romise – bez kompromisu. Během večera zaznějí skladby studentů a absolventů katedry skladby HAMU: Milici Modré, Darii Kukal Moiseevy, Patrika Kako…

Číst dál…

MusicOlomouc 2022 zahalen do temnoty

„Marek Keprt předvedl jak skladatelský um s vynikajícím citem pro rovnováhu mezi poměrně tradiční motivičností a soudobou atonalitou, tak i precizní práci s nástrojem.“

„Koncertu dominovala meditační až temně snivá atmosféra, kterou dokreslovalo i nasvětlení Kaple Božího Těla, jež se postupně ztemňovalo.“

„Skladba měla tak dostatečnou sílu, aby zbořila náš dům, který autorka popisuje jako vzduchotěsnou a zvukotěsnou pevnost v nás, kterou se chráníme před okolním světem a bolestí.“

Čtrnáctý ročník festivalu soudobé hudby MusicOlomouc, který proběhl ve velmi krátkém období mezi 25. říjnem a 3. listopadem v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci a v Redutě Moravské filharmonie Olomouc, nabídl celkem devět světových a několik českých premiér. S podtitulem INTO THE DARKNESS se jednalo o putování sny, nocí a temnem, často doslova. Část programu byla inspirována nocí a vším, co se během ní odehrává, například snění či zvuky nočních krajin. Temno je však zobrazováno i v dekadenci a v našich fantaskních představách.

Číst dál…

MusicOlomouc počtrnácté

Mezinárodní festival soudobé hudby MusicOlomouc 2022 s podtitulem „Into the Darkness“ se bude konat od úterý 25. října do středy 3. listopadu v prostorách Uměleckého centra Univerzity Palackého v Olomouci a v Redutě Moravské filharmonie Olomouc. Festival pořádá Univerzita Palackého v Olomouci a spolek MusicOlomouc. Dramaturgie čtrnáctého ročníku festivalu se soustředí na téma tmy a temnoty v jejich nejrůznějších…

Číst dál…

Ensemble Terrible v interakci s Beethovenem a s hudebními dopisy spisovatelům

Komorní soubor soudobé hudby pražské HAMU Ensemble Terrible naplánoval na tento podzim dva projekty. Na prvním z nich interaguje s hudbou Ludwiga van Beethovena, na druhém se volně inspiruje tvorbou nestora české avantgardní scény Marka Kopelenta. Koncerty zaznějí v pondělí 17. října od 19:30 hodin ve smíchovském Lustrovém sále v areálu Gabriel Loci a v…

Číst dál…

Oceňovaný klarinetista Martin Adámek dnes v premiérách

Koncert s premiérami čtyř skladeb pro klarinet a komorní orchestr dnes uvede soubor pražské HAMU Ensemble Terrible. Jako sólistu si pozval Martina Adámka, člena legendárního francouzského souboru Ensemble Intercontemporain. Koncert se koná 29. října od půl osmé v pražském Divadle X10.  Skladby pro tento koncert napsali Bruno Cunha, Pavel Nesit, Matej Sloboda, Juhani…

Číst dál…

Petr Hora a Patrik Kako: Opera je Rolls-Royce hudebních forem, nikdy nebude vyčerpána

„Opera je výjimečný útvar a rozhodně inspiruje k tomu, aby byl soudobě znásilněn a převeden do hry, jejíž pravidla baví skladatele dneška.“

„Operu chápu jako poměrně velké sousto pro každého, kdo se skládáním zabývá. Nejen pro historický kontext a váhu slavných děl minulosti, ale i proto, že je to prostě velký kus hudby, který navíc obsahuje divadlo.“

„Jsem rád, že se v této ‚koronapakárně‛ dostaneme k realizaci naší tvorby.

„Velmi názorná ukázka nepravděpodobného spojení dvou skladatelů, zpěvu a subverze.“ To sľubuje premiérové uvedenie dvoch operných debutov skladateľov Petra Horu a Patrika Kaka. Komorné jednoaktové opery Okno a .finitika pripravili ako projekt Ensemblu Terrible, súboru pražskej HAMU zameraného na súčasnú hudbu. Záznam opier, pripravený v divadle Alfred ve dvoře, bude zverejnený dnes, 16. decembra, o 20.00 na YouTube kanáli divadla. O svojich operách, úskaliach tohto žánru či vzťahu k opernej histórii prezradzujú skladatelia viac v nasledujúcom interview.

Číst dál…

Sympatičtí a mladí: Ensemble Terrible

„Hráči mali možnosť predstaviť sa v najrôznejších polohách a v naozaj rozmanitých kompozíciách.“ „Hoci ansámbel nevystupuje v stabilnej zostave, skutočne sa profiluje ako jedno zo zaujímavých telies (pražskej) hudobnej scény“ „Skvelá, podmanivá ukážka toho, ako práca s hudobných časom môže ovplyvniť vnímanie času reálneho: na chvíľu uveríte, že plynie rýchlejšie či pomalšie ako tomu v skutočnosti…

Číst dál…