Hudební festival Hudba z ráje, který každé léto oživuje mnohá místa Českého ráje, začíná v pátek 10. června. Největšími lákadly mají být vystoupení zpěvačky Báry Basikové a klavíristy Iva Kahánka. Ten vystoupí na zahajovacím koncertě v Porotním sále Valdštejnského zámku v Jičíně. Kahánek společně se sopranistkou Karolínou Cingrošovou, uměleckou ředitelkou projektu, uvede premiéru jejich nového…
Pan dirigent Popelka a Novákův Pan
„Elektrizujícím způsobem připomněl prostřednictvím zřídkakdy slýchané impresionistické hudební básně Pan kompoziční odkaz Vítězslava Nováka.“
„Gerhild Romberger dala provedení Korngoldových písní určující parametry zdrženlivým a nepřepínaným projevem, klidným, pěkně zabarveným, rozvíjejícím se na dlouhých tónech do skutečné krásy.“
„Petr Popelka po celý večer gesty a pohledy inspirovaně vybízel hráče orchestru k osobní angažovanosti, tvaroval hudební proud tempy a barvami a posunoval hudební děj.“
Petr Popelka bude od září šéfdirigentem rozhlasových symfoniků. Na Pražském jaru nicméně vystoupil se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, se kterým připravil velmi neoposlouchaný program z děl Rafaela Kubelíka, Ericha Wolfganga Korngolda a Vítězslava Nováka. Pracovali společně takovým způsobem, že se nedělní festivalový večer v Obecním domě stal jedním ze zřetelných, i když neokázalých vrcholů celého třítýdenního programu.
Pražské jaro – Klangforum Wien, FOK s Petrem Popelkou, Alban Gerhardt, Les Siècles, Gürzenich-Orchester Köln a Wiener Philharmoniker
Festival Pražské jaro se blíží ke svému konci. Dnešní sobota je na etapy věnována souboru Klangforum Wien, který se věnuje současné hudbě. Jejich projekty jsou přehledně uvedeny zde. V neděli 29. května dopoledne zahrají Svatolukášský komorní orchestr, houslista Leoš Čepický a varhaník Aleš Bárta v křečovickém kostele svatého Lukáše, a to se vzpomínkou na…
Filharmonie Brno ve znamení dvou číslovek – 67 a 150
„Pátou sezónu už bude stát v čele jako šéfdirigent Dennis Russell Davies.“ „Pozvání k zahraničnímu hostování v příští sezóně považuje Marie Kučerová za výjimečná a naprosto prestižní.“ „Nesmírně se nám rozjely edukační programy, momentálně jsou v podstatě skoro všechny vyprodané.“ Příští koncertní sezónou Filharmonie Brno, sedmašedesátou, prostupuje připomínka 150. výročí postavení Besedního domu, jejího sídla.…
Pavel Haas Quartet: Raději bychom dali přednost stabilnímu manželství před aférkami
„Koncert ve Wigmore Hall 1. června bude streamován, takže bude dostupný na internetu.“
„Cením si, že navzdory změnám, kterými kvarteto prošlo, jsme nikdy nepolevili v našem standardu.“
„Na začátku jsme byli možná přímočařejší, nedali jsme vydechnout ani sobě, ani posluchačům, dnes zejména díky Veroničinu smyslu pro lyričnost, zpěvnost a barevnost usilujeme o co nejkomplexnější výkon.“
Pavel Haas Quartet letos oslaví dvacet let svého trvání. Během této doby se kvarteto stalo součástí mezinárodní interpretační elity. Významný britský hudební časopis BBC Music Magazine zařadil Pavel Haas Quartet mezi deset nejlepších smyčcových kvartet všech dob, a to po bok takových jmen, jakými jsou například Alban Berg Quartet, Amadeus Quartet či Borodin Quartet…
Víkend soudobé hudby Prague Offspring jako součást festivalu Pražské jaro
„Ukázat publiku nejaktuálnější dění na světové scéně soudobé hudby, ale také umožnit českým a zahraničním hudebníkům nenahraditelný osobní kontakt.“ „Stylové zaměření prezentované hudby bude do určité míry vycházet z profilu souboru Klangforum Wien, ale nevylučuje to ani prezentaci hudby znějící tradičněji.“ „Vedle koncertů zařazených pod hlavičku Prague Offspring patří k výrazným počinům v uvádění…
Ivo Kahánek zahraje v Ostravě Inkantace B. Martinů
Ivo Kahánek vystoupí opět s Janáčkovou filharmonií Ostrava. Na koncertě s názvem Magie Bohuslava Martinů zahraje ve čtvrtek 24. března jedno z jeho nejslavnějších děl, klavírní koncert č. 4 zvaný Inkantace. Pod vedením dirigenta Kaspara Zehndera zazní ještě Korngoldova suita Mnoho povyku pro nic a orchestrální pohádka Malá mořská víla Alexandera Zemlinského. Koncert je možné navštívit v klasickém večerním čase nebo na…
Věčná naděje dnes – Josef Špaček a Miroslav Sekera v Anežském klášteře
Pořadatelé festivalu Věčná naděje zvou na dnešní recitál houslisty Josefa Špačka a klavíristy Miroslava Sekery do pražského kláštera svaté Anežky České. Dvojice uvede Sonátu pro housle a klavír Leoše Janáčka, Sonátu pro housle a klavír č. 2 D dur, op. 94bis Sergeje Prokofjeva, Ukolébavku pro housle a klavír Gideona Kleina a Mnoho povyku pro nic…
Filharmonie Bohuslava Martinů, Jan Mráček a Robert Kružík ve čtvrtek
Velký sál Kongresového centra Zlín bude ve čtvrtek 24. února od 19 hodin místem dalšího abonentního koncertu, tentokrát ve spojení houslisty Jana Mráčka, dirigenta Roberta Kružíka a pořádající Filharmonie Bohuslava Martinů. Večer kromě jiného odkáže na hudební vlivy amerického kontinentu, které zejména v průběhu dvacátého století zásadním způsobem inspirovaly celé generace evropských…
JFO s moderací Jana Maxiána pozítří. Komorní koncert Pavel Haas Quarteta v pondělí
Ve čtvrtek 27. ledna uvede Janáčkova filharmonie Ostrava v místním Domě kultury od 19 hodin další z moderovaných koncertů, na němž si na své přijdou i ti posluchači, kteří se se světem klasické hudby teprve seznamují. Programem s názvem Na lidovou notu je provede oblíbený herec a moderátor Jan Maxián a představí jim díla Leoše Janáčka,…
Finleyho písňové hody v Rudolfinu
„Některé písně byly interpretovány spíše „aristokraticky“, noblesně, někdo by třeba řekl i chladně.“ „Z interpretačního hlediska je nutno vyzdvihnout skvělou energii, soustředěnost, ale i výdrž obou protagonistů, jak Geralda Finleyho, tak klavíristy Juliuse Drakea.“ „Autor může být zcela jistě šťastný, když jeho dílo interpretují umělci takového formátu a takto oddaně a přesvědčivě.“ Na nedělní…
Festival Věčná naděje s díly terezínských skladatelů za necelý měsíc
Od 15. února do 3. dubna se bude konat pátý ročník unikátního hudebního festivalu Věčná naděje, připomínající především dílo skladatelů tvořících v katastrofálních podmínkách koncentračních táborů. Organizátoři oznamují první body festivalového programu. Ten bude zahrnovat nejen koncerty ve výjimečných prostorech, ale také přednášky, besedy a literární čtení. Festival zahájí v úterý 15. února…
Basbarytonista Gerald Finley v neděli opět v Praze
Český spolek pro komorní hudbu přivítá v rámci své recitálové řady basbarytonistu Geralda Finleyho. Ten spolu s klavíristou Juliem Drakem představí tvorbu vídeňských mistrů Franze Schuberta a Hugo Wolfa, ale také v české premiéře nejnovější písňový cyklus současného britského autora Marka-Anthonyho Turnage. Spojnicí celého programu je obdiv k dílu Williama Shakespeara. Koncert se koná v neděli…
Pražské jaro 2022 zahájí Barenboim a West-Eastern Divan Orchestra
Smetanovu Mou vlast zahraje na úvodním koncertě festivalu Pražské jaro 12. května 2022 West-Eastern Divan Orchestra, orchestr mladých hudebníků z Izraele a z Palestiny a dalších arabských zemí. Řídit ho má jeho zakladatel Daniel Barenboim. Do 3. června připravili pořadatelé čtyři desítky koncertů. Zveřejněný program hovoří nejen o prvním českém hostování Orchestru Západo-východní divan,…
Alexander Liebreich: Moje pouť s Českou republikou ještě neskončila
„Smetanu a Dvořáka vnímám jako méně pražské skladatele než Zemlinského. Jsou hodně ´čeští´, ale on je opravdu ´pražský´.“
„Když zblízka člověk vnímá zdejší přírodu, tak potom víc chápe ideje, které stojí za Smetanovou Vltavou a za českou hudbou vůbec.“
„V Praze jsem se docela hodně stavěl za objednávky nových děl u současných skladatelů.“
Šéfdirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu je Alexander Liebreich od roku 2018. V pátek 1. října v Rudolfinu řídí zahajovací koncert abonentních programů. Rozhodnutí rozhlasu, že tato sezóna bude v Praze jeho poslední, bylo v zimě překvapivé, i proto, že vzhledem ke koronakrizi nemohl zatím ze svých představ uskutečnit zdaleka vše…
Jakub Hrůša přijel ukázat, jak pracuje v Bamberku
„Houslový koncert se vcelku nevýbojně drží ducha pozdního romantismu, ale není třeba hned mluvit o eklekticismu. Je svůj, je Korngoldův.“ „Jan Mráček už není žádný ´mladý příslib´, ale vůdčí osobnost své generace.“ „Posluchači se ´chytli´ i tentokrát, ale nevadilo. Interpretace celého setu Slovanských tanců si tento předčasný aplaus zasloužila.“ Druhý koncert Bamberských…
Jakub Hrůša: To byl velký highlight mého léta!
„Ve Foersterově symfonii jde o velmi osobní prožitek duchovních hodnot, spíše o spiritualitu než náboženskost.“
„Zahrál jsem si taky po mnoha letech veřejně na klavír!“
„Prožitek a vědomí, že přivádíte na svět něco, co tu ještě nebylo, je v určité rovině ještě řádově cennější, než připomínání hodnot minulosti.“
Na Dvořákově Praze dnes večer zahrají Bamberští symfonikové s šéfdirigentem Jakubem Hrůšou a se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou. Otevřou Mahlerovou, Straussovou a Foersterovou hudbou svou rezidenci na festivalu, společnou s Českou filharmonií. Představí se při ní ještě v úterý, a to s Janem Mráčkem, sólistou Korngoldova Houslového koncertu. Jakub Hrůša v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje Foersterovu Symfonii „Veliká noc“, zamýšlí se nad soudobou hudbou, prozrazuje, co všechno ho čeká po pražských koncertech,…
MHF Americké jaro letos s umělci české hudební scény
Letošní Mezinárodní hudební festival Americké jaro zahájí v pondělí 13. září od 19 hodin houslista Josef Špaček a violoncellista Tomáš Jamník v multifunkčním sále DOX+. Hráči představí vzácně uváděná díla českých skladatelů 20. století – Janáčka, Martinů, Kleina a Schulhoffa. Po koncertě bude následovat debata s umělci. Celkem pořadatelé naplánovali třináct koncertů v Praze a v regionech,…
Žádoucí Musica non grata
„Viktor Ullmann byl jediný z uvedených skladatelů, který měl přímý vztah k Novému německému divadlu.“ „Weinbergerova opera Švanda dudák byla přeložena do sedmnácti jazyků, hrála se ve více než stovce operních domů a za čtyři roky od premiéry byla uvedena více než 2000krát.“ „Erich Wolfgang Korngold se stal vyhledávaným autorem filmové hudby, získal…
Národní divadlo v červnu ještě s několika koncerty a operami
Na koncertě v historické budově Národního divadla ve středu 16. června od 19 hodin zazní Malá slavnostní mše Gioacchina Rossiniho. Sólisty budou vedle operního sboru ND pěvci Marie Fajtová, Arnheiður Eiríksdóttir, Petr Nekoranec a Jiří Sulženko. Všechny aktéry bude řídit Jaroslav Kyzlink. Pátek 18. června bude od 19 hodin ve Státní opeře…
Tereza Dubsky: Musica non grata nám roste pod rukama
„Mluví se o tom relativně málo, Praha však byla opravdu ‚hotspotem‘ celé evropské kultury.“
„Pojem entartete Kunst, tedy zvrhlé umění, není ničím jiným než politickou perzekucí těch, kteří se ‚nehodili‘.“
„Zařadit takové množství méně hraných oper bychom si bez finanční podpory, která je s tímto projektem spojená, nemohli dovolit.“
Projekt Národního divadla a Státní opery Musica non grata odstartoval ještě loni v létě, kdy na zahajovacím koncertě zněla například díla Bohuslava Martinů či Vítězslavy Kaprálové. Pak byl ambiciózní projekt přerušen pandemií – některé z koncertů se přitom podařilo zachovat alespoň online…
Filharmonie Brno jde do další sezóny bez kompromisů
„Prodáváme plnou kapacitu.“ „Těšíme se na živé publikum, které je alfou a omegou našich snah.“ „Velmi pozorně se snažím pochopit zdejší janáčkovskou tradici… Nechci něco učit, spíš se sám nechám učit a poučit.“ Do čtvrté sezóny s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem vstoupí Filharmonie Brno letos na podzim v situaci, kdy se vzhledem k již více…
Filharmonie připomněla živým přenosem na Vltavě tři autory spjaté s Brnem
„Zcela odlišnou náladu, než mělo Janáčkovo Adagio, s sebou přinesly Ludi symphoniaci, tedy Symfonické hry – pětivěté dílo Jana Nováka.“ „Vzhledem ke Korngoldově orientaci na filmovou tvorbu není divu, že Symfonie in Fis v sobě skrývá ducha, který posluchače přímo vybízí zapojit fantazii a hledat příběh.“ „Všichni hudebníci ukrytí za mikrofony a rádiovými přijímači…
Korngold – Novák – Janáček a Filharmonie Brno živě v rozhlase
Erich Wolfgang Korngold, Jan Novák, Leoš Janáček – skladby těchto tří autorů zazní při koncertu Filharmonie Brno, který bude 1. května od 19 hodin živě vysílat Český rozhlas Vltava. Všichni tři autoři jsou spjati s Brnem, ale každý jinak. Jeden ho opustil jako čtyřleté dítě, druhý po roce 1968 a třetí do Brna…
Filharmonie Brno kvůli okolnostem vzdala zbytek abonentní sezóny
„V sobotu 1. května vysílá Vltava z Besedního domu koncert s názvem Novák 100.“
„Se streamy jsme šetřili a přenášeli jen výjimečné projekty, které stojí za to slyšet i zprostředkovaně.“
„Ztráty Filharmonie Brno jdou do milionů korun.“
S ohledem ke stále nejasným okolnostem možného návratu publika do sálů ruší Filharmonie Brno všechny své původně ohlášené koncerty až do 25. května, kdy měla mít poslední abonentní program. Prvním možným setkáním s posluchači tak může být v červnu Expozice nové hudby, jeden z festivalů, které instituce pořádá. Nadále však pokračují mimořádné streamované koncerty – tím nejbližším bude první květnovou sobotu projekt k letošnímu stému výročí narození brněnského skladatele Jana Nováka.
Klasika v souvislostech (22)
Světoběžník Martinů v New Yorku
„Nic to však nebylo proti dlouhým měsícům, které strávili na útěku z Paříže.“
„On vůbec Martinů prchal z New Yorku na venkov, jak to šlo.“
„V New Yorku Martinů zůstal do roku 1953, pak se tam z Evropy vrátil ještě v roce 1956. Napsal tam řadu svých nejlepších i nejpamátnějších děl.“
Světoběžníkem nebyl Bohuslav Martinů dobrovolně, ale úplně nedobrovolně se jím nestal. Do Paříže odešel v roce 1923 z vlastního rozhodnutí. Za hudbou, za podněty, s touhou po rozšíření obzorů, která se mu bohatě naplnila. Když se po druhé světové válce, během čtrnácti let života, které mu zbyly, nedokázal vrátit do vlasti, byl už pasivním účastníkem událostí…
Pohledem Petra Vebera (35)
Pomníky
„Krutostí stejného osudu nemohl Jiří Bělohlávek svou misi u České filharmonie ani podruhé přirozeně završit a naplnit.“
„Fibich by mohl mít pomník na Žofíně, ale nemá, Suk asi u Rudolfina, ale tam je obsazeno, Foerster na náměstíčku za svatým Vojtěchem, nikoho to ovšem nenapadne, a Kovařovic a Ostrčil u Národního divadla, ale tam není nikde místo.“
„Myslíte, že by někdo někdy ještě chtěl někde postavit pomník? Třeba Rafaelu Kubelíkovi…? Nebo Jiřímu Bělohlávkovi…?“
Před několika dny by bývalo bylo Jiřímu Bělohlávkovi pětasedmdesát, kdyby tady ovšem už skoro čtyři roky nechyběl. Snad jen doba starostí kolem koronaviru způsobila, že jsme vcelku zběžně tím datem prošli, protože jsme ani neměli možnost hlubšího vzpomínání, třeba při nějakém pěkném koncertě dedikovaném jeho památce. Ale není vyloučeno, že virus za to takhle jednoduše nemůže. Možná je už opravdu jiná doba…
Jiří Nekvasil: Chceme pracovat a tvořit, co nejvíc to půjde!
„Je celá řada chyb, které v tak krátké době uděláme, opravdu nevyhnutelná?“
„Dáváme zprávu, že divadlo žije, navzdory omezením v něm tvoříme a nemůžeme se dočkat, až budeme moci naše divadla pro své diváky otevřít.“
„Naší jedinou cestou je navzdory všemu vytvářet v daných podmínkách a možnostech co nejlepší divadelní produkce a být zároveň živou kulturní institucí, domy plnými jedinečných událostí!“
V ostravském Národním divadle moravskoslezském se 13. a 15. února rozezní nová inscenace Pucciniho opery Tosca. Diváci budou přizváni k online přenosům, které zajistí televize TV Noe. Režie slavného díla se ujal Jiří Nekvasil, dlouholetý ředitel NDM, který se v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz vyjadřuje nejen k aktuální premiéře, ale i k celkové společenské situaci. Je to čtení nadmíru inspirativní a poučné.
Mezinárodní den památky obětí holocaustu se vzpomínkou na Zuzanu Růžičkovou online
Ve středu 27. ledna vystoupí v Sále Martinů houslista Jan Mráček s klavíristou Lukášem Klánským, a to na Mezinárodní den památky obětí holocaustu. Hudební setkání bude věnováno nedožitým čtyřiadevadesátým narozeninám profesorky Zuzany Růžičkové, světově proslulé cembalistky. Akci pořádá Nadační fond Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové za podpory Magistrátu hl. m. Prahy a ve spolupráci se…
Klasika v souvislostech (7)
Mrtvé město
„Korngoldova opera Mrtvé město dodává zajímavý hudební kontext Puccinimu, Straussovi, Wagnerovi a Janáčkovi.“
„Nejprve byl zázračným dítětem.“
„Poslední filmovou partituru složil Korngold v roce 1946, pak se vrátil k psaní koncertní hudby.“
Mrtvé město? Není řeč o některé světové metropoli v době koronavirové pandemie, i když tak vypadaly a ještě stále dost vypadají, ale o opeře Ericha Wolfganga Korngolda, která je v současnosti z odkazu brněnského rodáka, vídeňského hudebníka a nakonec hollywoodského skladatele zcela určitě nejhranějším dílem. Drama Die tote Stadt uvedla jako první Opera v Hamburku 4. prosince 1920, tedy přesně před sto lety. Korngoldovi bylo třiadvacet.

















