Třetí ročník hudebních slavností Klasika u Wericha, které se odehrávají na zahradě a v podkroví Werichovy vily na pražské Kampě, letos programově míří do Ameriky a Velké Británie. V úterý 27. června je hudebně odstartuje sopranistka Bree Nichols a „finger-style“ sólový kytarista Martin Homola. Za klavír zasedne mladý dirigent a klavírista Jan Mára. Pražský program festivalu…
Hudební léto Kuks s novodobou i světovou premiérou. Prvně také s klavírním recitálem
Čtrnáctý ročník mezinárodního festivalu Hudební léto Kuks se uskuteční od 24. června do 19. srpna 2023. Na pěti koncertech konaných vždy v sobotu v kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu od osmnácti hodin se představí řada špičkových interpretů. Vedle novodobé premiéry skladby z kukského archivu zazní i světová premiéra skladby německého skladatele žijícího v Norimberku, Holmera Beckera.…
Plzeňská filharmonie zahraje na festivalu Richarda Strausse
Plzeňská filharmonie míří na prestižní festival Richard Strauss Tage do německého Garmisch-Partenkirchenu, kde vystoupí 17. a 18. června. Zahraje tam Straussova Macbetha, svitu z Růžového kavalíra nebo Čtyři poslední písně, které s orchestrem přednese kanadská sopranistka Sarah Marie Kramer. V programu dále zazní hudba Gustava Mahlera, Edvarda Griega, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Roberta Volkmanna. Filharmonii…
Festival komorní hudby v Kutné Hoře vrcholil jedinečnými výkony i posluchačskými zážitky
Středa se souhrou okolností stala festivalovým skutečným středem a navíc jednou z dominant v podobě koncertu z děl komponujících žen příznačně nazvaného „Les Femmes Fatales“.“
„Terezie Fialová se svou bohatou zkušeností komorní praxe věděla přesně, kdy vystoupit do popředí a kdy tmelit celek, nebo ustoupit promluvě obou melodických nástrojů.“
„O naprosto bezprecedentní zážitek se postaral slovenský houslista Milan Paľa.“
Koncem jara a začátkem léta ožívá tradice regionálních hudebních festivalů. Mezi nimi si renomé výjimečné události svého druhu vydobyl Mezinárodní festival komorní hudby Kutná Hora, pořádaný na začátku června v týdenním rozsahu. Již 16. ročník se uskutečnil mezi 3. a 11. červnem s nabídkou šestnácti koncertů ve vynalézavé a atraktivní dramaturgii. Charakteristickým, nezaměnitelným rysem tu je princip tvůrčí dílny, kdy interpreti se ke společnému výkonu scházejí až na místě, aby připravili a předvedli výsledný zvukový tvar skladeb, s jakými se v běžném koncertním provozu stěží kdy setkáme. To vše je umocněno vyspělým interpretačním uměním individuálních výkonů, včetně komorní souhry.
Sezónu Břevnovských hudebních setkání uzavře Ivan Ženatý
Poslední koncert osmé sezóny Břevnovských hudebních setkání se koná v úterý 13. června od sedmé hodiny večerní v kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici. Představí se tam významná osobnost české houslové školy Ivan Ženatý. „V naší koncertní sezóně není Ivan Ženatý nováčkem, poprvé u nás vystoupil v září 2018 s klavíristou Stanislavem Boguniou,“ uvádějí…
Generálka Smetanovy Litomyšle na zimním stadionu
Pětašedesátiletý ročník Národního festivalu Smetanova Litomyšl zve na veřejnou generální zkoušku. Letošní řada koncertů je mimořádná i hlavním dějištěm, kterým není jako obvykle nádvoří litomyšlského zámku, ale docela nový prostor, který bylo nutné v krátkém čase vytvořit poté, co se v památce UNESCO naplno rozběhly původně odvolané restaurátorské a stavební práce. Koncertní síň tak…
PKF završila cyklus s Lobkowicz triem, Janem Čmejlou a Janem Fišerem, tentokrát violistou
„Kantabilní vklad, zejména violoncella, ale také violy houslí, dokreslil inovativní pojetí díla, které takto ztratilo svou obvykle skromnou prezentaci introvertního charakteru.“
„Po krátkém úvodním tématu v majestátním, klidném tempu provedl pianista neomylně sedmnáct variací, nabitých prstovou ekvilibristikou a obdařených mnoha tempovými proměnami.“
„Autor připsal čtyřem větám svého díla tempové údaje v němčině a soubor je tlumočil přibližně věrně. Totiž s vlastní představou vášně, rezonancí významu ‚empfindung‘, kterou bych nazval rovnou ‚vcítěním‘, s ohněm, který jsme slyšeli už v úvodní Mahlerově juvenálii.“
Komorní cyklus 29. koncertní sezóny PKF – Prague Philharmonia se uzavřel koncertem v Barokním refektáři Profesního domu MFF UK v pondělí 5. června 2023. Tento závěrečný a v jistém smyslu slova slavnostní večer měl nevšední dramaturgii. Program začínal kvartetní větou, pokračoval dvěma klavírními skladbami, první z nich pro klavír na čtyři ruce, a byl uzavřen klavírním triem. Gradaci, potřebnou pro přitažlivý obsah, netvořila četnost členů souboru od sólisty po ansámbl, ale její dynamika. V centru pozornosti se tak ocitl mimořádný výkon mladého klavíristy a suverénní výkon tria, které program uzavíralo.
Druhý koncert Svátků písní přinesl dva zahraniční sbory, vůbec poprvé také vokální ansámbl
„Složité východně balkánské intervaly, pro střední Evropu nepřirozené, interpretoval sbor s naprostým přehledem a jistotou.“
„Již po první skladbě bylo jasné, že nejde jen o koncert, ale že mají pánové svoji show, promyšlenou do posledního detailu, tedy včetně gestikulace a vtipkování mezi skladbami.“
„Až teprve zde dostal sbor prostor předvést se, ukázat umění polyfonních harmonií, intonačně velmi čistý zpěv i vynikající cit pro rytmus.“
Jubilejní 50. ročník mezinárodního festivalu Svátky písní Olomouc pokračoval ve čtvrtek 1. června sborovým koncertem ve spolupráci s olomouckou městkou částí Chválkovice. Místní sokolovnu tak zaplnili převážně místní obyvatelé, ale i přespolní nebo kolegové místních sborů. Program představil Dětský pěvecký sbor BRIOSO ze Slovenska, Chór Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I st. im. Stanisława Moniuszki z Polska a také vokální ansámbl NoTimers.
Lobkowicz Trio s Fišerem a Čmejlou
Na závěrečném koncertě Komorního cyklu, který pořádá orchestr PKF – Prague Philharmonia, vystoupí Lobkowicz Trio, které reprezentují houslista Jan Mráček, violoncellista Ivan Vokáč a klavírista Lukáš Klánský. Ti si na koncert, který se v barokním refektáři Profesního domu MFF UK koná v pondělí 5. června od půl osmé večer, pozvali hosty Jana Fišera,…
František Macek šéfdirigentem orchestru v Žilině
Do jubilejní padesáté sezóny vstoupí na podzim Státní komorní orchestr Žilina s novým šéfdirigentem. Bude jím František Macek. Do povědomí profesionálního světa se Macek dostal v roce 2018, kdy zvítězil v mezinárodní soutěži vyhlášené Národním symfonickým orchestrem Polského rozhlasu a televize (NOSPR) v Katovicích. Cena mu tehdy přinesla post asistenta tehdejšího šéfdirigenta Alexandra Liebreicha. V roce…
Česko-španělské dialogy Zemlinského kvarteta s klavíristou Danielem Ligoriem Ferrandizem
Zemlinského kvarteto pořádá druhý koncert letošní série 4plus. Jako hosta hudebníci tentokrát přivítají španělského klavíristu Daniela Ligoria Ferrandize a společně vystoupí v pražské Ústřední knihovně. Spolupořadateli série 4plus jsou Městská knihovna v Praze a Instituto Cervantes Praha. Koncert se uskuteční ve středu 31. května od půl osmé večer. „Španělský klavírní virtuos a pedagog Daniel Ligorio…
Talentový festival Mozartovy děti 2023 s padesáti mladými v orchestru
Filharmonie Brno s brněnskou ZUŠ Smetanova přichystaly čtrnáctý ročník festivalu Mozartovy děti, jehož cílem je přivést děti hravou formou k hudbě a dát mladým talentům neobvyklou příležitost zahrát si v profesionálním orchestru či přímo jako sólista v doprovodu filharmoniků. Festivalové akce se konají od pondělí 29. května do neděle 18. června. Stejně jako v předchozích letech…
Další týden Pražského jara
V týdnu od 22. do 28. května nabídne Mezinárodní hudební festival Pražské jaro další koncerty a doprovodné akce. Z orchestrů vystoupí Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Česká filharmonie, Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, Klangforum Wien či PKF—Prague Philharmonia. Komorní hudbu zastoupí klavírista Igor Levit a Kukal Quartet s varhaníkem Alešem Bártou. Také je v plánu…
Koncert Bad Reichenhallských filharmoniků v rámci festivalu Musica Bayreuth na téma „Láska a světlo“
„Pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Spawa, který se do čela orchestru postavil v roce 2020 po svém působení v divadle v Hofu a Zemském divadle v Linci, vyzněla Čajkovského hudba sice technicky dokonale, bohužel ale bez napětí, prudších kontrastů, působivější agogiky a hlubšího emocionálního ponoru.“
„Rumunský klavírista Ioan Dragoš Dimitriu prvotřídním výkonem nezůstal nic dlužen své pověsti laureáta početných klavírních soutěží. Představil se jako temperamentní hudebník, nikterak však neomračující efektními gesty. Jeho spolupráce s orchestrem byla příkladná.“
„V Beethovenově symfonii mladý americký dirigent předvedl se svým orchestrem vskutku minuciózní práci, založenou na dokonalé technické souhře a vcelku jemnější dynamické hladině. I když hudba zněla na soudobé nástroje, akustika barokního divadla dirigentovi dovolila, aby se interpretace co nejvíce přiblížila autentickému pojetí, tedy zvukovosti Beethovenovy doby.“
Již potřetí byli na festival Musica Bayreuth pozváni Bad Reichenhallští filharmonici. Orchestr proslulého alpského lázeňského města je jediným symfonickým profesionálním tělesem jihovýchodního Bavorska. Do multižánrové programové skladby letošního hudebního maratonu přispěli vedle Bamberských symfoniků (jejich koncertem se letošní festival 22. června uzavře) klasickou symfonickou tvorbou. Motto jejich koncertu v sobotu 13. května v Markraběcím operním divadle znělo „Láska a světlo“.
ČRo D-dur: Daniel Harding, návštěva u Martiny Jankové a Tannhäuser k wagnerovskému výročí
„Večerní program opět patří atraktivní nabídce koncertů z Eurorádia. Čeká nás Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu, stejně jako na Pražském jaru, a dirigentka Joana Malwitz.“ „Ve čtvrtek zazní nahrávka zcela výjimečná proto, že jde vůbec o první nahrávku Magdaleny Kožené z počátku 90. let.“ „Vzhledem k tomu, že 22. května 1813 se v Lipsku narodil Richard Wagner,…
Na Košickém hudebním jaru vystoupí Adelphi quartet a také Státní filharmonie Košice při koncertu zvaném Barok a jazz
Třetí festivalový týden Košického hudebního jara přinese dvě akce a různé žánry – od komorní hudby v podání smyčcového kvarteta, přes hudbu baroka až po symfonický jazz George Gershwina. Komorní koncert na Slovensku debutujícího ansámblu Adelphi Quartet se uskuteční v mystickém prostředí synagogy na Zvonařské ulici v úterý 9. května a symfonický koncert Státní filharmonie…
Lukáš Vondráček vystoupí s Jihočeskou filharmonií
Klavírista Lukáš Vondráček bude hostem Jihočeské filharmonie pod vedením Marka Prášila. Na hudebním setkání v koncertním sále Jihočeské filharmonie, kostele sv. Anny v Českých Budějovicích, Vondráček ve středu 10. května přednese sólový part v Mendelssohnově Koncertu pro klavír a orchestr č. 1 g moll. Lukáš Vondráček v úvodu středečního koncertu zahraje cyklus Klavírní skladby, op.…
ČRo D-dur: Interpreti Pražského jara, hradecký koncert pro Ukrajinu i čeští skladatelé ve Vídni
„Hlavní blok věnovaný interpretům letošního Pražského jara ovšem začíná ve středu od 20:00.“ „Mladší dvojče Beethovenovy „Deváté“ zazní v pondělí v 22:41. Jedná se o Symfonii č. 2 „Chvalozpěv“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, která vznikla na zakázku v roce 1840 u příležitosti 400. výročí vynálezu knihtisku Johannem Gutenbergem.“ „Víkendové dopoledne s českými mistry, kteří dosáhli světového věhlasu: Leopold…
Na vlnách romantismu s Filharmonií Hradec Králové a Jiřím Vodičkou
„Dirigent Kaspar Zehnder zřejmě dobře ví, co činí; chce dát prostor k rozehrání všem a přitom se mu daří držet celek v uhrančivé soudržnosti.“
„Vodička hravě vykouzlí předepsanou melodii, pohraje si s jejími nuancemi, opojí se líbezností, aby vzápětí bravurně zvládl kadenci první věty.“
„Orchestr rozvíjí Wagnerovu nekonečnou melodii způsobem, jako by si chtěl říci o místenky do Bayreuthu…“
Filharmonie Hradec Králové připravila pro abonenty svého velkého symfonického cyklu koncert sestavený z důvěrně známých skladeb období romantismu. Jejím sálem zněla hudba německých a rakouských autorů Carla Marii von Webera, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Franze Schuberta a Richarda Wagnera. O vstupenky na večer, jehož sólistou byl koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička a který řídil šéfdirigent orchestru Kaspar Zehnder, byl ve městě obrovský zájem; sehnat volné místo na poslední chvíli stalo se takřka nemožným. Královéhradečtí filharmonici potvrdili svoji současnou skvělou formu a opět posluchačům připravili skvostný hudební zážitek.
Architektonické mistrovství interpretace s Riccardem Mutim a Vídeňskými filharmoniky
„Maestro interpretoval s Vídeňskými filharmoniky Mozartovu „Haffnerovu symfonii“ v architektonické kráse, která umožnila posluchačům snáze a jasněji nahlédnout do hloubky klasicistní kompozice.
„Interpretaci Hindemithovy „Bostonské symfonie“ propůjčili orchestrální hráči expresi s maximálně širokým spektrem dynamických a barevných odstínů.“
„Vrcholnou „Reformační symfonii“ Felixe Mendelssohna-Bartholdyho vedl dirigent mistrovsky až k výjimečné slavnostní atmosféře.“
K Vídeňským filharmonikům se na jaře vrátil Maestro Riccardo Muti, který s orchestrem nastudoval výběr z děl Wolfganga Amadea Mozarta, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Paula Hindemitha. S vedením světoznámého tělesa se rozhodl provést ve dnech 22. až 30. dubna 2023 ve Zlatém sále Hudebního spolku Společnosti přátel hudby ve Vídni pět koncertů, zaměřených na hudbu klasicismu, romantismu a modernu první poloviny 20. století.
Jiří Vodička s Filharmonii Hradec Králové
Ve čtvrtek 27. dubna vystoupí jako sólista večera v Mendelssohnově Koncertu e moll s Filharmonií Hradec Králové houslista Jiří Vodička. K orchestru se vrací po dvou letech. Koncert, který orámuje Weberova předehra k opeře Čarostřelec a Wagnerova předehra a Isoldina smrt z lásky z opery Tristan a Isolda, povede šéfdirigent FHK Kaspar Zehnder. Mendelssohnův Houslový koncert e moll, op. 64 vznikal…
Festival Lípa Musica letos ve znamení klavíru
Od 30. června do 21. října proběhne letošní 22. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Lípa Musica, který působí na různých lokalitách Libereckého a Ústeckého kraje a tradičně i saského příhraničí. Uměleckou garantkou tohoto festivalového ročníku je klavíristka Jitka Čechová. Její angažmá určuje celkové tematické zaměření dramaturgie v podobě představení klavírního umění v jeho rozmanitých formách a podobách…
Quasi Trio s Jiřím Javůrkem
„Dva zástupci mladé české klarinetové školy se předvedli v nejlepším světle, v první větě jako by se předháněli, kdo bude hravější, oba okouzlili svou energií a radostnou hrou.“
„V první větě Faurého skladby bralo dech krásné zvukové splynutí všech tří nástrojů, muzikanti hráli s velkým emocionálním vkladem a odevzdáním se autorovi.“
„Díky volnosti improvizovat, kterou skladatelka dopřává interpretům, lze při každém dalším provedení slyšet z jedné čtvrtiny jinou skladbu.“
Soubor Quasi Trio pozval ke společnému vystoupení v rámci komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia svého vrstevníka – klarinetistu Jiřího Javůrka, s kterým kromě jiných skladeb provedli v pondělí 17. dubna i jednu světovou premiéru, a sice Trio pro klarinet, violoncello a klavír Elišky Cílkové.
ČRo D-dur: Česká kvarteta a Gardinerovy osmdesátiny
„Dvořák na nové supraphonské nahrávce Pavel Haas Quartetu s Borisem Giltburgem.“ „Bude možné slyšet unikátní mladistvou nahrávku Magdaleny Kožené v oratoriu Jana Dismase Zelenky Kajícníci u hrobu Vykupitelova.“ „Víkendové dopolední programy budou patřit Gardinerovi. V sobotu se začíná připomínkou jeho operetních snímků, ale důležitější bude samozřejmě Bach.“ Stanice D-dur Českého rozhlasu vysílá výhradně klasiku,…
Legendární Garrick Ohlsson v Rudolfinu
„Náladovou, lyricky vstřícnou introdukci, do které se vmísil orchestr, odvál Garrick Ohlsson vzrušivou virtuózní kadencí, kterou z úvodního vášnivého nasazení zmírnil do kontrastně poklidnějšího dění.“
„Finále pomalé věty, které mělo i bouřlivější okamžiky orchestrálních vstupů, patřilo opět violoncellovému extempore, které Villaume spojil s finální hybnou allegrovou větou.“
„Villaumeho pojetí Skotské symfonie ozvláštnilo partituru vitalitou v proměnách tempa a dynamiky.“
Výsostné umění amerického klavírního virtuosa Garricka Ohlssona se stalo magnetem koncertu PKF – Prague Philharmonia, který se konal 11. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina, jako sedmý abonentní koncert 29. sezony orchestru. Dramaturgické předznamenání sezóny, kterým je hudba Johannesa Brahmse, naplnil Koncert pro klavír a orchestr č. 2 B dur op. 83. Orchestr řídil jeho šéfdirigent a hudební ředitel Emmanuel Villaume.
Quasi Trio s Jiřím Javůrkem
S hostem, klarinetistou Jiřím Javůrkem, vystoupí soubor Quasi Trio v dalším z komorních koncertů PKF – Prague Philharmonia, a to v pondělí 17. dubna od půl osmé večer v Profesním domě MMF UK v Praze. Na programu budou skladby Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Nina Roty, Elišky Cílkové a Gabriela Faurého. „Již jen propojit klavír, violoncello a klarinet vyžaduje specifický způsob…
PKF – Prague Philharmonia s Garrickem Ohlssonem v Rudolfinu
Orchestr PKF – Prague Philharmonia uvede díla dvou hamburských skladatelů. Pod taktovkou šéfdirigenta Emmanuela Villauma zaznějí v úterý 11. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina Symfonie č. 3 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Koncert pro klavír a orchestr č. 2 Johannesa Brahmse. V něm se sólového partu ujme držitel Grammy, Američan Garrick Ohlsson. PKF – Prague Philharmonia…
Skvělý výkon hobojisty Lukáše Pavlíčka v Mariánských Lázních
„Dramaturgicky byl koncert připraven tak, aby na něm zazněla díla skladatelů tří stylových období. V úvodu to byla v komorním obsazení třívětá nerozměrná Symfonie C dur, Wq 174, H. 649 Carla Philippa Emanuela Bacha, kterou dirigent večera Martin Peschík v souladu s dobovou interpretační praxí řídil od cembala.“
„Náročný part Straussova hobojového koncertu přednesl Lukáš Pavlíček plným, kultivovaným tónem, s technickou brilancí a v mnoha dynamických odstínech. Interpret se vyhýbal zbytečným pohybovým efektům, na pódiu působil naopak velmi skromným dojmem.Za svůj mimořádný výkon sklidil ve zcela zaplněném koncertním sále bouřlivé ovace.“
„Mnohem více zkušeností má tamější orchestr s hudbou Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Tento představitel raného romantismu bývá hrán v Mariánských lázních často a vždy s nemalým úspěchem. Pod Peschíkovým vedením podal orchestr v Symfonii č. 1, c moll, op. 11 velmi dobrý výkon, a to v plném soustředění na dirigenta, který dal v tempovém a dynamickém rozvržení této kompozici skladatelova mládí vše, co jí náleží.“
Abonentní cyklus Západočeského symfonického orchestru 2022/23 se pomalu chýlí ke konci. Kromě slavnostních koncertů připravilo toto těleso ve společenském domě Casino pro své posluchače celkem patnáct koncertů, z nichž na zbývající tři se v jarních měsících můžeme ještě těšit. Pohostinsky v nich dosud vystoupila a ještě vystoupí řada interpretů, jednak oněch posluchačům dobře známých, jednak těch, kteří stojí teprve na začátku své umělecké dráhy. Mezi ně patří i hobojista Lukáš Pavlíček. Jako sólista se 31. března představil v náročném Koncertě pro hoboj a malý orchestr D dur, AV 144 Richarda Strausse a po zásluze za svůj výkon sklidil bouřlivé ovace.
Koncert mladých talentů na HAMU tentokrát s Mozartovým klarinetovým koncertem
Orchestr Akademičtí komorní sólisté pod vedením dirigenta Václava Dlaska chystá koncert na pátek 24. března. Zazní ikonické dílo klarinetové literatury, Mozartův Koncert A dur, kterého se jako sólistka ujme Kateřina Škardová. Program jinak zahájí předehra Ruy Blas Felixe Mendelssohna – Bartholdyho psaná na motivy literární předlohy Victora Huga a uzavře Symfonie č. 3 „Rýnská“ Roberta…
V Rudolfinu zněl pestrý výběr ze smyčcové tvorby
„Od počátku zde byl přítomen vyrovnaný dynamický balanc, v interpretaci pak vynikaly jisté okamžiky, kdy pod delšími frázemi jednotlivé sekce měly určité drobné, avšak výrazné a důležité momenty, jež si vzájemně předávaly.“
„Po vypjaté pasáži pak vyniklo uklidňující violové sólo, které skladbu přeneslo do intimnější pasáži před dramatickým závěrem.“
„Je nutno ocenit koncertního mistra Patrika Sedláře, který od prvního pultu celý večer orchestr vedl, do čehož po celou dobu vkládal velkou energii.“
Dne 22. 3. se v pražském Rudolfinu konal koncert Pražského komorního orchestru. Vybraný smyčcový repertoár byl značně široký jak z hlediska epochy, tak místopisu. Skladby Faurého, Mendelssohna-Bartholdyho, Dvořáka, Griega a Haydna zahrál PKO pod vedením koncertního mistra Patrika Sedláře. O violoncellová sóla se pak postaral Jiří Bárta.





























