KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Klavírista Daniel Wiesner sólistou u plzeňských filharmoniků

Závěr měsíce listopadu v Plzeňské filharmonii znamená dvojici vystoupení. Bližší koncert určený dospělému publiku 20. listopadu přivítá jako sólistu klavíristu Daniela Wiesnera, poslední den jedenáctého měsíce roku pak patří dětem. V obou případech plzeňské těleso diriguje jeho hudební šéf Chuhei Iwasaki. Plzeňská filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho 20. listopadu v Měšťanské besedě nabídne program plný…

Číst dál…

První půle listopadu v Plzeňské filharmonii

Měšťanská beseda, katedrála sv. Bartoloměje i Dům hudby se rozezní při nejbližších akcích pořádaných pod hlavičkou Plzeňské filharmonie. Nejbližší vystoupení nabídne vystoupení kanadské violoncellistky, další koncert s benefičním přesahem náleží válečným veteránům, komorní řada pak láká na sólový klavírní recitál. KlasikaPlus.cz přibližuje trojici plzeňských koncertů v rozmezí 6. a 12. listopadu. Plzeňská filharmonie pod…

Číst dál…

Český filharmonický sbor Brno zahajuje abonentní cyklus

Zahajovací koncert 20. ročníku Cyklu abonentních koncertů Českého filharmonického sboru Brno se uskuteční v neděli 26. října od devatenácti hodin v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně. V typické akustice brněnské katedrály zazní duchovní díla tří hudebních velikánů Antona Brucknera, Leonarda Bernsteina a Antonína Dvořáka. Doprovází Plzeňská filharmonie a zpívá dvojice sólistů. Od prvního zmíněného autora…

Číst dál…

Koncertní sezóna Plzeňské filharmonie byla slavnostně zahájena 

„Pro slavnostní zahájení sezóny tak šlo těžko najít dílo jiného plzeňského autora než Zdeňka Lukáše.“

„Kultura dokonale připraveného sboru nechala vyznít madrigalům Bohuslava Martinů v jejich kráse a čistotě.“

„Orchestr Plzeňské filharmonie se zhostil provedení svrchovaným způsobem s obrovskou dynamickou škálou.“

Prvním abonentním koncertem řady Platina zahájil orchestr Plzeňská filharmonie svoji koncertní sezónu. Koncert 9. října připomenul zároveň výročí 730 let založení města Plzně. Orchestr řídil jeho šéfdirigent Chuhei Iwasaki a na programu byla díla Zdeňka Lukáše, Leonarda Bernsteina, Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka. Spoluúčinkoval Český filharmonický sbor Brno a dvojice sólistů.

Číst dál…

Malá noční hudba Plzeňské filharmonie zazněla ve zcela zaplněné katedrále

„Předehra k opeře Cosi fan tutte, W. A. Mozarta byla svěřena do rukou toho nejpovolanějšího dirigenta, Jiřího Štrunce“.

 „Obě sopranistky, Eva Blažková a Petra Musilová, se ukázaly v nejlepším světle, spolupráci s orchestrem si očividně užívaly“.

„Bezstarostně, naprosto zřetelně a v bezvadné souhře vyzněla závěrečná část Rondo Serenády W. A. Mozarta“.

Druhým koncertem z cyklu Chrám byl pořad spojený s oslavou výročí uvaření první várky piva v Měšťanském pivovaru v Plzni 5. října 1842 bavorským sládkem Josefem Grollem. Na programu se vedle Serenády W. A. Mozarta objevila v podání orchestru Plzeňské filharmonie ještě jeho předehra k opeře Cosi fan tutte a výběr ze sopránových árií Georga Friedricha Händela. U dirigentského pultu stál Jiří Štrunc.

Číst dál…

Plzeň slavila 730 let – mší, jakou by si Ryba přál

„Je v dnešní době vzácným úkazem, že se mše, jakožto hudební forma, skutečně provede v rámci liturgie.“

„V části Agnus Dei lze výkyvy melodie mimo tonální rámec spojit s barokní rétorickou figurou pathopoiia.“

„Přese všechnu chválu by se dalo polemizovat o tom, kdo vlastně byl zamýšleným recipientem této akce.“

V úterý 23. 9. došlo v rámci oslav 730. výročí založení města Plzeň ke vzácné synergii: byla odsloužena Mše za město Plzeň, kterou vedl Mons. Tomáš Holub za hudebního doprovodu Plzeňské filharmonie a jejích hostů. Záštitu převzal primátor města Roman Zarzycký. Došlo tak k průniku duchovních, uměleckých a zákonodárných činitelů.

Číst dál…

Filmová hudba s plzeňskými filharmoniky. Open air koncert doma i v Německu

Plzeňská filharmonie se oblibou vydává do světa filmové hudby a učiní tak znovu v srpnu, podobně jako loni. Open air koncerty pod vedením šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho se uskuteční dva, první 10. srpna v německé spolkové zemi Braniborsku, v dolnolužické Chotěbuzi při tamním Elbenwald Festivalu, druhý 17. srpna v domácím plzeňském prostředí při Festivalu na ulici na náměstí…

Číst dál…

Mozart a Brahms po plzeňsku vysoko ve švýcarských horách

Plzeňská filharmonie vystoupí na zahajovacím koncertu letošního Engadinského festivalu. Coby sólistka v Brahmsově houslovém koncertu vystoupí mladá Anna Naomi Schultsz. Akce se v malé alpské obci Pontresina koná 26. července za řízení hlavního hostujícího dirigenta plzeňského orchestru Jana Schultsze. Festival pak trvá do 8. srpna. Pontresina je obec ve švýcarském kantonu Graubünden…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie zakončila sezónu. Výhradně hudbou Sergeje Prokofjeva

„Po právě skončené sezóně má Plzeňská filharmonie na svém kontě 84 koncertů.“

„V náročném sólovém partu Symfonie-koncertu se v Plzni poprvé představil mladý polský violoncellista Michał Balas.“

„Šéfdirigent Chuhei Iwasaki vybral na závěr sezóny program, v němž mohl plně obsazeným orchestrem dokázat výtečné kvality tohoto tělesa.“ 

Ve čtvrtek 12. června se v plzeňské Měšťanské besedě uskutečnil závěrečný koncert sezóny Plzeňské filharmonie. Pod vedením šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho zazněla výlučně Prokofjevova hudba. Mladý polský violoncellista Michał Balas přednesl sólový part ve skladatelově Symfonii-koncertu pro violoncello a orchestr, v druhé půli večera orchestr uvedl výběr ze tří suit baletu Popelka.

Číst dál…

Poslední koncerty Plzeňské filharmonie před letní pauzou

Plzeňská filharmonie uzavírá sezónu. Závěrečný koncert abonentní řady Diamant se uskuteční 5. června v Měšťanské besedě, kterou navštíví koncertní mistr České filharmonie Jan Mráček, aby provedl Korngoldův Koncert pro housle a orchestr D dur, op. 35. Pod vedením šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho na úvod večera zazní Hudba pro symfonický orchestr Yasushiha Akutagawy, Sinfonietta…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie a skvělá Barbara Maria Willi v Besedě

„Je skvělé, že se management orchestru Plzeňské filharmonie soustavně věnuje uvádění děl soudobých českých autorů.“

„Provedení Bachova koncertu d moll Barbarou Marií Willi bylo jednoduše zážitkem.“

„Vrchol koncertu přišel až po přestávce.“

Dalším, předposledním koncertem abonentní řady Diamant orchestru Plzeňské filharmonie, pokračovala s dramaturgicky skvělým programem koncertní sezóna orchestru doma, v Plzni.  22. května dirigoval šéfdirigent Chuhei Iwasaki. Na programu byla díla letošního jubilanta Jiřího Temla, Johanna Sebastiana Bacha a Bohuslava Martinů. Roli sólistky večera přijala Barbara Maria Willi.

Číst dál…

Plzeňská filharmonie ve Kdyni musela přidávat

„Václav Kapusta hebkým tónem podpořil elegický charakter hlavního tématu, zatímco ve třetí a páté variaci uplatnil spolehlivou techniku.“

 „Rychlý pohyb spolu s gradační dynamikou obsahuje v Rejchově skladbě kóda, která v Kapustově podání vyzněla jako efektní závěr kompozice.“ 

„Coby přídavek znovu zazněla Mozartova předehra, která pod Iwasakiho vedením sršela pozitivní energií.“

Součástí programové nabídky Plzeňské filharmonie jsou tzv. mimořádné koncerty, s nimiž tento orchestr zajíždí do menších měst a lokalit Plzeňského kraje. Jednou z tradičních zastávek je i Kdyně v okrese Domažlice, kdysi významné středisko textilního průmyslu. V pátek 16. května zde ve Společenském sále místní Sokolovny pod taktovkou šéfdirigenta tělesa Chuheie Iwasakiho zazněly skladby W. A. Mozarta, Antonína Rejchy a Antonína Dvořáka. Jako sólista vystoupil první fagotista orchestru Václav Kapusta.

Číst dál…

Půvabný večer se Zelenkou v Plzni

„Filippo Mineccia zaujal hned svým vstupem v árii Barbara dira effera dokonalými virtuózními běhy, jejich rytmickým tepem i moc dobrou výrazovou útočností v duchu textu.“

„Projev Gabriely Eibenové lze označit za stylově svrchovaný, vyzrálý v dokonalém frázování, muzikální.“

„Hráči Plzeňské filharmonie umí reagovat na požadavky kvalifikovaných dirigentů…“

Gotická katedrála sv. Bartoloměje v Plzni dne 14. května zažila zajímavý stylový koncert z díla mistra českého baroka Jana Dismase Zelenky pod poetickým názvem Noc se Zelenkou. Plzeňskou filharmonii vedl Adam Viktora, varhaník a zakladatel souboru Ensemble Inégal, uznávaný odborník v daném slohu. Pro sólové vstupy si zvolil sopranistku Gabrielu Eibenovou a kontratenoristu Filippa Minecciu. Koncertním mistrem orchestru byla Magdaléna Malá.

Číst dál…

Závěr května v Plzni

Zbylé květnové koncerty Plzeňské filharmonie v jejím domovském městě jsou tři. První z nich v rámci řady Kruh přátel hudby obstarají 21. května klavíristka Anna Gaálová a trombonista Lukáš Moťka, k druhému o den později orchestr přizval děkanku Hudební fakulty JAMU, cembalistku Barbaru Mariu Willi. Třetí koncert 29. května nabídne v dalším orchestrálním programu vokální umění barytonisty…

Číst dál…

Japonská štace či městské oslavy. Plzeňská filharmonie v příští sezóně

Dalším českým tělesem, které odhalilo své plány pro příští sezónu, je Plzeňská filharmonie. Kostru jejího programu utvoří dvě tradiční abonentní řady doplněné o chrámové a tři multižánrové koncerty, desítku komorních koncertů pod hlavičkou Kruhu přátel hudby a programy pro děti i seniory. Novinkou budou Besedy v Besedě, kdy filharmonické hosty před vybranými koncerty vyzpovídá redaktor…

Číst dál…

Oslavy města Plasy i večer věnovaný Zelenkovi. Obojí s Plzeňskou filharmonií

Město Plasy a Kulturní dům v Plasích zvou k hudebnímu zážitku. U příležitosti oslav 880 let od založení Plas se uskuteční slavnostní koncert Plzeňské filharmonie, který pod vedením šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho přinese výběr skladeb významných mistrů hudební historie. Repríza pořadu se uskuteční 16. května v Kdyni a také 25. května v Tachově. Mezitím u orchestru stane také zelenkovský specialista, varhaník, dirigent…

Číst dál…

Bravurní hornista Ercules Daniel Urro Vasquez s Plzeňskou filharmonií v Klatovech

„Glierův hornový koncert s stal standardním repertoárem.“

„Technicky vypjaté části závěru sólista zdolal se suverénní bravurou.“

„Dvořákova Šestá působila pod inspirativním vedením dirigenta a nesmírným zaujetím všech hráčů mladě, jásavě, pozitivně.“

Ve dvou večerech s Plzeňskou filharmonií, 24. dubna v plzeňské Měšťanské besedě a následující den v klatovském divadle, se jako sólista představil kolumbijský hráč na lesní roh, člen orchestru Ercules Daniel Urro Vasquez. V jeho podání zazněl známý Glierův Koncert pro lesní roh a orchestr B dur, op. 91. V druhé části večera filharmonici pod vedením Chuheie Iwasakiho přednesli Dvořákovu Šestou symfonii.

Číst dál…

Vítězství ducha nad hmotou. Mahlerova Pátá v podání Plzeňské filharmonie

„Sforzata v kontrabasech a kontrafagotech jako by uvedla do pohybu hrůzný kolos osudu.“

„U některých interpretací dochází k rozmělnění pulsu a ulpívání na jednotlivostech, čemuž se Chuhei Iwasaki bravurně vyhnul.“

„Opravdové, definitivní vítězství přišlo v mohutném klimaxu, během něhož Iwasaki obouruč inicioval každý jednotlivý výbuch souzvuků celého orchestru.“

O velkolepé zakončení 45. ročníku festivalu Smetanovské dny se 10. dubna postarala domácí Plzeňská filharmonie. Pod taktovkou šéfdirigenta Chuheie Iwasakiho uvedla Pátou symfonii Gustava Mahlera před zaplněnou Měšťanskou besedou. Akce takového formátu si zaslouží ohlédnutí.

Číst dál…

Dvořákova Šestá a hornový koncert s Plzeňskou filharmonií

V rámci koncertní řady Kruh přátel hudby se v plzeňském Domě hudby představí houslistka Pavla Tesařová a klavírista Miroslav Sekera. Divákům 23. dubna pod hlavičkou Plzeňské filharmonie nabídnou výběr z děl velkých jmen hudební historie, houslistka se sólově představí v oblíbených Ysaÿeho sonátách. O den později se už představí symfonické těleso ze západu Čech, které po…

Číst dál…

V Klatovech se představily muzikantské naděje

„Podle slov iniciátora projektu Muzikantské naděje, dirigenta Chuheie Iwasakiho, je jeho cílem výchova orchestrálních hráčů.“

„Trombonista Fedele di Mucci si v Pergolesiho skladbě měkkým nasazením a vylehčeným kultivovaným tónem doslova pohrál s kantilénou italské melodiky.“ 

„Kento Satsuma orchestru tlumočil svoji představu Griegovy partitury klidnými, ale pregnantními gesty.“

„Byl jsem odmalička zamilovaný do orchestrálního světa.“ Těmito slovy předeslal Chuhei Iwasaki nedělní odpolední koncert v refektáři klatovské jezuitské koleje. Dirigent před časem přišel s nápadem spojit ve smyčcovém orchestru žáky ZUŠ a studenty konzervatoře se členy Plzeňské filharmonie, a projekt pod názvem Muzikantská naděje tak letos vstoupil již do pátého ročníku. 

Číst dál…

Mahlerova Pátá na závěr Smetanovských dní

Smetanovské dny jsou v cílové rovince. Před čtvrtečním závěrečným koncertem hostitelské Plzeňské filharmonie s jejím šéfdirigentem Chuheiem Iwasakim zavítá o dva dny dříve kontrafagotista Berlínských filharmoniků Václav Vonášek a den po něm mají prostor mladí umělci při večeru laureátů cen Plzeňský Orfeus. Jakýmsi epilogem festivalu pak bude čtveřice vystoupení pod hlavičkou projektu Muzikantská naděje,…

Číst dál…

Napínavé finále Smetanovské klavírní soutěže v Plzni

„Bylo skvělé, že se na finálovém večeru žádné z uvedených děl neopakovalo.“

„Kento Satsuma je na Janáčkově akademii múzických umění zároveň studentem oboru dirigování.“

„Klavír pod prsty Elišky Tkadlčíkové doslova zpíval.“

V plzeňské Měšťanské besedě proběhlo finále 35. ročníku Smetanovské klavírní soutěže. O ceny s orchestrem Plzeňské filharmonie hráli čtyři účastníci nejvyšší, třetí věkové kategorie do třiceti let. Slyšeli jsme výkony dvou japonských klavíristů, kteří ale studují hru na klavír v České republice a dvou studentů Akademie múzických umění v Praze. U klavíru se 27. března vystřídali Kento Satsuma, Rikako Shinano, Daniel Boura a Eliška Tkadlčíková. Filharmoniky řídila Miriam Němcová.

Číst dál…

Od Machauta k Jamesi Bondovi. Široký rozptyl prvního dubnového týdne Smetanovských dní

Pětačtyřicáté Smetanovské dny vstoupí do čtvrtého měsíce letošního roku trojicí koncertů dramaturgicky rozkročených od středověku přes Bedřicha Smetanu až po filmové melodie spjaté s postavou Jamese Bonda. Na pódiu se vystřídá Cappella Mariana, pěvci Michaela Zajmi s Tomášem Kořínkem a ke slovu se dostane i pořádající Plzeňská filharmonie.  Čtvrtý týden mezioborové přehlídky ukotvené v Plzni…

Číst dál…

Plzeňská filharmonie autenticky ve službách seveřanů

„Dílo Lotty Annukky Wennäkoski je rytmicky velmi nápadité, instrumentačně barevné, většinou atonální a využívající všechny možné techniky hry na smyčcové nástroje.“

„Orchestr hrál pod vedením přizvaného finského dirigenta jménem Erkki Lasonpalo velice plasticky.“

„Ve skvostně napsaném Andantinu Sibeliovy Třetí symfonie se opět potvrdily kvality hráčů orchestru.“

Velmi zajímavá byla dramaturgie dalšího abonentního koncertu řady Platina orchestru Plzeňské filharmonie. 20. března zazněla díla Jeana Sibelia, Edvarda Griega a jedné z nejvyhledávanějších současných finských skladatelek Lotty Annukky Wennäkoski. Za dirigentský pult byl přizván mladý finský dirigent a houslista Erkki Lasonpalo.

Číst dál…

Jubileum Jiřího Temla jedním z akcentů. Smetanovské dny pokračují

Půlkulatý ročník festivalu Smetanovské dny v příštím týdnu pokračuje pěticí akcí. K mání je promítání smetanovského filmu Neslyším ničeho, pocta Jiřímu Temlovi v katedrále, finále soutěže klavíristů v Besedě, výjezd do Domažlic s talentovaným mládím i představení Bernsteinova muzikálu, původně operety. KlasikaPlus.cz přináší další přehled dění festivalu. Celovečerní hořká komedie s prvky dokumentu o životě Bedřicha Smetany a současné…

Číst dál…

45. ročník Smetanovských dnů v Plzni slavnostně zahájen

„Violoncellista Daniel Müller-Schott dle mého názoru plně souzněl s autorovou představou“.

„Jakoby teskná hudba dobře seděla přizvanému dirigentu Janu Schultszovi, který je spíše racionálním než emotivním typem hudebníka“.

„Dirigent byl nadšen spoluprací s výborně hrajícím orchestrem“.

Violoncellista Daniel Müller-Schott a orchestr Plzeňská filharmonie pod vedením svého hlavního hostujícího dirigenta Jana Schultsze slavnostně zahájili půlkulatý 45. ročník festivalu Smetanovské dny. Koncert v Měšťanské besedě u této příležitosti navštívila celá řada významných hostů.

Číst dál…

Daniel Müller-Schott: Při hraní Elgara musíte otevřít své srdce!

„Do Čech jezdím od roku 1991, ale v Plzni vystoupím poprvé.“

„Možná se mnou nebudou všichni souhlasit, ale skladbu také vnímám charakterově jako hodně ‚britskou‘, tedy svým způsobem odlišnou od našeho kontinentálního vnímání klasické hudby.“

„S přibývajícím věkem dokážu lépe rozlišit jemné výrazové nuance, které Elgar své hudbě vtiskl.“

Ve čtvrtek 6. března vystoupí v rámci zahajovacího koncertu 45. ročníku festivalu Smetanovské dny jedna z výrazných osobností současného hudebního světa, violoncellista Daniel Müller-Schott. Spolu s Plzeňskou filharmonií a za řízení nizozemského dirigenta Jana Schultsze provedou emočně silný Violoncellový koncert Edwarda Elgara.

Číst dál…

Dvojí Vídeň Plzeňské filharmonie a VUSu

Plzeňská filharmonie se ani náznakem nevyhýbá odskokům od „echtovní“ klasické hudby. Aktuálně ji společně s Vysokoškolským uměleckým souborem Univerzity Karlovy čeká výjezd až do vídeňského Konzerthausu, kde ve dnech 26. a 27. února nabídne hudební program z děl tvůrců filmové hudby Johna Williamse a Hanse Zimmera. „Ať už je to ve vzdálených vesmírech, mystických…

Číst dál…

Současné Portugalsko, Wagner a Čtvrtá Schumannova pod portugalským palcem v Plzni

„Hlas naprosto fenomenální zpěvačky jménem Sílvia Sequeira čněl nad bohatým zvukem orchestru.“

„Druhé polovině koncertu byl přítomen i šéfdirigent Plzeňské filharmonie Chuhei Iwasaki, a bylo vidět, že si pojetí často uváděné Symfonie č. 4 d moll náramně užívá.“

„Pozvání osobnosti Nuna Côrte-Reala, který dostal příležitost představit i svoji autorskou tvorbu, mělo určitě smysl.“

Pátým abonentním koncertem pokračoval v Plzni cyklus Platina. Za dirigentský pult Plzeňské filharmonie byl 20. února přizván portugalský dirigent Nuno Côrte-Real, který se představil i jako skladatel a aranžér. Program koncertu už orchestr provedl v Portugalsku, nyní portugalské rytmy zněly v sále plzeňské Besedy.

Číst dál…

Skvělý šestý Šostakovič v Plzni

„Na koncertních pódiích se Schulhoffovy klavírní koncerty neobjevují často.“

„Originální hudební řeč autora ve vynikajícím provedení přizvaného německého klavíristy Olivera Triendla a skvělé spolupráci orchestru publikum nadchla.“

„Iwasaki měl obrovský aparát pod stálou kontrolou, dirigoval doslova celým tělem.“

Dalším koncertem, s dramaturgicky velmi zajímavým programem pokračovala Diamantová abonentní řada orchestru Plzeňské filharmonie. Kromě magnetu programu, Šesté symfonie Dmitrije Šostakoviče, bylo 6. února uvedeno i zajímavé dílo českého skladatele německo-židovských kořenů Erwina Schulhoffa, a to jeho První klavírní koncert.

Číst dál…