KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Emmanuel Pahud: Umělec se nemá opájet úspěchem, musí umět ukázat křehkost a zranitelnost

„Mozart píše pro nástroje úplně stejně jako pro zpěváky. Andante C dur vnímám jako operní arioso.“

„Pokud v sobě necítíme zápal a nejdeme až na hranu, těžko můžeme očekávat, že nadchneme naše publikum.“

„Každý koncert je pro mě osmitisícovka. Neexistuje nedůležitý koncert.“

Málokterý instrumentalista symbolizuje virtuozitu a nástrojovou dokonalost tak silně jako Emmanuel Pahud. Hudebník, který je po desetiletí prvním flétnistou Berlínských filharmoniků a zároveň vyhledávaným sólistou na největších pódiích světa, vystupuje v Praze již poněkolikáté. Do Prahy se vrací rád – tentokrát do nového domova k Prague Philharmonia, který podle něj dává společné práci úplně nový rozměr. S orchestrem vedeným Emmanuelem Villaumem v neděli 30. listopadu představil vyprodanému Rudolfinu hudbu Wolfganga Amadea Mozarta a Francise Poulenca. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz mluví mimo jiné o tom, proč ho inspiruje rychlost, a prozrazuje také, jak hledá nové hranice flétnového repertoáru a co pro něj znamená každý koncert.

Číst dál…

Třeboňské nocturno připomene historická výročí měst Třeboň a České Budějovice

Ve čtvrtek 20. listopadu se v empírovém Divadle J. K. Tyla v Třeboni uskuteční koncert připomínající výročí založení Českých Budějovic a první písemnou zmínku o městském statutu Třeboně – událostí, jež výrazně formovaly kulturní a historickou identitu jižních Čech. Na pódiu se představí barytonista Michal Marhold a klavírista Patrik Červák. Společně s nimi vystoupí flétnistka Evelyna Anežka…

Číst dál…

Podzimní festival duchovní hudby u konce. S tóny Janáčka i Poulenca

„V chrámu Panny Marie Sněžné zaznělo dílo ovšem bez vizuálního doprovodu, tak jak ho skladatel napsal, tedy pro sbor, harfu, varhany a sólový tenor.“

„Nedalo se nevzpomenout životního údělu našeho největšího myslitele, jehož život se rozplynul v klidu v exilu.“

„Sopránové sólo zpívala Jana Šrejma Kačírková, jejíž sladký, jindy však pevný a ve výškách zářivý a plný soprán, se nesl prostorem.“

Poslední koncert Festivalu duchovní hudby v Olomouci měl 18. října lákavý program. Otčenáš Leoše Janáčka, Stabat Mater Francise Poulenca a soudobou skladbu Labyrint Luboše Fišera. K návštěvě lákali i interpreti, zejména sopranistka Jana Šrejma Kačírková, tenorista Tomáš Černý, dirigent Jakub Klecker s Filharmonií Bohuslava Martinů a sólisty Pavlou Kopeckou na harfu a Martinem Jakubíčkem na varhany. Spoluúčinkoval Český akademický sbor Brno sbormistra Michala Vajdy.

Číst dál…

Spojení varhanní hudby a architektury u Salvátora

Ve středu 10. září se v evangelickém kostele U Salvátora v Praze uskuteční koncert v rámci cyklu Musica loci, který propojuje hudbu s historií a architekturou. Za varhany usedne Tomáš Pindór, někdejší student Jaroslava Tůmy a varhaník a korepetitor Baletu Národního divadla. Spolu s ním vystoupí hobojista Jan Thuri, vyhledávaný sólista a pedagog. Koncert bude slovem provázet Lukáš Hurník, skladatel…

Číst dál…

Přesah mimo pouhý poslech aneb Fantastický Ensemble Versus

„Soudobá muzika doplněná o starověké chorály v prostoru novogotické katedrály a zejména v podání opravdu skvostného sboru nepřestává fascinovat.“

„Za každé zastavení zahoří jedna svíce jako součást minimalistické režijní práce Kateřiny Křivánkové.“

„Posluchačský a duchovní zážitek… obrovský.“

Kombinace vynikajícího sboru, citlivé dramaturgie a minimalistické režie, tak by se dal shrnout projekt Křížová cesta brněnského sboru Ensemble Versus. Jak již název koncertního projektu prozrazuje, sbor si vzal za cíl hudebně ztvárnit Ježíšovu poslední cestu. Olomouckou katedrálou sv. Václava se nesly středověké chorály i skvosty soudobé sborové tvorby a kromě toho i varhanní improvizace Karla Martínka. Ensemble Versus 30. března přinesl hluboký umělecký zážitek s duchovním přesahem.

Číst dál…

Zaostřeno na dechové nástroje s Jihočeskou filharmonií

Jihočeská filharmonie přichází s projektem Dechy hrají prim. V domovském kostele sv. Anny ji na konci aktuální měsíce v silně redukovaném obsazení řídí Marek Šedivý při produkci děl Strausse, Poulenca a Mozarta. Akce se uskuteční 29. a 30. ledna, přičemž přístupná je také generální zkouška dopoledne v den prvního koncertu. Program koncertu v úplnosti zahrnuje Serenádu pro dechy,…

Číst dál…

Novoroční koncert aneb Jak Camille Saint-Saëns zkazil filharmonikům Silvestra

„Nálady se v jasných a charakteristických polohách střídaly, jak se střídaly žánry i skladatelská jména.“

„Filharmonie s Tomášem Netopilem – dvakrát na Silvestra a dvakrát na Nový rok – skvěle využila příležitost.“

„La valse Maurice Ravela je strhující oslava valčíku, ovšem naprosto jiného, než bývají ty novoroční vídeňské.“

Večer prvního dne roku 2025 patřil v pražském Rudolfinu Novoročnímu koncertu České filharmonie. Nesl se pod taktovkou Tomáše Netopila výhradně ve francouzském duchu, a to velmi půvabně. Bonusem byla pro publikum v sále i pro diváky přímého televizního přenosu neméně půvabná moderace Marka Ebena.

Číst dál…

Pražský filharmonický sbor vykročil z adventu do vánočních dnů

„Sbor s orchestrem Prague Philharmonia podaly pod vedením Lukáše Vasilka soustředěně elektrizující, napjatý a nepolevující výkon.“

„Dřízalova skladba je skvěle napsána, prochází odkazem adventních a vánočních písní a zpěvů nápaditě, poutavě.“

„Po všem jásání přichází opak – hudba se ztišuje do pokorné polohy využívající písňový text Jana Amose Komenského.“

Adventní koncert Pražského filharmonického sboru a orchestru Prague Philharmonia v sále na Žofíně přinesl ve čtvrtek nefalšovanou předvánoční náladu, a přitom nebyl ani trochu laciný. Program tvořila duchovní kantáta Gloria Francise Poulenca a Vánoční kantáta Jana Ryanta Dřízala. Ukázalo se, že se několik dnů před svátky docela dobře dá hudebně vystačit i bez „Rybovky“ a bez písně Narodil se Kristus Pán. Obecně nic proti nim, ale je dobré si je schovat opravdu až na Vánoce.

Číst dál…

Druhý houslový koncert Jiřího Temla ve světové premiéře

V sevření děl Josepha Haydna a Francise Poulenca v Karlových Varech zazní světová premiéra nové kompozice Jiřího Temla. Jeho Druhý houslový koncert zvaný „Biblický“ přednese Jakub Sedláček, koncertní mistr místního Karlovarského symfonického orchestru. Akce se koná 14. listopadu v Atriu Císařských lázní pod hudebním vedením šéfdirigenta Ondřeje Vrabce. Úvod koncertního setkání obstará jedna z mnoha…

Číst dál…

Academy Kroměříž vyhlásila nové laureáty. Za umělecké účasti Tomáše Netopila

„Celkem šedesát mladých umělců se loučilo s týdnem plným silných zážitků a nových uměleckých inspirací.“

„Chlapec publikum strhl k frenetickému potlesku; kdyby se udělovala cena publika, jistě by ji získal.“

„Prostředí Sněmovního sálu je naprosto unikátní.“

Letošní ročník Academy Kroměříž je historií. Trvala od 15. do 23. srpna a tvořila ji jak hudební akademie, tak festival, na kterém se představovali nejlepší účastníci. To vše pod vedením a za účasti špičkových lektorů, včetně uměleckého ředitele Tomáše Netopila. Byl to týden usilovné práce se studenty, kteří přijeli za novými impulsy ke svému dalšímu uměleckému rozvoji; a také týden inspirace nádherným prostředím Arcibiskupského zámku a zahrad i městem Kroměříž.

Číst dál…

Martinů Voices ve službách studentů dirigování

Komorní pěvecký sbor Martinů Voices, tedy čerstvé držitele Ceny Anděl v kategorii Klasika, čeká 7. června koncert na půdě pražské HAMU. Sboristy výjimečně nepovede jejich umělecký vedoucí, hlavní sbormistr Pražského filharmonického sboru Lukáš Vasilek, nýbrž studenti katedry dirigování zmíněného hudebního učiliště. Program koncertu klade důraz na českého skladatele, najdou se však…

Číst dál…

Komorní večer v podání Diversa Quartet a přátel

„Patrik Červák zaujal přítomné svým červeným oblekem a extravagantním knírkem.“

„Interpretace se Diversa Quartet zhostil s velkým entusiasmem a energií, která dokázala vtáhnout.“

„Skladba se nese na určité post-romantické, svého druhu velmi zasněné rovině, což svým jemným a čistým přednesem také Martin Pavlík zdařile podpořil.“

V úterý 23. dubna se v Křišťálovém sále brněnské Staré radnice konal další, tentokrát komorní koncert z cyklu Ensemble Opera Diversa. Akce nesla název 1914 – 1939 a celek programu, jak už název napovídá, hledal dramaturgickou linku ve skladbách, které vznikly v období první či druhé světové války nebo měly s oběma konflikty obsahovou souvislost. Na koncertě vystoupil smyčcový Diversa Quartet, kontrabasistka Anežka Moravčíková a sólisté, klavírista Patrik Červák a houslista Martin Pavlík.

Číst dál…

Večer suverénní i radostné virtuozity Massima Mercelliho a Komorní filharmonie Pardubice

„Ani pardubická Komorní filharmonie nehraje suitu Hudební galimatyáš často – pro mnohé návštěvníky šlo o milé překvapení.“

„Massimo Mercelli je se svým nástrojem natolik srostlý, až posluchač nabývá dojmu, že hrát je pro něj vlastně docela jednoduché.“

„Dirigent Vahan Mardirossian moudře ustoupil do pozadí, zároveň vše udržel pod kontrolou.“

Ital Massimo Mercelli je ve svém oboru předním světovým interpretem. Flétnista, s nímž spolupracovali autoři tak zvučných jmen, jako byli či jsou Michael Nyman, Krzysztof Penderecki, Philip Glass nebo Ennio Morricone, se ve dnech 4. až 6. března představil na abonentních koncertech Komorní filharmonie Pardubice a zahrál si s ní Mozarta a Poulenca pod taktovkou dirigenta arménského původu Vahana Mardirossiana.

Číst dál…

Prosté, hluboké rozjímání. Ensemble Versus připravil působivý večer

„Sbor zpíval a cappella, v mezihrách improvizoval na téma zpívaných skladeb varhaník Karel Martínek.“

„Pomalé pohybové akce v symbolické režii Kateřiny Křivánkové podtrhovaly děj.“

„Celé pásmo upoutalo jednoduchostí a niternou emocionalitou.“

Opera Diversa, soubor, co už přes dvacet let hledá nové cesty krásné hudbě, se spojila s ansámblem Versus, který po stejnou dobu hledá se studenty Filosofické fakulty Masarykovy univerzity krásu v duchovním zpěvu. Společně připravili v kostele sv. Augustina v Brně na středu 28. února Zpívané postní rozjímání na způsob křížové cesty. Propojení liturgických zpěvů a textů s duchovními skladbami vykouzlilo půvabný duchovní večer.

Číst dál…

Kombinace Mozarta a Poulenca v Pardubicích

Na začátku března se na pódiu v pardubickém Domě hudby sejdou dva uznávaní umělci – flétnista Massimo Mercelli a dirigent Vahan Mardirossian. V doprovodu Komorní filharmonie Pardubice zahrají celkem třikrát v rámci abonentních cyklů A, B i C ve dnech 4., 5. a 6. března 2024 vždy od devatenácti hodin. Zazní díla Wolfganga Amadea Mozarta a skladatele…

Číst dál…

Suverénní Mahan Esfahani. Filharmonie Brno připravila večer s cembalem

„Večer měl nejen zajímavou náplň, ale také gradaci.“

„Esfahani hrál lehce, s nadhledem, dobře komunikoval s ostatními nástroji.“

„Byl to koncert, který se charakterem vymykal z řady běžných orchestrálních koncertů.“

Filharmonie doma je název abonentní řady, která se odehrává v sídle brněnské filharmonie, v Besedním domě. Tentokrát hostoval cembalista Mahan Esfahani, aby spolupracoval na skladbách, které vznikly ve 20. století; Hans Krása, Francis Poulenc a Mieczysław Weinberg nástroj cembala hudebně rehabilitovali. Filharmonii Brno dirigoval německý dirigent Alexander Liebreich a reflektovaný druhý koncert, který se uskutečnil v pátek 23. února, Český rozhlas Vltava poskytl v přímém přenosu.

Číst dál…

Kontemplace se sborem Versus

Pod hlavičkou ansámblu Opera Diversa se 28. února koná sborový koncert. Komorní sbor Ensemble Versus vystoupí od devatenácti hodin v brněnském kostele sv. Augustina. Stručná anotace zní: Zpívané postní rozjímání na způsob křížové cesty. Komorní sbor Ensemble Versus připravil ve spolupráci s varhaníkem Karlem Martínkem a režisérkou Kateřinou Křivánkovou meditativní program sborové tvorby…

Číst dál…

Cembalo v hlavní roli na koncertech Filharmonie Brno

Pražský rezident, íránsko-americký hudebník Mahan Esfahani vystoupí v Brně. A jeho nástroj cembala bude znít dokonce ve všech přinesených skladbách. Koncert pořádající Filharmonie Brno se koná 22. února a v repríze o den později v Besedním domě. Diriguje Alexander Liebreich. Cembalo, jež je dramaturgickým pojítkem programu, se v každé skladbě představí v jiné funkci: jako vůdčí hlas…

Číst dál…

Akademičtí komorní sólisté v dílech klasiků

Sál Bohuslava Martinů 16. února večer přivítá přiznivce studentského tělesa pod jménem Akademičtí komorní sólisté. Hráče pražské HAMU diriguje Igor Karpilovskij. Spoluúčinkují členové Kühnova smíšeného sboru a sboru Punkt. Hlavní sólovou úlohu přijali klavíristé Vsevolod Tokmakov a Sára Suchánková a zpěvačka Anna Moriová. Na programu koncertu jsou skladby Ouvertüre, Scherzo und Finale E…

Číst dál…

Premiéra Darii Kukal Moiseevy při odpoledni se zkušenými i začínajícími zpěváky

Listopadový koncert Lieder Company Prague nesoucí název Písně pro děti a s dětmi je v mnoha ohledech netypický. Nejenže vystoupí etablovaní sólisté – sopranistka Jana Sibera a tenorista Ondřej Holub –, ale především devět dětských sólistů, které vybrala v červnu porota ve vypsaném konkurzu. U klavíru se v průběhu koncertu budou střídat klavíristé Jan Dušek a Bohumír…

Číst dál…

Hrajme soudobou operu

„Mnoho významných operních děl, která vznikla v tomto století (a je jich už pěkná řádka), tak náš divák vůbec nezná.“

„Skladatel je jeho prvním režisérem.“

„Operu českého skladatele Ondřeje Adámka Ines uvede ve světové premiéře 16. června 2024 Opera v Kolíně nad Rýnem, kde ji nastuduje dnes velice žádaný dirigent François Xavier Roth.“

Každoročně se setkávají šéfové opery se svými dramaturgy, aby vytvořili plán oper, které budou hrát v následující sezoně, příp. v sezonách budoucích. Když si uvědomíme, že opera vznikla okolo roku 1600 a že skladatelé stále píší nová a nová díla, je opravdu z čeho vybírat. Oper za více než čtyři století vznikly tisíce a je skutečně těžké určit ty pravé tituly (v našich divadlech zpravidla čtyři) pro tu kterou sezonu.

Číst dál…

Studentská dramaturgie v rámci etablovaného festivalu

Jak vypadá program festivalu rukama mladých umělců? To ukáže „minifestival“ Nový svět Moravského podzimu, který chystají studenti Hudební fakulty JAMU ve spolupráci s Filharmonií Brno. Vystoupí Percussion Ensemble JAMU, Janáčkův akademický orchestr a studenti fakulty. Mezinárodní hudební festival Moravský podzim ve spolupráci se studenty Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (HF JAMU)…

Číst dál…

Festival Konvergencie s apelativním poselstvím v předvečer slovenských parlamentních voleb

„Konvergencie si za dve desaťročia svojej existencie získali vysokú priazeň publika i odbornej kritiky.“

„Festivalové koncerty spája širokospektrálny koncept tatarkovského obcovania.“

„Isabelle van Keulen a Roland Brautigam zaujali nesentimentálnym podaním Franckovej husľovej sonáty.“

V nedeľu 24. septembra večer doznel v bratislavskej Moyzesovej sieni posledný tón tohoročných Konvergencií, renomovaného domáceho festivalu komornej hudby, ktorý pred viac ako 20 rokmi založil violončelista Jozef Lupták a dodnes ho v pozícii umeleckého riaditeľa so svojím entuziastickým teamom vedie. Za dve desaťročia svojej existencie si toto festivalové podujatie získalo vysokú priazeň odbornej kritiky a dôveru verného, hudbu milujúceho poslucháčstva. Pozornosť zaujalo premyslenou, inovatívnou dramaturgiou, vyspelou interpretačnou úrovňou, no predovšetkým svojím apelatívnym ideovým posolstvom, ktoré presahovalo rýdzo hudobný profil jednotlivých koncertov. Konvergencie sú totiž od svojho začiatku platformou, kde sa napĺňa a vrchovato realizuje výchovný program humanizácie verejného priestoru prostredníctvom umenia.

 

Číst dál…

Laureáti Broumovské klávesy zahrají v Rudolfinu

Sukova síň pražského Rudolfina bude dějištěm slavnostního koncertu laureátů Mezinárodní soutěže pro mladé klavíristy Broumovská klávesa. V úterý 26. září se od devatenácti hodin představí vítězové všech čtyř kategorií letošního třináctého ročníku – Liliana Fejtová, Anna Chmurova, Jaroslav Skalka, Eva Emilia Rautner a Semjon Yakimov. Vstupné na koncert je dobrovolné. „Po nedávném finálovém…

Číst dál…

Finálové večery Concertina Praga 2023

„Soubor už v první větě naznačil svou nevšední interpretační kvalitu, zejména výtečně vypracovanou agogikou.“

„Kantabilně vystavěná melodie zněla v houslích líbezně a zaujala i v klavírním partu. Dynamicky vypracovaná Romance byla kontrastní částí programu souboru, který dále uhodil na lyrickou notu.“

„V kadencích ukázal technickou zběhlost, melodii vyhrával s poetikou a zpěvností a jeho spřízněnost s orchestrem vyvrcholila v závěrečném bouřlivém finale.“

Dvořákova rozhlasová mezinárodní soutěž pro mladé hudebníky s názvem Concertino Praga má za sebou další, tentokrát obzvláště úspěšný a silný ročník – čtveřice finalistů v každé z kategorií nadchla vyspělými výkony. Komorní seskupení na závěr soutěže 15. září hrála v koncertní síni Kláštera sv. Anežky, o den později se v Dvořákově síni Rudolfina uskutečnilo klání sólistů v doprovodu rozhlasových symfoniků a dirigenta Jana Kučery.

Číst dál…

Vzkříšení ve Filharmonii Brno a další pilíře sezony

Už ve čtvrtek zahájí Filharmonie Brno svoji 68. koncertní sezonu. Slavnostní večer tradičně povede šéfdirigent Dennis Russell Davies, který tím začne svůj šestý rok v čele orchestru. Na úvod sezony zazní monumentální celovečerní dílo, Symfonie č. 2 „Vzkříšení“ Gustava Mahlera. Filharmonici ho provedli i před měsícem na koncertě v německém Rheingau ve spolupráci…

Číst dál…

Dva týdny komorní hudby pod značkou Konvergencie

Mezinárodní festival komorní hudby Konvergencie vznikl v roce 2000 v Bratislavě, v poslední letech si našel místo i v Košicích. Konvergencie každoročně vytváří prostor pro umělce a milovníky hudby, kde se mohou přiblížit k různým žánrům, projektům a osobnostem komorní hudby z celého světa. Festival začíná dnes a trvá čtrnáct dní až do 24. září. Úvod akce dnes obstará…

Číst dál…

Festival Fryderyka Chopina v Mariánských Lázních se zahájí zítra

Ke kulturnímu dění letních Mariánských Lázní patří již desítky let festival Fryderyka Chopina. Zítra začíná jeho čtyřiašedesátý ročník. Každoročně ho třetí srpnový týden pořádá Společnost Fryderyka Chopina. Od roku 1962 je festival obohacen vždy jednou za dva roky klavírní soutěží, kde zní především díla F. Chopina – na tento ročník…

Číst dál…

Václav Luks v Glyndebourne. Uvede tamní premiéru Händelovy světské opery Semele

Dirigent a umělecký šéf barokního orchestru Collegia 1704 Václav Luks se v rámci rezidence na festivalu v Glyndebourne již podruhé v tomto roce ujal vedení londýnského orchestru dobových nástrojů Orchestra of the Age of Enlightenment. Nové scénické provedení opery Semele Georga Friedricha Händela zhlédnou diváci ve festivalové premiéře 23. července. Do konce srpna pak…

Číst dál…

Opery na vlnách Rakouského rozhlasu

„Rozhlasové stanice dnes většinou vysílají digitálně a jejich vysílání můžeme poslouchat nejen v digitálním rozhlasovém přijímači, ale můžeme je nalézt i ve svém počítači.“

„Opery se většinou vysílají v sobotu, protože na tento den bývají také plánované různé přímé přenosy z operních domů.“

„Jednou z rozhlasových stanic, která se příkladně opeře věnuje, je rakouská Österreich 1, která vysílá operu každou sobotu večer.“

Rakouský rozhlas vysílá každou sobotu večer na stanici Österreich 1 operní záznamy. Přinášíme přehled červnových a červencových titulů. Jedná se o poměrně čerstvé snímky z newyorské Metropolitní opery, Vídeňské státní opery, z Divadla na Vídeňce, milánské La Scaly, Divadla prince regenta v Mnichově, ze Štýrského Hradce, z Královské opery Covent Garden v Londýně a v případě Rusalky o koncertní záznam z pražského Rudolfina.

Číst dál…