KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Magdalena Kožená s Bachem na cestě do světa

„Dostává do světového povědomí české autory a do tuzemského koncertního dění naopak hudbu, kterou nikdo ze staré gardy kdysi slavných pěvců nikdy nezpíval.“

„Nahrávka Bachových árií vznikala z vlastní potřeby a s radostí, do šuplíku.“

„V interpretaci mladé pěvkyně mají árie, a to dodnes, téměř ideální rovnováhu pěvecké techniky a oduševnělosti.“

Magdalena Kožená si letos může připomenout už celé čtvrtstoletí přítomnosti na koncertních a operních pódiích. Na začátku světové dráhy stojí její CD s áriemi z kantát a oratorií Johanna Sebastiana Bacha. Desku natočila s Musicou floreou a Markem Štrynclem. Nahrávka se dostala do katalogu firmy Deutsche Grammophon a mladá česká mezzosopranistka pak pod mezinárodně renomovanou etiketou Archiv Produktion vstoupila plně do světa velkého umění a také na světový trh. Dnešní Bachovy narozeniny jsou dobrou příležitostí legendární CD představit.

Číst dál…

Lukáš Hurník: Bach je architekt, Händel lyrik

„Do Bachovy hudby se můžete nořit jakkoli hluboko – a vždy tam najdete něco ohromujícího.“

„Bach pokaždé ´zafunguje´, jak se dnes s oblibou říká.“

„Bach je nezničitelný.“

V sobotu 21. března a pak znovu v úterý 31. března uplyne 335 let od narození Johanna Sebastiana Bacha. Záleží na tom, podle kterého kalendáře, jestli podle toho, který platil v roce 1685, nebo podle toho dnešního. I tom hovořila KlasikaPlus se skladatelem a sbormistrem Lukášem Hurníkem. Nicméně hlavní otázky se týkaly Bachovy hudby. A protože je zpovídaný šéfredaktorem stanice D–dur Českého rozhlasu, která nabízí 24 hodin denně klasickou hudbu, tak samozřejmě přišla řeč i na aktuální vysílání k Bachovu výročí.

Číst dál…

Barokní podvečery zatím pouze mění termíny

Collegium Marianum zatím nevzdává pořádání letní řady Barokních podvečerů. Mimořádná opatření kvůli koronaviru ale donutila pořadatele upravit program. Zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku s podtitulem Maestro delle Nazioni, který se měl konat úterý 10. března, zatím soubor plánuje na 20. května a k posunu pravděpodobně dojde i u dalších dvou koncertů: Stabat Mater,…

Číst dál…

Národní divadlo Brno 2020/2021: Janáček, Händel, Čajkovskij, Janáček…

„Robert Carsen speciálně pro Brno připraví Janáčkův Osud.“

„V roli Kostelničky se na festivalu objeví světoznámá sopranistka Karita Mattila.“

„Za hudební podobou Händelovy Alciny bude stát Václav Luks se svým barokním orchestrem Collegium 1704.“

Janáčkova opera, soubor Národního divadla Brno, chystá do příští sezóny nové inscenace Pucciniho a Čajkovského děl, uvede Händela, dva velké koncertní projekty a titul připravený společně se souborem baletu. Na 8. září plánuje Zahajovací open air koncert na piazzetě před Janáčkovým divadlem. Největší pozornost ale upoutá novým nastudováním dvou oper Leoše Janáčka – Osudu a Její pastorkyně.

Číst dál…

Händelova Agrippina v Met – „Sláva tomu, kdo neváhá získat moc podvodem“

„Opera seria je aktuální i dnes a bylo by plýtvání potenciálem upínat se na dobovou scénickou interpretaci.“ „Temperamentně a smyslně zahranou roli umocnil pěvecký výkon, který byl jednoznačně nejúchvatnější z celého večera.“ „Diváci z kinosálu si odnášeli zážitek z precizně vyladěného zvuku a obrazu.“ Händelovu Agrippinu, v pořadí pátou operu vrcholného barokního skladatele, měli možnost vidět v sobotu diváci…

Číst dál…

Pohledem Petra Vebera (18)
Bacha na Händela!

„Duchovní díla obou završitelů barokní hudební éry budí úctu a úžas, těší nás a přesvědčují… a toho, kdo chce, vedou blíž k víře.“

„Na Händela je opravdu potřeba dávat pozor. Není totiž o nic menší než Bach.“

„Jejich hudba je odlišná, třebaže oba patří baroku.“

Mozart a Salieri tvoří hudební dvojici, které přidaly na věhlasu společnou rukou literatura, divadlo a film. Začal s tím básník Alexander Sergejevič Puškin a na něj navázal skladatel Nikolaj Rimskij-Korsakov, o století později téma oživil dramatik a scenárista Peter Shaffer a pár let po něm filmový režisér Miloš Forman. Podobné zajímavé hudební dvojice by mohli tvořit Smetana s Dvořákem nebo Prokofjev se Šostakovičem… Bach s Händelem také, jen s tím rozdílem, že oni dva se zřejmě nikdy nepotkali.

Číst dál…

Konečně skvělý kontratenor

„Dumaux své pověsti dostál. Rozhodně to byl nejlepší kontratenor, který jsme v poslední době v Praze slyšeli.“ „Stražanacův bas je jedním slovem skvělý.“ „Zvláště v áriích dramatický soprán Arianny Venditelli přímo exceloval.“ Tuto sezónu máme díky Collegiu 1704 jedinečnou šanci poznat formu vokálně-instrumentální skladby, se kterou se tak často na pódiích našich koncertních…

Číst dál…

Očekávaná Porgy a Bess v MET

Americká lidová opera, jak nazval dnes už slavnou klasiku tvůrčí tým „The Gershwins“, se vrací do Metropolitní opery poprvé od roku 1990. Pojetí režiséra Jamese Robinsona, který inscenací v MET debutuje, se širokým hereckým ansámblem a kompletním orchestrem aspiruje na hit sezóny. V českých kinech bude opera k vidění v přímém přenosu už v sobotu 1.…

Číst dál…

Druhá sezóna komorního cyklu Collegia Vocale 1704 uvede Händela, Monteverdiho i Poulenca

Nová sezóna představí ansámblový vokální repertoár v nejrozmanitějších podobách od renesančního madrigalu až po vokální díla Francise Poulenca. Prvních pět koncertů proběhne od března do listopadu v kostele sv. Šimona a Judy, závěrečným šestým koncertem zahájí Collegium 1704 svou činnost v Produkčním domě Vzlet ve Vršovicích. „Kromě hudby slavných skladatelů jako je Georg Friedrich…

Číst dál…

Zesnulému gambistovi na památku zazněl famózní Händel

„Hudba k ohňostroji byla dynamická – rychlé části byly svižné, nikoliv však uspěchané, pomalá siciliana La Paix v kontrastu k nim vyzněla klidně a usmířeně.“ „Vodní hudba, rozsáhlá přehlídka barokních francouzských tanců doplněná o dva anglické hornpipy, měla svůj klid, avšak nepostrádala náboj skrytý v hráčích samotných.“ „Skvělý výkon předváděla dechová sekce. Famózní – svou bezchybností…

Číst dál…

Václav Luks: Vznikla komunita zapřisáhlých milovníků Zelenkovy hudby

„My si vlastně můžeme točit, co chceme. Ale na financování nahrávek se významnou částkou podílíme sami.“

„Funguje to tak, že lidé, kteří stojí o to, aby ta která nahrávka vyšla, si ji prostě zaplatí…“

„Nahrát skladbu na CD nestačí. Je důležité ji také hrát na koncertech.“

Collegium 1704 se chystá vydat nahrávku Zelenkovy liturgické skladby Missa 1724. Dílo nově sestavil Václav Luks z jednotlivých samostatných částí mešního ordinária, které drážďanský hudebník českého původu napsal v první polovině 20. let 18. století. Do pokrytí projektu Collegium 1704 zapojilo i crowdfunding – skupinové financování, propojení kreativních lidí s těmi, kteří je chtějí podpořit…

Číst dál…

Collegium Marianum vánoční a letní

Posledním koncertem podzimní řady cyklu Barokních podvečerů oslaví narození Jezulátka Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové. Koncert má podtitul Děťátko se narodilo. Soubor zároveň chystá lahůdku už na léto – koncertní provedení Händelovy opery Alessandro Severo s jevištními prvky a světelným designem. Vánoční program zahájí v neděli 29. prosince v kostele sv. Šimona…

Číst dál…

Tradiční vánoční setkání s Václavem Hudečkem a jeho hosty

„Nepřestává mne fascinovat, jakou má Václav Hudeček radost ze hry. A Jan Talich mu výtečně sekundoval.“ „Veronika Kaiserová má mladý soprán, který zvládl bez obtíží všechny koloratury, ve výškách nepůsobil ostře a zvládal dobře i hluboké tóny.“ „Smyčce Talichova komorního orchestru hrály velmi dynamicky, pizzicato v tanci Tordion bylo přímo ukázkové.“ Vánoce jsou svátky…

Číst dál…

Ožívá kostel v Zahrádkách, který znali i obrozenci

„Jako druhé číslo zazněla Partita d moll pro sólové housle, kde se zaskvěl Pavel Hůla.“ „Dokonalou pohodu vytvořil Jaroslav Kovacs svým partem Ave Maria od Camille Saint-Saënse.“ „Hudebním trumfem byla varhaníkova interpretace fugy od Josefa Segera.“ Kostel sv. Barbory v severočeské obci Zahrádky vnesl do oblasti adventní atmosféru koncertem duchovní tvorby…

Číst dál…

Tři hodiny dávného, ale životného svědectví

„Koncerty Václava Lukse se vyznačují interpretační jistotou, a proto i dojmem, že výsledek nemůže ani vypadat jinak.“ „Rád se podrží vzrušujících pasáží, dramatičtějších zvratů, blízkých ve výraze prototypům barokních afektů.“ „Luksův sbor je schopen splnit nároky i těch nejrychlejších temp. Byť možná na pár místech zbytečně už opravdu hraničních.“ Tři hodiny hudby, tři…

Číst dál…

Händelův Mesiáš na vánočním koncertě Collegia 1704

Pro svůj vánoční koncert zvolily soubory Collegium 1704 & Collegium Vocale 1704 a jejich dirigent Václav Luks oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. V úterý 10. prosince zazní v půl osmé ve Dvořákově síni Rudolfina v podání německé sopranistky Johanny Winkel, tenoristy Krystiana Adama a basisty Krešimira Stražanace. Altového partu se ujme kontratenorista Benno Schachtner. Stejný…

Číst dál…

Libor Sládek: Písně o svobodě tady byly vždycky

„Noty oratoria Eversmiling Liberty jsem měl doma dlouho, zálibně po nich pokukoval…“

„Koncert se v neděli uskuteční na schodišti před Rudolfinem a mělo by se zúčastnit zhruba dvanáct středoškolských sborů. Bude nás kolem tří set zpěváků.“

„Po letech, co dílo znám, musím přiznat, že jsem nenašel nic tak celistvého, komplexního a inteligentně napsaného.“

V neděli 17. listopadu si připomeneme výročí sametové revoluce, která předznamenala pád totality v Československu. Součástí oslav jubilea bude také nespočet hudebních akcí. Jednou z nich je provedení oratoria Eversmiling Liberty na hlavním schodišti před Rudolfinem. Dánští autoři Jens Johansen a Erling Kullberg použili libreto z oratoria Juda Makabejský skladatele G. F. Händela, příběh vůdce židovského povstání proti panovníkovi Antiochovi. Inspiraci nalezli právě v listopadových událostech a vzniklo tak dílo, jehož hlavním tématem je boj za svobodu. Podrobněji o této jedinečné skladbě hovoříme s dirigentem Liborem Sládkem.

Číst dál…

Jaro – léto – podzim cembalové hudby s Jörgem-Andreasem Bötticherem

„Jörg-Andreas Bötticher vytvořil z celého večera intenzivní, kouzelný a obohacující zážitek, ve kterém nám dal nahlédnout do fascinujícího cembalového světa.“ „Umělec přednáší s výrazem svobody a jakoby s lehkostí, přesto vždy zároveň virtuózně.“ „Závěrečné Vivement bylo dosti výmluvným zakončením celého večera, který hovořil všemi jazyky o krásách cembalového umění a vyzýval všechny přítomné, aby si jej zamilovali.“…

Číst dál…

Seattle Chamber Singers. Pěvecký sbor jako středobod komunity

„Z odlišného financování vychází i naprosto rozdílný přístup k účasti na chodu tělesa. Všichni členové mají pocit zodpovědnosti za to, jak bude jejich soubor fungovat.“

„Jediná organizace, kde jsem se v Česku setkala s podobným přístupem, byl skautský oddíl, nikdy ale ne kulturní instituce.“

„Pro členy jde o klíčovou součást jejich životů, často nejdůležitější věc hned po rodině a zaměstnání.“

Mají slova o univerzálnosti hudební řeči skutečně pravdivý základ? Co může být pro Evropana velkým kulturním šokem? Jaká díla velí uvádět v Americe tradice? – Markéta Milerová se dostala na delší dobu do Seattlu. Zapojila se tam do aktivit a práce pěveckého tělesa Seattle Chamber Singers a v přestávkách mezi opakovanými návraty k notám – mezi osvojováním svého partu ve skladbě, kterou budou zpívat ve světové premiéře – popisuje teď pro KlasikuPlus rozdíly ve sborovém životě u nás a v USA.

Číst dál…

Souboj dobra a zla v podání Collegia 1704

„Soprán Julie Lezhnevy je skutečně okouzlující. Luigi De Donato jí nezůstal nic dlužen.“ „Raffaella Milanesi je v recitativech dramatická a její provedení je velmi emotivní.“ „Collegium 1704 toto nastudování uvede i v Německu v rámci Hudebního mostu Praha – Drážďany.“ Collegium 1704 je souborem, jehož vystoupení je vždy událostí. Ať už se jedná o koncertní,…

Číst dál…

Melancholie Hany Blažíkové

„Sólistka byla součástí týmu a ani chvíli nepůsobila dojmem, že by na sebe chtěla strhávat pozornost.“ „Když se přidala Jana Semerádová, ať už se zobcovou, nebo s dřevěnou příčnou flétnou, o sto procent se ještě zvýšila usměvavá roztančenost.“ „Nářek Venuše nad Adonisovým tělem byl číslem ze zpívaného baletu, charakteristicky bolestínským a srdceryvným lamentem.“ Collegium…

Číst dál…

Collegium 1704 zahájí sezónu Händelovým Vzkříšením

Do nové sezóny vstupuje orchestr Collegium 1704 uvedením slavného oratoria na biblický námět La Resurrezione (Vzkříšení) z raného období tvorby Georga Friedricha Händela. Ve čtvrtek 24. října v půl osmé rozezní toto velkolepé dílo pražské Rudolfinum, o den později, v pátek 25. října, pak vystoupí soubor se stejným programem v drážďanském Annenkirche, kde zahájí už…

Číst dál…

Collegium 1704 připomene svých patnáct let

„Vivaldiho Arsilda zazní v Praze koncertně, v Bratislavě pak bude opět scénicky na podzim 2020.“ „Nahrávka Mesiáše, který zazní na Vánoce, je nominována na Preis der Deutschen Schallplattenkritik 2019.“ „I letos bude paralelně s pražskou sezónou probíhat i sezóna drážďanská.“ Barokní orchestr a sbor Collegium 1704 zahájí 24. října ve Dvořákově síni Rudolfina svou pražskou…

Číst dál…

26. ročník Podzimního festivalu duchovní hudby v Olomouci v desíti koncertech

Podzimní festival duchovní hudby se koná v Olomouci už od roku 1994 a je jednou z nejvýznamnějších akcí na poli duchovní hudby u nás. Letos řadu koncertů zahájí ode dneška za pět týdnů – v neděli 22. září v dómu sv. Václava Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín se sólisty – trumpetistou Jurajem Bartošem, sopranistkou Michaelou Šrůmovou, tenoristy…

Číst dál…

Českokrumlovský večer s Bohuslavem Matouškem a jeho hosty

„Ensemble 18+ se představil jako vyrovnaný komorní soubor s výbornou, přesnou souhrou, kultivací projevu a sympatickou radostí z přirozeného, nekomplikovaného muzicírování.“ „Matouškovi partneři obstáli výtečně.“ „Aby se čas zastavil na onom magickém čísle 69, kdy interpret může nadále předvádět technicky tak svrchované výkony, z nichž ale navíc jako nadhodnota zřetelně čiší obecné lidské hodnoty.“…

Číst dál…

Händelova Terpsichora v Českém Krumlově jako báječné osvěžení horkého léta

“V opeře Terpischora se projevuje vliv italský, navíc neusiluje o divadelní drama, kterým ani být nechce.” “Efektní scéna zároveň ukázala možnosti unikátního barokního divadla.” “Takové pěvecké výkony přesvědčí o správnosti poučené interpretace, protože jasně nesou své klady oproti pěveckému univerzalismu.” Méně tradiční formát, operu – balet, uvedl ve čtvrtek Mezinárodní hudební festival…

Číst dál…

SOUTĚŽ O VSTUPENKY:
Baroko v Českém Krumlově

Vyhrajte DVOJICI VSTUPENEK na MHF Český Krumlov. Kouzlo barokní hudby – to je podtitul koncertu, který se koná přesně za 14 dní, 26. července v Respiriu před Zámeckou jízdárnou. Vystoupí na něm sopranistky Kristýna Kůstková a Nikola Uramová a komorní orchestr Barocco sempre giovane. Zazní hudba Johanna Sebastiana Bacha, Antonia Vivaldiho, Georga…

Číst dál…

Händel v Litomyšli. Adam Plachetka zazářil jako meteor

„Přednesl sólové árie z Händelových oratorií znamenitě, bez sebemenšího technického zaváhání.“ „Zřetelný entuziasmus sboru, vyzařující z tváří účinkujících, se logicky přenášel do pěveckého projevu.“ „Přístup, který se líbí i širšímu typu publika, které si přeje stylovost, leč ne muzeálního charakteru, nýbrž živou, plastickou, spontánní v projevu a výrazu.“ Předposlední den 61. ročníku Národního festivalu Smetanova…

Číst dál…

Vojtěch Stříteský: Smetanova Litomyšl je pro mě všechno, život. (Část 1.)

„O co jde především, je kvalita.“

„Doufám, že se najdou pokračovatelé, protože tradice je dlouhá – Smetanova Litomyšl je spolu s Pražským jarem nejstarším festivalem v republice.“

„Až se budeme připomínat 200 let od narození Bedřicha Smetany, chtěli bychom v jednom ročníku připomenout jeho kompletní operní jevištní dílo.“

„Mám obrovské štěstí na místo svého působení,“ říká Vojtěch Stříteský, umělecký ředitel festivalu Smetanova Litomyšl, když se spolu napřed chvíli procházíme po zámeckém nádvoří. „Je to klika… vždyť pracuju pod jednou střechou s místem, kde se narodil Bedřich Smetana…“ Jeho kancelář ve druhém patře zřejmě bývala zámeckým apartmánem, je sice nevelká, ale útulná,…

Číst dál…

Na závěr Concentu Moraviae povstal celý Musikverein. Třikrát.

„Václav Luks má dokonalou představu o frázi, jejíž nejdrobnější nuance vykresluje pohybem svých rukou.“ „V případě dnešního koncertu by však téměř stačilo, kdybychom mohli orchestr jen pozorovat, a už bychom odcházeli s nádherným zážitkem.“ „Když zazněla jako přídavek árie Lascia ch’io pianga, vkrádaly se slzy do očí.“ Velké finále XXIV. ročníku festivalu Concentus…

Číst dál…