KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Baroko jaksepatří. Mozart jen přihlížel…

„Silentium! ensemble zpíval pod vedením sbormistryně Terezy Válkové s vyrovnanou dynamikou hlasů, intonační čistotou a radostným nasazením.“

„Na většině houslí nebyly patrny ramenní opěrky, natož kovové dolaďovače strun.“

„Držení houslí převažovalo již současné, ale za výrazovými tahy smyčců bylo možné si představit jednoho z prvních proslulých barokních virtuosů, Arcangela Corelliho.“

V rámci již třináctiletého koncertního cyklu Bacha na Mozarta uvedl 12. března Czech Ensemble Baroque spolu s nově vytvořeným sborem Silentium! ensemble v brněnském Besedním domě koncertní večer tří hudebníků žijících ve stejném časovém období, Henryho Purcella, Arcangela Corelliho a Georga Friedricha Händela. Všichni tři také ovládali hru na housle a jistě i na cembalo a mnohé další hudební nástroje, měli též bohatou hudební představivost. Na tu navázaly oba vzájemně provázané účinkující soubory ve snaze dosáhnout co nejautentičtějšího zvuku.

Číst dál…

Mladistvý Händel v podání novorozeného ansámblu

V roce 2025 se na hudební scéně představuje nové uskupení Silentium! ensemble, které se zaměří na interpretaci zejména předbarokní a barokní hudby, ale „objevovat bude i krásu hudby soudobé“. Uměleckou vedoucí je Tereza Válková, která v letech 2008 až 2024 působila jako sbormistryně souboru Czech Ensemble Baroque dirigenta Romana Válka. S jeho souborem vystoupí…

Číst dál…

Adam Plachetka se zapojí do zahájení London Handel Festivalu 

Březnové aktivity basbarytonisty Adama Plachetky se v úvodu měsíce odehrají v Londýně. V pátek 7. března tam přední český pěvec vystoupí na zahájení händelovské přehlídky a ujme se basové úlohy v Händelově oratoriu L’Allegro, il Penseroso ed il Moderato. To pro London Handel Festival v tamním kostele St George’s s festivalovým rezidenčním souborem Arcangelo nastuduje Jonathan Cohen. …

Číst dál…

Vojtěch Pelka zpívá sólo v Pardubicích

Pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane vystoupí 20. února v hudebním sále radnice v domovských Pardubicích. Coby hosta přizval mladého kontratenoristu Vojtěcha Pelku, se kterým se věnuje dílům G. F. Händela, G. Giacomelliho, J. A. Hasseho a L. Vinciho. Abonentní koncert začne předehrou k Händelově tříaktové opeře seria Xerxes, po níž už nastoupí pěvec…

Číst dál…

Královský ohňostroj královsky a s grácií

„Václav Luks je dobrý ‚händelista‘ a bezpečně vedl svůj báječně sehraný ansámbl pestrými hudebními peripetiemi Händelovy suity.“

„V Suitě č. 3 G dur z Vodní hudby, kterou Luks proložil Suitou č. 2 D dur, měla v Sarabandě půvabné sólo flétnistka Julie Braná.“

„Francouzský esprit a operní manýra úvodní části Symfonie, kterou Francœur převzal ze své opery Scanderberg, příznivě proměnily náladu v auditoriu od obřadnosti k bezstarostnosti.“

Collegium 1704, soubor vedený Václavem Luksem, veřejně uvedl Händelovou hudbu ze svého nového kompaktního disku Voda a oheň. Koncert se konal ve Dvořákově síni Rudolfina ve středu 12. února a k jeho osvěžení přidal dirigent pasticcio ze skladeb Françoise Francœura. Zdánlivě jednolitý běh hudby ozdobila sóla flétnistky Julie Brané, jakož i dalších hráčů orchestru.

Číst dál…

Královský ohňostroj odpálený Collegiem 1704

Collegium 1704 čeká tradiční dvojkoncert. 11. února vystoupí v drážďanském Annenkirche a 12. února v pražském Rudolfinu s pořadem Královský ohňostroj. Ten obnáší hudbu Georga Friedricha Händela a v dnešní době poněkud méně známého Françoise Francœura. Pražský barokní orchestr v obou provedeních řídí jeho zakladatel a umělecký vedoucí Václav Luks. Dvorské slavnosti byly v době baroka spjaty s reprezentativní a okázalou…

Číst dál…

Začátek umělecké rezidence Jany Bouškové v Mariánských Lázních

Rezidenční sólistkou Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně se pro rok 2025 se stala harfistka Jana Boušková. První z koncertů s umělkyní v hlavní roli se uskuteční už v pátek 24. ledna, kdy společně s flétnistou Janem Ostrým provedou Mozartův Koncert pro harfu, flétnu a orchestr. Ve Společenském domě Casino diriguje Marek Štryncl. „Mariánské Lázně jsou pro…

Číst dál…

Barocco sempre giovane vystoupí v Žacléři

Pardubický komorní soubor Barocco sempre giovane zahájí svoje letošní koncertní aktivity vystoupením v sále základní umělecké škole v Žacléři. V kvintetním obsazení tam ve čtvrtek 23. ledna od devatenácti hodin uvede převážně barokní program, jemuž dominují skladby Františka Ignáce Antonína Tůmy a italských autorů. Dvojici skladeb Františka Ignáce Antonína Tůmy českého skladatele, kapelníka, hráče…

Číst dál…

Docent Martin Hroch hrál na cembalo, doprovázely čtyři smyčce

„Na interpretkách bylo znát, že tuto hudbu hrají s chutí a s poučeným vhledem.“

„Cembalo mělo příležitost se předvést v radostném virtuózním sólu.“

„Krásný a pohodový koncert…“

Hudební fakulta JAMU pořádá pravidelně koncerty pro veřejnost, na kterých vystupují studenti, pedagogové i absolventi. Tentokrát se ve středu 15. ledna v aule fakulty při svém docentském koncertu představil Martin Hroch. Je vedoucím katedry varhanní a historické interpretace a jeho specializací je hra na cembalo. Ke spolupráci na koncertu si přizval absolventky JAMU, houslistky Ludmilu Netolickou a Kristýnu Jungovou, violistku Kateřinu Kovaříkovou a Anežku Kavalírovou hrající na violoncello. Společně provedli program autorů, kteří tvořili převážně v 18. století.

Číst dál…

Magdalena Kožená uvede světovou premiéru písňového cyklu Ohada Ben-Ariho

Úvod nového roku strávila mezzosopranistka Magdalena Kožená v Norsku na trojici koncertů za doprovodu Arktické filharmonie, kterou řídil Nicolò Umberto Foron. Ve čtvrtek 16. ledna zamíří do německého Ingolstadtu, kde vystoupí společně s tamním Gruzínským komorním orchestrem. Za řízení Ariela Zuckermanna uvede mimo jiné světovou premiéru kompozice izraelského rodáka Ohada Ben-Ariho. S ní…

Číst dál…

Operní recitál Julie Roset a Anthonyho Leóna jako další triumf agentury Nachtigall Artists

„Soutěž Operalia založil Plácido Domingo v roce 1993, aby podpořil mladé operní pěvce.“

„Laureátství v takové hudební soutěži může významně ovlivnit budoucí kariéru mladého umělce.“

„Oba mladí pěvci mají svou hlavní část kariéry ještě před sebou a určitě o nich v budoucnu uslyšíme.“

Už pětadvacet let umělecká agentura Nachtigall Artists obohacuje pražský koncertní život vystoupeními slavných operních hvězd. Koncert 7. ledna, pořádaný v Dvořákově síni pražského Rudolfina, byl věnován dvěma operním nadějím – Julii Roset a Anthonymu Leónovi, laureátům slavné pěvecké soutěže Plácida Dominga Operalia. Doprovázející orchestr Prague Philharmonia řídil Riccardo Bisatti.

Číst dál…

Julius Caesar v Egyptě. Příští rok v Ostravě a ve Znojmě 

S dalším festivalovým avízem pro příští rok přichází Hudební festival Znojmo. Z programu jednadvacátého ročníku, který se uskuteční mezi 10. a 27. červencem příštího roku, představil chystaný operní projekt. Jím bude trojí autentické provedení Händelovy opery Julius Caesar v Egyptě, kterou festival koprodukuje společně s Národním divadlem moravskoslezským, na jehož programu se titul objeví…

Číst dál…

Kangmin Justin Kim hvězdným hostem Collegia 1704

Sezona Collegia 1704 ve vršovickém Vzletu pokračuje vystoupením kontratenoristy jménem Kangmin Justin Kim. Znít budou 19. prosince večer skladby Grauna, Galuppiho či Händela. Těleso, jež založil, také řídí Václav Luks, který rovněž zahraje na cembalo. Korejsko-americký kontratenorista Kangmin Justin Kim představí svět italské komorní kantáty prostřednictvím dvou německých skladatelů, jejichž…

Číst dál…

Händelův Mesiáš v Brně. Nebo spíš Mozartův? 

„Dirigent Dennis Russell Davies vedl orchestr k lehkému zvuku, který byl vycizelovaný, ve vypjatých částech dramatický, ale vždy mozartovský, soustředěný a kompaktní.“

„Ke spolupráci byl přizván Slovenský filharmonický sbor.“

„Christoph Prégardien byl prezentován jako hlavní hvězda večera. Bohužel se svému renomé zdaleka nepřiblížil.“

V adventním čase uvedení oratoria Georga Friedricha Händela Mesiáš nepřekvapí. Překvapit může uvedení podoby, kterou dílu dal Wolfgang Amadeus Mozart. V době, která spíš preferuje autentickou poučenou interpretaci, je návrat ke znění z roku 1789 ojedinělý. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese hrál orchestr Filharmonie Brno, zpíval Slovenský filharmonický sbor a sólisté.

Číst dál…

Klášterní hudební slavnosti nadzdvihly pokličku příštího programu

V termínu od 12. června do 14. září příštího roku rozezní Jesenicko devatenáctý ročník mezinárodního hudebního festivalu Klášterní hudební slavnosti. V závěru roku pořadatelé představili první trojici projektů, které v průběhu příštího léta uvedou v Šumperku a ve Velkých Losinách.  V příštím roce již českou hudební scénou nebudou hýbat oslavy Roku české hudby, ale i tak se…

Číst dál…

Mozartův Mesiáš k poslechu v Brně i se slovenskými pěvci

Slavný „evergreen“, totiž oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela, je na programu Filharmonie Brno. Ve čtvrtek a v pátek 12. a 13. prosince bude jejím hostem Slovenský filharmonický sbor sbormistra Jana Rozehnala. Diváci ovšem neuslyší autentickou Händelovu verzi, nýbrž aranžmá z pera Wolfganga Amadea Mozarta. Der Messias, oratorium pro sóla, smíšený sbor a orchestr, HWV…

Číst dál…

Břevnovské hudební setkání s Václavem Hudečkem a jeho laureátem

Jubilejní desátá sezóna Břevnovských hudebních setkání ve svém pokračování 26. listopadu od devatenácti hodin představí známého houslistu Václava Hudečka v Tereziánském sále Břevnovského kláštera. Spolu s ním vystoupí držitel druhé ceny letošního 28. ročníku Akademie Václava Hudečka v Luhačovicích Vilém Jirsa, student Pražské konzervatoře. Za doprovodu Lukáše Klánského zazní skladby skladby Jakuba Jana Ryby, Johanna Sebastiana Bacha, Henryka…

Číst dál…

Collegium Marianum zahájí Barokní podvečery

Podzimní řada Barokních podvečerů započne 22. října v Břevnovském klášteře. Účinkuje „domácí“ Collegium Marianum umělecké vedoucí Jany Semerádové, která se rovněž zhostí sólového partu na své flauto traverso. S koncertní mistryní Lenkou Torgersen umělci uvedou různá zpracování hudebního tématu barokní hudby známého jako La Follia. S barokním Římem, jemuž je tematicky věnována letošní řada…

Číst dál…

Poslední koncert lobkowiczké řady Prague Philharmonia s Helen Charlston

Mezzosopranistka Helen Charlston, čerstvá držitelka prestižního ocenění Gramophone Award za album s áriemi ze 17. století a vítězka BBC Music Magazine Vocal Awards 2023, je jednou z prvních absolventek programu Rising Star pořádaného renomovaným britským orchestrem dobových nástrojů Orchestra of the Age of Enlightenment. Specializuje se především na starou hudbu od Monteverdiho po…

Číst dál…

Baroko v třebíčské bazilice. Od koho opisoval mistr Händel?

Baziliku sv. Prokopa v Třebíči 5. října od půl osmé večer rozezní koncert s díly barokních mistrů. K poslechu bude obnovená premiéra Habermannovy Mše ke sv. Prokopovi a oratorium Jephtha Georga Fridricha Händela. Český rozhlas Vltava koncert vysílá živě. Nevšední koncert připravil Český rozhlas Vltava a Třebíčský hudební festival pro všechny milovníky klasické hudby. V sobotu 5. října od 19.30…

Číst dál…

Kostelní slavnosti nahlédnou do kostela na pražských Příkopech

Hudební pouť po méně známých kostelech prvního pražského obvodu pod názvem Kostelní slavnosti, za nimiž stojí sopranistka Markéta Fassati, zavede své příznivce 26. září v osmnáct hodin do kostela sv. Kříže v ulici Na Příkopě. Znít bude soprán, trubka a hoboj za cembalového a varhanního doprovodu. Program vystavěný na duchovních skladbách Antonia Vivaldiho a Georga Friedricha…

Číst dál…

Porporova Ifigenia in Aulide vzkříšena na scéně Markraběcího operního domu v Bayreuthu

„Porpora jako proslulý pedagog a představitel tzv. neapolské školy nikdy neslevil z požadavků na pěveckou virtuozitu.“

„V inscenaci se opět objevili zpěváci známí již z předešlých festivalových ročníků.“

„Pravou oporou strhujících pěveckých výkonu byl letošní rezidenční orchestr festivalu Les Talens Lyriques řízený Christophem Roussetem.“

Pěvec, režisér a organizátor hudebního života Max Emanuel Cenčić se jako nepostradatelný „spiritus agens“ bayreutského festivalu barokní opery letos opět obrátil k jednomu z děl tzv. neapolské školy. Je jím Ifigenia in Aulide Nicoly Antonia Porpory, poprvé uvedená v Londýně roku 1735. Z archivních materiálů ji zpřístupnil a pro novodobé uvedení na festivalu připravil muzikolog Dragan Karolic. Svého vzkříšení se tak dočkala další Porporova opera.

Číst dál…

Onemocnělého Orlińského nahradil Bruno de Sá. A bayreuthské publikum rozhodně nezklamal

„První ze dvou částí koncertu byla věnována tvorbě duchovní, druhá hudbě světské.“

„Pěvcův hluboký ponor do textu, jeho výrazová schopnost měnit afekty a neomylná pěvecká technika opět zanechaly ohromující dojem.“ 

„Bruno de Sá projevil svůj vrozený temperament.“

Bayreuthský festival barokní opery vstoupil počínaje 5. zářím do svého pátého ročníku. Jeho nedílnou součástí jsou sólové recitály, pořádané buď v evangelickém kostele sv. Jiří, v kostele zámeckém anebo přímo v Markraběcím operním domě. A právě zde, v tomto reprezentativním a akusticky nejpříhodnějším prostředí, vystupují současné hvězdy vokální barokní hudby provázené renomovanými soubory. V loňském roce to byli německo-rumunský kontratenorista Valer Sabadus a německý tenorista Daniel Behle, v letošním roce se této cti dostalo Jakubovi Józefu Orlińskému (6. září) a rakousko-anglické sopranistce Anně Prohaska (14. září). Toužebně očekávaný polský kontratenorista však náhle onemocněl, organizátoři tak promptně našli náhradu v mužském sopranistovi Brunovi de Sá.

Číst dál…

Belgická Musica Gloria nadchla v Ostravě. Promyšlené, energické, autentické

„Sólové pěvecké vstupy potěšily interpretací s použitím rozličných výrazových prvků pro podtrhnutí významu textu.“

„Umělecká vedoucí Nele Vertommen střídala nástroje dokonce několikrát v průběhu jedné skladby.”

„Musica Gloria prokázala smysl pro výstavbu formy.“

Svatováclavský hudební festival připravil posluchačům dne 8. září výjimečný umělecký zážitek. Na podvečerním koncertě se představil belgický hudební ansámbl Musica Gloria s hudbou Georga Friedricha Händela a svou promyšlenou dramaturgií, energií a interpretační autenticitou s jasným směřováním si naprosto podmanil publikum. Mladý vokálně-instrumentální soubor pod vedením dvou uměleckých vedoucích Nele Vertommen a Beniamina Paganiniho tak v Ostravě prozářil jeden z posledních letních podvečerů.

Číst dál…

Collegium 1704 navštíví polskou Vratislav

Generální ředitel Andrzej Kosendiak a umělecký ředitel, dirigent a flétnista Giovanni Antonini zvou na 59. ročník Mezinárodního festivalu Wratislavia Cantans, který se koná od 5. do 15. září v polské Vratislavi a několika dalších městech Dolního Slezska. Tématem letošního ročníku jsou migrace v různém smyslu slova. V rámci přehlídky se 8. září představí také pražský barokní…

Číst dál…

Galavečery ostravského divadla vkročením do nové sezony

Národní divadlo moravskoslezské vstupuje do 106. sezóny s mottem Proměny a Konstanty. Čtyřsouborové divadlo chystá pro diváky celkem šestnáct premiér. Zahajovací galavečery se uskuteční 7. a 8. září – opera, balet i muzikál nabídnou během gala divákům ukázky z novinek, činohra se soustředí výhradně na „ducha starého Myrona“. O přestávce se diváci mohou připojit ke společné…

Číst dál…

Víc než jen koncert. Festival k poctě znojemského varhanáře zahájen

„Varhany postavil Josef Silberbauer, znojemský varhanář, jehož nástroje slouží podnes.“

„Zahrál polský varhaník Filip Presseisen, nositel mnoha cen ze zahraničních soutěží.“

„Skladba naléhavá až expresivní, s táhlou kantilénou a dokonalá souhra s doprovodnými varhanami, to byl majestátní závěr koncertu.“

Celkem osmnáctery varhany v kostelích podél řeky Dyje, či z druhé strany hranice Thaya, postavil ve druhé polovině 18. století znojemský městský varhanář Josef Silberbauer. V sobotu 24. srpna byl zahájen již pátý ročník festivalu Silberbauerovo hudební Podyjí, který připomíná jeho osobnost na devíti koncertech a dokumentuje tak trvalou hodnotu jeho práce. První koncert se konal v kostele Nanebevzetí Panny Marie ve Vranově nad Dyjí a nástroj svým vystoupením prověřil polský varhaník Filip Presseisen. Doplňovala ho Katarzyna Czubek, polská specialistka na barokní zobcovou flétnu.

Číst dál…

Unikát Johann Müthel. Poslední Bachův žák v centru dění festivalu v Blatně

Pátý ročník festivalu Květnovské hudební slavnosti se uskuteční opět poslední prodloužený srpnový víkend za účasti českých a zahraničních umělců specializujících se na dobové nástroje a historickou interpretaci. Historické varhany, které jsou poslední dva roky centrálním tématem obce Blatno v okrese Chomutov, se staly inspirací letošnímu festivalu. Všechny koncerty se uskuteční v kostele Navštívení Panny Marie v Květnově, části obce…

Aktualizováno Číst dál…

Samuel Mariño: Někteří mě milují, jiní si mě neváží ani jako člověka

„Zpívat barokní repertoár se ode mě očekávalo.“

„Existuje jevištní Samuel, který je sebevědomý, extravagantní a jistý si sám sebou. Ale doma se stanu tím druhým Samuelem, plachým člověkem.“

„Doufám, že alespoň jednou budeme ve společnosti respektovat svoje odlišnosti.“

Venezuelský sopranista Samuel Mariño, který je i přes svůj nízký věk, pouhých třicet let, vyhledávaným interpretem operního a koncertního repertoáru, vystoupí 3. srpna na festivalu Hudební léto Kuks. Jeho unikátní hlas i rozvinutá pěvecká technika mu umožňujíe ztvárňovat ty nejobtížnější role a party (zvláště) barokního repertoáru. Kromě toho je znám i bořením starých pořádků a extravagancí zjevu a projevu při svých vystoupeních.

Číst dál…

Venezuelský sopranista Samuel Mariño zazpívá na festivalu Hudební léto Kuks

Na čtvrtém koncertu festivalu Hudební léto Kuks se 3. srpna představí venezuelský zpěvák Samuel Mariño. Uznávaný sopranista zazpívá poprvé v České republice a diváci se mohou těšit především na barokní sopránové árie. Spolu s umělcem vystoupí soubor Musica Florea s uměleckým vedoucím Markem Štrynclem. Koncert se koná v kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu od osmnácti hodin.…

Číst dál…