Tradiční charitativní koncert, který společně pořádají Filharmonie Bohuslava Martinů a Rotary klub Zlín, se koná v pondělí 18. prosince od 18 hodin v kostele Panny Marie Pomocnice křesťanů ve Zlíně na Jižních Svazích. Zazní výběr z oratoria Šalamoun Georga Friedricha Händela, části z Vánočního oratoria a Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha a od Antonína Dvořáka část České suity a pak Biblické…
Simona Houda Šaturová kralovala v Litni
„Árii hlavní hrdinky pěvkyně uvedla s úchvatnou noblesou, překrásné výšky dostaly v jejím plném a pohyblivém hlasu úžasný náboj radosti i ve ztišení.“
„Mladistvou Romanci Ludwiga van Beethovena přednesla houslistka Terézia Hledíková s minuciózním půvabem.“
„Lenka Navrátilová se představila i jako sólistka ve známém Schumannově Snění – klavír zaujal plnou zvukovostí a ponorem do poetické malebnosti čistého romantismu.“
Adventní koncert v sále Čechovny liteňského zámku v neděli 10. prosince patřil vynikající sopranistce Simoně Houda Šaturové, která se spojila se zámkem Liteň již dříve také jako lektorka Interpretačních kurzů. Renomovaná operní pěvkyně absolvovala konzervatoř v Bratislavě a studovala i v zahraničí, mimo jiné u světově uznávané Margreet Honig v Amsterodamu, kterou již dvakrát pozvala na liteňské kurzy ke společnému vedení mladých pěvců.
Simona Šaturová na zámku v Litni
Závěrečný koncert dvanáctého ročníku Festivalu Jarmily Novotné přinese vystoupení renomované sopranistky Simony Šaturové. Na Zámku Liteň v doprovodu houslí (Terezie Hledíková) a klavíru (Lenka Navrátilová) představí předvánoční pořad s díly G. F. Händela, J. S. Bacha, J. D. Zelenky, W. A. Mozarta, C. Francka a dalších. Program se koná nadvakrát – poprvé v půl čtvrté,…
Adventní program ve FOKu i s recitálem Iva Kahánka či premiérou Jany Vöröšové
3. prosinec je v roce 2023 dnem začátku adventního času a Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK v rámci něj a s přesahem do vánoc chystá svátečně laděný program. Světová premiéra díla s názvem Pražský kapr české skladatelky Jany Vöröšové, které vzniklo na objednávku FOK, otevře 6. a 7. prosince Adventní koncert Pražských symfoniků. V rámci cyklu…
Ukrajinský houslista, dirigent i skladatel. Cituplný večer s PKF
Třetí abonentní večer orchestrální řady PKF — Prague Philharmonia představí orchestr s větším obsazením a neotřelý program. 12. listopadu zazní v Rudolfinu hudba Karola Szymanowského, opomíjené dílo Ludwiga van Beethovena i česká premiéra díla ukrajinského skladatele Alexandera Rodina. Koncert povede šéfdirigent Ukrajinské národní filharmonie Mykola Diadiura a sólového partu houslového koncertu se ujme jeden z nejvýznamnějších…
Vzpomínka na události 17. listopadu s festivalem Festa academica
Již jedenáctý ročník festivalu studentských pěveckých sborů Festa academica se letos koná ve dnech 10. až 18. listopadu v Praze. Akce, která byla založena v roce 2007 jako bienále, je od samého počátku spojena s připomínkou událostí 17. listopadu 1989 a také Mezinárodního dne studentstva (v rámci koncertů Festa academica se například předávala Cena…
Olga Jelínková ve Státní opeře jako Violetta Valéry
Česká sopranistka Olga Jelínková, která v současnosti působí převážně v Německu, se dočkala své oblíbené role Violetty Valéry i v české metropoli. V pražské Státní opeře vystoupí 9. listopadu a 15. prosince, mezitím ji čeká Violetta i v opeře v Lipsku v inscenaci Andrease Homokiho, a to 26. listopadu a 9. prosince. „Violetta Valéry byla mojí úplně první rolí, s níž…
Hudba na soutoku dozněla
„Nádherné prostředí barokní síně umocnilo znějící hudbu období baroka.“
„Perfektně sehraný barokní ‚tým‘ Michaely Koudelkové spoluvytvořili Libor Mašek, Jan Krejča a Monika Knoblochová.“
„Sopránová flétna v rukou Koudelkové doslova svítila.“
Koncert vynikající flétnistky Michaely Koudelkové věnovaný 105. výročí vzniku Československa uzavřel šestý ročník Mezinárodního festivalu staré hudby Musica ad confluentem – Hudby na soutoku v Českých Budějovicích. Sedm letošních koncertů uteklo jako voda, ale již nyní se intenzivně připravuje další ročník festivalu.
Händelova Theodora v Theater an der Wien. Café Central jako katakomby i katedrála
„V oratoriu Theodora ožívají hluboké lidské emoce, založené na vzájemné lásce a respektu, které ústí do smrti jako největší hodnoty života.“
„Režie Stefana Herheima, současného intendanta Theater an der Wien, překvapila úměrností, vycházející z emočního hnutí postav a koncepční prací se sborem.“
„Scéna se po celou dobu trvání příběhu nemění, je stále stejně funkční, ať se příběh odehrává ‚v katedrále, či v katakombách‘.“
Theater an der Wien uvedlo 19. října další premiéru. Tentokrát bylo vybráno oratorium Georga Friedricha Händela Theodora na libreto Thomase Morella. Recenzované představení, konané jako první repríza 21. října, bylo na špičkové úrovni a bylo euforicky přijato publikem.
Radek Baborák se svým ansámblem vystoupí v husitském kostele na Praze 6
Cyklus koncertů Břevnovská hudební setkání slavnostně zahájil devátou sezónu v úterý 19. září v Tereziánském sále Břevnovského kláštera, kde se představil ansámbl Trio Clavio. Před příznivci cyklu nyní stojí jeho druhý z koncertů. Uskuteční se v úterý 24. října od devatenácti hodin v pražském kostele Církve československé husitské ve Wuchterlově ulici. V pořadu nazvaném Hornové mámení se…
Katedrálou v Plzni zaznělo Ave Maria v různých podobách. Plzeňské ‚Ave‘ Prazdroji
„Katedrální varhaník Aleš Nosek si své provedení náročného Preludia a fugy e moll Johanna Sebastiana Bacha doslova užil.“
„Biblické písně jsou Janálovou srdeční záležitostí.“
„Hlas Poláčkové se nesl i nad nejsilnějšími místy orchestru.“
Druhým koncertem cyklu Chrámová koncertní řada v Plzni pokračovala tradice Plzeňské filharmonie se představit v jiném prostředí než obvyklém. Koncert byl věnován Plzeňskému Prazdroji u příležitosti výročí, kdy přesně před 181 lety byla 5. října uvařena první várka plzeňského piva.
ČRo D-Dur: Úvodní koncert sezóny SOČRu a skvosty komorní hudby
„Pondělí začíná na stanici D-dur Koncertem č. 2 pro klavír a orchestr B dur Johannesa Brahmse v podání klavíristky Helene Grimaud a za doprovodu Vídeňských filharmoniků.“ „Ve středu v 11:15 zazní Peléas a Melisanda Arnolda Schönberga na jednom z prvních snímků, které se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu natočil nový šéfdirigent Petr Popelka.“ „V neděli ve 20:08…
Kvinteto Tunelanders zahraje v pražském Vzletu
Jak se vyhrávalo v 18. století v ostrovních krčmách a hudebních salonech? Odpověď na tuto otázku dá 22. září od půl osmé skupina Tunelanders. Zazní barokní variace anglických, skotských a irských lidových písní i komorní skladby A. Corelliho a G. F. Händela, v nástrojovém obsazení cembalo, barokní kytara, barokní housle, viola da gamba a flétny. Koncert se koná…
Podzimní abonentní koncerty ansámblu Barocco sempre giovane
Do konce kalendářního roku čeká pardubický komorní barokní soubor Barocco sempre giovane (Baroko stále mladé) ještě pět koncertů vlastní abonentní řady. První z nich se uskuteční zítra 21. září na Zámku Pardubice. Všechna vystoupení uvedou externího sólistu. Ve Společenského sále pardubického zámku bude zvýšená pozornost upřená na německého violoncellistu Emila Rovnera,…
Nová sezona Pražského filharmonického sboru i s Berlínskými filharmoniky či Antoniem Pappanem
Pražský filharmonický sbor v sezoně 2023/2024 uspořádá stejně jako loni trojici koncertů ve vlastní režii. Zahajovací koncert 29. září, který se koná pod taktovkou německého dirigenta Dirka Kaftana, se věnuje stému výročí rozhlasového vysílání na českém území. Prosincový Adventní koncert se uskuteční ve dvou termínech na pražském Žofíně a zazní na něm…
Monika Jägerová se představila na festivalu Bayreuth Baroque v dlouho neinscenované Händelově opeře Flavio
„Ve své režii se Max Emanuel Cenčić dění na jevišti snažil zasadit do dobového kontextu první poloviny 18. století, což se mu vydařilo.“
„O hudební doprovod se postaral rezidenční orchestr festivalu Concerto Köln pod vedením australského dirigenta Benjamina Bayla. Renomované těleso opět prokázalo svoji jedinečnost.“
„V sólových partiích jednoznačně dominovali ruská sopranistka Julia Ležněva v roli Emílie a kontratenorista Max Emanuel Cencić jako Quido.“
Ačkoliv bayreuthský festival barokní hudby nabízí během deseti dnů (7. – 17. září) pestrý program naplněný mnoha komorními koncerty, zájem většiny diváků je soustředěn na operní představení. Svědčí o tom již několik měsíců předem vyprodané Markraběcí operní divadlo, mající kapacitu pouhých pěti set míst. Zejména z tohoto důvodu jsou oba letošní operní tituly – Händelův Flavio, Re de´ Langobardi a Monteverdiho L´Orfeo streamovány a ke zhlédnutí i z pohodlí domova.
Czech Ensemble Baroque zahájil sezónu téměř zapomenutým skladatelem Františkem Václavem Habermannem
„Tomuto zajímavému dílu, které bylo spolu s celým cyklem inspiračním vzorem – v tehdy zaužívané praxi – pro Georga Friedricha Händela, na koncertě předcházelo Händelovo oratorium Jephtha, jeho poslední opus.“
„Předností Czech Ensemble Baroque Choir je, že je tvořen stále ještě mladými, přesto již ostřílenými pěvci, kteří jsou schopni vedle sborového zpěvu přinést i suverenní sólové vstupy, při zachování kontinuity zvuku.“
„Obsazení orchestru překvapovalo hutností a dramatičností zvuku a také energičností projevu, podněcovaného entuziasmem dirigenta Romana Válka.“
Dvanáctou koncertní sezónu zahájil soubor Czech Ensemble Baroque v brněnském kostele sv. Janů 13. září a uvedl Mši ke svatému Václavu od zapomenutého barokního skladatele Františka Václava Habermanna. Před touto mší zazněla ještě předehra a árie z oratoria Georga Friedricha Händela Jephtha, kde jako sólistka vystoupila sopranistka Romana Kružíková. Jako vždy večer uváděla dvojice Bach – Mozart v podání herců Městského divadla ve Zlíně Radovana Krále a Pavla Vacka, který zaskočil za kolegu Luďka Randára.
Valer Sabadus na operním festivalu Bayreuth Baroque
„Koncertu německo-rumunského kontratenoristy provázeného polským orchestrem OH! Orchiestra Historyczna pod vedením Martyny Pastuszky byla na festivalu věnována mimořádní pozornost.“
„Mladý pěvec Valer Sabadus mohl v těchto výrazově odlišných partiích uplatnit vedle své technické bravury nevšedně barevný hlas i širokou dynamickou a výrazovou škálu.“
„Obrovské vnitřní zaujetí předal divákům i polský komorní orchestr, který byl pěvci rovnocenným partnerem.“
Letošní Bayreuth Baroque Opera Festival ve dnech 7. – 17. září připravil příznivcům barokní hudby hned dvě operní inscenace. Čtyřikrát dali organizátoři v průběhu festivalu zaznít Händelově opeře Flavio, re de´ Langobardi a dvakrát nesmrtelnému Monteverdiho L´Orfeovi s hvězdným Rolandem Villazónem v titulní roli. Vedle oper festival nabízí také sólové pěvecké recitály, z nichž první 8. září podal kontratenorista Valer Sabadus.
Dittersovo rekonstruované oratorium Ester znělo podzimní částí festivalu Mahler Jihlava
„Dirigent Marek Štilec živě hrnul a vrstvil melodiku smyčců vyváženě opřenou o cembalové continuo. Předehra pod jeho sympaticky suverénním vedením gradovala v nadějeplném nástinu děje.“
„Lucie Laubová se s náročnými koloraturními ozdobami a záludnými hlasovými kličkami doslova mazlila a publikum napínavě sledovalo její úžasnou práci s dechem.“
„Ani Jakub Trnečka nezůstával s jistou technikou hlasu pozadu a společně dokázali se vzdušnou lehkostí, ale i s náležitou technickou precizností přednést nádherný duet, za což si vysloužili nadšený potlesk.“
Dvaadvacátý ročník festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců se překlenul do své podzimní části. Do stálé dramaturgie festivalu patří dlouhodobá vstřícná spolupráce s Kanonií premonstrátů a kulturním spolkem v Nové Říši. Zdejší apoštolský kostel sv. Petra a Pavla přiléhající k premonstrátskému klášteru tak ve středu 6. září zaplnilo publikum do posledních míst, aby si s nadšením vyslechlo výběr z biblického oratoria Ester skladatele Karla Ditterse.
Ohňostroj vokální i instrumentální virtuozity na Svatováclavském hudebním festivalu
„Z Händelova díla tryská nadšení a obdiv ke krásám věčného města.“
„Zelenkova hudba je strhující a opravdivá, navíc ji soubor hrál s maximálním zaujetím.“
„Závěrečná část Dona nobis pacem byla prubířským kamenem pro sbor, který zde spolu s orchestrem předvedl skutečné mistrovství. Fuga běžela neúprosně a vzpínala se v intonačních i dynamických vlnách až do vrcholné prosby – Daruj nám pokoj.“
Na druhém festivalovém večeru Svatováclavského hudebního festivalu se představily špičkové barokní soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 dirigenta Václava Lukse. Pod názvem Ohňostroj vokální virtuozity uvedli nejprve skladbu Georga Fridricha Händela Dixit Dominus a poté Missu Omnium Sanctorum českého skladatele, působícího v Drážďanech, Jana Dismase Zelenky. Oslnivý večer se odehrál v prostoru Evangelického Kristova kostela v Ostravě ve středu 6. září.
Zářijové projekty Collegia 1704. Jeden i s Vojtou Dykem
Pražský barokní orchestr Collegium 1704 čeká v září pětice projektů, ani jeden však v Praze. Svatováclavský hudební festival poctí svou návštěvou dvakrát, 6. září v Ostravě, podruhé 17. září ve Frýdku-Místku. 8. září se soubor vydá do Berlína k provedení Koncertu k 25. výročí Česko-německého fondu budoucnosti. Projekt Santini 300 Českého rozhlasu je důvodem přítomnosti…
ČRo D-dur: Umělci Dvořákovy Prahy a návštěva u Marka Jerieho
„Program v úterý můžete zahájit Houslovým koncertem Antonína Dvořáka v osobitém pojetí slavné houslistky Anne-Sophie Mutter.“ „Čtvrtek zahájí Ďáblův trylek za doprovodu Vídeňských filharmoniků. V 9:22 provede Daniel Barenboim Beethovenovu Apassionatu.“ „Vzácným hostem víkendové Návštěvy bude violoncellista, pedagog a dlouholetý člen Guarneri tria Marek Jerie. Bude vzpomínat na svá studentská léta – byl spolužák…
Václav Hudeček zlatým hřebem Hudby z ráje
Stalo se pravidlem, že prázdninové hudební dění v Českém ráji vrcholí galakoncertem festivalu Hudba z ráje v kostele svatého Jana Křtitele v Újezdu pod Troskami. V pátek 1. září večer se může festivalové publikum v újezdském kostele těšit na houslistu Václava Hudečka. Jeho partnery budou jednak Karolína Cingrošová, umělecká ředitelka festivalu, dále pak klavírista Lukáš Klánský. V programu…
‚Už nebudeme jen v kostelích.‘ Svatováclavský hudební festival opouští podmínku sakrálních prostor
Svatováclavský hudební festival vedený jeho dramaturgem a klarinetistou Igorem Františákem letos slaví dvacáté narozeniny. S milníkem sice neopouští hlavní myšlenku provozování zejména staré a duchovní hudby, ale přesto nastává zlom. Příštím ročníkem počínaje už uváděná díla nebudou znít výhradně v sakrálních prostorách. Letos se festival realizuje ve dnech 5. – 28. září a nabídne třiadvacet…
VÝHERCI VSTUPENEK:
Mesiáš na Otáčivém hledišti
Po loňské premiéře se i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. Hrají se až do 27. srpna, a to před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident. Ikonické oratorium se odehrává v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…
ČRo D-dur: Pocta Santinimu a mnoho nových nahrávek
„Zazní nová bravurní nahrávka Smetanova kvartetu Z mého života v podání Pavel Haas Quartetu.“ „Z nabídky Eurorádia nejprve koncert, jehož hlavní protagonistkou je houslistka Julia Fischer a pozoruhodný dirigent mladší generace Cristian Măcelaru.“ „Tentokrát si poslechněte titul, od kterého zná každý předehru, ale málokdo pokračování. Na programu je Rossiniho velká vážná opera Vilém Tell.“…
SOUTĚŽ O DVOJICI VSTUPENEK:
Mesiáš na Otáčivém hledišti
Po loňské premiéře se i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. Hrají se až do 27. srpna, a to před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident. Ikonické oratorium se odehrává v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…
Václav Luks: V Glyndebourne nehrozí nebezpečí rutiny
„To, že mám možnost soustředit se na tři měsíce na jedno jediné dílo, je zcela ojedinělou zkušeností.“
„Britským hudebníkům je vlastní neuvěřitelná rychlost, profesionalita a disciplinovanost, se kterou pracují.“
„Glyndebourne není místem, kde by se realizovaly skandální projekty, ale naopak místem, kde se velmi ctí tradice… Jako kdyby se režisérka snažila vytvořit kontrapunkt k bohatě stylizovanému, smyslnému světu Händelovy hudby jakousi civilní syrovostí a živelností.“
Proslulý operní festival Glyndebourne ve Východním Sussexu na jihu Anglie má letos v létě na programu vedle dalších pěti titulů od 23. července do 26. srpna také Händelovu Semele, příběh z Ovidiových Metamorfóz o svádění, cizoložství a pomstě. Za hudební stránkou inscenace režisérky Adele Thomas stojí dirigent Václav Luks. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz přibližuje práci s londýnským orchestrem dobových nástrojů Orchestra of the Age of Enlightenment, uvažuje o vztahu hudby a režie v operních projektech,…
Dokonalá inscenace v Bavorské státní opeře
„Semele je oratorium na světské téma, které Händel napsal během jednoho letního měsíce v roce 1743.“
„Režisér Guth ctil hudbu a veškeré akce na jevišti důsledně vycházely právě z dokonalé znalosti Händelovy partitury a z respektu, který k ní Guth chová, což je u dnešních režisérů spíš ojedinělé.“
„Guthovy nároky na ztvárnění jednotlivých rolí byly značné a všichni je bez problémů zvládli.“
Pokud operní soubor v kterémkoliv divadle vede vzdělaná umělecká osobnost, na repertoáru nejsou jen opery od Mozarta po Pucciniho, ale i opery barokní – před Mozartem existovala opera již více než 150 let. Dále klasika 20. století i díla zcela současná (podotkněme, že od smrti Pucciniho v příštím roce uplyne už sto let). To mají na paměti například v Bavorské státní opeře v Mnichově. Současný intendant Serge Dorny přinesl do repertoáru Purcellovu operu Dido a Aeneas a Händelovu Semele. Druhá jmenovaná se stala jednou ze dvou premiér letošního Mnichovského operního festivalu, kdy byla uvedena celkem pětkrát před beznadějně vyprodaným hledištěm Divadla prince regenta. Premiéra Semele se konala 15. července 2023.
Otáčivé hlediště zažije scénického Händelova Mesiáše i letos
Stejně jako v loňském roce i letos se před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově koná desítka představení scénicky uchopeného Händelova Mesiáše. V rozmezí 17. až 27. srpna se před hledištěm s kapacitou 644 diváků, které je v provozu 65. sezonu a které letos prvně navštívil i český prezident, opět rozezní tóny ikonického oratoria v obsazení shodném s loňským. Inscenaci v režii…


























