KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Bohéma a Arabella. Dvě listopadové položky přenosů z MET

V listopadu nabídnou česká kina dva nové přenosy z Metropolitní opery v New Yorku. Nejprve 8. listopadu zazní Pucciniho Bohéma v ikonické inscenaci Franca Zeffirelliho, o dva týdny později 22. listopadu se diváci přenesou do vídeňského prostředí Straussovy Arabelly. Oba tituly jsou součástí aktuální sezóny MET Live in HD a budou uvedeny v jedenáctce českých kin.…

Číst dál…

V Drážďanech zářily hvězdy. Alagna a Kurzak v Tosce

„Jako kulisa pro stále nové protagonisty, kteří do inscenace od roku 2009 přicházejí, funguje Cremerova dekorace téměř ideálně.“

„Aleksandra Kurzak předvedla v roli Tosky výkon, v němž nebylo místo pro kompromisy.“

„Roberto Alagna naživo a v operní roli, která je de facto synonymem pro slovo ‚tenor‘, je fenoménem, jaký je třeba vnímat komplexně.“

Koncem října letošního roku v drážďanské Semperově opeře ve třech reprízách inscenace Pucciniho opery Tosca vystoupili v titulní roli a v úloze Cavaradossiho polská sopranistka Aleksandra Kurzak a italsko-francouzský tenorista Roberto Alagna. Všechna představení proběhla za zvýšeného zájmu operního publika celého středoevropského regionu a přinesla odpověď na otázku, v jaké pěvecké kondici se momentálně slavný umělecký pár nachází.

Číst dál…

Hrůšova londýnská Tosca míří do českých a slovenských kin

První inscenace Královské opery v Londýně, která se v září uskutečnila za řízení nového hudební ředitele scény, českého dirigenta Jakuba Hrůši, se v listopadu objeví na plátnech tuzemských a slovenských kin v rámci sezony Royal Ballet & Opera 2025/26. Operní nadšenci tak budou mít možnost zhlédnout nastudování Pucciniho Toscy ve scénickém pojetí režiséra Olivera Mearse…

Číst dál…

Tosca, Vídeň a z nouze ctnost před zataženou oponou

„Gustav Mahler se nechal slyšet, že ‚dneska už umí výborně instrumentovat kdejaký idiot‘, a odmítl Pucciniho Tosku uvést ve Dvorním divadle, dokud bude stát v jeho čele.“

„Šedesát sedm let stará a stále aktuální inscenace je v kontextu světového operního provozu naprostým unikátem.“

„Generální ředitel Bogdan Roščić předstoupil před zataženou oponu a sdělil publiku, že se z technických důvodů nepodařilo postavit scénu ke druhému dějství.“

Když se 25. září letošního roku ve Vídeňské státní opeře otevřela opona na začátku 664. (!) reprízy aktuální inscenace Pucciniho Tosky, nic nenasvědčovalo skutečnosti, že se na scéně odehraje ještě jiné drama než to, které pro něj vymysleli autoři libreta. Jenže znáte to: člověk míní, Pán Bůh… Než se dostaneme k odhalení onoho momentu, jež z představení v elitním obsazení pod taktovkou Piera Giorgia Morandiho učinil možná památnější večer, než jaký si kdo dokázal představit, podívejme se na historii provozování Pucciniho operního hororu z roku 1900 ve Vídni trochu komplexněji. Možná se bude jednat o drobné zdržení, ale garantuji vám, že docela napínavé.

Číst dál…

Opera v Olomouci vstoupila do nové éry. Tosca se podařila

„Zsolt Hamar prokázal, že nejen hudba symfonická, ale i opera je jeho srdeční záležitostí.“

„Daniela Špinar dala své režii v prvním obraze nadhled a komiku, druhý obraz je naopak strohý a surrealistický a dává průchod sadismu.“

„Výkony protagonistů byly vzácně vyrovnané.“

Otazníky kolem slučování dvou kulturních institucí, divadla a filharmonie v Olomouci, zdá se, konečně utichly. Filharmonie už zakončila tradiční varhanní festival a operní soubor nastudoval novou klasickou inscenaci, operu Tosca Giacoma Pucciniho, jejíž premiéra se odehrála 19. září. Deklarovaná spolupráce mezi institucemi se naplnila prostřednictvím šéfdirigenta Moravské filharmonie Zsolta Hamara, který se ujal hudebního nastudování opery a také jejího provedení. Hudební i režijní ztvárnění zajistilo divácky přitažlivou inscenaci, která se bude hezky vyjímat na repertoáru.

Číst dál…

Eliška Weissová emotivně v Košicích i v Rize

Opeře Tosca Giacoma Pucciniho se věnují nejen v Londýně s Jakubem Hrůšou či v Olomouci pod taktovkou Zsolta Hamara. Návrat inscenace stejného díla připravuje také košické Národní divadlo, a to s českou dramatickou sopranistkou Eliškou Weissovou v titulní roli – nejbližší uvedení je plánu 26. září pod dalším českým umělcem, dirigentem Filipem Urbanem. Pěvkyně se následně…

Číst dál…

Londýnská Tosca jako dokonalý thriller

„Publikum je svědkem toho, kdy slova o silné hudbě a velkých emocích náhle nestačí.“

„Nic svévolného, nic nesmyslného, co by neodpovídalo libretu, nic pobuřujícího.“

„Uprostřed mezi uvážlivou předvídatelností a svobodným, zrovna teď inspirovaným rozmachem, mezi korektností a náruživostí, je Hrůšova síla.“ 

První inscenací, kterou Jakub Hrůša nastudoval jako nový hudební ředitel Královské opery v Londýně, je Pucciniho Tosca. S režisérem Oliverem Mearsem, jinak ředitelem Opery, připravili strhující hudební divadlo. Poctivé, působivé, v porovnání s výstřelky některých oslavovaných kontroverzních režisérů úplně normální. Soudě podle čtvrtého z desítky podzimních představení, které se konalo 21. září odpoledne, trefili do černého. Vyhověli většinovému vkusu, aniž by se v hudbě podbízeli líbivostí a na scéně staromilstvím.

Číst dál…

Tosca nejen v Londýně s Jakubem Hrůšou, ale nově i v Olomouci

Giacomo Puccini po dokončení své druhé opery Edgar v roce 1889 hledal námět pro další jevištní dílo. Shodou okolností navštívil činoherní představení tragédie Tosca tehdy módního dramatika Victoriena Sardoua. Skladatel se nechal inspirovat a vznikla jedna, jak se ukázalo později, z nejslavnějších oper hudební historie. Tuto nyní uvádí Opera a opereta Moravského divadla Olomouc…

Číst dál…

S Jakubem Hrůšou na vlnách Pucciniho úchvatné hudby

„Anna Netrebko zářila jako hvězda, kterou také skutečně je. Její charismatická jevištní přítomnost a hlasová síla představily Toscu, jež je zároveň žárlivá a podezíravá i milující a svůdná.“

„Dříve či později se chtěl Hrůša k Tosce dostat, protože ji vždycky mimořádně prožíval jako divák i posluchač.“

„Nová inscenace slavného díla, které dosud nebylo prováděno v aktualizované formě, představuje pokaždé risk; zároveň je však neudržitelné muzejně recyklovat stará vidění nadčasových děl donekonečna.“

Na veřejnou generální zkoušku Toscy v Královské opeře v Londýně jsem se velice těšila. Nejen proto, že je to zbrusu nová produkce s hvězdným obsazením, ale hlavně proto, že je to první opera, kterou diriguje Jakub Hrůša ve své nové funkci hudebního ředitele proslaveného domu. Domu, ve kterém od roku 1904 vystupovala po dobu dvanácti sezón naše největší pěvkyně Ema Destinnová a ve kterém dirigent Rafael Kubelík během svého působení jako hudební ředitel v letech 1955 až 1958 představil londýnskému publiku mimo jiné Prodanou nevěstu a Její pastorkyňu.

Číst dál…

První Hrůšovy úlohy v Londýně

Jakub Hrůša vstupuje do nové role hudebního ředitele Královské opery Covent Garden v Londýně. Jeho inaugurační koncert se sice uskuteční až 20. září, ale už 11. září diriguje operní produkci Pucciniho opery Tosca s Annou Netrebko v hlavní roli. Jakub Hrůša, zvolna dosluhující šéfdirigent Bamberských symfoniků a od roku 2028 šéfdirigent a hudební ředitel České…

Číst dál…

První rok olomouckého divadla s uměleckým šéfem opery a operety Jiřím Přibylem

Moravské divadlo Olomouc představilo novou sezónu. Slavnostně ji zahájí už 7. září galavečer pod vedením nového uměleckého šéfa opery a operety, zároveň dlouholetého sólisty basového oboru Jiřího Přibyla. Na příznivce divadelního domu čekají dvě nové operní inscenace, třetí se na repertoár vrátí. První premiérou bude už 19. září Pucciniho Tosca. Novou…

Číst dál…

Pucciniho Sestra Angelika v rámci Prague Summer Nights

Letošní ročník festivalu Prague Summer Nights – Young Artists Music Festival opět potvrzuje svou pověst jedinečné platformy pro mladé talenty z celého světa. Festival zahrnuje také tři operní produkce, 4. července je v kostele sv. Šimona a Judy k mání inscenace Pucciniho Sestry Angeliky a v rozmezí 10. až 13. července pak kupodivu ve Vídni…

Číst dál…

Brněnská opera v Litomyšli. Výborná Manon a triumf s Figarkou

„Jiří Heřman v tvůrčí jednotě s Václavem Luksem a s výtvarníky připomíná původní podtitul předlohy k Mozartově opeře – Bláznivý den.“

„Spontánní povstání celého auditoria bylo zcela namístě, a to i když se při děkovačce na scéně nakonec objevilo i celé Collegium 1704.“

„Režisér Štěpán Pácl, ve srovnání s bezcitně působící pražskou inscenací Manon Lescaut, zvolil příjemně ´normální´ přístup k melodramatickému veristickému příběhu.“

Soubor Janáčkovy opery Národního divadla Brno byl historicky prvním hostem, kdo po prvních koncertech vyzkoušel nyní na festivalu Smetanova Litomyšl na zámeckém nádvoří nový letní sál v jeho divadelní verzi. Výborná inscenace Pucciniho opery Manon Lescaut a skvělá produkce Mozartovy Figarovy svatby ve čtvrtek a v pátek potvrdily nejen použitelnost a vhodnost vydařeného nového jeviště s technickým vybavením a orchestřištěm, ale i skutečnost, že v Brně se teď dělá opera v tuzemsku opravdu nejlépe.

Číst dál…

Krásné hlasy v Kutné Hoře. Festival operních melodií kulminuje Pucciniho Bohèmou

Operní týden Kutná Hora, festival založený z podnětu již zesnulého dirigenta Františka Drse, očekává 28. ročník, který se uskuteční v termínu 15. až 22. června. Zahajovací večer je v plánu v konventu bývalého cisterciáckého kláštera v Sedlci od dvaceti hodin a diváky festivalu čeká celkem čtyři akce, pokaždé s přispěním lidského hlasu. Vyvrcholení spočívá ve scénickém podání…

Číst dál…

Abrahámoviny Pavla Černocha s ročním zpožděním, ale v bezpečí

„Protože má pěvec brněnské kořeny, nechyběli jeho přátelé z dětství a mládí.“

„Skočná se rozjela v téměř nehratelném tempu a i dirigent podlehl názvu a čile si na stupínku zaskákal, zatímco se smyčce a prsty hudebníkům málem zavařily.“

„Blok italských oper ukončila árie Cavadarossiho, kterou zpíval tenorista znělým témbrem, s vroucností a pokorou.“

Český tenorista Pavel Černoch měl padesáté narozeniny už 2. května 2024. Oslavu mu tehdy uspořádala Filharmonie Brno v rámci Festivalu Špilberk, zmařila ji ale bouře. Proto se náhradní koncert konal v Janáčkově divadle a termín byl stanoven na 8. května. Oslavenci tedy už je jednapadesát, přesto mu ale přišli popřát významní hosté: sopranistka Jana Šrejma Kačírková i orchestr Slovenské filharmonie s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem. A do vyprodaného hlediště dorazilo i mnoho pěvcových přátel.

Číst dál…

Madama Butterfly poprvé koncertně. Berlínští filharmonikové dosáhli na další metu

„Eleonora Buratto oslnila publikum technickou brilancí i emotivní hloubkou.“

„Jonathan Tetelman si posluchače získal výrazovou přesvědčivostí.“ 

„Nesmírně poutavá interpretace…“

Když se šéfdirigent a umělecký ředitel Berlínských filharmoniků Kirill Petrenko před lety rozhodl provést s filharmoniky poprvé v historii tělesa nejslavnější veristickou operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, postavil orchestrální hráče před náročnou výzvu. Dílo se totiž rozhodl provést nejdříve při operním představení v Baden-Badenu a až poté koncertně v Berlíně. Druhé zmíněné se uskutečnilo 25. a 27. dubna v domovském sále orchestru.

Číst dál…

Berlínští s brněnskými filharmoniky při Butterfly v Baden-Badenu

Český filharmonický sbor Brno je už pětatřicet let čelným představitelem tuzemské hudební scény. Svůj význam pro českou kulturu na poli mezinárodní reprezentace potvrzuje i letošními zahraničními projekty. Po úspěšném provedení Brittenova Válečného rekviem v Drážďanech z února tohoto roku, které se konalo za osobní účasti prince Edwarda, vévody z Kentu, zavítal nyní Český filharmonický…

Číst dál…

Jihočeská Madama Butterfly jako scénický pelmel

„Hudební provedení premiérového večera bylo na velmi solidní úrovni, dirigent vedl orchestr pevnou rukou s jasnou představou.“

„Pokud scénografické řešení vyvolává otázky, na které lze při dobré vůli nalézt odpovědi, nelze totéž říci o kostýmech.“

„V titulní roli vystoupila sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Její výkon byl úctyhodný.“

Operní soubor Jihočeského divadla uvedl jako nejnáročnější titul této sezóny operu Giacoma Pucciniho Madama Butterfly. Režie byla svěřena Jakubu Šmídovi, hudebního nastudování se ujal šéfdirigent David Švec. Výtvarně poněkud zmatená inscenace si jistě najde svého diváka. 5. dubna měla u premiérového publika velký úspěch.

Číst dál…

David Švec: S budějovickou Butterfly jsme opravdu v Japonsku. ‚Počkáto‘ k Puccinimu patří

„Madama Butterfly je výjimečná opera, má naprosto dokonalou instrumentaci.“

„Závěr druhého jednání je pro mě vlastně emočně nejvypjatější scénou právě tím, že vás nechce rozplakat.“

„Nacházíme se v poměrně paradoxní situaci, kdy máme hotové inscenace, na něž máme zpěváky, orchestr je na ně připravený, po premiéře sklidily úspěch, lidé by na ně rádi chodili, my bychom je rádi hráli více, ale nemůžeme, protože nemáme kde.“

Šéfdirigent českobudějovického Jihočeského divadla David Švec řídil v sobotu 5. dubna první premiéru opery Giacoma Pucciniho Madama Butterfly, 7. dubna následuje premiéra druhá. Pucciniho kus se tak vrátil do repertoáru divadla po více než čtyřiceti letech. O tom, jaké momenty jsou pro něj hudebně nejsilnější nebo jak hledal cestu k Pucciniho experimentům v orchestraci, umělec hovoří v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Praha, Brno, Ostrava i Olomouc na závěr festivalu Opera

Festival hudebního divadla Opera vrcholí. Jeho poslední dva týdny budou náležet větším tuzemským operním souborům, kdy se v Praze postupně ukáží reprezentanti brněnské Janáčkovy opery, Národního divadla moravskoslezského, Moravského divadla Olomouc a své předvede i pražská Státní opera. Mezi ně se vklíní Dunami Ensemble s minidílem Františka Chaloupky na prostranství piazzetty Národního divadla. Poslední…

Číst dál…

Petra Alvarez Šimková: Nová Manon odložila patos, zobrazuje drsnou realitu

„Na konzervatoř jsem šla kvůli dětské lásce. Bylo mi jedno, co budu studovat, hlavně, když spolu budeme ve třídě.“

„Puccini se ve svých ženských protagonistkách odrážel; do každé z nich promítal nějakou část své osobnosti a byla jakýmsi jeho alter egem.“

„Mám ráda, když jsou inscenace jednoduché a psychologicky vystavěné.“

Sopranistka Petra Alvarez Šimková je osvědčenou sólistkou Opery Národního divadla a aktuálně jí je svěřena jedna z náročných rolí světového repertoáru. O tom, co pěvkyni přivedlo k opernímu zpěvu nebo jaké pojetí zvolila režisérka v nejnovější inscenaci, Alvarez Šimková mluví v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz. V roli Manon Lescaut debutuje na prknech Státní opery v sobotu 29. března společně s Peterem Bergerem jako rytířem des Grieux.

Číst dál…

Pucciniho vášniví milenci bez vášně. Manon Lescaut ve Státní opeře

„Zásluhu na úspěchu premiéry má především dirigent.“

„Svým úkolům dostáli po pěvecké stránce i sólisté.“

„Vyjádřil-li se Puccini, že jeho Manon bude – na rozdíl od francouzské operní verze tohoto příběhu z dílny Julese Masseneta – vášnivá, je třeba konstatovat, že tato vášeň se na jevišti neodehrávala.“

Pražská Státní opera 27. března uvedla nové nastudování Pucciniho opery Manon Lescaut. Dirigentský výkon Simoneho Di Felice nepostrádá takřka nic, ale inscenaci po instrumentální i pěvecké stránce vysoce kvalitní sráží nepřesvědčivá režie Slávy Daubnerové.

Číst dál…

Tomáš Netopil bude debutovat v Berlíně a Chicagu

Příští sezóna přinese přednímu českému dirigentovi Tomáši Netopilovi dva zásadní kariérní momenty v operním oboru. Na přelomu listopadu a prosince bude v berlínské Státní opeře řídit inscenaci Pucciniho opery Madama Butterfly, v lednu a únoru příštího roku zamíří do Chicaga, aby v tamní Lyrické opeře nastudoval Straussovu Salome. V obou operních domech vystoupí poprvé. Sezóna 2025/26…

Číst dál…

Manon Lescaut jako padlá žena hnaná okolnostmi. Režie Sláva Daubnerová

Státní opera se vrací k jednomu z nejoblíbenějších děl operní literatury, k Pucciniho Manon Lescaut. Nová inscenace v režii Slávy Daubnerové a hudebním nastudování Simoneho Di Felice se svých premiér dočká 27. a 29. března. Tvůrci podle jejich slov zkoumají situaci, ve které se Manon ocitá, přičemž neopomínají společenský kontext. Režisérku Slávu Daubnerovou (KlasikaPlus.cz s ní v blízké…

Číst dál…

Fenomén Amartuvshin Enkhbat a nuance v nejvyšších patrech pěveckého umění

„Jeho barevný hlas je veliký a nesmírně působivý, ale není nijak hřmotný, nekřičí, nenechá se svést k přílišné forzi, jen ho je jednoduše všude plno.“ 

„Gilda mi z úst Juliany Grigoryan přišla nejpřesvědčivější a je to nepochybně směr, kterým se hudebně ubírá.“

„Amartuvshin Enkhbat ukázal, jak silné emoce dokáže hudba předávat, je-li podávána na špičkové úrovni a bez evidentní námahy.“

Poslední únorový den byl svátkem pro milovníky velkých hlasů světové opery. Ve Smetanově síni Obecního domu debutoval mongolský barytonista Amartuvshin Enkhbat spolu s arménskou sopranistkou Julianou Grigoryan, pro kterou byl tento koncert návratem do našeho hlavního města. Oba se předvedli v áriích a duetech z oper Rugerra Leoncavalla, Umberta Giordana, Vincenza Belliniho, Giacoma Pucciniho a největší část koncertu byla věnována operám Giuseppe Verdiho. Umělce doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod taktovou italského dirigenta Gaetana Lo Coca.

Číst dál…

Vynikající! Zřejmý úspěch brněnské Manon Lescaut

„Orchestr pod vedením dirigenta Ondreje Olose zněl plně a barevně, dařilo se všem nástrojovým skupinám, a to jak intonačně, tak v souhře.“

„Režie se ujal Štěpán Pácl, režisér Činohry Národního divadla Brno, pro kterého to byla první operní zkušenost.“

„Jana Šrejma Kačírková byla herecky přesvědčivá a pěvecky suverénní.“

Janáčkova opera uvedla v pátek 7. února premiéru opery Manon Lescaut Giacoma Pucciniho. Režie se ujal Štěpán Pácl, dirigentem byl Ondrej Olos, autorem scény Dragan Stojčevski a kostýmy vytvořila Linda Boráros. V titulní roli zářila Jana Šrejma Kačírková a rytířem des Grieuxem byl Peter Berger. Představení silné a okouzlující, které jistě přiláká mnoho hudbymilovného publika.

Číst dál…

Štěpán Pácl: Činoherec také myslí hudebně, i když skrytě a možná nevědomě

„V opeře lze příběh zažít zcela bezprostředně, jako by vás hudba vedla přímo do nitra, pod povrch viděného, do hloubky.“

„Puccini je moderní a současný. A je nejen skladatelem, je skvělým dramatikem, vystavuje své hrdiny zkouškám, nutí je rozhodovat a jednat, zkrátka vypráví příběh.“

„Úkolem režiséra je autorovu myšlenku inscenovat tak, aby komunikovala s diváky, s naší současností.“

Národní divadlo v Brně připravuje na 7. února další premiéru. Tentokrát je to opera Giacoma Pucciniho Manon Lescaut a k režii byl vyzván kmenový režisér činohry divadla Štěpán Pácl. Jak se dostal od činohry k opeře a proč, prozradil před premiérou v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz.

Číst dál…

Předpremiérové kukátko k brněnské Manon Lescaut

Pucciniho Manon Lescaut se 7. února vrací do Janáčkova divadla více než po padesáti letech jako operní režijní debut Štěpána Pácla a v hudebním nastudování dirigenta Ondreje Olose. Tzv. Předpremiérové kukátko, které s předstihem seznámí s některými okolnostmi inscenace, se koná 29. ledna na jevišti Janáčkova divadla a k zhlédnutí je také online. Manon Lescaut byla…

Číst dál…

Ricardo Marinello dvakrát v Česku

Vítěz německé talentové soutěže Das Supertalent (Germany Got Talent) z roku 2007, operní pěvec Ricardo Marinello, přijede zazpívat do České republiky v doprovodu smyčcového kvarteta. Milovníci vážné hudby si tak přijdou na své, a to v obou největších městech České republiky – 28. ledna v pražském Obecním domě a 29. ledna v brněnském Besedním domě. Tenorista začal…

Číst dál…

Hra na Turandot. Režisér Rocc uchvátil ostravské publikum 

„Výstupy tří čínských ministrů zbavil režisér prokletí dvorních šašků, a naopak z nich udělal hlavní hybatele příběhu“

„Luciano Mastro byl Kalafem přesvědčivým a sugestivním. Pevný a mohutný hlas zaplňoval suverénně hlediště a očekávaná árie Nessun dorma se mu povedla tak, že sklidil zasloužený bouřlivý potlesk na otevřené scéně.“

„Princeznou Turandot byla Maida Hundeling, výsostná německá wagnerovská sopranistka. Její hlas je stále mohutnější a průraznější a plnil menší hlediště divadla neuvěřitelným objemem.“

Opera Turandot je poslední operou Giacoma Pucciniho a opera Národního divadla moravskoslezského ji dala jako vánoční dárek svým divákům. Premiéra byla 19. prosince a režijně ji připravil slovinský režisér Rocc, hudebně ji nastudoval šéfdirigent opery Marek Šedivý. Představení bylo nadšeně přijato vyprodaným hledištěm.

Číst dál…