Letní kouzlo zámeckého parku v Litni podtrhne v sobotu 18. června v podvečer scénický open air koncert nazvaný „Dotek lásky“. Završí tak devátý ročník zdejších tradičních pěveckých kurzů. Ty jsou výjimečné exkluzivní účastí Operního studia Slovenského národního divadla, jehož členové po dobu pěti dnů v zámeckém areálu studují a při závěrečném vystoupení předvedou, co se…
Dvořákův hudební festival v Příbrami zakončil výtečně Petr Nekoranec a PKF – Prague Philharmonia s dirigentem Robertem Jindrou
„Petr Nekoranec vládne výbornou hlasovou technikou, šel si za ní usilovně a cílevědomě, což není zdaleka každému dáno do vínku.“
„Cenu za nejlepší skladbu v sedmém ročníku kompoziční soutěži mladých autorů do čtyřiceti let získala Kateřina Horká za Kvartet č. 2.“
„53. ročník festivalu byl úspěšným večerem ukončen, připraven je již příští, 54. ročník, který snad již nenaruší žádná nová epidemie.“
Hudební festival Antonína Dvořáka v Příbrami uzavřel závěrečným koncertem 53. ročník. Slavnostní závěrečný koncert se uskutečnil 7. června v příbramském Divadle A. Dvořáka, s názvem Petr Nekoranec – operní galakoncert. Partnerem mu byla PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou dirigenta Roberta Jindry. Součástí koncertu bylo vyhlášení Ceny města Příbram a vyhlášení vítěze sedmého ročníku kompoziční soutěže festivalu.
Lazebník sevillský v Salcburku. Když Villazón režíruje Bartoli
„Villazón svého Lazebníka umístil do skladiště filmových studií, kde si jakýsi správce Arnoldo pouští staré černobílé filmy.“
„Cecilia Bartoli jako Rosina doslova triumfovala. Opět dokázala, že její pěvecká technika a hlasové schopnosti jsou s to odolávat času.“
„Navzdory některým výhradám se jedná o v mnoha směrech výjimečnou produkci, odsouzenou k nezvratnému úspěchu.“
Letošní Salcburský svatodušní festival zvolil slogan „Vítejte v Seville“. Největším tahákem čtyřdenní přehlídky byla jako obvykle premiéra nové operní inscenace, v tomto případě Lazebníka sevillského Gioacchina Rossiniho. V hlavních rolích se představili Cecilia Bartoli a Edgardo Rocha. To vše pod režisérským vedením Rolanda Villazóna.
Velký hlas Mattii Olivieriho
„Pěvecky odvedl Olivieri velmi dobrý výkon, i když se držel spíše v horních hladinách dynamiky, což často vedlo k tomu, že klavír nebyl téměř slyšet.“
„Dojemná árie byla zazpívána vcelku citlivě, i když bych si byl v některých okamžicích přál, aby Olivieri ještě ubral.“
„Každopádně je zajímavé slyšet zahraniční pěvce a mít možnost srovnání. Jsem si jistý, že Olivieriho, coby operního barytonistu, čeká slibná budoucnost.“
Na neděli 29. května pozval Spolek přátel hudebních talentů a agentura Nachtigall Artists do Prahy italského barytonistu Mattiu Olivieriho a jeho klavírního partnera Michela DʼEliu. Večer byl nazván v rámci propagace „Operní gala“, i když svému názvu tak úplně nedostál.
Morningside Choir na Svaté Hoře
„Komorní sbor se velmi dobře vypořádal s akusticky suchým prostorem kostela.“
„Ke zvukové pestrosti dramaturgie přispíval i nástrojový doprovod.“
„Celková architektura koncertu byla prostá laciných a líbivých efektů. Tím ovšem není řečeno, že by zde efektní skladby zcela chyběly.“
V rámci třiapadesátého Hudebního festivalu Antonína Dvořáka zavítal 24. května do svatohorské baziliky americký sbor z Morningside University (Sioux City, Iowa) s dirigentem Ryanem Personem. Soubor představil pestrý, pečlivě nastudovaný a zpaměti provedený sborový repertoár evropských i zámořských skladatelů z převážné většiny z 20. a 21. století. Výjimku tvořili Rossini (sbor z opery Il Carnevale di Venezia), Dvořák (dva sbory z Moravských dvojzpěvů, provedené v úpravě pro smíšený sbor) a z dramaturgického kontextu dosti vybočující Hildegarda z Bingenu.
Čtyřiapadesátá sezóna Komorní filharmonie Pardubice
Komorní filharmonie Pardubice přichází s novou sezónou a obnovuje abonmá ve stejném rozsahu, na jaký byli její posluchači zvyklí. Během řady koncertů se představí jak přední čeští, tak zahraniční sólisté, kteří budou ve značné převaze. Hostující umělci pokryjí širokou škálu sólových nástrojů. Na ty tradičnějších, jako jsou housle či klavír, zahrají Václav…
Příchod Velikonoc ohlásil první velikonoční koncert souboru Czech Virtuosi
„Gioacchino Rossini je znám především jako autor nesčetných oper a jako kuchařský mág. Překvapivé je, že je také autorem díla duchovního, jako je Stabat mater.“ „Hvězdou večera se stal basista Jan Šťáva, který exceloval ve čtvrté části Pro peccatis a v následující části Eja, mater, kterou zpíval se sborem a cappella.“ „Všichni sólisté…
Slovenská filharmonie čtyřikrát s Jamesem Juddem. Dnes i ve Vídni s Pretty Yende a Nadine Sierrou
Slovenská filharmonie v březnu vystoupí se svým bývalým šéfdirigentem Jamesem Juddem na čtyřech koncertech. Dnes a zítra budou na programu předehra k opeře La clemenza di Tito Wolfganga Amadea Mozarta, Haydnova Symfonie č. 104 Londýnská a Mendelssohnova Symfonie č. 3 a moll, op. 56 Skotská. „O týždeň neskôr, vo štvrtok a piatok 10. a 11. marca, zaznie…
Operní gala s mladými evropskými sólisty dnes v karlovarském Puppu
Slavnostní sál Grandhotelu Pupp v Karlových Varech bude dnes od 19:30 hodin místem operního galakoncertu šesti mladých evropských pěvců. Za doprovodu Karlovarského symfonického orchestru pod vedením intendanta Chursächsische Philharmonie Floriana Merze zaznějí slavné árie Mozarta, Verdiho, Bizeta, Rossiniho a dalších. KSO navázal na spolupráci, která poprvé proběhla před dvěma lety a díky které…
Kontrabasista Roman Patkoló zahraje s košickou filharmonií Bottesiniho
Státní filharmonie Košice připravila na čtvrtek 3. února zajímavý program. V Domě umění od 19 hodin zazní Bottesiniho Kontrabasový koncert č. 2, v němž se sólového partu ujme renomovaný hráč Roman Patkoló. Úvod bude patřit předehře k Rossiniho opeře Straka zlodějka a v druhé polovině koncertu orchestr pod vedením Maroše Potokára přednese Čtvrtou symfonii…
Renata Tebaldi, la voce d’angelo
„Odešla z bedlivě sledovaných jevišť v sedmdesátých letech, včas, v okamžiku, kdy dávala příznivcům šanci, aby na ni vzpomínali jen v tom nejlepším.“
„Spory o ideální prvenství obou hvězd, které se opakovaly mezi jejich fanoušky, nemají řešení, srovnávání nedává smysl…“
„Je zajímavějším vášnivý hlas zářící komety proti krásnému a čistému hlasu klidně svítící hvězdy?“
Ve třetí čtvrtině dvacátého století vládly světovým operním scénám dvě sopranistky. Sokyně z nich učinil především bulvární tisk, ale pravda je, že byly rozdílné. Jako oheň a voda, jako tygřice a holubice. Každá budila pozornost a úžas jinak, každá fascinovala ve svém hlase něčím jiným. Temperamentní část publika se navždy rozdělila: jedni byli a jsou „callasiani“, druzí „tebaldiani“… Ano, těmi dvěma sopranistkami byly Řekyně Maria Callas, jejíž kulaté jubileum přinese prosinec roku 2023, a Italka Renata Tebaldi, od jejíhož narození uplynulo sto let už letos, právě dnes.
Tři z New Yorku. Hera Hyesang Park, Emily D’Angelo a Petr Nekoranec
„Sopranistka zazářila v Praze zajímavým a zvládnutým hlasem, mladým a jistým, emocionálně probarveným.“ „Mezzosopranistka dala nahlédnout i do skvěle pěvecky i výrazově zvládnuté, virtuózní, ale ani v jednom aspektu nepřehrávané a nepřeháněné role Rosiny z Lazebníka sevillského.“ „Tenorista všechny postavy obdařil mladistvou lyrikou a jejich situace po herecké stránce v dostatečných náznacích přesnou charakteristikou.“ Pod hlavičkou Spolku přátel hudebních talentů,…
Pěvecké koncerty v roce 2022 v Praze
Agentura Nachtigall Artists i tento rok nabídne pražskému publiku koncerty mezinárodních pěvců. Hned v úterý 18. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina od 19:30 hodin vystoupí tenorista Petr Nekoranec, mezzosopranistka Emily D’Angelo a sopranistka Hera Hyesang Park. Emily D’Angelo má za sebou několik významných debutů v Mozartových operách v Metropolitní opeře, Státní opeře v Berlíně, Bavorské státní…
Flórezových devět vysokých „c“ a spousta dalšího k tomu
„V písňovém repertoáru má výhodu: nemusí se omezovat, jeho hlas ani v dozrávání není velký a mohutný.“ „Když začaly přídavky, nadšený ohlas se stupňoval. Na řadu přišly nesmírně jemně zazpívané neapolské písně… To se sólista sám doprovázel na kytaru.“ „Na nevelkého a štíhlého pěvce to byl heroický výkon.“ Juan Diego Flórez byl počtvrté…
Juan Diego Flórez v neděli ve Dvořákově síni Rudolfina
Peruánský tenorista Juan Diego Flórez počtvrté vystoupí v Praze. Na recitálu ho doprovodí renomovaný italský pianista Vincenzo Scalera, který proslul jako klavírní partner mnoha slavných pěvců, například Carla Bergonziho, Andrey Bocelliho, Montserrat Caballé, Josého Carrerase, Vittoria Grigola, Katii Ricciarelli, Sumi Jo, Renaty Scotto, Cesare Siepiho a dalších. Publikum se může těšit na…
Pretty Yende zítra slavnostně po boku Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín
Zítra, ve čtvrtek 25. listopadu, v 19 hodin přivítá Velký sál Kongresového centra Zlín mimořádnou interpretku světového renomé, sopranistku Pretty Yende. Za doprovodu Filharmonie Bohuslava Martinů v jejím podání zaznějí vybrané árie ze světových oper hudebních skladatelů Donizettiho, Rossiniho, Verdiho, Gounoda či Herberta. Orchestr bude řídit španělský dirigent Diego García Rodríguez, který…
Dvanáct árií karlovarské Dvořákovy soutěže
„Extrovertní mladík si užíval jak znělost a pohyblivost hlasu a otevřené nejvyšší tóny, tak postavu Figara.“
„Její soprán má ve spodní poloze velmi zajímavý témbr, však si také z Karlových Varů odvezla mimo jiné i Cenu za barvu hlasu.“
„Šel do zpěvu naplno, evidentně ví, jak na to.“
Karlovarská pěvecká soutěž Antonína Dvořáka vyvrcholila v pátek koncertem laureátů. Zúčastnil se jí v 55. ročníku obvyklý počet téměř stovky mladých pěvců, letos z patnácti zemí. Závěrečné vystoupení dvanácti nejlepších z nich potvrdilo, že se stále rodí a z uměleckých škol nadále vycházejí talenty. A to i v tuzemsku. Operní a koncertní provoz může pořád počítat s neoposlouchanými hlasy a zajímavými uměleckými podněty.
Listopad Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. Na závěr s Pretty Yende
Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín přichystala na listopad tři koncerty, a to vždy od 19 hodin v domovském Kongresovém centru. Ve čtvrtek 4. listopadu bude orchestr řídit ukrajinský dirigent Yuriy Yanko a sólistou bude polský houslista Jarosław Nadrzycki, který přednese sólový part v Prokofjevově Druhém houslovém koncertu. Na úvod zazní Glazunovova Orientální rapsodie a na závěr…
Lazebník v Národním divadle: zvučná jména a mladistvá režie
„Dôležitými atribútmi boli jednoduchosť a vlastne aj funkčnosť scény.“ „Najväčšiu pozornosť na seba pútal práve prvý menovaný, Adam Plachetka.“ „Rosina Arnheiður Eiríksdóttir bola šibalským dievčaťom, zároveň ale aj rozhodnou ženou, ktorá k príkoriam pristupuje s odzbrojujúcim nadhľadom.“ Stálica repertoárov operných domov, Rossiniho opera Barbier zo Sevilly, sa dočkala ďalšej inscenácie na doskách pražského…
Petr Nekoranec: V Národním divadle mohu zpívat snové role
„Určitě se publikum brzy dozví, kam se vyvíjím. Nebude to rozhodně pořád jenom Rossini.“
„Když přišla nabídka z Národního divadla, tak jsem ani moc nepřemýšlel a řekl jsem samozřejmě ano. A rozjíždí se spolupráce, na kterou se nesmírně těším.“
„Národní divadlo je pocit domova, jaký v žádném jiném divadle není.“
Novým členem souboru pražského Národního divadla je Petr Nekoranec. Spolu s Adamem Plachetkou v hlavní roli Figara, s islandskou mezzopranistkou Arnheiður Eiríksdóttir jako Rosinou a s basistou Jiřím Sulženkem jako doktorem Bartolem se mladý tenorista chystá na čtvrteční premiéru Rossiniho Lazebníka sevillského, díky svěží hudbě i díky Beaumarchaisově předloze jedné z nejúspěšnějších operních komedií všech dob. V rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz Petr Nekoranc zmiňuje nejen rossiniovské role, ale také skutečnost, že angažmá v Národním divadle cítí jako něco mimořádného.
Adam Plachetka: Ve vyšší poloze je mi najednou líp
Adam Plachetka se ve čtvrtek 7. října představí jako Figaro v Rossiniho Lazebníku sevillském. Novou inscenaci pro Národní divadlo v Praze nastudovali režisérka Magdalena Švecová a dirigent Jaroslav Kyzlink na scéně Davida Janoška, psali jsme ZDE Jak je na tom Adam Plachetka s Rossinim, Verdim, Wagnerem nebo soudobou hudbou? Co pro něj znamená návrat do Metropolitní opery v letošní sezóně a jak vzpomíná na Vídeňskou státní operu? Proč už…
Lazebník sevillský s Adamem Plachetkou v Národním divadle
Opera Národního divadla uvede začátkem října další ze svých plánovaných jedenácti premiér. Tentokrát to bude Rossiniho Lazebník sevillský, který je jednou z nejúspěšnějších operních komedií. V režii Magdaleny Švecové se divákům představí Petr Nekoranec, Adam Plachetka, Jiří Sulženko, Arnheiður Eiríksdóttir a řada dalších. Hudebního nastudování se ujal hudební ředitel Opery Národního divadla Jaroslav…
Festival Harmonia Moraviae uvede sezónu Filharmonie Bohuslava Martinů s novým šéfdirigentem Robertem Kružíkem
Šestasedmdesátou koncertní sezónu odstartuje Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín zahajovacím večerem devatenáctého ročníku festivalu Harmonia Moraviae. Ten bude zároveň inauguračním koncertem nového šéfdirigenta orchestru, Roberta Kružíka. Ve čtvrtek toho bude od 19:30 hodin svědkem zlínské Kongresové centrum. Zazní tam Beethovenův Koncert pro klavír a orchestr č. 3 c moll, op. 37, v němž…
Pardubické hudební jaro „na podzim“ začíná v neděli
Původně závěrečný koncert festivalu Pardubické hudební jaro se bude konat tuto neděli 19. září v 19 hodin. Měl zaznít na nádvoří zámku v Pardubicích, ale z důvodu špatné předpovědi počasí se pořadatelé rozhodli přemístit akci do Domu hudby. Vzhledem k přesunutému termínu z jara došlo i ke změně programu a účinkujících. Ve skladbách Georga Friedricha Händela, Wolfganga…
Po prvním uvedení konečně premiéra. Italka v Alžíru a v Plzni
„Gioacchino Rossini chrlil dvě opery ročně, v jednom roce jich dokonce složil pět.“ „Jakub Hliněnský, ač příslušník mladé generace, Rossiniho operu režijně pojal velmi realisticky, ba přímo klasicky.“ „Jana Piorecká jako Isabella předvedla herecký výkon hodný špičkové činoherní herečky.“ Covid nám přináší situace takřka kafkovské. Po staletí byla premiéra prvním uvedením…
Je dobré pohlédnout za humna
„Rachlinův Mozart vyzněl příjemně, byl plastický, nejednotvárný, s krásně zahranou kadencí v závěru první věty.“ „Orchestr hrál velmi ztišeně, ukázněně, i díky tomu přitáhly pozornost precizně zahrané detaily v proslulé druhé větě.“ „Kontrasty v dynamice, vygradovaná témata, přehlednost, srozumitelnost, sytost a zároveň lehkost smyčců a lahodnost dechů, to byly atributy provedení Brahmse v podání orchestru Filarmonica della Scala…
Dvořákova Praha v rukou cizinců aneb Česká hudba zajímavá až ke kontroverznosti
„Sólista si s dirigentem v neobvyklých zpomaleních a ztišených úsecích Koncertu h moll docela porozuměli.“ „Do Novosvětské symfonie vstoupil dirigent mnohem temperamentněji, ale i v ní nacházel epizody, které skoro zastavoval.“ „Hudba je ohebnější, než si často myslíme.“ I hodně známou hudbu je ještě stále možné uslyšet zahranou jinak a nově. Filharmonica della Scala, orchestr…
Pohledem Jiřího Vejvody (20)
Domingo nerezaví aneb Dvojitý návrat do Českého Krumlova
„Do Česka se vrátil čerstvý osmdesátník nejen nezlomený tím, co musel prožít, ale posílený jako legenda, která se zpěvem baví.“
„Plácido Domingo se ukázkami ze zarzuel vrátil k žánru, o kterém vesměs víme jen to, že se jedná o ´španělské operety´.“
„Co Plácida Dominga v nejbližší době čeká? Jistěže trochu zvolnil, ale rozhodně nerezaví.“
V sobotu, čtvrtý den září 2021, se před vyprodané hlediště Pivovarské zahrady v Českém Krumlově vrátil po deseti letech na tamní mezinárodní hudební festival Plácido Domingo. Opět u příležitosti kulatého festivalového výročí, jak to ostatně tehdy, když tato hudební přehlídka slavila své dvacetiny, slíbil jejímu prezidentovi Jaromíru Boháčovi. Co všechno se v Domingově životě během uplynulé dekády, a především v rámci posledních dvou let, přihodilo…
Plácido Domingo přiváží do Českého Krumlova zarzuelu
„Matka, když mě čekala, vystupovala až do devátého měsíce, takže jsem zarzuely poslouchal už před narozením.“ „Jsem rád, že se mohu vracet, že mohu zpívat a že jsem naživu.“ „Daly jsme si obě opravdu záležet, aby španělština zněla správné, když máme stát vedle takové legendy…!“ Operní árie a duety, ale také řada…
Lisette Oropesa: Praha mi svou krásou ihned učarovala
„Pevně věříme, že nastává chvíle, kdy se zase budeme moci naplno vrátit k vystupování před diváky.“
„Díky veganské stravě si udržuji stabilní váhu, lépe trávím i spím. Všechno souvisí se vším a výsledkem je lepší hlas!“
„Na programu, který jsem sestavovala několik měsíců, budou jak nádherné ukázky bel canta, tak árie z francouzských oper.“
Pátého října Praha očekává návštěvu sopranistky Lisette Oropesy. Vystoupení umělkyně, které už podvakrát zhatila pandemie koronaviru, se odehraje v prostorách Smetanovy síně Obecního domu. Lisette, jak říká v rozhovoru pro portál KlasikaPlus.cz, se do Prahy moc těší. Hovoří o hudbě a zpěvu, ale také o širším životním kontextu, ke kterému patří i pravidelné běhání a veganská strava.

















