KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Zbyněk Srba (1961–2025)

Ve věku čtyřiašedesáti let zemřel divadelní režisér a pedagog prof. Zbyněk Srba, někdejší děkan Divadelní fakulty JAMU a dlouholetý spolupracovník divadel v Mostě i Brně. Jeho profesní dráha zahrnovala více než osm desítek inscenací a zásadní podíl na formování několika divadelních souborů. Svoji stopu zanechal i v opeře, legendární se stala jeho La traviata, kterou Janáčkova opera…

Číst dál…

Jiří Habart po debutu v Cardiffu vystoupí v Budapešti

Po debutu s orchestrem Velšské národní opery čeká dirigenta Jiřího Habarta další mezník jeho mezinárodní kariéry. Na přelomu října a listopadu se postaví k dirigentskému pultu orchestru Maďarské státní opery, kde uvede jedno z nejzásadnějších děl duchovní hudby, Requiem Giuseppe Verdiho, a to v scénickém nastudování. Jiří Habart, patřící k nejvýraznějším talentům mladé generace českých dirigentů, vstupuje…

Číst dál…

Ester Pavlů debutuje na scéně Královské opery ve Stockholmu v roli Amneris

Česká mezzosopranistka Ester Pavlů vystoupí 9. října na scéně Královské opery ve Stockholmu v roli egyptské princezny Amneris ve Verdiho Aidě. Příležitosti se české pěvkyni, která aktuálně Amneris zpívá i na scéně Janáčkovy opery v Brně, dostala jako záskok.  Po vystoupení v Lotyšské a Litevské národní opeře se dalším zahraničním působištěm české mezzosopranistky Ester Pavlů…

Číst dál…

Verdiho Aida pro příštích patnáct let

„Brněnská inscenace je vzácným příkladem toho, že lze operu v její původní podobě nepodceňovat a že ji lze zpřítomnit i bez režisérského přeznačování.“

„Scéna silně a zdařile evokuje starověký Egypt.“

„Verdiho hudbu dirigent bezpečně rozprostřel pod drama vyvěrající z velkých citů a velkých ideálů.“  

Opera Aida je titulem, který se může jako divácky přitažlivý držet na repertoáru po řadu sezón, a to i tehdy, když neláká na vymoženosti, jako kdysi bývali živí sloni na jevišti. Národní divadlo Brno uvedlo Verdiho mistrovské dílo, staroegyptské drama, jako úvodní premiéru sezóny. Inscenace láká kvalitním hudebním nastudováním, atraktivní vizuální podobou plnou zlaté barevnosti a rozumnou režií bez výstředností. Poslední zářijový páteční večer byl v Janáčkově divadle díky spolehlivé působivosti příběhu a jeho hudební a divadelní podoby veskrze úspěšný.

Číst dál…

Verdiho Aida první letošní premiérou v Brně. Předznamená ji tradiční předpremiérové kukátko

Národní divadlo Brno připravuje na září premiéru jedné z nejznámějších oper Giuseppe Verdiho – Aidy. Monumentální dílo, které je symbolem italského romantického operního repertoáru, bude uvedeno poprvé v pátek 26. září na scéně Janáčkova divadla. Tradičním předznamenáním bude předpremiérové kukátko s tvůrci inscenace, které brněnská opera nabídne i s online přenosem 10. září. Verdiho opera…

Aktualizováno Číst dál…

Plzeňský Verdiho Nabucco v Jindřichově Hradci

Na třetím nádvoří Státního hradu a zámku v Jindřichově Hradci se v sobotu 30. srpna uskuteční další ročník Jindřichohradecké opery. Letos nabídne open-air provedení Nabucca od Giuseppa Verdiho. Začátek akce pořádané agenturou pěvce Vratislava Kříže ve spolupráci s plzeňským Divadlem J. K. Tyla je naplánován na dvacet hodin.  Hudebního řízení Nabucca se ujme plzeňský…

Číst dál…

Lipská sezona 2025/26. Olga Jelínková bude doma spíše v Hannoveru

Více než půlmilionové Lipsko je saským městem českému obyvateli dobře dostupným. V kombinaci s faktem, že disponuje váženým operním domem, kde je navíc členkou ansámblu už pět let česká koloraturní sopranistka Olga Jelínková, dává smysl mít místní kulturní dění na zřeteli. Při započtení faktu, že místo je opěrným bodem života možná největšího…

Číst dál…

Do Glyndebourne se vrací Káťa Kabanová a s ní Kateřina Kněžíková 

Na mezinárodně uznávaný operní festival v Glyndebourne ve Východním Sussexu na jihu Anglie se po čtyřech letech vrací Janáčkova Káťa Kabanová, a to opět se sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou v titulní roli. Od 3. do 23. srpna se uskuteční osm představení. Vedle toho jsou na programu festivalu během srpna ještě opery Figarova svatba a…

Číst dál…

Petr Nekoranec a jeho hosté na zámku v Polné bojovali s ozvučením

„‚Vidíte tam to poslední okno nahoře? Tak tam jsem měl svoji první hodinu zpěvu,‘ svěřil se s mírným dojetím dnes už slavný Petr Nekoranec“

„Ostrý, kovový zvuk poznamenal všechny nástroje a výsledek byl sluchově nekompaktní.“

„Pohotově zaskočil a koncert zachránil barytonista Vincenzo Taormina z Palerma.“

Petr Nekoranec, náš nejvýraznější mladý tenorista, se vrátil na skok domů, do Polné. Byla to významná společenská událost, na které nechyběly politické špičky. Na nádvoří zámku spolu s ním 19. července vystoupili estonská sopranistka Mirjam Mesak a italský barytonista Vincenzo Taormina, a to za doprovodu Prague Philharmonia a pod taktovkou Rastislava Štúra.

Číst dál…

Za rok v Bregenzu Janáčkův Brouček

Rakouský festival Bregenzer Festspiele bude mít za rok, v létě 2026, na programu dvě opery – jako open air na Jezerní scéně Verdiho Traviatu a v přilehlém divadelním sále Janáčkovy Výlety páně Broučkovy. Historickou satiru, která měla premiéru v Praze v roce 1920, nastuduje se sólisty a s Vídeňskými symfoniky a Pražským filharmonickým sborem dirigent Robert Jindra. Režisérem…

Číst dál…

OH! Další červencová štace Českého filharmonického sboru Brno 

Po čtyřdenním francouzském turné zamíří Český filharmonický sbor Brno do Německa. České zpěváky bude třikrát hostit Operní festival Heidenheim, známý pod zkratkou OH!. Pod vedením Petra Fialy se sbor 10. července uvede koncertně s dvojicí Stabat Mater, za řízení Joela Hány se poté zapojí do premiérového nastudování Verdiho opery Atilla, a to…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (94)
Thomas Mann jako milovník hudby

„V několika novelách a románech zanechal jedinečná hudební líčení.“

„Emigroval s československým pasem, protože ten německý mu už nesměl být prodloužen.“

„Je tu Mannem často připomínané téma smrti, ale – nesmí nás to klamat – na pozadí smrti vždycky Mann kreslí velikou lásku k životu ve všech jeho podobách.“

Malý příspěvek ke 150. výročí narození velkého německého spisovatele. Velké téma, ve kterém se spojuje jedinečné literární mistrovství i kus dějin, filozofie a estetiky 20. století. Thomas Mann, držitel Nobelovy ceny, je jedním z největších německých a světových spisovatelů a také pravděpodobně největším hudebním znalcem mezi literáty.

Číst dál…

Zuzana Marková Violettou v Tours 

Sopranistka Zuzana Marková, která se zřetelně zaměřuje zejména na italský operní repertoár, se v červnu představí ve francouzském Tours. Od 9. do 17. června tamní Opéra de Tours uvádí novou produkci Verdiho La traviaty v koprodukci s Angers Nantes Opéra, Opéra de Rennes, Opéra de Nice a Opéra Orchestre National Montpellier. Titul hudebně připravil…

Číst dál…

Jak to, že neznáte Klughardta a Jersilda?!

„Je třeba říci, že Alinde Quintet opravdu výborně hraje.“

„Svěží tempo, pregnantní rytmus, vysoké smyčce spolehlivě zastoupila flétnová sóla a při celkové sevřenosti nechybělo celou dobu dramatické napětí.“

„Překvapivě dobré dílo na to, že jde o zcela neznámého skladatele.“

Alinde Quintet nadchnul v programu, ve kterém byla tři díla ze čtyř naprosto neznámá. Stalo se tak v rámci komorního cyklu Prague Philharmonia v místě, který by každý pražský návštěvník koncertů měl někdy zažít. Koncert se konal v Barokním refektáři Profesního domu MFF UK na Malostranském náměstí, což je typický podlouhlý barokní sál v prvním poschodí bývalého kláštera, jenž přiléhá ke sv. Mikuláši.

Číst dál…

Abrahámoviny Pavla Černocha s ročním zpožděním, ale v bezpečí

„Protože má pěvec brněnské kořeny, nechyběli jeho přátelé z dětství a mládí.“

„Skočná se rozjela v téměř nehratelném tempu a i dirigent podlehl názvu a čile si na stupínku zaskákal, zatímco se smyčce a prsty hudebníkům málem zavařily.“

„Blok italských oper ukončila árie Cavadarossiho, kterou zpíval tenorista znělým témbrem, s vroucností a pokorou.“

Český tenorista Pavel Černoch měl padesáté narozeniny už 2. května 2024. Oslavu mu tehdy uspořádala Filharmonie Brno v rámci Festivalu Špilberk, zmařila ji ale bouře. Proto se náhradní koncert konal v Janáčkově divadle a termín byl stanoven na 8. května. Oslavenci tedy už je jednapadesát, přesto mu ale přišli popřát významní hosté: sopranistka Jana Šrejma Kačírková i orchestr Slovenské filharmonie s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem. A do vyprodaného hlediště dorazilo i mnoho pěvcových přátel.

Číst dál…

Plzeňský Trubadúr potěší. Vrátil se po dvaceti letech

„V roli Manrica se na plzeňskou scénu vrátil po delší odmlce Paolo Lardizzone.“

„Svatopluk Sem zaujal jak kantilénou plnou vnitřní naléhavosti, tak příkladnou artikulací a vkusnou mírou afektů.“

„Pěvecky suverénně se zhostily svých partů Lívia Obručník Vénosová jako Leonora a Kateřina Jalovcová v roli Azuceny.“ 

V sobotu 26. dubna se pod taktovkou Jiřího Štrunce uskutečnila v plzeňském Velkém divadle premiéra Verdiho páté nejhranější opery. Vedle členů plzeňského operního ansámblu Divadla Josefa Kajetána Tyla se na ni podíleli i hostující umělci, kteří se svými rolemi mají zkušenosti nejen z domácích, ale i zahraničních scén. Počínaje rokem 1868 byl Trubadúr v Plzni inscenován již pojedenácté, podruhé pak v italském originále. 

Číst dál…

Trubadúr v Plzni po dvou desetiletích

Na jeviště plzeňského Divadla J. K. Tyla se po dvaceti letech vrátí jedna z operních klasik. Verdiho Trubadúr (Il trovatore) je příběhem dvou bratrů, které rozdělil osud, aby se pak znovu setkali tváří v tvář tragédii. Režisérem nejbližšího plzeňského uvedení díla o čtyřech dějstvích je Michal Lieberzeit, autorem hudebního nastudování je Jiří Štrunc. Premiéra se…

Aktualizováno Číst dál…

Zbloudilá Traviata. Olomoucká inscenace pro otrlé

„Amatérský přístup divák vytuší velmi brzy, jen co se vzpamatuje z prvního šoku.“

„Monstrózní skulptura značně zavazí.“

„Violettou byla na premiéře hostující Lada Bočková. Je to dnes vyzrálá a žádaná primadona v nejlepším smyslu tohoto slova.“

Opera a opereta Moravského divadla Olomouc má svoji dlouholetou tradici a slavnou historii. A také své diváky. Poučené a vnímavé. V poslední době se však zdejší inscenace staly předmětem diskusí, neboť umělecká šéfka, Veronika Kos Loulová, začala prosazovat moderní přístup k realizaci a výkladu operních děl. Tomu se nevyhnula ani poslední premiéra La traviaty Giuseppa Verdiho uvedená 11. dubna. Kdo se těšil na klasickou operu, musel vzít za vděk jen Verdiho hudbou, kterou dirigoval Tomáš Hanák, neboť režisér Michal Hába pojal spolu se scénografem Draganem Stojčevským vizuál značně netradičně. Ale problematické byly dokonce i výkony protagonistů.

Číst dál…

Nový festival v italském Terstu přiveze Vídeňské symfoniky v čele s Petrem Popelkou

Nově založeným jarním festivalem Primavera da Vienna (Jaro z Vídně) se italský Terst stává dějištěm klasickohudební akce. Vídeňští symfonikové pod vedením svého šéfdirigenta Petra Popelky odehrají od 11. do 13. dubna tři koncerty v divadle Politeama Rossetti. Festival však začíná už 10. dubna koncertem Aperitivo Musicale, při němž soubory orchestru promění historické…

Číst dál…

Operní debut režiséra Michala Háby s olomouckou Traviatou

Moravské divadlo Olomouc připravuje svou interpretaci Verdiho La traviaty, jednoho z nejslavnějších děl operního repertoáru. Inscenace se snaží zbavit falešných inscenačních tradic a nabídnout pohled, který reflektuje nejen dobový kontext, ale i současný svět. Pro režiséra, dramatika a herce Michala Hábu představení znamená operní debut. Premiéra se v hudebním nastudování dirigenta Tomáše Hanáka uskuteční 11.…

Číst dál…

Petr Popelka roste. Verdiho Requiem s krásnými okamžiky

„Způsob, jakým dirigent vykládal celé dílo, byl opravdu poutavý. Aniž by přeháněl, balancoval mezi okázalostí a ztišeními, mezi naléhavým dramatismem a zbožností, mezi dychtivostí a výbušností emocí a výrazem pokory.“

„Ozdobou provedení byl nejen Pražský filharmonický sbor připravený do skutečně nejjemnějších detailů, ale i orchestr.“

„Nejvyrovnaněji a nejpřesvědčivěji působila mezzosopranistka Lucie Hilscherová.“

Abonentní koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu ve Smetanově síni pražského Obecního domu měl 3. března na programu jediné veledílo. Verdiho Requiem. Sakrální vybočení z jeho oper, ale zároveň přece jen mezi duchovními skladbami všech dob tu, která se nejvíc a neodvratně blíží opeře. Šéfdirigent Petr Popelka nabídl nastudování s mnoha opravdu pěknými detaily, s velkolepou koncepcí a výborně hrajícím orchestrem a skvělým Pražským filharmonickým sborem.

Číst dál…

Fenomén Amartuvshin Enkhbat a nuance v nejvyšších patrech pěveckého umění

„Jeho barevný hlas je veliký a nesmírně působivý, ale není nijak hřmotný, nekřičí, nenechá se svést k přílišné forzi, jen ho je jednoduše všude plno.“ 

„Gilda mi z úst Juliany Grigoryan přišla nejpřesvědčivější a je to nepochybně směr, kterým se hudebně ubírá.“

„Amartuvshin Enkhbat ukázal, jak silné emoce dokáže hudba předávat, je-li podávána na špičkové úrovni a bez evidentní námahy.“

Poslední únorový den byl svátkem pro milovníky velkých hlasů světové opery. Ve Smetanově síni Obecního domu debutoval mongolský barytonista Amartuvshin Enkhbat spolu s arménskou sopranistkou Julianou Grigoryan, pro kterou byl tento koncert návratem do našeho hlavního města. Oba se předvedli v áriích a duetech z oper Rugerra Leoncavalla, Umberta Giordana, Vincenza Belliniho, Giacoma Pucciniho a největší část koncertu byla věnována operám Giuseppe Verdiho. Umělce doprovázel orchestr Prague Philharmonia pod taktovou italského dirigenta Gaetana Lo Coca.

Číst dál…

Verdiho Rekviem, jak ho cítí Petr Popelka

Za „Verdiho nejkrásnější operu“ je někdy v příkré zkratce považována autorova Messa da Requiem. Výrazově široce rozkročená, jakož i rozsáhlá a pro sólově pěvce mimořádně náročná skladba, dnes provozovaná téměř výhradně koncertně, bude znít 3. března ve Smetanově síni Obecního domu pod taktovkou Petra Popelky. Sólové obsazení je česko-slovenské, důležitý part sboru ztvární…

Číst dál…

Český filharmonický sbor Brno komorně v Třeboni

Pátý abonentní koncert cyklu Třeboňská nocturna přivítá ve čtvrtek 20. února na scéně třeboňského Divadla J. K. Tyla Český filharmonicky sbor Brno. Přední české vokální těleso v komorním obsazení na jihu Čech uvede českou hudbu a slavné operní sbory. Sbor připravený sbormistrem Petrem Fialou a řízený Joelem Hánou vystoupí za klavírního doprovodu Miriam…

Číst dál…

Klasika v souvislostech (81)
Giovanni Pierluigi z městečka Palestrina

„Stal se klíčovou postavou vrcholné renesance díky tomu, že dokázal spojit hudební myšlení populární v Římě s nizozemskou polyfonní hudební školou.“

„Je skutečným králem duchovní hudby a věčným otcem italské hudby, prohlásil prý Verdi.“

„V 19. století jeho styl jako vzor a inspiraci objevili ti, kdo se v katolické církvi snažili duchovní hudbu zbavit operních a dalších světských znaků.“

Styl nejuctívanějšího z renesančních autorů, papežského hudebníka šestnáctého století Giovanniho Pierluigiho da Palestrina, byl ještě po staletích pro mnohé vzorem ideální katolické chrámové hudby. Napsal stovky duchovních skladeb, které na první poslech zaujmou klidnou krásou a vyvážeností i srozumitelností zhudebněných textů. Zemřel 2. února 1594 ani ne v sedmdesáti. Na svět přišel s určitou pravděpodobností 3. února 1525. Tedy před pěti sty lety.

Číst dál…

Ricardo Marinello dvakrát v Česku

Vítěz německé talentové soutěže Das Supertalent (Germany Got Talent) z roku 2007, operní pěvec Ricardo Marinello, přijede zazpívat do České republiky v doprovodu smyčcového kvarteta. Milovníci vážné hudby si tak přijdou na své, a to v obou největších městech České republiky – 28. ledna v pražském Obecním domě a 29. ledna v brněnském Besedním domě. Tenorista začal…

Číst dál…

Nová Aida přímým přenosem z Met

Premiérově v sobotu 25. ledna uvedou vybraná česká kina další přímý přenos z newyorské Metropolitní opery v distribuci společnosti Aerofilms. Na programu je inscenace Verdiho Aidy v novém nastudování Yannicka Nézet-Séguina, hudebního ředitele Metropolitní opery, se sopranistkou Angel Blue v titulní roli. V novém nastudování Verdiho slavné Aidy, prvním po téměř čtyřiceti letech, ztvární titulní roli etiopské princezny rozpolcené…

Číst dál…

Olga Jelínková jako Violetta a Woglinde v Lipsku

Sopranistka Olga Jelínková působí od sezony 2020/2021 ve stálém angažmá v německém Lipsku. Na scéně tamní opery se se začátkem roku představí jako Violetta Valery a Woglinde v repertoárových inscenacích Verdiho La traviaty a Wagnerova Zlata Rýna. V březnu Jelínková vystoupí v Lipsku v premiérovém titulu, kterým bude Rossiniho Cesta do Remeše.  Česká sopranistka Olga Jelínková, s níž portál…

Číst dál…

Viva Verdi. Oslava Italova génia zpět ve Státní opeře

V lednu a v únoru 2025 si pražská Státní opera připomíná dílo Giuseppa Verdiho operami Nabucco, Macbeth, Rigoletto, La traviata, Aida a Otello. Vedle domácích sólistů se v titulních rolích představí například vítězka soutěže Renaty Tebaldi a laureátka soutěže Operalia Christina Nilsson nebo sopranistka Zuzana Marková. Poslední přehlídka Viva Verdi se uskutečnila v době covidové…

Číst dál…

Vítězslava Bobáková (1948–2024)

V pondělí 7. října zesnula dlouholetá sólistka opery Jihočeského divadla Vítězslava Bobáková. Lyrická koloraturní sopranistka, která patřila k pilířům sólistického ansámblu divadla od roku 1974, na českobudějovické scéně vystoupila v bezmála devadesáti inscenacích opery, operety i muzikálu. Zlínská rodačka Vítězslava Bobáková vystudovala zpěv na brněnské konzervatoři u M. Steinerové, své první angažmá získala v Opavě v roce…

Číst dál…