KlasikaPlus.cz© – portál o klasické hudbě

PORTÁL O KLASICKÉ HUDBĚ

...váš vyladěný partner

english

Jan Čmejla má nakročeno na skvělou pianistickou kariéru

„Z celé Bachovy Partity přímo dýchala mladistvá svěžest a radost ze života.“

„Skutečnými hudebními skvosty byly pomalé věty Allemande a Sarabanda.“ 

„V rozsáhlých Rachmaninovových Variacích na Chopinovo téma se Jan Čmejla předvedl jako pianista nejvyšších kvalit.“

Pražskojarní matiné Jana Čmejly v sobotu 17. května v Anežském klášteře mělo do jisté míry punc výjimečnosti: mladý umělec se totiž před dvěma měsíci stal – jako vůbec první český klavírista – vítězem proslulé lipské Soutěže Johanna Sebastiana Bacha. Spolu s hlavní cenou získal také několik cen vedlejších, mezi nimi i Cenu diváků.

Číst dál…

Bachpreisträger zahrál v Příbrami. Bravurně a s mladickou vervou

„Vystoupení Jana Čmejly mohlo vyznít jako generálka před pražskojarním matiné, sympatický pianista ovšem příbramské publikum nadchl plnohodnotným výkonem.“

„Skladba, která ve Čmejlově podání zazněla ve světové premiéře, byla jistou psychologickou sondou do duše návštěvníka hradů a zámků.“

„Vděčné Dvořákovo klavírní dílo oplývající poetikou schumannovského typu podal Čmejla efektně, vervně, s říznou furiantskou rozmáchlostí i kontrastní šibalskou jemností.“

Druhý večer letos šestapadesátiletého Hudebního festivalu Antonína Dvořáka Příbram náležel klavírnímu umění. Příležitost představit se na sólovém recitálu dostal výrazný reprezentant mladé české pianistické generace, jehož jméno od letošního března zdobí titul Bachpreisträger. Historicky první český klavírní vítěz mezinárodní bachovské soutěže v Lipsku Jan Čmejla se v Příbrami uvedl více než sympatickým výkonem. Zaujal technickou suverenitou, energičností i interpretační přemýšlivostí. Festival navíc Čmejlovým prostřednictvím představil i loňského vítěze své kompoziční soutěže Martina Kux-Krále.

Číst dál…

Kouzlo sólového violoncella Bruna Philippa v barokní i moderní hudbě

„Hned od prvních tónů bylo jasné, že Philippe přistupuje ke svému nástroji v naprostém soustředění.“

„Jasně definované fráze se prolínaly, violoncellista tvořil žádoucí napětí mezi nimi.“

„Pečlivě modeloval zvuk.“

Koncert Bruna Philippa byl oslavou sólového violoncella v jeho ryzí podobě. Recitál proběhl 17. února v rámci programu Janáčkovy filharmonie a francouzský umělec se představil o večeru složeném z děl Johanna Sebastiana Bacha, György Ligetiho a Gaspara Cassadó. Posluchači tak měli možnost vyslechnout různé hudební styly v podání držitele několika ocenění, včetně laureátství z prestižní Soutěže královny Alžbety za rok 2017. Každá skladba sice přinesla jiný hudební svět, přesto byl zřejmý promyšlený dramaturgický oblouk. Hned od prvních tónů bylo jasné, že Philippe přistupuje ke svému nástroji v naprostém soustředění a s hlubokým porozuměním.

Číst dál…

Violoncello na pódiu samo. Bruno Philippe v Ostravě

Ostravskému večeru 17. února bude vévodit hudební tvorba pro sólové violoncello v podání mladého francouzského violoncellisty Bruna Philippa. Zazní suity Johanna Sebastiana Bacha, které prostoupí dvě sonáty z pera skladatelů 20. století – György Ligetiho a Gaspara Cassada. Stominutový recitál jediného účinkujícího se koná v Kině Vesmír. Během šťastných pěti let, která strávil u kalvinistického…

Číst dál…

Úspěšný sedmnáctý ročník bratislavského festivalu Melos-Étos

„Festival súčasnej hudby sa v Bratislave koná z iniciatívy Ilju Zeljenku už od roku 1991.“

„Na festivale zazneli dva orchestrálne a päť komorných koncertov.“

„Po tridsiatich troch rokoch sa na festivale znova predstavil klavirista Pierre-Laurent Aimard.“

Koncertom Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu pod taktovkou dirigenta Konstantina Ilievského vyvrcholil vo štvrtok 14. novembra v Bratislave 17. ročník medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos, ktorý už dlhé roky dramaturgicky pripravuje a organizačne zastrešuje domáce Hudobné centrum.

Číst dál…

Klasická hudba zvrásněná rukou Federica Colliho

„Jeho důraz na precizní artikulaci umožnil Ligetiho hudbě vyniknout v celé její složitosti.“

„Colli věnoval mimořádnou pozornost ornamentice.“

„Federico Colli zde zvolil kontemplativní přístup, který znamenal extrémní jemnost a zdrženlivost v dynamických vrcholech.“

Rezidenční sólista Janáčkovy filharmonie Ostrava Federico Colli nabídl 7. října klavírní recitál. Zapůsobil šířkou repertoáru, ale také jedinečným interpretačním přístupem ke každému z děl. Pianistova hra je plná detailů, sofistikovaných nuancí a promyšlených rozhodnutí a odráží osobité porozumění hudbě mladší i starší. Colli ukázal, že klavírní prezentace není jen o technické brilanci, ale také o schopnosti komunikovat s posluchačem na hlubší, emocionální rovině.

Číst dál…

Ligetiho Le Grand Macabre premiérově v Mnichově. A hned bravurně

„Operní festival v Mnichově přináší nejen ty nejlepší inscenace uplynulé sezóny, ale i další bohatý repertoár a k tomu již tradičně dvě operní premiéry.“

„Hudební nastudování Kenta Nagana je jedním slovem úchvatné.“

„Le Grand Macabre asi nikdy nebude oblíbenou repertoárovou operou pro široké publikum à la La traviata, ale své obecenstvo si určitě najde.“

Mnichovský operní festival je každoročním vyvrcholením bohaté operní sezóny Národního divadla v Mnichově. Poprvé se konaly již v roce 1875, tradice je tedy opravdu dlouhá a příští rok budeme slavit 150 let od jejich založení. Jednou ze dvou letošních premiér se stala Ligetiho anti-anti-opera Le Grand Macabre.

Číst dál…

Propitý konec světa z bezpečné vzdálenosti. Le Grand Macabre zněl v české premiéře 

„Vizuál je pomerne striedmy, priznáva akýsi nevkus a pôsobí, predpokladám cielene, ako z lepšieho ochotníckeho divadla.“

„Dielo má svoj anti-pôvab.“

„K tým výrazným patrila Eir Inderhaung, s nepriestrelnými výškami a precíznym, pohyblivým prejavom.“

Pražské Národní divadlo (respektíve Státní opera) sa odvážilo vykročiť ďalej do druhej polovici 20. storočia a zaradiť medzi tohtoročné premiéry jedinú (avšak dostatočne slávnu) operu Györgya Ligetiho Le Grand Macabre. Pražská verzia a zároveň česká premiéra tejto apokalyptickej frašky v štyroch obrazoch dostala do vienka pomerne civilný vizuál a ansámbel sólistov, ktorý Ligetiho neúprosné party zvládol s gráciou – hoci to bol pre všetkých debut v roli. Premiéra sa konala 14. júna, ako súčasť festivalu súčasnej opery Opera Nova.

Číst dál…

AudioPlus | Jiří Rožeň: Dvanáct klaksonů – na to nejsme v opeře zvyklí

Festival Opera Nova od 14. do 22. června přináší péčí pořádajícího Národního divadla do Prahy řadu operních novinek a také propojení operní tvorby s dalšími druhy moderního umění. Tedy operu jako stále aktuální a živé umění, které odráží současné světové kulturně-společenské dění. Hlavním bodem je nastudování opery Le Grand Macabre od maďarsko-rakouského skladatele…

Číst dál…

Nevšední koncert Vážného zájmu v pražské Státní opeře

Festival Opera Nova a projekt Vážný zájem společně pořádají koncert ve foyer Státní opery v Praze. Během večera 29. května se představí přední umělci včetně kazašsko-amerického tenoristy Timura, nominovaného na cenu Grammy, který bude hlavním hostem. Spolu s ním vystoupí violoncellista Tomáš Jamník, klarinetistka Anna Paulová a inovativní Stro.My ensemble pod vedením skladatele Jiřího…

Číst dál…

Sezona Opery Národního divadla a Státní opery vyvrcholí festivalem Opera Nova

Interaktivní a moderní, český i světový – takový bude letošní ročník festivalu Opera Nova, který se uskuteční mezi 14. a 22. červnem v Praze. První dva ročníky festivalu se uskutečnily v letech 2018 a 2019. Letos přináší Opera Nova do Prahy nejen řadu operních novinek, ale i inovativní festivalový koncept, který propojuje operní tvorbu s dalšími druhy moderního…

Číst dál…

Festival EuroArt Praha pokračuje s rakouským Chaos Quartetem

Pražské kulturní dění v oblasti komorní hudby obohacuje již řadu sezón Mezinárodní festival komorní hudby EuroArt Praha, za nímž umělecky stojí Josef Kekula, houslista Stamicova kvarteta. V Sále Martinů pražské HAMU, který je festivalovou domovskou scénou, se 16. dubna uskuteční od půl osmé večer osmý koncert v rámci letošní festivalové sezóny. Jeho protagonistou…

Číst dál…

Alinde Quintet do Plzně přivezl jarní náladu

„Saténově hebké souzvuky rozezněné dokulata a pak perfektně hladce tlumeny a navazovány, obklopily od první vteřiny posluchače a foukaly na bolístky jejich duše.“

„Sólo Davida Šimečka zaujalo delikátním legatem a provzdušněným frázováním, na které navázal Petr Sedlák medově vláčným tónem svého fagotu.“

„Poslední číslo, šest bagatel György Ligetiho, bylo bohatou přehlídkou expresivních a barevných možností uskupení.“

Koncert na sv. Valentýna bez romantismu? Že to jde, dokázal Alinde Quintet na plzeňském koncertě Kruhu přátel hudby. Nabídl na jedné straně přívětivou a prosluněnou hudbu klasicismu, na straně druhé modernu plnou expresivity.

Číst dál…

Dětský workshop, komorní hudba i filmový soundtrack k mání v Plzni

Plzeňská filharmonie v příštím týdnu nabídne tři pořady v rámci tří dní. 13. února komplexní hudební dílnu pro děti, zejména předškolního a mladšího školního věku, svátek sv. Valentýna se ponese ve znamení umění souboru Alinde Quintet a nejslavnější hity skladatelského velikána filmové hudby Ennia Morriconeho zazní 15. února. Pro sezonu 2023/24 Plzeňská filharmonie připravila…

Číst dál…

Jaroslav Šťastný: Hudba nám dává zažít přítomnost, protože ve chvíli, kdy zmlkne, už není

„Hudba je připomínkou pomíjivosti našeho života a ceny ubíhajícího času.“

„Krása v hudbě vzniká za určitých tajemných okolností, kdy se setká naladění naslouchajících s naladěním těch, kteří hudbu dělají.“

„Názor, že nová hudba je jen pro odborníky, a ne pro normální posluchače, se bohužel zakládá na smutném faktu, že se při premiéře jen málokdy podaří dotáhnout nové dílo do přesvědčivého tvaru.“

Rozhovor s Jaroslavem Šťastným (umělecký pseudonym Peter Graham) zahajuje volný cyklus rozmluv s několika brněnskými skladateli nejen o jejich přístupu ke kompozici, ale také o hudbě jako takové, o poslání skladatelů a interpretů, o hudební kráse i ošklivosti.

Číst dál…

Sto let Ligetiho s Janáčkovou filharmonií

Janáčkova filharmonie Ostrava ve čtvrtek 14. prosince odehraje ve svém dočasném působišti ve Vesmíru druhý koncert z letošní nabídky Symfonického cyklu A. Tentokrát se v rámci programu Sto let Ligetiho, věnovaném výročí narození jednoho z nejvýznamnějších maďarských hudebních skladatelů 20. století, představí vedle orchestru Janáčkovy filharmonie Ostrava také flétnista Matteo Cesari, hobojista Vilém…

Číst dál…

ČRo D-Dur: Víkend s Mariou Callas v unikátním výběru nahrávek

„Můžete si připomenout velkolepé umění dirigenta Claudia Abbada, od jehož narození uplynulo letos devadesát let. V centru pozornosti bude Mahler – nejprve jeho Šestá symfonie s Berlínskou filharmonií.“ „Brilantní je nahrávka Haydnových symfonií s Berlínskými filharmoniky a Herbertem von Karajanem, poslechněte si Symfonii č. 103 Es dur.“ „Velké výročí Marii Callas zrcadlí také tradiční…

Číst dál…

Ligetiho panoptikum Le Grande Macabre uvedeno ve Vídni

„Postavy, které se objevují, uvolňují své nejvnitřnější pudy a dávají průchod svým emocím. Je to panoptikum mistrně vykreslených a herecky i pěvecky provedených charakteristik.“

„Do této směsi hudby a hluku se musí pěvci ‚strefovat‘ a zvládat technicky krkolomné úkoly.“

„Podařilo se vytvořit pevný a sdělný celek, přes všechnu proklamovanou hrůzostrašnost prošpikovaný gagy a nadsázkou.“

Hudební svět si letos připomíná 100. výročí narození maďarsko-rakouského židovského skladatele Gyorgy Sándora Ligetiho, narozeného v Transylvánii. Ve Vídni, kam uprchl, se stal uznávaným skladatelem. Tamní Státní opera proto uvedla jeho jedinou apokalyptickou „operu“ s názvem Le Grande Macabre, zkomponovanou na text Michaela Meschkeho. Hudebního nastudování se ujal Pablo Heras-Casado, režijního a scénického zpracování se zhostil Jan Lauwers.

Číst dál…

Picassův obraz součástí koncertu pod značkou FOK

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK pozval do kláštera sv. Anežky české dechové kvinteto složené z předních hráčů pražských orchestrů. Těleso nese název Prague Philharmonia Wind Quintet. V rámci cyklu Obrazy a hudba představí 23. listopadu program složený z děl skladatelů 20. století a současnosti. Na začátku koncertu bude prezentován promítaný obraz Pabla Picassa. „Pro…

Číst dál…

Hudební připomínky 17. listopadu. Přehled dění po republice

Události 17. listopadu 1989 připomínají mnohé hudební instituce po České republice. Nejvýrazněji pak Česká filharmonie debutem dirigenta Antonia Pappana za sólové hry houslistky Janine Jansen při dvou Koncertech pro svobodu a demokracii. I další počiny po české zemi však stojí za zmínku. Už 15. listopadu se historickému milníku věnuje Komorní filharmonie Pardubice…

Číst dál…

ČRo D-dur: Nahrávky Pierra Bouleze a Straussova Láska Danaina

„A ve 14:10 je na programu jedna ze skvostných nahrávek mladého Krystiana Zimermana, Brahmsův Klavírní koncert č. 2 B dur“ „Středeční večer pravidelně patří koncertům z nabídky Evropské vysílací unie. Tentokrát to bude Orchestr italského Švýcarska pod taktovkou nejvýznamnějšího polského dirigenta mladší generace Krzysztofa Urbanského“ „O víkendu budeme na návštěvě u Jana…

Číst dál…

Slovenský filharmonický sbor oslaví 100 let Ligetiho ve Vídeňské státní opeře

Slovenský filharmonický sbor pokračuje ve spolupráci s Vídeňskou státní operou i v 75. koncertní sezóně a právě se podílí na přípravě nové inscenace Le Grand Macabre Györgya Ligetiho. Letos 28. května jsme si připomněli 100 let od jeho narození. Premiéra pod taktovkou etablovaného Pabla Heras-Casada bude v sobotu 11. listopadu. Přímý přenos z premiéry odvysílá…

Číst dál…

Ďábelský a božský Liszt Denise Kožuchina

„Přijde mi hluboce atraktivní, jakým způsobem klavírista tělesně vyjadřoval svoji pódiovou svrchovanost.“

„Kožuchinovo frázování bylo lidské a povědomé, podřizovalo se výpravě, měl jsem pocit, že osobně bych chtěl vést melodie úplně stejně.“

„Myslím si, že pochopení pro ten jevištní prvek je hlavní příčinou, proč v dobách Franze Liszta vznikla tradice hry zpaměti.“

Na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného v úterý 7. listopadu vystoupil pianista Denis Kožuchin s díly Franze Liszta a György Ligetiho. Jeho interpretace byla vkusná, povznášející, pokorná i troufalá, vzbuzovala emoce. Jen hra vysokého romantického repertoáru z not mu zbytečně ubrala na prvku nebezpečí nebo zázraku.

Číst dál…

Ďábelské a božské, začátek a konec. Závěr Firkušného festivalu až s metafyzickým podtextem

Klavírní festival Rudolfa Firkušného je po nabitém koncertním víkendu za svou polovinou. Zájemce čekají ještě dva koncerty v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Hned v úterý 7. listopadu vystoupí Denis Kožuchin a festival uzavře ve čtvrtek 9. listopadu Piotr Anderszewski. V úterý 7. listopadu se na prvním českém veřejném recitálu ruského pianisty Denise Kožuchina…

Číst dál…

FOK s hudbou ze Star Wars i světovou premiérou. A už závěrem listopadu ve vyšperkované Rybovce

Slavné úvodní téma Johna Williamse z filmové ságy Hvězdné války rozezní 8. a 9. listopadu Smetanovu síň Obecního domu a zahájí „vesmírný“ program Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Orchestr v rámci něj pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Tomáše Braunera zahraje také velkolepý cyklus symfonických básní Planety Gustava Holsta, který byl Johnu Williamsovi inspirací při…

Číst dál…

Jussenovi, Klánští, Kožuchin a Anderszewski. Lesklá jména Firkušného festivalu

Klavírní festival Rudolfa Firkušného v sobotu 4. listopadu vstupuje do druhé dekády; hudební svátek vznikl v roce 2013 pod hlavičkou festivalu Pražské jaro. V jednom týdnu nabídne pět hudebních setkání s mimořádnými klavíristy dneška. „Dirigovat tyhle dva je jako řídit naráz dvě formule,“ poznamenal dánský dirigent Michael Schønwandt na adresu klavíristů Lucase a Arthura Jussenových,…

Číst dál…

Nový svět, nová naděje, nové pohledy na hudbu a její publikum

„Dominovali Dominik Sedlák na klarinet a Kateřina Čechová na příčnou flétnu, kteří své drobné sólové výkony zvládali na téměř profesionální úrovni a byla radost slyšet jejich vycizelovanou a promyšlenou hru plnou energie.“

„Od počátku bylo jasné, že se posluchači nebudou nudit a následující skladba jim v podání studentsko-pedagogického sexteta pořádně rozproudí krev v žilách.“

„Všem přítomným se podařilo zprostit studu a nebáli se experimentovat s vlastními možnostmi, čímž se jim podařilo naplnit záměry autora, že každý může tvořit umění.“

S podtitulem Mezi nebem a zemí vystoupili ve čtvrtek 19. října v rámci druhého ročníku festivalového projektu Nový svět Moravského podzimu studenti Hudební fakulty JAMU. Ti sami připravili dramaturgii tří koncertů. Tři různá místa v Besedním domě a jeho blízkosti rozezněla díla pro dechová uskupení Carla Nielsena a Henriho Tomasiho nebo i slavná jazzová baletní suita Bohuslava Martinů. Závěr programu zpestřilo happeningové dílo studenta multimediální kompozice Martina Jandy, kterému se podařilo z posluchačů vytvořit aktivní umělce.

Číst dál…

Studentská dramaturgie v rámci etablovaného festivalu

Jak vypadá program festivalu rukama mladých umělců? To ukáže „minifestival“ Nový svět Moravského podzimu, který chystají studenti Hudební fakulty JAMU ve spolupráci s Filharmonií Brno. Vystoupí Percussion Ensemble JAMU, Janáčkův akademický orchestr a studenti fakulty. Mezinárodní hudební festival Moravský podzim ve spolupráci se studenty Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (HF JAMU)…

Číst dál…

Debut bratrů Jussenových a další lákadla na Firkušného festivalu

Klavírní festival Rudolfa Firkušného v sobotu 4. listopadu vstupuje do druhé dekády; hudební svátek vznikl v roce 2013 pod hlavičkou festivalu Pražské jaro. V jednom týdnu nabídne pět hudebních setkání s mimořádnými klavíristy dneška. V pražském debutu se představí hvězdné duo bratrů Jussenových a Anna Geniušene, laureátka posledního ročníku slavné Van Cliburnovy klavírní soutěže v Texasu.…

Číst dál…

Varhanní slavnost na Festivalu F. L. Věka

„Program celého koncertu se dá rozdělit na dvě poloviny, ve kterých zněly pouze sólové varhanní kompozice, přičemž uprostřed se nacházel violoncellový vstup.“

„Již po prvních tónech slavnostní Ensalady od Sebastiána Aguilery de Heredia bylo jasné, že se jedná o vynikajícího hráče.“

„Zdejší malé barokní varhany dovedly pod rukama interpreta zcela uspokojivě zaplnit prostor kostela.“

První říjnovou neděli se v klášterním kostele Narození Páně v Opočně uskutečnil varhanní recitál na nedávno zrekonstruovaných varhanách králického mistra proložený třemi skladbami pro sólové violoncello. Příjemnou atmosféru vycházející z pozdního babího léta podtrhla i uspokojivá posluchačská návštěvnost. Varhaník Ireneusz Wyrwa hrál pouze skladby renesanční a barokní, violoncellistka Alena Šístková dokonce zařadila i jednu část z Ligetiho Sonáty.

Číst dál…